mars 2007

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Torolf
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Apr 2004
    • 9574

Troppen mot Bosnia og Tyrkia - Riise vraket

Her er troppen:

Rune Almenning Jarstein - Odd Grenland
    Thomas Myhre - Charlton
    Håkon Opdal - Brann

Martin Andresen - Brann
    Simen Brenne - Lillestrøm
    John Carew - Aston Villa
    Christian Grindheim - Vålerenga
    Erik Hagen - Zenit St.Petersburg
    Brede Hangeland - FC København
    Thorstein Helstad - Brann
    Daniel Fredheim Holm - Vålerenga
    Kristofer Hæstad - Wigan
    Steffen Iversen - Rosenborg
    Frode Johnsen - Nagoya Grampus Eight
    Marius Johnsen - Köln
    Frode Kippe - Lillestrøm
    Tommy Svindal Larsen - Odd Grenland
    Morten Gamst Pedersen - Blackburn
    Anders Rambekk - Lillestrøm
    John Arne Riise - Liverpool
    Jarl-André Storbæk - Vålerenga
    Fredrik Strømstad - Start
    Ole Martin Årst - Tromsø

Kommentar

• Torjus
      Medlem
      Bøffel
      • May 2006
      • 39

Storbæk og Brenne i troppen

Resultatservice, nyheter, videoer og sendeplan for sport i radio og TV. Oppdater deg på sportsnyheter fra inn- og utland på NRK Sport.

Vålerengas Daniel Fredheim Holm og Lillestrøms Simen Brenne er med i landslagstroppen til kampene mot Bosnia-Herzegovina og Tyrkia.

Av Svein StrømnesPublisert i dag 12:24
      Begge står uten landskamper, men kan likevel ikke regne med å være i Åge Hareides startoppstilling på Ullevaal 24.mars. Han har nemelig laget klart i hodet allerede.
      - Viktigere enn alt annet er hvordan spillernes matchform er, og vi får ikke svar på det før de går i kamp. Det handler om hvor langt unna vanlig matchstandard de er. Jeg håper det at vi har en samlet tropp kan oppveie at de ikke er i form, sa Hareide etter å ha lest opp 23 navn.

- Bortsett fra Ole Gunnar Solskjær er alle førstevalgene med. Mange har spilt få kamper, og jeg er litt usikker på hva det betyr. Vi får bruke treningsleiren i Molde, bestemme laget tidlig og matche det laget fram til neste lørdag. Jeg har vel laget mer eller mindre klart allerede.
      Simen Brenne og Daniel Fredheim Holm, som begge er potensielle debutanter, fikk ny tillit etter treningsleiren i Manchester. Samtidig er det klart at Jarl Andre Storbæk vant kampen om å være angrepsbacken Hareide mener laget trenger mot Bosnia. Bjørn Dahl og Bjørn Helge Riise er ute av troppen.
      Thomas Myhre, som har gått skadd lenge, er en av tre keepere i troppen.
      - Thomas er OK, han har ikke fått noen tilbakeslag. Det er vel vanskelig også når du bare går på stuegulvet. Han har ikke spilt for Charltons B-lag, men han er sterk i hodet og har vært i en slik situasjon før. Vi får se på ham når han kommer inn. Så lenge han er skadefri er det det viktigste, sier Hareide.
      På sentral midtbane er situasjonen også uavklart. Martin Andresen og Kristofer Hæstad har vært førstevalg, men Andresen har slitt med skade. Hæstad har ikke tillit i Wigan. Jeg snakket med Martin i går, og han følte seg veldig fin nå. Jeg regner med at han blir enda bedre neste uke, men han må være 100 prosent for å starte mot Bosnia. Jeg har hungrige folk som vil være med og bidra, og om Martin ikke er 100 prosent så kan vi ikke starte med ham, sier Hareide.
      Christian Grindheim og Tommy Svindal Larsen er alternativene på sentral midtbane. Frode Johnsen og Steffen Iversen kommer til å kjempe om Solskjær-rollen som hengende spiss, mens Thorstein Helstad er et alternativ til Fredrik Strømstad på høyrekanten.

Kommentar

• Håkon Henriksen
        Administrator
        • Nov 2003
        • 6411

www.lsk.no

Simen med mot Bosnia
        (Åråsen stadion). Simen Brenne ble sammen med Frode Kippe og Anders Rambekk i dag tatt ut til landslagstroppen til EM-kvalifiseringskampene mot Bosnia-Herzegovina 24. og Tyrkia 28. mars. - Utrolig hyggelig, sier Brenne selv.
        Av: Ole Kristian Bakkene

- Jeg må vel innrømme at jeg ikke forventet å få være med denne gangen, men jeg hadde jo et håp. Jeg følte jeg gjorde det bra i Manchester under forrige samling. Derfor blir det ekstra hyggelig å få være med igjen, sier Brenne til LSK.no rett etter dagens første økt med resten av LSK-spillerne.
        - Denne gangen er de beste spillerne også med, og det er snakk om to kamper som virkelig betyr noe. Nå gleder jeg meg veldig.

Mandag er avreise for Brenne og de andre landslagsspillerne. Da drar de først på samling i Molde, og deretter spiller de mot Bosnia-Herzegovina 24. mars på Ullevaal, og så 28. mars mot Tyrkia på Commerzbank Arena i Frankfurt.
        - Jeg håper på på få spille, men det er kanskje litt vel optimistisk å tro at jeg skal få starte noen av kampene, sier Brenne som er godt fornøyd med å nå være inne i landslagsvarmen.
        - Jeg gleder meg. Det blir veldig lærerikt, og det blir spennende å få prøve seg sammen med de beste norske fotballspillerne.
        Last edited by Håkon Henriksen; 13.03.2007, 14:01. Begrunnelse: lsk.no med mer
        Håkon Henriksen
        -
        Nestleder/Kasserer Kanari-Fansen Lillestrøm
        -
        ALT FOR FUGLA

Kommentar

• RSP
          Moderator
          • Aug 2004
          • 10498

RB

Foto Truls Rundgren

Brenne inn – Riise ut

OSLO:
          Åge Hareide presangterte i dag landslagstroppen mot Bosnia.
          Av Espen Bolstad

Bjørn Helge Riise ble ikke tatt ut av landslagstrener Bjørn Helge Riise.

Troppen bød ikke på mange overraskelser, men Daniel Fredheim Holm og LSKs Simen Brenne var de spillerne som minst var ventet å bli tatt ut.
          Landslaget fram mot den viktige EM-kvalifiseringskampen mot Bosnia 24. mars på Ullevaal inneholder tre LSK-spillere:

Frode Kippe, Anders Rambekk og Simen Brenne.

I tillegg er John Carew fra Lørenskog og Aston Villa med i troppen.

– Kommer tilbake
          Vrakingen av Bjørn Helge Riise kom nok overraskende på noen.
          – Det har vært tøff konkurranse om plassene denne gangen, Bjørn Helge (Riise) har spilt bra i det siste, så jeg er helt sikker på at han kommer tilbake ved en senere anledning. Men denne gangen ble det ikke sånn, sier landslagssjef Åge Hareide til rb.no.

Hele troppen:

Rune Jarstein, Thomas Myhre, Håkon Opdal – John Arne Riise, Frode Kippe, Erik Hagen, Brede Hangeland, Marius Johnsen, Anders Rambekk, Martin Andresen, Jarl Andre Storbæk – Simen Brenne, Christian Grindheim, Daniel Fredheim Holm, Morten Gamst Pedersen, Fredrik Strømstad, Kristofer Hæstad, Tommy Svindal Larsen – John Carew, Thorstein Helstad, Ole Martin Årst , Steffen Iversen og Frode Johnsen

Kommentar

• RSP
            Moderator
            • Aug 2004
            • 10498

lsk.no

KICK-OFF 2007

Ondag 21. mars klokka 18:00 arrangerer LSK sitt årlige KICK-OFF på Thon Hotel Arena. Der vil den nye stallen, den nye drakta, og ikke minst alle nye supportereffekter presenteres. For første gang har du som er sesongkortinnehaver sjansen til å få en gratis billett.

- Dette blir den største og beste KICK-OFF vi har arrangert, og for første gang har 300 sesongkortinnehavere muligheten til å få billett. De vil få oppleve en presentasjon av årets spillerstall, det nye draktsettet, og supporterffektene for sesongen 2007. De vil også få oppleve et fantastisk show, og ikke minst få muligheten til å både kjøpe og få signert den nye drakta for 2007, sier markedsjef i LSK, Robert Lauritsen. Lauritsen gleder seg over at man i år har klart å få plass til 300 sesongkortinnehavere.

- Det er alltid gøy når man kan gi noe tilbake til de som kjøper sesongkort. Vi ønsker derfor å gi de en gyllen mulighet til å få komme på klubbens KICK-OFF, men det er kun plass til 300 personer. Derfor må man være rask om man skal få billett.

Det du som sesongkortinnehaver må gjøre hvis du vil få en billett til klubbens KICK-OFF er å melde deg på gjennom å trykke på påmeldingen under. Fyll ut registreringsskjemaet, og deretter vil du få en invitasjon tilsendt til din e-mailadresse. Skriv ut denne og ta den med sammen med ditt sesongkort. Invitasjonen og sesongkortet du har fått tilsendt er adgangstegn på LSKs KICK-OFF.

Påmeldingsfrist snarest og innen fredag 16. mars klokka 12:00. NB! Kun billett til de 300 første som melder seg på.

LSKs KICK-OFF blir arrangert på Thon Hotel Arena i Lillestrøm onsdag 21. mars klokka 18:00.

For påmelding klikk her: Påmelding

Kommentar

• 007

Lasse Bergan Foss spilte de siste 27 min. for KIL mot Sogndal i dag, det endte 0-0, og Lasse fikk gult kort.
              (Bra at han setter seg i respekt med engang...)

Kommentar

• Håkon Henriksen
                Administrator
                • Nov 2003
                • 6411

www.rb.no

Feiret landslagsplass på Ikea

Simen Brenne tok ikke av da han ble tatt ut i landslagstroppen mot Bosnia-Hercegovina og Tyrkia. LSKs nye landslagsspiller feiret med en handletur på Ikea.
                Av Per Kristian Torvik
                Publisert 13.03.2007 - 23:00 Oppdatert 13.03.2007 - 21:34
                Tips en venn om denne saken
                Skriv ut denne siden

Se større bilde
                SETTER BO: Simen Brenne og samboer Anna-Marie Augustin skal fylle opp ny leilighet i Oslo med nye møbler. Det bør helst være på plass før LSKs midtbanespiller skal spille seg inn på Åge Hareides landslag. FOTO: TOM GUSTAVSEN

OSLO
                – Å bli tatt ut i en landslagstropp for første gang, og det til to viktige EM-kamper, er naturligvis spesielt. Det gikk bra for meg på samlingen i Manchester, men da var det mange som var borte. Jeg gikk ikke rundt og trodde at jeg skulle bli med, sier Simen Brenne.
                Begrunnelsen til landslagssjef Åge Hareide noen timer i forveien var klar nok:
                – Simens evne til å bli med inn i boksen, og hans vilje til å avslutte angrep, var avgjørende for meg. I dag er han kanskje den aller beste midtbanespilleren vi har i Norge med den egenskapen. I tillegg har han også et godt skuddbein, sier Hareide.
                – Jeg skjønte at det var min sjanse, slik Åge sa under samlingen. Derfor kan jeg ikke si at jeg er veldig overrasket, sier Simen.
                Vil spille

Når han er kommet så langt som til EM-troppen, vil Simen også spille.
                – Jeg reiser ikke til Molde på treningsleir uten at jeg skal prøve å spille meg inn på laget. Fra mandag av er ikke reservebenken eller tribunen noe jeg tenker på.
                Kanskje er Bosnia-kampen på hjemmebane neste lørdag den største muligheten. Der vil Hareide satse offensivt med spillere som vil score mål.
                – Jeg fulgte Simen i Fredrikstad i fjor. Da var han dyktig på det. Etter det jeg så av ham på La Manga på trening og i kamp, har han tatt et ytterligere steg nå. Han er en spennende type med tanke på det som skal skje framover, sier Hareide.
                Simen kom i søkelyset da han fikk to kampers karantene (seinere redusert til en) i serien, i tillegg til en på La Manga, da han taklet Rosenborgs Marek Sapara. Mot Odense i Royal League måtte han spille en time som ving, før han kom tilbake på sin vante plass. Men han er ikke redd for at han har for lite kampgrunnlag som indreløper.
                – Jeg har trent veldig bra, er i god form, og har spilt nok kamper. Jeg er i nærheten. Nå gjelder det bare å spisse formen de siste ukene, sier Simen.
                Ikke overrasket

LSK-trener Tom Nordlie er ikke overrasket over Simen Brennes framgang.
                – Jeg tror kanskje han hadde et litt tynt kampgrunnlag. Men han gjorde det åpenbart meget sterkt på leiren i Manchester, sier Nordlie.
                Åge Hareide vil ha ham med framover så ofte som mulig. LSK-sjefen vil ha ham over alt på banen.
                – Offensivt er det ingen problemer med Simen. Men han har som alle andre en vei å gå defensivt, sier Tom Nordlie.
                Hen trodde Bjørn Helge Riise ville vært fjerde LSK-spiller i troppen.
                – Jeg var ganske sikker på at Bjørn Helge ville bli tatt ut. Med ham er det ingen fare. Han kommer igjen. Det er også bra for oss at han kan være med laget de siste viktige ukene før seriestart, sier Tom Nordlie, som må unnvære Simen Brenne, Frode Kippe og Anders Rambekk i 11 dager.
                Håkon Henriksen
                -
                -
                ALT FOR FUGLA

Kommentar

• RSP
                  Moderator
                  • Aug 2004
                  • 10498

lsk.no

Shane på landslagssamling

(Åråsen stadion). Det er ikke bare Frode Kippe, Anders Rambekk og Simen Brenne som er LSKs landslagsspillere. Mandag drar Shane Stefanutto til Kina på landslagsoppdrag for Austrlia.

Mandag morgen setter Shane Stefanutto kursen østover til Kina. Der skal han møte de andre australske landslagsspillerne for treningssamling.
                  - Jeg reiser bortover på mandag, og lørdag er det treningskamp mot Kina. Vi skulle opprinnelig spille mot Saudi-Arabia også, men den kampen ble avlyst, forteller Stefanutto til LSK.no.

Shane har kun vært innkalt til det australske landslaget tidligere, og aldri har før har han fått prøve seg på gressmatta for sitt hjemland. Det håper han nå forandrer seg.
                  - Når man reiser helt til Kina for å være med landslaget må man få lov til å håpe at man får spille. Jeg har to ganger tidligere vært nødt til å sitte på benken under hele kampen, og nå er det på tide at jeg får prøve meg.
                  Selv er Stefanutto usikker på hvem som er med i den australske troppen.
                  - Jeg har ikke sett troppen ennå, men regner med at det er mange gode navn med.

Kommentar

• RSP
                    Moderator
                    • Aug 2004
                    • 10498

Drammens tidende

LSK fikk nei - valgte SIF

I januar ville Lillestrøm hente André Bergdølmo tilbake til Åråsen. I går skrev han i stedet under for Strømsgodset.

MAGNE J. NILSENmagne. nilsen@dt.no

35-åringen har tegnet kontrakt med drammenserne ut sesongen, med opsjon på ytterligere ett år. Det forutsetter at han spiller et visst antall kamper. SIF-trener Dag-Eilev Fagermo var i går henrykt over fangsten.
                    -André er en klassespiller et par år til hvis han holder seg skadefri, mener Fagermo.
                    Han er svært imponert over veteranens vilje til å bli SIF-spiller. Bergdølmo måtte blant annet ned i lønn.
                    -André har gjort mye for å komme hit, sier Fagermo.

LSK FIKK NEI. Den danske storklubben FC København ville i utgangspunktet ikke slippe Bergdølmo før til sommeren, men spilleren øvet selv press for å realisere overgangen.
                    -Jeg pratet med Jostein og Dag-Eilev, og synes SIF ser veldig spennende ut. Nyopprykket ja vel, men det er stor entusiasme i klubben. Og det faglige som Dag-Eilev står for relaterer mye til min egen fotballfilosofi, sier mannen med 63 A-landskamper for Norge.
                    Han innrømmer at gamleklubben Lillestrøm forsøkte å hente ham tilbake i januar, men på det daværende tidspunktet ville ikke FCK selge. Den siste tiden har kun Strømsgodset vært aktuelt for Bergdølmo.
                    -Jeg hadde noen andre tilbud utenom fotball, men jeg har fortsatt lyst til å spille fotball noen år til. Jeg kunne tatt ett år til i København, men synes det er på tide å komme hjem nå. Blant annet skal jeg snart bygge hus utenfor Lillestrøm, sier Bergdølmo.

KOMMER MANDAG. Han er godt informert om Strømsgodset, og mener spillergruppen består av mange spennende typer.
                    -Laget virker godt sammensatt, og samhandlingen ser ut til å fungere bra. Det er nok en del å ta tak i på helheten defensivt, og der håper jeg å bidra, sier Bergdølmo.
                    Søndag skal han ta farvel med FCK i forbindelse med oppgjøret mot FC Nordsjælland i Parken. Dagen etterpå stiller 35-åringen på sin første SIF-trening. Dag-Eilev Fagermo mener SIF igjen har bevist sin evne til å hente spillere som passer i systemet. Bergdølmo har bakgrunn fra 4-3-3 i både Rosenborg og Ajax.
                    -Det er derfor det har tatt lang tid å finne en forsvarsspiller. Vi har jobbet sinnssykt hardt med dette, sier han.
                    Nå er Fagermo og Flo ferdighandlet - i hvert fall fram til sommeren.
                    -Jeg er veldig fornøyd med stallen og laget, og mener vi er klare for å møte Tippeligaen, sier han.

Kommentar

• RSP
                      Moderator
                      • Aug 2004
                      • 10498

NæringsEiendom (ne.no)

Gullgruven Åråsen

Utbygging av næringseiendom i tilknytning til fotballbanene kan gi fantastisk avkastning for fotballklubbene. På Åråsen Stadion i Lillestrøm håver fotballklubben inn på stadionen som ble bygd ut i perioden 2000 til 2002. Ifølge styreformann Owe Halvorsen i det Lillestrøm Sportsklubb-eide selskapet Åråsen Eiendom er alle næringslokalene på Åråsen utleid.
                      - Vi har leieinntekter på 23 millioner kroner i året, sier Halvorsen.
                      Han anslår at utbyggingen av Åråsen kom på rundt 300 millioner kroner, hvorav selve fotballdelen utgjorde 100 millioner. Dermed gir næringsdelen en avkastning (yield) på hele 11,5 prosent.
                      - Det er viktig at fotballen ikke skal belastes med ekstra kostnader etter en slik utbygging, sier Halvorsen.
                      LSK slipper å bekymre seg over eventuelle ekstrakostnader. Utviklingen er så god at klubben kan investere enda mer.
                      - Overskuddet fra Åråsen Stadion vil finansiere byggingen av en ny fotballhall på Lillestrøm, sier Halvorsen.

Ingen stadion uten næring
                      LSK leier ut 18.000 kvadratmeter næringslokaler på Åråsen. Blant leietakerne er Lillestrømklinikken.
                      - Eiendomsutleie finansierer hele stadion vår. Hadde vi ikke hatt det hadde vi ikke kunnet finansiere utbyggingen av Åråsen, sier daglig leder Frank Grønlund i Lillestrøm Sportsklubb til NæringsEiendom.
                      Bygger mer
                      Lillestrøm vil bygge ut næringsutleien ytterligere på Åråsen.
                      - Lillestrømklinikken har 8.000 kvadratmeter på Åråsen, men trenger større lokaler. De har også opsjon på mer. For å imøtekomme det behovet prosjekterer vi en utvidelse på 1.500 kvadratmeter, sier Halvorsen.
                      Det er meningen at de utvidede lokalene skal stå klare i 2008.
                      Det kan bli ytterligere utbygginger på Lillestrøm, men ikke på Åråsen. LSK-eier Per Mathisen uttalte nylig til Romerikes Blad at LSK risikerer å vokse ut av Åråsen.
                      - Det foreligger ingen planer, men vi har begynt å tenke på hvor vi kan finne en tomt til et helt nytt stadion, sa Mathisen til lokalavisen.
                      Grunnen er at det begynner å bli vanskelig å få større summer ut av Åråsen i dagens form, samtidig som det er begrensede utbyggingsmuligheter der.

Kommentar

• Håkon Henriksen
                        Administrator
                        • Nov 2003
                        • 6411

www.lsk.no

- Hareide skal angre
                        (Åråsen stadion). Tirsdag fikk Bjørn Helge Riise beskjeden om at han ikke ble tatt ut på landslaget mot Bosnia-Herzegovina. Nå lover Riise, som skal spille med drakt nummer 10 på ryggen i årets sesong, at han skal gjøre alt for at Åge Hareide skal angre.

Mens Simen Brenne var en av overraskelsene i Hareides tropp til EM-kvalifiseringskampene, var Riises utelatelse i troppen også en overraskelse.
                        - Åge ringte meg kvart over åtte tirsdag morgen for å fortelle meg at jeg ikke ble tatt ut denne gangen. Han ønsket å ta med seg flere spisser mot Bosnia-Herzegovina og Tyrkia. Det var selvsagt ikke noe gøy å høre, men nå skal jeg gjøre alt for at han skal angre. Allerede på lørdag spiller vi mot Strømsgodset. Da skal gi alt for å være best mulig, sier Riise.
                        - Jeg vet at ved å gi alt for LSK vil jeg igjen kunne klare å spille meg inn igjen på landslaget. Det er målet. Utfordringen tar jeg på strak arm, slår Riise fast.
                        Riise årets nummer 10
                        Da drakt nummer 10 ble ledig etter at Robert Koren gikk til West Bromwich Albion, var Riise ikke i tvil når han fikk spørsmålet om å overta nummeret.
                        - Jeg vet at det er mange store fotballspillere som har spilt med det nummeret før. Blant annet Tom Lund, Ståle Solbakken og Jan Åge Fjørtoft. Da kan man tenke seg til hva slags press jeg legger på meg selv denne sesongen.
                        - Men man må kunne sette seg høye mål. Det nytter ikke uten litt press fra seg selv og omgivelsene.
                        Riise mener man bør gjøre det samme opp mot årets sesong.
                        - Vi må tørre å si at vi ønsker å kjempe om gullet. Jeg er lei av fjerdeplasser. Det er den kjedeligste plasseringen man kan få hvis man kjemper i toppen. Jeg vil vinne noe med Lillestrøm i år, og det skal jeg gjøre alt jeg kan for å bidra best mulig til.
                        - Vi har en veldig bra spillerstall. I tillegg er trenerteamet meget bra. Det er fullt mulig å ta seriegull, og nå gleder jeg meg bare til sesongen starter. Vi spillere bør nå gi noe tilbake til klubben, og ikke minst til de trofaste supporterne som har ventet siden 1989.
                        LSK 100% riktig
                        For halvannet år siden ble 23-åringen klar for Lillestrøm etter et opphold i belgisk fotball. For fotballkarrieren er Riise selv ikke i tvil om at det var riktig.
                        - Jeg har hatt stor utvikling her i Lillestrøm, og overgangen hit er noe av det viktigste som til nå har skjedd i min karriere. Jeg spilte meg ganske kjapt inn på laget, og er veldig fornøyd til nå. Det var 100% riktig å gå til LSK. Uten tvil.
                        - Uwe Rösler og Gunnar Halle ga meg stor tillit, og gjorde meg til en bedre fotballspiller. Tom Nordlie har også gjort mye etter han kom, og jeg tror han vil hjelpe meg til å ta et steg videre.
                        LSKs nye trenerteam, Tom Nordlie og Svein Cato Bakkemo, har innført en ny spillestil. Fra 4-4-2 til 4-3-3. Riise er usikker på hvilken plass han er mest aktuell på.
                        - Det står mellom kant og indreløper. Jeg har fått beskjed av Tom om at jeg må holde meg i gang på begge posisjonene. Vi får se hva som skjer framover hva han ønsker. Jeg liker begge posisjonene. Begge er offensive, sier Riise som på landslaget fikk muligheten som høyreback.
                        - Det er ikke helt meg å spille på høyreback. Jeg er god til å jobbe defensivt, men det er framover på banen jeg ønsker å spille. Det har jeg hørt at Åge Hareide også mener, og det synes jeg er meget positivt.
                        - Det er positivt å være allsidig slik at man kan gå inn i flere roller, men jeg har mer lyst til å rendyrke en rolle. En rolle som midtbanespiller.
                        Håkon Henriksen
                        -
                        -
                        ALT FOR FUGLA

Kommentar

• ulfpulf
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • May 2004
                          • 2511

Innspilte penger i Royal League

De norske klubbene skuffet i cupspillet i Royal League, men tjente gode penger på sin dominans i gruppespillet.

Publisert: 14.03.2007 kl. 21:35
                          Endret: 14.03.2007 kl. 21:40

Mest tjente Vålerenga, som kunne innkassere nesten 2,5 millioner kroner på sin deltakelse i årets turnering. Også Lillestrøm og Brann hevder seg godt på tabellen over innspilte premiepenger, mens Rosenborg endte sist.

Innspilte penger, i millioner danske kroner:

1) Brøndby 2,55, 2) FC København 2,275, 3) Vålerenga 2,225, 4) Lillestrøm og OB 2,162, 6) Brann 1,7375, 7) Elfsborg 1,675, 8) Helsingborg 1,5875, 9) AIK 1,3125, 10) Viborg 1,1875, 11) Hammarby og Rosenborg 1,0625.

De danske lagene, som i cupspillet dro nytte av å være en måned nærmere seriestart enn de norske og svenske, la beslag på tre av fire semifinaleplasser. Torsdag gjør Brøndby og FC København opp om turneringsseieren, med 2 millioner danske kroner ekstra til vinneren og 500.000 til taperen.

(©NTB)

Kommentar

• Trondeo
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Jun 2005
                            • 3062

http://www.fxt.no/tippeligaen/lillestrom/article935554.ece

Brenne-dommen klar

Simen Brenne fikk rødt kort for sin takling av Marek Sappara på La Manga.

Leder i NFFs ankeutvalg, Frode Grotmål, bekrefter at man er i sluttfasen av Simen Brenne-saken. Ankeutvalgets medlemmer skal ikke ha altfor store vansker med å komme frem til sin dom, men før den kunngjøres, må utvalgets begrunnelse av dommen være gjennomdrøftet av ankeutvalgets medlemmer.
                            I forrige innsats, disiplinærkomiteen, ble det bestemt at LSKs Simen Brenne måtte stå over de to første seriekampene kommende sesong, som straff for sin takling på Rosenborgs Marek Sappara. Dette ble senere omgjort til kun én kamp av NFF, men LSKs anke står fortsatt ved lag.
                            Nytt for anledningen er at det i denne instansen kan brukes videobilder, noe disiplinærkomiteen ikke hadde mulighet til.
                            - Det er fri bevisvurdering, og vi kan derfor se på alle de bevisene vi ønsker, bekrefter Grotmål overfor Nettavisen.
                            Om ankeutvalget har brukt videobildene for å komme frem til sin avgjørelse, vil imidlertid ikke Grotmål ut med.
                            - Vi vil vise til premissene når dommen offentliggjøres, sier ankeutvalgets leder, som understreker at komiteen ikke har hatt noe hastverk med saken.
                            - Det er fire uker til seriestart, og det hadde selvsagt vært helt annerledes hadde dette vært midt i sesongen.
                            I Lillestrøm er man optimistiske før avgjørelsen. At Vikings Maurice Ross torsdag slapp unna suspensjon i serieåpningen, mener man bare har forsterket sin egen sak.
                            - Han gikk jo i strupen på han Fredrikstad-spilleren. Da kan ikke dette her få noen strengere straff, mener Lillestrøms daglige leder, Frank Grønlund.

Kommentar

• Lars
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Feb 2004
                              • 6156

– UDI følger NFF

ÅRÅSEN:
                              I Norges Fotballforbund hevder en at Utlendingsdirektoratet avgjør om en fotballspiller får bli i Norge. I UDI sier en av anbefalingene fra NFF så godt som alltid blir fulgt.
                              Av Per Kristian Torvik
                              Publisert 16.03.2007 - 06:30 Oppdatert 16.03.2007 - 06:43
                              Tips en venn om denne saken
                              Skriv ut denne siden

Se større bilde
                              MÅ VENTE: Diomande Alassane er hjemme i Elfenbeinskysten og venter på arbeidstillatelse. Hans skjebne som LSK-spiller er det Norges Fotballforbund som avgjør.FOTO: SCANPIX

– Når vi får en søknad om arbeidstillatelse for en spiller, henvender vi oss til fotballforbundet og ber om en anbefaling. Det gjør vi fordi vi ikke sitter på den nødvendige kompetansen. Formelt sett er det riktig at vi tar avgjørelsen. Men vi har alltid fulgt de anbefalingene vi har fått, sier kommunikasjonsrådgiver i UDI, Kari-Anne Kvarving.
                              Det står i kontrast til uttalelsene fra Stein Pedersen i NFF, som på spørsmål fra Romerikes Blad om at det ser ut som om NFF har det avgjørende ordet, og egentlig tar avgjørelsen, svarer at det er UDI som på faglig grunnlag går god for spilleren.
                              – Sammen med Norsk Toppfotball og UDI har vi funnet noen objektive kriterier. UDIs regler sier at en spiller skal være absolutt nødvendig for virksomheten om vedkommende skal få arbeidstillatelse, sier Pedersen.
                              UDI på sin side ser det slik, at når de ikke kan vurdere om en spiller er nødvendig for virksomheten, er det NFFs uttalelser de retter seg etter.
                              Tre krav

Kari-Anne Kvarving sier at det er tre krav som må oppfylles:
                              – Spillerne må ha arbeid på heltid, de må ha en arbeidskontrakt, og de må tjene minimum 178.000 kroner i året.
                              I tillegg må de ha jobb i en av de to øverste seriene, samtidig som det skal være nødvendig for klubben at spilleren kommer til Norge.
                              – NFF har sagt at de mener vedkommende må være aktuell for førstelaget. Selv om vi ikke er bundet av det de uttaler, retter vi oss etter det, sier Kari-Anne Kvarving.
                              Når UDI ber om tilleggsopplysninger, kan det også se ut som om det er NFF som tar initiativ til ytterligere dokumentasjon. Det er i tråd med det daglig leder i LSK, Frank Grønlund, opplever.
                              – Vårt inntrykk er at det er Stein Pedersen i NFF som vurderer og avgjør om en spiller er nødvendig for virksomheten eller ikke. Etter at Kasey Wehrman hadde spilt to sesonger i Moss og vært hos os si tre år, måtte jeg dokumentere på nytt at han var en spiller for vårt a-lag. Det blir helt håpløst at en må sette i gang en slik prosess, når alle som følger litt med vet at Wehrman har vært fast på vårt lag så sant han ikke har vært skadet.
                              Klubbene vet best

Frank Grønlund sier det er klubbene som sitter på kunnskapen om hvilke spillere som kan være aktuelle for å spille i eliteserien eller 1. divisjon.
                              – Vi betaler lønna deres, og vi vet hvor vi trenger nye spillere. Når de har fått arbeidstillatelse, gjelder den for ett år. De spillerne som ikke oppfyller kravene til UDI, får ikke forlenget den. Vi er jo heller ikke interessert i å fortsette med spillere som har vist seg ikke å være gode nok. Det gjelder for nordmenn og utlendinger.
                              LSK har en søknad om arbeidstillatelse for Diomande Alassane til behandling. Fredrikstad, Start og Rosenborg er andre klubber som venter på svar fra UDI.
                              – Uttalelsene fra UDI viser at NFF har alt å si i slike saker. Jeg regner med at enten får alle eller ingen av de det er søkt om nå, arbeidstillatelse. Det blir for snevert om noen kan dokumentere at noen har spilt en kamp i toppdivisjonen i hjemlandet, eller vært tatt ut til en landskamp. Jeg tror det vil være en enkel sak for dem som eventuelt måtte ønske det å få den dokumentasjon en trenger ved bestikkelser.
                              – NFF sier de vil beskytte norsk talentutvikling. Er ikke det bra?
                              – Det blir ikke noe mer talentutvikling av å hente 30-åringer fra Øst-Europa heller, sier Frank Grønlund.

Kommentar

• Håkon Henriksen
                                Administrator
                                • Nov 2003
                                • 6411

www.lsk.no

- Flere spørsmål nå
                                (Åråsen stadion). Tom Nordlie og LSK reiser lørdag morgen til Tjølling for å spille treningskamp mot Strømsgodset. Den nye hovedtreneren mener så mange har meldt seg på i kampen om plassene i førstelleveren, at han nå har flere spørsmål enn han hadde før avreise til La Manga.
                                - Det begynner å bli hard konkurranse om plassene, og jeg har faktisk flere spørsmål rundt laget nå en jeg hadde før avreise til La Manga. Det er tre-fire plasser på laget det fortsatt er usikkerhet rundt. Det viser at folk har hevet seg, forteller hovedtrener Tom Nordlie som nekter å lette på sløret i forhold til hvilke plasser han mener. Han kan likevel fortelle litt om hva som skjer på treningene.
                                - Det er veldig mye godt humør for tiden, og noen små slåsskamper. Det er bra. Vi skal ha tenning. Gutta skal vise innsats og glød.
                                Grodås vant 13-2
                                Spesielt denne uka har det vært mange smil og få sure ansikter på kunstgressbanen. Til og med keepertrener Frode Grodås fikk prøve seg med stort hell.
                                - Vi delte opp spillerne i to lag på treningen. Frode Grodås måtte stå i det ene målet i og med at Heinz Müller måtte stå over treningen. Grodås og de andre på laget hans vant 13-2. Dermed krevde alle at vi skulle fortsette med de samme lagene ut uka. Tydeligvis skjerpet det alle for derfra og ut ble det veldig jevnt. De forskjellige spillerne knivet med hverandre hele tiden, og det begynner å bli hard konkurranse om plassene.
                                - Folk har store krav til dette laget, og prater om gull og medaljer. Jeg synes vi bør få litt tid til å bygge opp et virkelig godt lag her i Lillestrøm. Det kan skje at vi klarer å innfri allerede i år. Statusen er i alle fall at det er stor forskjell nå ei uke før vi drar på ny treningsleir i forhold til da vi dro til La Manga. Laget er ikke til å kjenne igjen, så det går framover hver eneste dag.
                                Lørdag formiddag er det Strømsgodset som er treningsmotstander på Tjøllingbanen i Vestfold. Nordlie og assistenttrener Svein Cato Bakkemo har forberedt seg.
                                - Vi jobber akkurat på samme måte som om det skulle være en seriekamp med hard trening hver dag med opp mot vår egen spillestil. I tillegg har vi jobbet med å forberede oss på å dempe de viktigste tingene de har i sin spillestil.
                                Landslagsspillere
                                Alle som denne uka ble tatt ut til landslagene er også klar for spill i lørdagens treningskamp. Anders Rambekk, Frode Kippe og Simen Brenne for Norge. Shane Stefanutto på Australia. Nordlie er selvsagt glad for at LSK har landslagsspillere.
                                - Vi skulle gjerne hatt flere landslagsspillere, men likevel er det negativt at man mister så mange folk i forhold til treningene i sesongoppkjøringen. Samhandlingen blir svekket mellom spillerne. Det er uansett noe vi bare må jobbe med. For våre spillere skal være aktuelle for landslaget.
                                Simen Brenne ble tatt med som førstereisgutt da landslaget hadde treningssamling i Manchester i forrige uke. Overraskelsen over at han var med når de beste ble tatt ut til EM-kvalifiseringskampene var stor. Likevel var det fortjent.
                                - Litt merkelig var det jo. Han ble tatt ut basert på det han presterte i Fredrikstad. Så byttet han klubb til Lillestrøm, og da var han inne i landslagsvarmen med en gang, sier Nordlie som så forklarer videre:
                                - Men når han dro til Manchester og gjorde det så bra at han klarte å komme med i den ordinære troppen. Da snakker vi kvalitet. Han viser at han har tatt steget videre siden han kom til oss.
                                Anders viktig
                                En av de andre som reiser med landslaget til Molde mandag morgen er Anders Rambekk. Han var høyaktuell for en overgang til Odd Grenland, men i januar ble det klart at hans tjenester var fortsatt høyst ønsket på Åråsen. Tom Nordlie er helt klar på hvor viktig det var.
                                - Du kan jo tenke deg selv. Pål Steffen Andresen måtte bli operert i slutten av desember, og da kunne vi stått uten to viktige forsvarsspillere. Vi mangler i utgangspunktet en forsvarsspiller, og uten Anders og Pål Steffen hadde vi vært i deep shit, avslutter Nordlie.
                                Kampstart mot Strømsgodset er klokka 13 på Tjøllingbanen i Vestfold.
                                Håkon Henriksen
                                -
                                -
                                ALT FOR FUGLA

Kommentar

• RSP
                                  Moderator
                                  • Aug 2004
                                  • 10498

NFF. Akershus.

Vårmøte 2007: Inspirasjon, informasjon og instruksjon

16.3.2007

Tom Nordli og Jan Åge Fjørtoft har lovet å bidra med sitt til at årets vårmøte vil bli en suksess.

Den 22. mars går møtet av stabelen på Thon Hotel Arena, og de to tungvekterne i norsk fotball kommer for å snakke om hva som skal skje rundt LSK's A-lag i den kommende sesongen. Gutta har jo snakketøyet i orden så dette blir helt sikkert et spennende innlegg. Muligheter for spørsmål blir det også.

Spennende er det også det pågående storhallprosjektet som er under bygging ved Skedsmostadion. LSK vil gi oss en orientering rundt Skedsmo Storhall, og om tilbud til klubber for årets sesong. Som den første store fotballhallen i AFK er prosjektet viktig for alle klubbene i kretsen.

Administrasjonen i kretsen har selfølgelig også viktig informasjon å komme med før sesongen 2007 kan sparkes i gang. Vårmøte vil være den eneste samlingen før sesongen hvor følgende ting blir gjennomgått:
                                  • Håndboka 2007
                                  • Lov & reglement
                                  • Kampadministrasjon
                                  • Lisens/forsikring
                                  • Dommer
                                  • Spillerutvikling
                                  Møtet er også eneste sammenkomsten hvor følgende materiell blir delt ut
                                  • Håndboka b2007
                                  • Kamprapporter
                                  • Viktige skjemaer
                                  • Laglederhåndbok (pris 20,- kr.)
                                  Møtet holder sted på Thon Hotell Arena (ved togstasjonen i Lillestrøm), torsdag den 22.mars, kl. 1800.

Kommentar

• holmiz
                                    The kjøkken-kanariz
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Apr 2006
                                    • 6064

http://www.dagbladet.no/sport/2007/03/17/495324.html

Målløst mellom Godset og LSK

FIKK KJEFT: Simen Brenne vil ikke fortelle hva Tom Nordlie var sint på, men var ikke spesielt fornøyd med egen innsats heller.
                                    Foto: Arnt E. Folvik

- Dårlige greier, sier Simen Brenne som fikk kjeft av sjefen.

(Dagbladet.no): Strømsgodset-Lillestrøm 0-0.

Strømsgodset og Lillestrøm spilte 0-0 i en treningskamp på Tjøllingbanen i dag.

- Det var dårlige greier, og ikke var det så gode forhold heller. Det var en forblåst og humpete affære, sier Lillestrøms midtbanespiller Simen Brenne til Dagbladet.no.

Da Brenne ble byttet ut en snau halvtime før slutt, fikk han en real lekse av trener Tom Nordlie. Men landslagsspilleren vil ikke kommentere hva Nordlie hadde på hjertet.

- Det holder vi internt, sier han.

Brenne kan imidlertid fortelle at han ikke var videre fornøyd med egen innsats.

- Både jeg og flere andre har mer å gå på, sier Brenne.

Det bør han hente fram allerede når landslagets treningsleir i Molde starter mandag om han ønsker en plass på laget mot Bosnia-Hercegovina om en uke.

Sammen med Vålerengas Daniel Fredheim Holm spilte Brenne seg inn i landslagstroppen under Manchester-turen med de landslagsaktuelle Tippeliga-spillerne nylig.

FAKTA
                                    Treningskamper i dag

Lillestrøm - Strømsgodset 0-0
                                    Tjølling gressbane

Gult kort: Karim Essediri, Olivier Occean, Kasey Wehrman, Lillestrøm.

Strømsgodset (4-3-3): Espen Johnsen - Glenn Andersen, Alexander Aas (Kristian Sørli fra 80.), Ronny Deila, Samir Fazlagic - Ousman Nyan, Keijo Huusko (Kenneth Dokken fra 85.), Christer George - Stian Ohr, Thomas Sørum (Peter Kovacs fra 62.), Mattias Anderson.

Lillestrøm (4-3-3): Heinz Müller (Otto Fredrikson fra 46.) - Dan Anton Johansen (Johan P. Winsnes fra 62.) Anders Rambekk, Frode Kippe, Shane Stefanutto - Bjørn Helge Riise (Espen Søgård fra 62.), Khaled Mouelhi, Simen Brenne (Kasey Wehrman fra 62.) - Karim Essediri (Pål Strand fra 62.), Olivier Occean, Magnus Myklebust (Arild Sundgot fra 73.).
                                    Hilsen Anders

Och det känns som när vi kom hit, till möjlighetens land
                                    Du kan följa mina spår hem, Columbus var mitt namn

Kommentar

• 007

Bommet. Mattias Andersson fortviler etter at han brant en stor mulighet. (Foto: Kasper Wikestad) Mer krig enn fotball

Strømsgodset-trener Dag-Eilev Fagermo var fornøyd med resultatet mot gullkandidat Lillestrøm selv om han egentlig ikke synes det var noen vits å spille i det hele tatt.
                                      Kasper Wikestad

Treningskamp, Tjøllingbanen:
                                      Strømsgodset – Lillestrøm 0-0 (0-0)
                                      Strømsgodsets lag (4-3-3): Espen Johnsen – Glenn Andersen, Ronny Deila, Alexander Aas, Samir Fazlagic – Ousman Nyan, Keijo Huusko (Kenneth Dokken fra 86.), Christer George – Stian Ohr, Thomas Sørum (Peter Kovacs fra 63.), Mattias Andersson
                                      Dommer: Kristoffer Helgerud
                                      Gule kort: Karim Essediri, Olivier Occean, Kasey Wehramn, LSK.

Det ble en jevn batalje mellom Godset og Lillestrøm på Tjøllingbanen. Godset hadde visse startproblemer, men kom seg betraktelig utover i kampen, og kunne vunnet uten at noen kunne sagt noe på det.

Trenersnakk. Dag-Eilev Fagermo i samtale med Tom Nordlie i første omgang. (Foto: Kasper Wikestad)

Ingen vits

- Jeg er fornøyd med resultatet, sier trener Dag-Eilev Fagermo etter kampen, og legger til;

- Men det er ikke vits i å spille på dette underlaget. Det blir ikke fotball men kun krig og dødballer.

Han tror banene skal være mye bedre når det kommer til seriestart, og ville heller spilt denne kampen på kunstgress.

- Det fotballfaglige utbyttet ville blitt bedre av det, slår han fast.
                                      Kommer til sjanser

Strømsgodset hadde et par gode muligheter i første omgang, og skapte nok til å vinne i den andre. De to største sto Mattias Andersson for. En i hver omgang.

- Den første var en fantastisk redning av Lillestrøms keeper Heinz Muller, og den andre trodde jeg faktisk at skulle sitte, men den gikk dessverre over, forteller han. Men han bekymrer seg ikke nevneverdig over manglende scoringsteft i denne kampen. Han har mer fokus på at han kommer til sjanser.

- Jeg er fornøyd med at laget skaper muligheter og at jeg kommer til sjanser. Så lenge jeg gjør det, vet jeg at scoringene vil komme, mener han. Også Andersson fokuserer på underlaget etter kampen.

- Det var veldig vanskelig å spille fotball i dag. Jeg tror nok at det hemmet oss mer enn Lillestrøm, og vi trenger mer kamptrening på bedre underlag før vi er klare til seriestart. Men dette var absolutt et steg i riktig retning for oss, sier han.
                                      Likt for begge

Lillestrøms trener Tom Nordlie mener at Strømsgodset hadde hatt godt av å fokusere mindre på underlaget og mer på de oppgavene de står overfor.

- Jeg registrerte at Fagermo ropte at det ikke var noe poeng å spille underveis i kampen. Men han skal vite at dette er hverdagen. Man må spille noen kamper i sterk vind eller i regn på dårlige gressmatter. I dag var det likt for begge lag, sier han.

- Hadde kampen gått på kunstgress hadde man sikkert fått sett en flott fotballkamp mellom to spillende lag, men slik var ikke forutsetningene i dag, fortsetter han. Men Nordlie mener Strømsgodset kan ha noe på gang.

- Det finnes mange nyopprykkede lag som har greid seg veldig bra tidligere. Strømsgodset har absolutt muligheten til det den kommende sesongen. De er bra organiserte og de har meritterte spillere som kan gå foran, er skussmålet fra Nordlie.
                                      Fikk svar defensivt

Og selv om det ble en rotete kamp på et dårlig underlag så følte Fagermo at han fikk noen svar.

- Vi var veldig gode defensivt mot et veldig godt lag. Midtforsvaret vårt spiller bunnsolid mot noen av de beste angriperne i Tippeligaen. Det er jeg veldig fornøyd med, avslutter han.

For Strømsgodset var dette en positiv kamp, selv om Fagermo har rett i at det ble mer krig enn fotball. Drammenserne hadde de fleste og største sjansene og fikk god trening i å spille på dårlig underlag mot en god motstander.
                                      Publisert: 17.03 12:52, Sist endret: 17.03 14:23

Kommentar

• RSP
                                        Moderator
                                        • Aug 2004
                                        • 10498

Drammens Tidende

Like klok

Lillestrøm-trener Tom Nordlie ble ikke spesielt mye klokere på hverken eget lag eller Strømsgodset i går.
                                        -Det var viktig å få gress under knottene og få det fysiske utbyttet av kampen, mente Nordlie.
                                        Han ristet litt på hodet over Fagermo som heller ville ha spilt på kunstgress.
                                        -Når det kommer til 9. april er ikke alt fotballromantikk heller. Banene er nok bedre, men...
                                        Fagermo er sikker på at han ikke vil møte tilsvarende forhold som på Løveskogen i går - når serien starter. Fra kompisen på LSK-benken fikk han følgende go"ord om laget:
                                        -SIF er godt organisert både defensivt og offensivt, og hadde banen tillatt det ville du sett to lag som spilte fin fotball.

Publisert: 18.03 05:02

Kommentar

• Håkon Henriksen
                                          Administrator
                                          • Nov 2003
                                          • 6411

www.lsk.no

0-0 mot Godset
                                          (Tjølling). Lørdag spilte LSK mot Strømsgodset på gressbanen i Tjølling. 250 tilskuere fikk se Tippeliga-kollegaene spille 0-0. - Fornøyd med gjennomkjøringen, sa Dan Anton Johansen etter kampen.

- Det var ikke enkelt å få til noe særlig spill på gressmatta siden den var humpete, men vi fikk en god gjennomkjøring, og det er bra, sier Dan Anton Johansen til LSK.no etter kampen.

Tom Nordlie var også fornøyd.
                                          - Spillerne trener på kunstgress hver eneste dag, så nå var det på tide å få spilt litt på gress. Jeg er godt fornøyd med kampen, og i tillegg sender stor takk til Tjølling som lånte oss banen.
                                          LSK (4-3-3):
                                          Heinz Müller (Otto Fredrikson inn 46. min)- Dan Anton Johansen (Johan Petter Winsnes inn 62. min), Anders Rambekk, Frode Kippe, Shane Stefanutto - Bjørn Helge Riise (Espen Søgård inn 62. min), Khaled Mouelhi, Simen Brenne (Kasey Wehrman inn 62. min) - Karem Essediri (Pål Strand inn 62. min), Olivier Occean, Magnus Myklebust (Arild Sundgot inn 73. min)
                                          LSK.no kommer tilbake med mer..
                                          Håkon Henriksen
                                          -
                                          -
                                          ALT FOR FUGLA

Kommentar

Working...