- Unødvendig karantene Roar Strand forsvarer Simen Brenne
ÅRÅSEN:
Rosenborg-spilleren Roar Strand var en av dem som sto nærmest da Simen Brenne ble utvist. Han mener det er feil at LSK-spilleren må stå over seriekamp.
http://template.api.no/template/ver2-01/gfx/imageZoomOff.gif[/IMG][/URL] FEIL!: Rosenborg-kaptein Roar Strand (nummer 6) mener at det er unødvendig at Simen Brenne (til høyre) skal straffes med karantene i seriekamp etter at dommer Svein Erik Edvartsen ga ham rødt kort i La Manga Cup.FOTO: SCANPIX
Av: Morten Svesengen
– Det er litt drastisk og ikke minst unødvendig at han må stå over kamper i serien på grunn av dette, sier Rosenborg-kaptein Strand.
Allerede da Brenne ble vist det røde kortet av Svein Erik Edvartsen slo Strand ut med armene og var tydelig uenig.
– Slik jeg så situasjonen under kampen følte jeg at det var galt å vise ut Simen. Selvfølgelig skal stygge taklinger straffes også i treningskamper, men jeg opplevde ikke at det var det der og da, sier Strand.
– Hva synes du etter å ha sett den på tv?
– Jeg har ikke sett så nøye på bildene. Men jeg opplever ikke Simen som en stygg spiller. Tvert imot kjenner jeg ham som fair, og da blir det litt drastisk at han skal miste en seriekamp på grunn av det som skjedde på La Manga, mener Strand.
– Bortgjemte byråkrater
Strand skjønner at LSK reagerer på karantenen til Brenne, men han synes det er unødvendig å markere det ved å trekke fire spillere fra landslagssamlingen i Manchester i neste uke.
– Det har ikke noe med denne saken å gjøre, og jeg synes derfor det blir for dumt, sier han.
Hvis LSK og andre klubber føler seg utsatt for "regelrytteri" av fotballforbundet, mener RBK-kapteinen de må bruke andre virkemidler.
– Mulig at både LSK og andre har opplevd dette, men det må tas opp på en annen måte enn å nekte spillere å delta på landslaget, mener Strand.
LSK og manager Jan Åge Fjørtoft brukte Brenne-saken som en mulighet til å ta et oppgjør med det han kaller "byråkratene i fotballforbundet".
– Vi og andre klubber opplever til stadighet at vi blir motarbeidet av folk i fotballforbundet i ulike saker. Nå er vi lei av bortgjemte byråkrater som sitter langt inne i en korridor og leter etter regler og paragrafer som kan ødelegge for oss. Det er på tide at noen sier ifra, sier LSK-manager Jan Åge Fjørtoft.
Holder spillerne hjemme
Konsekvensen blir etter all sannsynlighet at LSK ber Frode Kippe, Anders Rambekk, Bjørn Helge Riise og Simen Brenne bli hjemme fra landslagssamlingen i neste uke – dersom LSK blir slått ut av Royal League.
– Denne samlingen er basert på en dugnad fra klubbene for å hjelpe landslaget. Vi har vært positive til å være med hele tiden. Når vi ikke opplever noen velvilje i den andre enden, må vi vurdere om vi skal holde spillerne hjemme. Det er fritt opptil hver klubb om de vil frigi spillere til denne samlingen, sier Fjørtoft.
De fire LSK-spillerne som blir "rammet", har ingen problemer med å akseptere klubbens avgjørelse.
– Klubben varslet at de ville foreta seg noe, og vi har ingen problemer med å akseptere det. Det virker meningsløst at Simen skal straffes på denne måten, sier LSK-kaptein Frode Kippe.
Kommentar