Trenerne rangerer de tre beste keeperne i Norge. Uwe Rösler er den eneste treneren som setter Heinz Müller på topp 3, faktisk på 1. plass.
april 2007
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
RB
SKADET: Anders Rambekk (til venstre) måtte ut i generalprøven mot Lyn. Her behandles han av fysioterpeut Jørn Karlsen. FOTO: ESPEN SOLBAKKEN
Tar sjansen på Rambekk
ÅRÅSEN:
Anders Rambekk starter trolig mot Fredrikstad.
Av Morten Svesengen
Publisert 07.04.2007 - 20:48 Oppdatert 07.04.2007 - 22:57
Landslagsspilleren har ikke gjennomført ei eneste spilløkt med laget etter at han forlot oppgjøret mot Lyn med en krampeliknende tilstand i låret.
Heller ikke på søndagens trening på Åråsen vil Rambekk få testet beinet godt, men mest sannsynlig starter han serieåpningen.
– Anders ble tatt av for å hindre at han ble ordentlig skadet. Så lenge han ikke får testet beinet i spill før kampen, vil det være en liten usikkerhet. Men sannynligvis spiller Anders, sier Nordlie.
LSK-treneren utelukker heller ikke et tidlig comeback for Pål Steffen Andresen mot Fredrikstad.
– Det er ikke utenkelig at jeg tar ham med på benken, sier Nordlie.
Kommentar
-
RB
Disse scoret først for LSK
ÅRÅSEN:
Siden LSK kom tilbake i toppdivisjonen i 1975 har disse scoret sesongens første LSK-mål (tidspunkt for scoring i parantes):
Av Morten Svesengen
Publisert 07.04.2007 - 21:47 Oppdatert 07.04.2007 - 22:55
1975: Tore Kordahl (2. runde) – Molde-LSK 1-2
1976: Tom Lund (7. min.) – Molde-LSK 1-2
1977: Erik Karlsen (48. min.) – Vålerenga-LSK 0-4
1978: Tom Lund (5. min.) – LSK-Skeid 3-1
1979: Arne Dokken (2. runde) – LSK-Vålerenga 3-1
1980: Tommy Nilsen (28. min.) – LSK-Lyn 6-4
1981: Gunnar Lønstad (72. min.) – Ham-Kam-LSK 2-2
1982: André Krogsæter (75. min.) – LSK-Mjøndalen 2-1
1983: Cato Holtet (51. min.) – Kongsvinger-LSK 2-2
1984: Arne Erlandsen (53. min.) – LSK-Moss 2-2
1985: Bård Bjerkeland (22. min.) – Bryne-LSK 1-1
1986: Kjetil Osvold (3. runde) – LSK-Vålerenga 3-0
1987: Rune Richardsen (2. min.) – Moss-LSK 2-1
1988: Jan Åge Fjørtoft (36. min.) – LSK-Strømmen 1-0
1989: Jan Åge Fjørtoft (23. min.) – LSK-Vålerenga 1-0
1990: Kjetil Osvold (11. min.) – Moss-LSK 1-3
1991: Tom Buer (4. min.) – Brann-LSK 1-2
1992: Mons Ivar Mjelde (2. min.) – LSK-Viking 2-1
1993: Stuart McManus (2. runde) – LSK-Lyn 2-0
1994: Selvmål, Bragstad (2. runde) – LSK-Rosenborg 2-2
1995: Ståle Solbakken (30. min.) – LSK-Start 3-1
1996: Ståle Solbakken (60. min.) – LSK-Vålerenga 2-0
1997: Tom Gulbrandsen (32. min.) – Stabæk-LSK 4-1
1998: Mamadou Diallo (3. runde) – LSK-Vålerenga 3-2
1999: Arild Sundgot (36. min.) – Brann-LSK 1-3
2000: Torgier Bjarmann (19. min.) – LSK-Molde 1-1
2001: Tom Kristoffersen (2. runde) – Strømsgodset-LSK 1-2
2002: Arild Sundgot (52. min.) – LSK-Viking 2-0
2003: Uwe Rösler (80. min.) – LSK-Bodø/Glimt 1-0
2004: Arild Sundgot (3. min.) – LSK-Fredrikstad 2-0
2005: Frode Kippe (5. min.) – Start-LSK 3-1
2006: Frode Kippe (4. min.) – LSK-Rosenborg 3-3
Kommentar
-
LSK.no
Wehrman lover å gi alt
(Åråsen stadion). Kasey Wehrman går mot nok en sesong i LSK-drakta, og nå lover han å gi alt. - Jeg skal som vanlig gi alt for at LSK skal komme seg til toppen, sier Wehrman.
Av: Ole Kristian Bakkene
- Jeg har vært i LSK såpass lenge nå at ønsket om å vinne noe begynner å bli veldig stor. Jeg skal som vanlig gi alt for at LSK skal komme seg til toppen. Dette året håper jeg at vi skal klare det, sier Wehrman etter 12 dager treningsleir i Spania.
Begge kampene gikk med australieren sentralt på midtbanen.
- Jeg føler jeg gjør en god jobb nå, og det ser ut til at jeg får spille mot Fredrikstad. Ingenting er bedre enn det. Da skal jeg bevise for alle at jeg er verdt plassen på midten.
I mens banker Simen Brenne på døra. Den nyankomne landslagsspilleren må stå over mot sitt gamle lag, Fredrikstad, og er derfor ikke klar før bortekampen mot Odd Grenland 15. april. Det er likevel liten tvil om at Brenne er brennhet når det gjelder en plass fra start på Odds stadion.
- Jeg håper vi kjører over Fredrikstad. Deretter håper jeg at vi som spiller får sjansen igjen. Man bør aldri bytte ut et lag som vinner. Det synes jeg vi så klare tegn på i fjor.
- Men likevel håper jeg at selvsagt at Simen skal gjøre det så godt som mulig. Han er en veldig god spiller som jeg respekterer stort. Skal vi nå ønsket om å kunne vinne gullet i år, er vi nødt til å ha spillere som han i troppen.
Dagen før dagen gjør LSK sine siste forberedelser hjemme på Åråsen. Treningen starter klokka 11, og Kanari-Fansen arrangerer Kanari-Kafé.
Last edited by RSP; 08.04.2007, 10:23.Kommentar
-
Nordlie og LSK er i rute
Relaterte klubber
Fredrikstad
Stiftet: 07.04.1903
Tilskuerrekord: 15534
Neste kamp: 09.04.2007 Lillestrøm-Fredrikstad
Mer om Fredrikstad
Lillestrøm
Stiftet: 02.04.1917
Hjemmebane: Åråsen
Tilskuerrekord: 13595
Neste kamp: 09.04.2007 Lillestrøm-Fredrikstad
Mer om Lillestrøm
Relaterte ligaer
På tre måneder har Tom Nordlie innført et helt nytt spillesystem i LSK, klubben som så sent som i fjor bygget opp deler av spillet sitt rundt suksessfaktoren dødballen fra storhetstiden på 70- og 80-tallet.
Av: André Almløv
Publisert: 08.04.2007 kl. 15:14
Endret: 08.04.2007 kl. 15:19
Nordlie tok over som LSK-trener etter sparkede Uwe Rösler like etter nyttår og har på drøyt tre måneder innført spillesystemet 4-3-3 på Åråsen.
- Det er klart man alltid ønsker å kunne være enda bedre, men i forhold til den tiden vi har hatt til rådighet har mye blitt bra. Det å ta over et lag og innføre mye nytt tar tid. Derfor har vi valgt bort noe som vi kan ta etter hvert og trent mye på det viktigste, og det sitter bra, mener Nordlie.
Beholder grunnmuren
Lillestrøm gjorde suksess med trenerlegenden Joe Hooleys overlegne dødballer da laget vant både serie (1976, 77) og cup (1977, 78 og 81) i Tom Lunds storhetstid. Dette varemerket har klubben hatt helt frem til den dagen Tom Nordlie tok over, og lillestrømlingen Nordlie ser ingen grunn til å tukle med klubbens historie.
- Jeg syntes det er viktig å ta vare på noe av grunnmuren i LSK, og ser ingen grunn til å endre på det som har vært bra og fungerer, sier han.
Ydmyk
Selv om årets nye LSK-trener ikke har til vane å trene dagen før kamp, gjennomførte laget en lett søndagstrening foran noen hundre supportere på Åråsen. Nordlie føler seg godt forberedt til seriepremieren.
- Vi har gjort leksa vår i forhold til Fredrikstad. Selv om de er tippet i bunn og vi i toppen er det viktig at vi er ydmyke i forhold til at norsk fotball er veldig jevn. Jeg tror ikke vi får se mange kamper som ender 5-0 i år. Det viktigste er at vi har tro på egne ferdigheter, samtidig som vi er klar over Fredrikstads styrker, sier Nordlie.
Tror på nye lagkamerater
Simen Brenne kom fra Fredrikstad foran denne sesongen, men må stå over serieåpningen mot gamle lagkamerater grunnet karantene for et rødt kort mot Rosenborg under vinterens turnering på spanske La Manga. Han tror de nye lagkameratene blir for sterke for de gamle.
- Det blir sikkert mye nerver og usikkerhet, men vi kommer til å knalle til fra start og jeg tror gutta vinner. Jeg tror ikke Fredrikstad er så dårlige som mange skal ha det til, så det blir nok et jevnt oppgjør. Er vi tålmodige tror jeg vi avgjør kampen til vår fordel, sier Brenne.
LSK stiller dette laget i serieåpningen mot Fredrikstad:
Heinz Müller – Dan Anton Johansen, Anders Rambekk, Frode Kippe, Shane Stefanutto – Espen Søgård, Kasey Wehrman, Khaled Mouelhi – Bjørn Helge Riise, Olivier Occean, Magnus Myklebust.------Sørum kanaris------
100% StøtteKommentar
-
Nordlie legger mer press på seg selv
ÅRÅSEN (VG Nett) Aviser og eksperter tipper Lillestrøm på medaljeplass i årets eliteserie. Tom Nordlie føler ikke det som spesielt høyt press.
[FONT=Arial,Helvetica]GLEDER SEG TIL SERIESTART: Tom Nordlie i Lillestrøm. Foto: Frode Hansen
[/FONT]
- Presset jeg setter på meg selv er nok høyere enn det omgivelsene setter. Jeg kun gleder meg, men selv om man alltid skulle hatt mer tid som trener i en ny klubb, er jeg glad det begynner. Jeg har vært med i gamet i 20 år og synes vi øver lenge nok. Jeg vil gjerne konkurrere, sier Tom Nordlie til VG Nett et drøyt døgn før avspark mot Fredrikstad.
Nordlie mener det er gode muligheter for at Lillestrøm skal hevde seg helt i toppen, men legger vekt på respekt for eliteserien.
- Det er såpass jevnt i norsk fotball at det kan ha litt med både dyktighet og marginer å gjøre om du blir nummer én, to, fem eller seks, mener han.
Emosjonelt
Ved avspark foran et tilnærmet fullsatt Åråsen mandag kveld mangler Tom Nordlie en dag på å ha vært LSK-trener i tre måneder. Men han er ikke akkurat ukjent i området rundt Åråsen.
- Jeg er jo født og oppvokst to langpasninger herfra og meldte meg tidlig inn i klubben. Jeg har hatt og har hjerte for klubben og emosjonelt sett er det kanskje mer emosjonelt for meg, enn i noen andre klubber. Jeg gleder meg veldig og ser på dette som moro, poengterer han.
- Har du noen gang gledet deg så mye som nå?
- Når en er profesjonell fotballtrener har du hjertet operert inn i den perioden du er der. Samtidig blir du veldig glad i menneskene du jobber med. Dette med hjerte og klubbfølelse er det nok lite av lenger. Men når du snakker om spillere som kun har spilt i en klubb, pluss jeg som er herfra, så har det nok med ekte klubbfølelse å gjøre. Det er vel forskjellen.
Ny formasjon
De snaue tre månedene har Nordlie blant annet brukt til å drille ny formasjon i laget. 4-4-2 under Uwe Rösler blir til 4-3-3. Det innebærer nye roller for mange av spillerne.
- Er tre måneder for kort tid til å få formasjonen til å fungere?
- Formasjonen fungerer nå, men det spørs hvor bra det funker og hvilken plass det skal holde til. Det kommer også an på hvor mye de andre lagene har utviklet seg. Alt fungerer ikke, men vi har gjort noen valg. Deler av spillestilen er ikke prioritert like sterkt. Det har litt med tidsperspektivet å gjøre.
Ifølge treneren har de lagt spesiell vekt på aggressivt forsvarsspill og angrepsspill mot etablert forsvar. I tillegg er fysikken blir prioritert hardt gjennom vinteren.
Kaptein Frode Kippe mener utviklingen gjennom vinteren har vært god.
- Jeg synes det fungerer veldig bra og vi forstår mye av det han er ute etter. Nå gjelder det bare å få det ut på banen. Jeg synes vi er på god vei, selv om vi fortsatt har en del å jobbe med, sier han til VG Nett.
Sakset fra www.vg.no
Kommentar
-
Billettsalget har passert 10.000
Billettsalget har passert 10.000
ÅRÅSEN:
Åråsen fylles til mandagens åpningskamp mot Fredrikstad. Under 2.000 billetter igjen.
Av Morten Svesengen
Publisert 08.04.2007 - 19:07 Oppdatert 08.04.2007 - 19:35
Søndag ettermiddag passerte billettsalget til Fredrikstad-kampen 10.000 . Med stadionkapasitet på i underkant av 12.000, betyr det at det er under 2.000 plasser igjen til mandagens kamp.
Selv i påskeuka har billettene til Tom Nordlies første kamp som LSK-trener, gått bra unna på utsalgstedene i Lillestrøm.
På en vanlig kampdag selger LSK sjelden mindre enn 2.000 billetter.
Banen er klar
Søndag ettermiddag startet det å snø i Lillestrøm, men arrangementsansvarlig Per Christian Eidevik forteller at det ikke er noen fare for kampen.
– Vi har gode værmeldinger for det neste døgnet, og jeg er ikke redd for banen. Her blir det garantert kamp – og gode spilleforhold, sier Eidevik.
Storskjerm på plass
LSK har gjort en del er nytt på Åråsen foran denne sesongen.
Klubben har kjøpt inn storskjerm som ble montert søndag.
Den nye skjermen er plassert mellom Kanari-Fansen og RB-tribunen. I tillegg til bilder på skjermen, skal Glenn Due Sørensen underholde publikum fra indre bane. På den måten ønsker LSK å gi publikum noe mer enn bare 2 x 45 minutter med spennede fotball.
Ny merking av stadion
Nytt av året er også inngangssystemet på Åråsen. Blant annet betyr det at alle med sesongkort på tribunen i øst har fått egen inngang ved Lillestrømklinikken.
LSK har satt opp nye skilt på utsiden av stadion som skal vise publikum veien til plassen de har kjøpt.
Med det håper man på mindre kødannelser utenfor stadion i tida rett før kamp.Kommentar
-
RB
LANG OPPKJØRING: Dan Anton Johansen er glad sesongen starter. FOTO: ROAR GRØNSTAD
– Endelig kamp igjen
ÅRÅSEN:
Dan Anton Johansen ser fram til å komme i gang. LSKs danske har aldri vært med på så lang oppkjøring til en sesong.
Av Morten Svesengen
Publisert 08.04.2007 - 18:20 Oppdatert 08.04.2007 - 18:31
Forrige sesong kom ikke Dan Anton Johansen til LSK før i sommerpausen, og han visste derfor lite om hva som ventet den første vinteren i en norsk klubb.
– En ganske annerledes oppkjøring i forhold til det jeg er vant til. Først og fremst er lengden forskjellig. Jeg har aldri vært med på så lang oppkjøring, og jeg gleder meg virkelig til å komme i gang med seriekampene, sier Johansen.
I Danmark er en sesongoppkjøring maksimalt to måneder. Når Johansen og de andre LSK-spillerne løper ut på Åråsen mandag, har de forberdet seg i tre måneder til Fredrikstad-kampen.
27-åringen med fortid i Brøndby har vært med på det meste av trening under Tom Nordlie, og han merker at formen er god.
– Jeg har aldri trent mer, og det merkes på den fysiske formen, sier han.
Den danske forsvarsspiller trives også fotballmessig under Nordlie. Omleggingen fra 4-4-2 til 4-3-3 har gått greit.
– Det systemet vi spiller nå likner mer på det jeg er vant til i Brøndby. Overgangen har gått fint for min del, og jeg synes det ser bra ut for laget også, sier Johansen.
Kommentar
-
FRA START: Espen Søgård får en sentral rolle i årets LSK-lag også. FOTO: ROAR GRØNSTAD
Espen alltid på banen
Av Morten Svesengen
Publisert 08.04.2007 - 23:00 Oppdatert 08.04.2007 - 23:09
ÅRÅSEN:
Trenerskifte eller formasjonsendringer betyr ingenting. Espen Søgård er et førstevalg i LSK uansett.
Mye er forandret i LSK. Men en ting er konstant uansett hvem som trener laget: Espen Søgård spiller.
Mandag er han igjen i første-elleveren – selv om mange nok spekulerte i benketilværelse da Tom Nordlie tok over treneransvaret på Åråsen.
Men mot Fredrikstad starter han sin sjette serieåpning på rad. Og det er ikke fordi Simen Brenne har karantene. Søgård ville vært på banen uansett.
– Man blir ikke kvitt meg så lett. Når det blir snakket om at jeg skal havne på benken, tenner det meg litt ekstra. Det gir meg litt ekstra motivasjon å vise folk at de tar feil, sier Espen Søgård.
Fra start i 9 av 10
Og alle som har «satt» Søgård ut av laget, har alltid tatt feil siden Fetsund-gutten spilte seg inn på LSK-laget under Arne Erlandsens ledelse i 2001.
Han har nesten alltid spilt fra start når han ikke har vært ute med karantene. Skadet er 27-åringen aldri.
Søgård tok grep om en fast plass da han kom inn på laget i 3. serierunde i 2001 (4-1 hjemme mot Sogndal og Søgård scoret red. anm.). Etterpå har han spilt fra start i 140 av 154 seriekamper for LSK.
I seks av kampene han har vært ute med karantene for gule kort. Seks ganger har han vært innbytter. Bare to ganger har en skadefri Søgård slitt benken i 90 minutter.
Hjemme mot Tromsø i 2005 og borte mot Rosenborg i 2006. For ordensskyld: LSK tapte begge kampene.
Mer offensiv
Også i Tom Nordlies lag ser det ut til å bli plass til Espen Søgård. Han var kanskje ikke tiltenkt en plass i en forhåndsoppstilling i januar. Men Søgård fornekter seg ikke. Ved seriestart er han med igjen.
– Selv har jeg aldri tvilt på meg selv. Jeg visste at det ville bli bruk for mine egenskaper i det nye 4-3-3-systemet. Som indreløper i dette systemet, kommer jeg enda mer til min rett enn jeg gjorde i 4-4-2, mener Søgård.
Rollene i Uwe Röslers LSK passet ikke Søgård like bra, men kvalitetene hans som løpssterk duellspiller var det alltid bruk for. Søgård liker det nye systemet enda bedre.
– I fjor hadde jeg flest defensive oppgaver. Fortsatt har jeg en viktig jobb bakover, men jeg kommer oftere inn foran motstanderens mål. Og det er jo der alle fotballspillere helst vil være, sier fetsokningen.
Scoret mot Fredrikstad
Søgård har ikke alltid lykkes der. Men også der håper han på en forandring.
Han har ikke satt seg noe tallmål når det gjelder scoringer, men det skal bli flere enn fjorårets ene. I 2005 scoret han ingen. Totalt har midtbanespilleren gjort seks seriemål for LSK, og han har aldri scoret mer enn to i noen sesong.
– Målet er å gjøre flere i år. Husk at jeg scoret mot Fredrikstad i seriåpningen i 2004. En fin anledning å begynne mot dem i år også, sier Søgård.
Uten nerver
For Espen Søgård er serieåpninger i Tippeligaen blitt en vane. Foran årets første kamp er han merkelig rolig.
– Jeg gleder meg enormt til å komme i gang, men kona påstår at jeg er roligere enn før. Vet ikke hvordan jeg skal tolke det, men det har kanskje med erfaring å gjøre, sier han.
Men det kan også ha være den gode følelsen for sesongen 2007.
– Ja, det ser veldig bra ut. Den nye måten å spille på fungerer bedre og bedre for alle spillerne. Dessuten har vi nesten ikke hatt skader. Treningsframmøtet har vært nær 100 prosent i hele vinter. Det vil vi få betalt for utover i sesongen, mener Søgård.
Hilsen Anders
Och det känns som när vi kom hit, till möjlighetens land
Du kan följa mina spår hem, Columbus var mitt namnKommentar
-
Snøen ingen fare for fotballstarten
Resultatservice, nyheter, videoer og sendeplan for sport i radio og TV. Oppdater deg på sportsnyheter fra inn- og utland på NRK Sport.
Lagene på Østlandet avviser at søndagens snøvær vil føre til problemer for lagenes hjemmekamper i eliteserie-starten.
Av
Kristian Elster
Publisert 08.04.2007 19:54 Oppdatert 08.04.2007 20:12
Søndag ettermiddag og kveld falt det mange centimeter snø på Østlandet.
Lillestrøm, Lyn og Strømsgodset har alle hjemmekamper i mandagens seriestart.
På forespørsmål fra NRK opplyser alle tre lagene at de har på undervarme på banene.
Trenger en time
- Får vi en time med oppholdsvær før kampstart så blir det kamp, sier LSKs arrangemetsansvarlige, Per Christian Eidevik, til NRK.
Strømsgodsets mediesjef Helge Helgesen ser heller ikke for seg noen problemer.
- Bare det ikke snør under kampen så går det bra, sier han til NRK.
Lillestrøm møter Fredrikstad, Lyn møter Sandefjord og Strømsgodset møter Odd på mandag.Kommentar
-
http://www.rb.no/lsk-magasinet/article2703317.ece
SPILLER: Anders Rambekk starter serieåpningen mot Fredrikstad. FOTO: SCANPIX
Rambekk: – Jeg er klar
ÅRÅSEN:
Anders Rambekk meldte seg søndag klar til serieåpningen mot Fredrikstad.
Av Morten Svesengen
Publisert 08.04.2007 - 16:37 Oppdatert 08.04.2007 - 18:27
– Jeg føler meg i fin form og er klar til kamp, sier Anders Rambekk.
Etter den siste treningen på Åråsen søndag er det ikke len ger noen tvil om landslagsspilleren kommer til å starte kampen mot Fredrikstad. 30-åringen kom gjennom treningen uten at lårskaden skapte problemer for ham.
– En god test med tanke på det som skal skje mandag, mener Rambekk.
Fin framgang
Han var ikke like sikker på at han kom til å spille den første seriekampen da han måtte ut med antydning til strekk på baksiden av låret.
– Hadde jeg fortsatt kampen mot Lyn, ville jeg vært sjanseløs på spill mot Fredrikstad. Jeg var usikker på om jeg skulle rekke kampen de to dagene etterpå, men jeg ble raskt mye bedre. Nå går det fint, tror forsvarsspilleren.
Førstelaget vant
På den siste treningen før Fredrikstad-kampen spilte seriestart-laget mot "B-laget" mot slutten av treningen. Førstelaget scoret to ganger – ved Magnus Myklebust og Bjørn Helge Riise. Resverve stilte opp i forventet Fredrikstad-formasjon.
Førstelaget (4-3-3): Heinz Müller – Dan Anton Johansen, Anders Rambekk, Frode Kippe, Shane Stefanutto – Espen Søgård, Kasey Wehrman, Khaled Mouelhi – Bjørn Helge Riise, Olivier Occean, Magnus Myklebust.
«B-laget» (4-4-1-1): Otto Fredrikson – Johan Petter Winsnes, Eirik Bertheussen, Pål Steffen Andresen, Martin Húsar – Karim Esseriri, Shkodran Rexaj, Simen Brenne, Pål Strand – Arild Sundgot – Tore Andreas Gundersen.
Ultras Felt C 2005x2015
Lillestrøm & BajenKommentar
-
Nettavisen: Kunne vært LSK-trener
Kunne vært LSK-trener
Fredrikstad-trener Anders Grönhagen kunne faktisk ha trent Lillestrøm.
Av Dag Langerød
FULL OVERSIKT: Tidenes fotball-dekning
FREDRIKSTAD (Nettavisen): Anders Grönhagens første tellende kamp i Norge kunne vært enklere. Lillestrøm - en mulig gullkandidat - på Åråsen. Lillestrøm tapte kun to av 13 hjemmekamper i fjor, og scoret i samtlige av dem.
Men det få vet, er at svensken selv kunne blitt LSK-trener. Riktignok for lenge, lenge siden.
- Jeg pratet med Lillestrøm, midt på 80-tallet. Da jeg var i GIF Sundsvall, sier Grönhagen til Nettavisen.
Han husker ikke nøyaktig når praten fant sted, men ser man på Lillestrøm og trenersituasjonen kan det ha vært før 1988- eller 89-sesongen. Da skiftet nemlig Lillestrøm trener to ganger. Ove Rudberg erstattet Tom Lund i 1988-sesongen. David Hay erstattet Rudberg året etter. Før Tom Lund kom tilbake igjen i 1990.
- Fikk du andre tilbud fra Norge?
- Jeg snakket med Molde. Jeg var til og med i Molde den gangen, men var det 1990 eller 1993? Det husker jeg ikke. Det har vært den mest seriøse kontakten med norske klubber. Ellers har det selvsagt vært noen forespørsler, men ikke noe seriøst, sier han.Kommentar
-
f-b.no:Slik skal FFK slå Lillestrøm
Slik skal FFK slå Lillestrøm
http://www.f-b.no/apps/pbcs.dll/arti...0/1017/AKTUELT
– Vi må være aggressive, nære motstanderen og organiserte både offensivt og defensivt. Det sier Anders Grönhagen to dager før seriepremièren på Åråsen.
Treneren sitter avslappet og nyter den nederlandske kveldssolen i den lille landsbyen Ruinen. Selv om seriepremièren bare er noen timer unna er "Grönis" som alltid rolig og avbalansert. Han føler han har kontroll før seriepremièren mandag. Kanskje var det derfor den sindige svensken få timer tidligere tok seg god tid til å slå av en prat med skuelystne skolebarn som møtte opp på treningsfeltet for å se rødbuksene trene.
Det endelige laget tar han først ut i morgen, men "Grönis" røper at han allerede har en førsteellever i hodet.
– Det er noen plasser vi er litt usikre på, særlig på venstrebacken ettersom vi ikke vet om Anders (Prytz) blir spilleklar. men det meste er nok klart, sier svensken.
Grönhagen ønsker ikke å røpe det endelige laget ovenfor Fredriksstad Blad. Ikke fordi han er redd for at Lillestrøm skal endre noe på sin formasjon, men fordi han ønsker at spillerne skal få vite det av trenerapparatet først. Først etter morgendagens trening får spillerne beskjed om hvem som starter.
Skal studere LSK i dag
FFK-troppen landet på Gardermoen sent i går kveld. Mens spillerne har fått innvilget fri i dag skal Grönhagen bruke deler av dagen i dag og morgendagen til å studere mandagens motstander litt mer i detalj.
– Jeg har ikke sett så fryktelig mye av Lillestrøm, men jeg føler vi har brukbar kontroll på de, slår Grönhagen fast.
– Frykter du Lillestrøm på mandag?
– Nei, jeg har fokus på det vi skal gjøre. Det er det som gjelder. Det er vi som må prestere, og det er det kun vi som kan gjøre noe med, fortsetter treneren.
– Er det et gunstig tidspunkt å møte Lillestrøm på?
– Ja, det tror jeg.
– Forklar...?
– Jeg tror det kan være greit å begynne på bortebane. Vi har hatt en bra oppladning til kampen her i Nederland og det er et godt humør i spillergruppen, sier Grönhagen.
Det har han rett i. Under oppholdet i Nederland har det vært latter og glede i FFK-leiren. Det tror treneren skyldes lagets gode resultater i de siste oppkjøringskampene.
– Vi har levert bedre og bedre kamper, mener Grönhagen.
Går gjennom kampen
I de første treningskampene i vinter inntok Anders Grönhagen en mer observatør rolle. Etter hvert har 53-åringen blitt mer aktiv på sidelinjen.
– Hvordan er Anders Grönhagen i timene før kamp?
– Jeg er spent naturligvis. I tillegg bruker jeg timene før kamp til å gå gjennom alle mulige ting som kan skje underveis i kampen. Det er viktig å ha en plan for det meste, smiler treneren.
– Er du nervøs?
– Det er klart det alltid lite nerver inne i bildet, men er du godt forberedt kan du føle deg "lugn", fortsetter Grönhagen.
Sunt med forventninger
Flere medier tipper FFK nord og ned før denne sesongen. Det har Anders Grönhagen uttalt at han ikke bryr seg noe om.
– Men merker du presset fra supporterne og omverdenen?
– Jeg vet jo at det er stor interesse rundt FFK i byen og at alle vil oss vel. Det er sunt at det er forventninger. Det at flere såkalte eksperter ikke har tro på oss i år forsøker jeg å snu til noe positivt, forklarer Grönhagen.
– Når vi spiller på vårt beste er vi et godt lag. Det skal flere få merke, fortsetter treneren og smiler lurt.
Etter torsdagens morgenøkt samlet Grönhagen spillerne sine til et lite møte. I tillegg til å snakke litt om sesongen som nå kommer avslørte også trenerteamet hvem som blir årets FFK-kaptein.
Ikke helt overraskende fikk fjorårets kaptein John Anders Bjørkøy fornyet tillit.
– Som ny trener synes jeg det har vært greit og lærerikt å teste ut litt ulike spillere i kapteinsrollen i treningskampene. Men "Jonna" gjorde en god jobb som kaptein i fjor og derfor har vi valgt han, sier Grönhagen.
I tillegg har treneren pekt ut Rami Shaaban og Patrik Gerrbrand som visekapteiner.
– De to innehar også gode lederegenskaper, sier Grönhagen – overraskende rolig to dager før det braker løs.Kommentar
-
LSK-TV: Siste trening
(Åråsen stadion). Søndag hadde LSK siste trening på Åråsen foran 200 oppmøtte tilskuere. Nå gleder alle i LSK seg til seriestart, og blant de mest spente er Bjørn Helge Riise og Tom Nordlie.
Av: Ole Kristian Bakkene
- Ja nå pirrer det i beina, og jeg gleder meg skikkelig til å begynne. Vi har jobbet hardt nå siden januar med dette her så jeg tror det blir veldig bra, sier Bjørn Helge Riise.
- Nå gleder jeg meg helt sinnsykt, fortsetter han.
Magnus Myklebust er også spent, men Åråsens mest spente mann er nok Tom Nordlie. Han gleder seg til å gå ut på Åråsen med klubbembelemet på brystet.
- Jeg merker at jeg gleder meg litt mer enn jeg har tenkt på, for jeg tar en dag av gangen. For meg er det spesielt og emosjonelt å gå ut på Åråsen som trener for klubben jeg ble medlem av som seksåring. Man har alltid et hjerte for laget man trener i en profesjonell jobb, men det er som regel operert inn for en periode. I mitt tilfelle er klubbfølelsen der, og det gleder jeg meg enormt til, sier Tom Nordlie.
Se intervjuet Bjørn Helge Riise, Magnus Myklebust og Bjørn Helge Riise ved å gå til LSK-TV:
- Forventninger til seriestart
Kommentar
-
Demokraten
Foto Erik Wiggo Larsen
Fullsatt Åråsen venter FFK
Lillestrøm tar i mot FFK på en trolig fullsatt Åråsen stadion i kveld. Søndag kveld var det solgt over 10.000 billetter til kampen.
Publisert 09.04.2007 - 09:55 Oppdatert 09.04.2007 - 10:40
Med stadionkapasitet på i underkant av 12.000, betyr det at det er under 2.000 billetter igjen til mandagens serieåpning på Åråsen. På en vanlig kampdag selger LSK sjelden mindre enn 2.000 billetter.
På tross av gårsdagens snøfall er det ikke er noen fare for kampen i kveld.
FFK sliter med flere småskadde spillere, og derfor vil trener Anders Grönhagen vente med det endelige laguttaket til mandag ettermiddag.
Det som er ganske sikkert er at FFK-supporterne som drar til Åråsen trolig ikke får se nyervervelsen Ciaran Martyn i aksjon.
Raymond Kvisvik er på bedringens vei og trente søndag. Christian Berg har litt igjen før han er klar for fotballspill. Anders Prytz er heller ikke 100 prosent restituert, og det er litt usikkerhet rundt Øyvind Hoås, som fikk seg en smell tidligere i uka.
I følge FFKs nettsted har operasjonen av Raio Piiroja var vellykket. Han ble operert tirsdag og kan begynne å trene så smått om litt over en uke. Det vil ta noen uker før han er tilbake i fotballtrening for fullt.
Tidligere FFK-spiller Simen Brenne spiller ikke mot gamle lagkamerater i kveld. Han fikk som kjent karantene etter et rødt kort i en treningskamp mot Rosenborg.
Kommentar
-
Nettavisen.no tipper hvem som blir toppscorer i årets tippeliga. Occean er kandidat nummer 5;
5. Olivier Occean, Lillestrøm
Alder: 25
Kamper/mål 2006: 17+6/7 (ingen straffespark) Etter Edu, kanskje den spissen på lista med størst potensial. Sterk, eksplosiv, god skuddfot, i tillegg til en bra hurtighet. Fjorårssesongen kan likevel ha satt sine spor, hvordan er det med selvtilliten etter å ha tilbrakt halve høstsesongen på reservebenken eller tribunen? I en middelmådig klubb som Odd scoret han mål i annenhver kamp; finner han tilbake til den formen hos et angrepsvillig Lillestrøm-lag, vil han være helt i toppen på årets toppscorerliste.
Olivier om seg selv:
Form: Jeg føler meg i bra form, har gått ned i vekt, og er klar for å starte på en ny sesong.
Styrker: Jeg er sterk, og liker å score, og er samtidig flink til å holde på ballen. Jeg er også veldig selvsikker, og tenker veldig positivt.
Mål: Å score i hver kamp. Det er ikke realistisk, men det er det jeg vil.
Konkurrenter: Nannskog, Gunnarsson, Iversen og Sigurdsson.
Les hele saken her: http://www.fxt.no/tippeligaen/article949897.eceKommentar
-
La om treningen - fant formen
2007 kan bli Occean-år
ÅRÅSEN (VG Nett) Han kostet åtte millioner og skuffet stort i fjor. Men i år er forventningene til Olivier Occean igjen store i Lillestrøm.
Den storvokste kanadieren har hatt en god vinter - og i generalprøven mot Lyn scoret han to av Lillestrøms tre mål.
- Denne vinteren har jeg trent mer på egen hånd enn tidligere. Det har hjulpet både på form og selvfølgelig også selvtillit, sier Olivier Occean til VG Nett.
- Hva har du gjort annerledes foran denne sesongen?
- Jeg har blant annet trent mer løping for meg selv, og har ikke trent fullt så mye med vekter som tidligere.
Les også:Nordlie: - Presset fra meg selv er høyest
Tungt
Etter overgangen fra Odd før fjorårssesongen var forventningene store, men Occean innfridde ikke. Spissen slet med måltørke og ble etter hvert satt ut av laget. Helt på slutten av sesongen kom han seg litt, og etter to scoringer i siste serierunde endte han på syv seriemål totalt.
I kveld starter han som midtspiss i Lillestrøms nye 4-3-3-formasjon. Og tror selv på en bedre sesong enn i fjor.
- Mitt personlige mål er at laget vinner. Men samtidig ønsker jeg jo å score i hver kamp. Det hadde vært flott å få til. Men for å være realistisk så håper jeg på tosifret antall scoringer i serien. Det hadde vært veldig bra, mener Occean.
Sundgot på benken
Med kanadieren i form blir tidenes mestscorende LSK-spiller, Arild Sundgot, plassert på benken.
- Det er ingen tvil om at det er tøff kamp om plassen. Alle har lyst til å spille, men vi er på samme lag og backer hverandre opp, sier Sundgot som håper at Occean gjør det bra.
- Han kommer til å gjøre en god sesong. Gjør laget det bra, så gjør han det bra også. Vi får håpe det går sånn.
Nordlie: - Ser bra ut
Trener Tom Nordlie sier han ikke har spesielle forventninger til Occean eller andre enkeltspillere.
- Ikke annet enn at jeg håper vårt kollektive spill offensivt og defensivt skal skape gode individer. Samtidig håper jeg at våre individer skal gjøre laget bedre. Så det blir på en måte litt toveis. Jeg er mest opptatt av hvem som er gode sammen med hvem, enn av hvem som er veldig gode alene. Olivier Occean er avhengig av andre, akkurat som de andre er. Men det ser bra ut.
Kommentar
Kommentar