mai 2007

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • RSP
    Moderator
    • Aug 2004
    • 10498

    Østlendingen

    Scoret mer enn elitelagene


    Tromsø er det eneste laget i Norge som har laget mer enn ett mål på Lillestrøm i serien denne sesongen. I går scoret Flisa tre.

    Tekst: Anders Bronken
    anders.bronken@ostlendingen.no

    (Flisa-Lillestrøm 3-6)

    Og da spiller det egentlig ingen rolle at Flisa i realiteten aldri var så veldig nær en cupbombe.

    Lillestrøm er toppdivisjonens mest gjerrige lag, og har bare sluppet inn seks mål så langt denne sesongen.
    Nå kan Flisa-guttene skryte av at de scoret tre ganger på 44 minutter. Så mange mål har ikke Lillestrøm sluppet inn i en obligatorisk kamp siden 23. august i fjor. Da ble det 3-3 på Ullevaal.
    – Vi har bare sluppet inn seks mål på sju seriekamper. Da er det for dumt å slippe inn tre her, sier Lillestrøm-trener Tom Nordlie.

    Han stilte med det beste laget han kunne – minus en skadet Magnus Myklebust. Det er rått parti mot et 3. divisjonslag. Men med friskt pågangsmot og en herlig innsatsvilje gikk Flisa til verks. Og da måtte det faktisk et selvmål til før Lillestrøm kom seg i føringen. Da var det spilt 34 minutter.

    To mål på to minutter
    2-0 kom rett etterpå ved Arild Sundgot. Så kom de to minuttene på hver side av pause som Marius Krokhaug og Flisa-laget vil huske i mange år.
    Krokhaug satte inn 1-2 sekunder før pause. Så kastet Jørgen Helland et innkast inn i feltet som Lillestrøm-keeperen styrte i eget nett. Vips, 2-2 og like langt.

    Men med 43 minutter igjen var det ikke mange av de 1850 tilskuerne som virkelig trodde det umulige skulle bli mulig.
    – Jeg begynte å lure på 2-2, men hadde likevel ikke mye pulsheving. Det hadde noe med at det var lenge igjen, sier Tom Nordlie.

    Rolig på 2-2
    – Vi fikk 2-2 litt for tidlig, mener Flisa-kaptein og lagets bestemann, Kevin Knappen.
    – Det hadde vært bedre å få det målet litt senere. Det var 44 minutter igjen, og Lillestrøm hadde så mye mer å gå på. Det er alltid en liten mulighet, og en tenker litt i økter. Det handler om å stå imot en ny periode, sier midtstopperen.

    Heller ikke Flisa-trener Øyvind Damhaug trodde helt på at det skulle holde kampen ut.
    – Jeg var veldig rolig på 2-2. Og vi holdt jo bare i fem minutter til. Da det ble 3-2 og 4-2, så var det kjørt. Men vi ble enige om at vi skulle prøve å trykke på litt, og se om vi klarte det.

    Nordlie-ros
    – Til en viss grad fikk vi det til. Men vi møter jo overmakten, og ble slitne – spesielt på slutten. Vi er ikke noe dårlig trent lag, men vi måtte vært bedre trent for å yte Lillestrøm mer kamp, sier Damhaug.

    Laget hans fikk ros av kollega Nordlie:
    – Det mest positive med Flisa var at det prøvde og spille fotball, når de fikk sjansen. De la ikke alle spillerne i en sekk og skulle forsvarere seg hele kampen. Det var moro å se.

    Like moro var det ikke for Nordlie å se Rune Frogner sette inn baklengs nummer tre i Lillestrøm-målet. Nå får Flisa-laget bare følge med og se hvor lang tid det går før noen overgår dem i årets eliteseriesesong.

    Kommentar

    • RSP
      Moderator
      • Aug 2004
      • 10498

      Uttak U21-troppen (100 % Fotball)

      Tore Andreas Gundersen er som eneste LSKer tatt ut i U21-troppen som skal møte Estland i Tallinn 3. juni:

      Kommentar

      • 10.09.50
        Seniormedlem
        Myklebust Light
        • Oct 2005
        • 1410

        Treningskamp mot Sandefjord 14.7 kl 1600

        Lillestrøm møter Sandefjord lørdag 14.7 kl 1600. Det er generalprøve på åpningen av Komplett.no Arena. Lillestrøm er altså Sandefjords siste motstander på Storstadion og den første på Komplett.no.

        Fra www.sandefjordfotball.no:

        Lillestrøm først ute på ny stadion
        - 21.05.2007
        Sandefjord Fotball møter Lillestrøm til treningskamp på Komplett.no Arena lørdag 14. juli kl. 16.00. Dette som oppkjøring til høstsesongen av sportslig karakter, og for arrangementsmessig prøve ut stadion hva gjelder lys, lyd, billettsystem, sikkerhet, garderober mm. Tom Nordlie og hans stjernegalleri er det optimale vi kan få av motstander og vi gleder oss selvsagt vanvittig. Vi kommer tilbake til billettsalget.
        Last edited by 10.09.50; 21.05.2007, 21:15.

        Kommentar

        • RSP
          Moderator
          • Aug 2004
          • 10498

          RB

          Foto Kallestad, Gorm

          Slår alarm om keeperkrisa

          ÅRÅSEN:
          I begynnelsen av juni skal Norge ut i to helt avgjørende kamper i EM-kvalifiseringen. Nasjonens keeperkrise kommer garantert til å bli ett av de heteste temaene.

          Av Per Kristian Torvik
          Publisert 22.05.2007 - 06:30 Oppdatert 22.05.2007 - 06:43


          OPPMUNTRING: Å oppmuntre sine elever til innsats er en sentral del av Frode Grodås' arbeid med keeperne. Her er det Heinz Müller som får skryt under trening på La Manga. FOTO: SCANPIX

          – Vi er nødt til å gjøre noe med situasjonen. Norges Fotballforbund og toppklubbene må ta et større ansvar. I dag har langt over 90 prosent av klubbene for dårlig opplæring av keeperne, sier Frode Grodås.
          Fra 1. juli blir han keepersjef i LSK i 100 prosent stilling – med hovedansvar fra a-laget ned til de yngste. Han skal sette treningene i system, plukke opp yngre målvakter til a-lagstreninger og føre en jevnlig dialog og oppfølging med trenere nedover i klassene.
          – Mange toppklubber har keepertrenere i halv stilling. Det er en nedvurdering av en viktig jobb. Fotballforbundet betaler 50 prosent av lønnen til spillerutviklerne i eliteserien. Jeg mener de bør gå inn på en lignende ordning for keepertrenere.
          Grodås synes klubber bør gå sammen om en ansvarlig for keeperne. Han har selv til hensikt å ta et ansvar for utviklingen i lokale klubber gjennom et samarbeid. Han har også lenge hatt planer om å skape sin egen keeperskole. Uten at den er lagt på is, vil det ta lengre tid på grunn av fulltids engasjementet i LSK.
          – Vi skal invitere til seminarer med målvakter og trenere og gå bredt ut til alle som er interessert både lokalt og nasjonalt.

          Spesialist
          Frode Grodås gikk fra å være hovedtrener i Ham-Kam til keeperansvarlig i LSK.
          – Skal du være bare keepertrener, får jeg spørsmål om. Dette er en jobb for spesialister som ikke har status i Norge. Vi ser hva det har ført til. Denne sesongen er halvparten av målvaktene i eliteserien utlendinger, rett og slett fordi det ikke finnes nok talenter her hjemme.
          Den gamle landslagskjempen brenner så for saken at en nesten blir svett av å høre på ham.
          – Keepertreningene må sprites opp. Vi må bli mer aktive, lage videoer, skape følelser og stolthet og gjøre treningene personlige. Vi kan ikke drive med det samme med alle. Kvaliteten på treningene må økes. Vi må få et mer bevisst forhold til å arbeide med detaljer. Jeg vil ha keepere som strutter av autoritet og tar luven fra motstanderne.

          Keeperkula
          Tempo, fokus, tidsbruk, kreativitet i øvelsesutvalg. Automatisering, posisjonering, kommunikasjon, spilleforståelse. Motivasjon, kosthold, hvile, søvn.
          Ordene kommer tett som hagl når Grodås snakker om sitt favorittyrke. Alt har han samlet i en bolk han kaller keeperkula.
          – Der er alt jeg mener er sentralt i utviklingen av en av fotballens viktigste jobber bakt inn. Jeg vil øke stoltheten både hos utøverne og hos trenerne. Det er helt avgjørende for å utvikle nye talenter som blir gode nok for eliteserien og landslaget.
          – Hva med mental trening?
          – Uhyre viktig. Jeg gikk sjøl i veggen i 1992, fordi jeg rotet med for mye som ikke gjorde meg til en bedre keeper.
          – Vi trenger en arvtaker etter Thomas Myhre. Hvem er best rustet?
          – Jeg skal ikke avskrive Thomas. Han kan komme grusomt tilbake. Rune Jarstein har det største potensialet. Han er modig, tør masse, har stor rekkevidde og er god i feltet. Rune har gnisten i øynene. At han skjeller ut medspillere for slett innsats er helt ok. Det har jeg sjøl gjort ofte. Såpass må en trener tåle, mener Frode Grodås.

          Kommentar

          • RSP
            Moderator
            • Aug 2004
            • 10498

            Nrk (ntb)

            Stefanutto på landslaget


            LSK-backen får tillit med det australske flagget på brystet.

            Carina Olset
            Publisert i dag 07:51

            Lillestrøms dyktige venstreback Shane Stefanutto er tatt ut i Australias fotballtropp til landskampen mot Uruguay i Sydney 2. juni.
            En rekke stjerner er utelatt fra troppen. Verken Mark Viduka, Harry Kewell, Tim Cahill eller Mark Schwarzer er med.
            Av de mer kjente spillerne i troppen finner vi Morten Gamst Pedersens lagkamerat i Blackburn, Brett Emerton, og Lucas Neill fra West Ham. (©NTB)

            Resultatservice, nyheter, videoer og sendeplan for sport i radio og TV. Oppdater deg på sportsnyheter fra inn- og utland på NRK Sport.

            Kommentar

            • McGuffy
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Jan 2004
              • 5099

              Simen Brenne, Bjørn Helge Riise og Frode Kippe er tatt ut til landskampene mot Malta og Ungarn.

              Anders Rambekk er vraket, til fordel for Espen Ruud.


              Kilde: Åge Hareide på pressekonferansen sin.
              Last edited by McGuffy; 22.05.2007, 11:10. Begrunnelse: Jeg vil helst fikse mine egne skrivefeil.

              Kommentar

              • RSP
                Moderator
                • Aug 2004
                • 10498

                Dagbladet

                Intervju med Åge Hareide, hvor han bl.a. sier følgende om Bjørn Helge Riise:

                "I startelleveren kan Solskjær få selskap av Bjørn Helge Riise, LSK-spilleren som ble prøvd som høyreback mot Serbia i fjor høst. Nå vurderes han bare lenger fram på banen.

                - Bjørn Helge har vært en av tippeligaens beste spillere. Han er veldig nær startoppstillingen, sier Hareide og legger til at Lille-Riise blir stadig mer like Liverpool-Riise.
                - Han er blitt mer ballsikker, og er ikke så mye en valp lenger. Han har stor arbeidskapasitet, han er lik broren der."

                Hele saken:

                Kommentar

                • Raskolnikov
                  Seniormedlem
                  Myklebust Light
                  • Sep 2005
                  • 1453

                  RB

                  MIDTBANESPILLER: Markus Kiesenebner kan bli LSK-spiller snart.FOTO: SCANPIX

                  Kiesenebner ennå ikke klar

                  ÅRÅSEN:
                  Østerrikeren Markus Kiesenebner er fortsatt ikke LSK-klar.
                  Av Morten Svesengen
                  Publisert 22.05.2007 - 22:00 Oppdatert 22.05.2007 -


                  Men midtbanespilleren som avsluttet sesongen i Austria Wien i helga er i Norge for å bli kjent med Åråsen-klubben.
                  – Han har vært her før, og et besøk betyr ikke nødvendigvis at det ender med kontrakt. Jeg har vist flere spillere rundt på Åråsen som aldri er blitt LSK-spillere. Vi har ikke signert noen avtale med denne spilleren ennå, sier LSK-manager Jan Åge Fjørtoft.
                  Han ønsker ikke å foregripe begivenhetenes gang på veien mot en eventuell kontraktssignering.
                  – I LSK ønsker vi å bruke den tiden vi trenger i slike prosesser. Det er ikke bare spilleren vi ønsker å bli kjent med. For oss er det like viktig å finne ut hvilken type han er. Vi ønsker ikke å signere "slappfisker" for å bruke et uttrykk som sto i RB etter Flisa-kampen, sier LSK-manageren.
                  Fjørtoft ønsker å snakke minst mulig om spillere som ikke er kontraktsbundet til LSK. Men etter det RB-sporten kjenner til skal Kiesenebner under dette oppholdet i Norge også gjennomføre den medisinsk testen.
                  – Det er en helt naturlig del av et opphold, men det betyr ikke at vi blir enige om noe, sier Fjørtoft.
                  Økonomi er sikkert en av de tingene som må avklares. Etter at finansminister Kristin Halvorsen i forrige uke avviklet muligheten til å gi fotballspillere kunstnerskatt dersom de er i landet i mindre enn et halvt år, er det ikke nødvendigvis like lukrativt å komme til Norge etter 1. juli som det var tidligere.
                  – Generelt kan det bety at det blir vanskeligere å få spillere hit, men uansett er det en forhandlingssak som handler om tilbud og etterspørsel, sier han.
                  Heavy Metall iz a poze, hardt rock iz a laifschteil

                  Kommentar

                  • RSP
                    Moderator
                    • Aug 2004
                    • 10498

                    lsk.no


                    Landslagskanaris

                    (Åråsen stadion). Bjørn Helge Riise, Frode Kippe, Simen Brenne, og Shane Stefanutto ble tatt ut for sine respektive landslag tirsdag formiddag. - Jeg gleder meg til å reise, sier Shane Stefanutto.

                    Av: Ole Kristian Bakkene

                    Stefanutto fikk på forrige landslangssamling sin første landskamp. Nå håper han å få mer spilletid når Australia møter Urugay hjemme i Syden 2. juni.
                    - Jeg gleder meg til å reise, og håper jeg får spille igjen. Det var en enorm opplevelse å få spille for landslaget. Jeg er kjempestolt av min første "cap", sier Stefanutto og viser til at man ved å spille for det australske landslaget får utdelt en cap. Altså en skyggelue.
                    - Jeg har ikke fått den ennå. De skal brodere inn dato og kampresultat. Når den kommer til Norge skal den få hedersplassen hjemme.


                    Dermed reiser Shane til den andre siden av kloden så raskt Stabæk-kampen er unnagjort på mandag.
                    - Det er klart det er langt dit, men nå skal jeg hjem. Det blir godt å se familien igjen. Jeg gleder meg som et lite barn.
                    Det er ikke bare Shane som skal ut i landslagsoppdrag. Bjørn Helge Riise, Frode Kippe og Simen Brenne ble tatt ut i Norges landslagstropp som skal møte Malta og Ungarn i EM-kvalifseringskamper. Norge møter Malta hjemme 2. juni klokka 20:05. Deretter er Ungarn motstander 6. juni klokka 19:00. Begge kampene spilles på Ullevaal.
                    Anders Rambekk ble denne gangen ikke tatt ut til landslagstroppen.

                    Troppen:
                    Rune Almenning Jarstein, Odd Grenland
                    Håkon Opdal, Brann
                    Martin Andresen, Brann
                    Daniel Braaten, Rosenborg
                    Simen Brenne, Lillestrøm
                    John Carew, Aston Villa
                    Christian Grindheim, Vålerenga
                    Erik Hagen, Zenit St. Petersburg
                    Brede Hangeland, FC København
                    Thorstein Helstad, Brann
                    Daniel Fredheim Holm, Vålerenga
                    Kristofer Hæstad, Start
                    Steffen Iversen, Rosenborg
                    Frode Kippe, Lillestrøm
                    Morten Gamst Pedersen, Blackburn
                    Bjørn Helge Riise, Lillestrøm
                    John Arne Riise, Liverpool
                    Espen Ruud, Odd Grenland
                    Jan Gunnar Solli, Brann
                    Ole Gunnar Solskjær, Manchester United
                    Jarl André Storbæk, Vålerenga
                    Fredrik Strømstad, Start
                    Kjetil Wæhler, Vålerenga


                    Kommentar

                    • RSP
                      Moderator
                      • Aug 2004
                      • 10498

                      RB

                      Vraket da formen kom

                      Men LSK vil forlenge med Rambekk

                      ÅRÅSEN:
                      Anders Rambekk føler han er i bedre form enn han har vært før noen av sine sju landskamper. Men denne gangen ble LSK-backen vraket.

                      Av Morten Svesengen
                      Publisert 23.05.2007 - 06:30


                      UTE: Anders Rambekk (t.v.), her i duell med Fredrik Strømstad, ble ikke tatt ut i troppen til de kommende EM-kvalifiseringskampene. FOTO:

                      Det var en overrasket, og ikke minst skuffet, Anders Rambekk som i går fikk beskjed om at han ikke er med i landslagssjef Åge Hareides 23-mannstropp til EM-kvalifiseringskampene mot Malta og Ungarn.
                      – Jeg må respektere at han mener andre er bedre. Men jeg føler meg i så god form at det er litt rart ikke å være med, sier Rambekk.
                      30-åringen har følt seg mindre kvalifisert de gangene han er blitt tatt ut tidligere.
                      – I flere av landskampene jeg har vært med har jeg ikke vært i toppslag, men likevel blitt tatt ut. Nå føler jeg at formen er god og at sesongåpningen har vært bra. Men det er landslagssjefens jobb å vurdere om andre er bedre, sier Rambekk.

                      Offer for offensiven
                      Hareide brukte på gårsdagens pressekonferanse nok en gang argumentet om at LSK-spilleren er bedre defensivt enn offensivt. Det var grunnlaget for at han valgte å ta med Jarl André Storbæk (Vålerenga) og Espen Ruud (Odd).
                      Selv om han ikke nødvendigvis er enig, innser Rambekk at dette argumentet blir brukt mot ham i landslagsdiskusjonen.
                      – Jeg har min styrke defensivt, men jeg mener også at jeg har mye å bidra med offensivt. Siden jeg spiller i samme posisjon i LSK skal jeg stå på videre og vise det, sier LSK-forsvareren.
                      Landslagsuttaket kommer ikke til å påvirke humøret hans.
                      – Det er moro og inspirerende å være med på landslaget, men det er ikke slik at det betyr alt for meg. Derfor skal jeg komme fort over den skuffelsen jeg følte rett etter uttaket, sier han.

                      Har fått LSK-frist
                      LSK-spilleren trives som høyreback i LSK, og har mye å se fram til selv om han i denne omgang ikke får sjansen på landslaget.
                      Tida kan han blant annet bruke til å vurdere LSK-framtiden sin. LSK-manager Jan Åge Fjørtoft bekrefter at Åråsen-klubben ønsker å forlenge avtalen med Rambekk som har kontrakt ut denne sesongen.
                      – Vi har gitt Anders beskjed om at vi vil skrive ny kontrakt med ham. Men vi ønsker å avklare situasjonen, og har derfor gitt ham en frist på å svare om han ønsker å bli hos oss, sier Fjørtoft.

                      PS! LSK-spillerne Frode Kippe, Simen Brenne og Bjørn Helge Riise ble alle tatt ut i den norske landslagstroppen til EM-kvalifiseringskampene. Lørenskogingen John Carew er også tatt ut.

                      Kommentar

                      • hoyt
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Nov 2004
                        • 2850



                        BEST IGJEN: Bjørn Helge Riise fikk det beste resultatet på dagens Nordlie-test. FOTO: MORTEN SVESENGEN

                        Best i test – igjen

                        ÅRÅSEN:
                        LSK-spillerne ble overrasket med Nordlie-testen i dag.

                        Av Espen Bolstad og Morten Svesengen



                        Og det var igjen Bjørn Helge Riise som var best i test. Nesten 31 runder løp den nylig uttatte landslagsspilleren i formiddag.
                        – Det er det samme resultatet jeg hadde før sesongen startet. Det viser jo at jeg holder formen veldig bra. Det er jeg fornøyd med.
                        Det har etter hvert gått prestisje i å være best på denne testen.
                        – Ja, det er viktig å være best i slike tester, sier Riise.
                        Flere av LSK-spillerne satte nye personlige rekorder under dagens test og Tom Nordlie var fornøyd der han ruslet rundt på treningsfeltet.

                        "A true champion is the one who falls and rises again. We will rise again."
                        - Nosa

                        Kommentar

                        • RSP
                          Moderator
                          • Aug 2004
                          • 10498

                          FotballMagasinet

                          Lei av benkeslitingen i LSK

                          Sten Christian Kvindesland - 23/05 12:00

                          Totningen Pål Strand hos Lillestrøm er frustrert over den manglende tilliten fra trener Tom Nordlie som har ført til benkesliting denne sesongen.

                          -Jeg er ikke glad for situasjonen slik den er nå. Det er kjedelig å få så lite spilletid, sier Strand til Oppland Arbeiderblad.
                          Tilbakemelding på hvorfor har også latt vente på seg, tril tross for at han har sittet på benken kamp etter kamp.
                          -Jeg må bare jobbe hardt videre for å få spille. Det er det eneste jeg kan gjøre sier Strand.
                          Veteranen har halvannet år igjen av kontrakten sin med Lillestrøm.

                          Kommentar

                          • gj
                            Seniormedlem
                            • Nov 2003
                            • 3360

                            Nyheter mai

                            Tur til Trøndelag i 2. runde: 13/6 kl 18:00 Orkla – Lillestrøm

                            2. RUNDE, NORGESMESTERSKAPET MENN, 2007

                            13/6 kl 18:00 Kvik Halden – FC Lyn Oslo
                            13/6 kl 18:00 Sarpsborg – Fredrikstad
                            13/6 kl 18:00 Follo – Korsvoll
                            13/6 kl 18:00 KFUM Oslo – Skeid
                            13/6 kl 18:00 Rommen – Moss
                            13/6 kl 18:00 Groruddalen – Notodden
                            13/6 kl 18:00 Bærum – HamKam
                            13/6 kl 18:00 Kongsvinger – Pors Grenland
                            13/6 kl 18:00 Nybergsund – Strindheim
                            13/6 kl 18:00 Raufoss – Drøbak Frogn
                            13/6 kl 18:00 Hønefoss – Os
                            13/6 kl 18:00 Mjøndalen – Vålerenga
                            14/6 kl 18:00 FK Tønsberg – Sandefjord
                            13/6 kl 18:00 FK Arendal – ODD Grenland
                            13/6 kl 18:00 Flekkerøy – FK Haugesund
                            13/6 kl 18:00 Randaberg – Viking
                            14/6 kl 18:00 Vard Haugesund – IK Start
                            13/6 kl 18:00 Kopervik – Mandalskameratene
                            13/6 kl 18:00 Askøy – Bryne
                            13/6 kl 18:00 LøvHam – Åsane
                            13/6 kl 18:00 Øygard – Brann
                            13/6 kl 18:00 Fjøra – Stabæk
                            13/6 kl 18:00 Stryn – Strømsgodset
                            13/6 kl 18:00 Volda – Aalesunds FK
                            13/6 kl 18:00 Kristiansund – Manglerud Star
                            14/6 kl 18:00 KIL/Hemne – Rosenborg
                            13/6 kl 18:00 Orkla – Lillestrøm
                            13/6 kl 18:00 Stjørdals Blink – Tromsø
                            13/6 kl 18:00 Mo – Ranheim
                            13/6 kl 18:00 Lofoten – Bodø/Glimt
                            13/6 kl 18:00 Tromsdalen – Byåsen
                            13/6 kl 18:00 Alta - Steinkjer

                            Alle kamper spilles 13/6 kl 18:00 unntatt:
                            KIL/Hemne - Rosenborg, Vard Haugesund – IK Start og FK Tønsberg – Sandefjord (uthevet i oversikten ovenfor).
                            Øygard – Brann 13/6 kl 18:00 sendes på TV2 Sport
                            KIL/Hemne – Rosenborg 14/6 kl 18:00 sendes på TV2 Sport

                            3. runde NM menn spilles 27. juni 2007

                            Kommentar

                            • RSP
                              Moderator
                              • Aug 2004
                              • 10498

                              RB

                              FIKK SVAR: LSK-spillerne svarte og leverte en god «Nordlie-test» i går. FOTO: SCANPIX

                              Ga Tom svar med tidenes beste test

                              ÅRÅSEN:
                              LSK-trener Tom Nordlie likte ikke det som skjedde i cupkampen mot Flisa.

                              Av Morten Svesengen
                              Publisert 24.05.2007 - 07:45 Oppdatert 24.05.2007 - 09:02

                              Han har heller ikke vært helt fornøyd med treningskvaliteten den siste tiden. Derfor overrasket han spillerne med Nordlie-testen i går.
                              – Jeg ville vite om problemet sitter i hodet eller beina. Vi har trent lite sammen de siste par ukene på grunn av mange kamper, og derfor var det greit å teste at spillerne er der de skal være fysisk, sier Tom Nordlie.
                              Og LSK-treneren fikk det svaret han håpet på. Spillerne leverte den beste testen siden Nordlie overtok på Åråsen og viste at det ikke er noe galt med den fysiske tilstanden.
                              – Flere løp sin best test noensinne. Andre lå på samme nivå som før seriestart. Dette var en bra test, konkluderer Nordlie.
                              Før Stabæk-kampen kan Nordlie og spillerne forberede seg med en helt normal treningsuke. Og med tanke på gårsdagens testresultat, kan i hvert fall treneren nå fokusere på det laget skal gjøre med ball. Fysisk har de aldri vært bedre.

                              Kommentar

                              • RSP
                                Moderator
                                • Aug 2004
                                • 10498

                                Aftenposten (100 % Fotball)

                                VANLIG SYN: Arild Sundgot rager høyest og scorer. Pål André Chwartek er sjanseløs i duellen, Rami Ahaaban det samme på avslutningen. ( Foto: Digitalsport )

                                «Jeg er utrolig glad i denne klubben»


                                SCORER MÅL: Arild Sundgot mottar Åråsens hyllest. ( Foto: Geir Egil Skog, Digitalsport )


                                KUNST: Arild Sundgot prøver å punktere ballen med hodet. ( Foto: Digitalsport )

                                LILLESTRØM: I fjor ble han «solgt» tre ganger, men Arild Sundgot nektet å reise fra Åråsen. I stedet signerte han en ny fireårskontrakt. - Det skal mye til for at jeg stikker herfra, sier spissen.

                                Av: Rune Midtskogen
                                Publisert: 24.05.2007 kl. 08:13

                                Arild Sundgot (29) var sett på som et av landets aller største fotballtalenter da han ble hentet fra moderklubben Hødd til eliteserieklubben i 1997 av daværende LSK-trener Even Pellerud. Men kun åtte kamper frem til senhøsten ødela mye for selvtilliten og gnisten, samtidig stoppet utviklingen og fremgangen opp. Spisstalentet var også omplassert som kant-og midtbanespiller i denne tiden. En situasjon han likte svært dårlig.

                                Han ble lånt ut til 1.-divisjonsklubben Hødd i to måneder og kom så tilbake til Lillestrøm foran -98-sesongen. Det var først året etter - under Arne Erlandsens ledelse - at ting begynte å skje. Sundgot fikk tillit som spiss og begynte å banke inn mål på bestilling. I dag er han klubbens mestscorende. Cupmålet i 1. rundekampen mot Flisa sist uke var hans 101. mål i LSK-drakten, 78 av dem er kommet i serien. I år vil han sannsynligvis runde 300 spilte kamper.

                                Tenker ikke landslag.
                                29-åringen er klubbspiller av hele sitt hjerte. I fjor var Stabæk, Viking og Hartlepool, som spiller på nivå tre i England - ute etter å signere sunnmøringen. Han fikk grønt lys fra klubben, men Sundgot ville ikke reise fra Lillestrøm og Åråsen. I desember ble han enige med klubben om en kontrakt ut 2010-sesongen.

                                - Hvorfor LSK?
                                - Det er en hardtsatsende klubb med store ambisjoner. Alt er tilrettelagt, profesjonellt og så bra her. Dessuten har jeg fått mange venner etter flere år i klubben og var ikke lysten på å flytte på meg for enhver pris. Jeg er så utrolig glad i denne klubben. Det eneste som kan få meg vekk måtte være en kontrakt med en utenlandsk toppklubb. Og da skal det være god økonomi i det, sier Sundgot til Aftenposten.

                                Han har 21 U-landslagskamper, men har aldri vært uttatt på A-landslaget.

                                - Kjedelig?
                                - Klart det hadde vært morsomt med noen A-kamper, men jeg orker ikke bruke mye energi på det. Så lenge man ikke er god nok så får det være. Først må man prestere. Det holder ikke bare å gjøre åtte-ni mål i løpet av en sesong. Man må stabilisere seg på et høyt nivå over en lengre periode.

                                - Hvorfor scorer Arild Sundgot mange mål?
                                - Jeg trener mye avslutninger. Flere ganger i uka står jeg igjen etter treningene og terper. Hadde jeg ikke gjort det, ville jeg ikke klart å henge med på dette nivået.

                                Trenerkarrière.
                                Interessen for fotball har aldri vært større på Romerike. Med Tom Nordlie på plass som ny trener - og tabelltopp etter sju serierunder - ser det lysere ut på mange år for «Kanarifuglene». Mandag kommer medaljekandidat Stabæk på besøk.

                                - Vi har et meget sterkt lag, men det er altfor tidlig å si noe om hvordan det vil gå. Laget har ennå ikke opplevd motgang og ingen vet hvordan vi skulle reagere hvis det skulle gå imot. Jeg vil sammenligne årets lag med det vi hadde i -97. De er de to beste lagene jeg har spilt på i løpet av 11 år i klubben. Nå vil jeg ha gull, sier Sundgot, som har til gode å vinne en tittel for klubben.

                                Han nyter dagene som proff.

                                - Er fotballspillere bortskjemte?
                                - Vi har det godt og er priveligerte som får godt betalt for å spille fotball. Samtidig tar det mye tid og det krever mye av en. Vinteren er spesielt hard. Da får jeg ikke tid til noe annet enn å trene og hvile. Sommeren er derimot ganske slapp. Jeg startet på BI for noen år tilbake, men hoppet av studiene etter et halvt år. Jeg har planer om å ta det opp igjen. Tiden vil vise når.

                                I 2010 vil Sundgot være 32 år gammel.

                                - Hva gjør Arild Sundgot etter endt karriere?
                                - Da håper jeg at jeg er trener. Jeg er lysten på en trenerkarrière og kommer snart til å ta C-trenerutdannelsen.

                                Kommentar

                                • RSP
                                  Moderator
                                  • Aug 2004
                                  • 10498

                                  Sør Trøndelag

                                  Tidenes fotballfest i distriktet: Møter LSK og RBK

                                  Onsdag 13. juni spiller Orkla hjemme mot Lillestrøm. Dagen etter er det duket for direktesendt TV2-kamp når KIL/Hemne møter Rosenborg i Ånesøyan.


                                  Det blir artig, sier Orkla-kaptein Ole Thomas Ustad om å møte serieleder Lillestrøm. Arkivfoto

                                  – Er det sant? Det blir artig! Lillestrøm er ingen hvem som helst. Du kan trygt si vi møter en antatt bedre motstander.

                                  Det var reaksjonen til Orkla-kaptein Ole Thomas Ustad etter at 2. runde i NM ble offentliggjort onsdag ettermiddag, og det ble klart at Orkla får besøk av serieleder Lillestrøm.

                                  Hele saken:

                                  Kommentar

                                  • RSP
                                    Moderator
                                    • Aug 2004
                                    • 10498

                                    Nettavisen (fxt)

                                    Nye TV-kamper fordelt


                                    MER JUBEL: Serieleder Lillestrøm og resten av lagene håper på flere jubelscener foran TV-skjermene utover sommeren. TV-oppsettet fram til og med runde 14 er nå bestemt. ( Foto: Digitalsport )

                                    TV-oppsettet for runde 12,13 og 14 er nå klart.

                                    Runde 12
                                    Søndag 24/6 18:00 Lillestrøm-StartZebra

                                    Runde 13
                                    Søndag 1/7 18:00 Sandefjord-LillestrømTV2 Sport

                                    Runde 14
                                    Søndag 22/7 18:00 Fredrikstad-LillestrømZebra

                                    Hele saken:

                                    Kommentar

                                    • RSP
                                      Moderator
                                      • Aug 2004
                                      • 10498

                                      Nettavisen (fxt)

                                      Optimisme før LSK-kampen

                                      Av Marius Vik
                                      24.05.07 11:03, ny 24.05.07 11:05

                                      Stabæks nøkkelspillere ser ut til å bli klare til toppoppgjøret på Åråsen.

                                      Selv om det ikke har vist seg i verken spill eller resultater, har det vært et
                                      sterkt redusert Stabæk-lag som har vist seg frem den siste tiden. Inge André Olsen og Mike Kjølø sliter bakerst, Petter Furuseth Olsen på midten – og nå senest var det Veigar Páll Gunnarsson som måtte ut med en liten skade - i cupkampen mot Åssiden.

                                      Nesten fulltallig mot LSK
                                      Trener Jan Jönsson er imidlertid rolig foran bortekampen mot Lillestrøm, hvor seier betyr at bæringene klatrer helt opp i ryggen på serielederen.

                                      - Det ser bra ut, sier Stabæk-treneren.

                                      - Veigar skal trene for fullt med laget mot slutten av uka, det samme håper vi Inge André vil gjøre. Også Petter Furuseth Olsen håper vi å få med for fullt, mens for Mike ser det ikke fullt så optimistisk ut.


                                      - Kunne vært tydeligere
                                      Alle fire spillerne var inne i startelleveren da Stabæk startet sesongen. Hjemvendte Olsen har siden mistet plassen etter Christian Kellers og Alanzinhos strålende flankespill, men Jönsson er ikke redd Stabæk-supporterne ikke skal få se mye av flankespilleren i tiden fremover. Han avdramatiserer samtidig de mange ryktene og spekulasjonene om den gamle Brann-spilleren.

                                      - Vi kunne nok ha vært tydeligere på de beskjedene vi sendte ut da han var borte fra treningen en periode, men faktum var at han hadde en skade på fremsiden av låret.

                                      - Han er en god fotballspiller som vi vil se mer av i tiden fremover, lover Stabæk-sjefen.

                                      Dog, neppe mot Lillestrøm, et lag Jönsson ser frem til å møte.

                                      - På papiret – og vel i virkeligheten – er dette en av sesongens absolutt tøffeste kamper for oss. Likevel så har vi spilt svært godt på bortebane i år, minner svensken om.

                                      - Det kreves mye for å få med seg poeng, men vi klarte oss bra på Åråsen i fjor (2-2, red. anm.), og Lillestrøm har med seg et tap fra forrige serierunde.

                                      Spiss på prøve
                                      En spiller som er på Stabæk-treningene denne uka, men som ikke får møte de gulkledde fuglene neste mandag, er Pavol Jur¿o (21). Slovaken, som både kan brueks på topp og på flanken, spiller for MFK Kosice i Slovakisk Superliga, og står med seks mål på 27 kamper denne sesongen.

                                      - Han har en fin alder, er fysisk, har hyggelig teknikk, bra fysikk, og kan bruke begge bena.

                                      - Vi har fått gode tilbakemeldinger på ham fra tidligere, syntes det var greit å ta en titt på ham. Med sine utviklingsmuligheter kan han være en mann for fremtiden, mener Jönsson.

                                      Kommentar

                                      • RSP
                                        Moderator
                                        • Aug 2004
                                        • 10498

                                        lsk.no


                                        Orkla i 2. runde

                                        (Åråsen stadion). LSK skal til Trøndelag for å spille 2. runde i cupen. Motstander er 3. divisjonslaget Orkla. Det bestemte Norges Fotballforbund tidlig onsdag.
                                        LSK slo som kjent 3. divisjonslaget Flisa 6-3 på søndag. Dermed gikk LSK videre til 2. runde i cupen.

                                        Torsdag formiddag satt Norges Fotballforbund opp kampene, og LSK skal til Trøndelag for å spille mot Orkla IF.
                                        Orkla spiller som nevnt i 3. divisjon og er et samarbeidslag mellom Orkdal IL og Orkanger IF. I fjor endte Orkla på andreplass i 3. divisjon, men i år ligger de nest sist på tabellen.


                                        Kommentar

                                        • RSP
                                          Moderator
                                          • Aug 2004
                                          • 10498

                                          Alltid fotball

                                          Ikke hørt fra AaFK

                                          Tekst: Eirik Hjelvik
                                          Publisert: 24.05.07 13:36
                                          Sist endret: 24.05.07 13:36

                                          Alt av sunnmøringer skal være akutelt for AaFK. Men Arild Sundgot i LSK har ikke hørt noe. - Men dersom jeg vender hjem, er AaFK høyaktuelt, sier han.

                                          (Alltidfotball.no): I gårsdagens utgave av Sunnmørsposten avslørte avisa at AaFK var interesserte i å hente hjem Morten Moldskred til Sunnmøre. I samme intervju gikk sportslig leder, Reidar Vågnes så langt som å si at alle sunnmøringer var spillere AaFK ville sjekke opp statusen rundt.

                                          - Ja, unntaket er vel John Arne Riise, som nok er for dyr for oss, sa Vågnes.

                                          Under AaFKs forrige hjemmekamp på Color Line Stadion, mot nettopp Lillestrøm, storspilte Lillestrøms tre sunnmøringer Arild Sundgot, Magnus Myklebust og Bjørn Helge Riise. Om noen av desse skulle være aktuelle for AaFK, må det være førstnevnte som utpeker seg først.

                                          Men Sundgot benekter imidlertidig at han har hørt noe fra sunnmøringene, til tross for at flere AaFK-supportere gjerne skulle sett han i oransje drakt.

                                          – Men AaFK er høyaktuelt om jeg vender hjem, sier han til Alltid Fotball.

                                          - Det går bra for tiden, jeg har over tre år igjen av kontrakten min i Lillestrøm, og regner med at jeg blir det en god stund til, fortsetter han.

                                          Men:

                                          - Dersom jeg vender hjem til Sunnmøre, er nok AaFK det laget som er mest aktuelt, sier han.

                                          Og legger ikke skjul på at han ønsker Aalesund alt godt fremover.

                                          - Jeg håper virkelig at de skal klare seg. Sunnmørsfotballen trenger det. Jeg tror faktisk de gjør det også, hvis de jobber på samme måte som de gjorde i 2.omgang mot oss, mener han.

                                          - For Ålesund klarer ikke å spille ut alle lag i tippeligaen, de har nødt å kjempe for poengene.

                                          Da Dedé-saken lot vente på seg mens overgangsvinduet var åpent, var det flere som lanserte Arild Sundgot som et mulig alternativ på topp for Ålesund. Det synes Sundgot er smigrende.

                                          - Det er klart det er kjekt å være ettertraktet. Men samtidig har jeg ikke hørt noe fra de, påpeker han.

                                          Den gang var det usikkert hvor mye spilletid 29-åringen ville få for «Fugla». Men nå har han kjempet seg til mer og mer spilletid, og det ser ut som om at AaFK må satse på andre alternativer.
                                          For det er sårt tiltrengt i Ålesund. Etter så godt som hver kamp til nå i sesongen, har AaFK-supporterne i Stormen stått igjen for å synge om Dedé Andersson, uten at det bryr Per Joar Hansen nevneverdig.

                                          - Jeg har ikke peiling på når han kommer, og regner ikke med han denne sesongen, sier Perry til Alltid Fotball.

                                          Dermed kan det tyde på at AaFK må hente andre spisser til klubben i sommervinduet. At det er sårt tiltrengt, er det vanskelig å skjule tross brakseieren i Drammen.

                                          Kommentar

                                          Working...