april 2007

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Kjell.T.Ring
    Poll St. Ring
    --==FORUMRUNKER==--
    • Dec 2005
    • 11796

Krigeren Kasey

Av Marius Vik
    09.04.07 14:39
    Barslagsmålet på La Manga er historie. I dag skal Kasey Wehrman i stedet slåss for å lage fuglemat av Fredrikstad.

Følg årets første serierunde direkte fra 18.00 i Nettavisens livesystem eller se kampene på TV 2 Sumo!
    ÅRÅSEN (Lillestrøm): De mørke, tettsittende øynene stirrer imot meg. Kasey Wehrman bøyer seg fremover.
    - Jeg var ikke med på den slåsskampen på La Manga, sier han. Og krever å bli trodd.
    Det var på Lillestrøms siste kveld på de to ukers lange oppholdet på den spanske østkysten i februar at den 29-årige australieren havnet i medias fokus. Bjørn Helge Riise kom i krangel med en engelskmann, og ble slått av kompisen. Så langt er alle enige, deretter er like mange versjoner av hendelsesforløpet som det var folk på karaokebaren the Last Drop. Flere påsto at de så australieren slo løs på en eldre engelskmann. Men Wehrman sto på sitt, og hevdet hardnakket at han aldri slo noen, og ble trodd av Lillestrøm-ledelsen.
    Kontroversiell
    Dermed er saken historie på Åråsen, men Wehrman innrømmer at han kan være kontroversiell – både på og utenfor banen.
    I fjor fikk han oppmerksomhet så det holdt, både for fysiske og verbale uppercuts. Albuen mot Lyns Stefan Gislason i slutten av august bidro sterkt til at Lillestrøm mistet to poeng i hovedstaden, og Lillestrøm ble for alvor hektet av i kampen om seriegullet. Han beklaget umiddelbart hva han hadde gjort, men han nektet å gå stille i dørene av den grunn.
    En måned senere var Olivier Occean inne i en forferdelig periode for Lillestrøms a-lag, og kunne ikke finne nettmaskene for sitt bare liv. Rekordkjøpet ble vraket, men etter fire mål i en rekruttkamp, var han igjen inne i varmen – på bekostning av Wehrmann og på grunn av regelen om maks to spillere fra ikke-EØS-land.

Lovet å gå
    Wehrman var ikke blid. Til Nettavisen sa midtbanespilleren at han ville forlate klubben hvis han ikke Uwe Rösler satte ham inn på laget i Lillestrøms neste kamp. Men navnet hans kom aldri på dommerkortet mot Stabæk. - Men du er her fortsatt?
    - Ja.
    - Du havnet også i clinch med Röslers forgjenger, Arne Erlandsen?
    - Ja, men under Arne (Erlandsen) var jeg naiv. Jeg sa i fra at jeg ikke likte måten vi spilte fotball på.
    - Hvorfor havner du alltid i så mange konflikter?
    - Jeg er vel en type som gir direkte og ærlige svar. Noen ganger blir det for direkte, og da blir det trøbbel.
    Seks år uten medaljer
    I år lover han imidlertid at de som skal få trøbbel, er det laget som Lillestrøm til enhver tid møter. For til tross for at han kom til Norge som australsk landslagsspiller, har ikke akkurat Wehrman vasset i medaljer og trofeer siden overgangen til Moss før 2001-sesongen.
    - Det har blitt to fjerdeplasser og en cupfinale, oppsummerer den tøffe midtbanespilleren selv.
    - Men jeg har stor tro på årets sesong.
    Tror på andreplass
    Under Tom Nordlie har LSK lagt om til 4-3-3, og Wehrman har i de siste kampene etablert seg som ballfordeleren sentralt på midtbanen. Han er fornøyd med måten laget har utviklet seg på under tre måneder med den fargerike treneren.
    - Systemet begynner å sitte, og vi spiller bra. Jeg føler vi har gode sjanser i år.
    - Andreplass er ikke noe dårlig forslag, Brann og Rosenborg vil også være der oppe. Det er marginer det er snakk om, og det å vinne er en mental greie, i alle fall det å holde oppe nivået hele veien.
    Akkurat på det planet mener han selv at han selv at han har mest å gå på. Mens han i begynnelsen av kampene kan slå pasninger med milimeter-presisjon og i fjor blant annet fikk skryt av Newcastle-manager Glenn Roeder for sin evne til å slå lissepasninger og å plukke opp andreballene, kan han i slutten av kampene tidvis slite med å treffe lagkompisene med de enkleste støttepasninger.
    - Når jeg er trøtt, kan det gå til helvete, innrømmer den tidligere Brisbane Strikers- og Perth Glory-spilleren.
    Nå er han bedre fysisk rustet enn noensinne etter Nordlies strenge sesongoppkjøring. Det håper han skal gi resultater.
    - Både håper jeg å score flere mål, samt selvfølgelig å opprettholde pasningskvaliteten min i 90 minutter.
    Ikke mer Aamodt
    Én ting er han i alle fall helt sikker på. Selv om både han og Lillestrøm hadde en lei tendens til å falle sammen på slutten av fjorårets seriekamper – hele13 poeng gikk tapt de siste 15-20 minuttene av seriekampene i fjor – så skal ikke Kjetil André Aamodt bli invitert for å kurse LSK-spillerne om vinnerkultur på nytt. Etter at olympiamesteren var på besøk i fjorårssesongen, gikk det nemlig rett i dass.
    - Vi tapte de neste to kampene, flirer Wehrman, og retter hodet fremover mot sesongpremieren mot Fredrikstad, andre påskedag.
    - Jeg håper vi kjører over dem, sier han til klubbens hjemmeside.
    Fra klokken 18.00 vet du om han får ønsket sitt oppfylt. Kampen kan du se direkte her på TV 2 Sumo
    | Denne artikkelen er skrevet ut fra: http://pub.tv2.no/nettavisen/fxt/tip...icle961383.ece |
    Advarsel: Ironi, sarkasme, og litt kosedysleksi kan forekomme i mine innlegg.

Kommentar

• chrissp
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Aug 2004
      • 2403

Nordlie fornøyd med debuten

Tom Nordlie var nervøs foran hjemmedebuten som Lillestrøm-trener, men fikk til slutt den beste starten han kunne tenkt seg.

Av: André Almløv
      Publisert: 09.04.2007 kl. 21:17
      Til tross for seks store målsjanser gikk Lillestrøm målløse av banen til pause. Etter noen justeringer fra trener Tom Nordlie løsnet det derimot skikkelig. Tre scoringer av Olivier Occean, Arild Sundgot og Bjørn Helge Riise ga Nordlie akkurat den starten han trengte som Lillestrøm-trener.

- Vi fikk en litt treg start, men hadde 5-6 veldig gode angrep uten å få mål i 1.omgang. Etter pause ble vi mer aggressive og vant til slutt kampen fortjent, sier Nordlie, som også var fornøyd med at laget fungerte i flere formasjoner.
      - Vi har veldig mye å

Kaptein Frode Kippe var godt fornøyd med hvordan laget løste arbeidsoppgavene.
      - Det tok litt tid før det løsnet, men det viste seg å bare være et tidsspørsmål før vi fikk uttelling. Vi var solide bakover, malte på fremover hele kampen og vant en veldig fortjent seier, sier Kippe.

Bølerkanaris

Kommentar

• chrissp
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Aug 2004
        • 2403

Helt i første forsøk

Nordlie strålte etter superdebuten på Åråsen

ÅRÅSEN (VG Nett) (Lillestrøm-Fredrikstad 3-0) Tom Nordlie er endelig trener for klubben i hans hjerte. Derfor var dagens seier helt spesiell for LSK-treneren.

Nordlie på VG TV:
        Deilig!

VG Nett LIVE!
        Referat fra kampene!

- Jeg har operert inn et nytt hjerte i hver eneste klubb jeg har kommet til. Og de har det blitt en del av. Det er godt å være i klubben jeg har ekte følelser for, sier Tom Nordlie.

Han syntes det smakte godt med 3-0-seier i serieåpningen, men var ikke helt fornøyd med alt lagets hans gjorde ute på gressmatta.

- Vi åpner nervøs, og slår for mange lange baller. Vi er gode i første omgang også, og bør lede allerede til pause. I andre omgang er vi solide og vinner fortjente, sier LSK-treneren.

Nordlie tok over som trener for Lillestrøm etter Uwe Røsler før årets sesong. I lagets kampprogram gir han uttrykk for at det er drømmejobben.

- Å trene LSK er helt fantastisk. Jeg skal ofre hver eneste kalori for at vi skal tilbake helt øverst på tabellen, sier lillestrømlingen.

Med fullsatte tribuner og kjempestemning på stadion, ble åpningen akkurat slik han hadde håpet.

- Det var spesielt for meg rett før kampen med supporterne og alt. Utrolig godt å starte med en seier, sier Nordlie til VG Nett.

Det tok tid før LSK fikk den forløsende scoringen i kveldens kamp mot Fredrikstad. Første omgang var sjansefattig, og kampen bar preg av mange feilpasninger.

[FONT=Arial,Helvetica][/FONT] Men et kvarter etter pause forandret bildet seg totalt. Olivier Occean banket inn 1-0 til LSK på innlegg fra Magnus Myklebust, og resten av omgangen handlet bare om hvor stor seieren skulle bli.

Occean på VG TV:
        - Jeg er i god form nå

- De scoret på en feil fra oss. Det ga dem selvtillit. Det preget også resten av kampen, sier FFK-kaptein John Anders Bjørkøy.

FFKs trener Anders Grönhagen mente LSK vant fordi de var langt mer aggresive og tøffe.

- Vi var ikke fysisk sterke nok. Det må vi endre på til neste helg, sier han.

Like etter ledermålet satte LSK-trener Tom Nordlie innpå Occeans spissrival Arild Sundgot. Under ti minutter senere kvitterte sunnmøringen med å heade inn 2-0 for hjemmelaget - og viste med det at han ikke har planer om å slite benken denne sesongen.

Sundgot på VG TV:
        - Ikke bra for meg

- Vi spiller til tider veldig bra, og vinner fortjent. Nå håper jeg vi kan fortsette denne trenden, sier Sundgot til VG Nett.

Etter Sundgots 2-0-scoring skapte LSK sjanse på sjanse, og 6 minutter før full tid ble Bjørn Helge spilt fri på høyrekanten. Han takket for den fine pasningen med å sette inn 3-0 for LSK.

LSK åpnet best

Det var Lillestrøm som åpnet førsteomgangen best, men det tok tid før hjemmelaget klarte å skape noen store målsjanser. Den første virkelig store kom etter åtte minutter da Olivier Occean tilsynelatende sendte LSK i føringen på en heading, men målet ble annulert - uten at spillerne protesterte på avgjørelsen.

Et kvarter senere var det Magnus Myklebust sin tur til å vise seg frem på Åråsen. Han tok med seg ballen fra sin venstrekant og klinte til fra 20 meter. Shaaban måtte gi retur, men to FFK-forsvarere fikk klarert like foran en noe passiv Occean.

Fredrikstad fikk sin første mulighet etter 28 minutter, da Hans Erik Ramberg kontret på høyrekanten og la inn til Anders Stadheim - som ikke fikk klem på volleyskuddet. Etter det hadde ikke bortelaget noe å by på offensiv.

LSKs midtbane, med beinharde Kasey Wehrman og Khaled Mouelhi i spissen, hadde stort sett god kontroll på Fredrikstads kontringer.

Fem minutter før pause fikk LSK en trippelsjanse til å ta ledelsen, men alle tre forsøkene fra Occean ble avverget i siste sekund.

Men det skulle ikke gå mange minuttene før kanadieren fikk sin revansje. Et kvarter ut i andre omgang fikk Magnus Myklesbust slått inn fra høyre, og midt foran mål kom kraftspissen og stanget inn 1-0 til LSK.

Bølerkanaris

Kommentar

• chrissp
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Aug 2004
          • 2403

- Dette gir oss litt ro

Lettet Tom Nordlie etter 3-0-seier i LSK-debuten.
          - Det er herlig å være hjemme. Jeg vokste jo opp bare to langpasninger med dårlig tilslag unna her jeg står nå, sa Lillestrøm-trener Tom Nordlie før kampstart.
          Med det høstet han et enormt jubelbrøl fra et feststemt og påskegult Åråsen, og sesongen 2007 kunne starte.
          Nitti minutter seinere kunne mannen kanarifansen ser på som en frelser, strekke armene i været og si det følgende til Dagbladet.no:
          - Jeg er veldig godt fornøyd med å vinne 3-0 i debuten. Dette gir oss litt ro med tanke på det som skal skje i fortsettelsen.

Tippet på topp
          Og ro kan han saktens trenge, Tom Nordlie, for forventningspresset er stort.
          Dagbladet tipper for eksempel Lillestrøm som seriemester. Fredrikstad er på sin side ventet å ende tredje sist  og sånn så det også ut i dag, iallfall utover i kampen.
          - Vi møtte lag som var fysisk sterkere og dessuten mer aggressive. Vi mistet motet litt etter 1-0, og så scoret de ett mål til, som var ganske identisk. Da var det egentlig slutt, sier FFK-trener Anders Grönhagen til Dagbladet.no.

Lillestrøm var klart best også før målene kom, og den første skikkelige farligheten kom i det 7. minutt.
          Bjørn Helge Riise slo inn en corner fra høyre, og inne i mølja ble ballen ekspedert i nettmaskene. Men dommeren annullerte korrekt for angrep på keeper Rami Shaaban.

Sjansesløsing før pause
          Etter at LSK beleiret FFKs sekstenmeter en periode rundt det 15. minutt, så kampbildet ut til å jevne seg ut litt, særlig på grunn av en frisk Tarik Elyounoussi.
          Men akkurat da fikk hjemmelaget sin andre store sjanse i kampen.
          Riise løftet for en gangs skyld presist mot bakre stolpe fra høyrekanten, og der ventet Oliver Occean.
          Spissen var nær ved å få foten på ballen, og i så fall hadde det ganske sikkert blitt mål.
          Men denne sjansesløsingen ble symptomatisk for det som skulle skje i fortsettelsen av omgangen.

Viktig bytte
          I det 33. minutt skulle Occean bare sette ballen i mål på volley alene med keeper. I stedet traff han rett på Shaaban.
          Utfallet ble det samme seks minutter seinere da kanadieren fikk flere scoringssjanser på rappen. Ballen ville ikke i mål, og dermed kunne et heroisk Fredrikstad-lag gå til pause med 0-0.
          Men mannen som har bøttet inn mål i treningskampene, ga seg ikke, og det ga resultater etter hvert.
          - Jeg ble ikke nervøs, men forsøkte i stedet å holde hodet mitt høyt, forteller Occean om perioden etter alle de misbrukte sjansene.
          - Vi hadde god kontroll defensivt, og det var bare et tidsspørsmål før vi scoret, følte LSK-kaptein Frode Kippe.

FFK viste tenner
          Andre omgang startet uansett rolig, og det var faktisk FFK som tok kommandoen fra start.
          Men etter fem minutter fikk hjemmelaget summet seg litt, og Khaled Mouelhi headet noen centimeter til venstre for Shaabans venstre stolpe.
          Så, i det 59. minutt, løsnet det endelig for Occean, som stanget ballen i mål etter godt forarbeid av en generelt god Magnus Myklebust til høyre.
          Ett minutt etterpå kom Arild Sundgot på banen for Kasey Wehrman, et bytte som skulle få stor betydning.
          - Jeg må bare vise meg fram når jeg får sjansen, smiler superinnbytteren etter kampslutt.
          For i det 69. minutt møtte måljegeren et utoversvingt frispark med hodet, ved første stolpe. Keeper Shaaban fikk hanskene på ballen, men ikke nok til at det stoppet ferden mot nettmaskene.

Nordlie-sanger fra tribunen
          Etter dette målet begynte supporterne å synge om Tom Nordlie, og spillerne ville gjerne vise at de endelig hadde kommet i gang for alvor.
          Angrep etter angrep ble rullet opp, noe som også var tilfellet før gultrøyene sikret seg mål nummer tre.
          Bjørn Helge Riise kom bakfra i stort tempo, og ble spilt gjennom til høyre. På ekte Riise-vis banket han ballen opp i høyre kryss i det 82. minutt.
          - Jeg er fornøyd med det målet, og særlig at jeg klarte å holde den nede. Det var veldig deilig å få denne starten, kommenterer lillebror Riise.
          Det skal nevnes at LSK i dette angrepet fikk hjelp av at en FFK-spiller gikk ned med skade, men det forhindrer ikke at rett lag vant sesongpremièren på Åråsen.
          - Spillerne på benken mente jeg burde ta en twist. Først trodde jeg de mente godteri, men så skjønte jeg at de mente en sånn dans, smiler Tom Nordlie.
          Så demonstrerer han dansen - seiersdansen.

Bølerkanaris

Kommentar

• sparwasser
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Jun 2005
            • 3185

Fra Nettavisen/FXT:

Riise advarer RBK

Lillestrøm kjørte fullstendig over Fredrikstad. Og Bjørn Helge Riise lover Lillestrøm skal bli enda bedre.

Av Marius Vik

ÅRÅSEN (Nettavisen): LILLESTRØM–FREDRIKSTAD 3-0:
            I 45 minutter skapte Lillestrøm sjanse på sjanse mot Fredrikstad - uten å score. Noen få justeringer i pausen, og målene fosset inn. Men Lillestrøm - av mange tippet som favoritt til årets seriegull - har ikke tenkt å gi seg med det.

Langt igjen
            - Vi skal bli bedre, lover Bjørn Helge Riise, mannen bak Lillestrøms 3-0-scoring, og gliser bredt og fornøyd.
            - Selv om vi ikke kan klage på dette, er det fortsatt langt igjen, mener landslagsspilleren.
            Etter 90 minutters fotball på Åråsen i begynnelsen av april er det fortsatt vanskelig å si hvor gode Lillestrøm er - ditto tilsvarende å si hvor dårlige Fredrikstad er. Én ting er i alle fall helt sikkert: Akkurat nå er det klasseforskjell mellom fjorårets cupvinner og et Lillestrøm med medaljeambisjoner.
            Østfoldingene hadde ikke én eneste målsjanse i løpet av hele kampen, og bortsett fra en tidvis god Tarik Elyounoussi, var det heller skrale greier bortelaget fikk vist frem.

Ketchup-effekt
            Lillestrøm, på sin side, viste at de bakre rekkene fungerer godt, og at laget er i stand til å skape målsjanser i bøtter og spann. Og for 28. gang på rad på Åråsen, maktet «Fugla» å finne nettmaskene. Og da Olivier Occean endelig gjorde det etter 59 minutters spill, var det som den berømte ketchupflaka: Ingenting, ingenting – alt.
            Arild Sundgot stanget inn 2-0 på Riises frispark, og Riise selv kunne dunke inn 3-0 etter Occeans nøyaktige gjennomspill i sluttminuttene. Nevnte Sundgot skulle dessuten ha satt inn ytterligere et, men var snill nok til ikke å gjøre ydmykelsen total for bortelaget, da han på åpent mål satte ballen godt over fra 14 meter.
            - Vi var et bedre lag i dag, var Tom Nordlies meget nøkterne oppsummering etter kampen.
            - Men i første omgang spiller vi for ensidig, og altfor mange baller slås for langt, og rett fremover. I andreomgangen er vi meget solide, mener den ferske LSK-treneren.

Endelig for Occean
            Nettavisen var i sin artikkel tidligere mandag freidige nok til å utpeke Olivier Occean som en av favorittene til årets toppscorertittel. Etter å ha bommet på tre kjempesjanser før sidebyttet, vurderte artikkelforfatteren å gå inn og trykke delete på akkurat det avsnittet som omhandlet kanadieren, men Occean viste at han ikke har tenkt å la slikt sløseri ødelegge selvtilliten med det første.

Belønningen kom altså etter en time da han stanget inn Myklebusts innlegg, og etterpå var LSK-spissen en særs fornøyd mann.
            - Jeg viste at sjansen ville komme igjen, og jeg forble positiv, forteller 25-åringen.
            - En god start, innrømmer Occean, som tidligere har sagt han ønsker å score i hver seriekamp i år. So far, so good!

Godt har imidlertid ikke Dan Anton Johansen hatt det den siste uken. Dansken mistet for fire dager siden en av sine aller nærmeste, men valgte likevel å spille Fredrikstad-kampen. Høyrebacken har tidligere blitt trukket frem av Tom Nordlie som en potensiell lederskikkelse i LSK-gruppa, og fikk mandag ikke mindre skryt av LSK-treneren.
            - Han gjennomfører kampen på en uhyre profesjonell måte, mener Nordlie.

- Må gå i oss selv
            Fullt så raus var definitivt ikke Rami Shaaban i sin omtale av sine lagkolleger.
            - Det var bare ett lag på banen, og hvis noen noen gang har fortjent å vinne en fotballkamp, så var det Lillestrøm i dag, mener FFK-keeperen.
            - Lillestrøm var gode, og har ballen mye. Samtidig gir vi den også til dem altfor lett, og vi klarer heller ikke å skape noen målsjanser. Da er det vanskelig å vinne kamper, sa en lakonisk Shaaban etter tremålstapet.

Den svenske landslagskeeperen synes det er vanskelig å vurdere om det var Lillestrøm som var gode eller Fredrikstad som var dårlige. Men selv om østfoldingene etter den første serierunden ligger sist på tabellen, og av de fleste eksperter er tippet å havne i nedrykksstriden, så har han ikke begynt å tenke i de baner selv ennå.

- Plasseringen bryr vi oss ikke om ennå, men vi må se på prestasjonene. Akkurat nå må vi alle gå i oss selv, mener den tidligere Arsenal-keeperen

Kommentar

• Rønnern
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Nov 2003
              • 6690

Vel overstått!

kfl.no kan med 3-0 seier hjemme over Fredrikstad gratulere Tom Nordlie med seier i hans Eliteserie-debut som LSK-trener. Vi har kommentarer fra Kippe, Ollie, Riise og sjefen sjøl.

Skrevet av Ronnie Hallén

Tross alle flosklene på forhånd om en tett og jevn kamp, ble dette en kamp hvor det var tilnærmet klasseforskjell. Kun ørsmå marginer gjorde at LSK ikke gikk til pause med minimum et par måls ledelse, men når målet kom etter en times tid av kampen, var det hele avgjort. LSK-gutta sprudla og seieren ble ikke et eneste mål for liten, tvert i mot.

Kontroll bakover
              Bakover telte vi ikke en eneste sjanse til Fredrikstad. Ja vi telte vel ikke en halvsjanse en gang. El Capitan, Frode Kippe, spilte en prikkfri kamp og ledet de bakre rekker og slapp aldri Fredrikstad til foran målet til Heinzy Hornyboy.

- Vi har god kontroll bakover i dag og skaper nok fremover på banen. Det skurret riktignok litt i første omgang, da var vi litt upresise og kanskje litt vel forutsigbare, men allikevel mener jeg vi var uheldige som ikke ledet til pause. Vi hadde flere store sjanser.

- Og et mål som ble annullert. Riktig avgjørelse?

- Ja, den annulleringen var helt grei. Et klart frispark.

Kippe mener at laget aldri blei stressa, selv om målene lot vente på seg.

- Vi er knallgodt trent og viste at byllen ville sprekke om vi bare fortsatte å kjøre på. Og når målet først kom, så løsna det skikkelig. Laget virker veldig harmonisk og vi er trygge på oss sjøl. Og når vi leverer en prestasjon med en 8-9 store sjanser og samtidig ikke slipper noen i mot, må vi være fornøyd.

- Vanvittig bra kamp fra deg også, med fortsatt tillit som kaptein.

- Takk. Jeg vil bidra med det jeg kan på banen og så får vi se hvor langt det rekker. Men det er selvfølgelig godt å fortsatt bære kapteinsbåndet.

- Odd neste.

- Ny stadion og helt nytt kunstgress. Blir nok spennende det. Men for oss kan det være en fordel med kunstgress, da vi er vant til å spille på det og en strøken matte er nok en fordel for et så spillende lag som er vi for tiden. Matta på Åråsen er mer humpete enn det som synes på avstand.

- Skulle scoret flere
              Ollie var selvfølgelig godt fornøyd med årets første scoring, men gremmet seg samtidig litt over de brente sjansene og mener han burde hatt minst to i dag, kanskje flere.

- Jeg må jobbe med å sette flere av de store sjansene, men når det er sagt så er det godt å få hull på byllen i første serieomgang. Det tar vekk noe av presset på meg.

Ollie spilte en god kamp, var bevegelig og hadde også en assist i dag. Nesten rødt kort ble det også…

- Ja, jeg fryktet det etter den andre taklinga på samme mannen, men heldigvis holdt dommeren kortet i lomma, så jeg slapp unna med det ene gule.

Og han setter stor pris på lagkamerat og konkurrent, Arild Sundgot, sin scoring i dag.

- Om alle spillerne scorer er det bra for laget og det er laget som gjelder. Vi spiller for hverandre, ikke for oss selv. Nå skal vi dra med oss det positive fra denne kampen og jobbe videre.

Gikk for kraft

Bjørn Helge Riise sa før sesongen at han vil score flere mål og han startet allerede i årets første serierunde. Dog først etter at han ble dyttet ned som indreløper…

- Jeg trives veldig godt i begge roller, så det spiller ikke noen rolle. Men dette var vel den eneste sjansen jeg hadde i kampen og når jeg fikk ballen og så at jeg kunne få et reint treff, gikk jeg for kraft. Treff ballen hardt og høyt så går den inn, tenkte jeg.

- Det virka som en veldig ro rundt laget i tida før seriestarten. Alt så bra som det kunne virke fra utsiden?

- Vi føler at vi er i rute. Gjort det bra i treningskampene og når vi fikk 3-0 mot Lyn i den siste, så var selvtilliten på plass. Formasjonene til Tom sitter godt, vi har et bredt register å spille på og vi er veldig godt trent.

- Landslagsambisjonene dine får vel ikke noen knekk etter en slik forestilling?

- Nei, jeg er fremdeles sugen på å spille på landslaget og var skuffet da jeg ikke kom med i den siste troppen. Håper at jeg skal overbevise såpass utover nå at jeg kommer inn i varmen igjen og ikke minst at jeg får spille på den plassen jeg er best på. Altså ikke høyreback…

Pausen på sykkel.
              Tom har tatt med seg en del nytt til Åråsen. I pausen i kampen i dag valgte han å la gutta sitte på hver sin ergometersykkel, mens han ga sine instrukser. Og det ble en sein kveld for Tom, da alle ville ha en bit av ham etter kampslutt. Og strengt tatt et ikke Tom vanskelig å be. Han kom ut til journalistene med en baguett i hånden og han brukte minst tre kvarter på å trøkke den i seg. Vanskelig å spise og snakke samtidig. Og at Tom skal bruke 45 minutter på et lite stykke brød med roasbeef. What’s the odds?

Som den mest beskjedne gutten i klassen stod jeg lydig og hørte på Tom sin passiar med de andre journalistene om laktattester og treningsmetoder. Da jeg som sistemann i rekka ba ham fortelle et par ord om kampen, kunne han fortelle at han var fornøyd.

- Vi hadde en del gode angrep i 1. omgang selv om vi nok ble litt ensidige. Så fort vi turte å slippe ballen på bakken, så blei vi farlige. 2. omgang så trykker vi dem skikkelig godt bakover og vinner fortjent.

- I begynnelsen av 2. omgang, før Ollies mål, var Fredrikstad mer med på notene.

- Det skulle bare mangle. Vi må tåle at vi ikke rundspiller enhver motstander på Åråsen gjennom samfulle minutter. Dersom vi er like solide i alle kampene her på Åråsen, skal jeg være meget godt fornøyd.

- Klasseforskjell?

- Ja, i dag var det klasseforskjell. Vi var så gode som jeg hadde håpet. Vi har spilt mye gode treningskamper i vinter, men i motsetning til hva jeg vanligvis har gjort, så har jeg ikke spilt inn en klar førsteellever, men latt en del folk få prøve seg. Det betyr at det kan ha gått litt utover samhandlinga, men også gitt oss noen flere strenger å spille på.

- Deilig å ha unnagjort debuten her på Åråsen?

- Ja, det er selvfølgelig godt når vi vinner og jeg må innrømme at når fansen sang navnet mitt, så blei det mer emosjonelt for meg enn jeg hadde trodd på forhånd. Men, det var forresten en bra nivåhevning fra Kanari-Fansen i 2. omgang også. Ikke bare laget. Tydelig at fansen var like nervøse som oss utpå banen for det var ikke normalt trøkk fra tribunen i 1. omgang.

Tom skal nå suge på karamellen (hans egne ord!) før han begynner å forberede kampen mot Odd.

kfl.no rister av seg vinterpausen og tar frem terningen. Dagens Bøffel må jo kåres og i ren ekstase over et må og en assist går prisen til Olivier Occean. Vi gratulerer.

Mvh Ronnie ”The Runner”
              LSK for alltid
              Mvh Ronnie "The Runner"
              LSK for alltid

Kanari-Fansen Lillestrøm, sammen for Fugla!

Kommentar

• Sem
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Mar 2005
                • 1626

Occean light

ÅRÅSEN:
                (LSK – Fredrikstad 3-0). Fire bom før pause fikk ikke Olivier Occean ut av fatning. Spissen holdt hodet kaldt – og satte fart på LSK med sitt ledermål etter en time.

Lettelsen sto og lese i ansiktet på den canadiske spissen sekundet etter at ballen føk inn bak Fredrikstad-keeper Rami Shaaban.
                – Det er alltid godt å få det første målet. I dag var det viktig både for laget og meg, mener Olivier Occean.
                De fire sjansene han misbrukte i første omgang, tenkte han minst mulig på.
                – Når du bommer på en sjanse, må du holdet hodet oppe og tenke på at du skal sette den neste, sier Occean.
                Fire misser

I går måtte han tenke positivt flere ganger før han endelig lykkes foran mål. Målet han scoret etter åtte minutter ble annullert fordi Frode Kippe gikk i kroppen på Fredrikstad-keeperen. De neste fire gikk ikke inn.

9. min.: Occean treffer godt med hodet på Khaled Mouelhis innlegg, men retningen er feil og ballen går noen meter utenfor.

22. min.: Occean avslutter etter et innlegg fra Bjørn Helge Riise, men treffer for dårlig.

34. min.: Shane Stefanutto legger ballen inn bak gjestenes forsvar. Occean oppfatter det og får stå helt alene rett foran mål. Avslutningen minner mest om et tilbakespill.
                – Alle ser at jeg burde scoret der, sier Occean.

40. min.: Riise header inn i feltet, men Occean får aldri stokket beina og avslutningen er mat for Shaaban i Fredrikstad-målet.
                Trente i trapp

Det er en lettere utgave av Occean som jakter på mål for LSK denne sesongen. Han har gått ned fem-seks kilo – uten at trener Tom Nordlie vet hvorfor.

– Jeg aner ikke hva han har gjort annerledes. Det har aldri vært noe tema at han måtte gå ned. Men det er tydelig at han og Erlend Slokvik (LSKs fysiske trener red. anmn.) driver med litt av hvert. Da jeg skulle hjem fra Åråsen noen timer etter treningen søndag, så jeg en som løp i trappene på tribunen. Det var "Ollie". Først trodde jeg han hadde fått "drypp". Men han gjorde det for å få fart på beina, fortalte han meg. Kan jo se ut som det fungerer, sier Nordlie.
                På sykkel i pausen

Også Nordlie prøver ut nye ting for at laget hans skal kunne yte mer. I går satt hele laget og syklet på ergometersykkel, mens han gjennomførte pausepraten.

– Man må tore å prøve noe som er nytt. Utøvere i andre idretter setter seg på sykkelen så fort de er ferdig med en konkurranse. Hvorfor skal fotballspillere sitte 15 minutter på en benk etter at de har løpt en hel omgang. Kanskje det gjør det lettere å komme i gang i etter pause, sier Nordlie.
                – Ett øyeblikks feighet

Det kunne se slik ut i går. Etter at Occean satte den første ballen inn på LSKs scoringskonto, nærmest kjørte hjemmelaget over Fredrikstad.
                Rett før hadde Nordlie planlagt å sette inn Arild Sundgot og spille med ham og Occean på topp.

– Det var planen vi la på 0-0. Rett etter diskuterte vi om vi skulle droppe byttet da vi scoret. Heldigvis var jeg bare feig i ett sekund. Det er lett å bli revet med og tenke resultat, men min filosofi er alltid å gå for mål nummer to, sier Nordlie.

Sundgot kom inn – og ni minutter etterpå sto det 2-0. Målscorer var Sundgot – og LSK starte jakten på nummer tre.

Slik er nye LSK.

Publisert 10.04.2007 - 06:30

Kommentar

• RSP
                  Moderator
                  • Aug 2004
                  • 10498

Fxt

Nordlies rekorddebut

Tom Nordlie ga Lillestrøm sin beste seriestart siden 1977, og fikk samtidig to rekorder i sin debut som LSK-trener.

Av Marius Vik

ÅRÅSEN (Nettavisen): LILLESTRØM – FREDRIKSTAD 3-0: «Jeg er født og oppvokst bare to langpasninger unna», sa Åråsens hjemvendte sønn Tom Nordlie etter sin Tippeliga-debut som LSK-trener, og knegget fornøyd over at Fredrikstad ble sendt hjem med 0-3 i bagasjen.
                  Resultatet og Arild Sundgots 2-0-scoring betydde også at Nordlie fikk være med på to LSK-rekorder i sin debut, men det var «Keiko» selv helt ukjent med.
                  - Ingen anelse, svarer Nordlie på Nettavisens uhøytidelige, lille quiz om de to rekordene.

Scorer alltid på Åråsen
                  Svaret? Da Olivier Occean headet inn 1-0 etter 59 minutter på Åråsen, var det 28. gang på rad at Lillestrøm har scoret i på hjemmebane i Tippeligaen. Ikke siden Ikke siden 0-0 kampen mot Bodø/Glimt i oktober 2004 har de gulkledde gått målløse av Åråsen.
                  Det er tangering av Lillestrøms tidligere rekord, satt to ganger: Først fra september 1976 til mai 1979, og deretter fra august 1991 til mai 1994. Scorer Lillestrøm i hjemmekampen mot Lyn om tre uker, vil Nordlie, med god hjelp fra forgjenger Uwe Rösler, ha rekorden alene.

Ny Sundgot-rekord
                  Den andre rekorden er mer kuriøs. Faktum er at hver gang Arild Sundgot setter beinet – eller som i dag, hodet – på ballen og finner motstanderens nettmasker, setter han rekord. Før mandagen sto han med 72 mål for LSK i serien, den nye rekorden for Lillestrøms mestscorende spiller, er 73.
                  - Delig å få mål i sesongpremieren, mente 29-åringen selv, uten å ville dvele så mye ved den nye rekorden.
                  Tom Nordlie brukte heller ikke mange kaloriene på å juble over rekorder og seier i premieren. Til det er erfaringen for bitter.

Vant - og rykka ned
                  - Jeg vant i seriepremieren med Vålerenga i 2000. Men vi rykka likevel ned, grynter LSK-treneren, som likevel kan glede seg over Lillestrøms største seier i seriestarten siden 1977. Den gangen ble Vålerenga feid av banen med 4-0 under Joesephy Hooleys ledelse.
                  Ingen trenger vel å minnes på at Lillestrøm tok «the double» samme sesong – den eneste gangen i Lillestrøms historie akkurat det har skjedd.

Kommentar

• RSP
                    Moderator
                    • Aug 2004
                    • 10498

ABC Nyheter

Supportermeninger i Tippeligaen.

- Ingen i nærheten av Kippe

Lillestrøm slo Fredrikstad enkelt 3-0 på Åråsen i den første runden av årets Tippeliga.- Det er ingen stoppere i nærheten av Frode Kippe i Norge, sier Lillestrøm-supporter Bård Einar Elvik til ABC Nyheter.

Tekst: Geir Råve

Tirsdag, 10.04.07 kl. 09:13
                    Oppdatert: tirsdag, 10.04.07 kl. 09:16

Lillestrøm-supporter Bård Einar Elvik mente det beste laget på Åråsen vant.
                    - Jeg hadde en god følelse gjennom hele kampen. FFK skapte så å si ingenting i løpet av 90 minutter og det er godt med seier i første kampen, sier Elvik til ABC Nyheter.

Ifølge Elvik er det i dag ingen midtstoppere som er i nærheten av midtstopper Frode kippe.
                    - Han har fullstendig kontroll i hele kampen. Jeg mener det ikke er noen midtstoppere i Tippeligaen som engang er i nærheten av Kippe. Bestemannsprisen gikk til Occean i dag, som også var bra, men den burde gått til Kippe.

Plankehaugens Ulf Berg var svært skuffet etter kampen.
                    - Dette var ikke særlig bra. Vi var for dårlige fremover og laget skapte ikke èn målsjanse.
                    Berg mener hele laget må ta skylden for at det gikk som det gikk.
                    - Det var ikke noen som skilte seg spesielt ut, verken positivt eller negativt. Vi hadde trua i dag, men får ta det igjen mot Lyn førstkommende lørdag.

Kommentar

• Håkon Henriksen
                      Administrator
                      • Nov 2003
                      • 6411

www.lsk.no

Tom fornøyd
                      (Åråsen stadion). Med tre poeng mot Fredrikstad kan Tom Nordlie senke skuldrene før laget forbereder seg foran neste kamp borte mot Odd Grenland. Mandagens kamp var hovedtreneren godt fornøyd med.
                      Av: Ole Kristian Bakkene

- Jeg var litt engstelig for å skuffe publikum. Det så nemlig sånn ut i den første omgangen, men vi greide å heve oss, sier Tom Nordlie om debuten på Åråsen som LSK-trener.
                      - Vi begynte veldig tregt selv om Fredrikstad aldri var en spesiell trussel. Jeg synes vi slo veldig mye langt, og vi var litt nervøse i forhold til at dette var første kamp i årets sesong. Vi tok likevel ikke det med oss inn i den andre omgangen. Vi var bedre enn i den første, men har fortsatt mye å gå på. Vi vant likevel fullt fortjent.
                      Nordlie ønsker å trekke fram hele laget som en enhet når han gir ros for seieren.
                      - Jeg synes først og fremst kollektivet utmerket seg. Det var også godt å se at tre angripere scoret mål. Bjørn Helge hadde en målgivende pasning i tillegg til målet. Det synes jeg er respektabelt.
                      Dermed kan Tom Nordlie få seg en god natts søvn etter sin første trepoenger for LSK. Hovedtreneren har vært medlem av klubben siden han var seks år, og nå er han endelig i gang med jobben han aldri var i tvil om at var riktig for han. Til tross tar ikke Nordlie av på grunn av hjemmeseiren over Fredrikstad.
                      - Kampen blir fort historie, men ingen kan ta fra oss målene og de tre poengene. Så får vi suge på karamellen til i morgen. Deretter må vi forberede oss for neste kamp.
                      - Det blir restitusjon for de som spilte kampen. De som ikke spilte skal trene som vanlig. Så skal vi ha vanlige økter fram til fredag. Lørdag skal spillerne ha egentrening. Deretter spiller vi igjen søndag mot Odd Grenland på bortebane.
                      Håkon Henriksen
                      -
                      Nestleder/Kasserer Kanari-Fansen Lillestrøm
                      -
                      ALT FOR FUGLA

Kommentar

• Håkon Henriksen
                        Administrator
                        • Nov 2003
                        • 6411

www.lsk.no

- Vi smadret Fredrikstad
                        (Åråsen stadion - LSK-FFK 3-0). Bjørn Helge Riise fulgte opp lovnaden overfor LSK-TV søndag. Han ønsket å smadre Fredrikstad, og med et mål og en målgivende pasning mener han at han holdt det han hadde lovet.

- Vi visste at vi var bedre trent enn dem, og at vi har et bedre system. Vi merket raskt i første omgang at det skulle bli mye kriging. Vi visste også at hvis vi fortsatte å stå på utover i kampen så ville de bli slitne til slutt. Det ble de, sier Riise med et stort glis.
                        Occean, Sundgot og Riise
                        Det var imidlertid Olivier Occean som ved flere anledninger i den første omgangen skulle være nær ved ved å sende LSK i ledelsen. Det ble likevel ikke nettkjenning før kvarteret ut i den andre omgangen. Magnus Myklebust slo inn med venstrebeinet, og Occean headet kontant ballen i mål fra kort hold. Rami Shaaban i FFK-målet hadde ingen muligheter til å avverge Occeans heading. Deretter gikk det elleve minutter før Arild Sundgot la på til 2-0 etter frispark fra Bjørn Helge Riise på høyresiden. Deretter seks minutter før slutt fikk nevnte Riise muligheten aleine med keeper.
                        - Jeg så Olivier (Occean) fikk ballen, og skrek som en gal mann når jeg så at Fredrikstads forsvarer føyk innover. Da var det bare å smelle til, og jeg fikk til en fulltreffer. Heldigvis gikk den inn, sier Riise.
                        Med 11 460 tilskuere på tribunene var rammen rundt kampen perfekt. Riise eksploderte i en utrolig gledesrus når han så ballen gå forbi Shaaban i Fredrikstads mål.
                        - Den rammen vi hadde rundt kampen i dag var det ingenting å si på. Helt fantastisk å få en scoring i tillegg. Jeg hadde en ubeskrivelig følelse i kroppen etter målet, og nå er det godt å være i gang med tre viktige poeng.
                        - Tidsspørsmål
                        Anders Rambekk, som før oppgjøret sleit med en skade, sto hele løpet ut i bakre rekke for LSK. Nå gleder han seg over tre poeng i seriestarten.
                        - Det var veldig gøy å få seier i den første kampen for sesongen. Det var også viktig at vi kom i godt i gang selv om prestasjonene varierte litt. Det var likevel bare tidsspørsmål før vi skulle klare å score. De hadde ingen sjanser, sier Rambekk.
                        - Bakover var vi solide, og når vi scoret tre mål i tillegg skal det alltid holde til seier.
                        Nå ser Rambekk fram mot å møte gamleklubben Odd Grenland førstkommende søndag.
                        - De tapte i dag, og det er synd for dem at de etter to kamper i serien ikke har poeng. Vi skal vinne i Skien.
                        - Men det blir vanskelig for de ønsker sikkert å revansjere seriestarten. Har vi likevel den innsatsen vi hadde i dag så kommer vi langt. Vi skal slå Odd Grenland, konstaterer Rambekk.
                        LSKs lag (4-3-3): Heinz Müller - Dan Anton Johansen, Anders Rambekk, Frode Kippe, Shane Stefanutt - Espen Søgård, Kasey Wehrman (Arild Sundgot inn i det 62. min), Khaled Mouelhi - Bjørn Helge Riise, Olivier Occean (Karim Essediri inn i det 90. minutt), Magnus Myklebust (Pål Strand inn i det 76. minutt).

Mål: Olivier Occean (59), Arild Sundgot (69), Bjørn Helge Riise (81).

Gule kort: Dan Anton Johansen og Olivier Occean (LSK), John Andreas Bjørkøy og Tarik Elyounoussi (FFK)

Tilskuere: 11 460
                        Håkon Henriksen
                        -
                        Nestleder/Kasserer Kanari-Fansen Lillestrøm
                        -
                        ALT FOR FUGLA

Kommentar

• RSP
                          Moderator
                          • Aug 2004
                          • 10498

Dagbladet

Tom blir aldri helt fornøyd

KRAVSTOR: Lillestrøm vant 3-0 i seriepremieren mot Fredrikstad, men det blir ingen hvilepute for Tom Nordlie. Han mener LSK bare viste tendenser av det han ønsker å få til.
                          Foto: Stian Lysberg Solum/SCANPIX

FEIRET MED STIL: Bjørn Helge Riise feiret som storebror en gang gjorde da han trakk opp trøya - og supplerte med tunga.

ALDRI FORNØYD: Innbytter Arild Sundgot headet inn 2-0, men tror det er umulig å gjøre Tom Nordlie helt fornøyd.

ÅRÅSEN (Dagbladet.no):

Lillestrøm åpnet avventende, men avsluttet til dels strålende mot Fredrikstad på Åråsen i går. Likevel mener målscorerne Arild Sundgot, Oliver Occean og Bjørn Helge Riise samt trener Tom Nordlie at laget vil bli enda bedre i kampene som kommer.

- Hvor langt er dere unna det Lillestrøm skal være under Tom Nordlie?
                          - Langt, for Tom blir nok aldri helt fornøyd, smiler Sundgot på Dagbladet.nos spørsmål.

- Begynner å føle oss komfortable
                          Han er godt fornøyd med den nye 4-3-3-formasjonen, som skaper innlegg fra kantene. Dette passer ham og spissmakker Oliver Occean godt, ettersom de er gode hodespillere.
                          - Vi begynner å føle oss komfortable i det nye systemet, men det vil nok bli enda bedre når vi får spilt enda mer sammen, sier kanadieren til Dagbladet.no.
                          Det tror også Bjørn Helge Riise, den tredje av LSKs målscorere i går.
                          - Det ble litt mange lange baller i første omgang. Vi er ganske langt unna å være perfekte ennå, sier midtbanespilleren.
                          - Vi har mye å gå på, særlig offensivt. Vi burde latt ballen gå mer, det ble litt for mye langt, sier også Sundgot.

- Vi blir bedre
                          Hva sier så mannen som har innført den nye måten å spille på?
                          - Problemet i første omgang var like mye at vi ikke vinklet de lange framspillene nok. Dermed fikk vi problemer da de sideforskjøv backrekka, sier Tom Nordlie til Dagbladet.no.
                          - Foreløpig viser vi bare tendenser til det jeg ønsker å få til, men vi må bli mer stabile. Jeg tror vi vil framstå enda bedre i fortsettelsen, tillegger han, og høster støtte fra spillerne.
                          - Vi blir bedre framover enn det vi var mot Fredrikstad, fastslår Sundgot, Riise og Occean.

Ingen av dem vil svare direkte på om de foretrekker Nordlies 4-3-3 framfor gamletrener Uwe Röslers 4-4-2.
                          - Det er iallfall spennende å prøve noe nytt, sier Sundgot i stedet.

Kommentar

• RSP
                            Moderator
                            • Aug 2004
                            • 10498

VG mobil

LSK orker mer under Nordlie

Bjørn Helge Riise storfornøyd med serieåpningen.

LILLESTRØM (VG Nett) (LSK - FFK 3-0) Lillestrøm orker mer på slutten av kampene nå enn tidligere. Det mener LSK-profilen Bjørn Helge Riise (23).
                            Det kan bli en nøkkelfaktor om «fugla» skal nå målsetningen om medalje i årets eliteserie.

I fjor mistet Lillestrøm flere poeng i sluttfasen av kampene. Da endte laget på fjerdeplass.

I går vant kanarifuglene 3-0 over Fredrikstad. Laget fortsatte å presse på helt til dommeren blåste etter 92 minutter.

- Det skjedde mot Lyn. Det gjentok seg mot Fredrikstad. Vi kjører dem i senk mot slutten, sier Riise, godt fornøyd med at LSK inntok tabelltoppen på direkten etter 1. runde.

Hentet eks. Bjørndalen-trener
                            Kaptein Frode Kippe kommenterte det samme etter 3-0 seieren over FFK.

- Vi fikk bevist at vi står ut samtlige 90 minutter, slik vi gjorde mot Lyn for en uke siden. Det er betryggende, sa han.

Det har vært mye snakk om skifte av spillesystem foran årets sesong på Åråsen. Tidligere trener Uwe Rösler foretrakk 4-2-2 system. Den nye treneren, Tom Nordlie, sverger til 4-3-3.

Det er ikke den eneste forandringen. Hele spillerstallen har også forbedret kondisjonen.

Både Nordlie og lagets nye fysiske trener, Erlend Slokvik, tidligere trener for skiskytteren Ole Einar Bjørndalen, har kjørt spillerne knallhardt. Den beryktede "Nordlie-testen" viser at laget er blitt jevnt sterkere, og det er mindre forskjeller spillerne i mellom.

- Det gjør at hele laget orker mer. På slutten av kampene blir det mer rom. Det kan vi utnytte når vi kan løpe mer, tror Riise

VG TV:Riise tror LSK kan nå langt

Blir bedre
                            Bjørn Helge Riise noterte seg for både en scoring, en målgivende pasning og hadde ellers flere gode raid og innlegg mot Fredrikstad.

- Det gikk bra. Både for meg og laget. Formen har helt klart vært stigende i det siste. Dessuten er det en utrolig fin tone i laget nå, sier 23-åringen.

Både han og de andre spillerne synes det er spennende med det nye spillesystemet til Nordlie. De har ikke hatt lang tid til å jobbe det inn. Men Riise synes sjefen er utrolig flink til å lære fra seg.

- Når vi får det til skikkelig, og virkelig får flyt i spillet, skal vi bli vanskelige å møte, tror han.

Det samme inntrykket har forøvrig moren Berit Riise som fulgte sønnen i seriepremieren sammen med søsteren, svigerdatteren og barnebarnet på to år.

- LSK virker fysisk sterke og har flere som kan score i år. Dette virket lovende, mente hun.

Kommentar

• RSP
                              Moderator
                              • Aug 2004
                              • 10498

Anb

Occean beholdt fatningen

Lillestrøm (ANB):

Fire bom før pause i serieåpningen mot Fredrikstad fikk ikke Olivier Occean ut av fatning. Lillestrøm-spissen holdt hodet kaldt – og satte fart på hjemmelaget med sitt ledermål etter en time.

Publisert 10.04.2007 - 13:15 Oppdatert 10.04.2007 - 13:19

Lettelsen sto å lese i ansiktet på den canadiske spissen sekundet etter at ballen føk inn bak Fredrikstad-keeper Rami Shaaban.

– Det er alltid godt å få det første målet. I dag var det viktig både for laget og meg, mener Olivier Occean.
                              De fire sjansene han misbrukte i første omgang, tenkte han minst mulig på.
                              – Når du bommer på en sjanse, må du holdet hodet oppe og tenke på at du skal sette den neste, sier Occean til Romerikes Blad.

Trente i trapper
                              Det er en lettere utgave av Occean som jakter på mål for LSK denne sesongen. Han har gått ned fem-seks kilo – uten at trener Tom Nordlie vet hvorfor.
                              – Jeg aner ikke hva han har gjort annerledes. Det har aldri vært noe tema at han måtte gå ned. Men det er tydelig at han og vår fysiske trener Erlend Slokvik driver med litt av hvert. Da jeg skulle hjem fra Åråsen noen timer etter treningen søndag, så jeg en som løp i trappene på tribunen. Det var «Ollie». Først trodde jeg han hadde fått «drypp». Men han gjorde det for å få fart på beina, fortalte han meg. Det kan jo se ut som det fungerer, sier Nordlie.

Syklet i pausen
                              Selv prøver også Nordlie ut nye ting for at laget hans skal kunne yte mer. Mandag satt hele laget og syklet på ergometersykkel mens han gjennomførte pausepraten.
                              – Man må tore å prøve noe som er nytt. Utøvere i andre idretter setter seg på sykkelen så fort de er ferdig med en konkurranse. Hvorfor skal fotballspillere sitte 15 minutter på en benk etter at de har løpt en hel omgang. Kanskje det gjør det lettere å komme i gang i etter pause, sier Nordlie.
                              Det kunne se slik ut 2. påskedag. Etter at Occean satte den første ballen inn på LSKs scoringskonto, nærmest kjørte hjemmelaget over Fredrikstad. (ANB)

Kommentar

• RoyVaadal
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Nov 2004
                                • 4055

http://www.rb.no/lsk-magasinet/lsk-boersen/article2704781.ece

Børsen: LSK-Fredrikstad
                                Publisert 10.04.2007 - 06:30
                                Lillestrøm – Fredrikstad 3-0 (0-0)

Kampkarakter: 8

Stadionstemning: 7

Åråsen.

Mål: 1-0 (60) Olivier Occean (Myklebust), 2-0 (70) Arild Sundgot (Riise), 3-0 (83) Bjørn Helge Riise (Occean).

Gult kort: Dan Anton Johansen, Olivier Occean, LSK, John Anders Bjørkøy, Tarek Elyonoussi, FFK.

Tilskuere: 11.460.

Målsjanser: LSK 9, FFK 0.

Cornere: LSK 6, FFK 6.

Dagens kanarifugl: Frode Kippe.
                                LSK (4-3-3):
                                Heinz Müller 5

Outstanding de siste ukene i Spania. I går var det lenge bare baklengsspill å konsentrere seg om, et par av dem lagde han trøbbel av for laget. Kunne dominert luftrommet mer på cornere.
                                Dan Anton Johansen 5

Full kontroll både i lufta (!) og langs bakken på Stadheim i starten. Fikk et strengt idømt gult kort før pause. Mer trøbbel med innbytter Kouadio, men sluttet ikke å gå i angrep.
                                Anders Rambekk 5

Kom til premierematchen noe skadeplaget. Så "fit" ut igjen, men ikke involvert i altfor mange dueller før pause. Rolig og bedagelig dag på jobben, overlot de røffe takene til makker Kippe.
                                Frode Kippe 7 BB

Slo i overkant langt i åpningsminuttene. Helt suveren i lufta på de mange utspillene fra Shaaban. Tok skikkelig ansvar i backfireren og var sjef. Flink til å piske i gang laget da man trengte mål.
                                Shane Stefanutto 5

Doblet på kanten allerede etter ett minutt, men offensiven døde ut – før han våknet igjen før pause. Ikke utfordret bakover, og var nær ved å servere Sundgot sitt andre mål rett etter 2-0.
                                Espen Søgård 6

Litt trøbbel med å komme inn i kampen. Lå ofte bredt uten å få ballen. Løp seg inn i matchen, men fortsatte å rope forgjeves på ballen flere ganger. Mer inne i boksen enn tidligere år.
                                Kasey Wehrman 4

Forsøkt tatt ut av kampen av Elyonussi, og det lyktes delvis for FFKs del. Kloke valg de gangene han fikk ro med kula. Greide aldri å dominere matchen, og fikk bare en time på banen. Byttet ut.
                                Khaled Mouelhi 7

Virker med ett langt kvikkere i steget denne våren. Ødela for seg selv med et par "vårbane-dempinger", men ser ut som en "ny" mann i stallen. Inn sentralt siste halvtimen, nesten like god der.
                                Bjørn Helge Riise 5

Teknikken satt ikke helt, heller ikke dødballene i gode posisjoner landet der de skulle. Virket nesten som han forsøkte for mye. Flyttet ned som indreløper. Og da satt plutselig en dødball (2-0) og et mål (3-0) også.
                                Olivier Occean 7

Aktiv start med annullering og heading utenfor. Blåste også LSKs andre sjanse med en løs bredside. Lenge bedre utenfor 16-meteren enn innenfor, men fikk omsider hull. Serverte Riise på 3-0.
                                Magnus Myklebust 5

Kunne vært mer uegoistisk i gjennombruddene sine og skutt i stedet for å legge inn. Herlig innlegg før 1-0, men viste ikke alltid det overblikket i andre situasjoner.
                                SUM 11 MANN: 61
                                INNBYTTERE
                                Arild Sundgot

(29 minutter for Wehrman).

Svevde inn en klassiker av en LSK-scoring. Hans 73. seriemål.

Pål Strand
                                (14 minutter for Myklebust).

Viste lekre detaljer i en god LSK-spurt.
                                Karim Essediri

(1 minutt for Occean).
                                DOMMER:
                                Brage Sandmoen, Kjelsås IL 6

Annullerte et Occean-mål på grunn av en voldsom Kippe, avgjørelsen så korrekt ut. Noe smårart innimellom, men grei.
                                ANALYSEN:

LSK fikk tidlig trøkk på FFK, som kom ut i 4-4-1-1. Ubesluttsomhet på siste tredjedelen hindret at det ble mange store sjanser. Man så imidlertid tegn til den nye spillestilen flere ganger. Indreløperne startet bredt innover, fikk ballen av backfireren og tredde den videre ut til kantene.

Dødballene av nye LSK var dog ikke av godt, gammelt merke. Olivier Occean misset et hat-trick av sjanser, og burde minst scoret på en av dem. FFK hadde kommet mer med da Occean la igjen all tvil på et Myklebust-innlegg og stanget ballen under tverrliggeren. I motsetning til under Rösler gikk man for nummer to og tre – og fikk dem! Knallstart for Nordlies regime.

Vurdert av Espen Solbakken og Morten Svesengen
                                RoyVaadal.

Kommentar

• Torolf
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Apr 2004
                                  • 9574

f-b.no: Uff, for en grusom start!

Uff, for en grusom start!

John Anders Bjørkøy drømte lenge om poeng på Åråsen, men måtte innse at FFK ble kriget i senk av et mye bedre lag.
                                  Det ble noen lange mil hjem til Fredrikstad. De som var utpå banen var ikke i nærheten av å skape noe som helst på egen hånd. Tap 0-3 var greit nok. FFK fikk den starten på sesongen de fryktet mest av alt.
                                  David mot Goliat

FFK-spillerne tok seg lang tid i garderoben etter kalddusjen. Nesten sist kom Rami Shaaban. Han er tydelig oppgitt, men noen bortforklaring ønsket han ikke å komme med.
                                  – Det var David mot Goliat. De var bedre enn oss i alt, sier han.
                                  Vil revansjere seg

Klare tale fra den svenske keeperen som måtte plukke tre baller av nettet i premièren. Men verre var det måten det skjedde på. Lillestrøm fløy høyt i luftrommet. FFK fremsto til sammenligning som et vingeklippet lag, som kun var ute etter å forsvare seg. Det måtte gå galt til slutt.
                                  – Det er vanskelig å ta poeng, når det blir spill mot et mål i 90 minutter, sukker Rami.
                                  – Men: Heldigvis er det snart kamp igjen. Da får vi muligheten til å rette det opp igjen.
                                  Giftige i boksen

Vidar Martinsen synes det var stas å spille Tippeligafotball igjen, men skulle gjerne vært foruten denne ydmykelsen.
                                  – Lillestrøm får en del dødballer alle vet de er gode på. Da kan det gå slikt, ettersom de er giftige inne i boksen.
                                  Må ta lærdom

Kaptein John Anders Bjørkøy mener hans lag ble kriget i senk. Men så lenge det sto null i baklengsprotokollen hadde han et berettiget håp om poeng.
                                  – Men mål preger kamper. Og da det første kom, ja så drepte de oss fysisk. Vi klarte ikke å stå imot.
                                  – Dere skal være fysisk bedre trent enn noen gang. Stemmer ikke det?
                                  – Det får stå for din egen regning.
                                  – Er dette den verst tenkelige starten dere kunne fått?
                                  – Det er flere lag som kommer til å tape her på Åråsen, så vi får heller se om vi kan ta lærdom av de feilene vi har gjort. De skaper ikke vanvittig mange sjanser før pause, men vi ligger veldig lavt. Vi venter på å få en kontring, men skaper ingenting. Det er betenkelig.
                                  Bekymringsfullt

Lillestrøm vant sjansestatistikken 8-0 og scoret på tre av tilbudene. FFK fikk ryddet unna i 59 minutter. Så var det slutt.
                                  At FFK foran den siste treningskampen valgte å bytte system fra 4-4-2 til 4-2-3-1 ønsker ingen av spillerne å ha noen klar mening om.
                                  – Det er ikke så veldig ulike system. Det er samhandlingen det etter hvert er noe feil med. Vi sliter voldsomt utover i matchen - og alle baklengsmålene kommer på markeringsfeil. Det er også bekymringsfullt, synes Hans Erik Ramberg.
                                  – Dere klarte ikke å matche dem fysisk?
                                  – Nei, men det er å håpe at det er en enkelthendelse. Nå får vi raskt prøve å riste av oss skuffelsen, selv om det blir en lei kneik å komme over. Tross alt står vi foran en stor opplevelse ved å spille på en ny Stadion. Da skal ikke en slik kamp ødelegge forberedelsene, mener "Hansi".
                                  Last edited by Torolf; 10.04.2007, 17:01.

Kommentar

• RSP
                                    Moderator
                                    • Aug 2004
                                    • 10498

lsk.no

Nytt kampprogram

LSK har i år satset på å videreutvikle kampprogrammet du har fått kjøpe på Åråsen tidligere. Denne gangen i nytt format, og med flere artikler, men fortsatt til samme pris.

Kampprogrammet får du kjøpt utenfor Åråsen før hver eneste hjemmekamp denne sesongen, og mandag var det avspark for salg av det første nummeret.

I det førstekampprogrammet kunne du blant annet lese om Tom Nordlies følelser opp mot sin første seriekamp som LSK-trener, Pål Strand som drømmer om edelt metall, og Fredrikstad-keeper Rami Shaaban som kunne ha blitt
                                    LSK-spiller i 2005. I tillegg vil du finne statistikk, artikler og alt annet du ellers finner i et kampprogram.

Pris er som vanlig 20,-.

LSK.no vil i dagene framover publisere noen av artiklene som står i det første nummeret.

Kommentar

• RSP
                                      Moderator
                                      • Aug 2004
                                      • 10498

lsk.no

Simen i ekspressfart

Fra kampprogrammet: Alt har gått raskt for Simen Brenne etter han signerte kontrakt med LSK i desember. 26-åringen gikk mer eller mindre rett inn i LSKs førsteellever, og deretter ringte Åge Hareide for å få han med på landslaget.

Artikkelen er hentet fra LSKs kampprogram mot Fredrikstad på mandag. Kampprogrammet får du kjøpt før hver eneste hjemmekamp utenfor Åråsen stadion og koster 20,-. Innholdet mot Fredrikstad var bl.a. profilsak på Simen Brenne, Pål Strand og Fredrikstads Rami Shaaban. I dagene som kommer vil du få noen smakebiter fra første kampprogram.

Men det stoppet ikke der. Brenne ga alt og overbeviste Hareide om at han også fortjente spilletid. Dermed fikk han sjansen som innbytter mot Bosnia-Herzegovina i EM-kvalifiseringen i mars. Fire dager etter var han med fra start mot Tyrkia. En enorm opplevelse for Brenne da han etter en halvtime satt ballen i nettmaskene og ga Norge ledelsen i Frankfurt.
                                      - Det var en spesiell opplevelse å få starte kampen, og når jeg da også klarte å score så ble nesten alt litt uvirkelig. Et stort øyeblikk for meg personlig, sier Brenne som måtte ta til takke med jubel fra lagkameratene.
                                      - Jeg hørte aldri noe brøl siden Tyrkia var nødt til å spille for tomme tribuner. Det ble litt treningskampaktig, men jeg visste jo betydningen av kampen. Gøy var det uansett.

- Vil vinne noe
                                      Brenne er en ekte Fredrikstad-gutt, og med overgangen til Åråsen føler han selv at han har tatt et steg mot å nå målene sine.
                                      - Jeg har hele tiden hatt to mål ved å gå til LSK. Det ene er å utvikle meg som fotballspiller, og det andre er å vinne noe i norsk fotball. Det blir kanskje rart å si det etter jeg var med å vinne cupen i fjor med Fredrikstad. Det er likevel seriegullet som henger høyest. Nå føler jeg at jeg har mulighet til å nå det målet. LSK har alle forutsetninger til å kunne bli det beste laget i Norge.
                                      - Det var gjensidig interesse når kontakten kom på banen. LSK ønsket meg, og jeg ønsket LSK. Jeg har alltid sett på LSK som en veldig spennende klubb.
                                      Tom Nordlie var også en mann Brenne ønsket å trene under.
                                      - Jeg syntes det hørtes veldig spennende ut. Nordlie er en sterk personlighet med masse erfaring. At han har kommet hjem til gamleklubben gjør det hele mer riktig. Jeg tror han bruker det meste av døgnet sitt til å tenke ut hvordan han skal kunne få dette laget til toppen, sier Brenne som trives godt på banen uansett formasjon.
                                      - Jeg tror det er en av styrkene mine. Jeg kan spille i hvilket som helst spillesystem. 4-3-3 er et av de jeg liker best.

Utestengt
                                      Det blir dessverre ikke noe gjensyn med gamleklubben på Åråsen for Brenne. Under treningsleiren på La Manga ble 26-åringen utvist mot Rosenborg etter at han felte Marek Sapara. Brenne fikk to kamper karantene, og må derfor stå over dagens kamp mot Fredrikstad. En urettferdig avgjørelse mener hovedpersonen selv.
                                      - Det er sterke bevis for at jeg aldri var i nærheten av å ta Sapara bakfra som dommeren mente. Fotballforbundet gjorde en feil og det er jeg skuffet over. Jeg håper likevel at LSK vinner over gamleklubben min. Jeg vet hvor mitt hjerte er nærmest nå.
                                      Likevel vet Brenne godt hvor han kommer fra.
                                      - Jeg har prioriteringslisten min i orden. LSK er viktigst.
                                      - Men jeg husker godt hvor jeg kommer fra. Hvis Fredrikstad skulle ende i bunnstriden så håper jeg de klarer seg. Jeg vil alt det beste for gamleklubben min.
                                      Det var i Moss at Brenne for første gang markerte seg. Derfra var veien kort til Fredrikstad, og tre år under Knut Torbjørn Eggen.
                                      - Jeg hadde en veldig fin tid i Fredrikstad. Tre fine år som ga meg en bra sportslig utvikling.
                                      - Jeg fikk tillit med en gang. Det var også viktig at jeg fikk Tippeliga-spill. Moss hadde rykket ned, og jeg følte jeg stagnerte litt.

- Vil gi Åråsen mye glede
                                      Tom Nordlie, hovedtrener i LSK, er fornøyd med Brennes overgang til LSK.
                                      - Han er en veldig bra spiller, og han har utviklet seg videre etter han kom til Åråsen. Spennende er det også at han nå spiller på landslaget. Jeg tror Simen kan gi Åråsen-publikummet mye glede.
                                      Med målsetningen om å vinne noe med LSK har derfor Brenne gjort seg opp en mening om han tror det er realistisk å ta gull i 2007.
                                      - Jeg ønsker at vi skal ta gull så raskt som mulig, men det blir sikkert veldig jevnt. Det må likevel være lov å si at man ønsker seg gull, sier Brenne som så unnskylder seg litt.
                                      - Nå er ikke jeg vant til å kjempe i toppen, så jeg vet jo ikke så mye om det, men jeg gleder meg i alle fall utrolig mye til sesongen. LSK kommer til å ligge helt der oppe, sier 26-åringen.

Kommentar

• RSP
                                        Moderator
                                        • Aug 2004
                                        • 10498

Aftenposten

Tenk når alt går på skinner
                                        Aftenpostens sportsleder Bertil Valderhaug. ( Foto: Aftenposten )

KOMMENTAR: Når togene som suste forbi var det eneste som egentlig gikk på skinner, var det enda godt for Tom Nordlie at gammel oppskrift fortsatt er god som ny på Åråsen.

Det skriver Bertil Valderhaug, sportssjef i Aftenposten.

Publisert: 10.04.2007 kl. 07:44

KANARIFANSEN sang så søtt og unisont om den evige gulldrømmen. Tribunene var nesten stappfulle. Tom Nordlie gjorde comeback i sin gamle hjemby. Forventningene var enorme da nedrykksdømte Fredrikstad kom på besøk til serieåpning på Åråsen.
                                        Gjengen i gult og svart kunne gå derfra med smil om munnen og tre poeng rikere etter en festlig annenomgang.
                                        Men var det så mye nytt å se?
                                        Egentlig ikke.

Et lett bytte
                                        Det er lett å la seg lure av resultatet for alle som i dag våkner opp i en kanarigul seiersrus. Tom Nordlie tar nok en lang titt bak resultatet. Der vil han se det alle andre med fotballkritisk blikk helt sikkert la merke til:
                                        At det er langt, langt frem, og mange timers terping igjen før det er grunn til å få gullfeber på Romerike.
                                        3-0 var kanskje greit nok etter spill og sjanser, men det var ikke fordi Lillestrøm hadde en spesielt god dag det ble en drømmestart på sesongen.
                                        Så langt der i fra.
                                        Fredrikstad var nemlig like dårlige som det nokså unisone nedrykksstempelet laget har fått, tyder på.

Kjent oppskrift
                                        LSKs pangåpning var mer et resultat av det som har kjennetegnet Lillestrøm de siste 30 årene enn den nye vinden som har blåst over Åråsen: Krigersk innstilling, lange baller inn i feltet, aggressivitet og fullt trøkk foran kassen.
                                        I dag er det nøyaktig tre måneder siden Tom Nordlie hadde sin første skikkelige arbeidsdag som Lillestrøm-trener. Hver dag siden den gang har han brukt til å terpe inn et nytt mønster.
                                        Det tradisjonelle og velkjente 4-4-2-systemet, langballene og trøkket inn i boksen er byttet ut med 4-3-3, mer spill langs bakken og rundt på kantene.
                                        På sitt beste finnes det sannsynligvis ikke bedre fotball enn den som Nordlie bruker all sin menneskelige kraft og fotballfaglige kompetanse til å lære spillerne.
                                        Men når det slurves i pasningsspillet, når løpene uteblir og når spillerne så altfor ofte tyr til den utskjelte langpasningen, blir det så forutsigbart, kjedelig og håpløst. Som det lenge var i går.

Oliviers twist
                                        Det virket rett og slett som om startblokkene ikke fungerte. For det var aldri full gass fra start. Det var aldri ny fasong og fart over det laget som tok fjerdeplass under Uwe Röslers ledelse i fjor. Førsteomgangen var rett og slett et langt gjesp.
                                        I annen omgang var det kollektiv oppvåkning. Det ga tre flotte mål og tro på at Tom Nordlie har noe stort på gang.
                                        Olivier Occean åpnet målkontoen allerede i første runde. Med litt mer uttelling kunne han laget hat trick i går, men målrushet kommer nok hvis han fortsetter å komme til store sjanser. For under Nordlie er det helt tydelig at Occean er på gang igjen.

Kommentar

• Lars
                                          Seniormedlem
                                          Hjelp, skaff meg et liv!
                                          • Feb 2004
                                          • 6156

- Mer entusiasme i Fredrikstad

Simen Brenne mener han får være mer i fred i Lillestrøm.

LILLESTRØM: Simen Brenne (25) opplever en roligere hverdag i Lillestrøm.

Publisert: 10.04.2007 kl. 20:17

Den tidligere FFK-stjernen gleder seg over å være i en klubb som har som mål å kjempe i toppen, men savner spesielt én ting fra tiden i Østfold:

- Det er større entusiasme i Fredrikstad. Mannen i gata snakker mer om fotball, og ungdommen engasjerer seg mye. FFK er kanskje et større varemerke i Fredrikstad enn hva LSK er i Lillestrøm, mener Simen Brenne.

- Man får jo være i fred her, for å bygge opp et lag. Jeg føler du har et større forventningspress som FFK-spiller. Lokalpressen er på laget hele tiden.
                                          Uenig

Talsmann for Kanarifansen, Petter W. Olafsson, er veldig uenig med Brenne. Han tror midtbanespilleren kan oppleve det sånn siden han bor et stykke unna Lillestrøm.

- Vi får ta det på nybegynnerfeil-kappa. Han er litt ny, og trenger tid å lære seg dette. Når han gjemmer seg i Oslo, er det ikke så rart at han ikke merker noe til forventningspresset. Engasjementet er ikke mindre hos oss, forsikrer Olafsson.

Han mener østfoldingene har ridd på en bølge siden opprykket for noen år siden.

- Det å vinne en cupfinale hjelper. Han kan jo bare spørre medspillerne sine om hvordan det var å være i cupfinalen med LSK. Det var mye oppstyr, forteller Olafsson og viser til at Kanarifansen teller dobbelt så mange medlemmer som Plankehaugen.
                                          - Sikker H

Den tidligere FFK-stjernen ble kjøpt til Åråsen for over syv millioner kroner foran denne sesongen, men har fortsatt til gode å debutere for Lillestrøm. På grunn av suspensjon så han seriepremieren mellom sine gamle og nye lagkamerater fra tribuneplass. «Fugla» vant 3-0.

- Fredrikstad hadde ikke mye å by på. Resultatet gir et riktig bilde av kampen. En sikker H, sier Simen Brenne når han skal oppsummere.

- Jeg trodde det skulle bli jevnere, og er veldig glad for at vi fikk uttelling.

25-åringen har spilt 70 kamper for Fredrikstad, men ingen for LSK. Likevel sier han «vi» om Lillestrøm som den største selvfølge. Gårdagens resultat kan tyde på at Brenne gjorde rett da han byttet miljø.
                                          Proffdrømmen

Brenne fikk sitt landslagsgjennombrudd mot Tyrkia. Gjennom solid innsats for Lillestrøm tror han på nye sjanser – men først må han debutere på klubblaget.

- Det er på tide å gjøre det. Jeg er nettopp kommet hit, har skrevet en femårskontrakt og ikke spilt en kamp ennå. Da bør du vite hvor fokuset først og fremst ligger. Jeg må vise noe for Lillestrøm.

- Har du ambisjoner om proffspill?

- Jeg vil tro at alle har en drøm om det, men det er ikke noe jeg tenker på. Veldig få spillere går fra eliteserien til en utenlandsk klubb.

Brenne mener det nesten er en forutsetning å være på landslaget hvis man ønsker seg til en bedre liga.

- Det er ikke et bedre utstillingsvindu enn landslaget – så lenge det er folk på tribunen, da.

Kommentar

Working...