Åråsens Hymne – noen tanker

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Kanariz
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • May 2005
    • 2507

    #41
    Dette handler om TRADISJON og KULTUR. Jeg sier nei til å bytte hymne! En hymne skal ikke byttes, en gang hymne ALLTID hymne!..

    !! For vi er lillestrøm kanaris LSK, det høres når vi tar i, osv osv....

    Kommentar

    • Torolf
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Apr 2004
      • 9574

      #42
      Opprinnelig skrevet av Kanariz
      Dette handler om TRADISJON og KULTUR. Jeg sier nei til å bytte hymne! En hymne skal ikke byttes, en gang hymne ALLTID hymne!..
      Er det et prinsipp som bør følges uansett hvor lenge man har hatt hymna og hvor bra den gamle hymna og det nye alternativet er?

      Kommentar

      • Fugla- patriot83
        Seniormedlem
        Myklebust Light
        • Jan 2005
        • 1241

        #43
        Opprinnelig skrevet av Kanariz
        Dette handler om TRADISJON og KULTUR. Jeg sier nei til å bytte hymne! En hymne skal ikke byttes, en gang hymne ALLTID hymne!..

        !! For vi er lillestrøm kanaris LSK, det høres når vi tar i, osv osv....
        Tradisjon?

        Noen tall: 40 år siden sist nedrykk... 31 år på rad i toppserien...22 år siden sist cuptrofé...18 år siden sist seriegull... 56 år med Åråsen som stadion...

        hymne: Tre år....tre år... Celtic har hatt YNWA i ca. 50 og L'pool ca 45. Tre år. Kan lett bytte ut en treårig tradisjon og heller skape en som kan vare for evig og alltid.

        Og om fire år, når Start og Rosenborg spiller mot Fyllingen og Stord i 2. div. så slipper vi å levne de en tanke når vi synger hymna

        Hymna vi har nå har vi hatt i ca. tre år. En evt. ny kan vi ha for de førti nya åra - og vel så det!

        ...Start og Rosenborg blir mat på Åråsen...

        ...Nye flommer skal komme
        nye tider og folk,
        men jeg tror selve sjela består...

        Tre år - jeg synes ikke det er problematisk å skifte ut ei hymne etter tre år. Og i hvert fall ikke for ei hymne som tar for seg fortid og fremtid til Lillestrøm.
        Last edited by Fugla- patriot83; 06.06.2007, 07:30.
        -- Lenge Leve Lillestrøm!! --
        Galskap er bare begynnelsen når du blir med...

        En god latter forlenger livet. Værsågod - her er noen minutter ekstra til livet ditt.

        Kommentar

        • Kanariz
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • May 2005
          • 2507

          #44
          Opprinnelig skrevet av Fugla- patriot83
          Tradisjon?

          Noen tall: 40 år siden sist nedrykk... 31 år på rad i toppserien...22 år siden sist cuptrofé...18 år siden sist seriegull... 56 år med Åråsen som stadion...

          hymne: Tre år....tre år... Celtic har hatt YNWA i ca. 50 og L'pool ca 45. Tre år. Kan lett bytte ut en treårig tradisjon og heller skape en som kan vare for evig og alltid.

          Og om fire år, når Start og Rosenborg spiller mot Fyllingen og Stord i 2. div. så slipper vi å levne de en tanke når vi synger hymna

          Hymna vi har nå har vi hatt i ca. tre år. En evt. ny kan vi ha for de førti nya åra - og vel så det!

          ...Start og Rosenborg blir mat på Åråsen...

          ...Nye flommer skal komme
          nye tider og folk,
          men jeg tror selve sjela består...

          Tre år - jeg synes ikke det er problematisk å skifte ut ei hymne etter tre år. Og i hvert fall ikke for ei hymne som tar for seg fortid og fremtid til Lillestrøm.
          Poenget er at jeg ikke skjønner vitsen med å bytte ut en hymne som alle kan, og som alle vet hvem er med en ny sang som nettopp har kommet, selvom noen synes det er bedre tekt i denne..

          Vi har hatt den i tre år nå, folk er blitt vandt til den og alle er med å synger, så skjønner ikke vitsen med å bytte den ut.
          Skal vi bytte den ut hver gang det kommer en ny cd da eller?

          Kommentar

          • gj
            Seniormedlem
            • Nov 2003
            • 3360

            #45
            Poenget er at dagens "hymne" blei starta ut av desperat mangel av noe annet gjennomtenkt. Nå som det fins levedyktige alternativer, og et ønske fra flere for endring av hymne, syns jeg det er på sin plass å diskutere innføring av en varig hymne.

            Kan ikke KFL-styret bare kontakte forskjellige ressurser, og sette ned et utvalg som ser på de forskjellige alternativene og fremmer forslag til KFL-styret, som de igjen ser på? Ellers vil det vel neppe skje noe i denne saken.

            Med et utvalg får man vurdert flere alternativer, samt om et bytte har noe for seg i det hele tatt. Dessuten får disse personene gått dypere ned i saken.

            Kommentar

            • e.d
              Seniormedlem
              Myklebust Light
              • May 2005
              • 688

              #46
              Hvis man bytter hymne nå,- og så om 3 år så kommer noen over en ny fet sang som er enda bedre. - Skal vi da bytte hymne igjen? Kan ikke være alltid sånn at vi skal sammenlikne hymnen med andre sanger med tanke på hvem vi skal bruke. En hymne som er så bra og som er så innkjørt som den vi har idag bytter man bare ikke bort.
              synging, mentalitet - Kanari-Fansen

              Kommentar

              • Ballkunstneren
                Seniormedlem
                Myklebust Light
                • May 2006
                • 780

                #47
                Er hymna bare 3 år gammel, syns nå jeg har sunget den mye lenger enn det.. har alltid rulla å gått så lenge jeg har vært på åråsen tror jeg.. flytta hit i 1995/96?

                Kommentar

                • JhnY
                  Seniormedlem
                  Myklebust Light
                  • May 2005
                  • 975

                  #48
                  Opprinnelig skrevet av Ballkunstneren
                  Er hymna bare 3 år gammel, syns nå jeg har sunget den mye lenger enn det.. har alltid rulla å gått så lenge jeg har vært på åråsen tror jeg.. flytta hit i 1995/96?
                  Sangen er mye eldre enn 3 år, men den ble ikke innført som hymne før FFK-kampen i seriestarten i 2004.

                  Kommentar

                  • Ballkunstneren
                    Seniormedlem
                    Myklebust Light
                    • May 2006
                    • 780

                    #49
                    Opprinnelig skrevet av JhnY
                    Sangen er mye eldre enn 3 år, men den ble ikke innført som hymne før FFK-kampen i seriestarten i 2004.
                    For meg har dette alltid vært hymna i hvertfall.. dette har vært den sangen som jeg har forbundet med kanarifansen & LSK.. Og det vil det være lenge fremover.. Mener at denne sange ikke har mistet sin makt.. Mener dette er en kraftsang av dimensjoner.. KNUSER VÅLERENGA, START & ROSENBORG BLIR MAT PÅ ÅRÅSEN.. hvor sant er ikke det..

                    Men at det er andre sanger som kan bli årets sang eller at de blir spillt før hymna eller i pausen eller etter kampslutt ser jeg ikke bort i fra, men dette er sangen! vi ER Lillestrøm kanaris..

                    Noen av de nye sangene på cden synes jeg bør taes i bruk på tribunen, som for eksempel: du går aldri alene til åråsen eller den nevnte sangen i denne tråden.. Men hymnen blir..!

                    Dette ble jo diskutert i en annen tråd også hvor man spurte om det var riktig å skifte hymna å flere kom på åråsen å sang vi er lillestrøm kanaris mens halleluja coveren gikk og dette ser jeg på som en klar avgjørelse..

                    At de andre sangene er fine er greit.. Men denne sangen har tradisjon..

                    Kommentar

                    • rulfi
                      Seniormedlem
                      Myklebust Light
                      • Mar 2007
                      • 982

                      #50
                      At folk ikke kan sangen, er jo strengt tatt ikke verre enn å lære den. Kan du ikke kjøre bil, lærer du deg dette hvis du vil.
                      Hvis mot alle odds enga, start og RBK rykker ned, hvor dumt blir det da ikke å stå og synge at vi skal knuse disse, når vi ikke møter de på 3-4 år? Jeg synes det kan bli litt dumt.
                      Vi er lillestrøm kanaris er absolutt en bra sang og med masse trøkk i, men som hymne synes jeg nok det finnes bedre alternativer.
                      Når du om 20 år står på stadion, vil du da synge Vi er lillestrøm kanaris før kamp, ennå de nevnte lagene kanskje med litt flaks har rykket ned?
                      Eller passer det bedre å stå å synge en låt om Lillestrøm som by eller lag? Om dens utvikling?
                      Jeg for min del stemmer det siste. 3 år kan vel ei heller kalles tradisjon, skal vel noen flere år til. 40 år med YNWA, det er tradisjon, og vi kan ikke akkurat sette oss i samme båt
                      Hvorfor ikke gjøre som United og ha en sang som er om klubben eller byen?
                      At vi bytter fordi en sang er fet blir litt feil å si, er vel mer snakk om å bytte sang til en som handler om byen og lillestrøm og som kanskje passer bedre som hymne.
                      Vil andre lags supportere huske kanari-fansen for Vi er lillestrøm kanaris hvor vi synger at vi skal knuse andre lag, eller for en sang vi synger med trøkk om byen og lillestrøm?
                      Jeg vil tro det siste.

                      Om vi skal bytte er en sak, men å ha en avstemning eller sette ned en gruppe som kan vurdere dette er en helt annen sak. Skal vi beholde en 3 års tradisjon hvis 70% mener vi skal bytte?
                      Er det ikke bedre å synge en sang OM lillestrøm og kanskje få med hele stadion da flere kjenner seg igjen og er enige, enn sånn det er nå hvor KUN kanari-fansen synger "hymnen"?
                      På old trafford og anfield synger ALLE, ikke bare de trofaste supporterne, jeg mener vi bør strebe etter at hele stadion skal synge, og det ser jo ikke ut som skal skje med Vi er lillestrøm kanaris.

                      Er vi ikke med på å utvikle oss videre og få med hele stadion mer enn vi gjør nå? Skal vi helle gro fast med en sang kun kanari-fansen synger?
                      2500 kanaris synger med fullt trøkk, eller 10 000 synger med halvt trøkk eller fullt trøkk kanskje?
                      10 000 på halv maskin er mye mer moro enn 2500 på full maskin.
                      Så en gruppe som kan se på mulighetene eller ha en undersøkelse på saken synes jeg vi i hvertfall kan koste på oss.

                      Verden dør ikke om vi bytter sang, men den dør i hvertfall heller ikke om vi beholder Vi er lillestrøm kanaris. Jeg vil gå for den som kan genere mest sang fra flest mulig, nå er ikke det den vi har i dag.

                      Kommentar

                      • mr.Jordbakke
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Jun 2005
                        • 3845

                        #51
                        Opprinnelig skrevet av rulfi
                        Hvis mot alle odds enga, start og RBK rykker ned, hvor dumt blir det da ikke å stå og synge at vi skal knuse disse, når vi ikke møter de på 3-4 år? Jeg synes det kan bli litt dumt.
                        Slik var det i 2004 da Start spilte i 1.divisjon og, ja, det føltes litt teit å synge om akkurat Start i den perioden.
                        NB! Sitering av mine innlegg kan ikke forekomme i andre medier enn dette forum uten skriftlig avtale med undertegnede.

                        Mvh
                        Mr.Jordbakke

                        Kommentar

                        • Fugla- patriot83
                          Seniormedlem
                          Myklebust Light
                          • Jan 2005
                          • 1241

                          #52
                          Opprinnelig skrevet av Ballkunstneren
                          For meg har dette alltid vært hymna i hvertfall.. dette har vært den sangen som jeg har forbundet med kanarifansen & LSK.. Og det vil det være lenge fremover.. Mener at denne sange ikke har mistet sin makt.. Mener dette er en kraftsang av dimensjoner.. KNUSER VÅLERENGA, START & ROSENBORG BLIR MAT PÅ ÅRÅSEN.. hvor sant er ikke det..

                          Men at det er andre sanger som kan bli årets sang eller at de blir spillt før hymna eller i pausen eller etter kampslutt ser jeg ikke bort i fra, men dette er sangen! vi ER Lillestrøm kanaris..

                          Noen av de nye sangene på cden synes jeg bør taes i bruk på tribunen, som for eksempel: du går aldri alene til åråsen eller den nevnte sangen i denne tråden.. Men hymnen blir..!

                          Dette ble jo diskutert i en annen tråd også hvor man spurte om det var riktig å skifte hymna å flere kom på åråsen å sang vi er lillestrøm kanaris mens halleluja coveren gikk og dette ser jeg på som en klar avgjørelse..

                          At de andre sangene er fine er greit.. Men denne sangen har tradisjon..
                          Knuse VIF, Start og Rosenborg... Det skal liksom være den avsluttende, gjensittende strofen i hymna vår for evig og alltid - selve klimakset i en hellig hymne på Åråsen? Du mener det, altså...

                          Litt jalla, men se for deg dette...

                          Ja, vi elsker dette landet
                          svenskene vi tar
                          danmark ha'kke noen sjanse
                          seier'n nå vi har...

                          Jeg synes vi skal gjøre oss for gode til å synge om andre lag i hymna - HYMNA, folkens! Og i hvert fall når vi har denne herlige nye sangen til Egil som et soleklart alternativ til hymne...

                          Men jeg tror selve sjela består
                          -- Lenge Leve Lillestrøm!! --
                          Galskap er bare begynnelsen når du blir med...

                          En god latter forlenger livet. Værsågod - her er noen minutter ekstra til livet ditt.

                          Kommentar

                          • Tobben
                            Jeg elsker å kjøre trikk
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Apr 2005
                            • 1666

                            #53
                            Etter å ha lest igjennom en del tråder her nå, så er jeg faktisk litt for å bytte hymne alikevel. Jeg var veldig i mot til å begynne med. Men ser faktisk at det er på høy tid å bytte. Og alle argumenter for å bytte er mer enn bra nok.

                            Kommentar

                            • e.d
                              Seniormedlem
                              Myklebust Light
                              • May 2005
                              • 688

                              #54
                              Opprinnelig skrevet av Fugla- patriot83
                              Knuse VIF, Start og Rosenborg... Det skal liksom være den avsluttende, gjensittende strofen i hymna vår for evig og alltid - selve klimakset i en hellig hymne på Åråsen? Du mener det, altså...

                              Litt jalla, men se for deg dette...

                              Ja, vi elsker dette landet
                              svenskene vi tar
                              danmark ha'kke noen sjanse
                              seier'n nå vi har...

                              Jeg synes vi skal gjøre oss for gode til å synge om andre lag i hymna - HYMNA, folkens! Og i hvert fall når vi har denne herlige nye sangen til Egil som et soleklart alternativ til hymne...

                              Men jeg tror selve sjela består
                              Dette argumentet holder bare ikke mål. Det er jo tydelig at det ikke er andre lag hymna handler om. Når vi synger at vi knuser Vålerenga så betyr ikke det at hymna handler om Vålerenga. Hymna handler helt tydelig og tvers igjennom om LILLESTRØM SK.
                              synging, mentalitet - Kanari-Fansen

                              Kommentar

                              • e.d
                                Seniormedlem
                                Myklebust Light
                                • May 2005
                                • 688

                                #55
                                Og dessuten, - nå kommer det kanaris fra hele Romerike, fra Oslo, Østfold, Vestfold og alle andre steder. Jeg synes det er bedre å ha en hymne som handler om Lillestrøm SK enn en som handler om Lillestrøm by. Og ang. det nye forslaget så får jeg for mange assosiasjoner til Vålerenga kjerke sangen, - som bønda ifra Toten synger for full hals og som de liksom skal ha en så voldsom tilhørighet til.
                                synging, mentalitet - Kanari-Fansen

                                Kommentar

                                • Torolf
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Apr 2004
                                  • 9574

                                  #56
                                  Opprinnelig skrevet av e.d
                                  Og dessuten, - nå kommer det kanaris fra hele Romerike, fra Oslo, Østfold, Vestfold og alle andre steder. Jeg synes det er bedre å ha en hymne som handler om Lillestrøm SK enn en som handler om Lillestrøm by. Og ang. det nye forslaget så får jeg for mange assosiasjoner til Vålerenga kjerke sangen, - som bønda ifra Toten synger for full hals og som de liksom skal ha en så voldsom tilhørighet til.
                                  Det er en viktig forskjell: "Stedet som ble til en by" er gjennomført ekte og sann, mens det låter hult når 5000 ateister synger om Vålerenga kjerke.

                                  Kommentar

                                  • Fugla- patriot83
                                    Seniormedlem
                                    Myklebust Light
                                    • Jan 2005
                                    • 1241

                                    #57
                                    Opprinnelig skrevet av e.d
                                    Og dessuten, - nå kommer det kanaris fra hele Romerike, fra Oslo, Østfold, Vestfold og alle andre steder. Jeg synes det er bedre å ha en hymne som handler om Lillestrøm SK enn en som handler om Lillestrøm by. Og ang. det nye forslaget så får jeg for mange assosiasjoner til Vålerenga kjerke sangen, - som bønda ifra Toten synger for full hals og som de liksom skal ha en så voldsom tilhørighet til.
                                    Hehe... Tja. Er ikke akkurat helt enig med deg, for å si det på den måten.

                                    Lillestrøm er og blir byen LSK oppstod fra og hvor Åråsen befinner seg. Det som ble startet av noen arbeidere i forrige århundre er utartet seg til å samle tusener på tusener av gulsvarte patrioter 90 år senere. Det startet med løkkefotball på måsan og er nå blitt en norsk storklubb i byen det hele startet i. En by som vokser og vokser, men som har en stolt fortid.

                                    Nye tider og folk

                                    Ang. folk så gjelder dette alle - det være fra Skjetten, Blystadlia, Råholt eller Larvik for den saks skyld. Også der du er fra, e.d.. Hvor en man befinner seg og man er opptatt av fotballen som skjer i Lillestrøm, gjelder denne for.

                                    Og ang. kjerkerottesangen... Den driter jeg i. Men synd hvis du trekker forbindelse mellom de to sangene...
                                    -- Lenge Leve Lillestrøm!! --
                                    Galskap er bare begynnelsen når du blir med...

                                    En god latter forlenger livet. Værsågod - her er noen minutter ekstra til livet ditt.

                                    Kommentar

                                    • e.d
                                      Seniormedlem
                                      Myklebust Light
                                      • May 2005
                                      • 688

                                      #58
                                      Hvis vi vil at Lillestrøm SK skal være en marginal klubb som kun skal rekruttere supportere fra Lillestrøm og omegn så er det sikkert fint å ha masse sanger og hymner om Lillestrøm by. Men jeg synes vi skal ha større ambisjoner enn det. Og heller ha hele Norge eller ihvertfall store deler av østlandet som vårt nedslagsfelt for da blir rekruteringsgrunnlaget for framtidige Lillestrøm supportere mye større. Det vil vi få i større grad dersom vi istedet har sanger og hymner om LSK akkurat som vi har nå.

                                      Hvorfor er og blir Vålerenga en bydelsklubb og ikke noe annet? - Jo fordi klubben dyrker identiteten jfr. bydelen, og takk og pris for det fordi da blir rekruteringsgrunnlaget deres i Oslo mye smalere enn det ellers ville vært.
                                      synging, mentalitet - Kanari-Fansen

                                      Kommentar

                                      • Zinke
                                        Seniormedlem
                                        Forumonanist
                                        • Mar 2006
                                        • 240

                                        #59
                                        Opprinnelig skrevet av e.d
                                        Hvis vi vil at Lillestrøm SK skal være en marginal klubb som kun skal rekruttere supportere fra Lillestrøm og omegn så er det sikkert fint å ha masse sanger og hymner om Lillestrøm by. Men jeg synes vi skal ha større ambisjoner enn det. Og heller ha hele Norge eller ihvertfall store deler av østlandet som vårt nedslagsfelt for da blir rekruteringsgrunnlaget for framtidige Lillestrøm supportere mye større. Det vil vi få i større grad dersom vi istedet har sanger og hymner om LSK akkurat som vi har nå.

                                        Hvorfor er og blir Vålerenga en bydelsklubb og ikke noe annet? - Jo fordi klubben dyrker identiteten jfr. bydelen, og takk og pris for det fordi da blir rekruteringsgrunnlaget deres i Oslo mye smalere enn det ellers ville vært.
                                        ser du virkelig ikke at sangen handler om klubbens historie så vel som byens historie? jeg tror virkelig ikke mange mange kommer til å snu ryggen til fugla selv om vi har en hymne som handler om stedets og klubbens opprinnelse.
                                        sangen handler jo om miljøet og sjela som ligger til grunne for det hele sportsklubben ble bygget på.
                                        Zinke

                                        Kommentar

                                        • toten
                                          Medlem
                                          Møteplager
                                          • Aug 2005
                                          • 91

                                          #60
                                          Opprinnelig skrevet av e.d
                                          Og dessuten, - nå kommer det kanaris fra hele Romerike, fra Oslo, Østfold, Vestfold og alle andre steder. Jeg synes det er bedre å ha en hymne som handler om Lillestrøm SK enn en som handler om Lillestrøm by. Og ang. det nye forslaget så får jeg for mange assosiasjoner til Vålerenga kjerke sangen, - som bønda ifra Toten synger for full hals og som de liksom skal ha en så voldsom tilhørighet til.



                                          HALLO d er ikke alle fra Toten som er enganisser da

                                          Kommentar

                                          Working...