Hvordan gjøre LSK bedre (markeds- og profilmessig)

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • RSP
    Moderator
    • Aug 2004
    • 10498

    #41
    Moderatormelding:
    Tilbake til temaet for tråden - LSKs markedsarbeid.

    Kommentar

    • TheSilentMajorit
      I karantene
      Møteplager
      • Oct 2012
      • 99

      #42
      Hvordan kan LSK profilere og markedsføre seg? Jeg hadde begynt med følgende: Flere besøk til skoler i Romerike. Både Øvre og Nedre. Grensen til Søpla begynner på Elkjøp på Visperud\Karihaugen. Klubben bør ikke være redd for å sende spiller til Kløfta, Ask, Jessheim, Bjørkelangen og Kjelle for å lokke inn flere fans. Tror dere at det holder med "send inn en SMS i pause for 5kr" eller "bytt ut strømleverandør" ??? Klubben trenger å komme inn på Avisene. Som Kevin Keegan sa som sjef i Newcastle "Jeg ønsker en artikkel hver dag om klubben i hver eneste avis... (ikke bare lokale aviser). De kan skrive om spillemåten, mannskapet, klubben, tradisjoner, ønskede spiller... hva som helst... så lenger som de skriver om oss og ikke andre"-

      Kommentar

      • *46*

        #43
        For litt over en mnd siden var hele LSK sin a-stall på Bjørkelangen. Trening, trening med aldersbestemte lag med LSK spillere som trenere og foredrag til slutt. Dette har LSK gjort flere ganger tidligere i år, på forskjellige steder på Romerike. Bla Lørenskog.

        Kommentar

        • TheSilentMajorit
          I karantene
          Møteplager
          • Oct 2012
          • 99

          #44
          Opprinnelig skrevet av *46*
          For litt over en mnd siden var hele LSK sin a-stall på Bjørkelangen. Trening, trening med aldersbestemte lag med LSK spillere som trenere og foredrag til slutt. Dette har LSK gjort flere ganger tidligere i år, på forskjellige steder på Romerike. Bla Lørenskog.
          Men markedsført? Nei.

          Bør stå i Romerikets Blad, bl.a.

          Veldig få som vet noe om dette-

          Kommentar

          • ragnarrock
            Seniormedlem
            Myklebust Light
            • Mar 2008
            • 937

            #45
            Opprinnelig skrevet av TheSilentMajorit
            Men markedsført? Nei.

            Bør stå i Romerikets Blad, bl.a.

            Veldig få som vet noe om dette-
            tror du ikke de elevene som de besøkte fikk med seg at de var der? Er vel de som er målgruppen for skoebesøk, ikke gamle tanter som sitter på kløfta og sluker fyrstekaker.. tross for at RB er en særs kjedelig avis blitt så har nok ikke de store interessen av å skrive sak hver eneste gang LSK drar og besøker noen..

            Siden du vil ha oss i avisene, kanskje vi alle bør ha masker foran trynet, tenne på litt pyro og skremme bort alle de ungene vi har brukt hele året på å forsøke å knytte til oss..

            markedsføring avdelingen til LSK gjør faktisk ganske mye bra, men når gutta på banen ikke presterer og publikum bidrar til å drite oss ut, for så å tvinge frem diverse negative artikler i media.. tja.. sier seg jo selv at dette ikke går glitrenede.. og slik har det vært en del år nå igrunn..

            forrøvrig så blir jeg ferdig med min mastergrad i markedsføring i april, så bare å hyle om noen trenger å få fylt en stilling i markedsavdelingen sin av noen som liker å forsøke å se ting i et litt større perspektiv
            *Kjempe gutta fighte gutta!!*

            -RagnarRock-

            Kommentar

            • *46*

              #46
              Opprinnelig skrevet av TheSilentMajorit
              Men markedsført? Nei.

              Bør stå i Romerikets Blad, bl.a.

              Veldig få som vet noe om dette-
              Hvorfor skal det stå i Romerikes Blad? Indre Akershus Blad er en mye bedre kanal for slikt enn RB og der var det en artikkel. Pr Romerikes Blad på min gamle avisrute gikk det 3-4 stk Indre Akershus Blad i snitt. De fleste av oss i distriktene driter i RB, for å si det rett ut. Sporten er grei, men bruker ikke penger på ei avis med tilnærmet utelukkende nyheter fra Lillestrøm.

              De som ønsket å vite noe om dette, visst om det. På samme måte som når LSK trente i Lørenskog. Greit å være kritisk, men da burde man vite litt mer enn det man selv tror man vet om lokale forhold.

              Kommentar

              • DoubleHi5
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Nov 2011
                • 4112

                #47
                Opprinnelig skrevet av ragnarrock
                tror du ikke de elevene som de besøkte fikk med seg at de var der? Er vel de som er målgruppen for skoebesøk, ikke gamle tanter som sitter på kløfta og sluker fyrstekaker.. tross for at RB er en særs kjedelig avis blitt så har nok ikke de store interessen av å skrive sak hver eneste gang LSK drar og besøker noen..

                Siden du vil ha oss i avisene, kanskje vi alle bør ha masker foran trynet, tenne på litt pyro og skremme bort alle de ungene vi har brukt hele året på å forsøke å knytte til oss..

                markedsføring avdelingen til LSK gjør faktisk ganske mye bra, men når gutta på banen ikke presterer og publikum bidrar til å drite oss ut, for så å tvinge frem diverse negative artikler i media.. tja.. sier seg jo selv at dette ikke går glitrenede.. og slik har det vært en del år nå igrunn..

                forrøvrig så blir jeg ferdig med min mastergrad i markedsføring i april, så bare å hyle om noen trenger å få fylt en stilling i markedsavdelingen sin av noen som liker å forsøke å se ting i et litt større perspektiv
                Sånn som jeg oppfatter TheSilentMajorit, har han et særdeles godt poeng, selv om eksempelet som brukes her kanskje ikke er det beste.

                Jo, jeg tror de som går på den skolen og som fikk besøk vet om det. Men hallo? Jeg er 100% enig med TSM i at klubben burde prøve å få omtale av alt som gjøres markedsmessig og alt som kan skape interesse rundt klubben! Stort som smått! Jeg synes heller ikke man skal være nedlatende ovenfor gamle damer og fyrstekakene deres, selv om de nok ikke er primærmålgruppa! Kanskje de gamle damene med fyrstekakene har barn eller barnebarn som kunne være midt i klubbens målgruppe? Og kanskje vi kan være enige om at LSK uansett vil tjene på å ha et positivt omdømme, også hos det store flertallet som aldri vil gå på en fotballkamp på Åråsen?

                Jeg antar at TSM heller ikke nødvendigvis mener at det skulle ha stått i "kjedelige" RB. Poenget hans er nok at LSK burde bruke enhver anledning til å få oppmerksomhet rundt klubben. Dette er det helt åpenbart at dagens markedsavdeling, eller ledelse for den saks skyld, ikke har noen strategi for. Om de har forståelse for hvor viktig denne måten å jobbe med markedet på er, vet jeg ikke nok om til å kunne ha noen mening om. Utenfra ser det imidlertid ikke lovende ut.

                En dyktig markedsavdeling ville ha lagt en strategi for hvordan enhver lille nyhet eller hendelse rundt klubben kunne utnyttes til det fulle. Alle som har litt kunnskap om markedsføring vet og forstår at det å kjøpe betalt reklameplass, enten det gjelder TV eller trykte medier, er altfor kostbart for en fotballklubb i Norge. Dette kan derfor bare brukes i begrenset omfang.
                Derfor blir det enda viktigere å få media til å lage reportasjer om og rundt det som skjer i klubben. Det er et uttrykk som heter at "all PR er god PR". Selv om jeg ikke er enig i det i enhver sammenheng, er det mye i det utsagnet. Når klubben blir omtalt i for eksempel TV2-sporten, kan dette knapt vurderes i kroner og øre, sammenlignet med betalt annonseplass.

                Et skoleeksempel på hvordan det ikke skal gjøres!
                Et skrekkekempel på et område hvor klubben og markedsavdelingen i LSK har gjort en elendig jobb, er kampanjen Vann For Livet. (Jeg må ta forbehold om at ledelsen i LSK eventuelt ikke lar markedsavdelingen få lov til å gjøre en god jobb. Det er tross alt ledelsen i klubben som har det overordnede ansvaret, også for markedsføringen, selv om klubben har egen markedsavdeling.)

                Her har man først jobbet frem en fantastisk avtale som har alt i seg til å kunne skape masse positiv oppmerksomhet rundt klubben, vår viktigste sponsor og deres samarbeide med Norges Røde Kors og deres store innsats på et område som bokstavelig talt redder menneskeliv. Men dette klarer LSK å skusle fullstendig bort!

                Hvis man bare hadde hatt noen enkle planer om hvordan man kunne utnyttet dette, ville LSK ha fått en helt annen oppmerksom rundt denne saken. Med veldig enkle midler, kunne klubben ha grepet fatt i og videreført supporternes (og til dels medias) store entusiasme i starten av kampanjen på en måte som ville ha ført til mye mer oppmerksomhet. Gratis! Med veldig enkle midler kunne - og burde - man blant annet ha laget en enkel oversikt og gått ut med forståelig informasjon og oppdatering til publikum om hvordan kampanjen utviklet seg. Det er for meg totalt uforståelig at noe så elementært skal være så vanskelig å gjennomføre!

                Det ble snakket med ganske store ord fra enkelte hold når denne kampanjen ble lansert, men her kan man virkelig bruke uttrykket opp som en løve og ned som en skinnfell! Hvorfor klarer man ikke engang å lage en enkel informasjon om totalt innsamlet beløp? Skal det være en hemmelighet?

                Det ble snakket og skrevet om hvordan klubben skulle bidra og om hvordan også spillerne skulle gjøre det, men her skal tydeligvis det meste foregå i det stille! Flere har forsøkt å etterlyse dette, men det eneste som har kommet ut av det, er det jeg oppfatter som en demonstrasjon fra markedsavdelingen i LSK på at man der vet best. Man hadde jo masse planer, fikk vi vite, og dette ville vi få se! Jeg for min del venter fortsatt...

                Her har Lillestrøm Sportsklubb skuslet bort en enorm mulighet til å skaffe seg masse positiv oppmerksomhet! Det tror jeg selv de med begrensede kunnskaper om markedskommunikasjon forstår!

                Det må være lov å stille spørsmål ved kompetansen i klubben når man lar en slik mulighet gå fra seg!

                Det er mange andre områder hvor det er all grunn til å stille spørsmål ved om LSK har nødvendig kompetanse. Ett av dem er hvorfor klubben ikke klarer å svare på enkle henvendelser? Hvorfor selv medlemmer av LSK må mase og purre gjentatte ganger, og likevel fortsatt ikke får svar?

                Dette går ikke bare på manglende personlig kvalitet hos den enkelte medarbeider, det har også med grunnleggende folkeskikk å gjøre. Enda mer alvorlig er det når det gjentar seg gang på gang og det ikke er noen bedring å spore. Det forteller noe om en kultur, eller rettere sagt en ukultur, som har fått utvikle seg i klubben og som sier at dette ikke er viktig.

                Når man fortsetter på slike blindspor, uten å gjøre de enkle grepene som må til for å endre denne negative og destruktive praksisen, signaliserer man at selv klubbens egne medlemmer ikke betyr en dritt.

                Da er man på virkelig ville veier.
                Elska þetta félag

                Kommentar

                • ragnarrock
                  Seniormedlem
                  Myklebust Light
                  • Mar 2008
                  • 937

                  #48
                  Opprinnelig skrevet av DoubleHi5
                  Jeg synes heller ikke man skal være nedlatende ovenfor gamle damer og fyrstekakene deres
                  Jeg skal ha meg frabedt dette, jeg mente slettes ikke å være nedlantende ovenfor gamle damer eller fyrstekaker, kløfta derimot har vel ingen høy stjerne hos noen oppvokst på Jessheim.
                  *Kjempe gutta fighte gutta!!*

                  -RagnarRock-

                  Kommentar

                  • Oldtimer
                    Seniormedlem
                    Myklebust Light
                    • Feb 2011
                    • 316

                    #49
                    Man har jo også svært mange spillere som har unormalt korte dager!
                    De kunne jo brukes til å besøke skoler bedrifter etc i lunchpausen for å informere om LSK ( kombinert m noen gratisbilletter), samt telemarketing til privatpersoner. Sikker på at mange heller vil ha en tlf fra en spiller enn fra et proft firma.
                    Bør også være mer intr enn å ligge på sofaen m Playstation!
                    Personlig ble jeg f.eks ikke engang oppringt da jeg ikke fornyet sesongkortet mitt

                    Skikkelig oppførsel på kamp kan jo også hjelpe, hærverk hjelper neppe klubben!

                    Kommentar

                    • Petter Ø
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Mar 2004
                      • 3008

                      #50
                      Er det bare jeg som får en flau smak munnen når Eidsiva får tittelen vår kjære strømleverandør og Arild og Espen(uten et spilleminutt) blir kommandert til å takke sponsorene først?
                      Petter Ø - Kreativ Kanaris
                      http://www.youtube.com/kreativkanaris Subscribe,rate and appreciate
                      Støtt Fugla-Tifo med 30 kroner - Send KANARI TIFO til 2401

                      Kommentar

                      • TheSilentMajorit
                        I karantene
                        Møteplager
                        • Oct 2012
                        • 99

                        #51
                        Opprinnelig skrevet av Petter Ø
                        Er det bare jeg som får en flau smak munnen når Eidsiva får tittelen vår kjære strømleverandør og Arild og Espen(uten et spilleminutt) blir kommandert til å takke sponsorene først?
                        Ja.
                        Og blomstergavene... til råneren og legenden? Hæh? *Ja, Gilbert fikk Lund-pokalen i tillegg.

                        Kommentar

                        Working...