Åråsens Hymne – noen tanker

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Petter Ø
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Mar 2004
    • 3008

    #21
    Opprinnelig skrevet av Torolf
    Jeg sier det. Det er klart det må være en fordel å ha en genial, egenkomponert låt med en tekst som tar Lillestrøm fullstendig på kornet. Og en ting til: Hvor dumt vil det ikke høres ut med Optimist når vi har vunnet serien 15 år på rad?
    Det hadde jo vært det ultimate beviset for at "det går bra til sist"
    Petter Ø - Kreativ Kanaris
    http://www.youtube.com/kreativkanaris Subscribe,rate and appreciate
    Støtt Fugla-Tifo med 30 kroner - Send KANARI TIFO til 2401

    Kommentar

    • Gale Isbre
      Seniormedlem
      Myklebust Light
      • Dec 2005
      • 1164

      #22
      Opprinnelig skrevet av Tobben
      Har lest igjennom hele tråden nå. Og jeg får slenge meg på med mine meninger

      - Man bytter ikke hymne. Å bytte hymne er å bytte en tradisjon
      - Optimist er en hymne som sikkert hadde trøkket noe sinnsykt, men igjen, man bytter ikke hymne.
      - Innmarsjen "Welcome to the jungle" synes jeg passer perfekt.
      - Stedet som ble til en by har jeg ikke hørt ordentlig enda, så skal ikke si min mening om den, men enda en gang, man bytter ikke hymne
      Hymna i sin nåværende form er strengt tatt ikke en hymne, men et repetert refreng. Det betyr ikke at den ikke fungerer, og jeg har stor respekt for at man ikke skal kødde med tradisjoner (hvor lenge har vi hatt den nåværende hymna, egentlig?).

      Optimist er ikke en hymne, mer en kjenningsmelodi. Litt som forskjellen på "Ja, vi elsker" og intromusikken til Norge Rundt.

      "Stedet som ble til en by" er en genial, lokalpatriotisk sang til en by som tidligere helst har blitt offer for nidviser. Når noen lager en sånn sang, så føler jeg meg omtrent forpliktet til å bruke den til noe stort. Er det helt uhørt å benytte den som hymne, så bør den i det minste spilles to ganger i timen over høyttaleranlegget på Lillestrøm stasjon, avsynges før hvert eneste kommunestyremøte i Skedsmo og innlede skoledagen på alle skolene i kommunen.

      Kommentar

      • Tobben
        Jeg elsker å kjøre trikk
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Apr 2005
        • 1666

        #23
        Opprinnelig skrevet av Gale Isbre
        Hymna i sin nåværende form er strengt tatt ikke en hymne, men et repetert refreng. Det betyr ikke at den ikke fungerer, og jeg har stor respekt for at man ikke skal kødde med tradisjoner (hvor lenge har vi hatt den nåværende hymna, egentlig?).
        Glemte å nevne at jeg synes vi burde spille HELE sangen istedet for refrenget x2. Jeg personlig synes det er teit å bare synge refrenget!

        Hvor lenge vi har hatt den vet jeg faktisk ikke.
        Last edited by Tobben; 04.06.2007, 18:02. Begrunnelse: Glemte å svare på spørsmålet ;)

        Kommentar

        • superbøffel
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Aug 2005
          • 5611

          #24
          Opprinnelig skrevet av Torolf
          "Welcome To The Jungle" er bra som inngangsmelodi, men jeg synes den er litt for snill. Jeg drømmer om å få høre Powermads "Slaughterhouse", kjent fra filmen "Wild at Heart". Her er et lite klipp fra Youtube:

          http://www.youtube.com/watch?v=VakHvfwxEE4
          Jeg er stor fan av "Welcome to the jungle", men jeg ser at det for andre kan virke enda "tøffere" og mer skremmende med en sintere og hardere låt på inngangen. Saken er vel den at det neppe blir veldig spiselig blandt gjennomsnittstilskueren.

          Min mening: Hold på GnR - låta er dritfet, ett fantastisk fengende riff, en meget kjent låt som nå er VÅR - og ikke minst: den har ett fantastisk budskap:
          "welcome to the jungle baby, you're gonna die!"
          Enøyd i de blindes dal.

          Kommentar

          • FilipOlander
            Seniormedlem
            Forumonanist
            • May 2004
            • 218

            #25
            Opprinnelig skrevet av Tobben
            - Man bytter ikke hymne. Å bytte hymne er å bytte en tradisjon
            Nå har vi vel ikke hatt hymna som hymne i mer enn to år sammenhengende, og dermed er det ingen tradisjon.

            For at det skal være en tradisjon må det ha skjedd tre eller flere ganger. Som 7. plasser. LSK hadde tradisjon for å ta 7. plasser.
            Filip!

            \"Europa är hjärtat i EU!\" - Lägg Din röst på Filip den 13:e!

            Kommentar

            • sniper
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Feb 2004
              • 5254

              #26
              Opprinnelig skrevet av Torolf
              Jeg sier det. Det er klart det må være en fordel å ha en genial, egenkomponert låt med en tekst som tar Lillestrøm fullstendig på kornet. Og en ting til: Hvor dumt vil det ikke høres ut med Optimist når vi har vunnet serien 15 år på rad?

              Det viser også at vi ikke tar oss selv så forferdelig selvhøytidelig. Vinner vi serien 15 år på rad er jo Optimist bare enda bedre.

              Er i utgangspunktet ikke for å bytte noen hymne, kjenner på meg selv at jeg har blitt glad i det som er i dag, med "Lillestrøm Kanaris" som hymne, og ikke minst "Welcome to the jungle" hvor jeg gang på gang står og kjenner adrenalinet koker i kroppen.

              Likte også når Bjørne (speaker) spilte "The boys are back in town" med Thin Lizzy når spillerne kom ut for oppvarming, det var også en deilig liten sak.

              Det er i dag dessverre ikke Bjørne som styrer musikken lenger, og synd er egentlig det, for han har gitt oss mange gullkorn opp gjennom årene.

              Petter

              Kommentar

              • semper fi
                Seniormedlem
                Myklebust Light
                • May 2005
                • 823

                #27
                Opprinnelig skrevet av petter
                Det er i dag dessverre ikke Bjørne som styrer musikken lenger, og synd er egentlig det, for han har gitt oss mange gullkorn opp gjennom årene.
                Så lenge de holder Rønnern langt unna musikkspakene, skal ikke jeg klage....
                -After Dark Ultras-

                Kommentar

                • Fugla- patriot83
                  Seniormedlem
                  Myklebust Light
                  • Jan 2005
                  • 1241

                  #28
                  Opprinnelig skrevet av Gale Isbre
                  Hymna i sin nåværende form er strengt tatt ikke en hymne, men et repetert refreng. Det betyr ikke at den ikke fungerer, og jeg har stor respekt for at man ikke skal kødde med tradisjoner (hvor lenge har vi hatt den nåværende hymna, egentlig?).

                  Optimist er ikke en hymne, mer en kjenningsmelodi. Litt som forskjellen på "Ja, vi elsker" og intromusikken til Norge Rundt.

                  "Stedet som ble til en by" er en genial, lokalpatriotisk sang til en by som tidligere helst har blitt offer for nidviser. Når noen lager en sånn sang, så føler jeg meg omtrent forpliktet til å bruke den til noe stort. Er det helt uhørt å benytte den som hymne, så bør den i det minste spilles to ganger i timen over høyttaleranlegget på Lillestrøm stasjon, avsynges før hvert eneste kommunestyremøte i Skedsmo og innlede skoledagen på alle skolene i kommunen.
                  Utrolig bra skrevet..

                  Og forestill dere Liverpool på slutten av '50-tallet/starten av 60-tallet. Så har de en låt som er omtrent som datidas Macarena som hymne. Plutselig kommer det en og lager YNWA. Men denne blir ikke tatt i bruk for man kødder ikke med tradisjoner....

                  (Ja, jeg vet YNWA er en gammel musikaltrall. Og nei, jeg kaller ikke Vi Er Lillestrøm Macarena. Jeg vil bare poengtere hvor enormt bra "Stedet som ble til en by" er)

                  Og det samme med West Hams Blowin' Bubbles... Eller alle andre som har en god hymne.

                  Kødder man med tradisjoner - eller skaper man nye evigvarende tradisjoner for Åråsen?

                  Et rungende "JA" til Stedet Som Ble Til En By og Welcome To The Jungle!! Ja!!
                  -- Lenge Leve Lillestrøm!! --
                  Galskap er bare begynnelsen når du blir med...

                  En god latter forlenger livet. Værsågod - her er noen minutter ekstra til livet ditt.

                  Kommentar

                  • Petter Ø
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Mar 2004
                    • 3008

                    #29
                    Welcome to the jungle: Synd ikke den første strofa fra liveversjonen er med på studioversjonen. Hadde vært rått å høre under innmarsjen :twisted:


                    Syntes vi bør beholde "Lillestrøm Kanaris" som hymne, eventuellt bytte ut kortversjon med orginalen.
                    Vi kan jo lage tradisjon av å synge med på diverse andre sanger som spilles før kamp og i pausa. Ser for meg å bytte ut Due med f.eks "Stedet Som Ble Til En By", "Flisbyens kvinner og menn" og "Aldri aleine til Åråsen"(Har ikke hørt denne blitt spillt på Åråsen enda ). Og selvfølgelig fortsette med de gamle klassikerne
                    Petter Ø - Kreativ Kanaris
                    http://www.youtube.com/kreativkanaris Subscribe,rate and appreciate
                    Støtt Fugla-Tifo med 30 kroner - Send KANARI TIFO til 2401

                    Kommentar

                    • Tony
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Nov 2003
                      • 4737

                      #30
                      Hva med en "pause hymne"?

                      Kommentar

                      • superbøffel
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Aug 2005
                        • 5611

                        #31
                        Opprinnelig skrevet av Tony
                        Hva med en "pause hymne"?
                        For eksempel stillhet?
                        Enøyd i de blindes dal.

                        Kommentar

                        • Petter Ø
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Mar 2004
                          • 3008

                          #32
                          Opprinnelig skrevet av superbøffel
                          For eksempel stillhet?
                          En fuglasang på vanlig volum er som stillhet å regne imot det vi har hørt før iår
                          Petter Ø - Kreativ Kanaris
                          http://www.youtube.com/kreativkanaris Subscribe,rate and appreciate
                          Støtt Fugla-Tifo med 30 kroner - Send KANARI TIFO til 2401

                          Kommentar

                          • sniper
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Feb 2004
                            • 5254

                            #33
                            Lavt volum i pausen!!!

                            Kommentar

                            • Tony
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Nov 2003
                              • 4737

                              #34
                              Opprinnelig skrevet av superbøffel
                              For eksempel stillhet?
                              Så spillerne kan ikke komme ut til 2 omg. med 1500 stk. med skjerf over hodet mens man synger fordi man vil ha stillhet?

                              Kommentar

                              • Dinho
                                Seniormedlem
                                Myklebust Light
                                • Jan 2006
                                • 884

                                #35
                                Å sette på en "pause hymne" som maner opp til allsang rett før spillerene kommer ut i 2 omgang er en strålende ide.
                                twitter @amundsakis
                                ΘΥΡΑ 13

                                Kommentar

                                • superbøffel
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Aug 2005
                                  • 5611

                                  #36
                                  Opprinnelig skrevet av Tony
                                  Så spillerne kan ikke komme ut til 2 omg. med 1500 stk. med skjerf over hodet mens man synger fordi man vil ha stillhet?
                                  Når spillerne kommer ut er vel strengt tatt pausen over?
                                  Enøyd i de blindes dal.

                                  Kommentar

                                  • glasgow
                                    Seniormedlem
                                    Myklebust Light
                                    • Jan 2007
                                    • 1252

                                    #37
                                    Et rungende "JA" til Stedet Som Ble Til En By og Welcome To The Jungle!! Ja!![/quote]


                                    Er veldig for denne sangen./ Sangene.
                                    Har spilt cden mange ganger og stedet som ble til en by er den desidert beste sangen på plata.
                                    Den er nostalgisk og har masse varme og den er om Byen og om folka rundt.
                                    Et flott forslag.

                                    Kommentar

                                    • **El buffel**
                                      Medlem
                                      Hoffnarr
                                      • Oct 2006
                                      • 58

                                      #38
                                      Opprinnelig skrevet av petter
                                      Hvem sier at en hymne skal ha noe med stedet eller laget å gjøre? De mest berømte hymnene i verden og Norge har ikke begge ingrediensene i seg.

                                      Jeg er for Optimist. Får ikke bedre hymne.

                                      Petter


                                      Helt enig med deg Petter. Liverpool`s "you never walk alone" har ikke noe med klubben og gjøre, det er bare en låt de har valgt ut.Celtic var faktisk det laget som først tok hymmen i bruk
                                      Ulster says NO!

                                      Kommentar

                                      • A.Bilet
                                        Seniormedlem
                                        Myklebust Light
                                        • Apr 2005
                                        • 808

                                        #39
                                        Jeg synes vi bør bruke optimist mer enn vi gjør nå. Det er en sang som gir i hvert fall meg en god følelse og som trøkker greit på tribunen. Når det er sagt, synes jeg kanskje ikke at vi skal bruke den som hymne.
                                        A football team is like a piano. You need eight men to carry it and three who can play the damn thing.

                                        Twitter-bruker

                                        Kommentar

                                        • Dinho
                                          Seniormedlem
                                          Myklebust Light
                                          • Jan 2006
                                          • 884

                                          #40
                                          Opprinnelig skrevet av **El buffel**
                                          Helt enig med deg Petter. Liverpool`s "you never walk alone" har ikke noe med klubben og gjøre, det er bare en låt de har valgt ut.Celtic var faktisk det laget som først tok hymmen i bruk
                                          Ut i fra det jeg vet så var Manchester United supporterne først ute med denne som en hyllest/minne til de Busby babes som døde under flyulykken.
                                          twitter @amundsakis
                                          ΘΥΡΑ 13

                                          Kommentar

                                          Working...