mars 2007

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • holmiz
    The kjøkken-kanariz
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Apr 2006
    • 6064

Sundgot jublet for tidlig mot VIF

Arild Sundgot trodde han hadde gitt Lillestrøm en ny seier mot Vålerenga.

Arild Sundgot og Lillestrøm spilte torsdag 1-1 mot Vålerenga.

LSK-VIF 1-1: Vålerenga fikk 0-3 i sekken av Lillestrøm på La Manga. Torsdag fikk de en liten opptur da de holdt romerikingene til 1-1 på bortebane.
    Sebastian Mila ga Vålerenga ledelsen midtveis i 2. omgang på et straffespark. Magnus Myklebust utliknet for Tom Nordlies menn fem minutter før slutt.

Lillestrøm åpnet best i en ikke altfor underholdende 1. omgang, men de mange tilskuerne fikk ikke se mange sjanser. I 2. omgang tok det seg opp, og Mila spilte fri Thomas Holm til kampens første scoring. Keeperen kom borti Holm, VIF-spilleren falt rutinert, fikk en fortjent straffe og på den scoret polske Mila sikkert.

Hjemmelaget tok over etter scoringen, og banens dominant, midtstopper Eirik Bertheussen, skjøt i tverrliggeren kvarteret før slutt. Etter 84 minutter fikk så laget uttelling. Etter et nytt tverrliggerskudd fikk Magnus Myklebust pirket ballen i mål.
    Like etter trodde Arild Sundgot at han hadde gitt LSK seieren, men da LSK-spillerne feiret mål bestemte dommeren seg for å annullere for offside.
    Nettavisen kommer tilbake med mer fra vår reporter på Lillestrøm.
    Last edited by holmiz; 22.03.2007, 15:34. Begrunnelse: dobbeltbilde
    Hilsen Anders

Och det känns som när vi kom hit, till möjlighetens land
    Du kan följa mina spår hem, Columbus var mitt namn

Kommentar

• vollafugl
      Seniormedlem
      Myklebust Light
      • Dec 2006
      • 978

Fra FXT

Foto: ioslo.no

Uavgjort mellom LSK og VIF

Vålerenga fikk med et ufortjent, men hederlig resultat i treningskampen på Åråsen kunstgress. Vi fulgte kampen.

Av Henrik Brattli Vold og Farid Ighoubah

Åråsen kunstgress (iOslo.no): SLUTT: Lillestrøm - Vålerenga 1-1 (0-0)
      Lillestrøm kom best i gang i oppgjøret mellom disse rivalene, men etter hvert kom Vålerenga mer med i kampen. Lagene gikk til pause med 0-0, noe ufortjent sett under ett. Etter hvilen stormet hjemmelaget i angrep og på kort tid skapte de tre muligheter. Etter hvert hevet Oslo-laget seg igjen og tok også ledelsen etter straffemål av Sebastian Mila.
      LSK beholdt initiativet i kampen og fem minutter før slutt fikk de en fortjent utligning signert Bjørn Helge Riise. Alt i alt hadde gultrøyene fortjent seier.
      Andre omgang: Bjørn Helge Riise klinker en retur i mål etter at VIF-keeper Øyvind Bolthof får slått det første skuddet i tverrliggeren. Ballen hadde da retning mot krysset, og keeper kan ikke klandres for målet som kom i det 85. minutt. Ikke ufortjent at hjemmelaget får utligning. Like etter Riise-scoringen fikk LSK et annulert mål.
      I det 71. minutt kommer Arnar Førsund inn for Allan Jepsen som venstre back. Like før hadde Glenn Roberts en brukbar mulighet, men unggutten traff ikke godt på volleyen sin.
      Nytt Vålerenga-bytte. I det 67. minutt kommer unggutten Jørgen Horn inn for Kjetil Wæhler i midtforsvaret.
      Mot spillets gang tar Vålerenga ledelser i det 64. minutt. Mila spiller frem Thomas Holm som alene med LSK-keeper Heinz Müller blir han tatt og dommer dømme straffe. Fra krittmerket gjør Sebastian Mila ingen feil og gir VIF ledelsen 1-0, noe ufortjent.
      Dobbelbytte hos Vålerenga. I det 63. minutt går Steinar Strømnes ut og blir erstattet med Jørgen Jalland. Jan Derek Sørensen går også ut og inn kommer Glenn Roberts på topp.
      Lillestrøm går hardt ut etter pausen. I løpet av de fem første minuttene har de rukket å skape tre sjanser som alle har endt uten resultat. Ved én anledning reddet Freddy dos Santos på streken.
      I pausen er Ronny Johnsen gått ut og blitt erstattet med Andre Muri.
      Pause: Etter Jan Derek Sørensens sjanse i det 29. minutt kom Vålerenga mer med i kampen, der Lillestrøm har vært hakket bedre. Ronny Johnsen kom også til en brukbar mulighet. I det 39. minutt headet han ballen mot lengste hjørne etter innlegg fra Sørensen. Selv om VIF kom mer med mot slutten av omgangen var det LSK som avsluttet best.
      Første omgang: Som spådd er det tett og tøft mellom de to rivalene. LSK har hatt flere halvsjanser den første halvtimen, og har et lite overtak. For Vålerenga er det Jan Derek har hatt den største muligheten som han fikk i det 29. minutt. Dette er den eneste skikkelige sjansen Oslo-klubben har hatt. LSK har i tillegg fyrt av noen skudd fra distanse.
      Kampen er i gang. Vålerenga stiller slik (4-4-2): Øyvind Bolthof - Freddy dos Santos, Ronny Johnsen, Kjetil Wæhler, Allan Jepsen - Morten Berre, Thomas Holm, Steinar Strømnes, Sebastian Mila, Rune Lange, Jan Derek Sørensen.
      På benken: Arni Gautur Arason, André Muri, Jørgen Horn, Jørgen Jalland, Jalal El-Gharbi, Gelnn Roberts, Arnar Førsund
      Før kampen:
      Torsdag møter Vålerenga Lillestrøm til vintersesongens nest siste treningskamp på Åråsen kunstgress. Vålerenga-trener Petter Myhre har ledet laget gjennom 23 matcher med bare tre tap.
      Problemet for Petter Myhre er at to av disse tapene har kommet mot nettopp Lillestrøm.
      - Hvorfor er det så vanskelig å slå akkurat Lillestrøm?
      - Det er tilfeldighetene som avgjør, men det har også med spillestilen å gjøre, som vi ikke er dyktige på. Vi må til eget spill, det klarte vi ikke sist (tap 0-3 på La Manga, journ. anm), sier Myhre til iOslo.no.
      - Hvordan går det i dag?
      - Lillestrøm kommer alltid med tenning mot VIF. Det er sjelden velspilte kamper, så det blir nok mest kjemping og kriging.
      - Tror du Tom Nordlie-effekten vil være utslagsgivende?
      - Det er altfor tidlig å si. Han får sikkert til ting i Lillestrøm, og de bør være med og kjempe med gullet, sammen med Brann og Rosenborg, sier han.
      - Skal ikke dere være med i gullkampen i år?
      - Vi har ikke den bredden i stallen som de andre klubbene har. De ligger et hode foran Vålerenga på papiret, men vi får se hva som skjer når serien starter. Vi har kanskje en fordel i at vi har mange sultne og fremadstormende, som vil vise seg fram når de har sjansen. Det er ikke så lett å få en 30-åring til å gjøre det samme.
      - Laget skal funke
      Petter Myhre er mer opptatt av at laget skal fungere enn å ta en sårt etterlengtet seier mot Lillestrøm i dag, og begge lag har mange spillere ute i landlagsoppdrag. Dermed får Rune Lange den ene spissplassen foran Roberts, og på midten tar Steinar Strømnes Grindheims plass, mens Jørgen Jalland får benkplassen.
      - Fire mann kjemper om de to plassene sentralt på midten. Jørgen spilte forrige kampen, og Steinar får prøve seg nå. På topp er Rune Lange frisk og rask, og en av utfordrerne til spissplassen, sier Myhre.
      - Vi er opptatt av å vinne alle kamper. Men det er viktigere å se at alt funker, og vi vil fortsette den gode flyten etter Stabæk (2-2, journ. anm). Resultatet er ikke så viktig, sier han.
      Bolthof nær førsteelleveren
      En av duellene Vålerengas supportere vil følge ekstra nøye er kampen om keeperplassen. Arni Gautur Arason har holdt buret fast siden han kom fra Rosenborg i 2004, mens Øyvind Bolthof stort sett har måttet slite benken som Norges sannsynligvis beste andre-keeper.
      Men nå varsler Myhre kamp om plassen.
      - Arni sto den forrige kampen, så nå vil vi se Bolthof i denne kampen. Vi kommer til å ta en avgjørelse etter å ha sett Arni i landskampen for Island. Per nå er det 50-50 sjanse for Øyvind å være førstekeeper, for han har tatt noen steg her de siste årene, sier Myhre.

Kommentar

• gamle-perta
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Sep 2004
        • 2418

Rambekk skadet

Rambekk usikker lørdag

Molde (NTB): Anders Rambekk har pådratt seg en belastningsskade i låret og trente bare forsiktig torsdag. Han er usikker til kampen mot Bosnia.
        Lillestrøm-spilleren skal uansett ikke spille fra start, men først fredag avgjøres det om han kan være reserve.

- Det er en overanstrengt muskel. Det kan ha noe med overgangen fra kunstgress til naturgress å gjøre. Jeg tror ikke det er så ille, og jeg håper å kunne trene ordentlig fredag, sier Rambekk til NTB.
        - Anders fikk en litt akutt overbelastning i det ene låret onsdag. Det er riktig at det ikke er så galt, men vi må finne ut hvor mye han tåler. En ting er å trene, en annen å spille. Han skal jo ikke spille fra start mot Bosnia, og vi har litt mer tid i forhold til Tyrkia-kampen, sier landslagslege Thor Einar Andersen.

Tommy Svindal Larsen er erklært uaktuell til lørdagens kamp, men det er mulig at han kan bli klar mot Tyrkia. Åge Hareide vil først etter lørdagens kamp telle opp og avgjøre om han skal kalle inn flere spillere.
        Ved siden av de to nevnte er alle i troppen klare for kamp lørdag. (©NTB)
        Mvh
        Gammer´n (Per T)

Kommentar

• RSP
          Moderator
          • Aug 2004
          • 10498

Glåmdalen

Tore Andreas Gundersen stortrives så langt under ledelse av profilerte Tom Nordlie.

Trives med ny sjef

(LSK - Vålerenga 1-1) Tore Andreas Gundersen har akkurat flyttet inn i leilighet i Lillestrøm sentrum - og stortrives under ledelse av «gale-Tom».

Av Morten Sand
          Publisert 22.03.2007 - 20:45 Oppdatert 22.03.2007 - 21:00

- Jeg tror ryktet til Tom Nordlie er medieskapt. Jeg opplever ham som en meget grundig, fotballkyndig og engasjert trener. Jeg kommer til å lære mye her, forsikrer Tore Andreas Gundersen.

Daglig trener LSK to økter. Først to og en halv time om morgenen, deretter en ettermiddagsøkt på en og en halv time.
          - Det er tøft og stor forskjell fra tiden i Kongsvinger. Der kunne vi hente drikke og ta en seks-sju minutters pause. Her er det noen få slurker og rett på igjen. Alt går i ett, og det er utrolig intensivt, forsikrer Gundersen.

- Tilpasser seg
          I går ble det kun oppvarming for Flisa-gutten da Lillestrøm og Vålerenga spilte 1-1 på kunstgraset ved Skedsmohallen. Men sjefen sjøl ber Gundersen om ikke å stresse.
          - Tore Andreas er kjøpt inn med tanke på prestasjoner på lang sikt. Han må være tålmodig og kan nok ikke regne med spilletid på toppnivå i vår. Men etter en klønete start, ser jeg at han er i ferd med å tilpasse seg nytt miljø og nytt system, sier Tom Nordlie til Glåmdalen.

Ny leilighet
          Gundersen har bare hatt to ukers skikkelig trening med LSK. Før det trente han på egen hånd etter at han brøt kontrakten med KIL. Da han skulle slutte seg til sin nye klubb på La Manga, slet han med brudd i tåa.
          - Det er først nå jeg føler at utviklingen vil starte skikkelig. Det skyldes også at jeg slipper å pendle fra Flisa til Lillestrøm, og stå opp klokka sju om morgenen. Jeg har akkurat flyttet inn i en leilighet i Lillestrøm sentrum, forteller Gundersen.
          - Blir du gjenkjent på byen?
          - Et par stykker har stoppet meg og sagt at det var godt overgangen gikk i orden. Men det er nok andre på laget som er mer populære på byen, smiler Gundersen.
          Blant de mest populære LSK-spillerne er Bjørn Helge Riise, Frode Kippe og Arild Sundgot. Da spillerne hadde såkalt «kickoff» på Thon Arena onsdag kveld møtte 600 LSK-supportere opp. Flere var det ikke plass til.
          Gundersen var uansett ikke beskjeden i møtet med Kanarisupportere - og kom med denne meldingen:
          - Dette er gulldrakta veit du. Gleder meg til å få møkk på den, sa Tore Andreas Gundersen og gliste til fansen da de nye draktene ble vist fram første gang.
          - Hvordan har det vært å komme til Åråsen?
          - Veldig annerledes og veldig proft. Tradisjonen for toppfotball sitter i vegga her. Vi trenger ikke tenke på annet enn å utvikle oss og prestere på banen. Når vi kommer i garderoben etter trening, er det fylt opp med frukt, mat og proteinpulver. Det er et veldig stort apparat rundt laget, og alle vet hva de skal gjøre, sier Tore Andreas Gundersen.
          Tidligere Chelsea-proff Erland Johnsen er ansatt som spillerutvikler. Han skal følge opp Tore Andreas, Erik Berthinussen og Magnus Myklebust.

Kommentar

• RSP
            Moderator
            • Aug 2004
            • 10498

Dagen

Jeg bærer troen med meg hele tiden

Anders Rambekk er kristen og landslagsspelar i fotball. På laurdag er han kanskje på banen når Åge Hareides menn møter Bosnia-Hercegovina på Ullevål stadion.

Jeg er ikke redd for å si det jeg har på hjertet hvis muligheten er til stede, sier Anders Rambekk.

Oppkjøringa til dei komande kampane mot Bosnia og Tyrkia var lagt til Molde og Aker stadion, og under pressekonferansen fekk Dagen nokre minutt i lag med Lillestrøm-spelaren, som stortrivst i landslagsmiljøet.

– Det er helt utrolig gøy å være her! Ja, det rett og slett bobler inni meg. Det er til stor inspirasjon å være en del av et så godt lag med så gode enkeltspillere, meinar 30-åringen.

Rambekk er frå Porsgrunn og slo igjennom som eliteseriespelar for Odd Grenland. Dei siste åra har han aksla den gule LSK-trøya.

– Kva er det du drøymer om som landslagsspelar?

– Det maksimale hadde vært å få vært med i EM-sluttspillet i Østerike/Sveits neste år. Vi har spilt jevnt med flere gode landslag, så jeg tror absolutt det er mulig å nå dit. Men først må vi slå Bosnia på Ullevål, slår han fast.

I klubblaget spelar Rambekk midtstoppar, men i dei fleste av sine sju landskampar har landslagstrenar Hareide brukt telemarkingen som høgreback.

– På landslaget er jeg først og fremst aktuell som høyreback, men jeg vet ikke om jeg er i startoppstillinga til Bosnia-kampen. Dersom jeg ikke får spille fra start, skal jeg likevel etter beste evne støtte han som blir tatt ut. Bare det å få være med å bidra i denne gruppa er stort, seier Rambekk.

– Korleis er det å være i kristen i fotballmiljøet?

– Troen er en så viktig del av meg at jeg bærer den med meg hele tiden. Jeg opplever at folk i fotballmiljøet tar kontakt med meg for å vite mer om kristendommen. Men jeg er heller ikke redd for å si det jeg har på hjertet hvis muligheten er til stede.

Rambekk prøver å få til å gå i Filadelfia i Oslo, men han medgir at all reisinga som fotballen fører med seg, gjer det vanskeleg å kombinere yrket sitt med eit aktivt kyrkjelydsliv.

– Men heldigvis lever troen i meg, så den kan jeg ta med meg hele tiden.

Kommentar

• RSP
              Moderator
              • Aug 2004
              • 10498

ABC-startstiden (legges inn under "Nyheter" under litt tvil)

Kunne endt i FCK, Brann, LSK eller QPR

Tommy Svindal Larsen hadde mange tilbud da han valgte Odd. Nå vil han tilbake til Tyskland. - Jeg har lenge hatt en dialog med Duisburg, sier en åpenhjertig Svindal Larsen til ABC Nyheter.

Tekst: Geir Råve
              Torsdag, 22.03.07 kl. 09:00

Tirsdag annonserte midtbaneankeret at han gir seg i Odd Grenland til sommeren.
              - Jeg er åpen for alt, men det er naturlig for meg å se mot Tyskland, sier Tommy, som fort kunne havnet i Lillestrøm eller Brann da han sommeren 2005 vendte nesa hjemover etter gode år i tyske Nürnberg.

Stor interesse

Tommy forteller videre at flere norske klubber viste interesse da det ble klart at han ville returnere til Norge sommeren 2005.
              - Jeg er glad vi reiste til Skien og Odd da vi kom tilbake til Norge, men alt skjedde veldig fort. Odd er jo klubben jeg begynte i som barn, så det å kunne bidra i en vanskelig situasjon var veldig hyggelig.
              Og fortsetter;
              - Men jeg kan bekrefte at det var flere norske klubber på banen. Jeg vil ikke gå inn på hvilke det var, sier Svindal Larsen.
              ABC Nyheter har imidlertid fått bekreftet fra godt informert hold at både Brann og Lillestrøm var svært interessert. I tillegg jaktet to utenlandske lag på nordmannens signatur.
              - Det var danske FC København og engelske Queens Park Rangers, sier 33-åringen til ABC Nyheter.

Vanskelig i Odd

Svindal Larsen forteller at han i lang tid har vært i kontakt med den tyske 2. Bundesligaklubben Duisburg. 33-åringen hadde ikke vært lenge i Skien da Duisburg for første gang tok kontakt.
              - Jeg hadde ikke vært i Odd mer en 4-5 måneder før jeg reiste til Duisburg første gang. Kontakten med tyskerne har jeg holdt ved like siden den gang, sier Svindal Larsen.
              Han understreker at det ikke foreligger noe konkret tilbud, men at de har en dialog.
              - Per i dag har jeg ikke noe håndfast fra Duisburg, men vi har meget god kontakt.
              Kontakten mellom Svindal Larsen og den tyske klubben er mye av årsaken til de kritiske uttalelser han har kommet med om ledelsen i Odd.
              - Jeg hadde en muntlig avtale med Odd at dersom det kom et tilbud, eller det kom klubber på banene, skulle ikke klubben legge hindringer i veien for meg. Der føler jeg Odd har vært vanskelig. Jeg har stor forståelse for at klubbene skal finne løsninger, men Odd har ikke holdt det de lovet, fortsetter Svindal Larsen.

Skryter av Odd

Opp i all kritikk og mishagsytringer mot klubben han som seksåring startet i, synes Svindal Larsen det også er rom for skryt til klubben med flest cupmesterskap i Norge.
              - Odd har tatt noen grep som har profesjonalisert klubben veldig. Odd har nå gode folk i alle ledd og kan så absolutt bli en toppklubb i Norge. Det er positivitet og entusiasme i klubben.
              Men det endrer ikke Svindal Larsen sitt standpunkt.
              - Jeg tok avgjørelsen for lenge siden, men jeg innrømmer at det er tungt. Odd er tross alt klubben i mitt hjerte, sier landslagsspilleren til ABC Nyheter.
              Tommy Svindal Larsen er med i troppen til landskampene mot Bosnia og Tyrkia, men sliter for tiden med en skade. Han er uaktuell for lørdagens kamp på Ullevaal mot Bosnia, men håper å være klar mot Tyrkia til onsdag.

- Jeg håper og tror det bare er snakk om et par dager borte, men jeg vet ikke, sier han.

Kommentar

• Henrik
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Jan 2006
                • 2110

Truer landslagsstopperne

Eirik Bertheussen har ikke tenkt å gjøre det enkelt for Lillestrøm landslagsfraværende midtstoppere.

TOPPSAKER NETTAVISEN Pettersen strålte

Norge søker skiflygings-VM

Riise og Carew hyller Ronaldo

TIPPELIGAENLagK+-P1Rosenborg264724532Brann263936463Vålerenga26432844Se hele tabellen

LILLESTRØM KUNSTGRESS (Nettavisen): Eirik Bertheussen (22) hadde en skuffende fjorårssesong for Lillestrøm. Til tross for at han kom med Pors gode anbefalinger og to U21-landskamper på CV-en, ble det ikke et sekunds spilletid i serien på den storvokste stopperen.

I år skal det bli annerledes, lover Bertheussen.

- Jeg mener jeg er god nok for laget, det mener jeg alltid, flirer den 185 centimeter høye kraftpluggen lurt.

Og blir alvorlig.

- Jeg skal ta vare på de sjansene jeg får, og jeg skal gjøre det vanskelig å utelate meg fra laget.

- Fortsetter det å gå som nå, så kan alt skje i år, sier en spent Bertheussen.

For selv om konkurrentene heter Frode Kippe og Anders Rambekk, begge for tiden på landslagsoppdrag under Åge Hareide, og Pål Steffen Andresen også snart er klar til å ta opp kampen om de to stopperplassene, så lover rødtoppen å gi alt for å etablere seg som midtstopper på Åråsen.

Sterk søknad
                Mot Vålerenga i torsdagens treningskamp på Lillestrøm kunstgress la han i alle fall inn en glimrende søknad til fast engasjement i midten bak.

Eirik Bertheussen var banens gigant, stoppet alt bakover med gode brudd og en voldsom krigsinnstilling i luftduellene. I tillegg var han Lillestrøms farligste offensive våpen. Med sin høyde og luftstyrke er han alltid med opp på Lillestrøms dødballer, og torsdag var han bare millimeter fra å score.

- Jeg hadde en avslutning i tverrliggeren, og samtidig et brassespark(!), så det var ikke mye som manglet, innrømmer LSK-stopperen.

- I det hele tatt hadde jeg bra kontroll i dag, mener Bertheussen.

- Har andre kvaliteter
                Og akkurat det er ikke trener Tom Nordlie særlig uenig i. På spørsmål om han er enig i stopperens uttalelse om han er god nok for laget, er imidlertid LSK-treneren mindre klar.

- Han var i alle fall god nok for laget i dag, sier Nordlie lurt.

Og legger samtidig til at han mener at Bertheussen ikke alltid har blitt anerkjent for den spisskompetansen han har på enkelte område.

- Eirik er kanskje ikke så god som oppspillspunkt som noen av de andre, men det er heller ikke det vi har fokusert mest på i treningen vår i vinter, eller det som har vært viktigst for oss.

- I stedet har han en del kvaliteter som de andre på laget ikke har, mener Nordlie.

Eirik Bertheussen bryter foran Jan Derek Sørensen i torsdagens treningskamp på Lillestrøm.
                Foto: Kyrre Lien, SCANPIX

23.03.07 12:56

Kommentar

• KFL41
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • May 2004
                  • 3648

NFF innstiller ikke til å gi Diomande oppholdstillatelse av UDI ifølge tv2-sporten

Kommentar

• morten
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Feb 2004
                    • 2156

Unnfallenhet av NFF
                    Diomande Alassane blir trolig likevel ikke Lillestrøm-spiller.
                    Foto: Gorm Kallestad, SCANPIX

NFF vil ikke ta stilling til om UDI bør gi Lillestrøms Diomande Alassane arbeidstillatelse. - Svært skuffende, er reaksjonen på Åråsen.

Alassane, som kommer fra Elfenbenskysten, signerte kontrakt med Lillestrøm da han fylte 18 år like før jul. Han skulle vært på Åråsen-klubbens lønningsliste fra 1. januar, men etter som han har ventet på arbeids- og oppholdstillatelse har han verken kunnet trene eller heve lønn i klubben.

Lang ventetid
                    Flere måneder etter at LSK sendte av gårde søknaden, kom svaret omsider fra Norges Fotballforbund fredag kveld. Til gultrøyenes store skuffelse ble utfallet negativt. NFF vil ikke anbefale UDI å innvilge ivorianeren arbeids- og oppholdstillatelse.
                    - Når en vet at UDI alltid følger NFFs anbefalinger er dette svært skuffende, sier daglig leder i Lillestrøm, Frank Grønlund til Nettavisen.
                    Fotballforbundet har de siste dagene gitt tommelen opp til en rekke spillere fra land utenfor EØS. Blant annet har Rosenborg, Brann, Start og Fredrikstad alle mottatt gode nyheter fra forbundslokalene denne uken. Men for LSK ble svaret altså negativt.
                    - Har vært ærlige
                    - Jeg skjønner ikke hva de andre klubbene gjør. Vi forsøker i hvert fall å være ærlige. Vi har fulgt ham i ett og et halvt når.Vi mener han kommer til å bli en toppspiller, men forbundet er tydeligvis ikke enig, sier Grønlund, som først og fremst er oppgitt over den lange saksbehandlingstiden hos NFF.
                    - NFF kunne gitt et avslag for to måneder siden. Dette er unnfallenhet som savner sidestykke. Det er veldig slitsomt for oss, sukker Grønlund.
                    - Hadde vi ventet til én uke før seriestart og sagt at det er en superspiller, ville vi fått ja. Men vi kan ikke garantere ham en plass i startoppstillingen allerede nå, når en ser hvem han konkurrer med. Han er ikke en gang i landet for tiden, og vi vet ikke hvilken form han er i. Men han har tross alt hospitert hos oss, og lært seg engelsk.
                    - Verst for spilleren
                    - Synes du det er forskjellsbehandling fra NFF?
                    - Det vet jeg ikke. Jeg kjenner ikke de andre sakene godt nok. Men jeg reagerer på at saken ikke er behandlet for lenge siden. Det er jo verst for gutten selv, sier Grønlund.
                    LSK-lederen har ennå ikke snakket med Alassane. Det regner han med å gjøre lørdag.
                    Stein Pedersen har vært NFFs saksbehandler. Han innrømmer at det har vært en vanskelig sak.
                    - Det har vært vanskelig. Men det er ikke første gang vi sender over en uttalelse til UDI uten å ta stilling, sier han.
                    Må stole på klubbene
                    NFFs informasjonssjef, Roger Solheim, sier det var vanskelig å anbefale arbeidstillatelse gitt det Lillestrøm skrev i sin søknad.
                    - Lillestrøm har opplyst at det er lite sannsynlig at spilleren vil bli benyttet før sommeren. Det har vi videreformidlet til UDI, sier Solheim til Nettavisen.
                    Han sier NFF har samlet inn dokumentasjon, men innrømmer at det er klubbenes opplysninger som til slutt avgjør hva utfallet blir.
                    - I de andre sakene vi har sett den siste tiden, har klubbene opplyst at spillerne er nødvendige for virksomheten. Det er det som er foskjellen på disse sakene og LSKs sak, sier Solheim.
                    - Så til syvende og sist er det hva klubbene selv sier som blir avgjørende?
                    - Ja, vi stoler selvsagt på klubbene og deres vurderinger. Vi må ta dem på alvor, sier Solheim.
                    - Når Lillestrøm skriver det de gjør, blir det vanskelig å vurdere.
                    Badekar
                    http://www.youtube.com/watch?v=BwmrMUusqgI

Kommentar

• Håkon Henriksen
                      Administrator
                      • Nov 2003
                      • 6411

Ntb

LSK oppgitt etter Alassane-nei

Lillestrøm (NTB): Norges Fotballforbund vil ikke ta stilling til om UDI bør gi Lillestrøms ivorianer Diomande Alassane arbeids- og oppholdstillatelse.

- Når en vet at UDI alltid følger NFFs anbefalinger er dette svært skuffende, sier daglig leder i Lillestrøm Frank Grønlund til Nettavisen.
                      18-åringen signerte kontrakt med LSK før jul, men har verken kunnet trene eller heve lønn i klubben.
                      En rekke andre klubber har fått ja på sine søknader for spillere fra Afrika eller Sør-Amerika.
                      - Jeg skjønner ikke hva de andre klubbene gjør. Vi forsøker i hvert fall å være ærlige. Vi har fulgt ham i ett og et halvt år. Vi mener han kommer til å bli en toppspiller, men forbundet er tydeligvis ikke enig, sier Grønlund.
                      - Lillestrøm har opplyst at det er lite sannsynlig at spilleren vil bli benyttet før sommeren. Det har vi videreformidlet til UDI. I de andre sakene vi har sett den siste tiden, har klubbene opplyst at spillerne er nødvendige for virksomheten. Det er det som er forskjellen på disse sakene og LSKs sak, sier NFFs informasjonssjef Roger Solheim til Nettavisen. (©NTB)

[/FONT]
                      Håkon Henriksen
                      -
                      Nestleder/Kasserer Kanari-Fansen Lillestrøm
                      -
                      ALT FOR FUGLA

Kommentar

• Torolf
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Apr 2004
                        • 9574

RB: Stefanutto nummer 500 for Australia

Fra papir-RB:

KINA: Shane Stefanutto debuterte for Australia ved å spille 66 minutter som back da Australia slo Kina 2-0 i en treningslandskamp i går. Målene ble scoret av Brett Holman og Marco Bresciano. Dermed ble LSK-backen Australias landslagsspiller nummer 500. Han har vært i troppen flere ganger uten å få spille. Nå drar Stefanutto til Spania for å slutte seg til de øvrige LSK-spillerne på treningsleir i Marbella.

Kommentar

• Sem
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Mar 2005
                          • 1626

Brenn(e)het debut

Simen Brenne imponerte i landslagsdebuten.
                          Foto: Gorm Kallestad, SCANPIX

Simen Brenne var en av svært få nordmenn som kom fra Bosnia-kampen med æren i behold.

ULLEVAAL (NETTAVISEN) NORGE – BOSNIA-HERZEGOVINA 1-2: Først da det gjensto elleve minutter, fikk Simen Brenne sin landslagsdebut for Norge.
                          Den burde ha kommet langt tidligere.
                          26-åringen ble et svært viktig offensivt våpen for måljagende nordboere i sluttminuttene, og Nettavisen talte fire sjanser og nesten-sjanser på Brenne i hans korte spilletid. I det siste minuttet av ordinær spilletid var det sågar bare millimeter som skilte Lillestrøm-spilleren fra å få nettkjenning i debuten: Brenne skaffet Norge frispark, Steffen Iversen fikk et halvtreff på Gamstens innlegg, og omtrent på målstreken sto Brenne klar for å lure inn ballen, men noen skikkelig avslutning ble det aldri.
                          - Jeg var redd for å flikke den videre, for jeg trodde nesten jeg var i offside, innrømmet østfoldingen etter kampen.

- Vil være med videre
                          Manglende nettsus til tross, Brenne var fornøyd med sitt eget innhopp.
                          - Jeg fikk bare beskjed om å finne posisjonen min, og jeg følte i alle fall at jeg var brukbart involvert i den tida jeg var på banen, mener den målfarlige midtbanespilleren.
                          På et høyst ordinært Fredrikstad-lag noterte han seg for åtte seriemål i 2006. Nå håper han at han får være med Hareide i jakten på EM-plass.
                          - Selvsagt ønsker jeg å være med videre, og jeg tror det er muligheter.
                          - Nivåmessig merker jeg at det var et par hakk opp, men muligheten er der, sier mannen som Lillestrøm hentet inn for rundt syv millioner kroner i vinter, og får støtte av John Carew.

Carew-skryt
                          Villa-spissen har nemlig latt seg imponere av det Brenne har vist frem på landslagssamlingen den siste uka.
                          - Simen har vært god på trening, og har en god skuddfot.
                          - Han er god, og en spennende spiller for fremtiden. Norge kan få veldig god nytte av ham, tror jeg, sier Carew til Nettavisen.

25.03.07 07:15

Kommentar

• RSP
                            Moderator
                            • Aug 2004
                            • 10498

FotballMagasinet

Rambekk friskmelder seg

Per Steinar Markussen - 25/03 01:41

Anders Rambekk ble sittende på tribunen med skade mot Bosnia, men sier til FotballMagasinet.no at han er klar til onsdagens møte med Tyrkia.

- Det ser bra ut. Jeg har belastet skikkelig i dag og det ser ut som om det holder, sier Lillestrøm-spilleren til FotballMagasinet.no.

Han fikk føling med ett eller annet på baksiden av låret på en av landslagets treninger i oppkjøringen.

- Det hugg skikkelig til, og vi var ikke sikre på en det var en krampe eller om det var noe muskulært så derfor ble jeg ikke med mot Bosnia.

- Hva med Tyrkia-kampen?
                            - Jeg reiser nedover og forbereder meg på linje med de andre spillerne.

- Hvordan syns du Storbæk gjorde det som erstatter?
                            - Nå er vel ikke jeg i posisjon til å kalle han noen erstatter, men han gjør en absolutt godkjent match. Han er involvert i spillet og er med framover på banen. Det var en bra debut, oppsummerer Rambekk til FotballMagasinet.no.

Kommentar

• sparwasser
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Jun 2005
                              • 3185

Opprinnelig skrevet av Torolf
                              Fra papir-RB:

KINA: Shane Stefanutto debuterte for Australia ved å spille 66 minutter som back da Australia slo Kina 2-0 i en treningslandskamp i går. Målene ble scoret av Brett Holman og Marco Bresciano. Dermed ble LSK-backen Australias landslagsspiller nummer 500. Han har vært i troppen flere ganger uten å få spille. Nå drar Stefanutto til Spania for å slutte seg til de øvrige LSK-spillerne på treningsleir i Marbella.
                              FXT.no har også fått med seg nyheten:

Stefanutto historisk

Shane Stefanutto fikk lørdag endelig sin landslagdebut.
                              Foto: Tor Richardsen, SCANPIX

Simen Brenne var ikke den eneste LSK-spilleren som debuterte på a-landslaget i helga. På den andre siden av kloden hylles nå Shane Stefanutto.

Av Marius Vik

Shane Stefanutto var i ferd med å gi opp. Etter å ha blitt kalt inn på to landslagssamlinger uten å få spille, begynte han å lure på om han noensinne skulle få trekke på seg den australske landslagsdrakta.

Gode tilbakemeldinger
                              Mot Kina på lørdag fikk han endelig sjansen, og ifølge australske aviser klarte venstrebacken seg bra.

- Begge spillerne (de to debutantene Carl Valeri og Shane Stefanutto, red anm) var meget dyktige, skriver nyhetsbyåret AAP, som gjengis i alle de store nettavisene i Australia.

Stefanutto sier også til Nettavisen at han fikk skryt at landslagssjef Graham Arnold etter de 67 minuttene han var på banen.

- Treneren var veldig fornøyd, og ga meg gode tilbakemeldinger etter kampen.

- Dette er en drøm som er gått i oppfyllelse, innrømmer Lillestrøms venstreback overfor Nettavisen.

Kan få flere sjanser
                              Selv om Stefanutto var meget fornøyd med endelig å få viste seg frem i en ellers noe uvanlig vingbackrolle, er han selv høyst usikker om usikker på om han får vøre med videre. Men australske avsier er mer optimistiske.

Det er høyst usikkert om det australske førstevalget på venstresiden, Basels Scott Chipperfield, kommer til å være med videre etter Asia-mesterskapet, mens Stan Lazaridis og Danny Tiatto har lagt opp.

- Det betyr at det er muligheter for den venstrebente Stefanutto, skriver theage.com.au.

Historisk
                              Med lørdagens landskampsdebut kommer Stefanutto også til å gå inn i historien, da han var landslagsspiller nummer 500.

- Det er ikke det jeg tenker mest på akkurat nå, men kanskje vil jeg bli husket ekstra for det, og bli et spørsmål i framidtige quiz-konkurranser, humrer 27-åringen.

- Det var i alle fall en hel masse folk, mange som vi ikke har hørt i fra på årevis, som ringte familien min i Australia og gratulerte i går.

Australia vant for øvrig treningskampen fortjent 2-0, etter scoringer av Brett Holman og Mark Bresciano.

Kommentar

• McGuffy
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Jan 2004
                                • 5104

Stefanutto spurred on by belief of parents

March 25, 2007

PERHAPS the proudest people in Australia last night were Socceroo left-back Shane Stefanutto's parents, Frank and Diane, as they watched him make his Socceroo debut against China. Reaching such a level in his chosen career was, as the Queenslander admitted, something that for years only his mother and father — and certainly not himself — believed he could achieve.

Stefanutto, a 27-year-old who plays with top Norwegian club Lillestroem, is a late bloomer at international level. The fact that he has got this far at all is a testament to the faith his parents showed in him when he was a youngster growing up in Cairns in far north Queensland.

Stefanutto never made any Queensland state representative sides, but his father was so convinced that his son had what it took to make it that he moved the entire family to the Gold Coast when Shane was just 15 to give him a better chance of being spotted.

The gamble paid off when he was selected for the Queensland Academy of Sport, and then picked up by the Brisbane Strikers in the old NSL. From there he moved to Scandinavia.
                                It was a move he thought he would use as a springboard to a transfer to a bigger European league. But so far that has not happened, and four years later he and his partner and three-month-old daughter Stella are happy and settled in Norway, although he is not ruling out a move to another European country or perhaps Asia.

But it is his parents who he can thank for getting to the point where he ran out on the pitch in national team colours alongside World Cup stars such as Mark Schwarzer, Lucas Neill and Mark Viduka.

"They both have had enormous belief in me, they have had more belief in me than I have to be honest. My dad was talking up Australian teams from a really early age. I didn't believe him all the time. You dream of playing for Australia, but when you are not even making Queensland representative teams it's quite hard to think 'how am I going to get to the top?'
                                "But everything clicked into place once we moved south and got different coaching and the chance to get into the spotlight.

"It was a massive, massive move when the family all packed up, but it was the start of my career because I was never in any Queensland state rep sides until then. We settled on the Gold Coast.
                                "My dad worked in the building trade, he just went round the construction sites looking for jobs …"

With doubts over whether Scott Chipperfield will continue after the Asian Cup and the retirements of left-sided stalwarts Stan Lazaridis and Danny Tiatto there are opportunities opening up for the left-footed Stefanutto.
                                "Retirements and a shortage of left-sided players makes it right place right time and with Chippers (Chipperfield) not coming to China, it gives me a chance to impress. I don't expect to be the starting left back (in a full-strength team) but I am just happy to be part of the squad and do a job for Australia when needed."

Kommentar

• RSP
                                  Moderator
                                  • Aug 2004
                                  • 10498

RB

Foto Per Kristian Torvik

Null hjelp fra NFF - LSK går til UDI

Hadde Frank Grønlund sittet på Norges Fotballforbunds kontor og løyet, ville Diomande Alassane hatt arbeidstillatelse og kunnet spille for LSK i dag.

Av Per Kristian Torvik
                                  Publisert 26.03.2007 - 10:05 Oppdatert 26.03.2007 - 10:09

– NFF forlangte at jeg skulle garantere at han ville spille seriestarten 9.april og spille halvparten av kampene. Det kunne jeg naturligvis ikke. Diomande har ikke hatt adgang til Norge på to måneder, og er trent for eliteserien per i dag, sier Frank Grønlund.
                                  – Andre klubber har fått innvilget sine søknader?
                                  – De må da ha gitt garantier for at spillerne er gode nok for eliteserien nå. Om de har snakket sant, vet ikke jeg. Vi får bare vente til 9. april og se om de spiller.

Beste forberedelser
                                  NFF gir LSK honnør for arbeidet de har gjort i forkant med Diomande.
                                  – Ingen har forberedt en afrikansk spiller for norsk fotball så godt som oss. Vi har hatt ham her flere ganger, vi har jobbet bevisst med ham for å lære ham engelsk og norsk. Han har også en bedre merittliste enn spillerne andre har hentet. Diomande har spilt på Elfenbeinskystens OL-lag. Han har spilt for oss mot Häcken og scoret mot Vålerenga i treningskamp.
                                  – Kunne du ikke løyet?
                                  – Da hadde vi fått høre det seinere. Vi kan ikke garantere at han er god nok 9. april. Men vi er sikre på at han vil bli en toppspiller, bare vi får arbeidet med ham dette året. En må huske på at gutten bare er 18 år.

Konkurranse
                                  Unggutten fra Elfenbeinskysten ville i første rekke ha konkurrert med Olivier Occean og Arild Sundgot om en plass på laget.
                                  – Det er naturligvis tøft. Men en av dem kan bli skadet i morgen. Da kan Diomande plutselig være god nok for virksomheten. Vi mener faktisk at vi er de beste til å vurdere det.
                                  – Hva gjør dere nå?
                                  – Vi må gå direkte til UDI og fortelle dem de faktiske forhold. Norges Fotballforbund vil øyensynlig ikke hjelpe oss. Jeg håper at UDI vil ha et annet syn på saken, når de får vurdert både den jobben vi har gjort og det talentet Diomande er. Det vi ber om er litt ekstra tid for at han skal få det fram i løpet av året, sier Frank Grønlund.

Kommentar

• RSP
                                    Moderator
                                    • Aug 2004
                                    • 10498

RB

Ikke i orden

ÅRÅSEN::
                                    Av Av Per Kristian Torvik per.kristian.torvikrb.no 63 80 48 01
                                    Publisert 26.03.2007 - 22:00 Oppdatert 26.03.2007 - 11:55

Daglig leder i LSK, Frank Grønlund, var i går i møte med Norges Fotballforbund angående arbeidstillatelsen for Diomande Alassane. I motsetning til det LSK trodde, er den ikke i orden. Behandlingen NFF har gitt spillere utenfor EU-området har fått LSKs tidligere assistenttrener, Hallvar Thoresen, til å reagere.

– Som sportsdirektør i Odd Grenland var jeg på en 14 dagers tur til Argentina i februar for å knytte kontakter. Der så jeg 2. divisjonsspillere som ville gått rett inn på det norske landslaget. Med den politikk NFF fører kan ikke de spille i Norge, fordi de ikke er gode nok for Argentina, sier Hallvar.
                                    Som resten av fotball-Norge er han frustrert over forbundet, som dekker seg bak Utlendingsdirektoratet. Men fra UDI har Romerikes Blad fått vite at de følger anbefalingene fra Norges Fotballforbund.
                                    – Det er greit med regelen om at hver klubb bare kan stille med tre spillere utenfor EU-området. Men det må være opp til klubbene å bestemme hvem de ønsker å hente. Det er der kompetansen sitter. Det vet NFF ingenting om, mener Hallvar Thoresen.

Frank Grønlund fikk ingen garanti for at Diomande Alassane vil få arbeidstillatelse.
                                    – Jeg regner jo med det, siden andre klubber har fått ja. Men jeg kan ikke sitte på møte med administrasjonen i NFF og garantere at en spiller vi henter kommer til å få 15 kamper i året. Det vil vi jo først vite når han har vært her et år. Vi hadde Romanus Orjinta hos oss i halvannet år. Vi hørte ingenting fra UDI om at han måtte ut, selv om han ikke spilte en eneste obligatorisk kamp for oss. Det var vi som fant ut at han ikke var god nok og ble enig med ham om å slutte arbeidsforholdet, sier Frank Grønlund.

Kommentar

• RSP
                                      Moderator
                                      • Aug 2004
                                      • 10498

RB

Rødt kort til NFF

Norges Fotballforbund gir rasismen rødt kort, men greier ikke gi en tillitvekkende forklaring på hvorfor de ikke ønsker afrikanske ungdommer velkommen i norsk fotball.

Av KOMMENTAR Per Kristian Torvik sportsjournalist
                                      Publisert 26.03.2007 - 22:00 Oppdatert 26.03.2007 - 11:55

LILLESTRØM:
                                      De sier de har inngått et samarbeid med Norsk Toppfotball om hvordan reglene håndteres. Toppklubbene synes ikke å være enige med dem.
                                      De hevder at Utlendingsdirektoratet har det avgjørende ordet. Fra UDI er svaret at de ikke har nektet noen spillere utenfor EU-området arbeidstillatelse. De stoler helt og fullt på opplysningene de får fra NFF.
                                      Hadde jeg ikke visst bedre, ville jeg begynt å lure på om fotballforbundet hadde fått et innslag av rasisme.
                                      Det bør være et problem at det nesten høres slik ut.

Fritt fra 30 land
                                      Ønsket fra tidligere år om å begrense antall utlendinger i eliteserien for å fremme egen rekruttering, var på et tidspunkt greit nok.
                                      Siden den gang er verden – og ikke minst Europa – forandret. I dag kan norske klubber hente spillere fra 30 europeiske land, uten at UDI eller NFF kan nekte dem det. EU har forandret arbeidsmarkedet totalt, også for fotballspillere.
                                      LSK kan teoretisk fylle opp laget med 11 35-åringer fra Bulgaria, uten at noen kunne hindre dem.
                                      Diomande Alassane kan bli nektet spill for klubben, fordi han er fra Elfenbeinskysten, og ikke har spilt a-landskamper eller Champions League.

Overdommer
                                      Fram til i dag har UDI ikke nektet noen spiller arbeidstillatelse, slik RB kunne fortelle i går. I dag er et nytt element kommet inn i bildet:
                                      I eliteserien, som i klubber ute i Europa, har en begynt å se etter unge talenter for å utvikle og forme dem selv. I vinter har vi sett eksempler på at klubber i Premier League i England har hentet norske 15-åringer.
                                      Dette gir NFF og UDI nye utfordringer. De aller fleste av unge afrikanske spillere har naturligvis ikke spilt Champions League på sitt kontinent – langt mindre a-landskamper. De som har det, havner langt andre steder enn på Åråsen og Alfheim.
                                      NFF har heller ikke greid å avkrefte påstanden om at de vil opptre som en overdommer og egentlig bestemmer hvem som skal få arbeidstillatelse.
                                      Arbeidstillatelsene som ligger på UDIs bord nå, blir en prøvestein på hvordan forbundet vil framstå. For i UDI sier de at de retter seg etter rådene fra NFF.
                                      Nå er det umulig å vite om Diomande Alassane er en framtidas mann i LSK. Det vet heller ikke NFF.
                                      Det jeg vet, er at han kommer til å gjøre alt for å bevise at han er god nok. Teknisk er han det allerede. I disse dager står han opp grytidlig om morgenen for å drive løpetrening – og stå best mulig rustet for kravene i norsk fotball.
                                      Om Norges Fotballforbund gir ham lov.

Kommentar

• RSP
                                        Moderator
                                        • Aug 2004
                                        • 10498

Nrk

Rambekk kan bytte side

Morten Gamst Pedersens gule kort åpner for rokeringer i det norske forsvaret til Tyrkia-kampen.

Av Thomas Lerdahlog Kristian Elster
                                        Publisert i dag 12:36

Morten Gamst Pedersen må sone karantene for to gule kort mot Tyrkia og dermed kan John Arne Riise bli flyttet opp på kanten.
                                        Det igjen åpner for Lillestrøms Anders Rambekk som venstreback, en rolle han ikke har hatt på landslaget tidligere.

Det bekymrer ikke LSK-forsvareren.

- Jeg har spilt mere venstreback enn høyreback så skulle det bli aktuelt så er jeg klar for det, sier Rambekk til NRK.

Bedre defensivt
                                        Rambekk ble friskmeldt etter en skade søndag, og Hareide er heller ikke i tvil om at han kan brukke LSK-spilleren på venstresiden.
                                        - Anders er frisk igjen og han kan spille på begge sider, sier Hareide til NRK.
                                        Selv tror Rambekk at hans evner kanskje passer bedre mot Tyrkia enn de hadde gjort mot Bosnia.
                                        - Jeg er nok mere defensiv enn offensiv og det kan nok være det passer bedre på onsdag, sier Anders Rambekk.

Kommentar

• RoyVaadal
                                          Seniormedlem
                                          Hjelp, skaff meg et liv!
                                          • Nov 2004
                                          • 4055

Moderatormelding:

Takk til alle som bidrar for nyhetstråden!
                                          Husk å inkludere URL/link til originalartikkel.
                                          RoyVaadal.

Kommentar

Working...