Jeg var for opptatt med min egen feiring av Occean sitt mål, men andre forteller meg at Occean skal ha feiret sin skåring med trøya over hodet. Det betyr vel at det bare var griseflaks/elendig dommer som reddet Occean fra et utrolig unødvendig gult kort!?
Riise og Occean rotet nesten på seg unødige gule kort (draktfeiring)
Collapse
X
-
Så målet på fxt.no igjen nå og han drar trøya over ansiktet, jeg vet ikke hvor grensen går for at det skal kvalifisere til gult kort i slike situasjoner. -
"En spiller som fjerner spilletrøyen ved feiring av scoret mål skal advares og tildeles gult for usportslig opptreden. (Bemerkning: FIFA har bemerket at å delvis ta av seg spilltrøyen over hodet og medfører at ansiktet dekkes, eller man tar den over hodet slik at mage/bryst vises er å anse som fjerning av spilletrøyen og skal straffes i forhold til overnevnte)."Kommentar
-
Jeg var sikker på at dommeren skulle gi Occean gult kort da han tok opp dommerkortet for å notere målet. Det hadde i tilfelle vært korrekt. Fra regel 12:
"En spiller som fjerner spilletrøyen ved feiring av scoret mål skal advares og tildeles gult for usportslig opptreden. (Bemerkning: FIFA har bemerket at å delvis ta av seg spilltrøyen over hodet og medfører at ansiktet dekkes, eller man tar den over hodet slik at mage/bryst vises er å anse som fjerning av spilletrøyen og skal straffes i forhold til overnevnte)."
Vi ser jo stadig vekk at spillere, da spesielt ute i Europa, feirer mål på denne måten, og det blir sjelden gitt gult kort for det.
KimFLKommentar
-
Trur ikke dommerne bryr seg så veldig om dette, med mindre spilleren gjør det foran motstandernes supportere. Det er vel først da det er å anse som usportslig opptreden. Og det er vel derfor denne regelen kom.
Vi ser jo stadig vekk at spillere, da spesielt ute i Europa, feirer mål på denne måten, og det blir sjelden gitt gult kort for det.
KimFLKommentar
-
KimFLKommentar
-
occean skulle hatt 3 gule kort, olli sier selv til vg tv at han hadde en stygg takling på samme mann litt etter det første kortet og var redd for å få det andre! så litt flaks hadde han ja.."en tjøttpølse og en solobrus takkskalduha værsåsnill"Kommentar
-
Ja, Mifsud mot Lyn da han satt inn 3-1-målet og det i ettertid ble snakket mye om spotting av drakta. Gylfi mot RBK i cupen da han i kjølevannet av hendelsen måtte stå over semifinalen mot Ski- og Smartklubben Lyn.Last edited by Canário; 10.04.2007, 11:54.Kommentar
-
Det har ikke noe å si om man gjør det foran egne eller andres supportere. Hvor har du det fra? Men siden du spør, Gylfi og Mifsud gjorde det foran egne supportere. Gylfis handling kostet oss antakelig en cupfinale.Kommentar
-
"En spiller som fjerner spilletrøyen ved feiring av scoret mål skal advares og tildeles gult for usportslig opptreden. (Bemerkning: FIFA har bemerket at å delvis ta av seg spilltrøyen over hodet og medfører at ansiktet dekkes, eller man tar den over hodet slik at mage/bryst vises er å anse som fjerning av spilletrøyen og skal straffes i forhold til overnevnte)."
I mine øyne er det ikke engang i nærheten av å være upsortslig opptreden å dra av seg trøya for å feire et mål. Hva er i så fall usportslig med det? Men hvis det skjer foran motstanderen supportere, så kan jeg se poenget, da dette ganske sikkert vil provosere de nevnte tilskuere. Men å dra av seg trøya foran egne supportere er etter min mening, ikke usportslig. Veit ikke hvor jeg har det ifra, men jeg mener å huske at det har blitt nevnt i media ved et par anledninger. Kan selvfølgelig ta feil.
Uansett, Occean fikk ikke gult kort, og det kan tyde på at dommerne (ihvertfall noen av dem) ser bort i fra denne regelen.
KimFLKommentar
-
Den regelen - gult kort for å dra av seg trøya - er hans personlige bidrag til fotballen og kom vel fordi han ikke likte at damespillerne gjorde det.
Og nei, det har ikke noe å si hvor spilleren gjør det, foran egne eller andres supportere. Det er det å dra opp/av seg trøya som er usportslig.Kommentar
-
Her forklaringen på hvorfor det er usportslig:
The rationale for this particular rule change was that football is a global sport, and thus the sensibilities of conservative nations and spectators must be respected.
Fra Wikipedia-artikkelen om Blatter: http://en.wikipedia.org/wiki/Sepp_BlatterKommentar
-
Her forklaringen på hvorfor det er usportslig:
The rationale for this particular rule change was that football is a global sport, and thus the sensibilities of conservative nations and spectators must be respected.
Fra Wikipedia-artikkelen om Blatter: http://en.wikipedia.org/wiki/Sepp_Blatter
Fin måte å si det på når det egentlig er kravet fra sponsorene som har tvunget fram denne regelen. De vil at sin logo skal eksponeres på scoringsbilder, naturlig nok..
Mvh
Gammer`nMvh
Gammer´n (Per T)Kommentar
-
Den regelen - gult kort for å dra av seg trøya - er hans personlige bidrag til fotballen og kom vel fordi han ikke likte at damespillerne gjorde det.
Og nei, det har ikke noe å si hvor spilleren gjør det, foran egne eller andres supportere. Det er det å dra opp/av seg trøya som er usportslig.
Som om det er noen annen grunn til å se på damefotball..
Men det er nok heller som gamle-perta sier....sponsorpenga styrer vel det meste.
KimFLKommentar
-
Som du refererte til i et tidligere innlegg:
I mine øyne er det ikke engang i nærheten av å være upsortslig opptreden å dra av seg trøya for å feire et mål. Hva er i så fall usportslig med det? Men hvis det skjer foran motstanderen supportere, så kan jeg se poenget, da dette ganske sikkert vil provosere de nevnte tilskuere. Men å dra av seg trøya foran egne supportere er etter min mening, ikke usportslig. Veit ikke hvor jeg har det ifra, men jeg mener å huske at det har blitt nevnt i media ved et par anledninger. Kan selvfølgelig ta feil.Kommentar
-
Riise feiret også skåringen på en måte som dommeren skulle gitt gult kort.
RoyVaadal.Kommentar
-
Kommentar
Kommentar