NFFs regler hindrer import av afrikanske spillere

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Flaamaldo
    Juniormedlem
    Bøffel
    • Mar 2007
    • 27

NFFs regler hindrer import av afrikanske spillere

Spørsmålet mitt etter å ha sett NRK sporten i dag 15 mars går på hva folket synes om at talenter som ikke har landskamper og som ikke kan garanteres fast plass på A-laget til et norsk tippeliga lag, ikke har mulighet til å få spille på et norsk tippeligalag.

Frank Grønlund var ute i NRK og kritiserte og agent for RævBK viste med et konkret eksempel at EDU og MIkel ikke oppfyller kravene for å spille for et norsk tippeligalag.

Er dette rikti av NFF?MAn hindrer jo feil importer men som Thorbjørnsen sier så går også tippeligaen glipp av talenter på grunn av regelene NFF setter.
  • KFL41
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • May 2004
    • 3648

Først så løsner de på ikke-EU-kvota. Deretter nektes de samme spillerne å trene med klubben. NFF fornekter seg ikke.

Kommentar

• KanariEngel
      Seniormedlem
      Forumonanist
      • Jun 2006
      • 154

Opprinnelig skrevet av Flaamaldo
      Spørsmålet mitt etter å ha sett NRK sporten i dag 15 mars går på hva folket synes om at talenter som ikke har landskamper og som ikke kan garanteres fast plass på A-laget til et norsk tippeliga lag, ikke har mulighet til å få spille på et norsk tippeligalag.

Frank Grønlund var ute i NRK og kritiserte og agent for RævBK viste med et konkret eksempel at EDU og MIkel ikke oppfyller kravene for å spille for et norsk tippeligalag.

Er dette rikti av NFF?MAn hindrer jo feil importer men som Thorbjørnsen sier så går også tippeligaen glipp av talenter på grunn av regelene NFF setter.
      Jeg skjønner ikke helt hva du mener jeg, hvorfor kritiserer Grønlund en RBK-agent med eksempel edu og mikel? de spiller ikke i rbk??

Hvorfor kritiserer Grønlund at utenlandske spillere tar plassen til nordmenn? LSK er jo ikke kjent for å være den klubben som produserer unge spillere.

Og så til spørsmålet ditt: jeg syns det er helt greit at talenter som ikke får fast plass på landslag og a-lag i tippeligaen. Da er de rett og slett ikke gode nok, men selvsagt burde de få sjangse til å vise seg ved innhopp og etterhvert startelvern.

Kjedelig svar til et kjedelig spørsmål, synes jeg.
      Jäg trodda ängarla fanns bara bara i himmalan, jag trodda änglarna fanns bara bara u himmalan, men det var innan jeg møtte mej, nu har jag en ängal her hos mej.

Kommentar

• Raskolnikov
        Seniormedlem
        Myklebust Light
        • Sep 2005
        • 1453

Opprinnelig skrevet av KanariEngel
        Jeg skjønner ikke helt hva du mener jeg, hvorfor kritiserer Grønlund en RBK-agent med eksempel edu og mikel? de spiller ikke i rbk??

Hvorfor kritiserer Grønlund at utenlandske spillere tar plassen til nordmenn? LSK er jo ikke kjent for å være den klubben som produserer unge spillere.

Og så til spørsmålet ditt: jeg syns det er helt greit at talenter som ikke får fast plass på landslag og a-lag i tippeligaen. Da er de rett og slett ikke gode nok, men selvsagt burde de få sjangse til å vise seg ved innhopp og etterhvert startelvern.

Kjedelig svar til et kjedelig spørsmål, synes jeg.
        1. Grønlund kritiserer ikke RBKs agent, de kritiserer begge NFF. RBKs agent illustrerer poenget med at ikke Mikel eller Edu oppfyller kravene.

2. Hvor kritiserer Grønlund at utenlandske spillere tar plassen til nordmenn? Det står da ingen ting om det i det første innlegget i denne tråden i hvert fall.

3. Poenget er at spillere utenfor EU som ikke er gode nok til å garanteres fast plass heller aldir vil få sjansen på innhopp. Du kommer ikke på banen uten arbeidstillatelse.
        Heavy Metall iz a poze, hardt rock iz a laifschteil

Kommentar

• Kimito
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Jan 2004
          • 2602

Hehe...fin diskusjon, men litt upresise innlegg fører til misforståelser ser det ut til.

Regner med at innleggstarter mente at Grønlund kritiserer NFF for regelen, i tillegg til at en RBK-agent følger opp (og dermed gir sin støtte til Grønlund) med å si at Edu og Mikel ikke oppfyller de strenge kravene til NFF, for å kunne spille fotball i Norge.

Spørsmålet her er jo hele veien hvorvidt vi ønsker å beskytte den norske ligaen for norske spillere, eller om vi ønsker en best mulig liga. At ligaen beskyttes, skal i prisippet være godt for utviklingen av hjemlige talenter, landslaget, og visstnok også for publikumsinteressen. Det siste fordi publikum kun ser fotball med spillere fra nabogrenda...

NFF er vedlig opptatt av at afrikanerne (for det er i hovedsak disse det gjelder) skal være gode nok, men har et elendig system for å vurdere dette. At spillerne skal ha landskamper er et utrolig ujevnt bedømningsgrunnlag, da det er stor forskjell mellom landene. Et 17-årig talent fra Elfenbenskysten kunne for eksempel spilt fast for Madagaskar, da det er en kjempeforskjell mellom disse landene.

I tillegg kommer dette med fast spill på A-laget. Dette betyr at man i prinsippet ikke kan hente talenter, for å utvikle dem videre, uten at man hemmer de sportslige resultatene samtidig. Alt i alt så tvinges klubbene til enten å hente supertalenter som kan gå rett inn på laget, uten å trenge å venne seg til norsk fotball først, eller hente landslagspillere fra mindre gode nasjoner.

Å hente supertalenter som kan gå rett inn på laget, er selvfølgelig en fin tanke, men sjelden mulig å få til i praksis.
          Ferdigskåra

Kommentar

• John Deere
            Juniormedlem
            Ferskenpels
            • Mar 2006
            • 6

Dette er jo regler som er vedtatt ved general forsamling i NFF hvor alle lag stiller med representanter. Jeg skjønner ikke hvorfor alle lag blir så overasket over disse reglene og de restriksjoner de legger når de selv har vært med å stemme de frem, eller eventuelt har stem imot og blitt overkjørt av flertallet.
            At flertallet er de som skal bestemme synes jeg er rimelig åpenlyst.
            At lag som RBK, lyn og nå også LSK klager på restriksjoner i import og bruk av ikke europeiske spillere er merkelig iogmed at disse restriksjonene var der og alle var klar over de lenge før disse spiller kjøpene ble aktuelle.
            Når det gjelder Conotu ( ? ) avtalen, gjelder ikke denne i samme omfang for Norge som for EU land da vi "bare" er et EØS land og kan igjen sette de restriksjoner vi vil på denne avtalen.

Kommentar

• RoyVaadal
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Nov 2004
              • 4055

Opprinnelig skrevet av John Deere
              Når det gjelder Conotu ( ? ) avtalen, gjelder ikke denne i samme omfang for Norge som for EU land da vi "bare" er et EØS land og kan igjen sette de restriksjoner vi vil på denne avtalen.
              Jeg leste et sted at Norge har benyttet reservasjonsretten mindre enn enn noe annet land (ikke i det hele tatt?), og at vi i praksis faktisk implementererer flere EU-regler enn EU-landene selv. Det er sikkert en sannhet med modifikasjoner, men i praksis så virker det som om EU-reglene i praksis alltid også gjelder Norge.
              RoyVaadal.

Kommentar

• biafra
                Juniormedlem
                Ferskenpels
                • Feb 2007
                • 4

På tide å gjeninnføre regelen om max 3 utlendinger pr. klubb, uansett om de er svensker eller kinesere. detta med alle utlendingene begynner å bli helt absurd...

Kommentar

• Lillestrøm Kirke
                  Seniormedlem
                  Myklebust Light
                  • Oct 2004
                  • 1470

Opprinnelig skrevet av biafra
                  På tide å gjeninnføre regelen om max 3 utlendinger pr. klubb, uansett om de er svensker eller kinesere. detta med alle utlendingene begynner å bli helt absurd...
                  Opprinnelig skrevet av gilbert
                  Stallen for 2007:

26 Otto Fredrikson: 26 - 30.11.81 - 189/85 - 2007
                  1 Heinz Müller: 29 - 30.05.78 - 195/97 - 2007

5 Dan Anton Johansen: 28 - 13.08.79 - 173/76 - 2009
                  3 Shane Peter Stefanutto: 27 - 12.01.80 - 177/78 - 2007

16 Viktor Bjarki Arnarsson: 24 - 22.01.83 - 178/72 - 200x
                  8 Martin Husár: 22 - 01.02.85 - 183/81 - 2010
                  25 Khaled Mouelhi: 26 - 13.02.81 - 180/71 - 2008
                  17 Kasey Desmond Wehrman: 30 - 16.08.77 - 180/80 - 2007

19 Diomande Alassane: 19 - 28.11.88 - 174/71 - 2010?
                  21 Karim Essediri: 28 - 29.07.79 - 185/79 - 2009
                  30 Olivier Occean: 26 - 23.10.81 - 186/86 - 2010
                  Hvilke 8 skal ut?
                  "Når man har opplevd Tom Lund, blir det vanskelig å holde med noe annet enn Lillestrøm" - Arne Scheie

Kommentar

• BennyLem
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Aug 2005
                    • 2902

Opprinnelig skrevet av Lillestrøm Kirke
                    Hvilke 8 skal ut?
                    For å kverulere litt: Vi klarer oss med Shane, Kasey og Occean. Resten av importene har til gode å imponere hos oss. Heinz har fått mye spilletid, men det er fordi Otto er et enda dårligere alternativ.

Shane, Kasey og Occean har heller ikke dominert. Etter at Mifsud og Koren forsvant har vi ingen utlendinger igjen med tilnærmet internasjonalt snitt.

Spørsmålet er selvsagt om vi hadde fått tak i norske erstattere til en overkommelig pris. Det tviler jeg på. Inntil LSK blir bedre på spillerutvikling må man nok fortsette å fylle stallen med middelmådige importer.
                    Moderate Winsnes Fanatics: Forbanna på Felt C - Frihet for RoyVaadal

Kommentar

• Leif A
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Dec 2003
                      • 3962

Og hvor har du tenkt å få keepere fra? Det kryr ikke akkurat at gode norske keepere.
                      Og så vil du fjerne en av backene, når alle andre forlengst har fått med seg at LSK sitt svakeste punkt antagelig er et tynt besatt forsvar.
                      På midtbanen er du misfornøyd med to spillere som knapt har fått mulighet til å vise seg frem i obligatoriske kamper.
                      Og i angrepet vil du ha ut to mann som nettopp har signert for LSK.

Det henger vel ikke særlig på greip, gjør det vel?
                      Knurr...

Kommentar

• BennyLem
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Aug 2005
                        • 2902

Opprinnelig skrevet av Eksil-kanari
                        Og hvor har du tenkt å få keepere fra? Det kryr ikke akkurat at gode norske keepere.
                        Og så vil du fjerne en av backene, når alle andre forlengst har fått med seg at LSK sitt svakeste punkt antagelig er et tynt besatt forsvar.
                        På midtbanen er du misfornøyd med to spillere som knapt har fått mulighet til å vise seg frem i obligatoriske kamper.
                        Og i angrepet vil du ha ut to mann som nettopp har signert for LSK.

Det henger vel ikke særlig på greip, gjør det vel?
                        Les innlegget mitt en gang til, og tenk deg om. Jeg skriver bla.a.: "Spørsmålet er selvsagt om vi hadde fått tak i norske erstattere til en overkommelig pris. Det tviler jeg på. Inntil LSK blir bedre på spillerutvikling må man nok fortsette å fylle stallen med middelmådige importer."

Som vi ser i Aftenposten (gjengitt i nyhetstråden), så er LSK en desidert versting i å benytte importer fremfor lokale spillere. Mange mener det er uheldig, grunnet manglende lokal forankring, problemer for landslaget på sikt, samt usikkerhet for hva man kjøper.

Personlig er jeg en som støtter import av spillere, både til LSK og andre lag. Det kan gjøre tippeligaen mer fargerik og attraktiv. Diallo, Kristinsson, Heidar, Koren, Mifsud er eksempler på spillere som har vært gode på banen og profiler i media. Dette er positivt for LSK.

Imidlertid synes jeg dagens importer hos LSK jevnt over holder et skuffende lavt nivå. Mange (de fleste?) kunne med fordel ha vært byttet ut med lokale spillere og yngre talenter fra egen stall. Problemet er at LSK er dårlige på spillerutvikling og lokal rekruttering.

Nå er det selvsagt utenkelig at det blir innført begrensninger på 3 utlendinger i tippeligaen. Mitt poeng var imildertid at vi kan klare oss uten mange av de nåværende utlendingene våre. Skal man importere spillere, så bør de heve laget. Det er selvsagt umulig å vite på forhånd hvem som slår til, men etter mange bomkjøp er det kanskje på tide at LSK begynner å se mer lokalt.
                        Moderate Winsnes Fanatics: Forbanna på Felt C - Frihet for RoyVaadal

Kommentar

• Rubinho
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Nov 2005
                          • 1501

Er det bare meg eller er det flere som synes NFF lager sine egner regler fortolkninger på flere omeråder?

Kommentar

• xeR
                            Seniormedlem
                            --==FORUMRUNKER==--
                            • Jan 2004
                            • 11206

Opprinnelig skrevet av Rubinho
                            Er det bare meg eller er det flere som synes NFF lager sine egner regler fortolkninger på flere omeråder?
                            Da er vi 2. Men dette rammer alle. Tror ikke det er ett komplott mot LSK for å skvise oss ut av fotballkartet..
                            Det er bedre å væra døv enn vålenga.

Kommentar

• KimFL
                              Seniormedlem
                              Myklebust Light
                              • Nov 2003
                              • 1410

Opprinnelig skrevet av biafra
                              EU og EØS-avtalen vil uansett være et hinder for en slik regel, siden det er et krav til fri arbeidsflyt over landegrensene innen EU/EØS. I så fall må det bli opp til klubbene sjølv, og bestemme seg for å bruke kun norske spillere. Og det vil nok aldri skje...siden alle norske klubber trenger gode spillere for å hevde seg, men ikke ønsker å betale overpris for disse spillerne...spesielt hvis man kan få like gode, kanskje også bedre spillere til en langt mindre pris ute i Europa.

KimFL

Kommentar

• RoyVaadal
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Nov 2004
                                • 4055

Opprinnelig skrevet av KimFL
                                EU og EØS-avtalen vil uansett være et hinder for en slik regel, siden det er et krav til fri arbeidsflyt over landegrensene innen EU/EØS. I så fall må det bli opp til klubbene sjølv, og bestemme seg for å bruke kun norske spillere. Og det vil nok aldri skje...siden alle norske klubber trenger gode spillere for å hevde seg, men ikke ønsker å betale overpris for disse spillerne...spesielt hvis man kan få like gode, kanskje også bedre spillere til en langt mindre pris ute i Europa.

KimFL
                                Er ikke egentlig NFF sine nye regler om antall nordmenn og "lokale" spillere også i strid med EU/EØS-reglementet?
                                RoyVaadal.

Kommentar

• Zarathustra
                                  Juniormedlem
                                  Ferskenpels
                                  • Mar 2007
                                  • 2

Det er sjovt som NFF ønsker at man skal give norske middelmådige spillere særbehandling.

Det er jo sådan at selvom der er en hel del udlanske spillere som lurkrere på at de med et EU pas ikke tæller som udlædinge i Norge, gælder det modsatte jo også for norkse spillere i udlanske klubber, F.eks nyder min klub godt af Brede Hangeland ikke tæller som udlænding.

At man når man nu ikke kan diskriminere mod EU borgere vælger at diskriminere mod især afrikanere er dybt sørgeligt.

Jeg kan oplyse om at den samme debat er igang i Danmark om 'ihh og åhh hvor det er slemt for dansk fodbold med alle de middelmådige udlændinge'

Her er der dog indet sket endnu selvom de nye norske regler har inspireret en del til at kræve lingende regler.

Jeg synes at Mikel og Obi er glimrende illustrationer på hvilke slags spillere ligaen og norsk fodbold kommer til at midste, ved disse regler.

Iøvrigt hvis et norsk talet er stort nok, skal han nok slå igennem.

Zarathustra - København, Danmark.

Kommentar

• KimFL
                                    Seniormedlem
                                    Myklebust Light
                                    • Nov 2003
                                    • 1410

Opprinnelig skrevet av RoyVaadal
                                    Er ikke egentlig NFF sine nye regler om antall nordmenn og "lokale" spillere også i strid med EU/EØS-reglementet?
                                    Er ikke det egentlig UEFA som har kommet med det regelforslaget da?
                                    Husker ihvertfall at Wenger begynte å sutre stort ihvertfall, om noe sånt....kanskje ikke så rart...ikke mange engelskmenn i den klubben

KimFL

Kommentar

• RoyVaadal
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Nov 2004
                                      • 4055

Jeg synes det er ganske utrolig at NFF skal sitte og vurdere hvem som kommer til å bli gode nok for førstelleveren til norske klubber. De kommer garantert til å bomme stort. F.eks. kan de nekte kanonspillere a la John Obi Mikel eller Edu, mens de godkjenner gigantfiaskoer a la Romanus Orjinta.

Det eneste rettferdige blir å la klubbene selv vurdere hvem de vil satse på. Så får de heller avvise dem som ikke får nok spilletid i løpet av det første året eller to.
                                      RoyVaadal.

Kommentar

• morten
                                        Seniormedlem
                                        Hjelp, skaff meg et liv!
                                        • Feb 2004
                                        • 2156

Diamantsaken er jo iflg tv2 opp til udi..kanskje like greit?
                                        Badekar
                                        http://www.youtube.com/watch?v=BwmrMUusqgI

Kommentar

Working...