mars 2007

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Fridtjof
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Feb 2005
    • 2120

Nyhetstråd mars 2007

Lokale nyheter, sport, kultur, næringsliv, hilsener, dødsannonser og mye mer

- Unødvendig karantene Roar Strand forsvarer Simen Brenne

ÅRÅSEN:
    Rosenborg-spilleren Roar Strand var en av dem som sto nærmest da Simen Brenne ble utvist. Han mener det er feil at LSK-spilleren må stå over seriekamp.
    http://template.api.no/template/ver2-01/gfx/imageZoomOff.gif[/IMG][/URL] FEIL!: Rosenborg-kaptein Roar Strand (nummer 6) mener at det er unødvendig at Simen Brenne (til høyre) skal straffes med karantene i seriekamp etter at dommer Svein Erik Edvartsen ga ham rødt kort i La Manga Cup.FOTO: SCANPIX

Av: Morten Svesengen

– Det er litt drastisk og ikke minst unødvendig at han må stå over kamper i serien på grunn av dette, sier Rosenborg-kaptein Strand.
    Allerede da Brenne ble vist det røde kortet av Svein Erik Edvartsen slo Strand ut med armene og var tydelig uenig.
    – Slik jeg så situasjonen under kampen følte jeg at det var galt å vise ut Simen. Selvfølgelig skal stygge taklinger straffes også i treningskamper, men jeg opplevde ikke at det var det der og da, sier Strand.
    – Hva synes du etter å ha sett den på tv?
    – Jeg har ikke sett så nøye på bildene. Men jeg opplever ikke Simen som en stygg spiller. Tvert imot kjenner jeg ham som fair, og da blir det litt drastisk at han skal miste en seriekamp på grunn av det som skjedde på La Manga, mener Strand.
    – Bortgjemte byråkrater

Strand skjønner at LSK reagerer på karantenen til Brenne, men han synes det er unødvendig å markere det ved å trekke fire spillere fra landslagssamlingen i Manchester i neste uke.
    – Det har ikke noe med denne saken å gjøre, og jeg synes derfor det blir for dumt, sier han.
    Hvis LSK og andre klubber føler seg utsatt for "regelrytteri" av fotballforbundet, mener RBK-kapteinen de må bruke andre virkemidler.
    – Mulig at både LSK og andre har opplevd dette, men det må tas opp på en annen måte enn å nekte spillere å delta på landslaget, mener Strand.
    LSK og manager Jan Åge Fjørtoft brukte Brenne-saken som en mulighet til å ta et oppgjør med det han kaller "byråkratene i fotballforbundet".
    – Vi og andre klubber opplever til stadighet at vi blir motarbeidet av folk i fotballforbundet i ulike saker. Nå er vi lei av bortgjemte byråkrater som sitter langt inne i en korridor og leter etter regler og paragrafer som kan ødelegge for oss. Det er på tide at noen sier ifra, sier LSK-manager Jan Åge Fjørtoft.
    Holder spillerne hjemme

Konsekvensen blir etter all sannsynlighet at LSK ber Frode Kippe, Anders Rambekk, Bjørn Helge Riise og Simen Brenne bli hjemme fra landslagssamlingen i neste uke – dersom LSK blir slått ut av Royal League.
    – Denne samlingen er basert på en dugnad fra klubbene for å hjelpe landslaget. Vi har vært positive til å være med hele tiden. Når vi ikke opplever noen velvilje i den andre enden, må vi vurdere om vi skal holde spillerne hjemme. Det er fritt opptil hver klubb om de vil frigi spillere til denne samlingen, sier Fjørtoft.
    De fire LSK-spillerne som blir "rammet", har ingen problemer med å akseptere klubbens avgjørelse.
    – Klubben varslet at de ville foreta seg noe, og vi har ingen problemer med å akseptere det. Det virker meningsløst at Simen skal straffes på denne måten, sier LSK-kaptein Frode Kippe.
    Last edited by Håkon Henriksen; 01.03.2007, 07:49. Begrunnelse: Kilde
    Ingen kanarifugl skal noen gang bære drakt nummer 18 etter Legenden!
  • Fridtjof
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Feb 2005
    • 2120

Heller serieåpning
    enn landslagssamling

ÅRÅSEN: Simen Brenne har havnet i sentrum for konflikten mellom LSK og Norges Fotballforbund (NFF). Midtbanespilleren opplever merkelige dager i sin første tid som LSK-spiller.

På den ene siden må han stå over serieåpningen for en forseelse han mener kvalifiserer til gult kort. For å markere sin misnøye med fotballforbundets avgjørelse, truer LSK med å holde Brenne hjemme fra det som vil bli hans første samling med a-landslaget.

Østfoldingen støtter klubben.
    – Skulle selvfølgelig gjerne fått sjansen til å bli kjent med landslaget og trenerne. Men for meg er det enda viktigere å få spille serieåpningen mot Fredrikstad, sier Brenne.
    Han mener ikke det hører noen steder hjemme at han må sone karantene i serien på grunn av kortet han fikk mot Rosenborg på La Manga.
    – Hvis jeg hadde slått ned noen eller gjort noe grovt, er jeg enig i at det er riktig med karantene. Det eneste jeg gjorde var å få ballen litt langt foran meg og kom litt sent inn i en takling. Greit med gult kort, men å få to kampers karantene for den forseelsen føles brutalt.

Kommentar

• Fridtjof
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Feb 2005
      • 2120

Dommersjefen ser
      muligheter for rødt

OSLO: Toppdommersjef Rune Pedersen går i løpet av sesongen gjennom mange kontroversielle situasjoner hvor det er tvil om dommeravgjørelsene. Og som regel gir han et fasitsvar i etterkant. I "Brenne-saken" er det ikke nødvendigvis et slikt svar.

Rune Pedersen vil verken fastslå at Svein Erik Edvartsen gjorde riktig eller feil da han ga Simen Brenne rødt kort på La Manga. Han mener det er et skjønnsspørsmål.

– Taklingen fra Brenne gir dommeren grunnlag for å kunne gi rødt kort. Han kommer inn i situasjonen med beinet opp fra bakken, og kan sette spillerens helse i fare, sier han.
      Han er ikke redd for at lista er lagt veldig lavt foran sesongen 2007 og at vi vil se et skred av røde kort hvis dommerne skal følge opp.

Kommentar

• Håkon Henriksen
        Administrator
        • Nov 2003
        • 6411

www.lsk.no

Oppsummering av 2006
        Til glede for de som ikke var på årsmøtet i LSK som ble arrangert på mandag, publiserer vi nå talen til Per Mathisen. LSK-lederen oppsummerer året som har gått, og forteller litt om framtidsplanene og ikke minst ønskene for 2007 og videre.
        2.april i år er Lillestrøm Sportsklubb 90 år, og det er en forholdsvis sprek 90 åring som nå går på sitt 33 år på rad i øverste divisjon. Det som klubben ikke har klart, er å vinne noe på mange år, ja det har faktisk vært 17 år uten titler og mesterskap. Dette er ikke godt nok for en så ambisiøs klubb som LSK.
        For som i 2005 endte vi i 2006 på 4. plass i serien og tapte en finale. Denne gang i Royal League. Vi avga unødvendige poeng i serien og det kunne virke som vi ble for feige i enkelte kamper. Positivt var det at vi satte ny publikumsrekord og i spissen for disse imponerte igjen Kanari-Fansen med et stort engasjement og støtte til laget. La oss håpe at vi slipper å høre dem synge "Optimist" av Jahn Teigen og heller høre "I år så tar vi alt" runge ut over Åråsen i 2007. Et seriemesterskap og/eller et Norgesmesterskap ville være en fantastisk jubileumsgave til klubben og alle som holder med og bryr seg om LSK.
        Tom og Cato inn på trenersiden
        2006 ble altså ikke helt det vi hadde håpet på for A-laget. På trenerfronten ble det en noe turbulent avslutning på fjoråret hvor vi valgte å avslutte engasjementet til Uwe og Gunnar og ansette Tom Nordlie med Svein Cato Bakkemo som assistent. Tom med et stort hjerte for klubben, med stor fotballfaglig kunnskap og en spillestil som vi mener skal gjøre det morsomt å se LSK sine kamper. Cato er en rolig, kunnskapsrik, balansert og strukturert person som gjør at han balanserer den sterkt engasjerte og noen ganger opphetede Tom fint.
        Så er Frode Grodås tilbake på Åråsen, nå som keepertrener. En kjempe kar som er topp seriøs, kan keeperrollen, er klar på hva han forventer av keeperne og har et flott humør og glimt i øyet. I tillegg er Erlend Slokvik hentet inn som fysisk trener. Han er vant til å være på et vinnerlag fra sin tid med skiskytterne. Han er profesjonell og har tatt med seg mye fra den individuelle idretten inn i laget som tar vare på den enkeltes behov. Vi har fysio Jørn Karlsen på heltid som følger spillerne i hverdagen både før under og etter trening og kamper. Massør Ronny Olsen sørger for at stive og støle muskler blir myke og raskt klare for nye oppgaver.
        Videre kan vi fylle på med lagleder og materialforvalter Per Svendsen som er i landslagsklasse med en alltid oppofrende Tor Arne Solberg som assistent, Gunnar Falkum som tar seg av norskundervisning og annen sosial integrering, talentspeider Roy Kenneth Torkildsen som tar første sjekk på mulige spillere og lager grundige rapporter, daglig leder i klubben Frank Grønlund som kjenner klubben bedre enn noen, som tar de daglige oppgavene som må løses og er disponibel omtrent døgnet rundt, og det hele toppes med manager Jan Åge Fjørtoft som syr sammen det hele, er klar i meningene og bruker sitt kontaktnett, og det er ikke lite, til beste for klubben både mot media og for å gjøre tippeliga laget vårt best mulig.
        Jeg mener vi har landets beste apparatet rundt laget og med den stallen vi har bygget opp bør det være gode muligheter for at LSK vil kjempe høyt oppe i jubileumsåret. Men det er ikke bare å bestille eller kjøpe suksess. Det må hardt og målbevisst arbeid og nødvendige resurser til sammen med litt stang inn for å kunne lykkes.
        Ny satsing på talentutvikling
        Talentutvikling kan man kanskje tro er et fremmedord vi har lest et sted, men ikke forstått hva betyr. Nesten riktig, men ikke helt. Vi har vært alt for dårlige på dette og det har vi også innrømmet tidligere uten at vi har klart gjøre alt for mye med det. Nå er Erland Johnsen ansatt på full tid for å arbeide med dette, og spesielt med en spisset gruppe unge spillere med et mulig potensial til å bli tippeligaspillere og kanskje også landslagsspillere etter hvert. Han skal arbeide i klubben, men også samarbeide med NFF, kretsen og andre klubber på Romerike.
        Vi har også tanker om en profesjonalisering av akademiet med sterkere spissing, mer kompetanse, større krav til deltakerne og sterkere samarbeid med skoler for å legge forholdene bedre til rette for talentene. Storhallen vil også bli en viktig faktor i forhold til å kunne tilby topp forhold til en hver tid. Vi har tro på at dette vil gjøre oss bedre når det gjelder egne unge spillere. Og gledelig er det at Lasse Bergan Foss fra egne rekker ble tatt opp i A-stallen i fjor høst.
        En toppklubb er helt avhengig av å ha topp trenings og kampfasiliteter. På dette området har vi hatt en stor utvikling de siste årene. Åråsen har i mange år vært blant landets beste. Nå ser vi at kapasiteten er i ferd med å spenges og muligheten for utvidelser er begrenset. Det er derfor nødvendig å se seg om etter alternative muligheter for en ny stadion slik at vi ikke blir akterutseilt på dette området.
        Rett før jul i 2004 fikk vi en topp kunstgressbane med undervarme på plass. Når en ser det aktivitetsnivået som er på denne banen er det lett å skjønne hvor viktig det var. 16. oktober i fjor startet arbeidene med storhallen. Dette blir en storstue for fotballen i LSK og hele Romerike. Den vil ha stor betydning for de yngste, for talentarbeidet og for elitesatsingen i klubben. 1. oktober skal hallen stå klar til bruk.
        Gode gressbaner og nok gressbaner fra tidlig vår til seint på høsten er en annen stor utfordring. Vi mistet i fjor muligheten til å bruke bane 1 på Lillestrøm stadion i og med at den gjøres om til et interkommunalt friidrettsanlegg. Vi satte derfor inn resurser på bane to, med vanningsanlegg, utskifting av noe gress og ca. 100 tonn sand for å gjøre den bedre. Den er ikke god nok ennå, men arbeidet intensiveres så snart vi kommer til der igjen.
        Minibanene på ballsletta forbedres kontinuerlig og vi har sendt inn forslag til kommunen om to store inngjerdede baner med vanningsanlegg og mulighet for undervarme. I den forbindelse vil vi også se på vanningsanlegg til minibanene. Saken ligger hos kommunen og vi venter en avklaring i løpet av våren. En utfordring for dette anlegget blir finansieringen i og med at her blir det ingen leieinntekter.
        UA i vekst
        Ungdomsavdelingen i klubben er i sterk vekst og har blitt mer og mer strukturert og målrettet i sitt arbeid. Når vi ser på omsetning og økonomisk resultat ser vi også at aktivitetsnivået og driften er i positiv utvikling. Midlene de har opparbeidet seg skal de disponere til å kunne benytte gode treningsfasiliteter. At vi får storhallen vil helt sikkert gi et kraftig løft og nye muligheter og utfordringer. Den måten de har gjennomført spesielt høstcupen og generelt også andre arrangement på er det bare å gratulere med. Flott pr for klubben, og gode inntekter til arbeidet med de unge. Er det et område jeg kunne ønske de var mer bestemt og tøffere så er det arbeidet med å dyrke fram og stille krav til de aller beste. Dette er fullt mulig uten at det går ut over bredden.
        Viktig å sette trykk på dette, og det må satses på nødvendig kompetanse. Sentralt i LSK vil alltid arbeidet til alle de frivillige stå. En helt nødvendig resurs som viser et stort engasjement og hjerte for klubben. Vi er helt avhengig av at folk er villige til å ofre store deler av sin tid for å bidra. Og det er derfor viktig at vi i ledelsen viser at vi setter pris på dette. Det er nemlig ikke noen selvfølgelighet at alle disse skal stille opp gang etter gang. En stor tak til hver og en av dere.
        Samarbeid med naboklubber
        LSK har ofte hatt et litt anstrengt forhold til naboklubbene. Gjennom arbeid sammen med kretsen har vi i noen år nå forsøkt å bedre dette. Vi har kommet i bedre dialog med klubbene rundt oss, men vi synes ikke det gir de resultater vi kunne tenke oss. Ofte møtes vi av at LSK ikke gjør nok og ikke gir nok. Vi har tatt konsekvensen av dette og har derfor funnet fram til noen klubber som vi ønsker å ha et tettere samarbeid med. Det er skrevet en avtale med Ull/Kisa om samarbeid på forskjellige områder. Vi laget en avtale med Lørenskog om felles målsetting i utviklingen av en enkeltspiller, Thomas Bergersen, for å legge forholdene til rette for at han skal kunne bli en tippeligaspiller. Vi er i dialog med Lørenskog for å utvikle samarbeidet videre, og har tro på å få til det.
        Vi har også inngått en samarbeidsavtale med Skeid, hvor talentarbeid, spillerutveksling, markedsarbeid og organisasjonsutvikling er viktige områder det skal arbeides med. Vi har altså spisset vårt samarbeidet inn mot noen klubber for å forsterke det der, men ønsker selvfølgelig også å ha en god dialog med andre klubber.
        Samarbeidet mellom klubben og LSK AS føler jeg er bedre enn noen gang. Vi arbeider sammen for å få vi tanken enda klarere fram og dere vil se av en presentasjon og et forslag som kommer senere at vi er på vei. Samarbeidet med Per Berg og ØIE har vært helt avgjørende for at vi har fått til den positive utviklingen vi har hatt.
        Økonomi
        Alle deler av LSK familien har arbeidet hardt for at økonomien skal bli god. For en virksomhet som samlet omsetter for godt over 100 millioner er det viktig å ha en økonomisk trygghet og plattform å jobbe ut fra. Vi er ikke helt der vi ønsker ennå, men det er et godt tegn at finansinstitusjoner har tro på oss, og et samlet overskudd for LSK, LSK AS, Åråsen stadion og Åråsen Eiendom etter avskrivninger på ca. 4 mill. viser at vi er på rett vei.
        2006 kan oppsummeres med vi ikke lyktes så godt som vi hadde håpet sportslig, UA er i vekst og blir mer og mer profesjonelle, talentarbeidet er ikke godt nok, frivilligheten lever fremdeles godt, storhallen kom endelig i gang og planer for bedre treningsfasiliteter er utarbeidet, samarbeid med andre er sterkere fokusert, samarbeidsånden i organisasjonen er god og økonomien er sterkere.
        2007 blir et år hvor den sportslige satsingen styrkes vesentlig for å oppnå ønskede resultater, UA skal ha en fortsatt vekst og bør fokusere på å legge til rette for at de beste skal få ønsket utvikling, talentarbeidet prioriteres, vi må ta vare på og stimulere frivilligheten, anleggene skal bli bedre og større, vi må få noe ut av samarbeidet med andre, klubb og LSK AS samles i enda større grad og prosessen med å effektivisere og profesjonalisere organisasjonen intensiveres, og oppe i alt dette som egentlig krever store økonomiske resurser må vi passe på å bygge videre på den økonomiske plattformen vi har startet på.
        Det ligger store utfordringer og venter på det nye styret og alle som arbeider i LSK systemet. Med tro på at alle sterke krefter i klubben er klar for dette ønsker jeg dere alle et godt årsmøte.
        - Per Mathisen, leder i Lillestrøm Sportsklubb
        Håkon Henriksen
        -
        Nestleder/Kasserer Kanari-Fansen Lillestrøm
        -
        ALT FOR FUGLA

Kommentar

• morten
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Feb 2004
          • 2156

Lillestrøm dropper boikott

FÅR REISE LIKEVEL: Bjørn Helge Riise var en av de fire landslagsspillerne som Jan Åge Fjørtoft truet med å holde hjemme. Nå tyder det meste på at LSK nøyer seg med å sende en anke.
          Foto: SCANPIX

annonse

Torsdag 01.03.2007, 12:01
          oppdatert 12:05

(Dagbladet.no): I protest mot NFFs avgjørelse om å utestenge Simen Brenne fra seriestarten, varslet LSK-manager Jan Åge Fjørtoft at klubben ville holde tilbake sine fire landslagsspillere fra samlingen i England neste uke.
          - Det er ikke første gang vi har opplevd å bli motarbeidet av byråkratene i NFF. Men nå er det slutt, tordnet han.
          Senere på dagen kom meldingen om at NFF reduserte Brennes straff, uten at det rokket på Fjørtofts syn om boikott.

- Ikke LSKs holdning
          Nå ser det likevel ut til at Lillestrøm modererer seg noe - og nøyer seg med å anke displinærutvalgets avgjørelse.
          - Jeg har fått signaler på at de vil levere en anke til disiplinærutvalget, det føler jeg meg rimelig sikker på, sier NFF-president Sondre Kåfjord til Dagbladet.no.
          - Har du snakket med LSK i dag?
          - Ja, jeg har hatt en god prat med formannen i LSK (Per Mathiesen). Jeg er trygg på at det ikke lenger er aktuelt å boikotte landslagssamlingen. Jeg oppfatter boikott-trusselen som en følelsesmessig basert uttalelse, og tror ikke det er Lillestrøms holdning, sier han.

Avviser at NFF bøyde seg
          Han satte liten pris på Fjørtofts karakteristikker av NFF i går, hvor han uttalte at det ikke var første gang klubben hadde opplevd å bli motarbeidet av «byråkratene i NFF».
          Kåfjord anmoder LSK-manageren om å være mer varsom i framtida.
          - Generelt tror jeg det er lurt å holde seg til saken, og ikke tillegge motparten motiver som ikke er der. En saklig dialog er sikkert lurt, men ingen skade er skjedd, Fjørtoft har temperament og brukte det, sier han.
          For mange vil NFFs straffereduksjon kunne oppfattes som om man bøyde seg for presset for Lillestrøm. Det avviser Kåfjord.
          - Straffen ville blitt redusert uansett. Det var en beklagelig feil, hvor feil regelverk ble anvendt i straffeutmålingen. Noen kan sikkert oppfatte det som at vi bøyer av, men det er feil, hevder han.
          Dagbladet.no var i kontakt med Jan Åge Fjørtoft tidligere i formiddag, men da ville han ikke si om LSK hadde gjort noen formell henvendelse mot forbundet.
          Formann Per Mathiesen har ikke besvart Dagbladet.nos henvendelser.
          Badekar
          http://www.youtube.com/watch?v=BwmrMUusqgI

Kommentar

• RSP
            Moderator
            • Aug 2004
            • 10498

FXT - Davy Wathnes blogg

(Legges inn som nyhet under noe tvil)

Kortslutning på Åråsen

Av Davy Wathne - 01.mar.2007 @ 01:53:27

- Aller helst burde han tatt seg noen år som Bærum-oppmann for å øve seg på å bli fotball-leder, sa en nedlatende og lett syrlig Ivar Hoff da Jan Åge Fjørtoft spaserte rett inn i rollen som sportsdirektør i Lillestrøm-legendens egen klubb. Selv om eks-proffen fra Gursken ble overkjørt av storinvestor Per Berg og måtte svelge en hel kamel-flokk like før jul, har sunnmøringen klart seg sånn noenlunde i en ny og uvant rolle. Helt til Simen Brenne fikk to kampers karantene for såletacklingen mot Marek Sappara på La Manga i forrige uke. Da kortsluttet Jan Åge Fjørtoft og mistet både oversikten, gangsynet og lyd og bilde.

- Hvis ikke jeg kommer med på laget, blir ikke du invitert i bursdagen min. Omtrent så haltende er resonnementet, logikken og sammenhengen mellom straffen Lillestrøm reagerer på og krigserklæringen klubben slynger tilbake mot Norges Fotballforbund. En meningsløs feilkopling som får ekkoet fra historien om smeden og bakeren til å gjalle mellom stadionmurene på Åråsen. Dette kan ikke en voksen og ansvarlig fotball-leder mene i fullt alvor. Det er bare å finne frem kamel-grillen og forberede en ny krabbetur mot Canossa for den geskjeftige LSK-generalen.

Når det er sagt, må Fotballforbundet snarest klargjøre prinsippene for røde kort i forsesongkamper. Tilliten til og respekten for et straffesystem er nemlig fullstendig avhengig av likhet for loven og ensartet håndheving av reglene.

Dagens praksis åpner for en snikende følelse av at det er forskjell på La Manga, Royal League og andre turnerings- og privatkamper før seriestart. Den skaper inntrykk av at det er temmelig vilkårlig hvem som dømmer og hvilke kamper som rapporteres og følges opp i "rettsapparatet". Sånn kan det selvsagt ikke være. Retningslinjene må være entydige og krystallklare, og klubber, ledere, trenere og spillere må kjenne dem og være innforstått med konsekvensene av regelbrudd og disiplinærforseelser. Bare på den måten kan lovene respekteres og bli oppfattet som rettferdige. Da slipper vi forhåpentligvis tøvete ordkløveri om forvirrende prinsipper. Og vi spares for barnaktig surmuling med represalier som hører hjemme i bakgården til Tuppen og Lillemor.

Kommentar

• RSP
              Moderator
              • Aug 2004
              • 10498

Fxt

Ingen støtter LSK-boikotten

Av Marius Vik
              01.03.07 14:39, ny 01.03.07 14:45

På La Manga møter Lillestrøm liten forståelse for landslagsboikotten Jan Åge Fjørtoft har varslet.

LA MANGA (Nettavisen): Nettavisen har tatt en kjapp prat med flere av de lagene som fortsatt oppholder seg på La Manga. Historien er den stort sett den samme:

- Veldig dramatisk
              Man forstår frustrasjonen over at Simen Brennes takling skal diskvalifisere ham fra serieåpningen, men å svare med en landslagsboikott, er å blande kortene fullstendig.
              - Det blir helt feil hvis en slik avgjørelse skal få slike konsekvenser, mener Vikings Roger Nilsen.
              - Selv om jeg forstår frustrasjonen deres, blir dette veldig dramatisk, legger Vikings assistenttrener til.
              Han får full støtte av Agnar Christensen i Tromsø.
              - Å sette hardt mot hardt løser aldri noen problemer. Dette får man heller sette seg ned og diskutere, mener TILs assistenttrener.
              - Jeg tviler på at vi hadde gjort det samme i TIL, supplerer Ole Martin Årst med, og gir et megetsigende blikk.

- Synd på landslagsspillerne
              Heller ikke i Odd får Jan Åge Fjørtoft og Lillestrøm noe støtte, verken fra Gaute Larsen eller Arne Sandstø.
              - NFF må forholde seg til reglene og det som står i dommerrapporten. At LSK føler at hele verden er imot dem, blir litt for enkelt. Spesielt synes jeg synd på de spillerne som blir rammet av boikotten, men også landslaget, og på sikt Lillestrøm, sier Sandstø, som selv har en fortid som spiller i nettopp LSK.
              Lyn-trener Henning Berg følger også den generelle konsensus på La Manga, og sier til Nettavisen at han har full forståelse for at man reagerer på straffeutmålingen, men at det blir helt galt å blande inn landslaget på den måten Lillestrøm har gjort.

Kommentar

• hoyt
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Nov 2004
                • 2850

http://www.fxt.no/tippeligaen/article917730.ece

LSK-boikott avblåst

Av Jarle Fredagsvik
                01.03.07 18:03, ny 01.03.07 19:21

Det ble konklusjonen på et oppklaringsmøte mellom Jan Åge Fjørtoft og Åge Hareide torsdag kveld.

Møtet ble avholdt på SAS-hotellet i Oslo, og kom i stand på initiativ fra LSK-manager Jan Åge Fjørtoft.
                - Jan Åge sa at hvis det var sånn at en boikott kunne få NFFs disiplinærutvalg til å sette seg på bakbeina i forhold til straffeutmåling, vil det være uheldig for spilleren om boikotten ble opprettholdt, sier daglig leder Frank Grønlund til Nettavisen.

Blandet kort

Det stemmer godt overens med landslagssjef Åge Hareides versjon av saken.
                - Han sa at utspillet ble brukt for å markere hva klubben syntes om karantene-saken, men at de nå skjønte at dette ble to forskjellige ting, sier Åge Hareide til Nettavisen.
                - Hva synes du om at klubben markerer misnøye på denne måten?
                - Det synes jeg ikke noe om. Enhver sak lever sitt eget liv, uten at landslaget trenger å blandes inn i det, svarer Hareide.
                - Har du hele veien hatt en følelse av at truslene aldri ville bli satt ut i live?

- Jeg har hele veien håpet av fornuften ville råde. Landslaget har alltid hatt et godt forhold til LSK, og det var ingen grunn til å stikke kjepper i hjulet for det samarbeidet nå. Selv om jeg forstår at klubben har vært frustrert og uenig i denne saken.

Forbannet på Brenne-straff

Saken fikk bred mediedekning onsdag. da manager Jan Åge Fjørtoft uttalte at klubben ville holde fire spillere hjemme fra landslagssamlingen i Manchester mandag, dersom Simen Brenne måtte stå over serieåpningen mot Fredrikstad, etter sitt røde kort mot Rosenborg på La Manga.
                Men nå velger altså klubblederen å moderere seg noe.
                - Vi ønsker ikke at trusselen om å stoppe spillerne fra landslaget skal bidra til at vi ikke får igjennom anken. Jeg har hatt en god dialog med Åge Hareide fra første minutt. Jeg synes det vart viktig å avslutte dette før anken ble sendt, sier han til rb.no.

Dropper ikke anken

Overfor Nettavisen bekrefter Grønlund at ankesaken imidlertid opprettholdes. Den sendes til NFF fredag formiddag, i et forsøk på å fjerne også den andre kampen i Brennes suspensjon.
                Lillestrøm mener at ettersom østfoldingen sto over kampen mot Vålerenga på La Manga, bør det være straff nok.
                Eventuelt vil klubben at soningen skal skje under neste års turnering på La Manga.
                "A true champion is the one who falls and rises again. We will rise again."
                - Nosa

Kommentar

• hoyt
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Nov 2004
                  • 2850

http://www.fotball.no/t1.aspx?p=51831&x=1&a=191507

Norske lag er godt representert i kvartfinalene i Royal League. Trenerne ser på det å spille i den skandinaviske turneringen som en bra utfordring og mener det vil bety mye for laget å hale i land seieren og bli kåret til beste klubb i Skandinavia.

Vi ville høre hvordan stemningen var blant trenerne for de tre kvartfinaledeltakerne.

Vi spurte:

1.Hva fokuseres det på i forberedelsene før kampen?
                  2.Hvordan vurderer dere motstanderen?
                  3.Hvilken betydning vil det ha for klubben å vinne Royal League?

Tom Nordlie, Lillestrøm SK

1.- Fokus i forkant vil være som vanlig. Vi er nå inne i den andre grunntreningsperioden hvor vi fokuserer på kvalitet i spillet, og vi håper å få frem mest mulig av det vi har trent på i kampen mot Odense.

2.- Odense var den motstanderen vi minst ønsket. De har spilt svært bra den siste tiden og i denne kampen har de også fordelen med hjemmebane i tillegg til at de er vant med internasjonal matching, så jeg ser på sjansene for å gå videre som 50-50.

3. - Seier i Royal League vil ha en stor økonomisk betydning for klubben, i tillegg er det en god erfaring sportslig sett å spille mot internasjonale lag i en slik turnering.
                  Last edited by Rønnern; 01.03.2007, 21:26.
                  - Nosa

Kommentar

• hoyt
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Nov 2004
                    • 2850

http://www.rb.no/lsk-magasinet/article2618110.ece

Sammen mot
                    fotballforbundet

ÅRÅSEN:
                    LSK-manager Jan Åge Fjørtoft røper at dette neppe blir siste gang klubben kommer til å reagere dersom de føler seg motarbeidet av Norges Fotballforbund (NFF).

FULL ENIGHET: I LSKs sportslig utvalg danner de en felles front mot NFFs karantene av Simen Brenne. Fra venstre Tom Lund, Jan Åge Fjørtoft, Svein Cato Bakkemo, Frank Grønlund, Tom Nordlie, Per Berg og Per Mathisen. FOTO: ESPEN SOLBAKKEN

Av: Morten Svesengen

– Vårt hovedmål er at fotballforbundet skal bli det serviceorganet for norske klubber som det skal være. Den kampen har så vidt begynt, og det er viktig for norsk fotball at vi fortsetter. Noen ganger kommer vi til å skyte med kanon, andre ganger med sprettert, sier Fjørtoft.
                    I går hadde sportslig utvalg i LSK et av sine faste møter. Det var der de bestemte seg for å droppe trusselen om å holde landslagsspillerne hjemme, men Fjørtoft sier at møtet ikke hadde noe konkret med Brenne-saken å gjøre.
                    Manageren presiserer også at LSK står samlet i denne saken selv om store deler av Fotball-Norge brukte gårsdagen til å kritisere hans reaksjonsmønster med å true med landslagsnekt.

– Dette var ikke noe soloutspill fra meg, sier han.
                    Han har ikke noe imot å fronte sakene som angår hans egen klubb. Den oppgaven lever han godt med, uansett juling av kommentatorer og kollegaer.
                    – Det er to ting som er viktig i denne saken. Det er flere regler NFF kunne tolket, men de brukte den strengeste. Deretter handler det om det folk kaller landslagsboikott, dette er ikke riktig. Vi har truet med å holde igjen spillere fra en samling og har hatt en god dialog med Åge Hareide og Per-Mathias Høgmo. Samspillet mellom klubber og NFF må virke begge veier, og dette tiltaket er vår måte å vise på at dette ikke har fungert her, sier Jan Åge Fjørtoft til Romerikes Blad.

– Du fikk mye tyn i mediene for reaksjonsmønsteret, angrer du?

– Jeg konsentrerer meg om LSK, og jeg oppfordrer alle andre fotball-ledere til å fokusere på sin egen klubb. Personlig synes jeg det er temmelig forutsigbart hvem som står fram og kritiserer oss/meg, sier Fjørtoft, og sikter selvsagt til klubblederne Lars Bohinen (Stabæk) og Jan Erik Aalbu (VIF) som mente Fjørtoft blandet kortene med å true med landslagsnekt.
                    – De som støtter oss, står ikke fram i mediene. Det er slik at sauene går i flokk, mens løvene kjemper alene. Vi i LSK kan leve veldig godt med dette, konstaterer han.
                    - Nosa

Kommentar

• RSP
                      Moderator
                      • Aug 2004
                      • 10498

Stjordalens-blad.no

www.stjordalens-blad.no [Publisert 02.03.2007 - 06:47]

Taktisk spill for Brenne

Av: ESPEN SOLBAKKEN og MORTEN SVESENGEN, ANB

Oslo: Lillestrøm mener de har en sterk ankesak og kan få Simen Brenne klar til serieåpningen. Men for å vinne fram måtte de trekke tilbake trusselen om landslagsnekt.

Det var på et møte på SAS-hotellet i Oslo torsdag at Lillestrøm-manager Jan Åge Fjørtoft ga landslagstrener Åge Hareide beskjed om at klubben ikke ville holde landslagsspillerne hjemme fra neste ukes Manchester-samling.
                      – Vi mener vi har en veldig god ankesak, og vi ville ikke at denne trusselen skulle være et hinder for å nå fram med vårt syn. Målet er at Simen Brenne skal får spille serieåpningen, sier Fjørtoft til Romerikes Blad.

God juristhjelp

På Åråsen har man funnet ting både i dommerens rapport og i regelverket som de mener skal gi dem medhold når fotballforbundets ankeutvalg behandler saken.

Selv om mange har kritisert Fjørtoft og Lillestrøm for å blande kortene ved å trekke spillere fra en landslagssamling, har klubben fått mye støtte når det gjelder karantenesaken til Simen Brenne.

– Det er mange både internt og eksternt som vil hjelpe oss i denne saken. Jeg vil ikke si hvem, men det er jurister som har påpekt ting i saken vi skal belyse, sier daglig leder Frank Grønlund.
                      Det er han som førte anken i pennen etter at saken hadde vært på en intern høringsrunde i klubben og blitt diskutert i sportslig utvalg.

– Hva er hovedbudskapet i anken til Norges Fotballforbund?
                      – Sportslig sett er vi uenig i dommerens avgjørelse. Vi er uenig i at Marek Sapara ble satt i fare, og vi er uenig i at dette var et «alvorlig brudd» på spillereglene. Ingen som var på La Manga så noe av dette i Brennes takling. Juridisk sett er det også punkter vi ønsker å presisere, sier daglig leder Frank Grønlund.

Han mener heller ikke at ordlyden i dommerrapporten gir grunnlag for å to kampers karantene.
                      – I forhold til det som står i regelverket gjør den etter vår mening ikke det, sier Grønlund.

Godt forhold til LSK

Landslagssjef Åge Hareide valgte ikke å si noe om den mulige landslagsboikotten før torsdag. Han har hatt en dialog med Jan Åge Fjørtoft hele tiden og var aldri så redd for at den skulle gjennomføres.
                      – Jeg kjenner Jan Åge veldig godt og vet han er engasjert. Dessuten snakket jeg med ham allerede onsdag, og har hele tiden oppfattet det slik at LSK ønsket å markere seg på grunn av karantenen til Simen Brenne, sier landslagstreneren.
                      Han skjønner at Lillestrøm var frustrert og ville reagere, men han mener det var feil å blande sakene.
                      – Jeg forstår deres frustrasjon over å miste en spiller i en seriekamp, men det er et regelverk som vi må stole på at de som skal håndtere det gjør riktig. Derfor ble dette en blanding av to saker som ikke har noe med hverandre å gjøre.

Møtet med de to kameratene Fjørtoft og Hareide hadde en munter tone, og saken har ifølge landslagssjefen ikke skapt noe vondt blod mellom Fjørtoft, Lillestrøm og ham.
                      – Jeg har hele tiden hatt et godt samarbeid med Lillestrøm. Senest på La Manga hadde vi gode møter med LSK og de tre andre klubbene som var der, sier Hareide. (ANB)

Kommentar

• Trondeo
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Jun 2005
                        • 3062

Litt usikker på om denne er kvalifisert til å legges inn her, så limer bare inn linken. Så får moderatorene avgjøre.

Dommertabber kan vises på storskjerm sesongen 2007.

Kommentar

• Håkon Henriksen
                          Administrator
                          • Nov 2003
                          • 6411

www.royalleague.com

OB mod ubesejrede Lillestrøm
                          OB møder Lillestrøm SK i kvartfinalen i Royal League søndag den 4. marts kl. 16.00. Kampen om semifinalepladsen transmitteres af TVNorge, og kan også ses på nettet via nutv.dk.

Der er lagt op til en herredyst på Fionia Park på søndag eftermiddag, når OB møder Lillestrøm SK i kvartfinalen.

Kampen om semifinalepladsen står mellem et norsk hold, der vandt deres gruppe og er ubesejrede i denne sæson og et formstærkt OB-hold, der ligeledes vandt deres gruppe.

Fynboerne har fordel af hjemmebane i knald-eller-fald kampen, der skal have en vinder søndag.

Står de to hold lige efter ordinær spilletid og dommerens tillægstid, spiller de 2 x 15 minutters ekstra spilletid. Står holdene stadig lige herefter afgøres kampen med en straffesparkskonkurrence.
                          Håkon Henriksen
                          -
                          -
                          ALT FOR FUGLA

Kommentar

• Fridtjof
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Feb 2005
                            • 2120

http://no.royalleague.com/news/newsShow.aspx?id=1229

- Viktig kamp for oss

Med Rosenborg, Vålerenga og Brann ute av turneringen, er det nå opp til Lillestrøm å forsvare de norske fargene i Royal League. Søndag møtes OB og Lillestrøm i kvartfinale i Odense og trener Tom Nordlie lover danskene hard kamp.

- Denne kvartfinalen er viktig for oss, vi ønsker å revansjere finaletapet fra i fjor. Vi har ikke trappet ned på treningen foran serien, men mener vi er godt forberedte til kamp, sier Lillestrøms trener Tom Nordlie. Han leder laget på trening lørdag formiddag hjemme i Norge før troppen setter seg på flyet til Danmark utpå ettermiddagen.

Tore Gundersen og Pål Steffen Andresen er uaktuelle på grunn av skader, mens Bjørn Helge Riise må stå over kvartfinalen på grunn av karantene.

Ett tap på 17 kamper
                            Lillestrøm har vært fantastiske i begge sine sesonger i Royal League. I fjor kom laget helt fram til finale, men tapte knepent 1-0 for FC København etter en sen scoring av Pimpong i Parken. Også i år har Kanarifuglene imponert i det skandinaviske klubbmesterskapet med tre seire og tre uavgjorte kamper i gruppespillet. Tilsammen står Lillestrøm med bare ett tap på 17 kamper i Royal League.

Kampen spilles søndag 4/3 klokken 1600 på Fionia Park i Odense, og overføres direkte på TVNORGE. I den andre kvartfinalen søndag møtes det to seriemesterne Elfsborg og FC København i Borås. Fra torsdagens kamper er Brøndby og Helsingborg klar for semifinale.

Kommentar

• Håkon Henriksen
                              Administrator
                              • Nov 2003
                              • 6411

www.lsk.no

Fjøra kommenterer!
                              En vanlig LSK- uke er over. Og vi gleder oss alle til kampen mot OB der LSK nok en gang står igjen som laget som må forsvare æren til norsk fotball.

Jeg vi takke alle Kanarifans som har støttes oss den siste uken og ber dere ta med dere følgende visdomsord:
                              Sauene går i flokk – løvene går alene.

God helg!
                              Jan Åge
                              Håkon Henriksen
                              -
                              -
                              ALT FOR FUGLA

Kommentar

• Fridtjof
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Feb 2005
                                • 2120

http://www.rb.no/lokal_sport/article1630909.ece

Ingen klar seriefavoritt

LA MANGA:
                                Rosenborg, Brann, Vålerenga og LSK er kvartetten pekt ut som klubbene det skal handle om i serietoppen i 2007.

MIDTBANEDUELL: Roar Strand (t.v.) blir sikkert sentral for Rosenborg også i år, som back eller midtbanespiller. Det kan bety harde dueller med Simen Brenne. FOTO: SCANPIX

Av: KOMMENTAR Per Kristian Torvik

14 dager på La Manga har fortalt at alle fire har mye å rette på fram mot seriestart 9. april.
                                LSK spiller søndag Royal League-kvartfinale i Odense. Fra La Manga reiste laget hjem med hodet hevet, etter å ha slått Vålerenga i turneringens siste kamp. Det var viktigere enn å vinne La Manga Cup.
                                Nå er det ingen grunn til å tro at alt skal gå på skinner, tross denne oppturen. Trener Tom Nordlie vil ganske sikkert oppleve at spillerne fortsatt har problemer med å innfri alle hans ønsker om hvordan de skal spille.
                                Noe av det mest interessante som skjedde med LSK de siste dagene var følgende:
                                Khaled Mouelhi kan ha løst koden med å spille 4-3-3. Gjør han det, blir det meget interessant å følge ham opp, enten som sentral midtbanespiller eller indreløper.
                                Olivier Occean våknet til mot Vålerenga og viste tydelige tegn på det som gjorde ham til en av eliteseriens viktigste målgjørere i sin første sesong i Norge i 2004.
                                Magnus Myklebust har en utvikling som spiller, som kan gjøre ham til en slager på vingen i år.
                                Kollektivt, derimot, må en regne med at LSK også de neste ukene kommer til å variere.
                                Et vanlig lag

På 1990-tallet var vi vitne til at Rosenborg bare stormet fram som på skinner. Ingenting kunne stoppe dem, offensivt gikk det på autopilot.
                                I dag er Rosenborg et vanlig lag, som sliter med samhandlingen, skal inkludere utlendinger i laget og har problemer med språket.
                                Gamletrener Nils Arne Eggen har uttalt seg i kritiske ordelag til utviklingen. Flere vil melde seg på, om det ikke går som de mener det bør på Lerkendal.
                                Det skal bli interessant å følge trønderne, ikke minst hvis egenproduserte talenter som Per Ciljan Skjelbreid og Alexander Tettey ikke får plass på laget.
                                Men spillerstallen, om en kun skal se på navnene, er fortsatt den sterkeste i Tippeligaen.
                                Fra godt til dårlig

Branns 1. omgang mot Rosenborg var det beste som ble vist av fotball på La Manga, sammen med LSKs 2. omgang mot Vålerenga.
                                Men bergenserne presterte også det aller svakeste. Det går ikke an å bortforklare 0-4 mot KR Reykjavik med at fem av de faste hvilte. Mot Vålerenga ble et toppet Brann utspilt av et ungdomslag.
                                Så langt ser det ut til at Brann er avhengig av de samme gode spillerne som i fjor, med en sterkere Thomas Helstad etter overgangen fra Rosenborg seinhøstes. Sesongen sett under ett kan det bli for tynt.
                                Spennende

Vålerenga vant turneringen, men fikk en solid nedtur mot LSK.
                                Det trener Petter Myhre driver med – bruk av unge spillere – er spennende. Det viste seieren mot Brann.
                                Spørsmålet er hvor mange av dem han tør å bruke når det tetner til. Myhre sier at han har gode unge spillere, og nok erfaring i de eldre. Men han mangler gruppen i midten.
                                Det kan bli et problem for Vålerenga. Flere av gamlekara kan synge på siste verset. Derfor er det viktig at to-tre av de unge slår til.
                                14 dager på La Manga svekket ikke inntrykket av at de fire vil være topplagene. Men de har mer enn nok å jobbe med de neste 40 dagene.
                                Last edited by Fridtjof; 03.03.2007, 07:51. Begrunnelse: Valgte motvillig å fjerne bildet av den gravide dama! Sjekk linken. Fin deskjobb av RB.

Kommentar

• vollafugl
                                  Seniormedlem
                                  Myklebust Light
                                  • Dec 2006
                                  • 978

Vet ikke om denne hører hjemme her, men:

http://www.aftonbladet.se/vss/sport/...011227,00.html

”Jag letar ny klubb”

PÅ VÄG BORT Christoffer Andersson platsar inte i Hannover 96.
                                  Foto: BILDBYRÅN
                                  Ex-landslagsbacken Christoffer Andersson lämnar Hannover

Försvararen Christoffer Andersson är på väg bort från Hannover 96.
                                  - Tränaren vill inte ha mig kvar och om klubben hittar en lösning så lämnar jag klubben i sommar, säger han till Fotbollsverige.se.

Den förre Helsingborgsspelaren Christoffer Andersson har hamnat i en svår sits i Hannover 96. Han får knappt någon speltid i och saknar helt förtroende från tränaren.
                                  – Det var den förra tränaren som värvade mig och sen Dieter Hecking tog över så har det gått tungt för mig, säger han till Fotbollsverige.se.

Kom från Lilleström
                                  Den förre landslagsbacken kom till Hannover 96 från Lilleström förra våren och har sedan dess bara fått spela sju matcher, varav tre inhopp. Senast han fick chansen var den 2 december förra året.
                                  – Jag letar ny klubb men det kommer att ta tid, säger Andersson till Fotbollsverige.se.

Kommentar

• RSP
                                    Moderator
                                    • Aug 2004
                                    • 10498

lsk.no

- Stor optimist

(Odense). Tom Nordlie innrømmer før søndagens kvartfinale i Royal League at han har stor respekt for motstander OB. Han er likevel optimistisk, og håper på avansement i den skandinaviske turneringen.

Av: Ole Kristian Bakkene

- Jeg stor optimist foran søndagens kamp. Vi holder et høyt nivå i forhold til at vi bare har jobbet med dette laget i to måneder. Vi må få justert litt på bunnivået. Det er fortsatt litt for variabelt, men i dag har jeg stor tro på en seier, sier Tom Nordlie noen timer før kampstart.

- OB er et godt lag som har Danmarks beste midtstopperpar hvis vi ser bort i fra FC København, men nå er Thomas Helveg ute på grunn av skade. Likevel er deres kaptein, Ulrik Laursen, tilbake etter å ha sonet karantene i forrige kamp mot Brann. Han har spilt i tysk Bundesliga og har selvsagt bra kvaliteter. Morten Fevang og Jan Tore Ophaug kjenner vi jo også til fra før av.
                                    Nordlie mener OB spiller litt utypisk dansk.
                                    - OB er et veldig fysisk og godt organisert lag som satser på gjennombruddshissighet. De presser lavt, ogt varierer med å stå høyt. Vet at de spiller med formasjonen 4-2-3-1 i angrep, som da blir 4-4-1-1 defensivt. Det er noe vi selvsagt har trent på siden vi fikk vite at vi skulle ned hit.
                                    - Vi må utnytte deres svakheter for å klare dette, og ikke minst ta fram våre beste egenskaper.

Nyheten om at det var nettopp OB som skulle bli motstander i kvartfinalen kom noe overraskende på mange. Nordlie innrømmer gjerne at man nå har fått en av de vanskeligste veiene til finalen.
                                    - FC København i Parken eller OB på Fionia Park var vel det vanskeligste vi kunne få. Vi hadde håpet på hjemmekamp, men vi skal selvsagt gjøre vårt beste. Jeg er som nevnt optimist.

Laguttaket foran søndagens kamp blir klart på spillermøtet seinere søndag. LSK.no kommer tilbake så raskt dette blir offentliggjort

Kommentar

• RSP
                                      Moderator
                                      • Aug 2004
                                      • 10498

lsk.no

Med Dan Anton mot OB
                                      (
                                      Odense): Lørdag kveld dro LSK til Odense for å gjøre seg klare for Royal League-kvartfinalen mot OB. Dan Anton Johansen er spent foran oppgjøret mot landsmennene i Odense på Fionia Park.

Av: Ole Kristian Bakkene

- OB er et fysisk bra lag som blir tøffe å møte. De kom på tredjeplass i SAS-ligaen forrige sesong, og har en meget bra midtbane. Begge kantspillerne deres er veldig gode. Jeg vil si at midtbanen er styrken i laget, sier Dan Anton Johansen til LSK.no.
                                      - Det blir spesielt å løpe ut på gresset i Fionia park. Jeg har spilt der flere ganger tidligere når jeg var Brøndby-spiller, men jeg gir alt for LSK. Danskene skal få, sier Danton med et stort smil.

- Vi vil vinne
                                      Søndag klokka 16 skal det avgjøres hvem som får retten til å spille semifinalen i den skandinaviske turneringen. Dan Anton tror det er gode sjanser for at LSK klarer det nest siste hinderet før finalen.
                                      - Det blir nok en hard kamp, men jeg satser på at vi vinner. Da tror jeg også vi har fri bane for å gå til finalen, og det er selvsagt det som også er målet. Vi vil vinne Royal League, forteller Dan Anton som til tross for at han søndag løper ut på en dansk bane ikke føler seg spesielt hjemme.

- I Danmark spilte jeg bare for Brøndby, og var mange ganger i Odense i forbindelse med bortekamper. Jeg føler meg hjemme på Åråsen.

I forrige sesongs utgave av Royal League ble kvartfinaler og semfinaler spilt både hjemme og borte. Denne gangen her har man gått bort fra dette, og dermed spilles det kun en kamp. Ved uavgjort blir det ekstraomganger, og straffesparkkonkurranse for å kåre en vinner. Dan Anton er sikker på at LSK kan gå hele veien til finalen hvis man slår ut OB.

- OB er et sterkt lag i øyeblikket, og jeg vi må kjempe hardt for å kunne få avansement til semifinalen. Likevel er jeg optimist, og tror vi kommer oss helt til finalen. Den skal vi i tillegg vinne. Vi vil ta hjem Royal League-trofeet hjem til Åråsen.

Lærerikt
                                      Den danske backen føler han ikke har fått ut potensialet sitt til nå i LSK-drakta. Dan Anton kom til Åråsen i overgangsvinduet i fjor sommer, og ble kort tid etter kastet inn i LSKs forsvar etter kun noen få treninger. Nå føler han at oppturen kommer.

- Jeg gleder meg til framtiden, for jeg føler at jeg den siste tiden har tatt et skritt videre. Fjorårssesongen ble ikke helt som jeg ønsket, men det har vært lærerikt, meddeler 27-åringen som spilte 259 offisielle kamper for Brøndby før overgangen til Åråsen.

- Norsk og dansk fotball er noe forskjellig, og det har tatt litt tid til å venne seg til hvordan det spilles i Norge.

Selv vil ikke Dan Anton prate om eventuell neste motstander i en Royal League-semfinale.

- Det blir feil å prate om det, men jeg kan i alle fall nevne at jeg selvsagt har lyst til å møte Brøndby. Det er jo alltid hyggelig, selv om det har skjedd ganske mye der siden jeg dro til Norge. Jeg må nok si Brøndby hjemme på Åråsen er ønskemotstander. De vant 3-0 over Brann, men vi er et bedre lag enn de.

Det er nok ikke OBs norske spiller Morten Fevag helt enig i. Han var med da Brann ble beseiret 3-2 i siste gruppespillkamp i Royal League.

- Lillestrøm er nok på samme nivå som Brann, og de slo vi, så da kan vi også klare Lillestrøm. Vi er lengere framme i våres forberedelser enn norske lag, og vi er nok sterkere enn de i øyeblikket, sier Morten Fevang til OBs hjemmesider.

Fevang spilte under Tom Nordlie i Odd Grenland, og føler selv at han har god kjennskap til LSK.
                                      - De har fått ny trener, og han har jeg tidligere hatt selv i to år, så jeg kjenner han og hans spillestil. De er et fysisk sterkt lag som spiller aggresivt med full speed kampen gjennom. Det er deres varemerke.

Riise ikke med
                                      Med til Odense er hele a-laget bortsett fra Bjørn Helge Riise, Viktor Bjarki Arnarsson, Tore Andreas Gundersen og Pål Steffen Andresen. Riise er ute etter at han i forrige kamp pådro seg et gult kort, og må derfor stå over søndagens kamp på grunn av at han da har tre gule kort så langt i Royal League. De tre andre spillerne som ble nevnt er skadet.
                                      Spillerne fløy allerede lørdag ned til Odense, og starter søndagen med en joggeøkt. Deretter står det litt lett mat på programmet før spillermøtet og laguttaket skal offentliggjøres. Deretter reiser hele stallen med trenere og lagledelse til Fionia park.

Kampstart mot OB på Fionia park i Odense er klokka 16:00, og kampen går direkte på TVNorge.

Kommentar

• holmiz
                                        The kjøkken-kanariz
                                        Hjelp, skaff meg et liv!
                                        • Apr 2006
                                        • 6064

http://www.rb.no/lokale_nyheter/article2621524.ece

Fugla flørtet med fansen

STRØMMEN :
                                        Unge og gamle LSK-fans strømmen til Strømmen Storsenter for å overvære presentasjonen av spillerstall og trenere i går.

MANGE FANS: Kanarifuglene møtte mannsterke under gårsdagens presentasjon av LSK-spillerne og trener Tom Nordli, som her er på vei opp trappen.

KOMPLETTERTE SAMLINGEN: Robin Laursen (10) fra Skedsmokorset manglet bare signaturen til Heinz Müller for å komplettere autografsamlingen av LSK-spillere. Han strålte som en sol da autografen var sikret.ALLE FOTO: STURE VAREIDE

AUTOGRAFJAKT: Det var mange unge LSK-supportere som var på autografjakt på Strømmen Storsenter i går. En av dem var Julie Waaler (13) fra Fetsund.

Av: Av Alexander Gjermundshaug alexander.gjermundshaug@rb.no 63 89 45 91

– Velkommen til LSKs årlige karaokedisko. Bjørn Helge Riise og Kasey Wehrman skal synge for dere. Og jeg skal bli illsint, og nekte alle spillerne å dra på landslagssamling, innledet en opplagt Jan Åge Fjørtoft.
                                        LSK-manageren sto for spillerpresentasjonene, og humoren fikk naturlig nok en sentral plass.
                                        – Han er spilleren som hater Vålerenga mest av alle, og fansen elsker han. Ta vel imot Espen Søgaard!
                                        – Han ordner opp hvis det blir bråk på banen. Og hvis noen kommer i bråk utenfor banen. Kasey Wehrman!
                                        – Vi kaller han bare danskepølsa. Her er Dan Anton Johansen!
                                        – Mannen som laget et frispark på La Manga, og som ble dødsdømt av Norges Fotball Forbund. Ta vel imot, Simen Brenne!
                                        Autografjakt

Spillerne ble møtt med jubel fra fansen, men det var sjefen, Tom Nordli, som ble mottatt som den største helten. Han hadde bursdag på fredag, og Fjørtoft fikk både spillere og publikum med på "Happy birthday".
                                        – Det var bare flaut. Men det var vel også intensjonen til Jan Åge, sier Nordli.
                                        Etter presentasjonen var både treneren og spillerne tilgjengelige for signering. Det var nok det største høydepunktet for den yngre delen av fanskaren.
                                        Robin Laursen (10) fra Skedsmokorset var spesielt på utkikk etter en spiller.
                                        – Jeg mangler bare autografen til Heinz Müller, forteller Robin. Han strålte som en sol da han sikret seg signaturen til den tyske keeperen, som dermed kompletterte autografsamlingen.
                                        Enda blidere ble han da han fikk tatt et bilde sammen med den store helten, Bjørn Helge Riise.
                                        – Det skal jeg legge ut på hjemmesiden min, sier den unge LSK-supporteren.
                                        Laber optimisme

Kanarifuglene møtte mannsterke under gårsdagens spillerpresentasjon. Støtten til laget er upåklagelig, men optimismen foran årets sesong var ikke veldig store blant supporterne Romerikes Blad snakket med.
                                        – Jeg håper vi kan gjøre det bra, men jeg har ikke stor tro på at det vil bli gull i år. Øverste del av tabellen burde vi klare, sier Thomas Karlsen (13) fra Fetsund.
                                        Heller ikke trener Tom Nordli ville gi store forhåpninger om gull. – Vi har etablert en ny spillestil, og det tar tid. Vi er fortsatt litt ustabile, sier Nordli.
                                        Bjørn Helge Riise har imidlertid stor tro på at LSK kan gå helt til topps i år.
                                        – Jeg tror vi kan ta gull, men det trodde jeg for så vidt også i fjor. Jeg skal i hvert fall gi alt, sier Riise, som synes det var fint å møte fansen i går,
                                        – Det er artig å møte fansen. Jeg tror det er viktig at vi gir noe tilbake til dem som støtter oss gjennom hele året, sier Riise.
                                        Tips en venn om denne saken
                                        Skriv ut denne siden

Publisert : 04.03.2007 - 06:30
                                        Hilsen Anders

Och det känns som när vi kom hit, till möjlighetens land
                                        Du kan följa mina spår hem, Columbus var mitt namn

Kommentar

Working...