- Det beste laget vi har møtt til nå
GIKK BRA HER: Men Jon Knudsens bærtur ti minutter før slutt lot Simen Brenne utlikne for Lillestrøm.
Foto: Eirik Helland Urke/Dagbladet
REDNINGEN: LSK-spillerne feirer Simen Brennes utlikning ti minutter før slutt.
Foto: Eirik Helland Urke/Dagbladet
FAKTA
Lillestrøm – Stabæk 1-1 (0-0)
8214 tilskuere
Mål: 0-1 Somen Tchoyi (64), 1-1 Simen Brenne (80).
Dommer: Tom Henning Øvrebø, Nordstrand.
Gult kort: Kasey Wehrman, Khaled Mouelhi, Lillestrøm, Christian Keller, Alanzinho, Bjørnar Holmvik, Tom Stenvoll, Stabæk.
Lillestrøm (4-3-3): Heinz Müller – Anders Rambekk, Pål Steffen Andresen, Frode Kippe, Shane Stefanutto – Bjørn Helge Riise, Kasey Wehrman, Khaled Mouelhi (Arild Sundgodt fra 56.) – Magnus Myklebust (Espen Søgård fra 89.), Olivier Occean, Simen Brenne.
Stabæk (4-4-2): Jon Knudsen – Tom Stenvoll, Morten M. Skjønsberg, Pontus Segerström, Bjørnar Holmvik – Christian Keller, Henning Hauger, Somen Tchoyi, Alanzinho (Espen Myrstuen fra 88.) – Daniel Nannskog, Veigar Pall Gunnarsson.
(NTB)
annonse
LSK-trener Tom Nordlie om Stabæk.
Mandag 28.05.2007, 21:59
oppdatert 23:14
ÅRÅSEN (Dagbladet.no): Lillestrøm - Stabæk 1-1.
I tilsvarende oppgjør i fjor ble det fire mål, to hver vei, og et seint utlikningsmål for Stabæk - av den typen Lillestrøm hadde en tendens til å slippe inn forrige sesong.
I dag fikk kampen en helt annen utvikling, men endte i bunn og grunn på samme måte - med poengdeling.
- Det er litt bittert med bare ett poeng, men det er ikke mange lag som tar poeng her i det hele tatt, sier Stabæk-spiss Daniel Nannskog til TV 2.
- Jeg føler meg litt snytt, konstaterer trener Jan Jönsson for Dagbladet.no.
Stabæk var gode, men det burde ikke overraske noen, mener svenskene.
Undervurderte
- Vi er et bra lag. Vi er nok litt undervurderte, men vi har mange gode spillere, så dette resultatet er ingen overraskelse, understreker Nannskog.
- I dag møtte vi det beste laget vi har møtt så langt denne sesongen, svarte Lillestrøm-trener Tom Nordlie.
Mannen bak LSKs utlikningsmål var ikke på sin side ikke fornøyd med hjemmelaget.
- I likhet med de fleste andre av oss, var jeg tung og seig. Jeg klarte liksom ikke å løfte beina, sier Simen Brenne til Dagbladet.no.
- Men jeg er ikke bekymret foran landskampene, legger han til.
Tam førsteomgang
Den første omgangen forløp uten helt store sjanser - særlig fordi Stabæk-keeper Jon Knudsen fanget de mange Lillestrøm-innleggene fra høyre.
- Jeg fikk uvanlig mye å jobbe med i dag, ja, fastslår en stort sett solid keeper etter kampen.
Men etter et kvarter holdt det på å gå galt. Khaled Mouelhi fikk heade mot et åpent mål, som ikke lenger var så åpent da Knudsen foretok en rask retrett.
Like i forkant hadde Daniel Nannskog testet Heinz Müller med et hardt skudd på motsatt side.
Like i etterkant gjorde Alanzinho det samme - to ganger - og dette kan egentlig oppsummere Stabæks sjanseskaping før pause.
For svake innlegg
Nannskog og Alanzinho tillot aldri LSK-fansen å senke skuldrene, men samtidig var det hjemmelaget som dominerte kampbildet.
Dessverre for Tom Nordlie ga det seg sjelden utslag i sjanser, fordi innleggene gjerne ble for dårlige.
- Vi slo noen av dem for langt inn og for lavt, forklarer Nordlie for Dagbladet.no.
Ett unntak kom da Oliver Occean vendte opp og løsnet et hardt skudd på keeper i det 28. minutt.
Skulle hatt straffe
Om første omgang var litt tam og sjansefattig, ble den andre det stikk motsatte.
De store sjansene florerte ikke, men det var mange skudd på og rundt mål.
Den første store sjansen kom i det 55. minutt da Veigar Pall Gunnarsson tråklet seg fri og ble felt. Antakelig skulle han hatt straffespark.
Minuttet etterpå fikk Lillestrøm frispark 50 meter skrått til venstre på mål. Etter litt om og men fikk Frode Kippe styrt ballen mot mål, men ikke i mål.
Det forhindret Jon Knudsen med en flott redning.
Endelig mål
Etter alle disse sjansene var det bare rett og rimelig om det kom et mål, og målet det kom, det.
Igjen var det Gunnarsson som skapte farligheten, til tross for at han han ikke fikk avsluttet sjøl.
I stedet endte ballen hos Somen A. Tchoyi, som dro seg til venstre og skjøt til høyre - utagbart for Heinz Müller.
Etter målet fulgte en periode da Stabæk så ut til å skulle nekte hjemmelaget å overta ordentlig, men den perioden tok effektivt slutt i det 79. minutt.
Da lyktes Lillestrøm og Bjørn Helge Riise endelig med et innlegg - etter at Jon Knudsen hadde fanget de fleste så langt i kampen.
Brenne matchvinner
Denne gangen vant i stedet Simen Brenne duellen, og dermed kunne landslagsspilleren stange ballen i åpent mål - til 1-1.
Knudsen var på bærtur, men fikk ingen skyld av medspillerne.
- Knudsen gjør en fantastisk redning like etterpå, så det er ingens skyld at det målet kommer, sa Daniel Nannskog.
- Jeg glipper nok litt i det tilfellet der, sier målvakta sjøl.
For etter dette presset hjemmelaget voldsomt på, for å sikre seg alle tre poengene.
Aller nærmest kom de i det 86. minutt da nettopp den fantastiske Jon Knudsen-redningen, helt opp i venstre hjørne, hindret scoring.
Kommentar