Riise og Occean rotet nesten på seg unødige gule kort (draktfeiring)

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • RoyVaadal
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Nov 2004
    • 4055

    Riise og Occean rotet nesten på seg unødige gule kort (draktfeiring)

    Jeg var for opptatt med min egen feiring av Occean sitt mål, men andre forteller meg at Occean skal ha feiret sin skåring med trøya over hodet. Det betyr vel at det bare var griseflaks/elendig dommer som reddet Occean fra et utrolig unødvendig gult kort!?
    RoyVaadal.
  • dIsTurBeD
    Seniormedlem
    Myklebust Light
    • May 2004
    • 668

    #2
    Opprinnelig skrevet av RoyVaadal
    Jeg var for opptatt med min egen feiring av Occean sitt mål, men andre forteller meg at Occean skal ha feiret sin skåring med trøya over hodet. Det betyr vel at det bare var griseflaks/elendig dommer som reddet Occean fra et utrolig unødvendig gult kort!?
    Så målet på fxt.no igjen nå og han drar trøya over ansiktet, jeg vet ikke hvor grensen går for at det skal kvalifisere til gult kort i slike situasjoner.

    Kommentar

    • Torolf
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Apr 2004
      • 9574

      #3
      Opprinnelig skrevet av RoyVaadal
      Jeg var for opptatt med min egen feiring av Occean sitt mål, men andre forteller meg at Occean skal ha feiret sin skåring med trøya over hodet. Det betyr vel at det bare var griseflaks/elendig dommer som reddet Occean fra et utrolig unødvendig gult kort!?
      Jeg var sikker på at dommeren skulle gi Occean gult kort da han tok opp dommerkortet for å notere målet. Det hadde i tilfelle vært korrekt. Fra regel 12:
      "En spiller som fjerner spilletrøyen ved feiring av scoret mål skal advares og tildeles gult for usportslig opptreden. (Bemerkning: FIFA har bemerket at å delvis ta av seg spilltrøyen over hodet og medfører at ansiktet dekkes, eller man tar den over hodet slik at mage/bryst vises er å anse som fjerning av spilletrøyen og skal straffes i forhold til overnevnte)."

      Kommentar

      • iL
        Seniormedlem
        --==FORUMRUNKER==--
        • Jan 2004
        • 10771

        #4
        Hadde han ikke gult fra før? Får man i såtilfelle rødt i en slik situasjon?
        Kanarifugla flyr høyt i år!

        Kommentar

        • KimFL
          Seniormedlem
          Myklebust Light
          • Nov 2003
          • 1410

          #5
          Opprinnelig skrevet av Torolf
          Jeg var sikker på at dommeren skulle gi Occean gult kort da han tok opp dommerkortet for å notere målet. Det hadde i tilfelle vært korrekt. Fra regel 12:
          "En spiller som fjerner spilletrøyen ved feiring av scoret mål skal advares og tildeles gult for usportslig opptreden. (Bemerkning: FIFA har bemerket at å delvis ta av seg spilltrøyen over hodet og medfører at ansiktet dekkes, eller man tar den over hodet slik at mage/bryst vises er å anse som fjerning av spilletrøyen og skal straffes i forhold til overnevnte)."
          Trur ikke dommerne bryr seg så veldig om dette, med mindre spilleren gjør det foran motstandernes supportere. Det er vel først da det er å anse som usportslig opptreden. Og det er vel derfor denne regelen kom.
          Vi ser jo stadig vekk at spillere, da spesielt ute i Europa, feirer mål på denne måten, og det blir sjelden gitt gult kort for det.


          KimFL

          Kommentar

          • Torolf
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Apr 2004
            • 9574

            #6
            Opprinnelig skrevet av iL
            Hadde han ikke gult fra før? Får man i såtilfelle rødt i en slik situasjon?
            Det stemmer. I tillegg var det en annen situasjon hvor han fort kunne fått sitt andre gule kort.

            Kommentar

            • Torolf
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Apr 2004
              • 9574

              #7
              Opprinnelig skrevet av KimFL
              Trur ikke dommerne bryr seg så veldig om dette, med mindre spilleren gjør det foran motstandernes supportere. Det er vel først da det er å anse som usportslig opptreden. Og det er vel derfor denne regelen kom.
              Vi ser jo stadig vekk at spillere, da spesielt ute i Europa, feirer mål på denne måten, og det blir sjelden gitt gult kort for det.


              KimFL
              Jeg tror dommerne er opptatt av å følge retningslinjene, hvis ikke risikerer de poengtrekk. Har du glemt Gylfi og Mifsud?

              Kommentar

              • KimFL
                Seniormedlem
                Myklebust Light
                • Nov 2003
                • 1410

                #8
                Opprinnelig skrevet av Torolf
                Jeg tror dommerne er opptatt av å følge retningslinjene, hvis ikke risikerer de poengtrekk. Har du glemt Gylfi og Mifsud?
                Kan faktisk ikke huske situasjoner der disse 2 ble gitt gult kort for den slags, men du kan kanskje friske opp hukommelsen min? Fikk de gult kort for å dra av seg trøya foran egne supportere?


                KimFL

                Kommentar

                • koppen
                  Seniormedlem
                  Myklebust Light
                  • Dec 2006
                  • 456

                  #9
                  occean skulle hatt 3 gule kort, olli sier selv til vg tv at han hadde en stygg takling på samme mann litt etter det første kortet og var redd for å få det andre! så litt flaks hadde han ja..
                  "en tjøttpølse og en solobrus takkskalduha værsåsnill"

                  Kommentar

                  • Canário
                    Seniormedlem
                    Myklebust Light
                    • Sep 2005
                    • 1471

                    #10
                    Opprinnelig skrevet av KimFL
                    Kan faktisk ikke huske situasjoner der disse 2 ble gitt gult kort for den slags, men du kan kanskje friske opp hukommelsen min? Fikk de gult kort for å dra av seg trøya foran egne supportere?

                    KimFL
                    Ja, Mifsud mot Lyn da han satt inn 3-1-målet og det i ettertid ble snakket mye om spotting av drakta. Gylfi mot RBK i cupen da han i kjølevannet av hendelsen måtte stå over semifinalen mot Ski- og Smartklubben Lyn.
                    Last edited by Canário; 10.04.2007, 11:54.

                    Kommentar

                    • Torolf
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Apr 2004
                      • 9574

                      #11
                      Opprinnelig skrevet av KimFL
                      Kan faktisk ikke huske situasjoner der disse 2 ble gitt gult kort for den slags, men du kan kanskje friske opp hukommelsen min? Fikk de gult kort for å dra av seg trøya foran egne supportere?


                      KimFL
                      Det har ikke noe å si om man gjør det foran egne eller andres supportere. Hvor har du det fra? Men siden du spør, Gylfi og Mifsud gjorde det foran egne supportere. Gylfis handling kostet oss antakelig en cupfinale.

                      Kommentar

                      • KimFL
                        Seniormedlem
                        Myklebust Light
                        • Nov 2003
                        • 1410

                        #12
                        Opprinnelig skrevet av Torolf
                        Det har ikke noe å si om man gjør det foran egne eller andres supportere. Hvor har du det fra? Men siden du spør, Gylfi og Mifsud gjorde det foran egne supportere. Gylfis handling kostet oss antakelig en cupfinale.
                        Som du refererte til i et tidligere innlegg:

                        "En spiller som fjerner spilletrøyen ved feiring av scoret mål skal advares og tildeles gult for usportslig opptreden. (Bemerkning: FIFA har bemerket at å delvis ta av seg spilltrøyen over hodet og medfører at ansiktet dekkes, eller man tar den over hodet slik at mage/bryst vises er å anse som fjerning av spilletrøyen og skal straffes i forhold til overnevnte)."

                        I mine øyne er det ikke engang i nærheten av å være upsortslig opptreden å dra av seg trøya for å feire et mål. Hva er i så fall usportslig med det? Men hvis det skjer foran motstanderen supportere, så kan jeg se poenget, da dette ganske sikkert vil provosere de nevnte tilskuere. Men å dra av seg trøya foran egne supportere er etter min mening, ikke usportslig. Veit ikke hvor jeg har det ifra, men jeg mener å huske at det har blitt nevnt i media ved et par anledninger. Kan selvfølgelig ta feil.

                        Uansett, Occean fikk ikke gult kort, og det kan tyde på at dommerne (ihvertfall noen av dem) ser bort i fra denne regelen.



                        KimFL

                        Kommentar

                        • ulfpulf
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • May 2004
                          • 2506

                          #13
                          Opprinnelig skrevet av KimFL
                          I mine øyne er det ikke engang i nærheten av å være upsortslig opptreden å dra av seg trøya for å feire et mål. Hva er i så fall usportslig med det?
                          Jeg tror ingen andre enn Sepp Blatter kan svare deg på det.

                          Den regelen - gult kort for å dra av seg trøya - er hans personlige bidrag til fotballen og kom vel fordi han ikke likte at damespillerne gjorde det.

                          Og nei, det har ikke noe å si hvor spilleren gjør det, foran egne eller andres supportere. Det er det å dra opp/av seg trøya som er usportslig.

                          Kommentar

                          • ulfpulf
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • May 2004
                            • 2506

                            #14
                            Her forklaringen på hvorfor det er usportslig:

                            The rationale for this particular rule change was that football is a global sport, and thus the sensibilities of conservative nations and spectators must be respected.

                            Fra Wikipedia-artikkelen om Blatter: http://en.wikipedia.org/wiki/Sepp_Blatter

                            Kommentar

                            • gamle-perta
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Sep 2004
                              • 2418

                              #15
                              Opprinnelig skrevet av ulfpulf
                              Her forklaringen på hvorfor det er usportslig:

                              The rationale for this particular rule change was that football is a global sport, and thus the sensibilities of conservative nations and spectators must be respected.

                              Fra Wikipedia-artikkelen om Blatter: http://en.wikipedia.org/wiki/Sepp_Blatter

                              Fin måte å si det på når det egentlig er kravet fra sponsorene som har tvunget fram denne regelen. De vil at sin logo skal eksponeres på scoringsbilder, naturlig nok..

                              Mvh
                              Gammer`n
                              Mvh
                              Gammer´n (Per T)

                              Kommentar

                              • KimFL
                                Seniormedlem
                                Myklebust Light
                                • Nov 2003
                                • 1410

                                #16
                                Opprinnelig skrevet av ulfpulf
                                Den regelen - gult kort for å dra av seg trøya - er hans personlige bidrag til fotballen og kom vel fordi han ikke likte at damespillerne gjorde det.

                                Og nei, det har ikke noe å si hvor spilleren gjør det, foran egne eller andres supportere. Det er det å dra opp/av seg trøya som er usportslig.
                                Hvis det er tilfelle, så kan jo ikke Hr. Blatter være helt riktig i hodet.
                                Som om det er noen annen grunn til å se på damefotball..

                                Men det er nok heller som gamle-perta sier....sponsorpenga styrer vel det meste.


                                KimFL

                                Kommentar

                                • Torolf
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Apr 2004
                                  • 9574

                                  #17
                                  Opprinnelig skrevet av KimFL
                                  Som du refererte til i et tidligere innlegg:
                                  I mine øyne er det ikke engang i nærheten av å være upsortslig opptreden å dra av seg trøya for å feire et mål. Hva er i så fall usportslig med det? Men hvis det skjer foran motstanderen supportere, så kan jeg se poenget, da dette ganske sikkert vil provosere de nevnte tilskuere. Men å dra av seg trøya foran egne supportere er etter min mening, ikke usportslig. Veit ikke hvor jeg har det ifra, men jeg mener å huske at det har blitt nevnt i media ved et par anledninger. Kan selvfølgelig ta feil.
                                  Jeg støtter deg 100 %. Det er bare synd at det er NFF og FIFA som bestemmer hva som er usportslig. Jeg kontaktet Rune Pedersen i NFF etter begge Stabæk-kampene i fjor fordi jeg reagerte på Stabæk-spissenes usportslige feiring av scoringer foran Kanari-Fansen, men fikk til svar at de ikke opplevde det som noe problem.

                                  Kommentar

                                  • RoyVaadal
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Nov 2004
                                    • 4055

                                    #18
                                    Riise feiret også skåringen på en måte som dommeren skulle gitt gult kort.

                                    Det er latterlig at våre spillere skal være så dumme at de til stadighet risikerer å pådra seg unødvendige gule kort. Vi kommer aldri til å vinne noe, hvis vi ikke får litt mer profesjonell oppførsel fra våre spillere.
                                    RoyVaadal.

                                    Kommentar

                                    • RoyVaadal
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Nov 2004
                                      • 4055

                                      #19
                                      Riise og Occean rotet nesten på seg unødige gule kort (draktfeiring)

                                      Hvordan kan vi lære spillerne våre å bli mer profesjonelle, slik at unødige gule kort forhindres?
                                      RoyVaadal.

                                      Kommentar

                                      • Torolf
                                        Seniormedlem
                                        Hjelp, skaff meg et liv!
                                        • Apr 2004
                                        • 9574

                                        #20
                                        Opprinnelig skrevet av RoyVaadal
                                        Hvordan kan vi lære spillerne våre å bli mer profesjonelle, slik at unødige gule kort forhindres?
                                        Hva med å hyre inn en dommer som tar en gjennomgang av regelverket, med særlig fokus på å unngå unødvendige kort?

                                        Kommentar

                                        Working...