Åråsens Hymne – noen tanker

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Fugla- patriot83
    Seniormedlem
    Myklebust Light
    • Jan 2005
    • 1241

    Åråsens Hymne – noen tanker

    Åråsens Hymne – noen tanker

    I den siste perioden har det vært heftige diskusjoner om hvorvidt vi skal ha den ene eller andre hymna på vårt kjære Åråsen. Spesielt nå etter ”Vi Er Fugla”sitt inntog, og hvor den etter bestemmelse fra LSK ble satt som hymne. Etter heftige diskusjoner på Forumet, som igjen førte til skriftlig protest sentralt fra styret i KFL ble igjen den opprinnelige Hymna (”Vi er Lillestrøm”) til hymne igjen.Og slik er situasjonen p.t., med den opprinnelige hymna som hymne og ”Vi Er Fugla” som en allsang som evt. blir spilt i pausen eller etter kamp.

    Under diskusjonen som blusset opp på Forumet rundt hymna på Åråsen var meningene ganske delte. Deltakerne i diskusjonen var splittet i hvilken sang som egnet seg til å representere seg som hymne på Åråsen.

    Meningene hadde visse fellesnevnere. De som var negative til ”Vi Er Fugla” mente at negative trekk ved denne sangen var at den først og fremst var en coversang, en melodi skapt av en som overhodet ikke har noen relasjoner til Lillestrøm overhodet og som vi i KFL igjen har satt tekst til. Et annet moment er at sangen menes å være svært ”snill”, uten et skikkelig ”trøkk”, som en hymne kan ha. Uten det kan hymna lett synges ut av motstandere. Ellers kom det frem positive trekk i at sangen har god tekst og er meget flott, nydelig lagd og gjennomført.

    De som var negative til selve Hymna, ”Vi Er Lillestrøm”, mente at det som var negativt her var at det nevnes andre lag i teksten til sangen. Selve sangen gir ordentlig ”trøkk”, og med flott melodi, men så var det dette med at - hva har andre lag i vår hymne å gjøre?

    Hvis det så er slik at vi først skal vurdere om vi skal ha en annen hymne vil jeg trekke frem en låt fra The Barmates m/ venner sin siste plate; ”Vi Synger Fortsatt”. Etter min mening en fantastisk nydelig sang. En sang som virkelig kryper inn under huden på en og som klistrer seg til hjertet.

    Jeg vil her gå litt systematisk frem med spørsmål jeg regner med vil dukke opp i en slik sammenheng. Og før du leser videre så bør du faktisk, ja, høre Stedet Som Ble Til En By noen ganger. La den synke litt inn.

    Hvem har skrevet ”Stedet Som Ble Til En By”? Jo, det er ingen ringere enn Egil Hjorteset, mannen bak ”Vi Er Lillestrøm”, den nåværende hymna. Her prater vi om en mann som virkelig brenner for LSK og Kanari-Fansen. En mann som sikkert hundrevis av ganger har fått deg til å synge med på allsanger på Martin’s og Åråsen. En gulsvart patriot det virkelig står respekt av.

    ...Men dette er jo ingen fotballsang? Hvorfor skal den da være hymna vår? Jo, fordi den handler om så mye mer. Den handler om historien til byen til LSK og til det lokale engasjementet. Her får vi et herlig inntrykk av hvordan kulturen i byen har vært. Her snakker vi arbeid og slit i et samfunn hvor det er fotball som engasjerer. Hvor et naturlig samtaleenme blant folket er gutta som spiller for Flisbyen og som er Romerikes lag. Og smak på det herlige refrenget: ”Nye flommer skal komme, nye tider og folk, men jeg tror selve sjela består”. Det er jo reine ”Circle Of Life” for Lillestrøm, LSK, Romerike, Kanari-Fansen. Når jeg hører disse linjene går tankene mine til alle de som har kommet igjen og igjen på Åråsen. Tenker på spillerne som kommer og spillerne som går. Tenker på hvordan livet går rundt ved LSK og dets miljø.
    ”Nye flommer skal komme” er jo mektig tøft i seg selv. Kom med rein, storm, flom – hva som helst og vi skal overkomme det! Og da er det jo ekstra stilig å levne en tanke til bautaen nede ved Nitelva som viser målene over flommene som hva vært opp gjennom årene ved deltaet vårt.

    Flisbyen ditt og Flisbyen datt – du tenker ikke over at LSK har supportere fra hele Romerike? Hvis du tar en lytt til låta ”Flisbyens kvinner og menn”, også skrevet av Egil Hjorteset, får du vite at begrepet Flisbyens kvinner og menn er dets tilhørere, de som sokner til Lillestrøm som deres by. Flisbyen er Lillestrøm, Flisbyens kvinner og menn er dens tilhørere. Altså gjelder denne låta for alle Lillestrømstilhørere enten man er fra Skjetten, Råholt, Blystadlia etc...

    Her er fulle teksten:

    Dette er sangen om stedet
    Som vokste og ble til en by
    Jernbanen bragte hit verden
    Og dampen sto tett som en sky

    Og tømmeret kom hit med elva
    En ferdselsvei dannet av vann
    Men elva og Øyeren har ofte gått høyt inn på vann

    Ref:
    Nye flommer skal komme
    Nye tider og folk
    Men jeg tror selve sjela består
    For i Flisbyens indre
    Lever arven om dem
    Som skapte sjela under andre kår

    Mange er de som har jobba
    På dampsaga tenk for et strev
    Saga brant ned, fem og seksti
    Men Flibsyen lever for det

    Og mange er de som har minner
    Fra Lillestrøm konditori
    Der prata folk fotball,
    Om dampsag og god gammel tid

    (ref.)
    I Lillestrøm går tida aldri fort
    Men når allting rives, stenges det en port
    Mot fortia i dette stedet som vokste og ble til en by
    Historien gjenskapes hver dag på ny og på ny.

    (ref)

    Jeg vil også legge til at jeg også får frysninger av hymna vi har nå. Over en pils satt jeg og en kompis og diskuterte dette med hymne på Åråsen og diskuterte ”Vi Er Lillestrøm” og det at den inneholder andre lag. På dette kommenterer kompisen min: ”Nei, det er ikke så farlig. Alle vi blåser i de andre laga. Det viktigste er at det er Lillestrøm sin sang og at det er den som etter tradisjonen er hymna vår.” Eller i hvert fall noe i den duren... Men, dette er jo egentlig ganske rett. Den hymna vi har nå er jo veldig bra og jeg får som sagt frysninger. Men ”Stedet...” er jo så mye mer.

    Hvis man titter litt på ordporteføljen i den nåværende hymna ser man at ordet Start nevnes faktisk fler ganger enn ordet ”Lillestrøm”. Det samme gjelder faktisk ”Rosenborg” ift ordet ”LSK”.

    Nå skal det settes opp en statue på nordsiden av jernbanestasjonen som skal symbolisere tiden fra dampsaga – Flisbyens opprinnelse. Det skal også males et svært motiv på veggen i krysset syd i Solheimsgata – til ære for LSK og KFL. Smelter man sammen disse to temaene, Flisbyen og LSK/KFL, så har man den røde tråden i ”Stedet som ble til en by”. I hvet fall slik jeg tolker den. Under kampen mot Stabæk så jeg en annen patriot noen rader nedenfor meg på Felt C som strakk skjerfet til værs og sang med til ”Stedet...” Da tenkte jeg for meg selv hvordan det ville vært hvis et kokende gulsvart Åråsen med ti tusen patrioter gjorde det samme til teksten ”jeg tror selve sjela består...” Jeg personlig håper og tror vinnersjela og engasjementet alltid vil være der på Åråsen. Det historiske suset i brisen over Åråsen forteller meg det.

    Etter min mening er min er ”Stedet Som Ble Til En By” en gåsehudgivende sang og fortjener mer enn en ”ja, det var en fin sang”. Det er en enorm sang som til de grader utløser gåsehud. Vil du ikke gå på Åråsen, slå knyttneven i været og synge til en sang hvor refrenget sier ”Kom igjen, for faen, gi oss flom, storm og regn – ingenting får stå i vår vei! Vi er Flisbyens kvinner og menn! Vi er kommer fra et sted hvor vi er vant til å jobbe hardt for å nå målet! Vi står sammen, nå som før!!”

    Geir Sabel sa i siste utgave av Humbug & Kanari at Stedet som ble til en by burde gjøres til Lillestrøms nasjonalsang. Mer enig kunne jeg ikke blitt med nevnte redaktør. Dette er sjansen til å beære Åråsen med en helt fantastisk sang som hymne. Jeg synes vi skal gripe den.

    (Nå er antall innskrivende her på Fansens forum såpass få at en kvantitativ undersøkelse ikke vil ha en signifikant betydning. Da er det bedre med en utdypende, kvalitativ redegjørelse fra supporterne. Hva mener du? Altså om dette forslaget og generellt om hymna..)
    -- Lenge Leve Lillestrøm!! --
    Galskap er bare begynnelsen når du blir med...

    En god latter forlenger livet. Værsågod - her er noen minutter ekstra til livet ditt.
  • Serbern
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Apr 2006
    • 5496

    #2
    Hvis det vurderes å bytte hymne støttes dette forslaget 100%. Denne sangen står på repeat i cd-spillern i bilen og den blir bare bedre og bedre jo mer jeg hører på den.

    Kommentar

    • MoBee
      Seniormedlem
      Myklebust Light
      • Jun 2004
      • 958

      #3
      Som vi snakket om i pausen sist match, Fugla-patriot 83, så har ikke jeg hørt denne sangen ennå. Men argumenene dine er gode, syns jeg. Jeg syns faktisk det er bedre å ha en tekst som den du siterte enn en med andre lag i.

      Ps! Spilte de den låta i slutten av pausen mot stabæææk? I så tilfelle, liker jeg den. hehe.

      Kommentar

      • morten
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Feb 2004
        • 2156

        #4
        Det er jo en flott sang men det tar jo litt tid før denne "sitter" blant supportere som ikke engang har hørt låta.(noe som ikke er bra om du er supporter)

        Det er jo ikke sånn at man kan ta en relativt fersk låt å sette den som hymne med en gang.Men jeg mener, at om si et par år kan det være mulig.Jeg liker hymna i dag,og tror denne kan bli enda bedre!Men ikke enda.
        Badekar
        http://www.youtube.com/watch?v=BwmrMUusqgI

        Kommentar

        • e.d
          Seniormedlem
          Myklebust Light
          • May 2005
          • 688

          #5
          hvis vi først skal bytte hymne så synes jeg dette er et godt forslag. Men jeg synes absolutt vi heller bør fortsette med den hymna vi har idag. Er en flott melodi og flott tekst og den er innarbeidet og trøkker bra. Den egner seg bra til allsang. Gjør vel ingenting at vi nevner noen motstanderlag. Synger jo bare at siden vi er kanaris så blir de mat på åråsen. Er jo ikke akkurat noen hatsang heller.

          Jeg foreslår heller at vi gjør hymna litt lenger og at vi bruker hele teksten:

          Vi er Lillestrøm kanaris

          På Romerike trives vi når serien er i gang
          og gutta viser spilleglede, trøkk og temperament.
          For de gir oss det beste - ofrer alt for byen sin.
          Lillestrøm - kanarifuglers hjem,
          Lillestrøm - vi heier gutta frem.

          For vi er Lillestrøm kanaris, LSK.
          Det høres når vi tar i på store stå.
          Vi tar dem på senga,
          knuser Vålerenga,
          Start og Rosenborg blir mat på Åråsen.

          Og hvis det skulle gå i mot for stolte LSK.
          Så veit jo gutta at de har all støtte de kan få.
          For vi vil aldri svikte - vender aldri ryggen til.
          Lillestrøm - de rykker aldri ned.
          Lillestrøm - er sultne på suksess.

          For vi er Lillestrøm kanaris, LSK.
          Det høres når vi tar i på store stå.
          Vi tar dem på senga,
          knuser Vålerenga,
          Start og Rosenborg blir mat på Åråsen.

          Vi tar dem på senga,
          knuser Vålerenga,
          Start og Rosenborg blir mat på Åråsen.

          For vi er Lillestrøm kanaris, LSK.
          Det høres når vi tar i på store stå.
          Vi tar dem på senga,
          knuser Vålerenga,
          Start og Rosenborg blir mat på Åråsen.
          Start og Rosenborg blir mat på Åråsen.
          synging, mentalitet - Kanari-Fansen

          Kommentar

          • xeR
            Seniormedlem
            --==FORUMRUNKER==--
            • Jan 2004
            • 11206

            #6
            Selv om man vurderer å bytte hymne så betyr ikke det døden for Lillestrøm Kanaris. Liverpool har 2 sanger som betyr mye for dem Hymna You never walk alone og så har dem Fields of Anfield Road også som også er hymnemateriale synes jeg. Lillestrøm Kanaris er en såpass spesiell sang for mange at den kommer til å trøkke som bare det selvom den mister jobben sin som hymne.
            Det er bedre å væra døv enn vålenga.

            Kommentar

            • morten
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Feb 2004
              • 2156

              #7
              Opprinnelig skrevet av xeR
              Selv om man vurderer å bytte hymne så betyr ikke det døden for Lillestrøm Kanaris. Liverpool har 2 sanger som betyr mye for dem Hymna You never walk alone og så har dem Fields of Anfield Road også som også er hymnemateriale synes jeg. Lillestrøm Kanaris er en såpass spesiell sang for mange at den kommer til å trøkke som bare det selvom den mister jobben sin som hymne.

              Nå har vi litt mer kultur enn Liverpool
              Badekar
              http://www.youtube.com/watch?v=BwmrMUusqgI

              Kommentar

              • RSP
                Moderator
                • Aug 2004
                • 10498

                #8
                Synes det er på sin plass rette en stor takk til trådstarter, for et meget godt og tankevekkende innlegg om et viktig emne!

                Kommentar

                • hthaug
                  Seniormedlem
                  Myklebust Light
                  • Nov 2004
                  • 432

                  #9
                  Må si meg veldig enig. Tror jeg har hørt den sangen 40 ganger i dag. I bilen på full guffe, i stua, på pc'n etc.

                  Spør du meg så er det Nasjonalsangen til Lillestrøm og burde etter min mening være den nye hymna.

                  Kommentar

                  • ChriZza
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Sep 2005
                    • 4265

                    #10
                    Nasjonalsangen til fugla er Optimist.

                    Kommentar

                    • Fugla- patriot83
                      Seniormedlem
                      Myklebust Light
                      • Jan 2005
                      • 1241

                      #11
                      Opprinnelig skrevet av MoBee
                      Som vi snakket om i pausen sist match, Fugla-patriot 83, så har ikke jeg hørt denne sangen ennå. Men argumenene dine er gode, syns jeg. Jeg syns faktisk det er bedre å ha en tekst som den du siterte enn en med andre lag i.

                      Ps! Spilte de den låta i slutten av pausen mot stabæææk? I så tilfelle, liker jeg den. hehe.
                      Ja, Morten, det stemmer. "Stedet.." ble spilt i pausen mot Stabæk. Denne sangen har gått ekstremt mye på anlegget mitt og jeg får regelrett frysninger av denne sangen. Utrolig bra sang av Egil, dette.

                      En sang med en slik tekst kan være den evigvarige hymna Åråsen fortjener.

                      Ellers gleder jeg meg til cupfinalen '07, med Morten og Morten's oppfølger

                      Og jeg syns ikke man skal være redd for å gå alt for tidlig på å skifte. Melodien fester seg slik til huet (og hjertet) at teksten sitter rimelig fort!
                      -- Lenge Leve Lillestrøm!! --
                      Galskap er bare begynnelsen når du blir med...

                      En god latter forlenger livet. Værsågod - her er noen minutter ekstra til livet ditt.

                      Kommentar

                      • sniper
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Feb 2004
                        • 5254

                        #12
                        Apropos Optimist, hvorfor kan ikke denne være hymne?

                        Petter

                        Kommentar

                        • Torolf
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Apr 2004
                          • 9574

                          #13
                          Opprinnelig skrevet av petter
                          Apropos Optimist, hvorfor kan ikke denne være hymne?

                          Petter
                          Fordi det er en 100 % cover som i utgangspunktet ikke har noe med LSK, KFL eller Lillestrøm å gjøre. Det er greit at vi har gjort den til vår sang, men når vi nå har fått en så nydelig og original sang som "Stedet som ble til en by", skjønner jeg ikke hvorfor vi ikke skal bruke den.

                          Kommentar

                          • Fugla- patriot83
                            Seniormedlem
                            Myklebust Light
                            • Jan 2005
                            • 1241

                            #14
                            Man kan se hvor delte meningene er bare på en og en halv side, ift meningene bak "Stedet Som Ble Til En By", "Vi Er Lillestrøm" og "Optimist".

                            ... Og kanskje vil det det dukke opp en som vil argumentere for "Vi Er Fugla".

                            Men leste Superbøffel skrøt litt av Welcome To The Jungle som inngangslåt. Denne er jeg helt enig i. Den er utrolig stilig og med et melding som skal skyte seg inn i beinmargen til de elleve på banen i feil farger og til den illeluktende horden som stiller seg på Diadora, nordre tribune.

                            Jeg udelt for "Stedet Som Ble Til En by" som hymne og "Welcome To The Jungle" som inngangslåt(dette er den jo, men ville bare sette fokuset på denne evt. råe sammensetningen). Tror det kan bli jævlig bra!
                            -- Lenge Leve Lillestrøm!! --
                            Galskap er bare begynnelsen når du blir med...

                            En god latter forlenger livet. Værsågod - her er noen minutter ekstra til livet ditt.

                            Kommentar

                            • superbøffel
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Aug 2005
                              • 5611

                              #15
                              Opprinnelig skrevet av Fugla- patriot83
                              Man kan se hvor delte meningene er bare på en og en halv side, ift meningene bak "Stedet Som Ble Til En By", "Vi Er Lillestrøm" og "Optimist".

                              ... Og kanskje vil det det dukke opp en som vil argumentere for "Vi Er Fugla".

                              Men leste Superbøffel skrøt litt av Welcome To The Jungle som inngangslåt. Denne er jeg helt enig i. Den er utrolig stilig og med et melding som skal skyte seg inn i beinmargen til de elleve på banen i feil farger og til den illeluktende horden som stiller seg på Diadora, nordre tribune.

                              Jeg udelt for "Stedet Som Ble Til En by" som hymne og "Welcome To The Jungle" som inngangslåt(dette er den jo, men ville bare sette fokuset på denne evt. råe sammensetningen). Tror det kan bli jævlig bra!
                              Opprinnelig skrevet av superbøffel
                              Vi har en hymne. Skal man få sterke tradisjoner på Åråsen er hymna en låt man ikke bytter ut. Det samme gjelder "Welcome to the Jungle".

                              F.C. St. Pauli har spilt Hells Bells/ACDC før match i "100 år", på Anfield synger man sin hymne før hver kamp - levende bevis på at festninger bygges over tid med de samme sterke virkemidlene år ett år - la oss ikke gå i fellen og "lete" etter bedre/finere alternativer.

                              Jeg har GnR - Welcome to the Jungle som ringelyd - søplesupporterne på jobben hater meg for det - men ser frykten i deres øyne HVER gang telefonen ringer Vonde minner....:twisted:

                              Vet dette er litt off-topic, men tilsvar på tidligere post.
                              Her er den nevnte post'en
                              Enøyd i de blindes dal.

                              Kommentar

                              • sniper
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Feb 2004
                                • 5254

                                #16
                                Opprinnelig skrevet av Torolf
                                Fordi det er en 100 % cover som i utgangspunktet ikke har noe med LSK, KFL eller Lillestrøm å gjøre. Det er greit at vi har gjort den til vår sang, men når vi nå har fått en så nydelig og original sang som "Stedet som ble til en by", skjønner jeg ikke hvorfor vi ikke skal bruke den.
                                Hvem sier at en hymne skal ha noe med stedet eller laget å gjøre? De mest berømte hymnene i verden og Norge har ikke begge ingrediensene i seg.

                                Jeg er for Optimist. Får ikke bedre hymne.

                                Petter

                                Kommentar

                                • superbøffel
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Aug 2005
                                  • 5611

                                  #17
                                  Opprinnelig skrevet av petter
                                  Hvem sier at en hymne skal ha noe med stedet eller laget å gjøre? De mest berømte hymnene i verden og Norge har ikke begge ingrediensene i seg.

                                  Jeg er for Optimist. Får ikke bedre hymne.

                                  Petter
                                  Selv om jeg liker hymna som den er klarer jeg ikke å være helt uenig med Petter her. Eneste som er synd er at Teigen er Eik supporter... Da har man jo virkelig grunn til å være optimist...

                                  MEN: Ikke tolk dette som om jeg er tilhenger av å skifte ut hymna...
                                  Enøyd i de blindes dal.

                                  Kommentar

                                  • Torolf
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Apr 2004
                                    • 9574

                                    #18
                                    Opprinnelig skrevet av Fugla- patriot83
                                    Man kan se hvor delte meningene er bare på en og en halv side, ift meningene bak "Stedet Som Ble Til En By", "Vi Er Lillestrøm" og "Optimist".

                                    ... Og kanskje vil det det dukke opp en som vil argumentere for "Vi Er Fugla".

                                    Men leste Superbøffel skrøt litt av Welcome To The Jungle som inngangslåt. Denne er jeg helt enig i. Den er utrolig stilig og med et melding som skal skyte seg inn i beinmargen til de elleve på banen i feil farger og til den illeluktende horden som stiller seg på Diadora, nordre tribune.

                                    Jeg udelt for "Stedet Som Ble Til En by" som hymne og "Welcome To The Jungle" som inngangslåt(dette er den jo, men ville bare sette fokuset på denne evt. råe sammensetningen). Tror det kan bli jævlig bra!
                                    "Welcome To The Jungle" er bra som inngangsmelodi, men jeg synes den er litt for snill. Jeg drømmer om å få høre Powermads "Slaughterhouse", kjent fra filmen "Wild at Heart". Her er et lite klipp fra Youtube:

                                    Nyd de videoer og den musik, du holder af, upload originalt indhold, og del det hele med venner, familie og verden på YouTube.

                                    Kommentar

                                    • Torolf
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Apr 2004
                                      • 9574

                                      #19
                                      Opprinnelig skrevet av petter
                                      Hvem sier at en hymne skal ha noe med stedet eller laget å gjøre? De mest berømte hymnene i verden og Norge har ikke begge ingrediensene i seg.

                                      Jeg er for Optimist. Får ikke bedre hymne.

                                      Petter
                                      Jeg sier det. Det er klart det må være en fordel å ha en genial, egenkomponert låt med en tekst som tar Lillestrøm fullstendig på kornet. Og en ting til: Hvor dumt vil det ikke høres ut med Optimist når vi har vunnet serien 15 år på rad?

                                      Kommentar

                                      • Tobben
                                        Jeg elsker å kjøre trikk
                                        Hjelp, skaff meg et liv!
                                        • Apr 2005
                                        • 1666

                                        #20
                                        Har lest igjennom hele tråden nå. Og jeg får slenge meg på med mine meninger

                                        - Man bytter ikke hymne. Å bytte hymne er å bytte en tradisjon
                                        - Optimist er en hymne som sikkert hadde trøkket noe sinnsykt, men igjen, man bytter ikke hymne.
                                        - Innmarsjen "Welcome to the jungle" synes jeg passer perfekt.
                                        - Stedet som ble til en by har jeg ikke hørt ordentlig enda, så skal ikke si min mening om den, men enda en gang, man bytter ikke hymne

                                        Kommentar

                                        Working...