Hvor gode er vi??

Collapse
X

• Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • ap4
    Seniormedlem
    Myklebust Light
    • May 2004
    • 271

Jeg skjønner rett og slett ikke hvorfor Sundgot har klippekort om dagen, særlig når OO er en av få spillere som faktisk er i form og har selvtillit. Det som funka bra i vår var å la Sundgot starte på benken og så sette ham innpå når det gjenstår 20 minutter og forsvaret til motstanderlaget er sliten, sånn at Sundgot faktisk har litt sjanse med lusetempoet sitt.

Kommentar

• Ketil Cantona
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Feb 2004
      • 6813

Opprinnelig skrevet av maxpayne
      For noe syting for et helt greit poeng på bortbane. Fredrikstad har sluppet inn 4 mål på hjemmebane i år og er helt klart å regne med hjemme på deres egen arena. Personlig så hadde jeg ventet langt større problemer enn de vi har hatt i år og vi er for første gang på mange år solide bakover på banen, men ut i fra dagens kamp så er det ubegripelig at vi "ga" bort Kasey.
      Ikke poenget(ene) jeg klager på, men jeg spør om hvor gode er vi....? Spillemessig alà 7 plass.... Har vi godt nok lag med benk som kan utfordre Brann, Stabæk eller Rbk

Kommentar

• KFL41
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • May 2004
        • 3648

Opprinnelig skrevet av Paddis
        Ikke poenget jeg klager på, men jeg spør om hvor gode er vi....? Spillemessig alà 10 plass....
        Det er ikke så dårlig. Idag var vi gode defensivt, men fikk det ikke til offensivt. FFK er ikke så dårlig som de har vært de siste åra.

Kommentar

• BennyLem
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Aug 2005
          • 2902

Hva er problemet?

Nordlie setter selv (overraskende) fingeren på hovedproblemet i dag i et intervju etter matchen (ref. nyhetstråden): "Vi har ikke bredde i angrepet." Hvorfor han velger å ikke gjøre noe med det forblir (ikke overraskende) ubesvart.

Bredde i angrepet er noe som har vært etterlyst på forumet i hele år. Problemet består egentlig av en rekke momenter. Jeg vil ikke gå inn på om enkeltspillere er gode/dårlige her. Det blir fort en debatt som sporer av, og det er heller ikke lett å løse uten omfattende kjøp/salg (pengebruk fra vår side).

Imidlertid er det viktig å se på hva som har sviktet i stort sett hele år når trioen Occean/Sundgot/Myklebust har spilt. Det består av en rekke, delvis overlappende momenter:

1. Vi spiller med to typiske midtspisser (Occean og Sungdot). Disse er ofte i veien for hverandre, og trekker inn sentralt. Myklebust har et større register, men er også en spiller som trekker for mye inn tidlig. Resultatet er mølje, mangel på rom og lett jobb for forsvaret.

2. I et fire-tre-tre system er det meget viktig at kantene både er gode på innlegg, og samtidig kan score mål. Ofte blir det slik at midtspissen jobber på innlegg fra begge kanter, samtidig som kanter jobber på innlegg fra motsatt kant. Det forutsetter imidlertid innlegg. Det er ingen av disse tre som kan slå innlegg.

3. Kommunikasjon er også velidig viktig mellom spisser (eks. Stabæk). Våre spillere fungerer stort sett ikke sammen, og spesielt Occean og Sundgot er dårlige på den biten. Sannsynligvis fordi de er like typer.

På kort sikt tror jeg løsningen er å kjøre Riise frem på høyrekant. På venstrekant kan vi bruke Johnsen (når han blir skadefri), Påsan (hvis han kommer i slag) eller til nød Myklebust. Nordlie må også velge Occean eller Sundgot som midtspiss, og dermed få inn rytme i laget.

(En relatert fordel med å dytte frem Riise, er at Brenne kan flyttes over på høyre midtbane. Jeg innbiller meg at han kan gjøre det bedre der enn på venstre. På venstre midtbane kan Kiko/Johnsen/Søgård/Kisen spille).

På lang sikt må det være en prioritet å få inn riktige typer i angrepet, spesielt spillere som kan bekle kantrollene. Den som ikke velges av Occean eller Sundgot som midtspiss bør selges, og vi bør satse på en yngre, billigere utfordrer.
          Moderate Winsnes Fanatics: Forbanna på Felt C - Frihet for RoyVaadal

Kommentar

• Oslo_Fugl75
            Medlem
            Bøffel
            • Feb 2007
            • 33

Hvis en ser på Rbk, Brann og Stabæk så har de et fast kjøremønster i angrepsspillet....Noe vi helt klart mangler.
            Disse lagene har jo nå også hatt samme trener og spillestil noen år så det skulle vel bare mangle... noen kamper til nå så tror jeg det løsner skikkelig, men tror nok vi må vente til neste sesong før vårt eget kjøremønster sitter for alvor

Kommentar

• Kloachim
              Seniormedlem
              Forumonanist
              • Oct 2005
              • 207

Tror det bare er et tids spørsmål om når LSK snur å begynner å vinne i igjen.
              I wouldn`t kill you if you bit my head of!

Kommentar

• Ketil Cantona
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Feb 2004
                • 6813

Ikke misforstå, vi ligger på 3 plass og slipper inn lite mål.

Jeg orker ikke rippe opp i alle kampene men tar dagens. Vi blir spist av FFK de første 45. Vi spiller greit første 15-20 i 2 omgang så faller vi. Vi har ingen på beken som kan komme inn å hjelpe laget. Det offensive er fraværende...noe som blir påpekt her inne gang på gang og også av Nordli....Hvilke kamper har vi kjørt over motstanderen og spilt hurra fotball?

Kommentar

• reka
                  Seniormedlem
                  --==FORUMRUNKER==--
                  • Aug 2005
                  • 13278

Selv om nordlie sikkert kunne skreket seg hes i denne kampen og gjort mange bytter, så tror jeg til syvende og sist at det laget trengte nå var litt ro og selvtillit. Tror det var bevisst fra keiko å gi spillerne fred og ro i dag. Vi spilte oss greit opp i 2 omgang, og jeg tror at det blir bedre neste gang.

Kommentar

• MortenA
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Apr 2007
                    • 3569

Opprinnelig skrevet av BennyLem
                    Nordlie setter selv (overraskende) fingeren på hovedproblemet i dag i et intervju etter matchen (ref. nyhetstråden): "Vi har ikke bredde i angrepet." Hvorfor han velger å ikke gjøre noe med det forblir (ikke overraskende) ubesvart.

Bredde i angrepet er noe som har vært etterlyst på forumet i hele år. Problemet består egentlig av en rekke momenter. Jeg vil ikke gå inn på om enkeltspillere er gode/dårlige her. Det blir fort en debatt som sporer av, og det er heller ikke lett å løse uten omfattende kjøp/salg (pengebruk fra vår side).

Imidlertid er det viktig å se på hva som har sviktet i stort sett hele år når trioen Occean/Sundgot/Myklebust har spilt. Det består av en rekke, delvis overlappende momenter:

1. Vi spiller med to typiske midtspisser (Occean og Sungdot). Disse er ofte i veien for hverandre, og trekker inn sentralt. Myklebust har et større register, men er også en spiller som trekker for mye inn tidlig. Resultatet er mølje, mangel på rom og lett jobb for forsvaret.

2. I et fire-tre-tre system er det meget viktig at kantene både er gode på innlegg, og samtidig kan score mål. Ofte blir det slik at midtspissen jobber på innlegg fra begge kanter, samtidig som kanter jobber på innlegg fra motsatt kant. Det forutsetter imidlertid innlegg. Det er ingen av disse tre som kan slå innlegg.

3. Kommunikasjon er også velidig viktig mellom spisser (eks. Stabæk). Våre spillere fungerer stort sett ikke sammen, og spesielt Occean og Sundgot er dårlige på den biten. Sannsynligvis fordi de er like typer.

På kort sikt tror jeg løsningen er å kjøre Riise frem på høyrekant. På venstrekant kan vi bruke Johnsen (når han blir skadefri), Påsan (hvis han kommer i slag) eller til nød Myklebust. Nordlie må også velge Occean eller Sundgot som midtspiss, og dermed få inn rytme i laget.

(En relatert fordel med å dytte frem Riise, er at Brenne kan flyttes over på høyre midtbane. Jeg innbiller meg at han kan gjøre det bedre der enn på venstre. På venstre midtbane kan Kiko/Johnsen/Søgård/Kisen spille).

På lang sikt må det være en prioritet å få inn riktige typer i angrepet, spesielt spillere som kan bekle kantrollene. Den som ikke velges av Occean eller Sundgot som midtspiss bør selges, og vi bør satse på en yngre, billigere utfordrer.
                    Enig med alt Benny, bortsett ifra at enten OO eller Sundgot bør selges. Det er greit å ha en på benken i tilfelle skader, formsvikt, utestelngelse, etc. Men det er nok med en av dem på banen av gangen.
                    Hvorfor la fakta ødelegge et godt argument?

Kommentar

• KimFL
                      Seniormedlem
                      Myklebust Light
                      • Nov 2003
                      • 1410

Hvor gode er vi? Bare å ta en kikk på tabellen det, så ser vi at Fugla ligger på 3. plass....og det er en indikasjon på hvor gode vi er. Tabellen ljuger ikke, den forteller den brutale sannhet.

Eller for å gjengi Tom's egne ord (ref: nyhetstråden):

"– Stabæk er fantastiske. De er tre poeng foran oss. Viking har hatt en kjempesesong og ligger ett poeng bak. Men vi har vært "ræva". Jeg begynner å bli lei av folk som ikke forholder seg til fakta. Faktum er at vi er nummer tre på tabellen. Vi har sluppet inn minst mål og vi har skapt nest mest målsjanser. Likevel er vi dårlig. Forstå det den som vil, sier LSK-trener Tom Nordlie."

...selv om laget har spilt litt dårlig i endel kamper, ligger vi fortsatt på 3. plass på tabellen, og hvis laget klarer å heve seg noen få hakk, så er vi faktisk gode nok til å ta gull i år. Jeg sier ikke at det skjer, men vi er absolutt gode nok til det.

KimFL

Kommentar

• Brækken
                        Seniormedlem
                        Forumsadist
                        • Jun 2007
                        • 109

Opprinnelig skrevet av maxpayne
                        For noe syting for et helt greit poeng på bortbane. Fredrikstad har sluppet inn 4 mål på hjemmebane i år og er helt klart å regne med hjemme på deres egen arena. Personlig så hadde jeg ventet langt større problemer enn de vi har hatt i år og vi er for første gang på mange år solide bakover på banen, men ut i fra dagens kamp så er det ubegripelig at vi "ga" bort Kasey.
                        Hvor lenge skal vi egentlig snakke om Kasey overgangen? Kasey ønsket en 3-års kontrakt, klubben ville ikke gi mer en 1 år. Kasey nærmer/er 30 år og iht klubbens filosofi ønsker vi å satse på yngre spillere.

Jeg savner også Kasey, men klubben kommer før enkeltspillere og jeg mener vi skal stole på lederene som mener dette at dette vil være det beste for fremtiden.
                        Team Wenche Myhre

Kommentar

• Kanarifugl84
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Jun 2007
                          • 2319

Opprinnelig skrevet av Brækken
                          Hvor lenge skal vi egentlig snakke om Kasey overgangen? Kasey ønsket en 3-års kontrakt, klubben ville ikke gi mer en 1 år. Kasey nærmer/er 30 år og iht klubbens filosofi ønsker vi å satse på yngre spillere.

Jeg savner også Kasey, men klubben kommer før enkeltspillere og jeg mener vi skal stole på lederene som mener dette at dette vil være det beste for fremtiden.
                          Nå dreier denne tråden seg om nåtiden, bare minner om det...Kasey ble jo solgt i nåtiden, da må det gå ann å kunne nevne det i denne forbindelse.

Kommentar

• vollafugl
                            Seniormedlem
                            Myklebust Light
                            • Dec 2006
                            • 978

Opprinnelig skrevet av Brækken
                            Kasey nærmer/er 30 år og iht klubbens filosofi ønsker vi å satse på yngre spillere.
                            Ett og et halvt år yngre Kiesenebner.

Kommentar

• trigz
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Jan 2004
                              • 7154

Pr. i dag vil jeg si vi er defensivt svært solide, og enda verre å skape sjanser på enn vi var i fjor, da vi også var solide bakover.

Fremover mener jeg problemet ligger i midtbaneleddet, spesifikt indreløperne, som ikke får bidratt innenfor motstanderens 16-meter, og rett og slett ikke løper nok. Dette er et spesifikt symptom på vårt mer generelle problem: Det er ikke nok bevegelse foran ballfører. Altså blir det færre alternativer, lettere å forsvare seg og terskelen for å prøve de altfor vanskelige pasningene blir mye lavere. Derav den sjokkerende store feilprosenten i deler av gårsdagens kamp.

Vi mangler en playmaker som kan slå de forløsende stikkerne gjennom midten og spille fri folk på sidene. Kieseneber kan være denne spilleren, Mouelhi er det ikke. Samtidig klarer ikke indreløperne å skape gode relasjoner til kantspillerne. Dermed blir det mye lemping.

I tillegg sliter et par av spillerne (spesielt Myklebust, Brenne, Mouelhi, Rambekk) med formkurver som i beste fall er ustabile, i verste fall peker nedover i øyeblikket.

Alt i alt har vi derfor en god plan, men mangler kanskje tid, kanskje en eller to riktige typer spillere for å få den til å fungere. Kampen mot AaFK i går var alt annet enn minneverdig, men vi skapte tross alt nok til å ha kunnet vinne 3-0. Likevel er jeg lite fornøyd, og det tar jeg som et godt tegn.
                              Last edited by trigz; 26.07.2007, 09:49.
                              Cuius testiculous habes, habeas cardia et cerebellum

Kommentar

• BennyLem
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Aug 2005
                                • 2902

Gode bakover - elendige fremover

Det mest skremmende i matchen i går var de sviktende basis fotballferdigheter. Jeg snakker om ballmottak, pasninger (og innlegg) og valg (inkluder gjerne bevelgelse ute ball her). Dette har også vært sviktende i hele år.

Vi skulle bli gode fremover, men har stort sett kun lykkes med å bli gode bakover. Jeg skal ikke bruke mye tid på den defensive organiseringen her, men heller utdype det jeg mener vi mangler fremover som var tydelig i går.

Ballmottaket til enkelte spillere er under en hver kritikk, Søgård, PSA, Rambekk og ikke minst Brenne ser ut som om de spiller med lecablokker på beina. Mest skremmende er faktisk Brenne, som skulle være et offensivt bidrag. I tillegg prøver han hele tiden på fikse ting som ligger på et ferdighetsnivå langt over det han behersker. Til og med en normalt teknisk spiller som Myklebust gjør mer og mer rart i mottaket, og Occean er alt annet en silkemyk.

Det er faktisk kun en spiller på LSK som startet i går som har et godt ballmottak, og det er Riise. Ikke bare er han flink til å få kontroll, men det er også veldig ofte en retningsbestemt førstetouch, som gjør at han kommer seg unna motstander og kan sette fart fremover. Tidvis glimrende!

Pasninger (og innlegg) Dette har det vært lange tråder om. Feilpaningene har florert i år, ikke minst i førsteomgang i går. Innlegg er under en hver kritikk. Spillere som Rambekk, Shane og ikke minst Søgård er værstinger på pasninger.

I går er det en situasjon rett før slutt hvor vi kontrer 3 mot 2, med en hel banehalvdel å spille på. Beklageligvis er Søgård ballfører. Han presterer ikke bare å bomme på medspiller (som var helt ledig på høyrekant), han feier for sikkerhets skyld ballen ut over sidelinja. Det er en av de dårligste pasningene jeg har sett på Åråsen, noensinne!

Valg Dette er selvsagt et vidt begrep, men jeg tenker da stort sett påde valg ballfører gjør med ball (drible kontra sentre, samt hvor ballen slås) og løp uten ball. Som andre har påpekt henger dette sammen, og det er vanskelig for ballfører å gjøre gode valg hvis løpene svikter.

Et problem i år har vært mangel på bredde, som endelig Nordlie har innsett også (lenge etter forument hadde gjort det?). I går skulle det benyttes bredde, og det burde være duket for det ettersom Sundgot var ute. Når vi alikevel ikke klarer å benytte bredde, vil jeg i stor grad skylde på Myklebust her. Når vi vinner ballen er han nesten aldri ute på kant for å skape rom, men trekker konsekvent inn. Dermed dreper han rommet for seg selv, ødelegger for Occean og gjør det vanskelig for ballfører.

Andre eksempler på dårlige valg er Kikos nøling og somling og Brennes evne til å på død og liv å skulle gå inn i motstandere med ball.

Dette var et forsøk på illustrering av det jeg mener er noen av hovedproblemene. I tillegg kommer selvsagt mangel på skyttere, mangel på matchvinnere, mangel på gode dødballer etc.

Hva kan så gjøres? På lang sikt er dette en treningssak og innkjøpssak. Nordlie har etter min mening fokusert alt for mye på løpsstyrke, og alt for lite på ferdigheter. Det gjelder ikke minst i lagguttak. En spiller som Påsan har måtte lide for dette, en spiller jeg mener kunne tilført oss sårt tiltrengte egenskaper som god førstetouch, gode pasninger og innlegg, og bredde.

I mine yngre dager drev vi med fotball-merker og slikt, hvor det var basisøvelser som pasninger (korte og lange), teknikk etc. Jeg tror dagens LSK hadde hatt godt av å fokusere litt på slike ferdigheter, fremfor Nordlie-tester.

Fremtidige innkjøp bør også søke å hente spillere med bedre ferdigheter på teknikk, pasninger og avslutninger.

På kort sikt er det enklere, og samtidig vaskeligere. Spillere som Brenne og Myklebust trenger sårt hvile og bør benkes. Da tror jeg de kan komme sterkere tilbake også. Inn med Påsan og inn med Kisen. Påsan hadde startet hvis Kippe hadde vært skadet mot Aalesund, så det er merkelig av Nordlie å ikke gi han mer enn et par minutter. Kisen har jeg ikke sett enda, så det blir en gamble. Men, jeg tror han uansett skal få vanskeligheter med å prestere på et lavere nivå enn Brenne, som tydeligvis skal spilles i form i det uendelige.
                                Moderate Winsnes Fanatics: Forbanna på Felt C - Frihet for RoyVaadal

Kommentar

• Boudewijn
                                  Seniormedlem
                                  Forumonanist
                                  • Jul 2007
                                  • 207

Jeg må si meg enig med BennyLem. Før vi analyserer systemet, eller det ønskede systemet, må en del basisferdigheter sitte. Pasninger og mottak må jo være førstepri. Så langt i år er det ingen som har vist fra noe som ligner på silkefot. Så får vi ta feinsmecheriet etterhvert.

I tillegg lurer jeg på hvorfor ingen "tør" å skyte utenfor 16. I år er det ikke laget et eneste mål utenfor 16. Alt må ikke skje i ei mølje inne i boxen.
                                  Vi får håpe Kisen kan rette på dette. Vi så jo i den ellers så tragiske Uefakampen at han har en god fot.

Nå kunne jeg ha skrevet noe om disponeringene ved dødball, men da blir jeg bare sint.
                                  Byråkratkanaris

Kommentar

• superbøffel
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Aug 2005
                                    • 5611

Opprinnelig skrevet av Boudewijn
                                    Nå kunne jeg ha skrevet noe om disponeringene ved dødball, men da blir jeg bare sint.
                                    Jeg har vært veldig sint tidligere i år da Kippe skulle "klarere" i mål, men jeg ble veldig glad i går da Occean fikk sjansen og klinte til med fynd og klem. La han prøve mer!
                                    Enøyd i de blindes dal.

Kommentar

• Hamburg & Kanari
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Aug 2005
                                      • 3006

Opprinnelig skrevet av Boudewijn
                                      Jeg må si meg enig med BennyLem. Før vi analyserer systemet, eller det ønskede systemet, må en del basisferdigheter sitte. Pasninger og mottak må jo være førstepri. Så langt i år er det ingen som har vist fra noe som ligner på silkefot. Så får vi ta feinsmecheriet etterhvert.

I tillegg lurer jeg på hvorfor ingen "tør" å skyte utenfor 16. I år er det ikke laget et eneste mål utenfor 16. Alt må ikke skje i ei mølje inne i boxen.
                                      Vi får håpe Kisen kan rette på dette. Vi så jo i den ellers så tragiske Uefakampen at han har en god fot.

Vel, Riise har begynt å skyte litt da. Bare synd at siktet hans er noen knepp skjevt. Skal bli gøy å se Kiesenebner fyre av sine østerrikske salvoer!
                                      LSK Norges beste lag

Kommentar

• Ketil Cantona
                                        Seniormedlem
                                        Hjelp, skaff meg et liv!
                                        • Feb 2004
                                        • 6813

Jeg gir opp, har ikke mer å si en akkurat det... Pr d.d er vi ikke bedre enn en omgang hver alà Odd

Kommentar

• Torolf
                                          Seniormedlem
                                          Hjelp, skaff meg et liv!
                                          • Apr 2004
                                          • 9574

Jeg gir opp, har ikke mer å si en akkurat det... Pr d.d er vi ikke bedre enn en omgang hver alà Odd
                                          Vi er i hvert fall mye bedre enn fjorårets gull- og bronsevinnere.

Kommentar

Working...