mai 2007

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Torolf
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Apr 2004
    • 9574

Lillestrøm til UEFA-cupen

http://www.rb.no/lsk-magasinet/article2771954.ece

GLASGOW:

Fugla skal til Europa.
    Av Espen Bolstad og Morten Svesengen
    Publisert 15.05.2007 - 14:30 Oppdatert 15.05.2007 - 15:57

BILDESERIE

Norge og Finland ble vinnere da to fairplayplasser i UEFA-cupen ble fordelt ved trekning tirsdag. Det betyr at Lillestrøm får spille europacup.

– Ja, da er vi med, da, sa LSK-trener Tom Nordlie fornøyd da han fikk nyheten.
    Sverige vant UEFAs fairplayranking for annet år på rad og fikk automatisk en ekstra plass i UEFA-cupen. De ti andre nasjonene med en snittscore på minst 8,0 poeng i internasjonale kamper det siste året ble med i en trekning om to plasser til.
    – En stor dag for klubben. Dette gir oss en mulighet til å representere Norge i Europa, sier LSK-manager Jan Åge Fjørtoft til rb.no.
    Norge ble nummer to på fairplayrankingen og ble sammen med Finland trukket ut i en seremoni mellom de to UEFA-cupfinalistenes pressemøter på Hampden Park i Glasgow tirsdag.
    Lillestrøm får UEFA-cupplassen som best plasserte lag på fjorårets norske fairplayranking som ikke allerede hadde europacupplass.
    LSK kommer inn allerede i 1. kvalifiserende runde. Første kamp spilles 19. juli med returkamp 2. august.
    2. kvalifiserende runde spilles 16. og 30. augsut. Skulle LSK klare å spille seg til 1. ordinære runde, vil de kjempe om en plass i UEFA-gruppespillet 20.september og 4. oktober.

Kommentar

• RSP
      Moderator
      • Aug 2004
      • 10498

Nff

LILLESTRØM TRAKK VINNERLODDET I GLASGOW
      - Satser for fullt på UEFA Cupen

15.5.2007 av Yngve Haavik

Lillestrøm drømmer om Champions League og satser for fullt på UEFA Cupen for å få nødvendig internasjonal matching.

MYE Å JUBLE FOR: Lillestrøm - som troner øverst i Tippeligaen - fikk i dag gladmeldingen om at klubben er klar for første kvalifiserende runde i UEFA Cupen. Foto: Cornelius Poppe/SCANPIX

Norge og Finland ble vinnerne da to ekstra plasser til første kvalifiserende runde i UEFA Cupen ble trukket på Hamden Park i Glasgow i dag. Og det betyr at Lillestrøms drøm om spill ute i Europa gikk i oppfyllelse.

- Det er jo dette vi strever etter og drømmer om, å få måle krefter ute i Europa. Vi drømmer om å kvalifisere oss til Champions League, og da trenger vi å få matching internasjonalt i kamper som virkelig teller for å henge med. Vi kommer til å satse for fullt i UEFA Cupen, sier daglig leder Frank Grønlund i Lillestrøm SK til fotball.no.
      10 land konkurrerte

Norge og Finland ble henholdsvis nummer to og tre i UEFAs Fair Play-konkurranse for sesongen 2006/2007, konkurrerte med Danmark, Tyskland, Estland, Wales, Sveits, Slovakia, England og Frankrike om å trekke vinnerloddene i dag
      Lillestrøm ble nummer fire i fjorårets Fair Play-konkurranse som NFF hver år gjennomfører i samarbeid med Aktiv Kapital, men siden Fredrikstad (vinner) ble cupmester, Rosenborg (nummer to) ble seriemester, og Vålerenga (nummer tre) tok bronse i serien, går dagens vinnerlodd til Lillestrøm.

Fem norske lag klare for E-cupspill
      Rosenborg BK skal inn i 2. kvalifiseringsrunde i Champions League. Fredrikstad FK (vinner av NM menn), SK Brann (2. plass i Tippeligaen), Vålerenga Fotball (3. plass i Tippeligaen) og Lillestrøm SK skal alle inn i første kvalifiseringsrunde i UEFA cupen.

Kommentar

• Torolf
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Apr 2004
        • 9574

LSK.NO: LSK har ankommet Tromsø

LSK har ankommet Tromsø
        (Tromsø). LSK ankom tirsdag kveld Tromsø. Dermed er de siste forberedelsene foran 16. mai-kampen mot Tromsø i gang. Målet er tre poeng på Alfheim onsdag.
        Av: Ole Kristian Bakkene
        Tirsdag kveld fløy LSK opp til Tromsø, og onsdag klokka 10:30 trener laget på Alfheim. TIL anla kunstgress foran sesongen, og dermed er det viktig å bli vant til underlaget før 7. serierunde i Ishavsbyen.

Viktor, Pål og Danton ute
        De som definitivt er ute, og ble igjen hjemme på Åråsen er Viktor Bjarki Arnarsson, Pål Strand og Dan Anton Johansen.
        - Viktor er fortsatt ute etter overtråkket han pådro seg i Marbella. Han har begynt å løpe, og er snart tilbake. Pål har pådratt seg en liten strekk bak øverst på låret, mens Dan Anton har en liten strekk i muskelfestet i kneet. Ellers er alle klare for kamp, sier LSKs fysioterapeut Jørn Karlsen.
        LSK har kun vunnet tre kamper på 21 år i Tromsø, men i år skal tre poeng hentes hjem til Åråsen.
        - Statistikk kan brukes til så mangt, og den er til for å brytes. Det er det vi håper på å gjøre onsdag, sier Tom Nordlie til LSK.no på veien inn til Tromsø.
        - Jeg registrer at Tromsø er gode på hjemmebane, og er en vanskelig motstander. De ligger nå på tredjeplass i Tippeligaen, og jeg har ikke vunnet her oppe før, men samtidig har jeg aldri tapt en kamp på 16. mai heller, legger Nordlie til med et stort glis.
        Seier i 2001
        De tre siste årene har Tromsø vunnet to ganger, og det har blitt en uavgjort på Alfheim mellom lagene. Fjorårets kamp ble avgjort av Thomas Hafstad i det 71. minutt. Tromsø vant 1-0. Sist det ble seier til LSK på Alfheim var i 2001 da Stian Berget, Magnus Powell og Clayton Zane ordnet 3-0 til LSK. Onsdag er det nok en mulighet til å hente en seier, og alle i troppen er i godt humør og gleder seg til kampen. Oppgjøret på kunstgresset på Alfheim går for fulle tribuner.

Onsdag klokka 10:30 er det som tidligere nevnt trening på kunstgresset til Tromsø. LSK.no er med til Tromsø, og vil komme med oppdateringer etter treningen på Alfheim.

Kommentar

• RSP
          Moderator
          • Aug 2004
          • 10498

RB

Foto Tom Gustavsen NULL MÅL: Shane Stefanutto troner øverst på lista over LSK- spillere som har spilt flest kamper uten å score. Selv drømmer han om et seiersmål i en viktig kamp på hjemmebane.

Stortrives som målløs

...og snart går Shane i forhandlinger om ny LSK-kontrakt

ÅRÅSEN:
          Ingen har spilt flere seriekamper for LSK – uten å score.

Av Morten Svesengen
          Publisert 16.05.2007 - 06:30

– Det er blitt en vane for meg ikke å score. Derfor er det ikke noe jeg går rundt og tenker på. Og det påvirker i hvert fall ikke spillet mitt, sier Shane Stefanutto.
          Han synes nesten det er litt stas å være den LSK-spilleren gjennom tidene som har spilt flest kamper uten å finne veien til nettet.
          – Det kan jo bety at jeg i hvert fall blir husket for noe. Jeg kan jo ikke ødelegge dette med et mål nå. Denne rekorden blir min for evig og alltid, sier han med et smil om munnen.
          Etter kampen mot Viking klatret Stefanutto opp ved siden av islendingen Indridi Sigurdsson som avsluttet sin LSK-karriere med 58 seriekamper uten nettkjenning. I kveld kan forsvarsspilleren trone alene øverst på lista.

Drøm om seiersmål
          – Selv om det ikke påvirker spillet mitt, hadde det vært en drøm å score i hvert fall ett mål. Håper det i tilfelle skjer i en kamp vi vinner, og aller helst på hjemmebane foran Kanari-Fansen. Et seiersmål i en viktig kamp hadde vært noe, drømmer Shane.
          Egentlig er det bare et mål Stefanutto mangler nå for at livet som LSK-spiller skal være perfekt. Spillemessig har den australske venstreback aldri vært bedre.
          53 av 55 kamper fra start det siste året har gjort ham til en av seriens aller beste venstrebacker. Mot Viking søndag spilte han trolig en av sine aller beste kamper noensinne.
          – Jeg føler nesten at jeg blir bedre og bedre for hver kamp. Selvtilliten er blitt mye større det siste året. Nå føler jeg meg mer komfortabel og sikker. Slik var det ikke alltid før, sier Stefanutto.

Liker Nordlie-stilen
          Han utviklet seg mye under Uwe Röslers ledelse forrige sesong. I år har han tatt et ytterligere steg. Han gir Tom Nordlies spillestil litt av æren.
          – Var usikker på hva hans måte å spille på ville bety for meg. Nå er jeg overbevist om at det har gjort meg bedre. Jeg liker å være offensiv i stilen og bli med framover. Slik vi spiller nå er det mye lettere enn fordi valgmulighetene framover er mange flere, sier Stefanutto.
          – Du risikerer jo å score nå?
          – Skal ikke se bort fra det nå. For jeg er stadig oftere i nærheten av motstanderens mål. Men fortsatt betyr det like mye for meg å legge opp til andres scoringer. Så får vi heller ta en scoring som bonus, sier han.
          Også i LSK legger man merke til australierens framgang på banen. LSK-manager Jan Åge Fjørtoft sier at klubben vil starte forhandlinger om ny kontrakt med spilleren som er Bosman-spiller til høsten.
          – Vi har allerede avtalt med Shane at vi skal snakke sammen, sier Fjørtoft.

Kommentar

• RSP
            Moderator
            • Aug 2004
            • 10498

VG

Stor sjanse for morsom toppkamp

Når Tromsø og Lillestrøm møtes i kveld er det stor sjanse for at rundens desiderte toppkamp blir svært underholdene.

Serieleder Lillestrøm og tabelltreer Tromsø er de to lagene som har skapt flest sjanser så langt denne sesongen.

- Jeg håper det blir et fyrverkeri med stor fart. Begge lag har det i seg og kan angripe. Jeg er sikker på at Lillestrøm vil gjøre det, sier Tromsø-trener Steinar Nilsen til VG Nett.

Ikke halleluja
            Ifølge statistikken på VG Nett har Lillestrøm skapt desidert flest sjanser i eliteserien så langt denne sesongen. 41 totalt og syv flere enn Tromsø.

- Jeg håper det er på grunn av strategi og at vi har en klar plan for det offensive spillet, sier LSK-trener Tom Nordlie som aldri har tapt en kamp på 16. mai tidligere.

Lillestrøm er serieleder med 16 poeng, tre foran Brann og seks foran Tromsø. Nordlie mener det er altfor tidlig å snakke om hvilke lag som har muligheter til å være med helt inn, og påstår han ikke er spesielt overrasket over at Tromsø henger så godt med etter flere tunge sesonger bak seg.

- Nei, jeg vil ikke si jeg er overrasket, men det er bare spilt seks kamper og vi skal ikke henge oss for mye opp i det, sier Nordlie som har en kollega i nord som er helt enig.

- Sesongstarten har vært OK, men vi lager ikke hallelujastemning av den grunn. Det blir feil å gjøre det i mai, sier Steinar Nilsen.

Slipper lite til
            Nilsen mener laget hans helt klart burde hatt minst tre poeng mer, og tenker på kollapsen da Rosenborg snudde 1-3 til 4-3 i den andre serierunden.

Han er for øvrig ikke så veldig overrasket over at Tromsø skaper mye, men selvsagt er han glad for at det skjer mye foran motstanderens mål. Ikke minst er radarparet Sigurd Rushfeldt og Ole Martin Årst en respektert spissduo som kan slå til når som helst. Så langt har de to mål og én målgivende hver - men et stykke bak poengkongen i eliteserien, Lillestrøms Magnus Myklebust med fire mål og fire målgivende. Men selv om Nilsen sier det er rom for forbedringer, er han brukbart tilfreds med de offensive kvalitetene så langt denne sesongen.

- Det er alltid kjekt å se. Spesielt at vi lykkes med noe prioriterte så mye i vinter. Samtidig har vi risikert litt mye i den andre enden av banen, medgir Nilsen.

Det har ikke Lillestrøm. Serielederen er laget som slipper motstanderne til færrest målsjanser. Kun 2,5 målsjanser i snitt kommer motstanderlagene til i kampene mot Lillestrøm. Tallene for Tromsø er 5,8 i snitt, nest dårligst og kun tabelljumbo Aalesund har svakere tall.

- Det er mange måter å holde nullen på. Det går an å spille klokt defensivt selv om en satser offensivt, sier Nordlie før kampen som fort kan bli en offensiv godbit for fotballinteresserte i Norge.

16.05.2007 kl. 07:20

Kommentar

• RSP
              Moderator
              • Aug 2004
              • 10498

Stavanger Aftenblad (100 % Fotball)

UBESEIRET: Tom Nordlie taper aldri 16.mai. ( Foto: Digitalsport )

Nordlie har aldri tapt 16. mai

LANGNES: Tom Nordlie ankom Tromsø i går med en stor porsjon selvtillitt foran dagens 16. mai-fest mot TIL.

Av: Kim Barosen
              Publisert: 16.05.2007 kl. 08:05

For i tillegg til at laget han trener, Lillestrøm, topper tabellen med god margin har han selv aldri opplevd å tape en kamp 16. mai som trener.

– Og jeg har vært trener i 20 år nå så noen kamper har det blitt, smiler Nordlie.

Men hans fantastiske 16. mai-statistikk til tross, statistikker generelt legger han liten vekt på. Kanskje er det fordi han aldri har vunnet en kamppå Alfheim heller, verken som trener for Vålerenga, Odd eller Start.

– Nei, det stemmer nok det, men statistikker er kamper som har vært, og de bryr jeg meg lite om. Jeg ser heller fremover mot kamper, sier Nordlie.

Nordlie tar ikke lett på oppgaven som venter han i kveld.

– Nei, på ingen måte. Bjørnebye sa vel at TIL på Alfheim er et lag man bør slå. Det mener ikke jeg. Ellers er jeg veldig lite opptatt av å være favoritt eller ikke favoritt, det skal liksom være farlig det, sier Tom Nordlie.

En av tidenes største fotballfester på Alfheim kan være i vente i morgen. Serielederen møter bronseinnehaveren. På norsk fotballs store festdag.

Mens Nordlie ikke vil snakke om favorittstempler mener TIL-trener Steinar Nilsen at bortelaget er soleklare favoritter.

– Alle med en viss fotballintelligens må jo se at LSK er storfavoritter i denne kampen. Laget har spilt strålende offensiv fotball og har mange spennende typer. De er mine favoritter til å vinne gullet, sier Steinar Nilsen.

NB! Eirik Bertheussen starter ikke kveldens kamp for Lillestrøm. – Men Eirik er aktuell om vi får skadereller om vi må forsvare oss på slutten, bekrefterLSK-trener Tom Nordlie.

Kommentar

• RSP
                Moderator
                • Aug 2004
                • 10498

Limer inn denne her til orientering:

Kommentar

• Campless
                  Seniormedlem
                  Myklebust Light
                  • Sep 2006
                  • 772

Nordlys skriver om causals fra lillestrøm og tromsø:

Kommentar

• RSP
                    Moderator
                    • Aug 2004
                    • 10498

Fxt: Nerdeguide til 16. mai kampene

TROMSØ-LILLESTRØM:

* Tromsø har god statistikk hjemme mot Lillestrøm. Lagene har møttes 20 ganger, og TIL har vunnet 13 ganger. Fire har endt uavgjort, mens LSK bare har tre seirer. Målforskjellen er 26-14 i favør av TIL.
                    * Lagene har jevn statistikk mot hverandre totalt sett i Tippeligaen. Begge har 16 seirer, mens åtte har endt uavgjort. Målforskjellen er imidlertid 67-47 til LSK.
                    * Tromsø er ubeseiret i sine sju siste kamper mot LSK. Forrige gang LSK vant, var hjemme på Åråsen 12. mai 2003.
                    * LSK er ubeseiret på sine åtte siste Tippeliga-kamper.
                    * LSK har scoret fire mål på hodet denne sesongen. Det er flest i Tippeligaen sammen med Brann.
                    * Alle mål imot LSK er blitt scoret med høyre fot.
                    * Ole Martin Årst (TIL) har spilt de siste 61 kampene i Tippeligaen fra start til mål.

Kommentar

• vollafugl
                      Seniormedlem
                      Myklebust Light
                      • Dec 2006
                      • 978

Foto Roar Grønstad SCORER IGJEN? Olivier Occean.
                      15 på rad uten tap

ÅRÅSEN:
                      LSK har ikke tap en obligatorisk kamp på over et halvt år.
                      FØLG TROMSØ-LSK FRA 18.00!

Av Morten Svesengen
                      Publisert 16.05.2007 - 12:13 Oppdatert 16.05.2007 - 12:19
                      Tips en venn om denne saken
                      Skriv ut denne siden

BILDESERIE

LSK – Viking 4-1 på Åråsen

Se bildene! Bildesamling

Les også

Sist Åråsen-klubben tapte en obligatorisk kamp var 23. oktober i fjor.
                      Da var det nettopp onsdagens motstander Tromsø som klarte å slå LSK. De vant 2-1 på Åråsen i en dramatisk fotballkamp preget av kontroversielle situasjoner.
                      Etterpå har LSK spilt 15 kamper i serien og Royal League uten å tape. Mot Odense i kvartfinalen i Royal League tapte laget på straffespark-konkurranse, men kampen endte 2-2.
                      På de 15 kampene har LSK 10 seirer og 5 uavgjort. Målforskjellen er imponerende 29-9.
                      LSK ligger også øverst på Tippeliga-tabellen!
                      Her er LSKs rekke med kamper – uten ta – siden forrige møte med Tromsø.
                      2006:
                      Odd-LSK 0-3
                      LSK-Lyn 2-0
                      Hammarby-LSK 1-1 (Royal League)
                      LSK-Hammarby 2-0 (Royal League)
                      LSK-FC København 1-0 (Royal League)
                      FC København-LSK 0-1 (Royal League)
                      LSK-Brøndby 1-1 (Royal League)
                      Brøndby-LSK 1-1 (Royal League)
                      2007:
                      Odense-LSK 2-2 (Royal League)
                      LSK-Fredrikstad 3-0
                      Odd-LSK 0-1
                      Strømsgodset-LSK 1-1
                      LSK-Lyn 3-1
                      Aalesund-LSK 1-3
                      LSK-Viking 4-1
                      * En ikke fullt så hyggelig statistikk har LSK i Tromsø. 20 kamper på Alfheim har endt slik: 13-4-3.
                      * På de sju siste kampene mot Tromsø uansett arena har Tromsø også overtaket med 5-2-0.
                      * Sist LSK slo Tromsø i obligatorisk kamp var 12. mai 2003. Da satte Johan Petter Winsnes inn det avgjørende målet og LSK vant 3-2 på Åråsen.

Kommentar

• RSP
                        Moderator
                        • Aug 2004
                        • 10498

lsk.no

- Ikke umulig å vinne

LSK-TV: (Alfheim stadion). Tom Nordlie har til tross for LSKs dårlige statistikk i Tromsø tro på at tre poeng kan bli med flyet hjem onsdag kveld. Det fortalte han LSK-TV på formiddagens treningsøkt på Alfheim stadion.

Av: Ole Kristian Bakkene

- Det er ikke tvil om at dette er en vanskelig bortekamp, men den er ikke umlig å vinne. Derfor har jeg lyst til å ta fram min personlige statistikk. Jeg har ennå ikke tapt en 16. mai-kamp, sier Tom Nordlie til LSK-TV på formiddagens økt på Alfheim stadion.
                        Nordlie har ennå ikke bestemt seg for laget.
                        - Vi har fortsatt noen spørsmål. Nå skal vi ha lunch og et møte når vi kommer til hotellet hvor vi skal diskutere dette. Det er først og fremst midtbaneleddet vi er usikre på i forhold til motstander og i forhold til egenkvalitet. Spenninga er fortsatt lav foreløpig, sier han.

Se resten av intervjuet med Tom Nordlie på LSK-TV:

Trykk på LSK-TV for å gå videre til rapporten fra LSKs trening på Alfheim stadion.

Kommentar

• hoyt
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Nov 2004
                          • 2850

Siterer et interessant avsnitt fra dagens papirutgave av Dagbladet:

Opprinnelig skrevet av Dagbladet
                          I går ble det kjent at Fredrik Strømstads strekkskade gjør ham tvilsom til landskampene. Det åpner for en konkurranse på høyrekant mellom to som har levert en brukbar seriestart og èn som har vært dominant. Jan Gunnar Solli, Thorstein Helstad og Bjørn Helge Riise.
                          - Bjørn Helge var ute sist, men det handler om å prestere. Det har Bjørn Helge gjort, og du kommer til å se han i neste tropp, sier Hareide til Dagbladet.
                          "A true champion is the one who falls and rises again. We will rise again."
                          - Nosa

Kommentar

• LasseN
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • May 2005
                            • 1610

Nordlies nye midtbanegeneral

Markus Kiesenebner gir alltid alt. Fra 1. juli gjør han det i Lillestrøm-drakt. ( FOTO: EPA/SCANPIX )

Markus Kiesenebner (28) blir etter all sannsynlighet Lillestrøm-spiller i løpet kort tid.

For snart to uker siden avslørte Nettavisen at Lillestrøm-manager Jan Åge Fjørtoft hadde vært i samtaler med Austria Wien-spilleren – noe Fjørtoft selv bekreftet.
                            - Det har kun vært en kort samtale, ikke forhandlinger. Lillestrøm følger mange spillere til enhver tid, i flere land. Når det gjelder Østerrike har jeg rimelig god oversikt, og har fulgt mange spillere gjennom flere år. Da er det naturlig å snakke med spillere når muligheten byr seg, sa Fjørtoft den gangen.
                            3,5-årsavtale
                            Siden har det åpenbart skjedd en hel del. Etter det Nettavisen erfarer, er Lillestrøm nå nemlig enige med Kiesenebner om en kontrakt som strekker seg ut 2010-sesongen.
                            Bare en medisinsk test gjenstår. Den kommer Kiesenebner til Norge for å gjennomføre i løpet av neste uke, trolig allerede mandag.
                            Markus Kiesenebner, som er Bosman-spiller når overgangsvinduet åpner 1. juli, bekrefter overfor Nettavisen at en avtale er rett rundt hjørnet.
                            Avgjørelse i helgen
                            - Jeg tar den endelige avgjørelsen i løpet helgen, og kan komme til å signere i neste uke, skriver den østerrikske landslagsspilleren i en sms.
                            Jan Åge Fjørtoft vil ikke si noe som helst om saken.
                            - Jeg kommenterer aldri spillere som ikke er i LSK. Du får skrive det du mener du vet sikkert, så får vi i ettertid se hva som er rett og galt, skriver Fjørtoft i en sms til Nettavisen.
                            Selv om Lillestrøm-trener Tom Nordlie for to uker siden hevdet at han aldri hadde hørt navnet Markus Kiesenebner, skal han ha hatt et godt øye til østerrikerens ferdigheter en god stund.
                            Exit Wehrman?
                            Kiesenebner er en defensiv midtbanespiller som trolig er tiltenkt den sentrale midtbanerollen i Nordlies 4-3-3-system. I tillegg til å være kompromissløs og hardtarbeidende, har han to gode skuddbein.
                            Østerrikerens inntreden kan samtidig bety slutten for Kasey Wehrmans Lillestrøm-karriere. Wehrman sa etter kampen mot Lyn at han tvilte på at han var ønsket på Åråsen utover 2007-sesongen.
                            Det kommenterte trener Tom Nordlie slik:
                            - Vi får ta det problemet når den tid kommer. Men akkurat nå er det ikke snakk om å vrake Kasey.
                            Markus Kiesenebner kan være spilleklar for Lillestrøm til bortekampen mot Sandefjord 1. juli.
                            Han spiller definitivt ikke 16. maikampen mot Tromsø, som du ser direkte på TV 2 Sumo fra kl. 18.00!
                            LasseN

Kommentar

• RSP
                              Moderator
                              • Aug 2004
                              • 10498

Aftenposten (100 % Fotball)

LADER OPP: Jan Erik Skretteberg (til venstre), Thomas Birkeland, Kim Jensen, Dag Aarthun og Irving Jensen ser fram til kveldens kamp. Selv om det er kaldt i Tromsø. ( Foto: Håkon Fossmark )

Fnyser av casualrykter

TROMSØ: Bråkmakere i Tromsø varsler slåsskamper i forbindelse med 16.mai-kampen mellom Tromsø og Lillestrøm. Begge lags supportere ler av ryktene.

Av: Håkon Fossmark
                              Publisert: 16.05.2007 kl. 16:08
                              Endret: 16.05.2007 kl. 16:09

Avisen Nordlys har vært i kontakt med en person i casualmiljøet i Tromsø som varsler bråk i forbindelse med kveldens kamp.
                              Ifølge denne personen er det ventet mellom åtte og tolv bråkmakere fra Romerike, mens det vil være rundt ti stykker fra Tromsø som skal møtes til kamp.
                              Mannen sier de holder hovedfokus på fotballen, men forsvarer Tromsøs ære om det er nødvendig.
                              – Det er vel så viktig å forsvare byen mot inntrengere som er ute etter bråk. Tromsø har tradisjon på dette området, man kommer ikke hit opp for å lage bråk ustraffet. Sånn er det og sånn vil det alltid være, skriver han til avisen.
                              – Ingen sivile trenger å bekymre seg for noe som helst. Det er her vanlige supportere tar feil. Casuals er ute etter likesinnede. Men det er klart at hvis det er juletrær/scarfere (folk i drakter og ansiktsmaling) som er tøff i trynet så smeller det raskt. Men så lenge man passer sine egne saker så får man gå i fred, fortsetter han.

- Tull
                              Det er ventet mellom 150 og 200 Lillestrøm-supportere til Tromsø i dag. Alle supporterne itromso.no snakket med i timene før kampen, fnøs av ryktene om bråk.
                              - Vi måtte le da vi leste avisen. Vi kjenner overhodet ikke til noe slikt miljø, og det er ingen fra Lillestrøm som kommer hit for å lage bråk, sier LSK-supporter Jan Erik Skretteberg, som sammen med kameratene sine kommer utelukkende for å heie laget sitt fram til enda en seier,

- Oppmerksomhet
                              Heller ikke supportere fra Tromsø tror det blir noe bråk i kveld.
                              - Det er et lite casualmiljø i Tromsø på tre-fire personer. De sier dette for å få oppmerksomhet, sier Jan Erik Mathisen i Isberget
                              Han tror det blir god stemning både før, under og etter kampen i dag.
                              - Dette handler om fotball og ikke slåssing. Isberget har et godt forhold til alle supportere i Norge og tar sterkt avstand fra bråkmakere som dette.

Kommentar

• RSP
                                Moderator
                                • Aug 2004
                                • 10498

RB

NORGE ER UNIKE: Det mener Jan Åge Fjørtoft. FOTO: SCANPIX

– Dette ler de av i England

TROMSØ:

Jan Åge Fjørtoft mener Norge er unike.

Av Espen Bolstad og Espen Solbakken
                                Publisert 16.05.2007 - 20:56 Oppdatert 16.05.2007 - 21:44

Tromsø – LSK 2-1 i Tromsø

LSK-manager og mangeårig England-proff Jan Åge Fjørtoft forteller at denne annulleringen blir ledd av på balløya.

– Norge må være den eneste nasjonen i verden som blåser frispark på en hodeduell inne i feltet, sier Jan Åge Fjørtoft som var helt uenig i annulleringen.

Som forventet
                                Tom Nordlie mener kampen ble som forventet:
                                – Det ble tøft og røft, men vi kan ikke forberede oss på at ballen skal treffe Shane (Stefanutto), gå i en bue over Heinz (Müller) og i mål, sier Nordlie.

– Var frispark
                                Dommer Kjell Alseth mener på sin side at han har sitt på det tørre når det gjelder den omdiskuterte annulleringen.
                                Han mener han så TIL-forsvarer Thomas Hafstad bli dyttet i ryggen av Oliver Occean.
                                – Jeg var i en god posisjon og slik jeg så det var det frispark, sier Alseth til Nordlys, men innrømmer at han ikke har sett episoden på TV.

La om stilen
                                De siste 10-15 minuttene la Nordlie om og spilte i en 3-4-3 formasjon.
                                – Vi flyttet Shane Stefanutto opp for å få inn en utligning – og det gjorde vi jo også, sier Nordlie med smilet i behold.

Kommentar

• RSP
                                  Moderator
                                  • Aug 2004
                                  • 10498

RB

IKKE ENIG: LSK-trener Tom Nordlie var langt fra enig i dommerens annullering av Simen Brennes 2-2 mål. FOTO: SCANPIX

Forbannet Nordlie

TROMSØ:

(Tromsø – LSK 2-1). – Årst og Rushfeldt får bruke fysikken, ikke Occean, mener LSK-trener Tom Nordlie.

Av Espen Bolstad og Espen Solbakken
                                  Publisert 16.05.2007 - 20:41 Oppdatert 16.05.2007 - 21:47

IKKE BEKYMRET: Frode Kippe og resten av LSK mener de spilte årets beste bortekamp og er ikke bekymret når de nå skal møte tøffere motstand framover. FOTO: SCANPIX

Det store samtaleemnet på Alfheim etter kampen i kveld var om scoringen til Simen Brenne i sluttminuttene var korrekt annullert eller ikke.

– Det er ikke riktig. Jeg er forbannet på at Årst og Rushfeldt får bruke sin fysikk, men at Olivier Occean ikke får det. Han hopper rett opp med en mann som rygger inn i han, sier Tom Nordlie.
                                  Tom Nordlie var innom dommergarderoben før han og resten av laget måtte kjappe seg inn på spillebussen for å nå flyet hjem til Romerike.
                                  – Jeg er ikke sur, men jeg gikk inn til dommeren og sa hva jeg mente, sier LSK-treneren.

Full av beundring
                                  Tromsø-trener Steinar Nilsen var full av LSK-beundring etter kampen.
                                  – Jeg syns vi var best i førsteomgang, men i andreomgang ble vi spillende med ryggen mot veggen. LSK var forferdelig gode og det er ingen tvil om at LSK er et topplag, sier han.
                                  Ikke bekymret

Selv om det ble tap var det god stemning i LSK-leieren på vei til flyplassen.
                                  – Dette er mer bittert, enn bekymringsverdig. Jeg syns synd på spillerne som må dra hjem uten poeng, dette er den beste bortekampen vi har spilt i år, sier Tom Nordlie.
                                  LSK-kaptein Frode Kippe er enig:
                                  – Det er aldri gøy å tape, men vi gjorde et ærlig forsøk og det sto ikke på innsatsen i dag. Det er ingen grunn til bekymring, sier Kippe.

Kommentar

• RSP
                                    Moderator
                                    • Aug 2004
                                    • 10498

Nettavisen (Fxt)

Nordlie depper ikke

Av Skjalg Andreassen
                                    16.05.07 22:22, ny 16.05.07 22:30

Lillestrøm-trener Tom Nordlie tok sesongens første nederlag som en mann.

ALFHEIM STADION (Nettavisen): TROMSØ – LILLESTRØM 2-1 (spillerbørs og kampfakta):

Etter å ha tapt et dramatisk og tidvis meget underholdende toppoppgjør med en rekke omdiskuterte situasjoner, var LSK-sjefen verken sint eller sur. Han smilte nærmest som en sol og framsto, tro det eller ei, som en virkelig god taper.
                                    - Jeg henger ikke med hue. Vi tapte, men leverte en meget god bortekamp. Vi tar ledelsen på et straffespark som var udiskutabelt, og ble nektet poeng etter en annullering som var direkte feil. Det har jeg snakket med dommeren om. Jeg takket for kampen, sa hva jeg mente om saken, men var verken sint eller sur, poengterer han.

- TIL var heldige
                                    Den omdiskuterte situasjonen like før slutt kunne gitt poengdeling på Alfheim: Bjørn Helge Riise la et perfekt innlegg fra høyre, store Olivier Occean vant hodeduellen over lille Thomas Hafstad, mens Simen Brenne bredsidet ballen i nettmaskene.
                                    - Jeg fikk to hender på skuldra og etter hvert hele Occean over meg, sier Thomas Hafstad.
                                    - Hardt idømt. TIL var heldige, mener TV2-kommentator og tidligere Tromsø-helt Bjørn «Bummen» Johansen.
                                    - Tromsø-spilleren rygget inn i Oliver. Det kunne alle se, mener Tom Nordlie.
                                    - Det var en fair duell. Jeg blir straffet fordi jeg er større enn ham, mener Olivier Occean.
                                    - Slik jeg ser situasjonen er det klar armbruk, mener dommer Kjell Alseth.
                                    Og mens uenighet og diskusjoner om dommeravgjørelser er både salt og pepper på fotballmenyen, hadde Tom Nordlie nok av plusser i boka si med seg til Romerike.

Tåpelige mål
                                    - Dette var en veldig morsom kamp mellom to entusiastiske lag – akkurat så tøff som vi var forberedt på. Vi gjør det meste riktig. Vi starter veldig bra, slipper dem til i en periode på ett kvarter i første omgang, men styrer hele andreomgangen. Målene vi slipper inn er tåpelige. Først blir vi hardt straffet på en markeringsfeil. Og den andre er vanskelig å gjøre noe med; ballen spretter i beinet til Shane Stefanutto og utmanøvrere keeperen vår, oppsummerer Nordlie, og mener han ikke kunne ha gjort så mye annerledes.
                                    - På slutten legger vi om til 3-4-3, skaper masse sjanser, men lykkes ikke. Vi hadde fortjent et bedre resultat, men prestasjonen vår må vi si oss fornøyd med, sier Nordlie – som fortsatt har til gode å vinne i Tromsø, etter å ha forsøkt seg med fem ulike klubber.

- Krøp inn i garderoben
                                    Oppsummeringen hans av kampen demonstrerer likevel at han ikke har gjennomgått en fullstendig personlighetsforvandling, for oppsummeringen er mildt sagt karikert. Første omgang tilhørte helt og holdent hjemmelaget – i alle fall i forhold til målsjanser (5-1). Tromsø hadde Lillestrøm «på gaffelen» ved pause, men maktet ikke å «drepe» kampen med en tredje scoring etter hvilen. Finaleomgangen ble ren forsvarsjobbing for Steinar Nilsens menn.
                                    - Ble dere feige?
                                    - Nei, vi ble ikke feige. Men vi ble slitne. Jeg tror ingen trenger å betvile at vi i dag møtte Norges beste fotballag. Da tror jeg også de fleste forstår at det var viktig for oss å trygge den ledelsen vi hadde skaffet oss, sier Nilsen, som roste spillerne for den innsatsen som ble lagt ned i forsvarsarbeidet.
                                    - De viste en strålende moral som jeg er veldig stolt av, og etter kampen kom alle spillerne «krypende» inn i garderoben, fordi de hadde tømt seg totalt for krefter, sier han.

- Veldig resultatorientert
                                    Banens fremste aktør, Sigurd Rushfeldt, var blant dem som virkelig brettet opp ermene utover kampen – og la ned en heroisk innsats i forsvarsarbeidet.
                                    - Ja, jeg havnet etter hvert langt bakpå. Men heller ikke jeg vil kalle det feighet. Steinar er veldig resultatorientert, og ikke alltid like opptatt av hvordan det skal se ut. Jeg tror det ene henger sammen med det andre. Det er gjennom sterke resultater som dette at vi spiller på oss den selvtilliten som er nødvendig for å ha mot til å spille alle 90 minuttene på samme måte som vi gjennomførte førsteomgangen, mener han.
                                    - Er Tromsø et topplag?
                                    -Tromsø er et lag som har mye å gå på. Men vi må ta ett steg av gangen, og løfte oss litt etter litt. Å prate om medaljekamp nå har ingen hensikt, mener Rushfeldt.
                                    Lillestrøm topper tabellen, mens Tromsø er nummer tre – bare tre poeng bak.

Se målene:
                                    0-1 (24.) Arild Sundgot
                                    1-1 (29.) Sigurd Rushfeldt
                                    2-1 (35.) Martin Knudsen

Kommentar

• RSP
                                      Moderator
                                      • Aug 2004
                                      • 10498

RB

UTE OG KJØRER: TILs Lars Iver Strand blir felt av LSKs Frode Kippe under eliteseriekampen mellom Tromsø og Lillestrøm i Tromsø onsdag kveld. ALLE FOTO: SCANPIX

Ber fansen slappe av

TROMSØ:
                                      Lillestrøm-kaptein Frode Kippe mener det ikke er noen grunn til bekymring selv om LSK gikk på en mine i Tromsø 16. mai, det første tapet til LSK på 15 obligatoriske kamper, alle turneringer inkludert.

Av Espen Solbakken
                                      Publisert 16.05.2007 - 22:00 Oppdatert 17.05.2007 - 09:08

BARE NESTEN: Tromsø-keeper Kenny Stamatopoulos redder ballen fra Olivier Occean.

BLE SKADET: Lillestrøms Magnus Myklebust måtte gå ut, her forsøker han å overliste Kenny Stamatopolous.

TØFFE TAK: Hjemmelagets Sigurd Rushfeldt i duell med Lillestrøms Bjørn Helge Riise.

– Det var en tøff, men fair kamp. Det var kun i en kort periode i 1. omgang vi ikke var på tå hev, og det ble vi straffet knallhardt for – ellers styrte vi matchen. Det er aldri noe gøy å tape fotballkamper, men vi gjorde et ærlig forsøk, og det var ingen ting å si på innsatsen til spillerne, hevder kapteinen.

Har kontroll
                                      Kippe mener LSK-supporterne ikke trenger å bli engstelige selv om turen til Nordens Paris endte med null poeng, og at konkurrentene i toppen krøp nærmere på tabellen.
                                      – Nå får vi samle oss igjen med en god treningsuke. Troppen er stort sett intakt, og det ser fremdeles bra ut. Ingen grunn til bekymring, roer Kippe.
                                      Han var en av mange spillere som samlet seg rundt assistenttrener Cato Bakkemos dvd-framvisning på sete 9C på flyet hjem fra Tromsø. Der gikk spillere og trenere gjennom nøkkelsituasjoner i kampen, inkludert den kontroversielle annulleringen av LSKs utligning til 2-2 mot slutten.
                                      – Scoringen er klokkeklar. Der burde vi hatt poenget vårt, mente Tom Nordlie, og illustrerte at Occean gikk opp bak ryggen på Thomas Hafstad uten å bruke ulovlige midler.

Bra bortekamp
                                      – Store deler av første og hele andre omgang styrer vi bøtteballetten utpå der. Men vi sviktet grovt på en markering da Rushfeldt utlignet og var uheldig og scoret et selvmål rett etterpå. Kampen ble akkurat så tøff som vi trodde, men generelt syntes jeg vi presterte en bra bortekamp, den beste så langt i år for vår del, mente treneren.
                                      Han synes det var en herlig fight på Alfheim, og at tilfeldigheter avgjorde at det ikke ble poeng.
                                      – Hva sa du til dommer Kjell Alseth etter matchen?
                                      – Jeg gikk inn i dommergarderoben og sa jeg var uenig i avgjørelsen hans. Jeg var verken sur eller sint, bedyret han.
                                      Nordlie håper nå spillerne kan vokse på tapet i Tromsø. Før kampen var tema på spillermøtet at alle skulle nullstille seg i forhold til at man gikk til toppkampen i 16. mai-runden som serieleder. Han tror ikke det skal by på problemer å løfte spillerne til verken Flisa-kampen i NM søndag eller neste seriekamp.
                                      – Jeg ser på spillerne at de er skuffet. Men også at de er i ferd med å utvikle seg pedagogisk som gruppe. Jeg merker det når de ser gjennom en kamp på video og diskuterer spillestil sammen.

PS! Magnus Myklebust tro over tidlig i kampen, men spilte hele 1. omgang med smerter. Skaden skal ikke være alvorlig.

Kommentar

• RSP
                                        Moderator
                                        • Aug 2004
                                        • 10498

Nettavisen (Fxt)

Nekter å snakke om «Kiesi»

Av Skjalg Anderassen
                                        17.05.07 08:31

Jan Åge Fjørtoft er taus, men Sigurd Rushfeldt snakker gjerne om Lillestrøms sannsynlige sommerforsterkning.

ALFHEIM STADION (Nettavisen): TROMSØ – LILLESTRØM 2-1 (se kampfakta og børs):

Som Nettavisen skrev onsdag, er Lillestrøm nær ved å sikre seg signaturen til den østerrikske landslagsspilleren Markus Kiesenebner. Lillestrøm og Kiesenebner er enige om betingelsene, og 28-åringen bekreftet selv at han tar en endelig avgjørelse i løpet av helgen.
                                        Men Lillestrøm-manager Jan Åge Fjørtoft nekter likevel å snakke om midtbanespilleren.

- Er denne mannen i Lillestrøm?
                                        - Jeg snakker ikke om spillere som ikke spiller i Lillestrøm, freser en utilslørt irritert Fjørtoft etter onsdagens nederlag mot Tromsø.
                                        - Vi kjenner til at avtalen er ferdigforhandlet?
                                        - Vi har fått bekreftet at dere er kommet til enighet?
                                        - Vi har fått bekreftet at bare den medisinske testen gjenstår?
                                        Og hvert eneste spørsmål om saken, blir av Fjørtoft besvart med samme spørsmål.

- En god mann
                                        Sigurd Rushfeldt, som spilte sammen med Kiesebner i flere sesonger i Austria Wien, har derimot mye godt å si om den mulige nyervervelsen. Scoringskongen mener «Kiesi» vil bli en klar forsterkning for serielederen.
                                        - Jeg kjenner ham veldig godt. En god mann! Han er en tøff spiller – taklingssterk og med et godt skudd, skryter «Rush».
                                        - Tror du han vil passe i norsk fotball?
                                        - Ja, det føler jeg meg sikker på, sier Rushfeldt.
                                        Det er grunn til å tro at Kiesebner er tenkt som erstatter for Kasey Wehrman på den sentrale midtbanen. Wehrmanns kontrakt med LSK utløper etter denne sesongen, og australieren tviler selv på at han får forlenget oppholdet på Åråsen.
                                        - Kiesebner og Wehrmann er på mange måter like. Begge er gode i den dype midtbanerollen, og gode som ballfordelere. Men Kiesebner er mer løpssterk og mer målfarlig enn Wehrman, mener Rushfeldt.

Ikke misnøye
                                        I kampen mot Tromsø ble Kasey Wehrman byttet ut til fordel Espen Søgård på slutten av kampen, men trener Tom Nordlie avviser at det var et resultat av misnøye med Wehrmans innsats.
                                        - Byttet var ikke noe uttrykk for misnøye med Kasey. Det var situasjonsmotivert. Vi la om formasjonen til 3-4-3, og trengte «indreløperløp» inn i boksen i den perioden vi klarte å skape innlegg fra kant, forklarer han.

Kommentar

• RSP
                                          Moderator
                                          • Aug 2004
                                          • 10498

ABC Nyheter

Tromsø – Lillestrøm 2-1 (2-1)

Tromsø-supporterne var høyt oppe etter seieren over serieleder Lillestrøm på Alfheim.
                                          - Vi vant fortjent en knokkelkamp, selv om Lillestrøm kanskje var noe uheldig. Jeg tenker da på situasjonen hvor dommeren blåste frispark mot Occean. Den var tvilsom, sier Storvig videre.
                                          Storvig mener TIL kunne avgjort kampen tidlig.
                                          - Vi hadde noen gedigne muligheter på 0-0 til nesten å avgjøre kampen.
                                          Etter seieren settes Tromsø på hodet.
                                          - Nå blir det skikkelig stemning i byen, det kommer til å ta helt av. For å si det sånn så kommer 17. mai toget til å lukte alt annet enn brus, sier Isberg-medlemmet.
                                          Petter Olafsson i Kanarifansen var skuffet over tapet, men mente LSK på ingen måte dummet seg ut i nord.
                                          - Vi spiller en godkjent kamp og det var på ingen måte flaut å tape i Tromsø. Det var en god kamp av begge lag, men selvfølgelig er jeg skuffet over resultatet.
                                          Om dommer Kjell Alseths avblåsning på Oliver Occean, svarer Olafsson diplomatisk.
                                          - Det er en klisjé, men man sier at over en lang sesong så jevner det seg ut til slutt. I dag var det vi som hadde marginene mot oss. Vi manglet bare den ene scoringen til som hadde gitt uavgjort, noe jeg kanskje mener vi burde ha hatt.

Kommentar

Working...