juni 2007

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • RSP
    Moderator
    • Aug 2004
    • 10498

Nettavisen (fxt)

Marius Johnsen i sin nye drakt. Foto: Cornelius Poppe, SCANPIX

- Strålende fornøyd

LSK-fansen jubler over å ha sikret seg signaturen til Marius Johnsen.

Av Marius Vik

Lillestrøm sikret seg onsdag venstrebacken og landslagsspilleren Marius Johnsen de fem neste årene. Nå jubles det blant Kanarifansen.

- Strålende fornøyd, jubler Kanarifansens talsmann, Petter Olafsson.

- Jeg har alltid sagt at jeg ville ha Marius Johnsen, og har vært stor fan av ham siden han herjet i Tippeligaen for to år siden.

Mener Johnsen kan sikre gullet
    Nå har han altså fått ønsket sitt i oppfyllelse, og kanskje får han et til ved sesongslutt. Med Johnsen klar fra første juli, mener Lillestrøm-supporteren at Fugla har gode muligheter for å klatre helt til topps i Tippeligaen.

- Det kan være tungen på vektskåla i kampen om seriemesterskapet, innrømmer han.

- Han er god på hodet, og scorer en del mål, noe Shane (Stefanutto) aldri har gjort for oss.

Den hardtarbeidende venstrebacken har 60 kamper i LSK-trøya på sine tre sesonger på Åråsen, men har ennå til gode å finne nettmaskene. Etter sesongen går kontrakten til 27-åringen ut, og akkurat nå ser det ikke lovende ut for australieren. Likevel håper Olafsson at Stefanutto blir værende.

- Han er en suveren fyr, og jeg unner ham alt godt.

- Jeg håper han blir værende, vi trenger tross alt to mann på hver posisjon.

Unison LSK-jubel
    Det er for øvrig ikke bare Olafsson som jubler over nyanskaffelsen. Også på Kanarifansens hjemmeside er det mange positive kommentarer om tilveksten.

- Utrolig spennende spiller, skriver «Paddis»
    - En bra nyhet, mener «Kid»
    - Nydelig, oppsummerer «Nordby»

Kommentar

• RSP
      Moderator
      • Aug 2004
      • 10498

Nettavisen (fxt)

Johnsen: - Jeg er ingen Judas

Av Dag Langerød
      14.06.07 14:38

- Start ville også selge meg, påpeker Marius Johnsen.

ÅRÅSEN (Nettavisen): «Sviker», «Judas» og «Dette er for jævli» er noen av reaksjonene som går igjen blant Start-fansen på diverse nettforum. Mange er mildt sagt overrasket over at Marius Johnsen forlater sørlendingene til fordel for en konkurrent i Tippeligaen.

- Start ville selge meg
      Men Johnsen påpeker overfor Nettavisen at det ikke bare var han som ville til Lillestrøm. Start ville også gjerne selge ham.
      - Jeg føler meg ikke som en Judas. Overhodet ikke. Det er ingen tvil om det var en vanskelig avgjørelse, men de som mener at jeg er en Judas bør også høre med Start. For å få helhetsbildet, sier han til Nettavisen.
      - For meg var det til slutt to alternativer - enten å forlenge med Start eller å gå til Lillestrøm. Da også Start var i en situasjon hvor de kanskje var mest komfortable med å høste inn litt penger i kassa, og jeg også var komfortabel med å gå til Lillestrøm, så ble dette en overgang som alle parter var happy med, legger han til.
      - Kan du forstå irritasjonen da?
      - Jeg kan ikke si noe på det. Sånn er fotballen. Det er mye følelser involvert. Det er engasjement, og det er bra. Og hva folk og fans mener kan jeg ikke mene så mye om. De må få ha sine følelser, sier han.

Fjørtoft fornøyd
      Lillestrøm ville kjøpe Marius Johnsen også før han gikk på utlån til Köln, og har derfor fulgt Johnsens situasjon tett også i månedene han har vært i den tyske klubben. Partene var overraskt - og Jan Åge Fjørtoft særdeles fornøyd - med at ingen avslørte den tidligere.
      - Han har jo også vært her på Åråsen et par ganger uten at noen klarte å avsløre det, sier Fjørtoft glisende.
      - Jeg gikk ikke i forkledning, nei, svarer Johnsen.
      - Men jeg er ikke noen kjendis, vet du. Det er noen fordeler med det også av og til, fortsetter han humrende.

- Spesielt å dra
      Målet for Åråsen-oppholdet er å vinne noe med Lillestrøm - gjerne seriegull allerede i år - og å spille seg inn på landslaget igjen. Det er ingen tvil om at Tom Nordlie har vært meget avgjørende for avgjørelsen. Det var under Nordlie Johnsen slo seg frem i norsk fotball. Håpet er at kjemien de to imellom skal gi ny suksess. Da Start tok sølv i Tippeligaen ble Johnsen toppscorer i klubben med åtte mål fra sin venstreback-posisjon, og kom inn på landslaget.
      Han innrømmer derfor at det er rart å forlate Sørlandsklubben.
      - Det blir spesielt. Det er ingen tvil om det. Men vi får se nøyaktig hvor spesielt det blir. Forholdene ligger i alle fall veldig godt til rette for at jeg skal trives her. Jeg kjenner en del av spillerne i gruppa, og det er veldig bra gutter. Jeg er helt sikker på at jeg kommer til å trives her. Jeg slutter i Start, men sånn er fotballivet. Jeg tror man må gjøre noen valg som dette for å utvikle seg både som spiller og person, sier han.

Kommentar

• RSP
        Moderator
        • Aug 2004
        • 10498

Varden

Rambekk nærmere Odd?

I går kjøpte Lillestrøm forsvarsspiller Marius Johnsen. Det øker muligheten for at Anders Rambekk kan returnere til Odd.

NILS-TORE HØGBERG OLSEN
        nils-tore.olsen@varden.no

SKIEN Johnsen, som var utleid til tyske Köln, skrev i går under på en femårsavtale for klubben på Romerike, etter at Start og Lillestrøm ble enige om en overgangssum.
        Det kan bety at Odd får en lettere jobb hvis de vil og kan hente Rambekk når overgangsvinduet åpner 1. juli.

Svarte ikke
        De siste månedene har sportsdirektør i LSK Jan Åge Fjørtoft jobbet for å få en ny underskrift fra porsgrunnsgutten. Alle gangene har svaret vært et foreløpig nei.
        - Senest mandag hadde jeg en prat med Jan Åge. De ønsket å vite om jeg ville forlenge. Men de må vente, for vi har ikke bestemt oss, sier Rambekk, som med vi mener seg selv og sin kone.
        - Men jeg vil skryte av Lillestrøm. De har ikke forsøkt å stresse meg, legger han til.

Odd eller LSK
        Tidligere har han også åpnet for at hva som helst kan skje etter at kontrakten utløper i desember. Nå bekrefter forsvarspilleren at det står mellom to klubber.
        - For min del er det enten Odd eller Lillestrøm. Så langt har jeg kommet.
        - Har du snakket med Odd?
        - Nei, det har jeg ikke. Først må vi finne ut hva vi ønsker, så får jeg kontakte den klubben det gjelder å høre om det er aktuelt.

Vanskelig
        "Poteten" har tidligere vært kategorisk når det gjelder klubbytte i sommer. Så bombastisk er han ikke nå. Likevel kan han ikke love noe til Odd-supporterne.
        - For å si det slik: Utgangspunktet er at jeg spiller ut sesongen her, men så er det en gang slik at mye skjer i fotball. Derfor kan jeg ikke utelukke noe.
        Selv om Fjørtoft skulle si ja blir ikke valget enkelt, særlig når han ser på tabellen.
        - Da tenker jeg ikke på Odd, for det kan snu. Men så langt i sesongen er vi med i det som likner gullkampen. Det vil ikke være lett å gi fra seg den muligheten. Uansett handler alt om hva familien bestemmer seg for. Inntil den tid kan jeg ikke svare noen, avslutter Anders Rambekk.

"For min del blir det enten Odd eller Lillestrøm. Så langt har jeg kommet"

Lese nyheter i dag? Varden gir deg nyheter, sport, kultur, underholdning, feature og meninger fra Telemark.

Kommentar

• RSP
          Moderator
          • Aug 2004
          • 10498

Nettavisen (fxt)

Jan Åge Fjørtoft har all mulig grunn til å smile etter støtten fra LSKs sponsorer. Foto: Gorm Kallestad, SCANPIX

Hyller Nordlie og Fjørtoft

Jan Åge Fjørtoft, Tom Nordlie og resten av LSK forsvares varmt av sine sponsorer.

Av Marius Vik

Det har blåst kraftig rundt Lillestrøm denne sesongen. Til tross for at romerikingene har vært på toppen av tabellen det meste av sesongen, har vel så mye oppmerksomhet blitt viet det faktum at klubben topper kortstatistikken (to røde og 19 gule), samtidig som både trener Tom Nordlie og manager Jan Åge Fjørtoft har vært i konfrontasjoner med NFFs pipeblåsere.
          Så langt gikk det, at trener Tom Nordlie denne uken kalte inn til et oppvaskmøte, hvor målet var å få slutt på klubbens sutreimage.

- Ønsket å satse på LSK
          Men at klubben skal ha fått et slikt image, er imidlertid ikke sponsorene bekymret for.
          Tvert imot.
          - Jeg synes det er bra, det klubben har levert.
          - Fem av åtte kamper har vært tv-sendte, og vi er meget synlige, sier en godt fornøyd markedsdirektør, Arne Lambech, i Nordea.
          Nordea er Lillestrøms hovedsponsor for de neste tre årene, og avtalen er en av de største sponsoravtalene banken har. At valget falt på Lillestrøm, var ikke tilfeldig.
          - Dette er langsiktig investering fra vår side, og ut fra vår vurdering, var dette en klubb vi ønsket å satse på.
          - De har en fargerik trener og en synlig sportssjef, og det er mye bedre enn noen som er stille og aldri synes, mener Lambech.

Ønsker synlige ledere
          Det er en av klubbens andre hovedsponsorer, Elkjøp, helt enig i.
          - Det er klart det er positivt med så synlige personer som Nordlie og Fjørtoft, sier selskapets markedssjef, Jarle Nummestad.
          - Vi lever av å bli profilert, og dermed er det bra at slike personer er ofte på TV.
          Elkjøp har fulgt LSK i en årrekke, og har ingen planer om å gi seg med det første, turbulensen til tross.
          - Jeg ser ingen dramatikk i dette, og opplever ikke klubben som en «sutreklubb» - men det hadde selvsagt vært annerledes hadde nederst på tabellen.
          - I utgangspunktet synes jeg det er positivt med publisitet, men skulle det være mye negativt over tid, må vi vurdere om det er hensiktsmessig å ta kontakt med klubben og be dem tenke seg om.

Oppslagene intet tema
          Foreløpig er det dog ingen fare for at LSK blir nedrent av oppgitte sponsorer.
          - Vi stoler på LSK, og lar dem ta seg av det sportslige, sier hovedsponsor Nordea.
          - Det er oppfølgingssamtaler mellom oss og Lillestrøm SK regelmessig, men jeg har ikke tatt opp det som har skjedd den siste tida, og har ingen planer om det heller, understreker Arne Lambech.

Mer bekymret over manglende mål
          Heller ikke i Per Berg-eide ØIE har man sett seg nødt til å reagere på de negative presseoppslagene denne sesongen.
          - Jeg er ikke negativ til det som har skjedd, og synes det er positivt at vi synes i media.
          - For oss er det ikke noe problem å være sponsor, jeg håper bare resultatene blir bedre og at vi scorer flere mål, sier daglig leder, Rune Bråten.
          Diadora, som blant annet leverer drakter og sko til årets LSK-lag, var den eneste av LSK-sponsorene Nettavisen tok kontakt som ikke ønsket å uttale seg om de opplevde LSK-oppslagene som et problem.
          - Vi har ingen kommentar, skriver de i en sms til Nettavisen

Kommentar

• RSP
            Moderator
            • Aug 2004
            • 10498

Sunnmørsposten (100% Fotball)

Marius beskylder Start for usannheter

KRISTIANSAND: Marius Johnsen (25) og Start er kraftig uenige om årsaken til at venstrebacken i går skrev under på en femårskontrakt med Lillestrøm.

Av: Arild Sandvik, Ole M. Borgersen
            Publisert: 15.06.2007 kl. 07:34

– Vi ønsket å beholde Marius, men han ville til LSK. Vi vil bare ha spillere som har hele sitt hjerte på Sør Arena. Nå var ikke dette tilfelle, og da må vi bare respektere at han drar, sa Starts sports- og mediedirektør, Svein Mathisen, til Fædrelandsvennen i går ettermiddag.

Reagerer kraftig
            Også i pressemeldingen som ble sendt ut fra Start ved halv to-tiden i går, hevdet Svein Mathisen at Johnsen var sterkt ønsket i Start, men at venstrebacken hadde valgt å «heller prøve lykken der (Lillestrøm)».
            Marius Johnsen reagerer kraftig på Starts forklaring om hvorfor han nå bytter klubb.
            – Dette er ikke engang sannheter med modifikasjoner. Det er usannheter, sier Marius Johnsen, som mener Start «pynter» på historien for å slippe unna press fra omgivelsene etter å ha solgt en sine beste spillere.
            – Jeg kom hjem fra Köln og presenterte to alternativer for Start-ledelsen: Enten å forlenge avtalen med Start, eller at de solgte meg. De viste ingen interesse for å forlenge, så jeg forsto kjapt at de ville selge, sier han.

- Ville ha trygghet i Start
            – Hvorfor ville du reforhandle kontrakten?
            – Jeg var i en situasjon der familieforøkelse spilte en viktig faktor for fremtiden min. Jeg kom fra et kort leieopphold i utlandet, og ville ha trygghet fremover. Og ønsket mitt var å få denne tryggheten i Start, sier Johnsen.
            Svein Mathisen på sin side hevder Marius Johnsen hadde helt andre motiver.
            – Et fotballiv er kort, så han ville nok sikre seg økonomisk, sier direktøren, som velger å svare på Johnsens beskyldninger om at han snakker usant slik:
            – Hvorfor i all verden skulle vi lyve i denne saken?
            – Marius hadde halvannet år igjen av kontrakten med Start. I de voksnes verden forlenger man først avtaler når de er i ferd med å løpe ut, sier han.
            Ved å fortsette i Start ville John­sen «bare» fått en årslønn på rundt 700.000 kroner. På Åråsen vil han trolig heve opp mot to millioner i året.

PS! Ifølge TV2 fikk Start seks millioner kroner i overgangssum for Marius Johnsen.

Sunnmørsposten holder til i Ålesund og er regionavis for Nordvestlandet. Oppdaterte nyheter og grundig, engasjerende journalistikk. Ble grunnlagt i 1882.

Kommentar

• RSP
              Moderator
              • Aug 2004
              • 10498

RB

Alt stemte for Marius

ÅRÅSEN:
              Etter seks måneder utenlands mener Marius Johnsen at LSK er en perfekt klubb for ham. Han rangerer Tom Nordlie som en av de beste trenerne i Europa.

Av Morten Svesengen
              Publisert 15.06.2007 - 08:35 Oppdatert 15.06.2007 - 08:43

Månedene i tyske Köln – under den kjente treneren Christoph Daum – overbeviste Marius Johnsen enda mer om hvor god trener Nordlie er. Han spilte to og et halvt år under LSK-trenerens ledelse i Start.
              – Fotballfaglig rekker ikke Daum ham til knærne en gang. Tom er slik jeg ser det en av de beste trenerne i Europa på det området. Og han har mye av æren for at jeg er den spilleren jeg er i dag, sier Johnsen.
              Da LSK dukket opp som en mulighet etter at utlånsavtalen med Köln gikk ut, trengte ikke forsvarsspilleren så lang tid på å bestemme seg.

– En klubb i utvikling
              – LSK er en klubb jeg kan identifisere meg med. Har alltid hatt sansen for LSK. Jeg liker sjelen i klubben og fighterviljen som vises, sier Johnsen.
              Nå håper 25-åringen at karrieren skal skyte fart igjen på Åråsen.
              – Målet er å spille seg inn på landslaget igjen. I tillegg har jeg veldig lyst til å vinne noe, sier Johnsen.
              – Og sjansen for det er større på Åråsen enn i Kristiansand?
              – Akkurat nå er den det. LSK er allerede inne blant de tre beste, og samtidig ser jeg en klubb i utvikling. Her er det masse folk med kompetanse over alt. Jeg tror jeg kan utvikle meg videre som spiller i LSK, sier sørlendingen.

Toppscorer som back
              Nordlie er også glad for å få sin tidligere elev i stallen.
              – Marius er en spiller jeg kjenner godt. Han var viktig for oss i Start de årene jeg var der. I 2005 ble han vår toppscorer med åtte mål som venstreback, sier Nordlie.
              I utgangspunktet er Johnsen hentet inn som venstreback, men LSK-treneren ser også for seg at han kan spille i andre posisjoner.
              – Marius er anvendelig. I Start brukte jeg ham både som midtstopper, kant og spiss. Han kan også spille på midtbanen, sier Nordlie.
              LSK-treneren sier at kjøpet av Johnsen ikke er noen mistillit til Shane Stefanutto som har spilt samtlige kamper på venstrebacken.
              – Shane har spilt godt for oss, men vi ønsker å utvikle oss som lag. Vi ønsker å være med i toppen i serien, i cupen og gjøre det bra i Europa. Da trenger vi en sterk stall med konkurranse på alle plasser, sier Nordlie.
              Sju millioner

Verken Start eller LSK vil si noe om overgangssummen for Marius Johnsen som hadde halvannet år igjen av kontrakten med Kristiansand-klubben.
              Men det klart at han ikke blir en billig spiller for LSK. Etter det RB-sporten kjenner til blir han klubbens tredje dyreste spiller gjennom tidende med en prislapp på rundt 7 millioner kroner.
              Bare Olivier Occean (8 millioner) og Simen Brenne (7,5 millioner) har kostet LSK mer i kjøp.
              Selv er Johnsen mest fornøyd med at Start får noe igjen for meg.
              – Jeg har vært i Start siden jeg var 13 år, og har aldri ønsket å gå som Bosman. Det var godt at de fikk penger for meg, sier Johnsen.
              • PS! Forsvarsspilleren som avsluttet sesongen i Köln i mai, er spilleklar for LSK til bortemøtet med Sandefjord 1. juli. Det er usikkert når han starter treningen på Åråsen.
              http://www.rb.no/lsk-magasinet/article2826571.ece

Kommentar

• RSP
                Moderator
                • Aug 2004
                • 10498

Fredrikstad Blad

Fjørtoft: - Show me the money!

Lillestrøm-direktør Jan Åge Fjørtoft åpner for budrunde på Kasey Wehrman.

f-b.no skrev tidligere i uken at den australske midtbanespilleren står øverst på FFK-investor Terje Høilis ønskeliste. Jan Åge Fjørtoft er åpen for at LSK kan selge Bosman-spilleren i sommer, men ikke for småpenger.

- Skal FFK ha Kasey, sier jeg bare "show me the money", sier Fjørtoft til VG.

Last edited by RSP; 15.06.2007, 09:18.

Kommentar

• RSP
                  Moderator
                  • Aug 2004
                  • 10498

RB

Foto Digitalsport Anders Rambekk.

Fristen ute – men døra ikke lukket

Lillestrøm:
                  Fristen Anders Rambekk fikk for å bestemme seg for om han vil si ja til ny kontrakt med LSK gikk ut mandag. Likevel er han fortsatt aktuell for nye år på Åråsen.

Av PER KRISTIAN TORVIK, ANB
                  Publisert 15.06.2007 - 06:55 Oppdatert 15.06.2007 - 07:06

– Jeg er glad for at jeg har fått litt mer tid på å diskutere situasjonen med familien. Men jeg skjønner jo at det begynner å haste for LSK, sier Anders Rambekk til Romerikes Blad.

Han fikk et meget godt forhold til Marius Johnsen da de var sammen på landslaget, men ante ikke at sørlendingen plutselig ble ny lagkamerat torsdag.
                  – Marius sa han forsøkte å ringe meg om det, men ikke kom fram. At han har undertegnet med LSK er en meget god nyhet for klubben og også for meg.
                  – Er det mer aktuelt for deg å fortsette når han sa ja?
                  – Det er i alle fall ikke negativt. Men jeg gjør det jeg må gjøre uavhengig av dette.
                  – Er det lettere å vente når du vet at Tom Nordlie mer enn gjerne vil at du skal fortsette?
                  – Når du har spilt i LSK som jeg har gjort i snart tre år blir du glad i klubben. At treneren vil ha meg er et pluss. Det jeg må gjøre nå er å bestemme meg raskt.
                  – Det kan plutselig hende at Jan Åge Fjørtoft kommer og sier at det er for seint og LSK har hentet en ny spiller?
                  – Det tenker jeg ikke på i denne prosessen.
                  – Odd er desperate etter forsterkninger for å overleve i serien. Det kan bety at de er villige til å by mye penger for deg. Hva tenker du om det?
                  –Det har jeg overhodet ikke tenkt på, sier Anders Rambekk.
                  Jan Åge Fjørtoft sier dette om kontakten med Rambekk:
                  – Anders har sagt han ikke kan ta noen avgjørelse enda. Derfor leter vi etter en erstatter. Men hvis vi ikke finner noen og han seinere kommer tilbake og vil bli, så er ikke døra lukket. (ANB)

Kommentar

• semper fi
                    Seniormedlem
                    Myklebust Light
                    • May 2005
                    • 823

3.runde (cup)

28/6 18:00

Lillestrøm - Bærum
                    -After Dark Ultras-

Kommentar

• RSP
                      Moderator
                      • Aug 2004
                      • 10498

Aftenposten (100% Fotball)

Som vanlig "Alt om runden". Her om LSK - Vålerengen:

> Lagene har møttes til hatoppgjør 53 ganger i den øverste divisjonen. 19 har endt med LSK-seier, 15 ganger har Vålerenga trukket det lengste strået, mens 18 kamper har endt uavgjort.
                      > Vålerenga har ikke vunnet på de fire siste eliteserieoppgjørene mot Lillestrøm. Sist det ble seier var i august 2004.
                      > Lillestrøm har scoret i sine 31 siste hjemmekamper i eliteserien. Bodø/Glimt var det siste laget som holdt nullen på Åråsen. Det skjedde så langt tilbake som i 2004. Målrekken er ny klubbrekord, og bare sju kamper bak Rosenborgs eliteserierekord satt i perioden 1997 - 2000.
                      > Vålerenga har en svært svak bortestatistikk. De har tapt samtlige fire bortekamper så langt denne sesongen, og er det eneste laget i eliteserien som ikke har tatt poeng borte. De har også funnet nettmaskene bare én gang på fremmed gress.
                      > VIF-keeper Arni Gautur Arason har spilt nitti minutter i 73 strake eliteseriekamper. Lagkamerat Jarl André Storbæk har startet i de 73 siste.

Hele saken:

Kommentar

• RSP
                        Moderator
                        • Aug 2004
                        • 10498

RB

LSK-SPISS: Arild Sundgot. FOTO: SCANPIX

LSK møter Bærum

ÅRÅSEN:
                        Tredje runde i NM menn er trukket.

Av Espen Bolstad
                        Publisert 15.06.2007 - 12:15

Norges Fotballforbund har satt opp tredje runde i NM for menn 2007. TV-kamper vil bli plukket ut senere.
                        Kampene vil bli spilt på det oppgitte tidspunkt uavhengig av TV-dekning.

28.06 klokka 18:00: Lillestrøm - Bærum.

Bærum er for øvrig klubben LSK-manager Jan Åge Fjørtofts sønn spiller for. Og Fjørtoft er trener i klubben, på et litt lavere nivå, selvfølgelig.

Last edited by RSP; 15.06.2007, 18:43.

Kommentar

• RSP
                          Moderator
                          • Aug 2004
                          • 10498

lsk.no

150 billetter igjen!

De siste uavhentede billettene som har vært reservert har nå blitt frigitt, og dermed er det i underkant av 150 billetter igjen til kampen mot VIF på søndag.

Av: Ole Kristian Bakkene

- Vi har nå lagt ut knappe 150 billetter for salg på Sportshuset til kampen mot Vålerenga på søndag. Disse kan kjøpes fra nå av, sier Anders Riiber, arrangementsansvarlig i LSK.
                          Kampen har lenge vært tilnærmet utsolgt, men fredag friga man de siste billettene som har vært reservert. Disse er på forskjellige steder på Åråsen. Dermed har man en siste mulighet til å få kjøpt seg adgangstegn til et av de store oppgjørene på Åråsen denne sesongen.
                          Billettsalget har i følge Riiber vært enormt.
                          - Pågangen har vært historisk høy til denne kampen, og det sies at etterspørselen har vært like stor som når LSK spilte cupfinale for noen år siden.
                          Dermed er oppfordringen enkel. Ønsker du deg billett til søndagens kamp er det bare å reise til Sportshuset i Lillestrøm så raskt som mulig.

Kommentar

• RSP
                            Moderator
                            • Aug 2004
                            • 10498

VG

Occean-karantene skaper hodebry for Nordlie

LILLESTRØM (VG Nett) Med Olivier Occean ute med karantene, forsøkte Tom Nordlie fire-fem ulike konstellasjoner på fredagens formasjonsøkt.

USIKKER PÅ LAGET: Tom Nordlie Arkivfoto: Frode Hansen

Blant annet ble Bjørn Helge Riise flyttet opp som høyrekant/spiss, som et alternativ til den vante indreløperrollen. I tillegg ble Magnus Myklebust brukt både på høyre - og venstresiden, foran «hatoppgjøret» mot Vålerenga søndag.

- Å flytte Bjørn Helge er én mulighet. Men han har også vært god som indreløper, sier Tom Nordlie til VG Nett.

Sentralt på midtbanen fikk både Kasey Wehrman og Khaled Moulehi prøvd seg, men Espen Søgård og Pål Strand også fikk spille på «det riktige laget» under formasjonsøkten.

- Både en styrke og svakhet

Det er med andre ord ingen enkel oppgave Nordlie får med laguttaket.

- Det er både en styrke og en svakhet. Det er vanskelig å ta ut laget foran hver kamp. Selv om Ollie (Occean) og Frode (Kippe) er ute nå, så har vi to-tre lagoppstillinger. Minst. Kanskje fire-fem.

- Jeg skulle ønske at det utkrystalliserte seg mer. Kanskje skulle vi hatt flere vinger i form, sier LSK-treneren.

«Det beste norsk fotball har sett i år»

- Kunne du tenke deg en smalere tropp?

- Nei, men vi arbeider mot å ha 18 knallgode spillere og fire yngre. Så enten må vi hente de yngre, eller skape de selv.

Nordlie er opptatt av å reise kjerringa etter 1-3-tapet mot Brann i Bergen forrige helg. LSK-treneren mener førsteomgangen er det beste romerikingene har prestert så langt i år.

- Det er vel også det beste norsk fotball har sett i år, gliser Nordlie.

- Men det gjelder å score. Vi har litt uflaks, men samtidig går det på udyktighet.

LILLESTRØM (VG Nett) Med Olivier Occean ute med karantene, forsøkte Tom Nordlie fire-fem ulike konstellasjoner på fredagens formasjonsøkt.

Kommentar

• RSP
                              Moderator
                              • Aug 2004
                              • 10498

Sunnmørsposten (100% Fotball)

POSITIV: Heinz Müller tror på seier mot Vålerenga. ( Foto: Anders Hoven )

Sikker på derby-seier

LILLESTRØM: Heinz Müller levner ikke Vålerenga store sjanser i lokaloppgjøret.

Av: Erli Berg Daneshmand
                              Publisert: 15.06.2007 kl. 18:26

Lillestrøm-keeperen fremhever lagmoralen som en av grunnene til at kanarifuglene kommer til å trekke det lengste strået når Petter Myhe & Co. gjester Åråsen søndag.
                              - Du merker det på humøret til gutta. Jeg kjenner det på stemningen i garderoben, at alle gleder seg. Vi er veldig fokuserte når vi diskuterer kampen, sier Heinz Müller til Aftenposten.no.
                              For tyskeren og de andre lagkameratene i Lillestrøm betyr det noe ekstra å ta skalpen til Vålerenga.
                              - Lokaloppgjørene er spesielle for oss og fansen. Så det er ekstremt viktig å ikke tape. Jeg er sikker på seier, sier Müller og lytter til magefølelsen.
                              Statistikken tilsier også Lillestrøm-seier når lagene møtes til lokaloppgjør for 53. gang i toppdivisjonen. Kanarifuglene vant begge seriekampene i fjor, og har ikke tapt for oslolaget siden 2004. Vålerenga har dessuten ikke tatt poeng på bortbane siden oktober i fjor.
                              VIF-spiss Rune Lange tror optimismen er langt større i LSK-leiren enn på Oslos østkant, men mener det er på høy tid at Klanen får noe å juble over på Åråsen. Han utpeker Lillestrøm til favoritter.
                              - Det er bare å se på tabellen. De har vært bedre enn oss i år, sier Lange og tilføyer:
                              - Vi kan ikke frykte dem av den grunn. Vi trenger poeng og går selvfølgelig for seier.
                              - Hvordan har den siste tidens resultater påvirket dere?
                              - Humøret er fint og stemningen i garderoben er god, selv om den kunne vært bedre. Husk at vi ikke har tapt på de to siste kampene, påpeker Lange og tenker tilbake på seriekampen mot Odd (1-1) og cupoppgjøret mot Mjøndalen (3-2).
                              For LSK-trener Tom Nordlie blir møtet med VIF et nytt gjensyn med et lag han har vært sjef for tidligere. Han hadde forventet mer av et Vålerenga som har tatt medalje tre år på råd, men er sikker på at motstanderen til slutt havner høyere på tabellen enn dagens 11. plass.
                              - Sånt kan skje med mange lag. Folk begynner å tenke mye mer i motgang og analyserer hvorfor ting går dårlig. De har dyktige folk i klubben, og kommer seg sikkert på beina igjen. Men vi får håpe de venter med det til etter søndagen.
                              - Vålerenga er et lag som har skapt 45 sjanser og bare scoret syv mål. Det tyder på dårlig uttelling. De har hatt 22 sjanser mot og sluppet inn ti. Det viser at de er gjerrige bakover og skaper mye, men uttellinga har vært for dårlig. Laget viser at de har et potensial, så vi må være litt obs. Klarer vi å gjenskape det vi gjorde mot Brann i første omgang, tror jeg det holder til tre poeng.
                              Også gullkandidaten Lillestrøm har begynt å vise svakhetstegn i det siste. Laget har kun ett poeng på de tre siste kampene.
                              - Hvem har størst press på seg?
                              - De må vel mer vinne enn vi må. Jeg føler ikke noe press i dette gamet. Det presset jeg har, setter jeg på meg selv, avslutter Nordlie.
                              • Olivier Occean og Frode Kippe soner karantene hos Lillestrøm. Simen Brenne er usikker.
                              http://fotball.smp.no/eliteserien/article83565.ece

Kommentar

• RSP
                                Moderator
                                • Aug 2004
                                • 10498

Aftenposten

Festning Lillestrøm

Politi og sikkerhetsvakter i Lillestrøm er i høyberedskap foran søndagens "hatkamp" mellom LSK og Vålerenga.

THOMAS OLSEN
                                Først publisert: 15.06.07 | Oppdatert: 15.06.07 kl. 18:35

Under cupkampen mellom VIF og Lillestrøm i 2003 ble det bråk på tribunen. ( Foto: MORTEN HOLM/SCANPIX )

Casuals-miljøet

En liten gruppe voldelige unge menn som følger et bestemt fotballag.
                                Kjennetegnes ved at de bruker dyre merkeklær på fotballkamper, og gjerne sloss mot andre casuals.
                                Startet med en svak tilknytning til det høyreekstreme miljøet rundt Boot, men i senere har flere profilerte medlemmer med bakgrunn både fra venstresiden og antirasistbevegelser kommet til. Nå fremstår casuals-miljøet som upolitisk.
                                I Norge anslås det til å finnes mellom 150 og 180 casuals.
                                Det finnes casuals- grupper i supportermiljøene tilknyttet Brann, Ham-Kam, Lyn, Rosenborg, Lillestrøm, Strømsgodset, Stabæk, Start, Tønsberg og Vålerenga, med flere, mener politiet.
                                Isko Boys, som følger Vålerenga, hevder å ha opp mot femti medlemmer.
                                LSK har et mindre miljø som kaller seg SKF.

Kilder: Wikipedia, Oslo-politiets trendrapport for 2007 og Dagsavisen

Samtidig som Byfesten avsluttes i Lillestrøm sentrum, sparker årets høyrisikokamp i gang på Åråsen stadion. Store politistyrker fra Oslo og Romerike vil være på jobb for å unngå at enkelte fotballpøbler eller organiserte "casuals" skal ødelegge fotballfesten.

- Vi forventer at det dukker opp noen som vil forsøke å lage bråk. Vi har skaffet oss informasjon om miljøet og har dimensjonert mannskapet deretter, Det kompliserer litt at det samtidig er avslutning på Byfesten i Lillestrøm. Det blir mye folk og trafikk, sier leder for Lillestrøm politistasjon, Paal Sørhagen.
                                Han vil ikke si hvor mange polititjenestemenn som skal sørge for ro og orden søndag. Men et stort antall, både uniformerte og sivilkledde, politifolk vil følge med både før, under og etter kampen.
                                - Risiko
                                I fjor var det flere tilløp til slåsskamper i forbindelse med oppgjøret. For noen år siden klarte "casuals", organiserte fotballpøbler i spesielle og dyre klær, å komme seg inn midt blant Lillestrøm-tilhengerne under et Åråsen-oppgjør mellom erkerivalene.
                                - Vi vet om risikoen, det er bare å se på historien. Det er viktig å ha en plan om ting skulle skje. I tillegg jobber vi med å forebygge slike hendelser. Akkurat i disse dager følges disse miljøene mer intenst enn vanlig, forteller politioverbetjent Morten Løw Hansen i Oslo-politiets seksjon for organisert kriminalitet. De har de siste årene spanet på casuals-miljøene. De finnes både i Oslo og på Lillestrøm. Disse gruppene avtaler gjerne slåsskamper i tilknytning til fotballkamper.
                                Ikke gunstig
                                - Det er klart at braker de sammen i Lillestrøm, er ikke det gunstig. Det er ingen god situasjon i en by som Lillestrøm, der man har mange folk i sentrum, sier Løw Hansen.
                                Politiet på Romerike og i Oslo har samarbeidet for å unngå at voldsutøver skal ødelegge folkefesten. Men et sammenstøt kan også finne sted i dagene før selve fotballkampen.
                                Ikke utestengt
                                - De kan avtale slåsskamper utenfor stadion eller helt andre steder. Det kan skje på et jorde eller en pub. Og de kan skje på en annen dag enn fotballkampen. Det er ikke veldig mange personer det er snakk om, men såpass at vi må følge med. Noen titalls unge menn som er tilknyttet hvert enkelt gruppe, sier Løw Hansen. Han opplyser at flere av disse ikke er utestengt fra klubbene.
                                - Dilemmaet er at dette ikke er et klart fotballproblem. Man kan ikke automatisk utestenge noen som har utøvd vold når det skjer et eller annet sted lenge etter en fotballkamp.

Kommentar

• RSP
                                  Moderator
                                  • Aug 2004
                                  • 10498

Aftenposten

Bartender Håkon André Svendsen har tappet kranene på Martins i to år, og bodd i Lillestrøm i ytterligere tre. Han har sett svært lite bråk mellom gule og blå fans. ( Foto: ARASH A.NEJAD )

Frykter ikke bråk

Søndag kommer Martins til å renne over av seierstørste Lillestrøm-fans, og puben setter inn ekstra dørvakter. Men ikke fordi man frykter klammeri med Klanen.

GJERMUND JAPPÉE
                                  Først publisert: 15.06.07 | Oppdatert: 15.06.07 kl. 18:36

Martins er fast tilholdssted og oppvarmingspub for supporterklubben Kanari-fansen. Daglig leder Frode Østhus har jobbet her siden 1991, og vet godt hva han kan vente seg når toglassene fra hovedstaden velter ut på stasjonen søndag ettermiddag.

- Det var én episode i Storgata i fjor. Én som holdt med det ene laget klappet til én som holdt med det andre, jeg husker ikke hvem som var hvem. Det er et gammelt hatforhold mellom klubbene. Det blir ofte drittslenging, men sjelden noe mer ut av det.
                                  Riktignok setter han inn ekstra vakter til søndag, men det er bare fordi det kommer så mange Lillestrøm-fans på kampdager. For å unngå situasjoner slipper de ikke inn folk i VIF-drakt engang. Siden også politiet og LSK selv stiller med ekstra kampverter, tror han ikke at "casuals" vil bli noe problem.
                                  Bartender Håkon André Svendsen er enig.
                                  - I hele tatt tror jeg bråkproblematikken mellom Lillestrøm og Vålerenga er sterkt overdrevet, sier han.

Kommentar

• Rønnern
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Nov 2003
                                    • 6690

Sakset fra kfl.no:

NB! KFL har noen få restbilletter til salgs. Kontakt Silje Hermansen kun via sms om billetter. Mob: 466 93 026/934 08 117
                                    Mvh Ronnie "The Runner"
                                    LSK for alltid

Kanari-Fansen Lillestrøm, sammen for Fugla!

Kommentar

• RSP
                                      Moderator
                                      • Aug 2004
                                      • 10498

RB

Foto Lien, Kyrre IKKE HANDLINGSLAMMET: Petter Myhre er innstilt på å gjøre det beste ut av mannskapet han har som VIF-trener. Vålerenga er så blakke at de må selge før de kan kjøpe nye spillere. FOTO: SCANPIX

- Ikke i nærheten av LSK

OSLO:
                                      – Jeg vet hvordan ståa er, men det er kanskje på tide omverdenen får vite det også. Vålerenga kan ikke konkurrere økonomisk med LSK og de andre klubbene i norsktoppen.

Av Espen Solbakken
                                      Publisert 16.06.2007 - 06:30 Oppdatert 16.06.2007 - 09:34

Det er VIF-trener Petter Myhre som slår dette ettertrykkelig fast. Romerikingen vil ikke bruke situasjonen som unnskyldning for den svake sesongstarten, for Myhre innrømmer at VIF har underprestert. Men han må leve med utålmodigheten hos Klanen. Der lever fremdeles mange i villfarelsen om at Oslo-klubben er rikest i Norge.
                                      – Økonomi er ikke alt heller, og så klart har vi ambisjoner om å ligge høyere enn det vi gjør nå. Samtidig er ting annerledes enn for bare et par år siden. Vi har kun det 7. høyeste budsjettet i Tippeligaen, og dessuten sliter vi med større utgifter på leie av stadion og lokaler, sier Myhre om millionsluket på Valle.
                                      – Hva vil du si er den største forskjellen på LSK og VIF nå?
                                      – Sportslig sett er det enkelt å peke på at Lillestrøm kan dytte inn på spillere som Arild Sundgot og Espen Søgård fra benken med 200 eliteseriekamper hver, mens vi har tenåringer. Det er en forskjell i kamp, og det er også forskjell i hverdagen på trening. Unge spillere varierer mye mer, sier Petter Myhre.

Ser framover
                                      Den tidligere Strømmen- og Skjetten-spilleren har fått en vanskelig start på 2007. Derfor føler han også behov for å lette hjertet litt – ikke bruke de manglende midlene som en forsvarstale, men snarere forklare at man ikke er handlingslammet i forhold til resten. Det finnes rett og slett ikke penger.
                                      – Det er selvsagt sunt at man ikke bruker mer penger enn man har. Men etter tre år med medaljer blir det feil å si at 6. plass er ok også, selv om det kanskje er nettopp der vi ligger sportslig og økonomisk i Norge akkurat nå.
                                      – Er dere i ferd med å bli akterutseilt i toppen av norsk fotball?
                                      – Nei, du kan kalle dette å investere i framtida. Vi har lite å investere akkurat nå, men om to-tre år kan vi forhåpentligvis høste fruktene av dagens arbeid. Da har unggutta spilt langt mer toppfotball og forhåpentligvis utviklet seg mye. Kanskje har vi en ny stadion med nye inntekter og ny ekstern kapital på vei inn. I tillegg til at vi har brukt lite penger over en lengre periode. Først da kan vi gjøre grep som de LSK gjør på spillermarkedet nå.
                                      – På Åråsen virker det som om Per Berg & Co virkelig har bestemt seg, sier Myhre, og sikter blant annet til det siste spillerkjøpet, Starts Marius Johnsen.

Topp mot bunn
                                      – Hvordan ser du på søndagens kamp mot erkerivalen?
                                      – Ser du kun på tabellen, så er dette topp mot bunn. Spillemessig er det nok jevnere, for vi har et unaturlig misforhold mellom sjansene vi har skapt og det motstanderne har fått til. Men LSK er favoritter, de spiller hjemme og har åpnet bra – som forventet. Vi har vært best i sju av ni kamper, men scorer for lite og har aldri opplevd gli i to kamper på rad.
                                      – Hva er problemet?
                                      – Da jeg tok over i fjor, spilte vi 15 obligatoriske kamper og tapte kun én, mot LSK på Åråsen. Det var stort sett stang inn hele veien. Jeg forsøkte også å si at det ikke var naturlig at den flyten ville fortsette inn i det nye året, men fikk lite gjennomslag for det. Og det har dessverre slått til. Vi har famlet i forhold til laguttak og fått få klare svar. Så har vi endelig trodd vi har vært på gang, bare for å oppleve en ny smell i neste serierunde, sukker Myhre.
                                      Lørenskog-guttens trøst er at VIF lå 12 poeng bak LSK i fjor også – og havnet rett foran på bronseplass.
                                      Med en oppskriftsmessig LSK-seier søndag er avstanden allerede oppe i 11...

Kommentar

• RSP
                                        Moderator
                                        • Aug 2004
                                        • 10498

RB

Foto Roar Grønstad
                                        MER TENT: Shane Stefanutto.

Shane tenker bare på VIF-kampen

ÅRÅSEN:
                                        Shane Stefanutto ble som mange andre overrasket da Marius Johnsen ble presentert som ny LSK-spiller.

Av Morten Svesengen
                                        Publisert 16.06.2007 - 06:31

Men australieren som har vært fast venstreback i LSK siden høsten 2005, vil fokusere på kampen mot Vålerenga framfor spekulasjoner om sin egen framtid på Åråsen.

– Det vil ikke gjøre situasjonen bedre for meg om jeg snakker i avisa om hva jeg føler, sier Stefanutto.
                                        Han har nærmest vært uten konkurranse om venstrebackplassen siden Uwe Rösler ga ham tilliten før Royal League-kampene i 2005.

En god spiller
                                        Stefanutto forstår at klubben nå ønsker konkurranse.
                                        – LSK har signert en god spiller. Det er ikke unaturlig at de ønsker dekning på alle plasser. Hva det betyr for meg, har jeg ikke tenkt så mye på. Jeg ønsker å fokusere på kampene som er igjen før ferien, og så får klubben og jeg sette oss ned og ta en prat om framtida, sier Stefanutto.
                                        Han har allerede vært i forberedende samtaler med Åråsen-klubben med tanke på ny kontrakt, men samtalene har ikke kommet særlig langt.
                                        Det er uansett ingen fare for at Stefanutto mister fokus foran den viktige kampen mot Vålerenga.
                                        – Absolutt ikke. Dette gjør meg bare enda mer tent. Ting skjer fort i fotball. Kanskje Marius Johnsen og jeg spiller sammen på venstresiden senere i høst, sier Stefanutto.

Snakker med klubber
                                        I går hadde Stefanuttos agent Lars Petter Fosdahl og LSK-manager Jan Åge Fjørtoft de første samtalene rundt den nye backsituasjonen.
                                        Fosdahl er også agent for Kasey Wehrman, og hans framtid var også tema.
                                        – Ingenting er avklart for noen av spillerne, sier Fosdahl.
                                        – Er du i forhandlinger med andre klubber om Stefanutto og Wehrman?
                                        – Foreløpig har det kun vært samtaler. Om det blir noe mer er det for tidlig å si noe om, sier Fosdahl.
                                        LSK har heller ikke mottatt bud fra noen som ønsker de to eller andre spillerne, men Fredrikstad skal være svært interessert i Wehrman.

Billetter igjen til LSK-VIF
                                        LSK har lagt ut 150 billetter til søndagens kamp mot Vålerenga for salg. Det betyr at det fortsatt er mulig å skaffe seg en tribuneplass til kampen mot erkerivalen. Billettene selges ved Sportshuset i Lillestrøm, og det er førstemann til mølla.
                                        Billetter til frikortinnehavere som ikke blir hentet på Åråsen før klokka 19.00 søndag kveld, vil ifølge arrangementsansvarlig Anders Riiber bli lagt ut for salg en time før kampstart. Det vil være siste sjanse til å skaffe seg en billett til storkampen. I går kveld var det solgt 11.268 billetter.

Kommentar

• RSP
                                          Moderator
                                          • Aug 2004
                                          • 10498

TV2/Nettavisen

Dagbladets sportsredaksjon presenterer i dag vårens Tippeliga-lag, i 4-3-3-formasjon, basert på spillernes prestasjoner hittil i sesongen. Hele fire LSKere er inne:

Anders Rambekk
                                          Pål Steffen Andresen
                                          Shane Stefanutto
                                          Bjørn Helge Riise

Særlig moro synes jeg det er at både Pål Steffen og Shane er med.

Hele saken:

Kommentar

Working...