juni 2007

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • RSP
    Moderator
    • Aug 2004
    • 10498

Aftenposten (100% Fotball)

John Arne Riise og lillebror Bjørn Helge trente lett på Bislett i går. Til høyre Kristofer Hæstad og Morten Gamst Pedersen. ( Foto: Cornelius Poppe, SCANPIX )

Nå tar han grep om lillebrors fremtid

OSLO: Bjørn Helge Riise (23) stjernedyrkes etter tre målgivende i Ullevaal-debuten. Men storebror John Arne (26) ber ham ta små steg av gangen.

Publisert: 04.06.2007 kl. 07:15
    Endret: 04.06.2007 kl. 07:22

Svært stolte over hverandres prestasjoner kvelden i forveien trente brødreparet fra Ålesund lett under gårsdagens restitusjonsøkt i et solbadet Bislett.
    John Arne scoret på Ullevaal for første siden oktober 2002, mens Bjørn Helge gjorde forarbeidet til de tre andre målene.
    Minstemann har bare spilt én hel A-landskamp, men ikke helt uventet kommer spørsmålene om også han snart bør ta med seg fotballstøvlene ut av landet.
    John Arne ber imidlertid lillebror være tålmodig. Han mener Lillestrøm-spilleren har godt av å modnes i trygge omgivelser i Norge.
    - Bjørn Helge har godt av å ta et par år til under Tom Nordlie, han er jo en pappafigur for ham i Lillestrøm. Han bør ikke tenke utland med en gang, og i hvert fall ta ut dette året i Lillestrøm - og kanskje også neste. Etter hvert, kanskje om to år, vil jeg råde ham til å ta sjansen på å dra ut av landet, sier John Arne Riise til Aftenposten.

Gerrard-agent
    Selv om storebror råder Bjørn Helge til å avvente utenlandsdrømmen kommer han til å opprette kontakt med stjerneagent Struan Marshall - som både han selv og Liverpool-kameratene Steven Gerrard og Jamie Carragher bruker.
    - Når tiden er moden bør Bjørn Helge få prøve seg i et land han kjenner språket og kulturen er lik den norske. Jeg mener England vil passe ham perfekt, både fordi det er et bra land og spillestilen vil passe ham. Bjørn Helge jobber hardt, slår gode innlegg og går på lure løp. Det eneste minuset er størrelsen, men selv om Bjørn Helge er liten av vekst er han sterk i kroppen. Han har selv sett at jeg trives bra i England og at jeg er i en klubb som tar vare på meg.
    - Kanskje dere kan spille på samme klubblag også om noen år?
    - Hvem vet, det ville vært fantastisk om vi kunne trene sammen hver eneste dag i året. Bortsett fra 30 minutter mot Serbia var Malta-kampen den første hele fotballkampen vi har spilt sammen, og for meg var det en fantastisk følelse.
    - Du får nevne Bjørn Helges navn for Liverpool-manager Rafael Benitez?
    - Det har jeg faktisk allerede gjort. "Se på broren min", sa jeg til Rafa. Han var på utkikk etter en høyrekant, og endte opp med Jermaine Pennant etter ett års leting, ler Riise.
    Bjørn Helge har snaue to år bak seg i belgisk fotball, men hevder han ikke har noe hastverk med å komme seg ut igjen.
    - Jeg stortrives i Lillestrøm, men håper selvfølgelig å ta det store steget ut en dag, sa han etter en natt med lite søvn.
    Først klokken 04.30 var det natta etter PlayStation og film på sengekanten med storebror.

FAKTA BJØRN HELGE RIISE
    Født: 21. juni 1983 Ålesund
    Klubb: Lillestrøm
    A-landskamper: 2
    Posisjon: Høyre kant eller høyde indreløper
    Tidligere klubber: Ålesund, Viking, Standard Liege, FC Brussels.

Kommentar

• RSP
      Moderator
      • Aug 2004
      • 10498

RB

SLITER: Heinz Müller (til venstre)har problemer med ryggen. Keeper-trener Frode Grodås erstatter ham på LSK-treningene. FOTO: SCANPIX

Ryggen plager Müller

ÅRÅSEN:
      Heinz Müller sliter med ryggproblemer og er usikker til kampen mot Brann.

Av Morten Svesengen
      Publisert 04.06.2007 - 15:33 Oppdatert 04.06.2007 - 15:44

LSK-keeperen har bare trent alternativt etter kampen mot Stabæk forrige mandag. Den siste uka har keepertrener Frode Grodås erstattet tyskeren på LSK-treningene.
      Men det er positiv utvikling i skadesituasjonen.
      – Jeg føler meg bedre nå, og jeg håper å trene for fullt fra onsdag. Da bør jeg også være klar søndag, sier LSKs sisteskanse.

Myklebust trener alternativt
      LSK-fysioterapeut Jørn Karlsen er nøktern optimist med tanke på å få keeperen klar til kampen mot Brann søndag.
      – Han hadde et tilsvarende problem i vinter, men det var verre den gangen enn det er nå. Det går framover for hver dag, og forhåpentlig rekker han kampen søndag, sier Karlsen.
      Også Magnus Myklebust er tilbake i trening etter at han slo skulderen ut av ledd mot Stabæk for en uke siden. Men LSK-spissen trener foreløpig alternativt.
      Myklebust håper å bli klar mot Brann, men er langt fra sikker.
      – Det har gått mye framover siden fredag. Jeg prøvde å jogge søndag, og det gikk greit. Mandag drev jeg mer med ball, og jeg kjenner at det fortsatt er litt ømt, sier Myklebust.

– Duellene problemet
      Det er sannsynlig at Myklebust vil bli mye bedre fram mot helga, men spørsmålet er om han tar sjansen på å spille.
      – Problemet er eventuelt duellene. Jeg må tore å tråkke til hundre prosent. Hvis jeg ikke kan det, er det heller ingen vits å spille. Det er mange viktige kamper framover, og jeg vil ikke miste mange av dem, sier han.
      Fysioterapeut Karlsen tror fortsatt at Brann-kampen kommer for tidlig.
      – Alt går helt etter planen med Magnus, men vi kommer ikke til å ta noen sjanser. Da kan skadeperioden bli forlenget, sier LSK-fysioterapeuten.

PS! Pål Strand er tilbake i full trening etter sin ryggstrekk.

Kommentar

• RSP
        Moderator
        • Aug 2004
        • 10498

Bladet Tromsø (100% Fotball)

LÆRER OG ELEV: Lillestrøm-trener Tom Nordlie (t.h) tok seg en prat med Bjørn Helge Riise etter mandagens trening på Bislett. ( Foto: Øyvind Brenne )

Håper Lille-Riise beholder Malta-formen

GOD TONE: Tom Nordlie slo av en prat med flere av landslagsstjernene. Her sammen med Kristofer Hæstad og Jon Arne Riise, som nyter en is etter trening.

Tom Nordlie (45) inntok landslagstreningen skrytende til sin elev Bjørn Helge Riise (23), men samtidig med pekefingeren hevet.

Av: Øyvind Brenne
        Publisert: 04.06.2007 kl. 17:09
        Endret: 04.06.2007 kl. 17:15

- Jeg sendte Bjørn Helge en gratulasjonsmelding, men der stod det også at jeg forventer at han holder nivået hos oss i Lillestrøm framover også, sier Nordlie.

LSK-treneren var gjest på Bislett under mandagens landslagstrening, og der møtte ham mange spillere han har trent opp gjennom årene. John Carew, Bjørn Helge Riise, Kristofer Hæstad og Jan Gunnar Solli var alle innom treneren.

- Hyggelig å snakke med gutta. Folk som John treffer jeg jo vanligvis bare en gang i året, og de andre er det hyggelig å hilse på. Jeg kom innom en tur fordi jeg skal på et møte i Oslo, sier Nordlie.

Nordlie mener Lille-Riise har holdt et bra nivå i eliteserien i år, og at han gjorde en god landskamp mot Malta. Treneren ønsker imidlertid at prestasjonsnivået skal bli enda mer stabilt.

- Det som imponerte meg mest med Bjørn Helge var hvor profesjonell han var. Han er så tent og ivrig, og vil så gjerne bli best, men klarte å holde hodet kaldt, sier Nordlie, som sammenlikner sin LSK-elev med Doffen.

Sammenliknes med Doffen
        - Han er nesten like god ballvinner som Doffen, men har i tillegg bra fart og pasningsfot.

- Hvem er best av dem?

- Det er vanskelig å si. Begge har mye kraft i spillet sitt, og mange av de samme ferdighetene, sier Nordlie, som også roser Hæstads retur til norsk fotball har imponert LSK-treneren.

- I det siste virker det som om han er på vei tilbake til sitt beste nivå, sier Nordlie, som trente Doffen i Start fra 2004 til i fjor sommer.

Plass til Strømstad
        Hans gamle Start-elev Fredrik Strømstad rekker ikke Ungarn-kampen, og er i ferd med å miste sin ”faste” plass på høyresiden på den norske midtbanen. Nordlie tror imidlertid det kan være plass til Strømstad i framtiden.

På fvn.nos spørsmål om hvordan han ville komponert midtbanen hvis alle tre var skadefrie, svarte Nordlie slik:

- Jeg ville valgt Fredrik som høyre indreløper, Bjørn Helge på kant og Doffen som venstre indreløper. Da ville både Doffen og Bjørn Helge vært inne i laget med sine egenskaper, i tillegg til Fredrik. Da måtte man diskutert om Steffen Iversen eller Morten Gamst Pedersen skulle spilt på venstresiden for å motta innleggene, mener Nordlie

45-åringen håper Norge fortsetter å kjøre på som mot Malta på onsdag.

- Jeg håper vi spiller med samme innstilling mot Malta. Ungarn er et bedre lag, men vi har kvaliteter til å trykke til fra start og kjøre raske angrep slik at vi styrer kampen, mener Nordlie.

iTromsø – også kjent som Mediehuset iTromsø og itromso.no – er en avis med grundig, viktig og underholdende journalistikk for tromsøfolk

Kommentar

• sparwasser
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Jun 2005
          • 3185

Fra Dagbladet:

Riise gir Nordlie ære for storspillet

TAKKER TOM: Bjørn Helge Riise mener han har mye å takke LSK-trener Tom Nordlie for.
          Foto: HÅKON EIKESDAL

- Han bør holde dette nivået, svarer treneren.

AV TRYM OUST SONSTAD OG ØISTEIN NORUM MONSEN
          Mandag 04.06.2007, 17:33
          oppdatert 21:34

BISLETT (Dagbladet.no): Foran denne sesongen skiftet Lillestrøm fra Uwe Rösler og 4-4-2 til Tom Nordlie og en 4-3-3-formasjon.

Det mener Lillestrøm-spiller Bjørn Helge Riise at han fikk betalt for under lørdagens landskamp - i nettopp 4-3-3.
          - Jeg har lært mye om 4-3-3 av Tom, og derfor føler jeg meg veldig trygg i rollen, sier han til Dagbladet.no.

- Skal ikke ta noe ære
          Sjøl vil ikke Nordlie ta noen ære for at Norge endelig har fått en effektiv høyrekant.
          - Jeg skal ikke ta æra for noe som helst. Bjørn Helge kjenner også kantrollen fra Uwe Röslers 4-4-2, svarer han.

Uansett: I likhet med resten av Fotball-Norge lot han seg imponere over sin elev under kampen mot svake Malta.
          - Jeg sa til Bjørn Helge at han spilte godt. Men samtidig mener jeg at dette er det nivået han bør være på i hver kamp, sier Lillestrøm-treneren til Dagbladet.no.

- Spilte med hjertet
          Deretter starter han en hyllest som nok ville fått midtbanespilleren til å rødme om han sto i nærheten da den ble framført.
          - Bjørn Helge har en enorm løpskapasitet, og han har også fått bedre oversikt i spillsituasjoner enn han hadde før. Videre er han kanskje like god Kristofer Hæstad i gjenvinningsfasen, og i tillegg slår han gode innlegg, skryter Nordlie.

Etter tre målgivende pasninger i løpet av én kamp, er det særlig angriperne som bør takke 23-åringen - for god servering.
          - Bjørn Helge spilte en veldig god kamp, han spilte med hjertet. Det så ut til at han var stolt av det han fikk lov til å gjøre der ute, sier John Carew til Dagbladet.no.

- Jeg håper han klarer å gjøre noe liknende igjen på onsdag, det ville være flott for oss spissene, smiler han bekreftende.

Kommentar

• RSP
            Moderator
            • Aug 2004
            • 10498

RB

Foto Per Kristian Torvik TOPP HUMØR: Bjørn Helge Riise (t.v.) har knapt nok vært i bedre humør enn disse dagene med landslaget. Han satte prise på at trener Tom Nordlie stakk innom på Bislett.

Fikk ros av sjefen

BISLETT:
            LSK-trener Tom Nordlie var raus med rosen til Bjørn Helge Riise da han svingte innom landslagstreningen i går.

Av Per Kristian Torvik
            Publisert 05.06.2007 - 06:30 Oppdatert 05.06.2007 - 07:28

– Jeg var imponert over det han presterte mot Malta.. På forhånd lurte jeg på om han ville være for anspent i starten av kampen. Men han gikk på banen med det helt riktige spenningsnivået. Da han lyktes med de fire-fem første berøringene, var det meste gjort, sier Tom Nordlie.
            LSK-treneren synes likevel ikke Bjørn Helge var bedre enn han hadde forventet.
            – Han var som han har vært i mange klubbkamper. Jeg mener Bjørn Helge skal være på dette nivået hver eneste gang. Det har han kapasitet til.

Snudde på La Manga
            Tom Nordlie har latt seg imponere over at hans elev er blitt dyktig til å holde fokus.
            – Det skjedde noe med ham etter La Manga, da han fikk ufortjent oppmerksomhet rundt denne saken med engelskmennene på karaokebaren. Jeg tror han lærte mye av det. Nå ser det ut til at han kun har fokus på fotball og det han skal prestere, og ikke bryr seg om noe utenom. Da har han kommet et langt skritt videre.
            – Norge spilte 4-3-3 med to av dine tidligere elever som indreløpere. Synes du Åge Hareide bør fortsette med Bjørn Helge og Kristofer Hæstad i samme rolle?
            – Det tror jeg Åge har god kontroll på. Han bruker vel den formasjonen og de spillerne som passer. Det viktigste er å ha rette typer i de forskjellige rollene.

Tenker Brann
            Tom Nordlie har trent LSK hardt i seriepausen. Han har for lengst begynt å tenke på toppkampen mot Brann.
            – Forventer du en Bjørn Helge Riise i samme form i Bergen søndag?
            – Jeg regner ikke med at han får tre målgivende pasninger. Men prestasjonen skal være på samme nivå som han viste mot Malta. Det er jeg trygg på.
            Om da unggutten ikke har kommet for høyt på strå om dagen.
            – Han svever. Det har han gjort siden kampslutt lørdag, sier John Arne Riise.
            Gårsdagens LSK-trening var for øvrig av det tøffe slaget.
            – Kanskje Bjørn Helge, Simen Brenne og Frode Kippe er glad de ikke var med. Da hadde de fått kjørt seg. De to sistnevnte er også godt fornøyd med treningsutbyttet under samlingen. Det er bra med tanke på en tøff juni- måned, sier Tom Nordlie.

Kommentar

• RSP
              Moderator
              • Aug 2004
              • 10498

Sunnmørsposten (100% Fotball)

Intervju med Jan Åge Fjørtoft, som mener at det er et problem for norsk fotball at noen gjør et poeng av at de ikke bryr seg om landslaget. Intervjuet som sådan ikke særlig LSK-relevant, med unntak av denne:

"PS! LSK får prøve seg i UEFA-cupen i år. Norge fikk en plass ekstra fra «Fair Play-kvoten» på grunn av god oppførsel. De tar cupen svært alvorlig. - Bare seier i Tippeligaen vil slå statusen det vil gi å nå gruppespillet, sier han."

Hele saken:

Sunnmørsposten holder til i Ålesund og er regionavis for Nordvestlandet. Oppdaterte nyheter og grundig, engasjerende journalistikk. Ble grunnlagt i 1882.

Kommentar

• gilbert
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Nov 2003
                • 3218

Gundersen spilte for U-21 mot Estland

U21-landslaget slo Estland
                - Sliteseier

3.6.2007 av Gunnar Naas
                Norge avgjorde mot Estland rett før full tid, og U21-trener Øystein Gåre berømmer moralen i det norske laget.
                Norge styrte kampen fullstendig mot et Estland som ikke ville risikere noe på hjemmebane, og som nesten klarte å forsvare seg til ett poeng. Men rett før full tid fikk Norge frispark fra høyre. Innbytter Petter Bruer Hansen skrudde ballen mot første stolpe, og ballen snek seg inn i nettmaskene. Dermed ble det en fortjent 1-0 seier til Gåres mannskap. Landslagstreneren er fornøyd med at laget hans stod på til sluttsignalet lød.
                - Dette var en skikkelig sliteseier. Vi møtte et estisk lag med mange mann bak ballen, og det ble vanskelig for oss, selv om vi er det soleklart beste laget. Men vi står på og gir ikke opp, og får scoring i siste spilleminutt. Det er en veldig positiv moral i dette laget, sier Gåre til fotball.no.
                Landslagstreneren er ikke like fornøyd med det norske spillet som lagmoralen.
                - Vi er ikke fornøyd med det vi presterer i dag. Defensivt er det bra, og vi har nå fire kamper på rad uten baklengs. Men vi må bli hvassere offensivt. I dag blir vi altfor baktunge med ballen i laget, sier landslagstreneren.
                - Gikk for et poeng
                Første omgang var sjansefattig, men det var Norge som kom nærmest scoring. Et innlegg fra Morten Hæstad traff tverrliggeren, og Norge hadde også noen brukbare skuddforsøk fra distanse.
                Den største sjansen før hvilen var det Kevin Larsen som fikk. Lyn-spilleren kom seg fri på første stolpe, men skuddet fra kort hold ble for svakt.
                Andre omgang fortsatte som den første; Norge dominerte fullstendig, men kom ikke til mange store sjanser. Estland skapte ingenting fremover, og forsvarte seg godt. Men rett før full tid ordnet altså Petter Bruer Hansen seier til Norge. Alexander Tettey var kanskje borti ballen, men Hansen ble kreditert scoringen. Gåre er overrasket over at ikke Estland turte mer på hjemmebane.
                - Estland har ikke en eneste klar målsjanse i kampen. Jeg synes de var feige, og det virket som de gikk for ett poeng, sier Gåre til fotball.no.
                - Rusk i maskineriet
                Landslagstreneren innser at Norge sliter med å score mål. På de siste fire kampene har Norge kun scoret tre ganger.
                - Vi får ikke noe god flyt i spillet vårt i dag, og vi skaper for lite trøkk i boksen. Vi har mange dødballer og flere fine tilløp, men får ikke utnyttet dette i form av målsjanser, sier landslagstreneren.
                Gåre tror også at en del norske forfall er en medvirkende årsak til at Norge ikke gjorde en bedre kamp.
                Vi fikk et par forfall i forkant av kampen, og i tillegg har Tore Andreas Gundersen vært syk. Så vi har hatt litt rusk i maskineriet, sier Gåre til fotball.no.

Landslagstreneren kan uansett glede seg over at Norge har fått en god start på EM-kvalifiseringen. Neste kvalifiseringskamp er mot Nederland i september.

KAMPFAKTA
                Estland - Norge 0-1 (0-0).
                Arena: Kadriorg Stadion, Tallinn.
                Dommer: Sergeiy Berezka, Ukraina.
                Tilskuere: 500.
                Mål: 0-1 Petter Bruer Hansen (90.min.).
                Gule kort: Alexander Tettey, Per Ciljan Skjelbred, Norge.
                Norges lag (4-2-3-1):

Andreas Lie - Steffen Hagen, Tore Reginiussen, Jørgen Horn, Ruben Imingen - Alexander Tettey, Vadim Demidov - Morten Hæstad (Vidar Nisja 90.min.), Per Ciljan Skjelbred, Kevin Larsen (Petter Bruer Hansen 83.min.) - Tore Andreas Gundersen (Rune Ertsås 74.min.).

Litt seint, men dette kom vel i skyggen av god innsats fra BHR (og SB) for A-landslaget, slik at ingen andre heller har meldt dette, såvidt jeg kan se. Men 74 minutter som ensom spiss fra en TAG som har vært sjuk, i EM-kvalifisering for U-21 med seier, er avgjort en LSK-nyhet.

gilbert

Kommentar

• sparwasser
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Jun 2005
                  • 3185

Fra Dagbladet:
                  (kanskje litt på kanten, men poster artikkelen likevel)

Da Viking ikke synes Riise var verd 600 000

IKKE GOD NOK: Bjørn Helge Riise fikk aldri sjansen i Viking. I dag forteller klubbens tidligere direktør at avslaget skyldtes både penger og at det fantes andre talenter hos de mørkeblå.
                  Foto: Scanpix

ANGRER LITT? Bjarne Berntsen og Viking vraket en framtidig landslagsstjerne for fem år siden.
                  Foto: Scanpix

TIPPELIGAKOMET: Riise fikk sitt gjennombrudd i tippeligaen, men det skjedde i LSK.
                  annonse

Bjarne Berntsen forteller.

GORM S. ANDRESEN
                  Tirsdag 05.06.2007, 11:58
                  oppdatert 13:33

(Dagbladet.no): Bjørn Helge Riise (23) er landslagets nye gullgutt etter tre målgivende mot Malta lørdag.

I 2002 var han en 18-åring som ble sendt på dør av Viking.
                  Kvinnelandslagstrener Bjarne Berntsen var Viking-direktør på den tida. Han forteller at alle i Viking-ledelsen var enige om avgjørelsen om å ikke gi sunnmøringen kontrakt.
                  - Jeg tror vi kom fram til at Bjørn Helge var en god spiller, men ikke så mye bedre enn de unge spillerne vi hadde på den tida, sier Berntsen til Dagbladet.no.

- Var det en tabbe?
                  - Der og da var det ikke det. Men hvis du går gjennom et langt fotballiv og ikke gjør tabber, da er du umennskelig. Men det er mange spillere som opplever det samme, sier Berntsen.

Trange tider i Viking
                  Han var direktør mens Benny Lennartsson trente laget i 2002. Berntsen mener Lennartsson ikke var så lysten på Riise, samtidig som Aalesund krevde 600 000 kroner i utdanningskompensasjon.

- Det hadde med økonomi å gjøre, det var trange tider. Det var mye penger, han var en dyr spiller, sier Berntsen som la merke til at lillebror Riise hadde mange fine egenskaper.
                  - Vi sa ja til at han skulle få trene et halvt år i Viking, og han gjorde det forsåvidt bra. Vi så allerede da at han var en utrettelig og ambisiøs spiller, sier Berntsen.

Riise dro fra Viking og havnet i Belgia, først i Standard Liege og så på utleie i FC Brussel. Med gode kamper på det norske U21-landslaget spilte han seg interessant for norske klubber igjen. Lillestrøm fikk tilslaget sommeren 2005.

- Angrer du på at Riise fikk gå fra Viking i 2002?
                  - Nei, i 2002 var han ikke etablert. Vi fikk aldri følelsen av det. Men ut i fra den holdningen han viste er jeg ikke overrasket over at han har kommet seg så langt. Når du ser utviklingen i ettertid, så er det klart jeg angrer, sier Berntsen.

Keegan var fristet
                  Benny Lennartsson svarte ikke på Dagbladet.nos henvendelse i dag, men sa følgende om høyrebeinte Riise i 2002:
                  - Han skal trene med oss, ikke prøvespille. Siden han ikke er god nok til å spille for Aalesund, så ser jeg det som lite sannsynlig at han er god nok til å spille for Viking.
                  Lennartsson er ikke den eneste som lot Riise glippe. Etter Viking-oppholdet var tenåringen på prøvespill hos Manchester City - som ønsket å tilby høyreflanken kontrakt i desember 2002. Én måned seinere ble Riise satt på vent.

- Han er teknisk meget god, men mye mindre enn broren sin. Han er definitivt én for framtida, sa City-manager Kevin Keegan.

Lørdag fikk han i hvert fall rett.

Kommentar

• RSP
                    Moderator
                    • Aug 2004
                    • 10498

Rogalands avis (ANB)

Foto Digitalsport Kasey Wehrman.

Kamp om Wehrman

Lillestrøm (ANB):
                    Kasey Wehrman kan bli et hett objekt på overgangsmarkedet i sommer. Både Strømsgodset og Odd skal allerede ha vist interesse for LSK-spilleren.

Av MORTEN SVESENGEN
                    Publisert 06.06.2007 - 07:22 Oppdatert 06.06.2007 - 07:25

Før seriestart var Start på banen for å få til en overgang for spilleren som har LSK-kontrakt ut sesongen. Wehrmans agent, Lars Petter Fosdahl, bekrefter interesse fra flere klubber.
                    – Det har vært en viss interesse for Kasey den siste tiden. Men dette er ikke noe som vi stresser med. Kasey liker seg godt i LSK, og har i utgangspunktet ikke noe ønske om å bytte klubb, sier Fosdahl til Romerikes Blad.
                    Når østerrikeren Markus Kiesenebner blir klar for LSK 1. juli, får LSK i utgangspunktet en sentral midtbanespiller for mye i stallen.
                    – Vi kan ikke ha for mange spillere i stallen. Når en ny kommer inn, er det derfor naturlig at én går ut, sier LSK-manager Jan Åge Fjørtoft.

Ikke viktig med ny klubb
                    Kontraktssituasjonen til Wehrman gjør det også naturlig at det er han som forsvinner ut fra LSK-stallen. Det fastslo australieren selv allerede for én måned siden.
                    Det betyr ikke at 29-åringen ønsker seg vekk allerede nå.
                    – Jeg trives godt i LSK, og det skjer mye positivt i klubben som jeg kan tenke meg å være med på. Derfor er det ikke viktig for meg å finne en ny klubb allerede i sommer, sier Wehrman.
                    Han har Lars Petter Fosdahl som agent, men foreløpig har de ikke snakket mye om framtida. Så langt har Wehrman spilt alle kampene for LSK – bare en av dem som innbytter. Men med sesongens tredje gule kort mot Stabæk, må han stå over toppkampen mot Brann.
                    – Det har gått bra for meg i år, og jeg har spilt alt. Derfor kommer karantenen ubeleilig nå, sier Wehrman

Må tenke i sommer
                    Midtbanespilleren har tidligere vurdert om han skal reise hjem til Australia hvor fotballen har tatt litt av etter fjorårets VM, men nå er ikke dette like aktuelt.
                    Dersom LSK skulle få et tilbud på Wehrman i sommer, må både spilleren og LSK-ledelsen i tenkeboksen.
                    Wehrman må vurdere om han skal sikre seg kontrakt som varer lenger enn ut sesongen.
                    - På den ene siden har jeg lyst til å være her. Samtidig må jeg tenke på tida etter at kontrakten går ut, sier Wehrman.
                    LSK må på sin side vurdere prisen de kan få for spilleren opp mot verdien av å bruke ham på banen. (ANB)

Kommentar

• RSP
                      Moderator
                      • Aug 2004
                      • 10498

lsk.no

Kun få plasser igjen

Det er kun litt i overkant av to uker til LSKs første fotballskole for året. Det er fortsatt plasser igjen til de som ønsker å være med, men vær rask - plassene går raskt unna.

Av: Ole Kristian Bakkene

Fra 21. til 24. juni arrangerer LSK som kjent fotballskole. Det er fortsatt noen plasser igjen, men de som ønsker å være med bør melde seg på så raskt som mulig. Fadder for fotballskolen er Espen Søgård, og han gleder seg veldig til å møte alle barna.
                      - Jeg gleder meg enormt. Dette blir en minneverdig sommer også for meg, sier Espen Søgård til LSK.no

Et minne for livet
                      For Espen tilbrakte sommeren på treningsleir hos LSK.
                      - Jeg husker det som det skulle vært i går. Vi hadde treningsøkter og så møtte vi spillerne etterhvert. Jeg jaktet som en gal for å få autografene til Dennis Schiller, Jan Ove Pedersen og Torgeir Bjarmann. Det var utrolig spennende å møte de, og ikke minst lærte jeg utrolig mye av dem. Det samme gjør vi nå, sier Søgård.
                      - Det skal være et minne for livet å være med på en fotballskole. Man skal huske det når man blir eldre som noe positivt og lærerikt.
                      For det er ikke bare lek som foregår på fotballskolen.
                      - Vi prøver å lage et opplegg som er basert både på lek og moro, men at det også har et faglig innhold for de som er eldst. Vi skal veilede de slik at de på sikt kan bli Tippeliga-spillere de også. Det er det som er målet.

Vil gi alt
                      Selv setter Espen stor pris på å få være fadder.
                      - Det er veldig hyggelig, og da har jeg vel gjort noe riktig for å få lov til å fronte en fotballskole som har 400 barn. Det er vår neste generasjons fotballspillere forhåpentligvis, sier Søgård som ønsker å fortelle litt om sin egen oppevelse som elev.
                      - LSK har vært den beste klubben for meg i all tid, og bare ved å være på en fotballskole som LSK arrangerer av jo dødskult. Det er sånn vi også håper at barna tenker.
                      Espen garanterer mye gøy i løpet av de fire dagene fotballskolen varer.
                      - De kommer til å få et minne for livet, og de kommer garantert til å synes at LSK er en fantastisk klubb for vi som organiserer kommer til å gi alt for at barna skal ha det gøy.

Se intervjuet med Espen Søgård her.

Kommentar

• RSP
                        Moderator
                        • Aug 2004
                        • 10498

P4

LILLEBROR KAN MØTE ALLE

Tekst: Tore Søyland
                        Dato: 06.06.2007 07:06

P4 (Oslo): Landslagssjef Åge Hareide ser ingen grunn til å dempe forventningene til Bjørn Helge Riise foran kveldens kamp mot Ungarn.

I sin første kamp fra start var yngstebror Riise blant banens beste da Malta ble slått 4-0, og hadde tre målgivende pasninger.

Hareide tror Lillestrøm-spilleren vil vise seg fram igjen mot Ungarn.
                        ......

Nedenfor lenke hvor en også kan høre Hareide om Riise:

Kommentar

• gilbert
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Nov 2003
                          • 3218

Husar utleid til Ham-Kam ?

I tillegg til en artikkel om Wehrman i dagens RB, som RSP har klipt inn over her (med kilde ANB/Rogalands Avis), har papir-RB også en mindre notis om at en viss Arne Erlandsen har henvendt seg til LSK for å få leie Martin Husar, som han vil bruke som kantspiller i 4-4-2 for Kamma. I følge RB vurderer klubben nå om det kan være lurt å gi Martin, som har spilt ett minutt for førstelaget i år, kamptrening på høyere nivå enn i 2. divisjon.

gilbert

Kommentar

• RSP
                            Moderator
                            • Aug 2004
                            • 10498

RB

[Nyheten som Gilbert la inn ovenfor vedr. evt. utlån av Husar nå også i nettutgaven til RB]

Ham-Kam vil låne Husár

ÅRÅSEN:
                            Ham-Kam har forhørt seg om mulighetene for å leie Martin Husár fra LSK.

Av Morten Svesengen og Per Kristian Torvik
                            Publisert 05.06.2007 - 22:00 Oppdatert 06.06.2007 - 09:37

TIL HAM-KAM?: Martin Husár kan havne i Ham-Kam på lån.
                            FOTO: ROYAL LEAGUE

Ham-Kam-trener Arne Erlandsen ønsker å knytte til seg slovaken for å styrke laget i kampen om opprykk til Tippeligaen.
                            – Vi ønsker å leie Husár og har henvendt oss til LSK for å få det til. Jeg ser på ham som en kantspiller i vårt 4-4-2 system, sier Erlandsen.
                            Åråsen-klubben vurderer nå om de skal gi Husár sjansen til å spille på et høyere nivå enn 2. divisjon. Så langt har han spilt ett minutt som innbytter i Tippeligaen.
                            – Vi har tro på at Martin kommer til å bli Tippeligaspiller. Gjennom spill i Ham-Kam kan han få den erfaringen han trenger for å bli det. Vi derfor vurdert å leie ham ut, sier LSK-manager Jan Åge Fjørtoft.

Kommentar

• RSP
                              Moderator
                              • Aug 2004
                              • 10498

lsk.no

- Nivået dårligere?

Etter at LSK signerte Markus Kiesenebner reagerer Tom Nordlie på Per Joar Hansen og mange andres utspill om at den norske eliteserien har blitt dårligere.

- Jeg må innrømme at jeg synes påstanden Per Joar Hansen og flere andre har kommet med om at den norske fotballen har blitt dårligere er feil. Gjennom mine 20 år som trener har vi aldri hatt så bra organisering og struktur i lagene som vi har.
                              - Det må også være et stort tegn at landslagsspillere fra Østerrike nå søker seg til Norge. Tidligere var det slik at norske landslagsspillere dro til Østerrike. Nå er det motstatt.

Ønsker spill i EM
                              Det forteller Tom Nordlie til LSK.no etter at Markus Kiesenebner er klar for en overgang til Åråsen fra østerrikske Austria Wien. 28-åringen har spilt 12 landskamper for Østerrike, og håper nå å spille seg inn i troppen til neste års EM ved å gå til LSK og norsk fotball.
                              Selv er Nordlie imponert over østerrikeren.
                              - Det er alltid bra å ha alternativer i midtbaneleddet, og Kiesenebner kan spille både sentralt og som indreløper. Østerrikeren har i tillegg et bra skudd fra distanse, noe vi ønsker oss i LSK. Det er alltid positivt med midtbanespillere som kan score masse mål.

Får treningsopplegg
                              Kiesenebner får allerede i disse dager et treningsopplegg fra LSKs fysiske trener Erlend Slokvik.
                              - Vi har kartlagt i hva slags form han er, og han får han tilsendt et treningsopplegg. Vi vil at han skal starte forberedelsene allerede nå.
                              Referansene som østerrikeren har fått er i alle fall veldig gode.
                              - Sigurd Rushfeldt har sagt til avisa Norldys at Kiesenebner er den beste midtbanespilleren han har spilt med. Det lover godt, og nå gleder vi oss til han kommer til Norge.

Kommentar

• RSP
                                Moderator
                                • Aug 2004
                                • 10498

lsk.no

Heinz er klar

Det har vært noe usikkerhet rundt Heinz Müller, og om han kan spille søndagens bortekamp mot Brann. Nå er imidlertid ryggplagene borte.

Heinz Müller var onsdag tilbake på treningen med lagkameratene etter at han har trent alternativt siden hjemmekampen mot Stabæk for halvannen uke siden. Müller har hatt ryggplager, og har derfor ikke vært i stand til å trene som normalt. Nå er ryggplagene borte, og dermed er han tilbake for fullt.
                                - Jeg er klar for spill mot Brann, og gleder meg til å spille på søndag. Plagene er borte, sier Heinz Müller til LSK.no.
                                Frode Grodås måtte steppe inn for Müller på LSK-treningene, men er glad for at Heinz nå er tilbake.
                                - Ingen tvil. Heinz står til søndag, og jeg har stor tro på at han kommer til å gjøre det bra, sier keepertrener Grodås som er sikker på at reservekeeper Otto Fredrikson ville gjort en god jobb hvis Müller ikke var spilleklar.
                                - Otto forbereder seg hele tiden på å få spille. Han gir Heinz god konkurranse, og ville ikke vært en dårlig reserve hvis Heinz måtte stå over.

Kommentar

• RSP
                                  Moderator
                                  • Aug 2004
                                  • 10498

lsk.no

Forberedelsene i gang

Simen Brenne og de andre landslagspillerne lader i dag opp med kino foran kveldens EM-kvalifiseringskamp mot Ungarn. Selv håper Simen på å få starte kampen.

Lørdag kveld vant Norge 4-0 over Malta hjemme på Ullevaal. Bjørn Helge Riise ble av mange kåret til banens beste, og slet med å få sove etter kampen. Han har i forkant av Ungarn-kampen uttalt at han håper å gjenta samme innsats som han hadde mot Malta, og med tre målgivende pasninger håper vi i LSK også at han gjør sitt for at Norge kaprer tre poeng i EM-kvaliseringen mot Ungarn. Simen Brenne fikk innhopp, mens Frode Kippe var ubenyttet innbytter.

Simen klar
                                  Landslagssjef Åge Hareide har uttalt at han vurderer et annet startmannskap mot Ungarn. Mye fordi at dobbeltlandskamper tærer på spillernes krefter. Derfor kan Simen Brenne være en av de Hareide sender ut på banen fra start. Simen er selv veldig klar.
                                  - Jeg håper jo å få starte kampen. Jeg gjorde det mot Tyrkia, og føler at jeg hadde et bra innhopp mot Malta på lørdag, sier Simen Brenne på vei inn på kino. Landslaget lader opp med underholdning og avslapning i forkant av landskampen på Ullevaal.
                                  - Vi har ikke fått vite troppen ennå. Den får vi seinere i dag. Jeg er som alle andre spent, men akkurat nå vet jeg ikke engang om jeg er med i troppen, så jeg tar ingenting for gitt på forhånd, sier han videre.
                                  Simen er også spent på hvor gode Ungarn vil være i dag.
                                  - Det er vel et realtivt nytt lag som kommer til Ullevaal i kveld. De har skiftet ut store deler av det laget som vi spilte mot i bortekampen, og det laget knuste vi.
                                  - Det er nok likevel et bra lag vi skal spille mot, men vi har troen på oss selv, og går selvsagt for seier.

Vurderer bytter
                                  Åge Hareide er noe usikker på hvilket lag han ønsker å stille mot Ungarn.
                                  - Jeg vurderer å gjøre to eller tre bytter. Jeg er mest skeptisk til bena i forhold til hvor mye krefter vi brukte mot Malta. Vi har et fortrinn dersom vi har friskere ben enn Ungarn, sa Åge Hareide til Fotballforbundets offisielle nettsider i går.
                                  Kampstart mellom Norge og Ungarn på Ullevaal stadion er klokka 19. LSK har med tre spillere i landslagstroppen. Bjørn Helge Riise, Simen Brenne og Frode Kippe.

Last edited by RSP; 06.06.2007, 15:20.

Kommentar

• RSP
                                    Moderator
                                    • Aug 2004
                                    • 10498

lsk.no

Kun 200 ledige billetter

Halvannen uke før LSK møter VIF hjemme på Åråsen er oppgjøret nærmest utsolgt. - Vi har kun igjen rundt 200 billetter, sier Anders Riiber til LSK.no.

Oppgjøret hjemme mot VIF nærmer seg, og lørdag hadde LSK og Kanari-Fansen salg av billetter til kampen for sine medlemmer, og sesongkortinnehavere. Salget gikk over all forventning, og det er nå kun noen få billetter igjen.
                                    - Vi har rundt 200 billetter ledige til kampen. De som ønsker å skaffe seg adgangstegn må besøke Sportshuset i Lillestrøm for billetter, sier Anders Riiber, arrangementsansvarlig i LSK.
                                    - Vi har noen spredte billetter på alle tribunene, men det største antallet er på RB-tribunen. Det er imidlertid ikke mange igjen der heller, fortsetter Riiber.
                                    Det vil etter mandag bli frigitt et lite antall billetter. Dette fordi en viss kvote er holdt av til de med frikort.
                                    - Når disse har fått sjansen til å hente ut sine billetter så blir resten lagt ut for salg.
                                    Riiber er godt fornøyd med at man har solgt de fleste billettene halvannen uke før kampen skal spilles. Han er også glad for at LSK og Kanari-Fansens medlemmer, samt de med sesongkort, fikk muligheten på forhånd til å sikre seg billett.
                                    - Vi arrangerte lukket salg for de med sesongkort, og LSK- og Kanarifans-medlemmer når vi hadde Superlørdag for noen dager siden, og igjen er interessen optimal før en kamp mot VIF.
                                    - Den er kanskje større med tanke på at vi på Åråsen i år har hatt en kraftigere tilstrømming av tilskuere enn noengang. Nå gleder vi oss til å få tre gulsvarte-tribuner mot VIF.

Kommentar

• RSP
                                      Moderator
                                      • Aug 2004
                                      • 10498

FotballMagasinet

Etter at Erik Hagen pådro seg sitt tredje gule kort i landskampen mot Ungarn, er Kippe svært aktuell til neste landskamp:

"- Jeg har lyst til å spille hver gang, jeg. Nå må jeg stå på videre for LSK, så kanskje jeg får sjansen i Eriks fravær, sier Frode Kippe til FotballMagasinet. LSK-stopperen er høyaktuell til vikariatet i midtforsvaret etter at Hagen pådro seg sitt tredje gule kort mot Ungarn."

Hele saken:

Kommentar

• RSP
                                        Moderator
                                        • Aug 2004
                                        • 10498

Drammens Tidende

Snuser på Kasey

Strømsgodset har undersøkt om Lillestrøms Kasey Wehrman kan være en aktuell forsterkning.

Årsaken er den usikre situasjonen på Godsets midtbane.
                                        Østerrikeren Markus Kiesenebner har nylig skrevet under for Lillestrøm. Med 12 landskamper på merittlisten er østerrikeren tiltenkt en sentral midtbaneposisjon på LSK. Dermed har klubben en midtbanespiller til overs, og klubbens sentrale midtbanespiler Kasey Wehrman har bare et halvt år igjen av kontrakten.
                                        Mye tyder på at det er australieren som er på vei ut, og sportssjef i Strømsgodset, Jostein Flo, bekrefter at de har sjekket ut forholdene omkring midtbanekrigeren som var LSKs beste i 1-1-kampen mot Godset på Marienlyst.

USIKKERT. -Vi har undersøkt litt, men har ikke foretatt oss noe konkret. Vi jakter nå først og fremst på en erstatter etter Mattias Andersson, sier Flo.
                                        Sportssjefen bekrefter at årsaken til at man har snust på 29-åringen er midtbanesituasjonen i Strømsgodset. Det hersker usikkerhet rundt BÅDE Øyvind Leonhardsen og finske Keijo Huusko. Leos skadesituasjonen er svært usikker og han er tidligst tilbake på slutten juli. Godset har foreløpig også avventet med å fornye kontrakten til den finske midtbanespilleren som går ut etter årets sesong.
                                        -Vi har vært i dialog med Keijo, men foreløpig ikke komme til enighet, sier Flo.
                                        Riktignok kommer Fredrik Winsnes inn på midtbanen fra sommeren av, men kommer Wehrman kan Winsnes eventuelt også brukes som indreløper. Wehrmans agent, Lars Petter Fosdahl bekrefter at Strømsgodset har sjekket ut Wehrman, men avviser at det har vært noe mer enn det.

AKTUELT. Spilleragenten bekrefter at Strømsgodset kan være en aktuell klubb for Wehrman, men vet ikke om det er aktuelt for midtbanesluggeren å forlate LSK allerede til sommeren.

-Egentlig er alle Tippeliga-klubber aktuelle. Om det eventuelt er mulig å løse ham fra kontrakten allerede til sommeren er det egentlig LSK som må svare på. Det viktigste er at Kasey får på plass en bra løsning der han får spilt fotball på et høyt nivå de neste tre årene, sier Fosdahl til Drammens Tidende.
                                        Også Odd skal ha vist interesse for LSK-spilleren som blant andre Start forsøkte å få til klubben før sesongstart.
                                        Wehrman har over 60 seriekamper for LSK og 11 U-landskamper for Australia. Midtbanespilleren har spilt alle seriekampene for LSK denne sesongen.

Kommentar

• RSP
                                          Moderator
                                          • Aug 2004
                                          • 10498

Nordlys (ANB)

Foto Terje Pedersen, ANB
                                          Bjørn Helge Riise gjennomførte en god kamp mot Ungarn.

Lillebror Riise gjorde jobben

Oslo (ANB-NTB):
                                          Bjørn Helge Riise var ikke like mye involvert i spillet i 4-0-kampen onsdag mot Ungarn som da Norge slo Malta med samme sifre lørdag.

Publisert 06.06.2007 - 21:53 Oppdatert 06.06.2007 - 21:59

– Jeg var nok ikke det, men jeg tok mange lange løp som ga de andre spillerne mye rom, sa Bjørn Helge Riise etter Norges 4-0-seieren over Ungarn.
                                          – Seks poeng og åtte mål på to kamper må være godkjent, mente Bjørn Helge Riise, som har startet de to siste kampene for Norge sammen med storebror John Arne.
                                          Liverpool-spilleren dro etter dobbeltlandskampene på golfferie, mens lillebror tar fatt på Lillestrøm-treninger og bleieskift på hjemmebane.
                                          – John Arne fortjener ferie etter den lange engelske sesongen, sa lillebror, som ikke er trygg på at han er blitt fast i den norske startelleveren.
                                          Men i troppen er jeg nok, la han til. (ANB-NTB)

Kommentar

Working...