april 2007

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • brisbane-kanaris
    Seniormedlem
    Myklebust Light
    • Aug 2006
    • 595

    #81
    fra http://www.rb.no/lsk-magasinet/article2706900.ece
    I SENTRUM: Khaled Mouelhi vil spille en viktig rolle i årets LSK-mannskap. ALLE FOTO: LISBETH ANDRESEN
    Nøkkelen til suksess

    ÅRÅSEN:
    Khaled Mouelhi er på vei ut av skyggen. Denne sesongen vil tunisieren spille en sentral rolle i LSK.
    Av Morten Svesengen
    Publisert 11.04.2007 - 06:30

    – Jeg har store ambisjoner denne sesongen. Målet er at jeg skal være en nøkkelspiller i LSK, sier Khaled Mouelhi.
    Siden han ble "kidnappet" til LSK sommeren 2005 har han i beste fall spilt en god birolle. Framgangen i vinter og serieåpningen mot Fredrikstad viser at han er på vei mot noe bedre.
    – Tidligere har jeg ikke vært stabil nok i LSK. Det skal bli annerledes i år. Etter hver kamp skal alle supporterne gå hjem med et inntrykk av at jeg har gjort en god jobb for laget, sier Mouelhi.
    Ekstratrening

    Innsatsen og løpskraften ligger i bånn for alt 26-åringen foretar seg. I hele vinter har han kjørt ekstraøkter for å kunne løpe nok i en av de tre midtbanerollene.
    – Fysisk var jeg på et helt annet nivå før jeg kom til Norge. I vinter har jeg trent ekstra for å øke kapasiteten min på banen, sier LSK-spilleren.
    Å løpe nok er nøkkelen for Mouelhi. Da vet også midtbanespilleren at 4-3-3 systemet vil gi ham nok plass til å utnytte ferdighetene han har med ballen i beina.
    – Jeg kjente ikke til 4-3-3 systemet fra før. Nå vil jeg si at jeg kjenner det 99 prosent, og jeg liker det. Tror det passer meg bra. Enten jeg spiller i den sentrale rollen eller som indreløper, får jeg alltid mye plass foran meg til å gjøre noe med ballen, mener han.
    Det var ikke åpenbart for trener Tom Nordlie at Mouelhi skulle bli så sentral i laget hans tidligere i vinter.
    – I januar hadde jeg nærmest avskrevet ham fordi han hadde problemer med å finne seg til rette i systemet. En måned sener skjønte han plutselig alt, forteller LSK-treneren.
    – En ledertype

    LSK har som klubb etterlyst ledertyper i laget. I Mouelhi ser trener Tom Nordlie et emne.
    – "Kiko" kan definitivt vokse fram som en leder i laget, mener Nordlie.
    Mouelhi mener det er naturlig for ham å ta ansvar ute på banen.
    – Jeg var kaptein for Club Afirican allerede som 23-åring, og jeg er klar til å ta ansvar ute på banen også for LSK. Det trengs tre-fire ledere, mener han.
    Da LSK gang på gang ga fra seg poeng mot slutten av kampene i fjor, var mangelen spesielt synlig. Ingen gikk foran. Mouelhi mener også at en offensiv trenertype som Tom Nordlie gjør det lettere å stå fram som leder på banen.
    – Tom har en offensiv personlighet. Han vil at vi skal fortsette å angripe når vi leder, og det liker jeg. Altfor mange trenere blir for opptatt av å verne om ledelsen. Det er altfor risikabelt å satse på den måten. Keeperen kan alltid gjøre en stor feil og alle lag kan score på en dødball. Skjer det, kan det koste deg seieren, sier Mouelhi.
    Han mener at Nordlie må ha lært mye om dette ved å se på LSK-kampene fra i fjor.
    – Hjemmekampene mot Fredrikstad i år og i fjor er et godt eksempel på forskjellen. I fjor ledet vi 1-0 og hadde full kontroll – akkurat som i serieåpningen mandag. Men vi fikk aldri mål nummer to, og de utliknet da sjansen bød seg, husker Mouelhi.
    En straffeskytter

    Foruten å spille en nøkkelrolle ute på banen, har afrikaneren tenkt å score mål denne sesongen.
    – Jeg har planer om å bidra med mål. Som indreløper skal jeg alltid inn i boksen. Spiller jeg sentralt, kan jeg score fra lengre distanse.
    Den sikreste målgarantien kan komme fra straffemerket.
    – Det var jeg som skulle ta straffene mot Fredrikstad. Jeg regner med at Tom har sett meg skyte straffer da han fulgte meg som Start-trener. Jeg er ganske sikker, sier han.
    Trener Nordlie forteller at Mouelhi, Arild Sundgot og Olivier Occean er straffeskytter-alternativene denne sesongen.

    Kommentar

    • RSP
      Moderator
      • Aug 2004
      • 10498

      #82
      Aftenposten (100 % Fotball)

      Olivier Occean på treningssykkelen dagen etter seieren mot Fredrikstad i seriepremieren. ( Foto: Aftenposten )

      Egentrening skal gi flere mål

      LILLESTRØM: Sesongen 2006 ble ikke slik Olivier Occean hadde håpet. Derfor brukte canadieren mye tid på egentrening i vinter for å komme tilbake til godt, gammelt nivå. Det skal gi flere målsjanser.

      Av: Kristian Skalland Moen
      Publisert: 11.04.2007 kl. 07:52

      Fjorårets sesong er allerede glemt. Lillestrøm kjøpte inn Olivier Occean for åtte millioner kroner i håp om at den storvokste canadieren skulle være spydspissen for et lag på medaljejakt. Men Odd-suksessen slo aldri til under Uwe Rösler.
      Med Tom Nordlie på plass som trener på Åråsen, var det en hvassere og mer målfarlig Occean Kanari-fansen fikk se mot Fredrikstad søndag. Og selv om han spolerte flere klare målsjanser, så fikk han føle måljubel allerede i årets første kamp. Det var viktig.

      Ble lettere
      - Det gikk ikke helt min vei i starten. Men jeg fikk et mål, og det løftet både laget og meg selv, sier Occean til Aftenposten. Han er akkurat ferdig med restitusjonstrening i styrkerommet på Åråsen. I vinter brukte han derimot mest tid på egentrening.
      - Jeg gjorde dette av egen vilje. Det ble mye løping, forteller han. Ifølge canadieren var det ingen som fortalte ham at han måtte gjøre det. Men han ville tilbake på det nivået han hadde vært tidligere.
      - Jeg trente på det jeg trengte, og det føltes veldig viktig for meg.
      Occean mener løpingen har hjulpet både for kondisjonen og bevegeligheten hans inne i 16-meteren. Vekttapet kan også ha bidratt til at bevegelsene har blitt skarpere. 25-åringen har nemlig tatt av flere unødvendige kilo som en konsekvens av løpingen.
      - Jeg har mistet noe, men vet ikke nøyaktig hvor mye. Sist jeg veide meg var jeg tre kilo lettere, men jeg vet ikke hvor mye det er nå, sier angriperen.

      Glemt fjoråret
      Occean er fornøyd med den fysiske formen i dag. Fotballferdighetene har han aldri vært usikker på. Fjoråret vil han likevel tenke minst mulig på.
      - Jeg har lagt det bak meg. Det er et nytt år, og jeg tenker kun neste trening og neste kamp. Og tankene er positive, påpeker han.
      Det ble til slutt syv seriemål i fjor. Occean vil ikke si hvor mange mål han forventer av seg selv denne sesongen, men han vil få mange målsjanser. Det merket han i går. Og det har han merket i treningskampene i vinter.
      - Han (Tom Nordlie) har gitt oss mye, spesielt offensivt. Vi skaper masse sjanser.
      En ting Tom Nordlie har tatt med seg til Lillestrøm er hans karakteristiske spillesystem med tre angripere. Akkurat det tror Occean utgjør en forskjell for hans del.
      - Vi spiller 4-3-3, og midtspissen får sannsynligvis en del sjanser. Det kommer til å bli viktig.
      - Hva tenker du når du misser sjanser slik du gjorde i begynnelsen av kampen mot Fredrikstad?
      - Fotball er et spill som også ligger i hodet, det er klart. Men med en gang jeg scoret klarte jeg å slappe av, sier Occean.
      Som altså ikke har brukt vinteren på å slappe av.

      Fakta Olivier Occean
      Født: 23.10.1981
      Nasjonalitet: Canadisk
      A-landskamper: 9
      Mål i fjor: 7 (på 23 kamper)
      Tidligere klubber: Southern Connecticut State University og Odd Grenland.

      Kommentar

      • RSP
        Moderator
        • Aug 2004
        • 10498

        #83
        Østlendingen

        – Ufint å kalle meg grådig


        Gunnar Bjønness tar sterkt avstand fra å bli framstilt som en grådig Gundersen-investor.

        freddie.overgaard@ostlendingen.no

        – Jeg fikk klar beskjed om å holde meg unna salget av Tore Andreas Gundersen fra KIL til Lillestrøm.

        Gunnar Bjønness eier aksjeselskapet Sylvestris, som den 19. juli i 2005 inngikk en avtale med KIL om spillerettighetene til Tore Andreas Gundersen.
        Bjønness fikk en eierandel på 40 % av stortalentet Tore Andreas Gundersen da selskapet hans gikk inn og betalte 60% av Flisa-guttens måned-lige lønn på 10.000 kroner.

        – Hvorfor fikk jeg kjøpe?
        For noen uker siden ble Gundersen Lillestrøm-spiller og KIL blir i første omgang sittende igjen med 500.000 kroner, mens Flisa fikk sine 250.000 kroner og investor Bjønnes 250.000 kroner av den millionen som Lillestrøm betalte for overgangen i første omgang.

        Bjønness setter liten pris på at han nå framstilles som en grådig Gundersen-investor av Åge Steen i gårsdagens utgave av Østlendingen:
        – Jeg har hverken sett eller vært i kontakt med Åge Steen som nå prøver å få det til å se ut som om det var min skyld at prisen på Tore Andreas ble satt så høyt. Dette faller på sin egen urimelighet. Jeg har ikke deltatt i "salgsprosessen" av Gundersen fra KIL til Lillestrøm, sier Bjønness.

        Han undres også på hvorfor KIL lot ham kjøpe denne andelen i Gundersen mens de satt på rettighetene

        Bjønness' versjon
        Dette er Gunnar Bjønness' framstilling av Gundersen-overgangen:

        1: – KIL betalte lønn til Tore Andreas Gundersen på Nok 1.000 per måned. Da lønnen skulle økes til Nok 10.000 per måned dekket Sylvestris Nok 6.000 per måned.
        KIl dekket da fortsatt kun Nok 4.000 i lønn per måned. KIL har dermed hatt minimalt med utgifter på lagets topp-scorer.

        2: – Jeg var aldri involvert i salget av Tore Andreas Gundersen. Jens Njøsen, daglig leder i KIL, fortalte meg derimot over telefon at dette hadde jeg ingenting med. Dette er naturligvis i strid med kontrakten mellom Sylvestris AS og KIL. Åge Steen har jeg aldri hverken sett eller snakket med.

        3: – Etter at salget til Lillestrøm var gjennomført fikk jeg etter hvert oversendt avtalen mellom KIL og Lillestrøm. I mine øyne en svært dårlig kontrakt sett med KIL sine øyne. Blant annet får KIL kun betalt for kamper der Tore Andreas Gundersen starter kampen. KIL får ikke noe dersom Gundersen kommer inn som innbytter. Etter min mening vil det ta "vinter og vår" før KIL får sine Nok 3 millioner som klubben har som øverste ramme for kontrakten. Rett og slett dårlig kontraktshåndverk, sier Gunnar Bjønness.

        Foreløpig 500.000 til KIL
        I Tore Andreas Gundersen har KIL hatt en meget lovende spiller i sin stall. Lønnsutgiftene KIL har hatt på Tore Andreas har vært minimale i løpet av de siste årene. Etter overgangen til Lillestrøm sitter KIL foreløpig igjen med 500.000 kroner.
        Gunnar Bjønness er ikke helt ukjent med fotball. Han har en finger med i spillet når eliteserieklubben Sandefjord selger og kjøper spillere:

        – Hittil har den jobben fungert smertefritt. Gjennom oversiktlige og greier avtaler vet spillere, klubb og investorer hva de går til. Vi snakker aldri om noen grådighetskultur, sier Gunnar Bjønness.

        Publisert: 11.04 04:30, Sist endret: 11.04 08:52

        Kommentar

        • RSP
          Moderator
          • Aug 2004
          • 10498

          #84
          100 % Fotball

          Fra benken i RBK til benken i LSK


          Karim Essediri tar et oppgjør med RBK-trener Knut Tørum når han nå forlater klubben. ( Foto: Digitalsport )

          Publisert: 11.04.2007 kl. 16:19

          Da Lillestrøm kom på banen og la 2,5 millioner kroner på bordet, så Karim Essediri for seg en ny vår på Åråsen. Situasjonen i Rosenborg ble for vanskelig å akseptere for den tunisiske landslagsspilleren. Han fikk liten tillit av RBK-trener Knut Tørum, og da Tom Nordlie fortalte Essediri at han skulle satses på i Lillestrøm, trodde han at han hadde lagt tilværelsen som benksliter bak seg.
          - Jeg vil ikke komme i konflikt med noen, men det er litt overraskende. Jeg fikk beskjed om at jeg skulle få spille mye, så sitter jeg på benken. Mitt mål er å komme inn på laget så fort som mulig, sier Essediri til Aftenposten.no.

          Nordlies tre punkter
          Tunisieren kjemper med Bjørn Helge Riise om samme posisjon. I premieren mot Fredrikstad ble nordmannen foretrukket på høyrevingen. LSK-trener Tom Nordlie mener Essediri begynner å vise god form på treningene, men har gitt 27-åringen beskjed om å bli bedre på tre områder:
          - Han har fått noen utviklingsmål som går på duellkraft, førsteforsvarerjobbing og initiativ uten ball. Det er hard konkurranse om plassene, sier LSK-trener Tom Nordlie.

          Tunisieren gjorde stor suksess i Tromsø før han kom til Rosenborg. Han mener derfor Nordlie bør vite hva han står for som spiller.
          - Han kjente min spillestil. Karim Essediri er ikke kjent for sin duellkraft. Det visste han før jeg kom, så det bør ikke være avgjørende. Jeg respekterer hva sjefen sier til meg, og prøver å jobbe med de punktene han har påpekt.
          - Det er skuffende å ikke få spille, men jeg får bare stå på videre.

          Vanskelig vinter
          Han tror noe av forklaringen på at han er satt ut av laget, kan skyldes den kalde vinteren. Treningsgrunnlaget kunne vært bedre.
          - Jeg er ikke vant til å trene i minus 16 grader. Innstillingen var der, men kroppen fulgte ikke hodet. I Rosenborg og Tromsø spilte vi innendørs. Det var da vi var i La Manga, at formen begynte å komme.
          Essediri er redd for at lite spilletid også i LSK skal koste ham plassen på landslaget.
          - De siste fem årene har Tunisia vært et av de tre beste lagene i Afrika. Egentlig skulle jeg vært med landslaget for noen uker siden, men siden Lillestrøm var midt i sesongoppkjøringen fant vi ut at det var best å være hjemme.
          - Jeg fortalte til landslagssjefen at jeg mistet plassen på laget i Rosenborg etter trenerskiftet.
          Da hadde Essediri nettopp kommet hjem fra VM-sluttspillet i Tyskland. Uten å ville tråkke Knut Tørum på tærne, sier han:
          - Jeg snakket litt med Tørum i begynnelsen for å få en forklaring, for det er merkelig hvis man blir av dårligere av å spille i et VM. Nå er jeg i Lillestrøm. Tiden i Rosenborg er forbi.
          - Det var Per-Mathias Høgmo som hentet meg. Min kontrakt var med Rosenborg, ikke med han.

          Kommentar

          • Lars
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Feb 2004
            • 6156

            #85


            Mål: To angrep på rad

            ÅRÅSEN:
            Det var Tom Nordlies og LSKs tanke foran andreomgangen.

            Etter en noe død førsteomgang våknet LSK litt ute i andreomgang. Tom Nordlie hadde lagt slagplanen i pausen.
            – Vi ble enige om at målsetningen var å skape to angrep på rad. Det syns jeg vi fikk til bedre i andreomgangen, sier LSK-trener Tom Nordlie til rb.no like etter kampslutt på Åråsen.
            Men likevel er ikke lillestrømlingen helt fornøyd:
            – 3-0 er et bra resultat, men spillemessig har vi mye å jobbe med ennå. Spesielt førsteomgangen var ikke bra, sier Nordlie.
            Glade målscorere

            Etter flere store sjanser i førsteomgang klarte LSKs Olivier Occean endelig å få hull på byllen, kvarteret ut i andreomgang med en flott heading etter innlegg fra Magnus Myklebust.
            Sundgot kom etter hvert inn og gjorde som han pleide, nemlig scoret.
            – Godt fornøyd med målet, samtidig klarte vi å holde FFK langt unna vårt eget mål, det var veldig bra, forteller Sundgot.
            – Er sterke

            Bjørn Helge Riise avgjorde det hele, 9 minutter før fulltid.
            – Jeg er veldig fornøyd med årets første mål. Samtidig er det bra at vi klarte å vise at vi er i god form og bare fortsetter å kjøre på og score mål, sier Bjørn Helge Riise som satte spikeren i kista med 3-0.

            Kommentar

            • gilbert
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Nov 2003
              • 3208

              #86
              Fugla på radio

              Romerikes Blad opplyser i papirutgaven i dag at OKB skal dekke LSKs bortekamper på Radio Romerike (FM 105.6 og FM 107.9).

              gilbert

              Kommentar

              • Torolf
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Apr 2004
                • 9574

                #87
                Opprinnelig skrevet av gilbert
                Romerikes Blad opplyser i papirutgaven i dag at OKB skal dekke LSKs bortekamper på Radio Romerike (FM 105.6 og FM 107.9).

                gilbert
                Tilleggsopplysning: Kanalen lover en partisk dekning av kampene.

                Kommentar

                • RSP
                  Moderator
                  • Aug 2004
                  • 10498

                  #88
                  RB

                  STURSTUE: Lillestrøm storhall begynner å bli en realitet.
                  FOTO: PER KRISTIAN TORVIK (MMS)

                  Storhallen tar form

                  LILLESTRØM:

                  Første drageren er på plass.
                  Av Trine Melheim Næss
                  Publisert 12.04.2007 - 12:04 Oppdatert 12.04.2007 - 12:24

                  I juni 2006 vedtok Skedsmo kommunestyre bygging av en ny storhall som LSK har ønsket seg.
                  Som det vises av bildet begynner storhallen nå å ta form.

                  Hallen vil få en publikumskapasitet på 3.000 og den vil stå ferdig i løpet av 2007. Hallen vil benytte de eksisterende garderobefasilitetene i Skedsmohallen.

                  Kommentar

                  • RSP
                    Moderator
                    • Aug 2004
                    • 10498

                    #89
                    100 % Fotball (Statistikk foran Odd - LSK)

                    Odd – Lillestrøm
                    • De to klubbene har til gode å spille uavgjort i Skien i eliteserien. Odd har vunnet fem kamper, LSK tre. Mål: 17-12 til Odd.
                    • Lagene har til gode å spille en målløs kamp mot hverandre på 16 forsøk i eliteserien. Det har faktisk vært minst to mål i alle kampene. Med 59 mål på 16 kamper, gir det et snitt på 3,69 mål pr. kamp mellom lagene.
                    • Forrige gang en Odd-spiller scoret tre ganger i en kamp i eliteserien, var da Christian Flindt Bjerg puttet tre ganger da Odd slo LSK 3-2 20. mai 2004.
                    • Odd står med sju strake tap i eliteserien. Forrige kamp med poeng var 1-1 mot Lyn 17. september 2006.
                    • Dette er ny klubbrekord. Eliteserie-rekorden har Skeid, som tapte 12 kamper på rad fra august 1996 til mai 1997.
                    • Odd har ikke vunnet på ni eliteserie-kamper. Forrige seier kom mot Tromsø 27. august i fjor (3-2.)
                    • Dette er ny klubbrekord, men det er langt fram til Os' eliteserie-rekord, som spilte hele 1975-sesongen (22 kamper) uten å vinne én kamp.
                    • Odd har sluppet inn mål i sine 14 siste kamper i eliteserien. Forrige kamp med rent bur var da Start ble slått 2-0 16. juli i fjor.
                    • Klubbrekorden er 16 kamper på rad med baklengsmål - fra september 2004 til juni 2005.
                    • Odds tre strake hjemmetap i eliteserien er tangering av klubbrekorden fra mai 2005.
                    • Odd står også uten mål på sine tre siste hjemmekamper. Forrige målscorer på hjemmebane for Odd var Ali Gerba i 3-2-seieren mot Tromsø. Dette er tangering av klubbrekorden, så et målløst Odd setter ny klubbekord søndag.
                    • LSK står md tre strake seirer i eliteserien. Forrige kamp uten seier var 1-2-tapet mot Tromsø 23. oktober i fjor.
                    • Klubbrekorden, som også er rekord i eliteserien, er på 11 strake seirer fra mai 1986 til august 1986.
                    • Lillestrøm har ikke sluppet inn mål på sine tre siste kamper, siden oppgjøret mot TIL.
                    • Klubbrekorden er fem kamper på rad uten baklengsmål, satt i august 1989.
                    http://fotball.bt.no/eliteserien/article78867.ece

                    Kommentar

                    • RSP
                      Moderator
                      • Aug 2004
                      • 10498

                      #90
                      RB

                      Foto Solum, Stian Lysberg
                      Hør LSK på radio

                      ÅRÅSEN:
                      I hele år kan du høre LSKs bortekamper kommentert på Radio Romerike.


                      Av Per Morten Sødal
                      Publisert 13.04.2007 - 07:53 Oppdatert 13.04.2007 - 07:57

                      Denne sesongen vil nemlig Radio Romerike overføre LSKs bortekamper på FM 105. Førstkommende søndag er Ole Kristian Bakkene på plass for å kommentere Odd – LSK fra Skien.

                      Pro LSK
                      – Vi vet at kampene i Tippeligaen overføres på alt som er av riks tv- og på riksradio, men det er ingen stasjoner som kommer til å være så pro LSK som det vi vil være, sier daglig leder i Radio Romerike, Tønnes Steenersen.
                      Han lover at sendingene vil være av det kanarigule slaget.
                      – For oss er det kun ett lag, og for å sikre vår patriotiske profil, kommer vi til å bruke Ole Kristian Bakkene, som er ansatt i LSK, som kommentator. Han har jobbet i blant annet TVRomerike tidligere og er LSK-patriot på sin hals.

                      LSK-studio
                      Kampene vil etter hvert suppleres med et LSK-studio på Republic Pub i Lillestrøm med innslag før kampen, i pausen og etter kampen.
                      – Alle som ønsker at LSK skal vinne Tippeligaen bør høre på Radio Romerike. Skulle man mot formodning holde med et annet lag, bør man velge en annen kanal, slår Steenersen fast.

                      Kommentar

                      • RSP
                        Moderator
                        • Aug 2004
                        • 10498

                        #91
                        lsk.no





                        Pål Strand - Supermann

                        Fra kampprogrammet: Med over åtte år bak seg i LSK ønsker nå Pål Strand å ta gull med LSK. Totningen er en av de som har vært lengst i dagens a-stall, og er også en av de som virkelig vet at klubben er sulteforet på edelt metall.

                        Artikkelen er hentet fra LSKs kampprogram mot Fredrikstad på mandag. Kampprogrammet får du kjøpt før hver eneste hjemmekamp utenfor Åråsen stadion og koster 20,-. Skulle du glemme å kjøpe på kampdag kan du stikke innom På Sparket på Åråsen. Der selger de forrige kamps kampprogram.

                        Innholdet mot Fredrikstad var bl.a. profilsak på Simen Brenne, Pål Strand og Fredrikstads Rami Shaaban.

                        Av: Ole Kristian Bakkene

                        - Min største drøm er å vinne noe med LSK. Vi har vært nære flere ganger, men ikke nådd helt opp. Sølv i 2001, og tap i cupfinalen i 2005 er ikke godt nok. Seriegull nå i 2007 er noe jeg ønsker. Hadde vi klart det hadde det vært helt fantastisk. Jeg har vært med lenge nok nå til å ønske meg et gull, sier Pål Strand med et stort smil noen dager før avspark på Åråsen mot Fredrikstad.
                        - Vi er gode for gull. Det vet jeg med stor sikkerhet. Nå er det bare å gjøre alt hva vi kan for å endelig få stå øverst på pallen.

                        Spill i Europa
                        Strand stopper ikke der. Han ønsker at LSK nok en gang skal reise ut i Europa. Spill i UEFA-cup og Champions League-kvalifiseringen har gitt mersmak.
                        - Å få spille i Europa er klart noe av det største for en fotballspiller i Tippeligaen. Hvis vi nok en gang kan få reise ut ville det vært en opplevelse. LSK har vært der før, og vi ønsker oss tilbake, sier Strand som også satt pris på kampene i Intertoto-cupen.
                        - Det er klart at Intertoto ikke er det mest optimale, men likevel var det gøy å få reise til Newcastle. Vi fikk med oss et godt resultat der borte, og fikk prøvd oss mot et av Premier Leagues beste lag. En stor dag for LSK da vi tuktet Newcastle på St. James' Park.
                        Veien fra læregutt i 1999 da han kom til Åråsen til i dag har vært lang. Det har imidlertid gitt mange gode minner. Blant annet en viss sang som ofte blir sunget på Åråsen: "Pål Strand - Du er supermann".
                        - Jeg husker spesielt godt da Kanari-Fansen sang den for første gang. Vi hadde spilt serieåpningen borte, og tok i mot Rosenborg på hjemmebane. Jeg ble helt satt ut av at jeg ble tatt i mot på en sånn måte. Det er en av de tingene jeg vil tenke tilbake på når jeg legger opp som et av de største høydepunktene i min karriere. Den kvelden sitter der i minnet samme hva, sier Strand som ofte kun blir omtalt som "Supermann".
                        - Det er litt av en hedersbetegnelse å få. Jeg er stolt av at de setter så stor pris på meg.

                        Skadeutsatt
                        31-åringen har imdidlertid hatt varierende hell i karrieren til tross for en av Kanari-Fansens mest berømte sanger. En stund var han landslagsspiller, men det har til nå blitt med to innhopp med flagget på brystet.
                        - Jeg har dessverre vært mye skadet, og det var utrolig bittert å bli skadet da jeg var inne på landslaget. Syv måneder utenfor banen var ikke særlig gøy. Det ødela sjansene for videre spill på landslaget i den tiden der, sier han og får så spørsmålet om han ønsker seg tilbake til landslaget.
                        - Nei, det er ikke så viktig for meg. Jeg må vel innrømme at jeg aldri har ivret så mye etter å komme på landslaget, men det var jo veldig gøy å få sjansen. Nå er det viktigst å gjøre det best mulig for LSK. Det har det forresten alltid vært.
                        Ønsket om å spille på et høyere nivå har han etterhvert lagt på hylla.
                        - Klart alle drømmer jo, og alle ønsker selvsagt alltid å få prøve seg på et høyere nivå. Jeg vil likevel heller si det så enkelt som at jeg kun har tenkt å gjøre det best mulig i LSK-drakta. For meg er LSK viktigst.

                        Ekte LSK-gutt
                        Med over åtte år i samme klubb blir også følelsene knyttet til klubben, folkene rundt og ikke minst Åråsen som hjemmearena.
                        - Jeg er en ekte LSK-gutt nå. Jeg har store følelser for klubben, og Åråsen vil alltid være den stedet jeg tenker tilbake på når jeg en gang begynner å se tilbake på fotballkarrieren. Jeg har hatt mine beste år her som fotballspiller. Nå ønsker jeg å bidra i best mulig grad at jeg får enda flere positive minner å se tilbake på.
                        Likevel innrømmer Supermann at han ikke hadde store forholdet til LSK før han meldte overgang fra Raufoss i 99.
                        - Det eneste som gjorde at jeg hadde et forhold til klubben var at jeg spilte to turneringer som lillegutt mot LSK. De hadde et irriterende godt lag. Det husker jeg veldig godt.

                        På hjemmebane har Pål kone og tre barn. Han setter stor pris på støtten de og resten av familien hele tiden gir.
                        - Jeg er nok ikke den enkleste personen å leve med til tider. I de tilfellene hvor jeg har blitt skadet har jeg nok latt det gå utover de, men de stiller opp for meg hele tiden. Jeg er veldig takknemlig for at jeg har familien.

                        Megleryrket frister
                        Selv har Strand lyst til å fortsette som fotballspiller til han blir 35. Det betyr fire år til som aktiv fortballspiller. Deretter venter det sivile liv og jobb. Han er likevel ikke som alle andre. Drømmen om et yrke utenfor fotballen er stor.
                        - Det er klart at når fotballen har vært en så stor del av livet mitt så langt blir det nok rart å avslutte. Jeg har ikke noe spesielt ønske om å fortsette i et treneryrke, men man vet jo aldri, sier Strand som på dagens kampprogram pryder forsiden som megler. Et yrke som han synes er interessant.
                        - Jeg har vært inne på tanken flere ganger. Nå mangler jeg kun noen kurs på å bli ferdig med førsteåret på BI, og da kan jeg studere videre til å bli megler.
                        - Men jeg er like ubesluttsom som da jeg var 18. Jeg veit ikke hva jeg skal bli når jeg blir stor, sier Strand og ler.
                        Det er likevel årets sesong som står i fokus for Strand.
                        - Jeg føler jeg har noe å bevise, og skal gjøre mitt til at vi får gullet hjem til Åråsen, avslutter han med et stort smil.

                        Kommentar

                        • RSP
                          Moderator
                          • Aug 2004
                          • 10498

                          #92
                          lsk.no


                          Odd Grenland på søndag

                          (Åråsen stadion). Neste motstander for LSK er Odd Grenland på Skagerak Arena i Skien på søndag. Anders Rambekk mener LSK må heve seg et hakk. - Odd Grenland er bedre enn Fredrikstad, sier midstopperkjempen.

                          Av: Ole Kristian Bakkene

                          Med tre poeng mot Fredrikstad på mandag kunne LSK gå inn i en treningsuke med hevet selvtillit. Søndag er det imidlertid ny kamp, nå borte mot Odd Grenland på Skagerak Arena. Anders Rambekk, som har fortid i Skiens-klubben, mener LSK nå må heve seg et hakk i forhold til seieren over FFK.
                          - Jeg regner med at Odd Grenland til tross for tapet mot Strømsgodset er på et nivå høyere enn Fredrikstad. Vi må derfor heve oss i forhold til det vi gjorde på mandag. Vi har fortsatt mye å gå på, sier Rambekk som kom til LSK for to og et halvt år siden.
                          - For meg er det helt vanlig fotballkamp selv om jeg har spilt der før. Det er kun igjen tre spillere fra den tiden. Det har altså vært store utskiftninger.

                          Kunstgress i Skien
                          Odd Grenland gjør i disse dager om sin stadion, og søndag spilles første kamp på Skagerak Arena som på sikt skal ha plass til 11 500 tilskuere. Etter en lang diskusjon besluttet Odd Grenland å legge kunstgress på sin nye stadion. Noe LSK selvsagt er godt forberedt på.
                          - Vi har vår egen kunstgressbane som vi ofte trener på, så underlaget er noe vi kjenner godt til. Alle treningene den siste uka har foregått der, sier Anders Rambekk.
                          - Den siste treningsuka har vært veldig bra, og jeg føler at alle er veldig klare for å ta tre poeng i Skien. Vi vant der i fjor. Nå skal vi gjenta det i år også.
                          Rambekk hadde noen småproblemer før seriestart, men spilte hele kampen mot Fredrikstad på mandag.
                          - Jeg føler meg veldig klar, og har fått trent godt hele uka. Nå er jeg bedre rustet enn på lenge, slår midtstopperen fast som innrømmer at selvtilliten innad i laget nå er økende.
                          - Absolutt. Vi har mer selvtillit i forhold til at vi var såpass gode mot Fredrikstad. Defensivt gjorde alle en stor lagjobb, og vi holdt nullen igjen. Det er det som er nøkkelen til å vinne fotballkamper. Vi stenger igjen bakover, og framover gjør vi jobben som Tom Nordlie ønsker.

                          Styrker
                          En av styrkene som Rambekk trekker fram er nettopp det defensive spillet.
                          - Lillestrøm skal være kjent for den defensive jobbingen. Vi skal være knallharde og jobbe for hverandre. Selv om det kommer inn en ny trener så skal vi ikke forandre på det som kjennetegner LSK. Høy arbeidsmoral og knallharde taklinger, sier Rambekk.

                          Kampstart mot Odd Grenland på Skagerak Arena er 18:00. Det er begrenset tilskuerkapasitet til denne kampen pga. ombyggingen. Kanari-Fansen har fått tildelt 500 billetter. Besøk www.kanari-fansen.no for mer informasjon om dette.

                          Kommentar

                          • RSP
                            Moderator
                            • Aug 2004
                            • 10498

                            #93
                            NRK sport

                            Årets kjøp vrakes?




                            Lillestrøms Simen Brenne kan settes på benken i søndagens kamp mot Odd Grenland. Det sier trener Tom Nordlie.


                            Av: Morten Stokstad
                            Publisert i dag 17:05 Oppdatert i dag 18:03

                            Brenne er av mange beskrevet som årets kjøp i Tippeligaen, men det er ikke sikkert han får sin debut borte mot Odd.
                            For Lillestrøm har vunnet en del kamper uten Brenne, presiserer trener Tom Nordlie.

                            Ingen sikre
                            - Nei det er ingen som er sikre noen gang. Vi vant jo 3-0 mot På La Manga mot Vålerenga og, så vi har jo tre 3-0-seire uten Simen Brenne. Det kan jo hende vi blir enda bedre med ham, så vi får se, sier han.

                            Brenne landslagsdebuterte for kort siden, og scoret et av målene da Norge spilte 2-2 mot Tyrkia i EM-kvalifiseringen. Men at han likevel kan bli vraket i klubblaget, har han stor forståelse for.

                            - Det skal være konkurranse, det er forståelig dersom jeg ikke starter. Vi har vunnet 3-0 i åpningen, så konkurranse må det jo være, sier Simen Brenne til nrksport.no.

                            Resultatservice, nyheter, videoer og sendeplan for sport i radio og TV. Oppdater deg på sportsnyheter fra inn- og utland på NRK Sport.

                            Kommentar

                            • RoyVaadal
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Nov 2004
                              • 4055

                              #94
                              Moderatormelding:

                              Jeg har slettet et par innlegg (Buer-artikkel og mandagens kamp-program), fordi de ikke har nok nyhetsstoff i seg, eller ikke har nok LSK-relevans i seg til å forsvare en plass i nyhetstråden.

                              Det er bedre å sende en nyhet for mye enn en for lite til nyhetstråden. Derfor praktiserer vi en snill linje, der vi normalt ikke deler ut gule eller røde kort for slike innlegg. De blir bare slettet.
                              RoyVaadal.

                              Kommentar

                              • Fridtjof
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Feb 2005
                                • 2120

                                #95





                                Uenige om alt

                                – men Nordlie og Sandstø tror på beinhard batalje
                                SKIEN:
                                Med Tom Nordlie som trener og Arne Sandstø som lojalt midtbaneanker begynte Odd Grenlands opptur i norsk fotball. I dag er de uenige om det meste.
                                Av Per Kristian Torvik
                                – At Tom satset på meg som anker på midten forlenget karrieren min med et par sesonger, sier Arne Sandstø, som var kaptein for Nordlies flokk på banen.
                                – Arne var en lederfigur med størst erfaring og stor klokskap. At han byttet plass med Frode Johnsen, slik at han begynte spisskarrieren, gjorde jo heller ingenting, sier Tom Nordlie.
                                Sandstø fikk tilbud om å spille venstre back i LSK mens Even Pellerud var sjef, men valgte å bli spiss i Odd isteden. Noe av det beste han har gjort i norsk toppfotball var nettopp midtbanerollen hans under Tom Nordlie i 1998 og 1999.
                                – Klinker opp

                                I dag er de enige om at frispillingen bakfra er det Odd sitter igjen med etter Tom Nordlies to år i klubben på slutten av 1990-tallet.
                                – Etter at laget begynte å spille 4-4-2, slik som mot Strømsgodset i første serierunde, er alt annet jeg sto for borte. Jeg tror ikke det er bra for klubben. Det er mye Gaute Larsen og Stabæk i Odd nå, mener Nordlie.
                                – LSK i dag klinker ballen opp, der indreløperne og kantspillerne må slåss om andreballen, akkurat som Start gjorde de to siste årene, mener Sandstø.
                                – Om langballene er det jeg står for i norsk fotball, så er Arne er fotballromantiker. Vi spiller gjennom midtbanen når vi har plass til det, og slår langt hvis det er fornuftig. Det burde Odd også gjøre mer, istedenfor å miste ballen i midtbaneleddet med sitt småspill uten framdrift hele tida, mener Nordlie.
                                Hard kamp

                                – Hovedforskjellen mellom LSK og Odd i dag, er at vi er et mye mer spillende lag. På et jevnt kunstgress skal vi få tilbake det spillet vi står for, og som var umulig å mestre på ujevn Marienlyst sist søndag, sier Arne Sandstø.
                                – Vi har mye å gå på i forhold til kampen mot Fredrikstad. Vi er aggressive i spillestilen, men kommer til å underholde med meget god fotball etter hvert, sier Nordlie.
                                Noe er de likevel enige om: Morgendagens kamp på nye Skagerak Arena, som fortsatt er en byggeplass, vil bli en jevn og hard affære. Banen er ikke til å kjenne igjen fra Nordlies tid. Den er snudd 90 grader. Gress er skiftet med kunstgress, og på den ene langsiden står en halvferdig hovedtribune med plass til 3.000 tilskuere.
                                – Jeg tror dette blir meget underholdende. Jeg har stor respekt for LSK som lag. Jeg regner med at Tom kommer med et mannskap som står høyt og presser hardt. Vår målsetting er å spille med en formasjon som skal gi motstanderne problemer med hva de skal gjøre for å stoppe oss, sier Arne Sandstø.
                                – Jeg er med på underholdningen. Vi vet at vi må heve oss 10 til 15 prosent fra Fredrikstad-kampen for å vinne her nede. Men vi kommer til å satse alt på å ta med oss tre poeng hjem til Åråsen, sier Tom Nordlie.
                                Last edited by Fridtjof; 14.04.2007, 07:56.
                                Ingen kanarifugl skal noen gang bære drakt nummer 18 etter Legenden!

                                Kommentar

                                • Trondeo
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Jun 2005
                                  • 3062

                                  #96
                                  - En helt vanlig fotballkamp

                                  I vinter var han en hårsbredd fra å bli Odd-spiller. Søndag spiller Anders Rambekk mot klubben han nær signerte for.



                                  ÅRÅSEN (Nettavisen): Sagaen om Anders Rambekks på/av-overgang til Odd ble nesten like lang som Sagaen om Isfolket. I rundt to måneder svevde landslagsback Anders Rambekk i uvitenhet om 2007-sesongen ville bli spilt i hvit eller gul trøye. Først 8. januar, to dager før første LSK-trening, kom beskjeden:
                                  - Du blir i Lillestrøm!
                                  Bare tre igjen
                                  I dag er alt dette historie, og Anders Rambekk insisterer på at søndagens kamp i Skien mot gamlelaget Odd ikke gir ham andre følelser enn noen av de andre fotballkampene gir ham.
                                  - Dette er ikke annet enn en helt vanlig fotballkamp.
                                  - Sant å si er det ikke mange jeg kjenner i Odd lenger. Det er bare tre spillere igjen i klubben siden jeg dro for to og et halvt år siden; Jarstein, Ruud og Amundsen – i tillegg til trener Arne Sandstø da.
                                  Selv om Rambekk tilbrakte hele seks sesonger og spilte 138 seriekamper for Odd, insisterer han altså på at helgas kamp på Odds nye, halvferdige Skagerak Arena ikke er noe utenom det vanlige. Likevel er det Skien han har røttene i, og både han og kona Siv Merethe Kapstad vurderte kraftig å flytte tilbake til hjemstedet og familien tidlig i vinter, spesielt ettersom de ventet lille Ludvig til verden i slutten av januar.
                                  Slik ble det ikke, og Rambekk står fast på at han har fullt fokus på Lillestrøm – i alle fall frem til sommeren.
                                  - Jeg trives godt her, vi har fått en trener som vil satse på meg, og jeg bruker ikke energi på det som har skjedd.
                                  - Nå er Odd motstanderen, og jeg er innstilt på å fortsette den gode tendensen fra treningskampene og åpningskampen mot Fredrikstad.
                                  Full ro frem til sommeren - minst
                                  Og om Odd likevel kan bli hans neste stoppested når kontrakten går ut etter inneværende sesong, vil LSK-stopperen ikke ofre en tanke på nå.
                                  - Jeg tenker ikke på det i det hele tatt, bedyrer Rambekk.
                                  - Nå er jeg bare interessert i at jeg og Lillestrøm skal gjøre det best mulig og utvikle oss i tiden fremover. Den 1. juli har jeg lov til å prate med andre klubber, og først i den tida vil jeg begynne å tenke på hvor jeg skal spille de neste årene.
                                  30 år gamle Rambekk vet at den neste klubben han skriver under for, fort kan bli hans siste på toppnivå. Derfor vil sommerens eller høstens avgjørelse bli svært viktig, men i stedet for å ofre kalorier på det nå, velger han heller å rette fokus mot sin engelske favorittklubb Charlton.
                                  - Nå tror jeg de klarer seg, smiler stopperen entusiastisk.
                                  - Jeg pratet med Thomas Myhre nylig, og han sier at det er en vanvittig glød og entusiasme på treningene for tiden. Når de så er over streken, og både Sheffield United og Fulham sliter, tror jeg endelig på at de kommer til å holde seg i den engelske toppdivisjonen.
                                  Til The Valley i Jaguar
                                  Rambekks entusiasme for London-klubben begynte da han var guttepjokk. Om ikke interessen er like glødende som før, følger han likevel nøye med Alan Pardews mannskap, og et av sine hyggeligste fotballøyeblikk hadde han utenfor The Vallet for noen år siden.
                                  - Jeg kjenner en av gutta som jobber i klubben. Etter at den norske sesongen var over, tok jeg meg en tur for å se dem spille en hjemmekamp.
                                  - Kompisen min plukket meg opp på hotellet i Jaguaren sin, og kjørte meg inn til banen. Det var ganske hyggelig med en slik oppvartning, og spesielt morsomt var det da vi kjørte forbi klubbkollega Morten Fevang og et par kompiser på vei til kampen – jeg måtte selvfølgelig stoppe og hilse på, før jeg dro videre til området for de spesielt inviterte.
                                  Om han får den samme mottakelsen når han kommer til Skagerak Arena søndag er vel heller tvilsomt. Men hvordan han klarer seg mot gamlelaget kan du i alle fall se direkte her på TV 2 Sumo fra klokken 18.00 søndag kveld.



                                  Kommentar

                                  • Fridtjof
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Feb 2005
                                    • 2120

                                    #97


                                    I trenernomadens fotspor


                                    Tom Nordlie (45) har ikke noe mål om å trene så mange klubber som mulig. Det bare ser sånn ut.

                                    Av: Robert Veiåker Johansen
                                    Publisert: 14.04.2007 kl. 11:29
                                    Endret: 14.04.2007 kl. 11:32
                                    I morgen reiser Nordlie med Lillestrøm til Odd Grenlands nyoppussede stadion. Han er kjent der. Han har vært sjef der.
                                    Og ikke bare der.
                                    Hele fem ganger denne sesongen møter den relativt ferske LSK-treneren lag han har hatt ansvaret for.
                                    - Jeg tror jeg kommer til å få arbeidsro i Lillestrøm, og at jeg kommer til å bli her en stund. Bare vi ser at laget, klubben og enkeltspillerne er i utvikling, trenger vi ikke nødvendigvis å vinne i morgen eller i overmorgen, sier Nordlie, som aldri har hatt et ønske om å bli trenernomade.
                                    Men det har blitt slik likevel. Aftenposten har gått i fotsporene hans fra Odd Grenland til Lillestrøm.
                                    Odd Grenland (1998-1999)

                                    Opprykk fra 1. divisjon til eliteserien, 7. plass i eliteserien
                                    Odd ville ha en som kunne løfte laget og videreutvikle. Skiens stolthet hadde hørt mye pent om Skjetten-treneren som ifølge ryktene alltid gikk rundt med 22 kronestykker i lomma - slik at han kunne sette opp to lag og diskutere fotball uansett hvor han var. I sin første heltidsjobb som trener fikk Nordlie 300 000 kronestykker i året.
                                    Og en spillertropp med svært mange sterke personligheter.
                                    - Erik Holtan og Bård Borgersen var i nevekamp på den første treningen jeg ledet. Jeg husker en økt der Holtan ikke gadd å gjøre noe som helst. "Hvis du står sånn i mål, så vil vi ikke ha deg her", sa jeg. "Du blir ikke så lenge du heller", svarte Holtan, og sekundet senere suste en halvvolley en halv meter unna øret mitt.
                                    Odd fikk raskt merke noe som er blitt sagt utallige ganger om Nordlie gjennom hele hans trenerkarriére: Mannen er ekstremt krevende å jobbe sammen med.
                                    - Han kommer i kontakt med svært mange mennesker i alle deler av en klubb, og med den stilen han har, så vil han støte noen. Det gjorde han her også, sier Odd-styreleder Tore Andersen.
                                    Nordlie fikk respekt. Og han fikk en forlenget og forbedret kontrakt. Likevel stakk han da Vålerenga begynte å lokke.
                                    - Jeg vil ikke si at vi følte oss lurt. Men det var unødvendig. Det var nok en drøm for ham å bli spurt om å trene en så stor klubb, sier Andersen.
                                    - Jeg både angrer og ikke angrer. Jeg burde kanskje ha hatt tålmodighet og blitt i Odd litt lenger, innrømmer Nordlie i dag.
                                    Vålerenga (2000)

                                    Nedrykk, fikk sparken noen måneder etter sesongslutt
                                    En liten episode som illustrerer hvor kaotisk Nordlies ene Vålerenga-år kunne være. Laget spilte skjebnekamp mot Sogndal på Ullevaal - i et historisk elendig høstvær. Bare seier ga fornyet kontrakt. Enga ledet 2-1. Det var fem minutter igjen. Nordlie:
                                    - Hai Ngoc Tran kom løpende ut til sidelinja. "Jeg må bytte", ropte han.
                                    - "Hvorfor det?", spurte jeg.
                                    - "Jeg fryser!", svarte Hai.
                                    - "Det er kaldere i frysen til Diplom-Is enn her. Løp!", svarte jeg.
                                    Sogndal fikk 2-2. Vålerenga var i alvorlig trøbbel. Tom Nordlie hadde det vondt på sidelinjen. Materialforvalter Pål Engebretsen har senere fortalt at treneren spurte ham "hva skal vi gjøre, hva skal vi gjøre?", og at Engebretsen svarte "jeg vet ikke, du er trener, jeg er materialforvalter".
                                    Nordlie sier at historien ikke stemmer. Kilder Aftenposten har snakket med sier at han ofte gjør det; at han kan oppleve verden og virkeligheten på en annen måte enn omgivelsene.
                                    Treneren ble hentet til toppjobben i Oslo av Jon H. Nordbrekken og Øystein Stray Spetalen.
                                    - Det var for mange som dro i ham. Aksjeselskapet, klubben, Klanen, alle rundt klubben. Tom trenger én sjef, han, sier Nordbrekken.
                                    VIF ble alt annet enn toppen.
                                    - Han kom til en klubb som nærmest var i borgerkrig, mener Morten Grødahl, klubbformannen som lenge forsøkte å holde en hånd over treneren, men som kastet inn håndkleet på et klassisk, turbulent årsmøte noen uker før Nordlie til slutt fikk sparken.
                                    - Jeg vet ikke om han ville ha fått fortsette dersom jeg hadde gjort det. Det var noe med slitasjen. Han deler en spillergruppe i to - den ene halvdelen elsker ham, den andre orker ikke mer. Men jeg synes fortsatt det er trist at det endte som det gjorde.
                                    - Vi kjempet med nebb og klør for at han skulle få bli, men pengefolket sparket ham, sier Even Haugen, som var administrerende direktør for sirkuset.
                                    Etter et knalltøft år - både sportslig og privat - la Nordlie det aller meste av skylden på den sterkeste spilleren sin, Kjetil Rekdal, som overtok trenerjobben. Forholdet mellom de to har vært et av fotball-Norges mest iskalde i ettertid.
                                    Sandefjord (2002-2003)

                                    Tapte opprykkskvalik mot Brann, så mot Vålerenga
                                    Nordlies hvileår var ikke det helt store. Han fryktet at karrieren var i fare. En lang periode besto underholdningen hans av å kikke på isfiskerne på vannet han hadde utsikt til fra stua. Da Sandefjord tok kontakt et halvt år før 2002-sesongen begynte, følte Nordlie at han begynte å våkne igjen. Sandefjord, et lag han noen år tidligere hadde omtalt som "en badeplass".
                                    - De best betalte spillerne hadde 100 000 kroner i året. De hadde akkurat begynt å kjøpe folk fri fra jobben slik at de kunne trene klokka tre i stedet for på kvelden. Men det var artig, sier hovedpersonen.
                                    Begge kvalik-kampene var kontroversielle. Ingen kunne ha sagt noe på om Sandefjord hadde sendt ned både Brann og VIF, men dommerne var ikke på Tom Nordlies lag. Etter to sesonger mente alle at nok var nok.
                                    - Det klokeste en klubb som ikke har struktur kan gjøre, er å ansette Tom Nordlie. Der er han dritgod. Så går det en tid. . . Vi valgte i hvert fall å ansette en annen type pedagog. Det ble jo litt støy her, noe jeg registrerte at det ble i Start også, sier daglig leder Øystein Ulsnæs.
                                    Start (2004-sommeren 2006)

                                    Opprykk i 2004, seriesølv i 2005, sparken sommeren 2006
                                    Det kunne sikkert ha vært skrevet en bok om Tom Nordlies Start-periode. Fortsatt er den sår å snakke om for de involverte i Kristiansand. Sitatene som kom ut etter exit'en, de som var av typen "han har ikke respekt for mennesker" og "folk finner seg ikke i å bli behandlet slik" var anonyme. På Sørlandet ble Nordlie og styreleder Erik Solér lenge sett på som en "hånd og hanske"-duo. I ettertid har de ikke snakket sammen. Da Aftenposten følger trenerens spor nesten ett år etter, får vi vite at det knapt fantes en eneste spiller som ønsket at han skulle fortsette, men vi får ikke skrive hvem som sa det.<p/>
                                    Hva var det som gikk så fryktelig galt?
                                    Mannen tok en klubb som var så nær konkurs som en klubb kan komme. En klubb med bare 11 spillere. Han ledet den til et av tidenes mest overlegne opprykk til eliteserien. Derfra direkte til sølvplass i vår fremste liga, et feilaktig offside-avblåsning fra gull. Noen måneder senere var han klubbens problem. De samme som løftet ham på gullstol, dro ham nå ned i søla.
                                    - Tom er utrolig krevende, og sliter på omgivelsene. Det er vel det som har skjedd her. Alle rundt ham er slitne, fastslo Start-legenden Svein Mathisen, som hadde sønnen Jesper på laget.
                                    - Jeg fikk skylden for alt, og mye av det falt på sin egen urimelighet. Lokalmedia ga de negative mye taletid, sier Nordlie.
                                    Etter to seire, seks uavgjort og fire tap var det slutt.
                                    - Det var trist. Klubben og jeg kunne ha bevist at man ikke er nødt til å sparke treneren for å snu noe, mener han.
                                    Viking (2006)

                                    Ledet Viking i syv seriekamper, og bidro til at klubben berget plassen i eliteserien
                                    Men av og til kan det være lurt å sparke treneren for å snu noe. Viking lot svenske Tom Prahl gå, og ga Tom Nordlie en fet "leiesoldat"-lønn for å berge dem.
                                    - Det varte bare i syv uker. Jeg hadde lyst til å se hvor raskt man kan påvirke en gruppe. Folk sier at det tar så lang tid. Da det var over, opplevde jeg et svært emosjonelt øyeblikk.
                                    - Han er helt i Stavanger. Han reddet oss, sier midtbanespilleren Jone Samuelsen.
                                    - Hva er det med ham?
                                    - Han er en veldig god motivator. I tillegg er han tøff, bestemt, og vet hva han snakker om. Han står for offensiv fotball, og folk her elsket det jo. Jeg kan godt forstå at noen blir litt lei av ham, for han er kravstor, gjentar svært ofte ting, og vil ha frem det aller beste på hver eneste trening, mener Samuelsen.
                                    Sammen gråt de av glede etter at Viking berget plassen med å slå Brann 5-0. Tom Nordlie har aldri vært redd for å gråte. Enten han taper eller vinner.
                                    Ingen kanarifugl skal noen gang bære drakt nummer 18 etter Legenden!

                                    Kommentar

                                    • Gale Isbre
                                      Seniormedlem
                                      Myklebust Light
                                      • Dec 2005
                                      • 1164

                                      #98


                                      TRENGTE BILDE: RB-sporten trengte bilde av Nordlie og Sandstø sammen. Ut av det mente Telemarksavisa at Nordlie hadde vært og speidet på Odd-treningen. FOTO: Per Kristian Torvik

                                      Odd så spøkelser

                                      SKIEN:
                                      Telemarksavisa gjorde et poeng av at Tom Nordlie dukket opp på Odds trening fredag.
                                      Av Av Per Kristian Torvik
                                      Publisert 14.04.2007 - 22:00 Oppdatert 14.04.2007 - 18:53
                                      Tips en venn om denne saken
                                      Skriv ut denne siden



                                      Trener Gaute Larsen likte det ikke.
                                      – At vi flyr på hverandres treninger er ikke vanlig. Det har med høflighet å gjøre, sa han.
                                      Om LSK-treneren i det hele tatt fikk med seg noe av det Odd gjorde er tvilsomt, der han snakket med gamle kjente.
                                      – Det jeg ønsker å vite om Odd, vet jeg allerede, sa Nordlie.

                                      Artikkel-grunnen
                                      Bakgrunnen for at han i det hele tatt var der er følgende:
                                      RB-sporten hadde tidligere på dagen snakket med Arne Sandstø og Tom Nordlie om årene de var i Odd, der Nordlie var trener og Sandstø kaptein, hvordan de og laget hadde utviklet seg siden – og hva som eventuelt var igjen av det Nordlie sto for i klubben.

                                      RB tar skylden
                                      Problemet var at vi manglet et bilde av de to. Det passet godt å kombinere i og med at LSK-treneren skulle til Skien.
                                      Meget motstrebende fikk vi halt Nordlie inn på stadion mot slutten av treningen. Grunnen til det var at han nettopp ikke ville forstyrre i de siste forberedelsene.
                                      Derfor Telemarksavisa og Gaute Larsen: Romerikes Blad tar skylda.
                                      Samtidig er vi ganske sikre på at LSK-.treneren ikke så noe som vil få avgjørende betydning i morgendagens kamp.

                                      Kommentar

                                      • RSP
                                        Moderator
                                        • Aug 2004
                                        • 10498

                                        #99
                                        Fxt

                                        Gledet seg over FFK

                                        Av Marius Vik
                                        15.04.07 10:55

                                        Han likte at gamlelaget FFK banket Lyn, men Simen Brenne innrømmer det kriblet i beina der han satt.

                                        FREDRIKSTAD STADION (Nettavisen): Simen Brenne var en av nærmere 13.000 tilskuere som hadde tatt seg en tur til Fredrikstads nye stadion for å bivåne åpningskampen mot Lyn. Han likte det han så.
                                        - Dette var artig, innrømmer Lillestrøm-spilleren som gir for syv millioner fra nettopp Fredrikstad etter fjorårssesongen.
                                        Foran et fullsatt stadion med rød- og hvit-kledde FFK-supportere var det ikke fritt for at det kriblet litt i beina til den gamle helten til Plankehaugen.
                                        - Selvfølgelig, spesielt siden jeg ikke fikk spille åpningskampen for Lillestrøm.

                                        Om han får spille søndagens LSK-kamp mot Odd er ennå ikke klart. Lillestrøm-trener Tom Nordlie sier til Nettavisen at Khaled Mouelhi er den eneste spilleren på midtbanen han er sikker på vil starte bortekampen. De andre to plassene er det nevnte Brenne, Kasey Wehrman og Espen Søgård som slåss om. Også Bjørn Helge Riise kan bli trukket ned i en indreløperrolle, siden Karim Essediri har imponert stort på trening denne uka, og kan gå inn på høyreflanken.
                                        - Vi får se, men jeg håper selvfølgelig jeg får spille, sier den ferske landslagsspilleren til Nettavisen.

                                        Brenne hadde tatt seg en kjapp tur til Fredrikstad for å besøke kjæresten Anna-Marie Augustin. Sammen kunne de glede seg over et FFK-lag som hevet seg betraktelig fra den skuffende seriedebuten mot Lillestrøm på mandag.
                                        - De var mye bedre fremover i dag, og fikk med seg mye mer folk fremover på banen, mener midtbanespilleren.
                                        - Men det er en vanskelig kamp å vurdere, siden de spilte mot ti mann så lenge.

                                        Kommentar

                                        • Chessheim-kanaris
                                          Seniormedlem
                                          Myklebust Light
                                          • Oct 2005
                                          • 1022

                                          Occean avgjorde mot eks-klubben

                                          SKIEN (VG Nett) (Odd - LSK 0-1) Odd fikk åtte millioner i betaling da de solgte Olivier Occean til Lillestrøm foran fjorårssesongen. Søndag viste spissen hvorfor.

                                          [FONT=Arial]Av ANDREAS NYHEIM

                                          [/FONT]
                                          [FONT=Arial,Helvetica]Foto: Scanpix
                                          [/FONT]






                                          25-åringen senket eks-klubben med kampens eneste mål - og ga Lillestrøm nok en trepoenger i åpningen av 2007-sesongen.

                                          VG Nett LIVE:
                                          Fyldig referat fra kampen!

                                          Etter en variabel fjorårssesong, der han scoret sju mål på 23 kamper og ikke helt levde opp til kjøpesummen, har Occean fått en knallstart på årets sesong. Han scoret også da Fredrikstad ble slått 3-0 i sesongåpningen.

                                          Målet mot Odd var av beste goalgettermerke. Et hardt skudd i nærmeste hjørne da han ikke ble passet på av Odd-forsvaret fem minutter før pause.

                                          Nilsson i tverrliggeren

                                          Lillestrøm vant alt i alt en fortjent seier, men Odd var også svært nær å score. Pelle Nilsson - som før kampen fikk beviset på at han var best på VG-børsen i fjor - satte et frispark via et motstanderbein og i tverrliggeren. Det nye spisskjøpet i Skien, Zbynek Pospech, prøvde seg dessuten med et par brukbare headinger - i en ellers anonym hjemmedebut.

                                          På tampen ble Nilsson flyttet opp som en ekstra midtspiss, men uten at det skapte noe farlig foran Heinz Müller i LSK-buret.

                                          For hjemmelaget har sesongstarten vært alt annet enn lys. De er sammen med Aalesund det eneste laget som ikke har tatt poeng i de to første rundene.

                                          Kippe utvist

                                          Minuset for Tom Nordlie var at Simen Brenne haltet av banen midt i 1. omgang i sin LSK-debut. Den landslagsaktuelle spilleren plukket øyensynlig opp en lårskade.

                                          Dessuten ble stopperkjempen Frode Kippe unødvendig utvist på overtid etter å ha dyttet Espen Ruud overende.

                                          For Odd måtte en annen landslagsaktuell spiller, keeper Rune Jarstein, ta av seg hanskene i pausen - uvisst av hvilken årsak.


                                          SKIEN (VG Nett) (Odd - LSK 0-1) Odd fikk åtte millioner i betaling da de solgte Olivier Occean til Lillestrøm foran fjorårssesongen. Søndag viste spissen hvorfor.
                                          mvh Lsk's nye fysioterapeut

                                          Kommentar

                                          Working...