Hvor mange kampers karantene får Kippe?

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • RoyVaadal
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Nov 2004
    • 4055

    #61
    Opprinnelig skrevet av Lars
    Den normale straffa for rødt kort har alltid vært og er fortsatt 1 kamp. De aller fleste røde kort i Tippeligaen blir straffet med 1 match.
    Hva med direkte røde kort som ikke skyldes det som populært kalles "bakerste mann"-felling? Da er det kanskje normalen at straffa blir mer enn en kamp?

    Jeg følger ikke med på andre lag, men veit at den normale straffelengden for en LSK-spiller som får direkte rødt kort (utenom "bakerste mann") er minst to kamper. Dvs. det har vel ennå ikke skjedd at en LSK-er har klart å få direkte rødt kort (utenom "bakerste mann") og bare en kamps karantene.

    Kan ikke Torolf finne fram denne oversikten over røde kort i fjor i Eliteserien som vel bare er sendt til VG-debatt, og ikke Forumet. (Jeg ønsker ikke å bevege meg ut i Internetts mørke bakgater.)
    RoyVaadal.

    Kommentar

    • Bolsen3
      Seniormedlem
      Myklebust Light
      • Jan 2004
      • 1061

      #62
      Opprinnelig skrevet av Lars
      Du tar faktisk veldig feil der. Det er absolutt ingen automatikk i at rødt kort er 2 kampers utestengelse. Den normale straffa for rødt kort har alltid vært og er fortsatt 1 kamp. De aller fleste røde kort i Tippeligaen blir straffet med 1 match.
      Hvis dette stemmer, så burde kanskje Kippe hatt 1 kamp. Jeg står ved at fargen på kortet til Kippe var riktig, og trodde direkte rødt nærmest automatisk ga 2 kamper. Hvis ikke det er tilfellet, så burde nok Kippe hatt bare 1 kamp, ja...

      Kommentar

      • VallerudKanari
        Seniormedlem
        Myklebust Light
        • Dec 2004
        • 308

        #63
        To kampers karantene er riktig etter sanksjonsretningslinjene for 2007 i NFF for forseelsen utført av Frode K.

        Forøvrig er vel "bakerste mann" et begrep som ikke brukes, det er mer å hindre motspiller i scoringsposisjon eller på vei til en slik, uavhengig av å være "bakerste mann".

        No offense, Roy?

        Last edited by VallerudKanari; 20.04.2007, 14:34. Begrunnelse: Bomma på Torolf og Roy...
        Mangeårig sesongkortinnehaver- TO kort fra 2013!

        Kommentar

        • vollafugl
          Seniormedlem
          Myklebust Light
          • Dec 2006
          • 978

          #64
          Opprinnelig skrevet av EtterstadKanari
          To kampers karantene er riktig etter sanksjonsretningslinjene for 2007 i NFF for forseelsen utført av Frode K.

          Forøvrig er vel "bakerste mann" et begrep som ikke brukes, det er mer å hindre motspiller i scoringsposisjon eller på vei til en slik, uavhengig av å være "bakerste mann".

          No offense, Roy?

          http://www.fotball.no/files/%7BABC10...CE6926C%7D.pdf
          Det er langt fra overraskende at det ble 2 kampers karantene på Kippe, men jeg er uenig at dette kan leses direkte ut av ovennevnte retningslinjer, der det fremgår at utelukkelse i 2 kamper normalt gis "ved noe grovere forseelser."

          Som eksempel på hva som ligger i "noe grovere forseelse" som normalt vil gi utelukkelse i to kamper vises til tilfeller der en spiller har utvist "voldsom opptreden" mot en motspiller. Utvalget kom til at kvelertaket til Ross på La-manga ikke var en slik forseelse. Da er det heller ikke gitt at Kippes dytt nødvendigvis er det heller.

          Forøvrig synes jeg at det er synd at utvalget med sin praksis bidrar til å underbygge en fotballkultur som tilsynelatende belønner skuespill og overspill fremfor fair-play. Særlig Gislason kunne med fordel fått ha fått hvile et par runder i fjor. Hvilken anledning det var til å markere hva man synes om den slags.
          Last edited by vollafugl; 20.04.2007, 18:32. Begrunnelse: liten rettelse

          Kommentar

          • Gale Isbre
            Seniormedlem
            Myklebust Light
            • Dec 2005
            • 1164

            #65
            Vi kan i det minste prise oss lykkelige over at Kippe ikke kastet sand (eh, kunstgress): http://www.fxt.no/toppserien/article979210.ece

            Det KAN innimellom være litt vanskelig å forstå hvordan NFF graderer forseelser.

            Kommentar

            • RoyVaadal
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Nov 2004
              • 4055

              #66
              Opprinnelig skrevet av EtterstadKanari
              Forøvrig er vel "bakerste mann" et begrep som ikke brukes, det er mer å hindre motspiller i scoringsposisjon eller på vei til en slik, uavhengig av å være "bakerste mann".
              Det er jeg fullstendig klar over. Men at det ikke brukes er feil. Det lever i høyeste grad på folkemunne. Heldig er det selvsagt ikke siden de fleste også tror det er en bakerste mann-regel. Nettop derfor satte jeg anførselstegn rundt bakerste mann. Jeg hadde behov for å kalle denne regelen for noe kort og konsist, siden jeg nevnte den flere ganger. Kanskje jeg skulle kalt den scoringsposisjonsregelen, men da er jeg redd færre ville skjønt hva jeg siktet til. Og i innlegget mitt over så var ikke den nøyaktige tolkningen av regelen viktig.
              RoyVaadal.

              Kommentar

              • KFL41
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • May 2004
                • 3648

                #67
                Denne jenta og Roman Kienast fikk samme straff... NFF er helt på jorde. De beskytter dommerne med nebb og klør. Uansett. Det var vel Bente Skogvang som dømte da Gylfi fikk fire kamper?

                Kommentar

                • McGuffy
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Jan 2004
                  • 5099

                  #68
                  Opprinnelig skrevet av KFL41
                  Det var vel Bente Skogvang som dømte da Gylfi fikk fire kamper?
                  Aha! Jeg viste jeg hadde hørt det navnet før!

                  Kommentar

                  • vollafugl
                    Seniormedlem
                    Myklebust Light
                    • Dec 2006
                    • 978

                    #69
                    Opprinnelig skrevet av KFL41
                    Denne jenta og Roman Kienast fikk samme straff... NFF er helt på jorde. De beskytter dommerne med nebb og klør. Uansett. Det var vel Bente Skogvang som dømte da Gylfi fikk fire kamper?
                    Dette har jeg glemt. Når var det Gylfi fikk karantene, og hva var årsaken?

                    Kommentar

                    • 10.09.50
                      Seniormedlem
                      Myklebust Light
                      • Oct 2005
                      • 1410

                      #70
                      Opprinnelig skrevet av vollafugl
                      Dette har jeg glemt. Når var det Gylfi fikk karantene, og hva var årsaken?
                      Med autosensuren på dette forumet blir det vanskelig å forklare. Han kom i skade for å kalle frøken Skogvang *****.

                      Kommentar

                      • vollafugl
                        Seniormedlem
                        Myklebust Light
                        • Dec 2006
                        • 978

                        #71
                        Opprinnelig skrevet av 10.09.50
                        Med autosensuren på dette forumet blir det vanskelig å forklare. Han kom i skade for å kalle frøken Skogvang *****.
                        Da er vel den saken grei....

                        Kommentar

                        • Gale Isbre
                          Seniormedlem
                          Myklebust Light
                          • Dec 2005
                          • 1164

                          #72
                          Opprinnelig skrevet av vollafugl
                          Da er vel den saken grei....
                          "*****" var et ganske vanlig uttrykk for det kvinnelige kjønnsorgan, hvis jeg ikke husker helt feil. Men man kan jo spørre seg: Hvis en spiller får en avgjørelse mot seg, og roper "fanden"...har han da sagt et stygt ord, eller har han kalt dommeren for en djevel?

                          Kommentar

                          • VallerudKanari
                            Seniormedlem
                            Myklebust Light
                            • Dec 2004
                            • 308

                            #73
                            Opprinnelig skrevet av RoyVaadal
                            Det er jeg fullstendig klar over. Men at det ikke brukes er feil. Det lever i høyeste grad på folkemunne. Heldig er det selvsagt ikke siden de fleste også tror det er en bakerste mann-regel. Nettop derfor satte jeg anførselstegn rundt bakerste mann. Jeg hadde behov for å kalle denne regelen for noe kort og konsist, siden jeg nevnte den flere ganger. Kanskje jeg skulle kalt den scoringsposisjonsregelen, men da er jeg redd færre ville skjønt hva jeg siktet til. Og i innlegget mitt over så var ikke den nøyaktige tolkningen av regelen viktig.
                            Beklager, fikk et lite innfall av skrivekick... Brukes selvsagt på folkemunne, men erfaring viser at ikke alle supportere eller fotballentusiaster får med seg regelendringer. Egentlig unødvendig av meg å presisere noe i det hele tatt, beklager, Roy...
                            Mangeårig sesongkortinnehaver- TO kort fra 2013!

                            Kommentar

                            • RoyVaadal
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Nov 2004
                              • 4055

                              #74
                              Opprinnelig skrevet av EtterstadKanari
                              Egentlig unødvendig av meg å presisere noe i det hele tatt, beklager, Roy...
                              Presiseringen var kanskje på sin plass. Selv om dette ikke var temaet i denne tråden, så er det sikkert noen som lærte noe på veien. Mitt innlegg burde nok hatt en slags fotnote som forklarte "bakerste mann"-begrepet jeg brukte.
                              RoyVaadal.

                              Kommentar

                              • erlando
                                Seniormedlem
                                Myklebust Light
                                • Jul 2006
                                • 858

                                #75
                                Når man da først er inne på bedømning av alvorlighetsgrad. Vår alles venn, dommer Edvardsen, fikk tidlig i gårsdagens kamp mellom AaFK og FFK en ny sjanse til å vise hva som blir straffen for "tofotstakling i knehøyde". Eller ikke - ingen kort utdelt av dommer Edvardsen, som også ellers hadde enda en turbulent dag på jobben.
                                Ja til pause i pausen!

                                Kommentar

                                • BennyLem
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Aug 2005
                                  • 2902

                                  #76
                                  Opprinnelig skrevet av erlando
                                  Når man da først er inne på bedømning av alvorlighetsgrad. Vår alles venn, dommer Edvardsen, fikk tidlig i gårsdagens kamp mellom AaFK og FFK en ny sjanse til å vise hva som blir straffen for "tofotstakling i knehøyde". Eller ikke - ingen kort utdelt av dommer Edvardsen, som også ellers hadde enda en turbulent dag på jobben.
                                  La merke til den. Soleklart rødt kort! Konsekvent dømming er noe dritt.
                                  Moderate Winsnes Fanatics: Forbanna på Felt C - Frihet for RoyVaadal

                                  Kommentar

                                  • Hamburg & Kanari
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Aug 2005
                                    • 3006

                                    #77
                                    Opprinnelig skrevet av erlando
                                    Når man da først er inne på bedømning av alvorlighetsgrad. Vår alles venn, dommer Edvardsen, fikk tidlig i gårsdagens kamp mellom AaFK og FFK en ny sjanse til å vise hva som blir straffen for "tofotstakling i knehøyde". Eller ikke - ingen kort utdelt av dommer Edvardsen, som også ellers hadde enda en turbulent dag på jobben.
                                    Krogh Optikk neste, gutten har problemer med gangsynet. Store problemer.
                                    Han som svinetacklet Tarik Eliounussi skulle fått gå i dusjen bigtime, den var jo langt langt styggere enn Brenne's mistimede tackling av Sapporo. Det er en viss forskjell på kraften i 2 strake vs 1 straks bein.

                                    Ellers virker alt veldig tilfeldig, nåe en 1-foter forfra bedømmes og rapporteres som en to-foter bakfra, mens en to-foter fra siden ikke blir rapportert i det hele tatt.
                                    LSK Norges beste lag

                                    Kommentar

                                    • Speeder
                                      Seniormedlem
                                      Myklebust Light
                                      • Apr 2006
                                      • 951

                                      #78
                                      Opprinnelig skrevet av Hamburg & Kanari
                                      Ellers virker alt veldig tilfeldig, nåe en 1-foter forfra bedømmes og rapporteres som en to-foter bakfra, mens en to-foter fra siden ikke blir rapportert i det hele tatt.
                                      I Edvardsens øyne var denne taklingen trolig forfra med en fot, med litt dårlig timing.
                                      Tore Galgerud

                                      Kommentar

                                      • vollafugl
                                        Seniormedlem
                                        Myklebust Light
                                        • Dec 2006
                                        • 978

                                        #79
                                        På bakgrunn av at det skrives om Edvardsens dommerprestasjoner her, legger jeg innen link til en annen tråd om samme tema:

                                        Kommentar

                                        • gulf
                                          Seniormedlem
                                          Forumonanist
                                          • Oct 2005
                                          • 210

                                          #80
                                          Vil dere påstå det er barnslig gjort å sende en beskjed til Espen Ruud via Facebook, hvor det antydes svakt at han burde trene mer balanse?

                                          Kommentar

                                          Working...