Skjønner nesten ikke at det er diskusjon engang. "Kanari-Fansen" er som en kniv i øyet for enhver norsklærer (som mutter'n, for eksempel).
Bør Kanari-Fansen droppe bindestreken?
Collapse
X
-
Kommentar
-
Du nevnte aldri at du har vært positiv til å skrive navnet i et ord, Hjermundrud. Når jeg nevnte dette for deg ved begynnelsen av dette århundret ble du rasende. Du ville aldri være med på et skifte. Så forteller du nå at du har hatt ønskedrømmer om å gjøre det samme selv? Hva skal jeg tro?
Ja til å bytte navn. Ja til å fjerne bindestreken.
mvh
Ole Kristian - medlem 2117 av KanarifansenKommentar
-
-okb! - fortsatt medlemKommentar
-
Faktisk står ikke foreningens fulle navn definert i vedtektene.
Uansett er det mer enn 2/3 flertall blant de som har stemt her inne for navneskifte.Kommentar
-
Uansett er det mer enn 2/3 flertall blant de som har stemt her inne for navneskifte.Ha respekt for tradisjoner. Behold bindestreken!Kommentar
-
Uansett er det mer enn 2/3 flertall blant de som har stemt her inne for navneskifte.
Jeg er FOR, men skal det gjøres må det gjøres på rett måte.Enøyd i de blindes dal.Kommentar
-
ja jeg vill ha bort - men jeg kan ikke være der og stemme hvem har tid til alt det der viss det kommer oppKnutHSolbergKommentar
-
Kommentar
-
Det er mulig å endre navn på foreninger, til tross for lange tradisjoner med en skrivemåte:
Lægeforeningen
kutter ut æ-en
Etter 121 år forsvinner nå «æ» i navnet til Den norske lægeforening.
Det ble onsdag vedtatt med de nødvendige to tredelers flertall.
Navneendringen har vært drøftet de siste 30 årene, men først i 2007 var tiden inne til å bryte med tradisjonene og heller markere at Den norske legeforeningen er en dynamisk og fremtidsrettet forening, sier presidenten, Torunn Janbu.
Endringen fra «æ» til «e» er trolig den mest omdiskuterte bokstavendring siden Høyre for rundt 30 år siden avsluttet sin debatt om å skrive partinavnet med «i».Kommentar
-
Det er mulig å endre navn på foreninger, til tross for lange tradisjoner med en skrivemåte:
Lægeforeningen
kutter ut æ-en
Etter 121 år forsvinner nå «æ» i navnet til Den norske lægeforening.
Det ble onsdag vedtatt med de nødvendige to tredelers flertall.
Navneendringen har vært drøftet de siste 30 årene, men først i 2007 var tiden inne til å bryte med tradisjonene og heller markere at Den norske legeforeningen er en dynamisk og fremtidsrettet forening, sier presidenten, Torunn Janbu.
Endringen fra «æ» til «e» er trolig den mest omdiskuterte bokstavendring siden Høyre for rundt 30 år siden avsluttet sin debatt om å skrive partinavnet med «i».Det er bedre å væra døv enn vålenga.Kommentar
-
Da slår vi to fluer i en smekk og skifter navn fra Kanari-Fansen Lillestrøm til Kanaryfænsen Lillestroem, altså I til Y, E til Æ og Ø til internasjonale OE. Fornøyd?NB! Sitering av mine innlegg kan ikke forekomme i andre medier enn dette forum uten skriftlig avtale med undertegnede.
Mvh
Mr.JordbakkeKommentar
-
Jeg ser den er til meg.
Altså, jeg skal gjerne innrømme at jeg er litt slem i dette vedtektspusset (og jeg som ble beskyldt for ikke å ville ta ting på en skikkelig måte over ). Faktum er at Kanari-Fansen Lillestrøm ikke har definert sitt eget navn i vedtektene sine (forutsatt at de riktige vedtektene ligger her). Riktignok nevnes "Kanari-Fansen" i vedtektene, men det er uten "Lillestrøm" etterpå, så det holder ikke...
De fleste selskaper og foreninger definerer navnet sitt som noe av det første de gjør. Nettopp så også Lægeforeningen, og da krever selvsagt en vedtektsendring 2/3 (også dette definert i vedtektene).
Kapittel 1 - Navn, formål og organisasjon
§ 1-1 Navn
(1) Foreningens navn er Den norske lægeforening.
(2) Kortformen Legeforeningen og initialene Dnlf kan benyttes.
Men mitt lille zummende, irriterende poeng er altså at i og med at vedtektene ikke definerer navnet, så er det et "løsere" vedtak på det? Og sånn sett må man erkjenne at det er et hull, der noen bare kan fremme et forslag om navneendring til Kanarifansen, uten å måtte fremsette et vedtekstforslag om det. Da ville nok 50% flertall holdt.Kommentar
-
En så STOR ting som navneendring må selvfølgelig ha 2/3-flertall for å bli vedtatt!!
Skjønner at du sier at det kan være mulig med 51/49 så lenge det ikke står i "lovene", men dette har blitt en "alt for het potet" til å avgjøres med simpelt flertall (51/49) uansett, mener jeg.Kommentar
-
En så STOR ting som navneendring må selvfølgelig ha 2/3-flertall for å bli vedtatt!!
Skjønner at du sier at det kan være mulig med 51/49 så lenge det ikke står i "lovene", men dette har blitt en "alt for het potet" til å avgjøres med simpelt flertall (51/49) uansett, mener jeg.Kommentar
Kommentar