april 2007

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • hoyt
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Nov 2004
    • 2850

http://www.rb.no/lsk-magasinet/article2727592.ece

TO 2 ÅR I DRAMMEN: André Bergdølmo har en 1+1 års kontrakt med Strømsgodset. Spiller han et visst antall kamper i år blir kontrakten automatisk fornyet.

Regner med pepper

DRAMMEN:
    André Bergdølmo (35) innser at han aldri blir kvitt Judas-stemplet på Åråsen. Det skjønte han da 14-åringer ropte skjellsord etter ham i København i fjor.

Av Espen Solbakken

– De var fire år da jeg gikk til Rosenborg, så jeg får nok høre det igjen på mandag, tror eks-LSK'eren.
    Bergdølmo tror det er mange som ikke har hørt hans egen versjon av hva som skjedde for over ti år siden. Det er en lang historie, men her er 35-åringens egen kortversjon av den kontroversielle overgangen.
    – Jeg ble sagt opp i LSK via brev i posten. Der sto det at jeg var ferdig i klubben. Grunnen var at jeg fikk et jobbtilbud i Trondheim som Lillestrøm ikke kunne matche. Jeg hadde ingen utdannelse, og det eneste LSK kunne oppdrive var en jobb i Coca Cola – med stabling av bruskasser! Da sa jeg til Svein Skoglunn at jeg ønsket å reise til Trondheim for å spille fotball og benytte meg av jobbtilbudet der oppe.
    – Da kom oppsigelsen per brev, og jeg var faktisk klubbløs noen dager i november '96, minnes Bergdølmo.
    Avispepper

Som om ikke supporternes vrede i lokalmiljøet er nok, så ble veteranen også slaktet av Dagbladets Morten Pedersen etter at Jan Gunnar Solli gikk rundt ham forut for Branns 3-1-mål forrige helg.

– Hvordan reagerte du på den tøffe kritikken?
    – Det var voldsomt etter en enkeltkamp, og jeg tok kommentaren hans faktisk litt personlig. Det var jo ikke noe intervju heller, så min eneste mulighet er å svare med godt spill på banen. Jeg oppretter ingen hjemmeside for å svare Pedersen, sier Bergdølmo, som i avisen nærmest ble beskrevet som en gammel, avdanket proff hvis eneste ønske og mål var å komme hjem for å melke ut de siste kronene av karrieren.

– Dagbladet antydet en årslønn på to millioner kroner?
    – Jeg så det. Jeg er fornøyd med lønna, det er alt jeg vil si. Men fotballen er viktigst for meg. Jeg følte meg virkelig ønsket av Strømsgodset, og det var derfor jeg kom hjem. Jeg kunne fortsatt i utlandet om dette handlet om penger.
    Han kunne godt ha havnet i LSK også. Både før og etter årene i FC København, var backen i samtaler med LSK. En forsoning var på trappene et par ganger, nå er det trolig for seint – i mange Lillestrøm-øyne er og blir Bergdølmo en Judas.
    Sliten kropp

Fredag trente André Bergdølmo alternativt. Han fikk et lite sjokk da Godset-treningene strakk seg over to timer og mer til. I København var det en time og et kvarter med intensivt spill, og ferdig med det.
    – Kroppen er ikke helt innstilt på norske treningslengder ennå. Men fysioterapeuten her er i verdensklasse, så det passer bra i denne fasen av karrieren. Men jeg regner med å bli klar.
    Bergdølmo kan fortelle om en dårlig Marienlyst-matte før 3. serierunde. Og et Godset-lag som er tilnærmet prikk likt LSK i hvordan man ønsker å framstå.

PS! André Bergdølmo har slått seg ned i Sørumsand i huset han kjøpte før han flyttet til Danmark. Nå settes spaden i jorda for familiens nye hus i Sørum.
    "A true champion is the one who falls and rises again. We will rise again."
    - Nosa

Kommentar

• vollafugl
      Seniormedlem
      Myklebust Light
      • Dec 2006
      • 978

Dobbeltroller i fotball

Vil fjerne dobbeltrollene i fotballen

Fotballforbundet fremmer et lovforslag som kutter i makten til fotballinvestorene og fjerner dobbeltrollene. - Vi ønsker en avklaring, sier fotballpresident Sondre Kåfjord.

Tekst: Geir Råve
      Fredag, 20.04.07 kl. 17:30

Annonse:

Kåfjord ønsker nå et klarere skille mellom fotballklubbenes rike onkler og klubbenes valgte styrer. Forslaget skal opp på idrettstinget i Skien i mai, og innebærer et klart skille mellom investor- og klubbmakt.
      Både Lillestrøm og Viking sliter med å videreføre dagens praksis dersom et skjerpet forslag fra Idrettsforbundet blir vedtatt.
      Lillestrøm-eier Per Berg er både formann i aksjeselskapet og sitter i Åråsen-lagets sportslige utvalg. Berg skal ha krevd Uwe Röslers avgang etter fjorårssesongen, og det er den type maktbruk Fotballforbundet vil ha slutt på.
      Med de reglene som nå blir fremmet, må investor Berg ut av Lillestrøms sportslige utvalg.

Viking-topp i to styrer
      Vikings Ole Rugland
      er et annet tilfelle. Han er både styreleder i klubben og klubbens aksjeselskap. Rugland eier dessuten 11,7 prosent av aksjene i Stavanger-lagets selskap.
      - Vi er fullt klar over at Viking er i en slik situasjon, og de er selv klar over problematikken. Vi har lenge hatt en dialog med klubben om dette, sier fotballpresidenten til ABC Nyheter.
      Han utdyper:
      - For å unngå at noen får dobbeltroller i klubbene, og at ingen utelukkende skal påvirke aktørene for å få økonomisk gevinst, ønsker vi en avklaring rundt tematikken.
      Idrettsforbundet vil stramme inn
      Andre klubber der investorene har stor makt, er Lyn (Smart Club-eier Atle Brynestad), Strømsgodset (mobil-gründer Atle Kittelsen), Start (Erik Solér og Ernst Ravnaas), Vålerenga (investor John Fredriksen) og Molde (Kjell Inge Røkke).
      Til idrettstinget har NFF foreslått følgende lovendring i Idrettsforbundets lovverk:
      «En person som direkte eller indirekte har økonomiske interesser knyttet til et idrettslags drift gjennom avtale etter lovens § 13 eller som er tillitsverv eller ansatt med en slik interesse, kan ikke ha tillitsverv i NIFs organisasjonsledd».
      Styret i Idrettsforbundet støtter intensjonen i forslaget, men går heller for et enda klarere forslag fra Idrettsforbundets lovutvalg.
      - Vi ønsker klart skille mellom ansatte og tillitsvalgte. Det må være et skille mellom det å være ansatt i en klubb, og det å ha et tillitsverv i klubben. Det blir galt når en person som er med på å fatte idrettspolitisk vedtak, samtidig er den som skal sette disse ut i livet, sier utvalgets leder Marit Wiig.

Uklart fotball-regelverk
      Fotballforbundet har i dag vage regler for hvor stor innflytelse en investor kan ha i en klubb.
      - Slik det er i dag, så er det vanskelig å definere hva det vil si å ha dominerende innflytelse i et aksjeselskap, når en sitter som medlem av for eksempel et styre. Er det en prosent, fem prosent eller ti prosent? Det kommer helt an på, fortsetter Kåfjord.
      Wiig ser frem til tinget i Skien.
      - Det blir en meget spennende debatt, og en nødvendig debatt. Jeg gleder meg til å se hva som skjer.
      Men hun er usikker på hva som vil skje i tilfellene som i dag blir berørt av regelskjerpingene. Det gjelder både Per Berg og Ole Rugland, som begge er valgt til å fortsette i sine verv både av aksjeselskapene og klubbene sine.
      - Det kan gis dispensasjon fra idrettstyret i visse situasjoner, men hva som skjer der hvor det i dag klart vil være spørsmål rundt inhabilitet, vet jeg ikke.
      Lillestrøm-lederen reagerer
      Styreleder i LSK, Per Mathisen, er mer enn betenkt over forslaget.
      - Dersom dette blir vedtatt, er vi tilbake til steinalderen. Hvis Idrettsfoprbundet tror det er så lett å finne ressurspersoner som vil ofre tid og energi på idretten, må de tro om igjen. Idretten vil med dette spenne bein på seg selv,
      Mathisen mener det er svært få investorer som går inn i klubber med det for øyet å tjene penger.
      - De aller fleste gjør dette med hjertet. For vår del, med Per Berg, så er hans høyeste ønske at Lillestrøm skal bli best mulig. Med dette kaster de mange ildsjeler på gata.
      - Jeg håper virkelig de mislykkes med dette lovforslaget.

Norsk riksavis med bred nyhetsdekning fra inn- og utland. Kommentarer, helse- og livsstil, reise, privatøkonomi og motor.

Jeg overlater til moderatorene å avgjøre om dette en en LSK-nyhet. Det er i alle fall et pent bilde av Nordlie.

Kommentar

• Øystein
        Medlem
        Møteplager
        • Feb 2006
        • 79

-Jeg bør spille

Fra Nettavisen:

Jeg bør spille
        Eirik Bertheussen og Pål Steffen Andresen slåss om å fylle tomrommet etter Frode Kippe. Begge mener de bør spille.

Av Marius Vik
        LILLESTRØM STADION (Nettavisen): Eirik Bertheussen (23) og Pål Steffen Andresen (24) er like forskjellige som en ny tanks og en velkjørt Jaguar: Mens Eirik Bertheussen er en klassisk, hardttaklende stopper med sin styrke i luftrommet, er Pål Steffen Andresen kjapp og med masse Tippeliga-erfaring. Med Frode Kippe suspendert, må Tom Nordlie nå bestemme seg for om han går for krig eller eleganse i bortekampen mot Strømsgodset.
        Og – begge stopperne understreker at de vil ha plassen.
        - Jeg bør spille, sier Eirik Bertheussen.
        - Jeg er i god kampform, mens Pål Steffen har vært ute i hele vinter, og bare trent de siste to ukene, legger den 185 centimeter høye midtstopperen.
        - Har vært der før
        Noen umiddelbar støtte får han imidlertid ikke fra sin kortklipte kollega.
        - Jeg bør spille, mener Pål Steffen Andresen.
        - Jeg har vært der før, og har en del kamper på dette nivået (Andresen har 86 kamper i Tippeligaen, mens Bertheussen har fem minutter som innbytter mot Odd, red. anm.).
        Likevel er de begge enige i at de er to meget forskjellige spillere, og at det hele kommer an på hva slags type Tom Nordlie ønsker å prioritere mot Strømsgodset kommende mandag.
        - Mens Eirik er en typisk duellspiller, har jeg hurtigheten han ikke har, hevder Andresen, en av svært få spillere på dagens LSK-lag som kommer fra egen stall.
        Hele forsvarsrekka kan endres
        Og selv om det er liten tvil om at Bertheussen er en knalltøff duellspiller a la Frode Kippe, vil ikke Tom Nordlie gå med på at han mangler noen hurtighet.
        - Han er nesten like rask som Pål Steffen Andresen, mener LSK-treneren.
        - Betyr det at han ligger an til å bekle stopperrollen på mandag?
        - Vi skal bruke de siste dagene før kamp å se det an. Pål Steffen har svært mye borte i vinter, sier Nordlie, og antyder at rødtoppen kanskje ligger betyr an i løypa.
        - Samtidig er det vel så viktig for oss å tenke på hvilken spillertype vi trenger mot Strømsgodset. De har blant annet to meget hurtige flankespillere, og det kan godt hende at vi også gjør andre rokkeringer, som for eksempel å kjøre Pål Steffen ut på en av backene, forteller Nordlie - glad for å kunne fokusere på neste kamp, og ikke forrige.

Kommentar

• RSP
          Moderator
          • Aug 2004
          • 10498

Drammens Tidende

Kompisduell på Marienlyst

Dag-Eilev Fagermo vil ikke bli sammenlignet med Tom Nordlie, men innrømmer at Lillestrøm-treneren har lært ham mye.

magne.nilsen@dt.no

I morgen kveld utkjemper de to kameratene sin aller første trenerduell i Tippeligaen - ni år etter de først ble kjent i Skien. Den gang var Tom Nordlie nyansatt Odd-trener, mens Dag-Eilev Fagermo startet i jobben som spillerutvikler i Telemark fotballkrets.
          -Vi hadde kontor vegg i vegg, minnes Fagermo.

Det ble starten på et vennskap preget av masse fag. Fotballfag.
          -Vi ringes ofte, og diskuterer mye fotball. Men det blir vel ikke så mye av det før denne kampen, gliser Nordlie. Mange har fremstilt Nordlie som en slags læremester for Fagermo. Den påstanden er delvis overdrevet. Fagermo har hentet inspirasjon flere miljøer og flere personer enn Tom Nordlie. Men han legger ikke skjul på at den karismatiske Lillestrøm-treneren har vært en nyttig samtalepartner opp gjennom årene. -Tom er et kunnskapsorakel. Det skal ingen ta fra ham. Og Tom deler gjerne med andre, sier Fagermo. -Jeg har plukket opp en del ting fra ham. Det med bred indreløper var i sin tid Toms idé. Den har jeg stjålet, fortsetter han.

DISKUTERER MYE. 4-3-3 er en fellesnevner. Men ingen kopi.
          -Tallkombinasjonen er lik. Spillestilen er delvis lik. Vi bruker nok frispilling mer enn Tom gjør, mens Tom er mer gjennombruddshissig enn oss, forteller Dag-Eilev Fagermo. Nordlie mener mye er likt. -Men på selve spillestilen har SIF kommet lenger enn oss. De har fått trent et år i 1. divisjon, slik jeg gjorde med Odd og Start. I Lillestrøm har vi forandret en del i forhold til hvordan laget har spilt tidligere. Vi har terpet som søren, og noe er vi blitt bra på. Andre ting ikke fullt så bra, sier Nordlie.

Fagermo er av den oppfatning at likhetene mellom de to er vel så store på treningsfeltet. -Vi har diskutert trening mye. Det er vi ganske enige om prinsippene, sier Fagermo.

SER HELHETEN. I starten lærte Fagermo mye av Nordlie. Etter hvert har rollefordelingen tatt en dreining.
          Dialogen og diskusjonene er lærerik for oss begge, og utviklende i seg selv. Man får en bekreftelse på om ting er riktig eller ikke. Jeg lærer mye av Fagermo, sier Nordlie.
          Enkelte tunger vil ha det til at de to kameratene også er like på andre felt. Begge karakteriseres som krevende og detaljorienterte. De stiller tøffe krav til omgivelsene.
          -Styrken vår er at vi setter ting i system, og vi er flinke til å se helheten, sier Nordlie.

Både han og Fagermo har en frittalende stil, og tidvis svært engasjerte under både kamp og trening. Den siste uken har spesielt Tom Nordlie fått merke dette på kroppen. Lillestrøm-trenerens verbale utbrudd etter Odd-kampen har preget sportssidene, og mannens væremåte er blitt heftig debattert i media.

IKKE PRESTISJE. -Blir det litt ekstra prestisje for deg å møte Nordlie?
          -Nei. Jeg ønsker å vinne denne kampen, og jeg tror vi har en bra sjanse. Men jeg unner Tom suksess i Lillestrøm, påpeker han.
          -Vil mandagens kamp bære preg av du og Nordlie kjenner hverandre så godt?
          -Nei, det tror jeg ikke. Begge ønsker å få til sitt eget spill, svarer Dag-Eilev Fagermo.
          Før seriestart skrøt Tom Nordlie av Strømsgodset i Drammens Tidende. Ikke tilfeldig, tror Fagermo. -Det er bare for å få presset på oss og bort fra seg selv. Jeg kjenner Tom så godt at jeg vet hvordan han tenker, sier Fagermo. Nordlie spår en fysisk tett kamp på en lite innbydende Marienlyst stadion. -Jeg frykter ikke noen, men har respekt for kollektivet Strømsgodset. Kollektivet er en større trussel enn individuelle spillere, sier Lillestrøm-treneren.

Kommentar

• Gjertsen_KANARIS
            Seniormedlem
            Forumonanist
            • Jun 2006
            • 196

Leo, rekker ikke lsk kampen!

Øyvind Leonhardsen, rekker ikke kampen mot lsk "SIF-trener Dag-Eilev Fagermo må også klare seg uten kaptein Øyvind Leonhardsen mot Lillestrøm."

Synd for dem men vil vel ikke utgjøre så stor forskjell uansett!
            VI ER KANARIFANSEN OG HOLDER ALDRI KJEFT<3

Kommentar

• Fridtjof
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Feb 2005
              • 2120

Tent av motgangen

ÅRÅSEN:
              Pål Steffen Andresen trives ikke på sidelinja.

Fram til Royal League-finalen i fjor var fotballkarrieren til Pål Steffen Andresen en solskinnshistorie. Motgangen i året som har gått, har gjort midtstopperen utålmodig.
              I dag får han igjen sjansen fra start for LSK. Skadeproblemer og benkeplass det siste året har gjort 24-åringen tent på å vise at han fortjener en plass på Tom Nordlies lag.
              Tidligere var ikke fotball så viktig for Andresen. Det var ingen selvfølge at han skulle bli a-lagsspiller i moderklubben.
              Talentet og ferdighetene var alltid der. Men interessen var ikke like stor. Nå ser han annerledes på det.
              – Det var flere ganger jeg vurderte å gi meg. Mange av kameratene mine ga seg, og jeg var ikke sikker på om jeg ville fortsette. Men etter at jeg kom med i a-lagsstallen, ble det annerledes. Og da jeg ikke spilte fast i fjor, merket jeg hvor viktig det er å spille. Det er jo jobben min, sier Andresen.
              Spilte alltid som liten

2006 ble den første sesongen i fotballkarrieren hans hvor ting ikke gikk på skinner. Som liten var han alltid blant de beste. I a-lagssammenheng opplevde han også framgang hvert eneste år – fram til i fjor.
              Også i fjor så det lyst ut. Han var et førstevalg, men i Royal League-finalen tre dager før serieåpningen, var uhellet ute. Med en kjempekul i hodet ble han båret ut etter ett minutt.
              Resten av sesongen spilte han en birolle på Åråsen. Han fikk stort sett sjansen når andre måtte stå over.
              Før årets sesong har Andresen opplevd ny skademotgang. Akillesproblemene tvang fram en operasjon i januar. Mot Strømsgodset i kveld får han igjen sjansen fra start fordi Frode Kippe må stå over.
              Statistikken sa Pål Steffen

24-åringen trodde ikke han skulle få sjansen så kort tid etter skadeperioden. Men han er klar til å gripe den.
              – Jeg regnet først med at Tom ville bruke Eirik (Bertheussen). Men tidlig i uka skjønte jeg at jeg lå godt an. Og jeg er klar, lover Andresen.
              LSK-trener Tom Nordlie er ikke bekymret for å bruke Andresen. Han har brukt den siste uka på å vurdere ham og Eirik Bertheussen opp mot hverandre.
              – Det handler om mest om hvilken spillertype jeg tror er best for laget i denne kampen. Eirik og Pål Steffen har ulike kvaliteter, og at jeg velger Pål Steffen betyr ikke at jeg ikke stoler på Eirik. Flere ting har spilt inn, og statistikken Anders (Rambekk) og Pål Steffen har når de har spilt sammen betydde en del, sier Nordlie.
              De to har spilt 18 kamper sammen som midtstoppere – og LSK har vunnet 12 av kampene. Bare to har endt med tap.
              LSK-treneren mener at Andresen har et stort utviklingspotensial som midtstopper i hans måte å spille på.
              – Selv om han har vært skadet i vinter, har han fått med seg teorien og sett det vi har gjort på treningsfeltet. Han er den av midtstopperne våre som har størst forutsetninger til å spille seg ut bakfra, mener Nordlie.
              Ingen kanarifugl skal noen gang bære drakt nummer 18 etter Legenden!

Kommentar

• RSP
                Moderator
                • Aug 2004
                • 10498

lsk.no

Halveis i mai

(Åråsen stadion). LSKs storhall utenfor Skedsmohallen begynner å ta form. I forrige uke gikk man i gang med å løfte på plass takkonstruksjonen, og en gang i mai er man halvveis med å bygge Romerikes nye storstue.

Av: Ole Kristian Bakkene

- Vi er i gang med å løfte takkonustruksjonen, og alt går så langt etter planen. I mai er vi halvveis, forteller Per Christian Eidevik til LSK.no.
                Hallen vil få en tilskuerkapasitet på 3000 tilskuere og ligge rett ved Skedsmohallen.

- For fotballen på Romerike og Oslo/Akershus og omegn blir det den flotteste hallen man kan få. Banedekket er av svært høy kvalitet, og er så naturlig som man kan komme. Vi vil ha plass til 3000 mennesker,
                og det blir en storstue akkurat som Åråsen, men nå på viterstid.
                - Vi har noen utfordringer i forhold til sanitærfasiliteter, men jeg ser det som naturlig at vi løser dette i samarbeid med kommunen.

Med takkonstruksjonen på vei opp er det et mektig syn å se LSKs nye storhall.
                - Det er utrolig tilfredstillende. Dette har LSK jobbet knallhardt i mange år for å få til. Endelig får vi storstua vår, og endelig reises den.
                - Jeg gleder meg helt enormt til å se 150 unger løpe rundt på matta og leke med ball mens det er 20 minusgraduer ute og sterk kuling. Endelig kan vi trene innendørs hos oss selv.

- Hva betyr hallen for LSK?
                - Hallen betyr i bunn og grunn alt. Vi har manglet fasiliteter på vinterstid, og alle spillerne fra de minste til a-lagsspillerne må få muligheten til å utvikle seg året rundt. Det får vi nå.
                Det er imidlertid ikke bare a-laget som skal bruke hallen.
                - Alle i LSK skal benytte seg av den. Det er faktisk slik at breddefotballen får mer plass enn elite. Det ser vi på som veldig positivt.

Kommentar

• Lillestrøm Kirke
                  Seniormedlem
                  Myklebust Light
                  • Oct 2004
                  • 1470

Mandag kveld mot Godset

Mandag kveld mot Godset
                  (Åråsen stadion). LSK spiller mandag kveld mot Strømsgodset på Marienlyst stadion, og Magnus Myklebust gleder seg spesielt til oppgjøret. - Jeg har gode minner fra Drammen, sier han.
                  Av: Ole Kristian Bakkene

- Jeg husker godt jeg spilte for Hødd der, og scoret mål mot Strømsgodset. Jeg trives godt på den banen, sier Magnus Myklebust til LSK.no. Deretter får han utfordringen om han kommer til å gjenta det.
                  - Vi får se på det, men jeg skal gjøre mitt beste for at vi skal ta Strømsgodset hvis jeg får spille.
                  Kippe, Arnarsson ute - Brenne usikker
                  Det er fortsatt usikkerhet om hva slags startellever Tom Nordlie og Cato Bakkmo kommer til å sende ut på banen. Frode Kippe er definitivt ute etter karantenen han fikk etter det røde kortet i Skien forrige helg. Viktor Bjarki Arnarsson trener seg også opp igjen etter et overtråkk, og er ute. Simen Brenne er usikker etter at han på fredag slo opp igjen skaden han fikk mot Odd Grenland.
                  - Vi får vite seinere i dag hvem som skal starte. Mitt mål denne sesongen er å spille fast fra start i hver kamp. Til nå har jeg klart det målet, og det håper jeg at jeg klarer å fortsette med. Det er likevel Tom Nordlie som bestemmer det.
                  Strømsgodset vant sesongåpningen mot Odd Grenland 2-1 på hjemmebane før Brann ble for sterke i Bergen. Dermed står Buskerud-laget med en seier og en uavgjort på to kamper.
                  - Vi satser på tre poeng og trenger det for å henge med Brann i toppen. Dette er et viktig oppgjør for oss, sier Myklebust.
                  - Jeg håper vi klarer å senke skuldrene litt i forhold til de tidligere kampene, for jeg synes vi har mye å gå på. Vi må komme bedre i gang, og spille bedre fotball. Likevel har vi vunnet begge kampene, og det lover godt.
                  Bjørn Helge Riise er enig.
                  - Vi har nå spilt to kamper hvor vi ikke har vært opp mot vårt beste. I kveld skal vi gå ut i fullt tempo, og vise at vi er et godt lag. Banen er ikke så bra, men da får vi krige dem i seng. Tre poeng skal vi ha med oss hjem, sier han selvsikkert.
                  Kapteinsbindet
                  Frode Kippe er som nevnt ute. Dermed er det enten Espen Søgård eller Bjørn Helge Riise som får oppgaven som kaptein. Tom Nordlie valgte ut nettopp disse to som assistentkapteiner under Frode Kippe.
                  - Det er ikke viktig for meg om jeg skal spille som kaptein, for jeg veit at Espen passer bra i rollen. Han kommer til å gjøre en fin jobb, og det skal jeg også forsøke å gjøre hvis jeg får æren av å spille med kapteinsbindet. Vi har kontroll begge to, sier Riise med et smil.
                  Kampstart på Marienlyst er 19:00. LSK.no vil være på plass i Drammen, og gi deg lagoppstilling og reaksjoner etter kampen. Hør live oppdatering fra Marienlyst stadion på Radio Romerike FM 105.
                  "Når man har opplevd Tom Lund, blir det vanskelig å holde med noe annet enn Lillestrøm" - Arne Scheie

Kommentar

• Lillestrøm Kirke
                    Seniormedlem
                    Myklebust Light
                    • Oct 2004
                    • 1470

Brenne besto ikke testen

MISTER NOK EN KAMP: Simen Brenne gikk glipp av serieåpningen, ble skadet i den andre kampen og må nå stå over den tredje også.
                    Foto: GORM KALLESTAD / SCANPIX

MAGEVIRUS: Karim Essediri er slått ut av et magevirus.
                    Foto: GORM KALLESTAD / SCANPIX

Og Essediri er blitt syk.
                    STIAN HARALDSEN
                    Mandag 23.04.2007, 13:33
                    oppdatert 13:39
                    Direkte klokka 19: Strømsgodset - Lillestrøm

(Dagbladet.no Lillestrøm har gått på et par smeller i oppkjøringen til kveldens kamp mot Strømsgodset i Drammen.

Simen Brenne slo opp en lårskade på trening før helga, og er ikke med i troppen som reiser sørover i ettermiddag.
                    - Vi testet ham i formiddag, men han er ikke klar til kamp. Han har en liten avriving i låret. Det er en kombinasjon av en liten strekk og mye spenning i muskelen, sier fysioterapeut Jørn Karlsen til Dagbladet.no.
                    Midtbanespilleren ble før seriestart kåret til årets kjøp i Tippeligaen, men han har så langt ikke fått vist seg fram særlig mye i LSK-drakta.

Essediri med magevirus
                    Han sonet for rødt kort i serieåpningen mot gamleklubben Fredrikstad og måtte forlate banen etter en drøy time mot Odd.
                    Det var i den kampen han pådro seg skaden han slo opp på fredagens trening.
                    - Erfaringsmessig bør han være klar igjen til neste kamp. Simen har syklet litt i dag og trent litt styrke. Så vil han gradvis trene mer og mer utover i uka, sier Karlsen.
                    Tom Nordlie fikk nok et forfall i dag tidlig. Karim Essediri er blitt syk.
                    - Han har kastet opp og har feber, og det kan se ut som han er rammet av et magevirus, sier Karlsen som forteller at ingen andre i troppen har de samme symptomene.
                    Fra før er Frode Kippe ute etter at han pådro seg rødt kort mot Odd og Viktor Bjarki Arnarsson trener seg opp igjen etter et overtråkk.

Pål Steffen fra start
                    - Vi har nå spilt to kamper hvor vi ikke har vært opp mot vårt beste. I kveld skal vi gå ut i fullt tempo, og vise at vi er et godt lag. Banen er ikke så bra, men da får vi krige dem i seng. Tre poeng skal vi ha med oss hjem, sier Bjørn Helge Riise til klubbens hjemmeside.
                    Godsets sportssjef Jostein Flo tror at det kan få stor betydning for dem at kaptein Kippe ikke er med i kveld.
                    - Det at Kippe er ute gjør at Peter Kovacs kan bli svært sentral for oss. Men, vi er nødt til å prestere opp mot vårt aller beste for at alle poengene skal bli igjen i Drammen, sier Flo til Drammens Tidende.
                    Tom Nordlie velger Pål Steffen Andresen som makker til Anders Rambekk i midtforsvaret, og er svært trygg på at de vil løse oppgaven.
                    - Selv om han har vært skadet i vinter, har han fått med seg teorien og sett det vi har gjort på treningsfeltet. Han er den av midtstopperne våre som har størst forutsetninger til å spille seg ut bakfra. Statistikken Anders og Pål Steffen har når de har spilt sammen betydde en del, sier Nordlie til Romerikes Blad.
                    "Når man har opplevd Tom Lund, blir det vanskelig å holde med noe annet enn Lillestrøm" - Arne Scheie

Kommentar

• Kjell.T.Ring
                      Poll St. Ring
                      --==FORUMRUNKER==--
                      • Dec 2005
                      • 11796

En mann mindre i 80 minutter, keepertabbe og mål imot

UVGJORT: Strømsgodsets Glenn Andersen (t.h.) i kamp med Lillestrøms gode Magnus Myklebust i eliteseriekampen mellom de to lagene på Marienlyst stadion i Drammen mandag kveld.
                      Foto: Bjørn Sigurdsøn/Scanpix

FAKTA

Strømsgodset - Lillestrøm 1-1 (0-1)
                      Marienlyst stadion, 6 882 tilskuere
                      Mål: 0-1 Olivier Occean (26), 1-1 André Bergdølmo (str.76).
                      Dommer: Brage Sandmoen, Kjelsås.
                      Rødt kort: Stian Ohr (11), Strømsgodset, Khaled Mouelhi (90), Lillestrøm.
                      Gult kort: Peter Kovacs, Keijo Huusko, Strømsgodset, Heinz Müller, Kasey Wehrman, Lillestrøm.
                      Lagene:
                      Strømsgodset (4-3-3): Espen Johnsen - André Bergdølmo, Ronny Deila, Alexander Aas (Kristian Sørli fra 61.), Samir Fazlagic (Glenn Andersen fra 27.) - Ousman Nyan, Keijo Huusko, Christer George (Kenneth Dokken fra 87.) - Stian Ohr, Peter Kovacs, Mattias Andersson.
                      Lillestrøm (4-3-3): Heinz Müller - Dan Anton Johansen, Anders Rambekk, Pål Steffen Andresen, Shane Peter Stefanutto - Espen Søgård (Pål Strand fra 85.), Kasey Wehrman, Khaled Mouelhi - Bjørn Helge Riise (Tore Andreas Gundersen fra 89.), Olivier Occean, Magnus Myklebust (Arild Sundgot fra 68.)

(NTB)

annonse

annonse

Men Godset straffet LSK - takket være tidligere LSK-spiller Andre Bergdølmo.

- Vi er Godset, er det noen hjemme, sa en pjokk i Strømsgodset-drakt på toalettet på Marienlyst stadion i pausen.

Det samme tenkte nok hele Godsetunionen som sto like bak Espen Johnsen og så at nyervervelsen gjorde sin andre kjempetabbe* for året i 26. spilleminutt.

En lang ball stusset i feltet, Johnsen steg til værs i den lave kveldssola - og bommet.

- Først tok jeg et dårlig utspark, og da ballen kom tilbake, trodde jeg den spratt helt inn til hendene mine. Men det gjorde den ikke. Dette er dårlig av meg, så jeg er lettet over at vi klarte å komme tilbake, innrømmer Johnsen for TV 2.

God Myklebust
                      Magnus Myklebust nådde nemlig ballen med hodet, headet til Oliver Occean, og kanadieren kunne sette ballen enkelt i det tomme buret.

Unge Myklebust var høyt og lavt i første omgang. Et drøyt kvarter tidligere løp han alene mot mål, ble felt bakfra av Stian Ohr, og vips var Strømsgodset redusert til 10 mann etter bare ti minutter.

- Jeg prøvde å komme meg foran ham med skuldra, og føler jeg gjorde et ærlig forsøk på å nå ballen. Jeg skjønner at jeg får rødt kort, men jeg håpet det bare ble gult siden det var så tidlig i kampen, sier Ohr.

- Norske dommere er ræva, sang uansett Godset-fansen, og siktet spesielt til Brage Sandmoen.

Til tross for denne ulempen skapte Godset flere sjanser i minuttene etter utvisningen.

Lillestrøm tok likevel over mer og mer, og holdt ledelsen til pause.

Godset slo tilbake
                      Andre omgang ble, merkelig nok, preget av at Strømsgodsets ti menn vant duellene.

Trener Dag-Eiliv Fagermo må ha holdt en solid peptalk, for det var knapt mulig å se at hjemmelaget var en mann mindre.

- I pausen satte jeg fokus på det mentale - at dette gikk an. Jeg syns vi viste at vi var bedre enn LSK 11 mot 11, og da vi la om til 4-4-1 i andre omgang unngikk vi å bli spilt rundt. Gutta gjorde en sinnssyk innsats. Vi må restituere i ei uke nå, spøkte Fagermo.

Etter 74 minutter kom belønningen for kjempingen. Svenske Mattias Andersson kom seg fint fri på kanten, slo et nydelig innlegg inn i feltet, og der ble Peter Kovacs dratt ned.

André Bergdølmo scoret sikkert mot gamleklubben, keeper Müller var sjanseløs på det høye skuddet.

Nytt rødt kort
                      Kampens andre utvisning kom helt mot slutten. Khaled Mouelhi knuffet til Keijo Huusko etter en duell.

- Han prøvde å knuse ankelen min. Jeg var sint, og har sagt unnskyld til laget. Tom Nordlie var sint etterpå han også, sier Mouelhi.

Mot slutten sto kampen helt åpen, men det endte 1-1. Og Godsetunionen kunne juble for det ene poenget - og synge at ingen slår Godset på Marienlyst.

- Planen var å angripe som f... Men to spesielle omstendigheter sto i veien for oss: Forventningen av å kjøre over et lag med en mindre, som førte til at vi ikke hadde nok tenning. Og baneforholdene som gjorde det vanskelig å spille ballen, selv om det gjaldt for begge lag, oppsummerte LSK-trener Tom Nordlie.

(Dagbladet.no kommer tilbake med mer)
                      Advarsel: Ironi, sarkasme, og litt kosedysleksi kan forekomme i mine innlegg.

Kommentar

• Rønnern
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Nov 2003
                        • 6690

- Må vinne slike kamper!

- Må vinne slike kamper!

Riise var ikke nådig mot sin egen innsats og mente at både han og laget burde prestert bedre enn uavgjort mot Godset. kfl.no fikk en prat med Tom, Steffi, Anders og Ollie.

Skrevet av Ronnie Hallén

Med en tidlig utvisning av Godsets Ohr og Fugla foran i målprotokollen etter måljegerinnsats fra både Mykle og Ollie, så alt ut til å gå veien for Flisbyens Stolthet. Den gang ei. Kovacs datt som en sekk med poteter og fikk straffen han ønsket. ***** benyttet sjansen fra ellevemeteren og dermed ble det poengdeling på Marienlyst.

Om en skal ta med seg noe positivt, så må det bli at laget gang på gang kom til innleggsmuligheter fra kant, men kvaliteten på innleggene var det så som så med.

- Mye dårlige innlegg i dag, noe må banen ta skylda for, men det var likt for begge lag, sa en ikke veldig opprømt Riise.

- Dødballene var ikke helt pari de heller for å si det mildt, hva gjør vi med det?

- Vi må bare trene videre, jeg skal i hvert fall være enda mer bevisst på å kjøre litt ekstra økter på dødballer i tiden fremover. Får stå igjen alene etter treningene og bare øve videre.

- Helt alene trenger du vel ikke å være, det er vel flere i stallen som kunne trenge å øve litt ekstra?

- Jeg kan bare snakke for meg selv.

Riise mente at slike kamper mot bunnlagene må vinnes og at LSK kastet vekk to poeng. Godset hadde ikke imponert ham nevneverdig.

Må glemme at vi leder
                        Tom var ikke fornøyd med verken resultatet i kampen eller spillet i 2. omgang. Han mente at laget blei for fokusert på resultat og for lite på prestasjon.

- Det virka som om gutta blei redde og så knyter de seg. Godset spiller med en mann mindre og har egentlig ikke noe å tape, mens vi kanskje ikke er så aggressive som jeg vil at vi skal være.

- Kiko var ganske så aggressiv. Er det for høyt tenningsnivå inn mot kampen?

- Altså, kamp mot Godset er like viktig som borte mot Brann, men mot Brann trenger ikke gutta noen ekstra pepp for å få tenning. Så vi jobbe med det inn mot kampen at vi skulle få opp skikkelig tenning. Når det er sagt så er det forskjell på tenning og det å miste hodet sånn som Kiko gjorde i dag.

Tom brukte også tid på å harselere med forholdene som ble presentert i dag og han mente det var merkelig å bruke millioner av kroner på tribuner for publikum, men samtidig la banen være i en slik forfatning som vi så i dag. På spørsmål om en slik bane langt på vei burde tale for mer bruk av kunstgress, mente Tom at det må finnes en mellomting mellom kunstgress og potetåker.

- Skulle noen vinne i dag så burde der vært oss. Vi er bedre enn dem, men klarer ikke å utnytte det at vi er en mann mer på banen i nesten hele kampen.

- Hva synes du om innsatsen til Kippes erstatter?

- Steffi spilte nesten en plettfri kamp, selv om jeg synes han ble blåst av vel mye i duellene med Kovacs.

Gikk fort
                        Steffi har ikke spilt mer enn en kamp for LSK2 de siste fem månedene og ble kastet inn i kanskje en av de vanskeligste oppgavene i årets serie, nemlig å demme opp for Kovacs. Men brasene løste han på ypperlig vis.

- Det gikk veldig fort. Har nesten ikke trent eller spilt denne vinteren, men skjønte etter hvert som treningene gikk denne uka at jeg ville få sjansen igjen. Fikk vel spille på grunn av rutinen jeg har i forhold til Eirik.

- Kovacs er kanskje ikke verdens enkleste spiss å møte?

- En av de virkelig store. Gikk greit i 1. omgang, men kjente utover i 2. omgang at jeg blei sliten og at jeg ikke hadde det helt store grunnlaget. Og de slo jo mye langt på ham, så det ble en del dueller, i tillegg til alle dødballene som ble pumpet inn. Men de skapte ikke all verden og vi må tenke på at vi spiller på bortebane, så defensivt mener jeg at vi bør være ganske så fornøyd.

- Det bærer mot en ny kamp mot Lyn med makker Anders, men når Kippe har sonet ferdig så er han fus på en midtstopperplass. Hva tenker du om det?

- Kippe er bankers og vår kaptein. Jeg får bare jobbe hardt og spille godt så får jeg plassen ved siden av ham.

Steffi mener at LSK vil bli et mye bedre lag med bedre baner. Laget trener fortsatt bare på kunstgress og er ikke tjent med tunge, humpete baner. Han ser virkelig frem til en knallgod matte på Åråsen, men tror ikke banen er 100% til kampen mot Lyn neste mandag.

Skulle rodd det i land.
                        Anders mente at laget burde holdt nullen også i denne kampen, men dødballene til Godset var vanskelig å gardere seg i mot. Så også straffer…

- Vi burde punktert kampen mye tidligere, men så begynner vi å stresse, klarer ikke å roes oss ned og spille vårt spill. Vi må begynne å tørre mer i stedet for at vi blir liggende bakpå og bare vokte ledelsen.

- Bortsett fra å lage en litt tvilsom straffe, klarer vi oss godt i de bakre rekker.

- Vi gjør en bra kamp defensivt, men det blir mye holding i en slik kamp og det kan sikkert være at jeg holder ham, men han holder meg også. Hele kampen igjennom. Så da så vel dommeren bare min holding akkurat i det øyeblikket det skjedde.

- Åssen er det med kroppen?

- Akkurat nå begynner jeg å hangle litt med noe sjukdom som ligger i kroppen, men skadeproblemer med kroppen har jeg ikke nå. Har fått spilt meg i god form. Så får jeg håpe at jeg ikke blir skikkelig syk denne uka.

Scorer hver kamp.
                        Ollie har et mål om å score i hver kamp han spiller og foreløpig ser det bra ut med nettkjenning i tre strake kamper. Det er Ollie selvfølgelig godt fornøyd med, men skuffet over lagets manglende uttelling i dag.

- Jeg er skuffet over at vi ikke klarer å vinne kampen i dag. Syntes vi hadde god kontroll på dem, men vi klarer ikke å utnytte overtallet.

- Målet i dag var en kombinasjon av jegerinstinkt og muskler.

- Jeg så at Mykle kom til å nå ballen og at han forsøkte å skyte. Jeg fikk tak i ballen og hadde kroppen mellom ball og deres keeper og kunne bare dytte den inn. Jeg er i god form og er strålende fornøyd med sesongåpningen og klarer jeg å fortsatt score ett mål i hver kamp skal jeg være godt fornøyd ved sesongslutt.

- Du møtte noen gamle kjente i Deila og Aas i dag.

- Ja, de ga meg en god kamp. De kjenner meg godt og jeg kjenner dem, så det blei tøft og tett. De er erfarne spillere som ikke er lett å spille mot.

kfl.no skal snart finne køya, men må først kåre Dagens Bøffel. Flere gode kandidater i Ollie, Steffi og Kasey, men Mykles strålende førsteomgang gjør at valget faller på ham, selv om han ble litt borte i andre.

Mvh Ronnie ”The Runner”
                        LSK for alltid
                        Mvh Ronnie "The Runner"
                        LSK for alltid

Kanari-Fansen Lillestrøm, sammen for Fugla!

Kommentar

• Kjell.T.Ring
                          Poll St. Ring
                          --==FORUMRUNKER==--
                          • Dec 2005
                          • 11796

Skuffede syndebukker

To mann fikk marsjordre i kampen mellom Strømsgodset og Lillestrøm, men bare én forstod dommeren. Hvem ser du her.

Av Marius Vik
                          Relaterte saker:

MARIENLYST (Nettavisen): STRØMSGODSET – LILLESTRØM 1-1: Stian Ohr måtte ut etter ti minutter, Khaled Mouelhi i sluttsekundene, i en kamp som var tøff, men aldri voldsomt brutal.
                          Ohr forstår
                          Begge han solid med hodet etterpå, men bare Stian Ohr hevet hendene og sa at utvisningen var fortjent.
                          - Jeg ble satt i en kinkig situasjon da Ousman (Nyan) tapte ballen, og prøvde å vinne ballen med å komme foran med skulderen.
                          - Han (Magnus Myklebust) faller lett, men jeg ville gjort det samme i hans situasjon. Jeg forstår at dommeren gjør som han gjør, sier en ærlig, men skuffa Stian Ohr.
                          Rødkortet var nemlig det første i karrieren.
                          - Jeg føler meg som en syndebukk, og er utrolig lettet over at vi tar et poeng i dag, forteller den bevandrede flankespilleren.

Stian Ohr fortviler etter å ha fått marsjordre.

LSK sviktet
                          Det hadde Ohr all mulig grunn til å være. Kun de mest ihuga Godset-supportene vil bestride utvisningen, som ga Lillestrøm spill med en mann mer i åtti minutter. Slike kamper skal og må en potensiell seriemester styre og vinne, skal det bli edelt metall på Åråsen denne sesongen. Når Espen Johnsen i tillegg følger opp med en ny keepertabbe og gir Magnus Myklebust og Olivier Occean carte blanche kvarteret senere – og sistnevnte scorer en av sine enkleste mål i moderne tid – var alt duket for total LSK-dominans og sesongens tredje trepoenger. De gulkledde klarte ingen av delene.
                          Tross et visst spillemessig overtak, klarte LSK aldri å produsere sjanser, ei heller å dominere kampen slik de burde. I stedet slapp de hjemmelaget mer og mer inn i kampen, og etter spill og sjanser den siste halvtimen var det på ingen måte ufortjent at Godset utliknet - selv om straffen så ut til å være av den billige sorten.
                          - Det er kontakt, innrømmer Anders Rambekk, uten å ville si at det er noe straffespark.
                          - Den kan diskuteres, mener Tom Nordlie, uten å ville diskutere den nærmere.
                          - Problemet i dag er kvaliteten på innleggene, samt at vi blir for resultatorienterte den siste halvtimen.
                          Dobbelsuspensjon mot Lyn
                          Lillestrøm-problemene skulle uansett forsterkes ytterligere i sluttsekundene, da Khaled Mouelhi tente på alle pluggene. Keijo Huuskos takling på tunisieren slo ikke an, LSK-spilleren brystet til finnen, som falt som en stor og dårlig sekk med poteter.
                          - Jeg var sint og brystet til Huusko, og han faller voldsomt ned. Jeg synes ikke jeg fortjente rødt kort, men regner vel med at jeg får to kamper nå, innrømmer en særs skuffet Khaled Mouelhi.
                          Dermed har Lillestrøm fått to røde og åtte gule kort på sesongens tre første kamper. Det liker trener Tom Nordlie dårlig, så ifølge nevnte Mouelhi var sint på ham etter kampen.
                          - Det er ikke vi som mister hodet, men «Kiko». Men det er ikke bra at vi pådrar oss kort for å ha på oss kjeder i en kamp, ei heller at vi ikke lærer noe av Frode Kippe-episoden fra forrige kamp.
                          Utvisningen betyr for øvrig at LSK stiller uten nøkkelspillerne Frode Kippe og Khaled Mouelhi i hjemmekampen mot Lyn neste mandag. Simen Brenne mistet Godset-kampen med skade, mens Karim Essediri var ute med et magevirus.
                          Var det riktig å utvise Stian Ohr og Khaled Mouelhi? Ta debatten her!

Kommentar

• Kjell.T.Ring
                            Poll St. Ring
                            --==FORUMRUNKER==--
                            • Dec 2005
                            • 11796

- Er det mulig?

To røde kort, straffespark og tabbemål. Se høydepunktene fra Strømsgodset - Lillestrøm her!

Av Roy Kvatningen
                            KAMPFAKTA
                            Strømsgodset - Lillestrøm 1 - 1 (0 - 1)
                            Slutt
                            0-1 Occean ('26)
                            1-1 Bergdølmo ('76) straffe
                            Klikk her for referat og video

Relaterte saker:

GODSET – LSK 1-1: Espen Johnsen innledet sesongen med å tabbe seg ut mot Odd Grenland, men ble reddet av at lagkameratene snudde det til 2-1-seier.
                            Historien gjentok seg i kampen mot Lillestrøm i tredje serierunde.
                            - Gratis scoring
                            Den utlånte Rosenborg-keeperen bommet fullstendig på taimingen av en langpasning mot Magnus Myklebust, noe som førte til at Olivier Occean kunne sette ballen i tomt bur.
                            - Er det mulig? ropte Nils Johan Semb, som var ekspertkommentator under sendingen på TV 2 Zebra.
                            - Det er en gratis scoring. Hvis han går to steg ut, kan han ta den i fast grep. Det er en merkelig manøver - igjen - av Espen Johnsen, kommenterte Semb, og minnet på at Espen Johnsen allerede nå er oppe i to tabbemål denne sesongen.
                            Midtstopper Ronny Deila bør vel også få kritikk for å slippe til Myklebust i denne situasjonen, men selv hadde Johnsen ingen problemer med å ta skylden for baklengsmålet.
                            - Det er dårlig keeperspill, konstaterte han.
                            Og fortsetter:
                            - Det startet med at jeg gjør et dårlig utspark. Et håpløst utspark. Så kommer ballen tilbake, og jeg tror at Ronny skal spille den inn til meg, men det gjør han ikke, forklarte Johnsen, og tv-bildene viser også at Deila slipper til Myklebust uten kamp.
                            - Men det er dårlig keeperspill, insisterte Johnsen.
                            Tidlig utvisning
                            Da Lillestrøm tok ledelsen, var Strømsgodset allerede redusert til ti mann.

Olivier Occean kunne sette ballen i tomt bur, etter Espen Johnsens tabbe.
                            Foto: Bjørn Sigurdsøn/Scanpix

Magnus Myklebust ble felt av Stian Ohr idet han var på vei gjennom Strømsgodset-forsvaret, og Ohr fikk rødt kort bare ti minutter ut i mandagens oppgjør på Marienlyst i Drammen.
                            - Ousman Nyan starter elendigheten ved å selge seg høyt på banen, og det setter Stian Ohr i en trøblete situasjon. Ohr kommer på ettskudd - det er fryktelig klønete forsvarsspill av Godset, konstaterte Semb.
                            Under sendingen ble Strømsgodsets trener spurt om han var enig i utvisningen.
                            - Ja, det tror jeg var riktig. Det så ut for meg som at han taklet som sistemann, og da er reglene klare, sa Dag-Eilev Fagermo.
                            Ble for feige
                            I andre omgang kjempet Strømsgodset seg tilbake i kampen, og utlignet fra straffemerket etter at Peter Kovacs ble dratt ned i feltet. Den tidligere Åråsen-helten André Bergdølmo satte straffesparket trygt oppe i høyre hjørne.
                            - Jeg synes ikke dette var straffespark, sa TV 2s ekspert Bengt Eriksen etter kampen.
                            Helt på tampen fikk også Lillestrøm rødt kort. Keijo Huusko satte inn en knottetakling på Khaled Mouelhi, og sistnevnte satte brystkassa i Huusko, som deiset i bakken. Mouelhi fikk rødt kort, og dermed avsluttet begge lagene med ti spillere. Men Lillestrøm var ti mann i tre minutter - Strømsgodset var det i 83 minutter.
                            Lillestrøms trener Tom Nordlie ba spillerne gå i angrep under pausetalen, men fikk ikke mye gehør.
                            - Vi får som fortjent, for vi spiller som hodeløse kyllinger i andre omgang, sa Tom Nordlie til TV 2 Zebra.

Kommentar

• RSP
                              Moderator
                              • Aug 2004
                              • 10498

RB

STRAFFE: Etter dommerens mening lager Anders Rambekk frispark i duellen med Peter Kovacs. Straffesparket ga Strømsgodset 1-1. FOTO: GEIR EGIL SKOG

Fulgte ikke sjefens plan

DRAMMEN:
                              (Strømsgodset – LSK 1-1). Det var aldri planen at LSK skulle bli baktunge og gi fra seg initiativet. Spillerne tok på seg skylda for at avslutningen ble et gufs fra i fjor – og to tapte poeng.

Av Morten Svesengen
                              Publisert 24.04.2007 - 06:31

SKUFFET: LSK-trener Tom Nordlie ville ikke skylde på feil dommeravgjørelse eller dårlig bane. Han mener at laget kan skylde seg selv for at det ikke ble tre poeng med hjem til Romerike. FOTO: GEIR EGIL SKOG

LSK-supporterne gikk ofte hjem med en dårlig følelse etter unødvendige utlikningsmål forrige sesong. Det kom ofte som resultat av at laget ble baktungt. I går kveld skjedde det igjen – stikk i strid med LSK-trener Tom Nordlies formaninger i pausen og filosofi som trener.

– I pausen ba jeg spillerne glemme at vi ledet og glemme at de hadde en mann mindre. Dessverre ble vi for resultatorienterte, og det straffet seg. Men jeg legger ikke skylda på spillerne. Jeg er leder for denne gruppa, og her både taper og vinner vi sammen, sier LSK-trener Tom Nordlie.
                              Men han trengte ikke si det selv. Spillerne var rause nok til å ta på seg skylda.
                              – Dette skulle ikke skje. Planen var noe helt annet enn det vi spillerne leverte i andre omgang. Vi skulle gå ut og styre kampen og øke ledelsen. Isteden skjedde det som ofte skjedde i fjor. Vi ga fra oss initiativet og lot dem få mange dødballer. Jeg har ingen god forklaring, sier gårsdagens kaptein Espen Søgård.

Fikk drømmestart
                              Han ble fulgt opp av en like skuffet Bjørn Helge Riise.
                              – Vi gjorde ikke det vi fikk beskjed om. Det er utrolig skuffende. Denne kampen burde vi absolutt vunnet. Det var ikke noe feil med planen. Vi klarte bare ikke å følge den, sier Bjørn Helge Riise.
                              Det ble en tung tur hjem for LSK. De tapte to poeng i en kamp de burde kontrollert inn til seier.
                              Romerikingene fikk en drømmestart på kampen da Magnus Myklebust ble revet ned på vei gjennom alene med keeper. Vertenes Stian Ohr rev ham ned og fikk et helt korrekt rødt kort. LSK var en mann mer.
                              Resten av første omgang klarte de å utnytte overtallet bra. Da Olivier Occean satte inn sitt tredje mål for sesongen 26 minutter ut i kampen, så det veldig lyst ut.

Gjestene fortsatte å kontrollere ut omgangen – og det første kvarteret av andre omgang. Men så kom dødballene til Godset, og etter hvert steg troen på hjemmepoeng hos de med blå drakter.
                              – Da de spilte 4-3-2 etter utvisningen hadde vi full kontroll. De gjorde det vanskeligere for oss da de la om til to flate firere og Kovacs på topp. Banen gjorde det vanskelig å utnytte mellomrommet mellom deres midtbane og forsvar. Da ble vi tvunget til å slå mer langt, og langpasningene ble for upresise. De fikk kontringer og dødballer, og slik kom også utlikningen, sier Nordlie.

– Nok å tenke på oss selv
                              Tv-bildene viste at straffesparket vertene fikk ikke var verdens klareste, og baneforholdene gjorde det vanskelig for LSK å spille slik Nordlie ønsker. I tillegg var kvalitetene på innleggene for dårlig.

LSK-treneren ønsket ikke å bruke noe av dette som unnskyldning for at laget hans tapte to poeng i Drammen.
                              – Jeg så på tv at det sannsynligvis ikke var noe straffespark, og jeg unnskylder spillerne for en del av pasningene fordi det var umulig å spille god fotball utpå der. Men det var vår skyld at vi ikke vant kampen. Denne kampen kunne vi avgjort selv, og da er det mye viktigere å jobbe med det vi kan bli bedre på. Vi har mer enn nok med å tenke på oss selv. Derfor vil jeg ikke skylde på noe annet, sier LSK-treneren.
                              Anders Rambekk var mannen som var involvert i situasjonen hvor Strømsgodset fikk straffe. Slik opplevde han situasjonen:
                              – Vi holder begge to, slik vi gjorde i alle duellene. Synd hvis bildene viser at det ikke var straffe. Der og da visste jeg at jeg hadde holdt, men han holdt meg også. Derfor føltes det litt hardt, sier Rambekk.

Kommentar

• RSP
                                Moderator
                                • Aug 2004
                                • 10498

Dagsavisen

Foto Sigurdsøn, Bjørn Lillestrøms Olivier Occean feirer sitt lags 1-0 scoring i eliteseriekampen mot Strømsgodset på Marienlyst stadion i Drammen i går kveld. Kampen endte 1-1

Eleven vant over lærermesteren

MARIENLYST: (Strømsgodset – Lillestrøm 1-1). Strømsgodset er 100 år. Denne kampen var plukket ut til å være jubileumskampen. Dessverre ble det lite å juble for. Drammenserne jublet likevel mest.

Av Tor Kise Karlsen
                                Publisert 24.04.2007 - 04:00

Dette var altså Strømsgodsets jubileumskamp. Men i utgangspunktet var det mer enn det. Her var det også en kamp i kampen. En kamp mellom elev og læremesteren. Mellom Dag-Eilev Fagermo og Tom Nordlie.
                                – Ja, jeg har «tatt» mye av Tom, innrømmer Fagermo.
                                Det var først og fremst da han var spillerutvikler i Telemark Fotballkrets og Tom Nordlie var trener for Odd.
                                – Men vi har hatt mye kontakt etter det også, fortsetter SIF-treneren.
                                Hvem som vant duellen mellom de to på Marienlyst i går, syns jeg av naturlige grunner må være Dag-Eilev Fagermo. Eleven altså.

To ting
                                For dette ble en fotballkamp som først og fremst vil bli husket for to ting.
                                Strømsgodsets flankespiller Stian Ohr – kåret til SIFs beste spiller i den første hjemmekampen, mot Odd – ble utvist etter bare ni minutter. Da rev han ned Lillestrøms Magnus Myklebust som var alene gjennom etter at LSK kontret etter en corner.
                                Men det er nok den andre tingen som vil bli husket best.
                                Espen Johnsens nye, store keepertabbe. Den mot Odd – da han fikk Ronny Deila til å heade ballen i eget mål var den første. I går kom den andre. Et ufarlig innlegg kommer innenfor 16-meteren, Espen Johnsen går ut og prøver å fange ballen, tilsynelatende med full kontroll, men LSKs Magnus Myklebust kommer imellom og får tak i ballen. Det ender med at Olivier Occean kan sette ballen i mål.
                                For spillemessig er det dessverre ikke mye på huske denne kampen for. Dårlig tempo. Mye lemping av begge lag. Mange pasningsmisser. Og mange unødvendige balltap. Nå skal vel riktignok et ujevnt underlag ha mye av skylda for en del av dette.

LSK skuffet
                                Mest skuffende var det naturligvis av Lillestrøm, sommed seier ville vært på tabelltoppen sammen med Brann. Og laget spilte absolutt ikke som noe gullag. Av det vi så av Brann mot Vålerenga, og det Lillestrøm viste på Marienlyst i går, ja, det var klasseforskjell.
                                Naturlig nok hadde Kanarifuglene ballen mest. Men det skulle bare mangle med en mann mer på banen. Likevel greide de aldri å utnytte dette overtaket. Målet deres kom som ei følge av ei keepertabbe. Og så greide de til og med å la Strømsgodset utligne.
                                Mattias Andersson kommer seg fint fram på venstresida, inne i feltet ruver storvokste Peter Kovacs, han blir revet i bakken av Anders Rambekk, og dommer Brage Sandmoen peker på straffemerket. Den dundrer Andre Bergdølmo i mål.
                                Dermed greide Strømsgodset et resultat statistikken talte imot. Av 11 tidligere møter mellom de to på Marienlyst, hadde Strømsgodset bare tre seire. En hadde endt uavgjort. Og med bare ti mann, kan man jo godt si at dette ble en slags seier likevel.

Kommentar

• RSP
                                  Moderator
                                  • Aug 2004
                                  • 10498

Aftenposten

Omstridte avgjørelser

DRAMMEN: To røde, én straffe og massive pipekonserter. Dommer Brage Sandmoen får allikevel skryt etter Godset - LSK.

Publisert: 24.04.2007 kl. 07:29

"Norske dommere er ræva . . ." runget det taktfast fra hjemmefansen på Marienlyst. På motsatt kortside kom det like ofte pipekonserter fra Kanarifansen mot Kjelsås-dommer Brage Sandmoen. Alt i alt gjennomførte han 90 minutter som kampleder med glans.

Første røde
                                  Etter ti spilte minutter plukket Heinz Müller en corner og satte raskt i gang. Magnus Myklebust ble holdt, men fikk spilt videre til Bjørn Helge Riise som fosset mot mål.
                                  Stian Ohr var siste hinder for Riise, som med større fart var på vei til å gå forbi Ohr. Sistnevnte gikk i kroppen på Lillestrøm-spilleren. Sandmoen blåste og viste Ohr det røde kortet.
                                  - Jeg er ikke akkurat noen forsvarsspiller, fortalte Stian Ohr til Aftenposten.no etter kampen. Godset-spilleren hadde svelget den største skuffelsen, og innrømte at utvisningen var grei.
                                  - Men det var et ærlig forsøk på å stoppe han, la Ohr til.

Straffe
                                  Godsets utligning kom i det 76. minutt. Mattias Andersson satte voldsom fart på venstre kant, helt ned til dødlinjen hvor han slo presist inn. I feltet ventet storvokste Peter Kovacs, som i duell med Anders Rambekk gikk overende. Straffe med påfølgende utligning til hjemmelaget.
                                  - Jeg ville ikke ha duell med han, ingen vil det. Dommeren ser den, men ikke andre. Jeg bruker armene som man gjør i en sånn situasjon, han ser det og dømmer, forklarte Rambekk til Aftenposten.no.

Rødt kort nummer to
                                  Da klokken viste 90 minutter fikk Khaled Mouelhi frispark etter å ha blitt tatt hardt av Keijo Huusko, og burde kanskje vært fornøyd med det. Isteden dytter Mouelhi til Huusko. Gult til sistnevnte for taklingen, direkte rødt til Mouelhi for dytten. En situasjon det ikke var spesielt mye å si på, selv om Dag-Eilev Fagermo kommenterte den med et smil:
                                  - Vi skulle gjerne hatt det røde til Lillestrøm litt før.
                                  Ronny Deila, kampens store spiller, oppsummerte Sandmoens innsats slik:

- Dommeren var veldig god i dag.

Kommentar

• RSP
                                    Moderator
                                    • Aug 2004
                                    • 10498

Drammens Tidende

Nektet å bytte - sikret poeng

MAGNE J. NILSEN
                                    magne. nilsen@dt.no

Da ristet Kovacs på hodet, tok ut det aller siste av krefter, og sørget for at timannssterke Strømsgodset fikk med seg ett poeng mot Lillestrøm.

-Jeg ville ikke ut, og løp av meg krampen. Men nå kjenner jeg at den kommer tilbake, sier Kovacs - med et smil.

Ungarerens enorme vilje symboliserte på mange måter Strømsgodset i går. Spesielt etter hvilen vant han en rekke dueller mot Lillestrøms stopperduo Anders Rambekk og Pål Steffen Andresen. Kovacs fikk juling, men ga også bort rikelig av det samme slaget.

-Jeg er stolt av laget i dag. Det ble vanskelig med ti spillere mot Lillestrøm, og vi skal være fornøyd med ett poeng. Dette må vi bygge videre på, sier Kovacs.

HELTEN
                                    Sportssjef Jostein Flo hyldet SIF-spissen etter kampen.
                                    -Kovacs var på mange måter den store helten i dag. Hadde vi ikke hatt ham hadde det ikke gått slik, sier Flo.

Trener Dag-Eilev Fagermo tok naturligvis også fram plussordene.

-Kovacs var en gigant på banen. Helt fantastisk, sier Dag-Eilev Fagermo.

Han tror det er mer i vente fra den kanten.

-Kovacs skal ha all ære, med tanke på den forfatningen han var i da han kom til oss i fjor sommer. Kovacs har virkelig gjort en kjempejobb med seg selv. Slik Kovacs fremstår nå kan han få en kjempesesong, sier Fagermo.

SIF-treneren mener det bare er rett og rimelig at kampleder Brage Sandmoen ga Kovacs straffespark i går.

-Han burde hatt to straffespark. Ifølge reglene skal det skjerpes inn på holding, og Pål Steffen Andresen holdt ham nede flere ganger, sier Fagermo.

UENIGE
                                    Det ble med det ene - i duell med nevnte Rambekk. Etter kampen ble situasjonen heftig debattert.

-Han holdt meg i drakten. Jeg har ikke sett TV-bildene, men synes det var riktig med straffespark, sier Kovacs.

Rambekk var hverken enig eller uenig. LSK-stopperen innrømmer at han holdt Kovacs, men mener SIF-spissen gjorde det samme.

-Jeg må se TV-bildene først. Jeg vil uansett ikke bruke noe energi på det, sier Rambekk.

Lillestrøm-trener Tom Nordlie synes Brage Sandmoen tok en feil avgjørelse.

-Ut fra TV-bildene er det ikke straffespark. Det er Kovacs som legger armen over Rambekk, sier Nordlie.

I likhet med Rambekk ønsket han ikke å fokusere på straffesparket. Nordlie var desto mer oppgitt over at eget lag ikke klarte å vinne kampen med en mann mer på banen.

Kommentar

• RSP
                                      Moderator
                                      • Aug 2004
                                      • 10498

Dagbladet

Nordlie misliker ny utvisning

Temperament: Tom Nordlies spillere har fått flest kort i Tippeligaen så langt. Også sjefen har vært i fokus på grunn av sinne i seriestarten.
                                      Foto: ARNT E. FOLVIK

Munter passiar: Mens sola ennå skinte over Gamle Gress, var humøret på topp hos både Nordlie og Dag-Eilev Fagermo.
                                      Foto: BJØRN SIGURDSØN / SCANPIX

SENDT AV BANEN: Khaled Mouelhi dyttet til Keijo Huusko med brystkassa, og måtte tusle i garderoben helt mot slutten. Bak: En muggen Jan Åge Fjørtoft.
                                      Foto: ARNT E. FOLVIK

Tirsdag 24.04.2007, 07:05
                                      oppdatert 07:20

MARIENLYST STADION (Dagbladet.no): Lillestrøm klarte bare 1-1 mot ti Strømsgodset-spillere i gårsdagens oppgjør på Marienlyst. Og Nordlie er skuffa over resultatet på flere måter. For det var ikke bare manglende tenning og angrepsvilje mot ti mann som irriterte treneren.

Igjen måtte Nordlie se at en spiller ble utvist på grunn av temperamentsfull knuffing i sluttminuttene, denne gangen Khaled Mouelhi som røyk i tottene på Keijo Huusko etter en takling.
                                      - Hodeløst av Mouelhi, sa Nordlie etter kampslutt i går.

Dårlig tenning
                                      Han forsikrer at planen var klar før kampen startet: Dette oppgjøret var like viktig som for eksempel en bortekamp i Bergen, og det måtte full tenning til fra start.

Men den temperamentsfulle treneren så spillerne sine bli slappere etter at Strømsgodset ble redusert til ti mann.
                                      - Vi greide ikke å tenne, greide ikke å glemme at vi var en mann mer. I pausen ble vi enige om å fortsette å angripe slik vi gjorde i slutten av andre omgang. Men den avtalen greide vi ikke å innfri, samtidig la Godset om til en formasjon som gjorde dem mer kompakte.

- Jeg syns ikke vi kunne gjort noe annerledes strategimessig, sier Nordlie.

Grisete på papiret
                                      Lillestrøm har sju gule og to røde kort etter tre seriekamper denne sesongen. Det gjør dem råest i Tippeligaen så langt.
                                      - Jeg kan ikke be folk ta ned aggressiviteten når det hører til spillestilen deres, kommenterer trener Nordlie.
                                      - Når Heinz Müller får gult for å ha smykke rundt halsen, som han fikk i går, er det ikke rart vi topper statistikken, sier han med et smil som løser opp et ellers ganske misfornøyd ansikt.
                                      Og Nordlie klarer ikke å dy seg når han først er i gang:
                                      - Vi har vært bra så langt, men i dag fikk vi et skuffende resultat. Brann er gode i én kamp, og plutselig er de seriemestere.

Kommentar

• RSP
                                        Moderator
                                        • Aug 2004
                                        • 10498

VG

Skuffet Nordlie slakter Marienlyst-matta

DRAMMEN (VG Nett) (Godset-LSK 1-1) Tom Nordlie mente det knapt nok var mulig å spille fotball på Marienlyst, men var mest skuffet over Lillestrøms andreomgang.

DELTE POENGENE: Dag Eilev Fagermo (t.h.) i samtale med Lillestrøms trener Tom Nordlie før kampstart. Foto: Scanpix

- Det gikk jo ikke an å slå et innlegg uten at det kom fra et kne, sa han halvtørt etter kampen.

Han mente den dårlige gressmatta var en av årsakene til at Lillestrøm ikke klarte å utnytte å være i overtall i 80 minutter.

- Det er ikke mulig å få til det hurtige spillet, og slite ut motstanderne når banen er sånn som den er. Men det nytter ikke å skylde på den. Vi greier ikke - tross formaninger fra benken og i pausen - å glemme at vi er en mann mer.

- Knyter seg
                                        - For første gang i mitt liv er jeg glad for at gressmatta var så dårlig, gliste Godset-trener Dag-Eilev Fagermo etter kampen.

Tom Nordlie gliste ikke like bredt.

- Det ser ut som vi melder oss inn i angst-ringen og blir altfor resultatorienterte. Da knyter det seg og vi greier ikke å få noe tempo, sier en oppgitt Nordlie.

Han er usikker på om Anders Rambekks holding av Peter Kovacs kvarteret før slutt, var straffe. Selv synes LSK-stopperen det var "strengt dømt."

- Jeg bruker hendene, som man gjør i slike situasjoner. Det er klart jeg holder i trøya hans, men jeg synes det er strengt dømt. Dommerne vil gjerne dømme på holding, men noe ser de, noe ser de ikke, sier Rambekk til VG Nett.

Mouelhi beklager
                                        Kovacs var imidlertid ikke i tvil.

- Det er et klart straffespark. Jeg går for innlegget og blir dratt ned, sier han.

Like før slutt kokte det over for Khaled Mouelhi. I frustrasjon over å ha blitt truffet i ankelen, sendte han Keijo Huusko over ende.

- Hva skal man si? Jeg dytter ham i brystkassa fordi jeg fikk et spark i ankelen jeg skadet i forrige uke. Da ble jeg sint.

- Men jeg synes det var hardt dømt. Jeg reagerte på feil måte, men jeg synes ikke at jeg gjorde noe veldig galt, og håper jeg bare får én kamps utestengelse. Uansett beklager jeg overfor klubben og medspillerne, sier han.

DRAMMEN (VG Nett) (Godset-LSK 1-1) Tom Nordlie mente det knapt nok var mulig å spille fotball på Marienlyst, men var mest skuffet over Lillestrøms andreomgang.

Kommentar

• RSP
                                          Moderator
                                          • Aug 2004
                                          • 10498

Dagbladet

Tottenham, Ajax og Celtic så Godset - LSK

SPEIDERE PÅ TIPPELIGAKAMP: Her har André Bergdølmo utliknet på straffe og blir gratulert av Christer George. Begge to har fartstid i utenlandske klubber.
                                          Foto: Scanpix

GORM S. ANDRESEN
                                          Tirsdag 24.04.2007, 09:27
                                          oppdatert 09:41

(Dagbladet.no): Bjørn Helge Riise, Oliver Occean, Mattias Andersson eller kanskje Espen Johnsen?

I følge Drammens Tidende var fire europeiske storklubber på Marienlyst i går kveld, da Strømsgodset klarte 1-1 mot Lillestrøm.
                                          Godset-pressesjef Helge Helgesen bekrefter overfor avisa at både Tottenham, Ajax, AZ Alkmaar og Udinese var representert på tribunen under tippeligaoppgjøret.

Dagbladet ramser i dag opp Celtic og Rennes, i tillegg til de andre fire klubbene fra europeiske toppserier.

Tidligere England-proff og sportssjef Jostein Flo kjenner ikke til at noen av hans Godset-spillere var under lupen, for da ville han allerede ha visst om det gjennom agenter.
                                          - Det er veldig mange ledd i agentsystemet. Europeiske klubber oppdaterer seg på det norske markedet, men det er ikke sikkert de ser konkret på spillere, sier Flo til drammensavisa.

LSK-direktør Jan-Åge Fjørtoft skriver «nei» i en tekstmelding til Dagbladet.no, på spørsmål om han er kjent med interesse for sine spillere fra de nevne klubbene.

Kommentar

Working...