Vil vi ha Tom Nordlie?

Collapse
X

• Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Leif A
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Dec 2003
    • 3962

Det er skrevet mye fornuftig om mulighetene fremover, og jeg er ikke uenig i så mye av det, men allikevel virker Keiko som et bedre alternativ enn de andre som er nevnt. Rössler gjorde underverker da han kom som spiller, men det er ingen garanti for at han har det som skal til for å lykkes som trener, selv om jeg også har en magafølelse som tilsier at det kan være et godt alternativ. Spørsmålet er om ledelsen tør å ta sjansen på det. tror ikke jeg vile ha gjort det i en tilsvarende situasjon.
    Thoresen har vært hovedtrener før, i andre klubber. Han har sikkert utviklet seg siden det, men for meg er det ett eller annet som skurrer, spesielt når det gjelder hans iboende karisma, eller pedagogiske evner om du vil.
    Solbakken beviser forsåvidt hver runde at han har noe å fare med. Det hjelper selvfølgelig å ha spillere med fartstid fra LSK, samt talentet Olsen (hvorfor hentet ikke LSK ham i 2000?)
    Sandstø: De første par sesongene mistenkte jeg han for å flyte videre på det Keiko hadde skapt i Odd. Det er vel litt for lenge siden nå til å være gyldig. Har fartstid fra LSK, selv om det var i en av de mørke periodene (les: Teitur).

Andre alternativer? Jeg har nevnt dem før, og jeg gjør det gjerne igjen: Lars Tjernås og Vegard Skogheim.
    Lars Tjernås dro Stabæk opp fra 2. divisjon til Eliteserien og fikk sparken etterpå. Var hjelpetrener i en sesong under Arne (den eneste sesongen så langt som LSK har tatt medalje i den epoken). Dro til Hønefoss, og holdt de øverst i 1.divisjon. Er nå fri mann, og hønefoss er uten poeng i bunnen av første.
    Vegard Skogheim har spilt i LSK, og har gjort underverker med Kongsvinger. Hans filosofi er tydeligvis at angrep er det beste forsvar, og det er noe ihvertfall jeg har sansen for.
    Knurr...

Kommentar

• Ola
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Dec 2003
      • 1651

Ja, det er mange gode kandidater på markedet. Jeg er ikke i tvil om at vi skal hente den rikitge, NÅR DEN TID KOMMER!

Bra alternativer; Tom Nordli, Ståle Solbakken, Lars Tjernås, Arne Sandstø, Mons Ivar Mjelde, Lars Linderoth, Vegar Skogheim, Ivar Hoff(?), Torgeir Bjarmann og Uwe Røssler.

Jeg støtter den avgjørelsen Mathisen/Berg/Lund kommer op med. MEN FØR DET SKAL VI TA MEDALJE MED ARNE!

Kommentar

• Kimito
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Jan 2004
        • 2602

Opprinnelig skrevet av gilbert
        Solbakken har jeg klart sagt jeg er i tvil om
        Dette skjønner jeg ikke helt. Har tidligere lansert Solbakken som min favoritt da jeg er imponert over hva han har utrettet med Kamma på kort tid. Argumenter om at han er veik kjøper jeg aldeles ikke da jeg har fulgt litt med på hva som skjedde etter han tok over de grønnhvite. Jeg ble tidlig imponert over "øksingen" han foretok i klubben. Han kastet alle med smådårlige holdninger vekk og beholdt de med gode, samt de som viste vilje til forbedring. Han var veldig tydelig og bestemt på hva han krevde av spillerne. Mistenker dette veikhetsstempelet for å være en fordom som stammer fra herr Solbakkens løpesett og talemåte. Viser for øvrig til Ham-Kams sesongstart som virker svært lovende selv uten Rune Buer Johansen. Det eneste minuset jeg ser, er at jeg er usikker på om Solbakken er en mannen for underholdningsfotball.

Ellers er jeg enig i det meste som blir sagt av deg om Thoresen, Gilbert. At vi mister Thoresen hvis vi ikke ansetter han som hovedtrener veier et bittelite gram ekstra på thoresenskåla mi og hvis Rösler aksepterer å starte som assistent så synes jeg den kombinasjonen virker veldig bra.

Keiko er nok en god trener, men jeg er litt bekymret i forhold til de for store omveltningene og evt. turbulens som dette ville medført. Vi har etter min mening et spillermateriale som passer mye bedre til 4-4-2 enn til 4-3-3. I tillegg kan det være mediegunstig å ha typer som han, men turbulens vinner ofte mer publikum enn kamper. Bare se på erkeksemplene VIF og kanskje særlig Brann. I tillegg ville det blitt vanskelig å løse han ut.

Sandstø er veldig hypp på jobben virker det som. Jeg er i utgangspunktet skeptisk til folk som frir for mye (dette i mange sammenhenger). I tillegg så har mange ventet på at Odd virkelig skulle slå til. I fjor fikk de vel sin beste plassering, men den 4. plassen fikk de med kun et poeng mer enn lag nr. 5, 6 og 7. Med andre ord marginalt og uten voldsomt imponerende målforskjell, men med en sedvanlig høstknekk som virker til å være Odds varemerke. Sandstø er nok god, men ikke spesielt mye bedre enn Erlandsen tror jeg. Tviler også litt på vinnerinnstinktet hans.

Rösler har jeg, som mange tro på, men han er et usett kort og derfor en risiko. Nok er vel sagt om hans trenerutdannelse osv. Går han med på assistentjobben så foretrekker jeg det i første omgang.

Erlandsen har jeg uttalt meg om tidligere.

Dette er de eneste kandidatene jeg ser på som realistiske. Skogheim og Mjelde er greie forslag, men:
        - Mjelde kommer ikke.
        - KIL virker bra, men det er VELDIG tidlig i sesongen (men vi bør begynne å lukte på spillerne deres, mistenker dem for å ha en del talent der)

Mine favoritter/forhåpninger er dermed:

Ståle/Rösler eller Hallvard/Rösler.

PS! Digg å være tilbake i Norge igjen og se fugla rundspille RBK i store deler av andre...men kjipt at vi ikke vant.

PPS! Hurra! Mitt første innlegg i Norge ble nr. 80.
        Ferdigskåra

Kommentar

• Leif A
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Dec 2003
          • 3962

Opprinnelig skrevet av Kimito
          Sandstø er veldig hypp på jobben virker det som. Jeg er i utgangspunktet skeptisk til folk som frir for mye (dette i mange sammenhenger). I tillegg så har mange ventet på at Odd virkelig skulle slå til. I fjor fikk de vel sin beste plassering, men den 4. plassen fikk de med kun et poeng mer enn lag nr. 5, 6 og 7. Med andre ord marginalt og uten voldsomt imponerende målforskjell, men med en sedvanlig høstknekk som virker til å være Odds varemerke. Sandstø er nok god, men ikke spesielt mye bedre enn Erlandsen tror jeg. Tviler også litt på vinnerinnstinktet hans.
          Kan kanskje se ut som Sandstø sitt utspill var mer beregnet på ledelsen i Odd, enn det var seriøst:http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=226252

Opprinnelig skrevet av Ola
          MEN FØR DET SKAL VI TA MEDALJE MED ARNE!
          Måtte våre bønner bli hørt! Hadde vært herlig om det ble en valør finere enn den han fikk for tre år siden, men medalje i seg selv ville smakt herlig etter to sesonger hvor laget har endt i ingenmannsland.
          Knurr...

Kommentar

• gilbert
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Nov 2003
            • 3218

Min tvil (eller usikkerhet) om Solbakken som trener går på tre punkter:

1. Trenererfaringa: Sesongen vil vise om det fortsetter like bra resultatmessig som det stort sett gikk i 1. divisjon og hittil i år. Jeg har stor respekt for Ståle Solbakken både som spiller og person, og det jeg har sett hittil av ham som trener er lovende, men litt for tidlig til å trekke veldig klare konklusjoner.

2. Spillestilen: Jeg er også her litt usikker på hvor raskt og langt LSK ville utvikla seg med Solbakken som hovedtrener. Jeg tror ikke nødvendigvis at han står for stereotyp "Drillo-fotball" slik enkelte later til å tro. Hvis en finner slike trekk i Ham-Kams spill nå, kan det ha mye å gjøre med spillermaterialet og den forsvarsposisjonen en nyopprykka klubb oftest er i. Jeg ser mye offensivt og spillende i Ham-Kam, men jeg er likevel enda sikrere på hvilken retning LSK ville gå i med Thoresen/Rösler.

3. Tilgjengelighet: Jeg tviler på at Solbakken er aktuell hvis LSK-ledelsen vil ha en avgjørelse før fotballferien.

gilbert

Kommentar

• Joppe
              Seniormedlem
              Forumonanist
              • Dec 2003
              • 173

Jeg tror disse to alternativene er mest aktuelle:

1) Thoresen som hovedtrener, Røsler som hjelpetrener.
              2) Erlandsen fortsetter med Thoresen/evnt. Røsler som hjelpetrener.

Sandstø, Solbakken og Nordlie vil antakelig være uaktuelle, Røsler tror jeg ikke vil få tilbudet som hovedtrener, men heller fases inn i den rollen gjennom å være hjelpetrener. Dersom denne sesongen går på ræva og vi ikke klarer topp fire, ryker tidlig ut av cupen samt at det spillemessige ikke fungerer, er det vel sikkert at Arne forlater LSK, da åpner det seg for Thoresen i sjefsstolen. Og jeg er ikke sikker på om det hadde vært så dumt...etter at Sandstø ikke synes å være et alternativ lenger, mener jeg Thoresen/Røsler vil være det beste.

Kommentar

• Stray Cat
                Moderator
                • Aug 2008
                • 5918

Gammel tråd, men ingen mer passende:

Opprinnelig skrevet av plantemiddel
                http://www.rb.no/video/lsk/lsk-magas.../v/5-43-330121

Ganske interessant å se egentlig. LSK sin styreleder var ordknapp, men sa at LSK sitt styre var meget fornøyd med RK frem til for "fem kamper siden" og at de kanskje måtte ha gjort en "vurdering av han" dersom gårsdagens kamp ikke viste noen forbedring. Videre nevnte han at de skulle signere to spillere i dag, men visste ikke navnet på dem eller hvor på banen de spilte.

Tom Nordli derimot snakket mye om relasjoner og viktigheten av en rød tråd i det langsiktige arbeidet. Han sa i det hele tatt veldig mye fornuftig. Ikke en person jeg ønsker meg i trenerteamet, men burde absolutt vært noe for LSK styret eller i den mer langsiktige sportslige ledergruppa.
                Interressante betraktninger vedrørende Nordli, men ingenting kan bli mer teoretisk. Når har Nordli jobbet langsiktig noe sted? Dette kan han ingenting om ;-)
                For vi vet, både du og jeg, at fugla nå skal reise seg og sterkere enn før, her kommer fugla!!

Kommentar

• mrognan
                  Seniormedlem
                  Myklebust Light
                  • Aug 2008
                  • 847

Opprinnelig skrevet av stray cat
                  når har nordli jobbet langsiktig noe sted?
                  nrk?
                  Morten

Kommentar

• Kay
                    Seniormedlem
                    Myklebust Light
                    • Jan 2004
                    • 763

Opprinnelig skrevet av Stray Cat

Interressante betraktninger vedrørende Nordli, men ingenting kan bli mer teoretisk. Når har Nordli jobbet langsiktig noe sted? Dette kan han ingenting om ;-)
                    Han har kanskje ikke egen erfaring på feltet, men han kan jo fortsatt ha mye kunnskaper om tema. Men som alltid, stor forskjell på teori og praksis

Kommentar

• Totti21
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Mar 2004
                      • 3501

Opprinnelig skrevet av Stray Cat

Problemet til fotballtrenere er nok uansett at man gjerne skulle tenkt langsiktig, men blir tvunget til å tenke kortsiktig for å blidgjøre alt fra fansen til sponsorene. Resultater trumfer alt annet, som vi også ser blant mange av oss her inne. De vet også at de sannsynligvis står uten jobb allerede etter tre år, nesten uavhengig av om de skulle ha en veldig god sesong på veien dit.

Jeg mener uansett at den langsiktige tankegangen må være i gangene på Åråsen, og ikke nødvendigvis hos treneren. Det betyr at man mest sannsynlig ikke skal ha samme trener i 10 år, men at man skal jobbe med de samme tingene og ha en rød tråd i arbeidet uavhengig av treneren som er ansatt i løpet av den tiårsperioden. Da kan han måles på kortsiktige ting som er delmål på veien mot det langsikte målet.

Om det er dette Tom Nordlie snakker om, eller om han mener at dette ligger hos treneren vet ikke jeg, men den røde tråden i det langsiktige arbeidet han nevner vil jeg tro ligger på klubben. Ikke på treneren.

Forøvrig er Tom Nordlie en veldig kompetent mann med hjertet i klubben som sportsklubben kunne utnyttet, selv om det kanskje ikke er på trenersiden lenger som Plantemiddel skriver.

Kommentar

• Gjedda
                        Seniormedlem
                        Forumsadist
                        • Apr 2015
                        • 147

Resultater trumfer alt annet, som vi også ser blant mange av oss her inne. De vet også at de sannsynligvis står uten jobb allerede etter tre år, nesten uavhengig av om de skulle ha en veldig god sesong på veien dit.
                        Hvorfor skal ikke resultater trumfe alt annet når man driver med toppidrett. Det er det gode resultat som er prestasjonen.Det er det som er målet både nå og i fremtiden. Du kan ikke i toppidrett snakke om en god prestasjon hvis den er resultatløs. Det er ingen god prestasjon for et lag å spille fin og underholdende fotball som ikke ender opp i noe annet enn et stykke ned på tabellen. Man presterer ikke i form av en god sesong hvis de gode resultatene uteblir. For eksempel ser klubbledelsen i Bayern på Guardiolas trenerperiode der som mislykket fordi han ikke fikk gode nok resultater i CL. Der sier man at han ikke presterte godt nok, selv om Bayern spilte både fin og underholdende fotball i seg selv. Og før han gikk til City fikk han klare nok signaler om at han var ferdig i klubben. Og hva har vi i LSK å tjene på å skille mellom prestasjon og resultat. Man skal selvsagt se bak resultatene, og også vurdere prestasjonen på bakgrunn av hvordan resultatet oppstod. Derfor kan naturlig nok en dårlig prestasjon i seg selv gi et godt resultat i det korte løp. Men vanskeligere og mindre fruktbart er det å tale om at laget har vist en god prestasjon når resultatene har vært dårlige. For hva er er egentlig prestasjonen ved å ikke få nok poeng i fotball. Den viktigste ingrediensen har da ikke vært tilstede uansett hvor bra man synes spillet er. Nei, å frikoble prestasjonen noe særlig fra resultatet er ingen god ide.

Kommentar

• maurakanari
                          Seniormedlem
                          Myklebust Light
                          • Jul 2005
                          • 641

Trur Nordlie hadde fått mer ut av laget enn det Runar har fått. Fotballfaglig er han meget dyktig, noe vi som fulgte EM fikk oppleve. Det er nok mer personen, personalbehandling, altså at han "sliter" på omgivelsene som er ankepunktet mot Tom. Han har i det minste en fotballfilosofi og spillestil som han står inne for.
                          VI ER LILLESTRØØM, LILLESTRØØM SK, VI ER NORGES BESTE LAG, JA VISST FAEN ER VI DET!!

Kommentar

• Frode D. Homb
                            Seniormedlem
                            Myklebust Light
                            • Dec 2003
                            • 982

Karjeng!

Kommentar

• _Jonern
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Jan 2004
                              • 4397

Opprinnelig skrevet av Frode D. Homb
                              Karjeng!
                              Vi hadde tapt mot dem i 4 av de 5 siste kampene i år og
                              ..................

Kommentar

• Fotball24/7
                                Seniormedlem
                                Myklebust Light
                                • Sep 2008
                                • 266

Noe i meg mener dette er mannen fugla trenger nå. Om han er rett mann på sikt er jo vanskeligere å si. Tror han ville løftet oss på flere områder.
                                Dette er en ball

Kommentar

• Frode D. Homb
                                  Seniormedlem
                                  Myklebust Light
                                  • Dec 2003
                                  • 982

Opprinnelig skrevet av _Jonern
                                  Vi hadde tapt mot dem i 4 av de 5 siste kampene i år og
                                  Ja, og det er du selvsagt i din fulle rett i å tippe. Men det vet vi ikke. Vi vet at vi spilte trolig den mest pinlige forestillingen noe norsk klubblag har gjort i Europacupen noen gang.
                                  Nordlie har null antenner og er en slitsom fyr, det stikk motsatte av Runar. Forumet flommer over av svart/hvitt-debattanter. Alt er ræva, alt er Runar og Torgeirs skyld så da går for den fyren som er mest ulik Runar.
                                  Dere driter dere, ut, kort og godt. Det er pinlig å lese her inne for tiden.

Kommentar

• G-Man
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Sep 2011
                                    • 3263

Godt vi har en så klok og reflektert meddebattant da, en som sitter med alle svarene og kan belære alle oss idiotene som ikke ser på Runar som Guds gave til LSK.

Kommentar

• 10theri
                                      Seniormedlem
                                      Myklebust Light
                                      • Oct 2010
                                      • 438

Ja, og det er du selvsagt i din fulle rett i å tippe. Men det vet vi ikke. Vi vet at vi spilte trolig den mest pinlige forestillingen noe norsk klubblag har gjort i Europacupen noen gang.
                                      Nordlie har null antenner og er en slitsom fyr, det stikk motsatte av Runar. Forumet flommer over av svart/hvitt-debattanter. Alt er ræva, alt er Runar og Torgeirs skyld så da går for den fyren som er mest ulik Runar.
                                      Hm, så du sier at folk legger skylda for de sportslige resultatene på de 2 ansvarlige for det sportslige resultatet? Outrageous!

Jeg er forøvrig uenig med din betraktning. Jeg har da lest kritikk av både spillere (Martin, Knudtzon, Skogseid, Lundemo, etc), styre (v/ Owe halvorsen spesielt) og ja, til og med Robert Lauritsen har fått kritikk. Joda, Runar og Bjarmann er de som får hardest medfart, men som sagt så er det jo tross alt de som er ansvarlige for resultatene.

Og for ordens skyld; Jeg er på ingen måte for å hente Norlie.
                                      Heia Lillestrøm......

Kommentar

• Børge
                                        Seniormedlem
                                        Hjelp, skaff meg et liv!
                                        • Sep 2013
                                        • 2564

Forumet flommer over av svart/hvitt-debattanter. Alt er ræva, alt er Runar og Torgeirs skyld så da går for den fyren som er mest ulik Runar.
                                        Imponerende av Runar Kristinsson å gå ut i morgendagens Romerikes Blad og si at man skal stå opp og møte RBK på samme måte som Godset. Dette er altså samme trener som la en plan om å legge seg bakpå hjemme mot Stabæk for under 1 måned siden. Den gang lå Stabæk på 15. plass. RBK er ligaens desidert beste lag.

Hvordan er egentlig filosofien hans fotballmessig? Dette er så sprikende planer som det er mulig å få til innen den korte tidslinja mellom disse to kampene. Det beviser for meg mer og mer at han ikke har en ordentlig plan i bunn for hvordan LSK skal fremstå - nå fomles det i blinde for å redde ræva.

Tom Nordlie har i det minste en klar plan og ønske om hvordan fotballen skal gjennomføres. Ikke noe stort ønske fra meg om at han burde trene LSK over lengre tid, men kanskje han hadde vært en ok trener ut sesongen til å redde plassen? Det MÅ nemlig inn friske krefter på trenerbenken.

Med sittende trenerduo ser jeg OBOS-ligaen bare sterkere og sterkere foran meg. Runar Kristinsson har nok en plan, men det hadde Egon i Olsenbanden også. Vi vet vel alle stort sett hvordan det gikk?
                                        Sint og tverr på felt N

Kommentar

• Frode D. Homb
                                          Seniormedlem
                                          Myklebust Light
                                          • Dec 2003
                                          • 982

Alt blir tolket i verste mening om Runar og Torgeir. Dere leser hele LSK som fanden leser bibelen. Dere burde seriøst vurdere å finne et annet lag å heie på.

Men tilbake til Nordlie. Han er ikke rett mann nå. Spillergruppene i Norge er sterke og vi må ha en trener som er sosialt smart i tillegg til fotballfaglig kompetent. Runar er kanskje litt for snill, men han får to-tre kamper på å vise meg at jeg tar feil. Vi må få noe ut av disse kampene.

Nordlie har skiftet arbeidsgiver veldig mange ganger og blir sjelden lenge i en klubb; det er en grunn til det. Vi trenger en lagbygger, en omgjengelig og strukturert person som ikke sliter ut omgivelsene. Nordlie trente vel VIF ned, så litt karakter og viljestyrke og sosial intelligens er det i fyren.

Kommentar

Working...