Trener 2017

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • _Jonern
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Jan 2004
    • 4380

    #41
    Når det kommer frem at vi må kutte ytterligere millioner neste år så må man bare erkjenne at vi må holde det enkelt. Klubben er så definitivt ikke i en stabil nok posisjon til å gamble med trenervalget på noen som helst måte. Stallen er usikker, økonomien er fortsatt usikker. Keep it simple! Vi har Arne Erlandsen som mest sannsynlig vil holde klubben vekk fra nedrykksstriden neste sesong. Det er allerede bevist at metodene hans fortsatt fungerer. Stallen vår kommer trolig ikke til å være den sterkeste på papiret neste sesong, men er det en mann som kan få nok ut av det likevel så er det Erlandsen.

    Så var det dette med ansettelsesprosess da. Det skal jo normalt sett være en selvfølge å kjøre en grundig prosess. Men akkurat nå ser jeg nesten ikke vitsen. Hvilke "hete" navn skal liksom dukke opp under den prosessen? Mjelde eller Powell? Drit og dra, hvis en fyr som Mjelde blir vurdet foran mannen som rydda opp på mesterlig vis og redda klubben fra avgrunnen så blir jeg seriøst forbanna!

    Det beste hadde vært å la Arne styre skuta i et par år. Få inn en skikkelig sportsdirektør (Thomas Berntsen f.eks). Få ut udugeligheten i styret (Bjarne Sognæs f.eks). Alt dette er ikke gjort i en håndvending. Så får man kjøre en skikkelig prosess når alt ligger til rette for det. Og forhåpentligvis er klubbens tilstand mer stabil og man har de rette folkene til å finne en trener som kan ta laget til nye høyder etter Erlandsen.
    ..................

    Kommentar

    • norveggio
      Medlem
      Hoffnarr
      • May 2008
      • 65

      #42
      Opprinnelig skrevet av _Jonern
      Når det kommer frem at vi må kutte ytterligere millioner neste år så må man bare erkjenne at vi må holde det enkelt. Klubben er så definitivt ikke i en stabil nok posisjon til å gamble med trenervalget på noen som helst måte. Stallen er usikker, økonomien er fortsatt usikker. Keep it simple! Vi har Arne Erlandsen som mest sannsynlig vil holde klubben vekk fra nedrykksstriden neste sesong. Det er allerede bevist at metodene hans fortsatt fungerer. Stallen vår kommer trolig ikke til å være den sterkeste på papiret neste sesong, men er det en mann som kan få nok ut av det likevel så er det Erlandsen.

      Så var det dette med ansettelsesprosess da. Det skal jo normalt sett være en selvfølge å kjøre en grundig prosess. Men akkurat nå ser jeg nesten ikke vitsen. Hvilke "hete" navn skal liksom dukke opp under den prosessen? Mjelde eller Powell? Drit og dra, hvis en fyr som Mjelde blir vurdet foran mannen som rydda opp på mesterlig vis og redda klubben fra avgrunnen så blir jeg seriøst forbanna!

      Det beste hadde vært å la Arne styre skuta i et par år. Få inn en skikkelig sportsdirektør (Thomas Berntsen f.eks). Få ut udugeligheten i styret (Bjarne Sognæs f.eks). Alt dette er ikke gjort i en håndvending. Så får man kjøre en skikkelig prosess når alt ligger til rette for det. Og forhåpentligvis er klubbens tilstand mer stabil og man har de rette folkene til å finne en trener som kan ta laget til nye høyder etter Erlandsen.
      Nok en gang: Dette er jeg veldig enig i!

      Kommentar

      • Ketil Cantona
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Feb 2004
        • 6813

        #43
        Spyr ut enda ett navn, hva med Mons Ivar Mjelde. Ledig etter redningsjobben i FFK.
        Leser vel at 90% vil ha A.E her inne, men greit å diskutere noe videre. Er virkelig døren lukket helt igjen, eller finnes det en joker på andre siden?

        * Så nå i etterkant at noen allerede hadde nevnt navnet. Men å kalle det meningsløst å diskutere andre navn blir for dumt. Klart man skal nevne flere. Skal vi ansette Arne E. kun på gammel romatikk og disse 6 kampene?

        Få inn en skikkelig sportsdirektør (Thomas Berntsen f.eks). Få ut udugeligheten i styret (Bjarne Sognæs f.eks). Alt dette er ikke gjort i en håndvending. Så får man kjøre en skikkelig prosess når alt ligger til rette for det. Og forhåpentligvis er klubbens tilstand mer stabil og man har de rette folkene til å finne en trener som kan ta laget til nye høyder etter Erlandsen.
        Så denne først nå også. Men vil si det slik. Kunne ikke vært mer enig. Thomas Berntsen har fått til mye i "lille" Sarp. Så var det samarbeid igjen da. Er det slik at Thomas B garantert ville samarbeidet med A.E, eller ville han hatt en annen trener ved sin side?

        Kommentar

        • norveggio
          Medlem
          Hoffnarr
          • May 2008
          • 65

          #44
          Og en ting til, etter å ha lest dagens dose fra Svesengen, hvorfor er det for enkelte en etablert sannhet at Erlandsen trolig er det beste valget om vi ønsker å "sikre tilværelsen som toppklubb", men at vi "bør sjekke ut noen andre" dersom vi skal bli topp fem? Man legger altså til grunn at en annen trener enn Erlandsen trolig vil innebære en større risiko for å rykke ned, men samtidig at denne er veien å gå om vi skal ha en mulighet til å bli topp fem... Og hva gjelder Kristinsson (som Svesengen åpenbart har sans for), som slik jeg forstår det forsøkte å spille en ganske direkte fotball, så er vel ikke hans fotballfilosofi så ulik Erlandsen sin, selv om han ikke evnet å få laget til å prestere deretter?

          Kommentar

          • occean-fan!
            Seniormedlem
            Myklebust Light
            • Nov 2006
            • 729

            #45
            tipper flere navn er noe styre har bedt om slik at det for en gangs skyld skal se ut som en ryddig prosess fra utsiden, der de har gjort den jobben som kreves og ikke kan tas på noe.

            Kommentar

            • G-Man
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Sep 2011
              • 3201

              #46
              Styret forsøker fortvilet å få det til å se ut som om de faktisk har noen kunnskaper. Det har de forlengst bevist at de ikke har. Hvorfor i alle dager skal beviste fiaskoer som Owe Halvorsen ha noe som helst å si om noe som helst? Han er så ettertrykkelig avslørt at han må være ferdig ved neste korsvei uansett hva som skjer.

              Kommentar

              • Kay
                Seniormedlem
                Myklebust Light
                • Jan 2004
                • 763

                #47
                Dagens melding fra RB er latterlig, de mer eller mindre sier at Erlandsen vil gjøre oss til en stabil middelhavsfarer og at vi må legge bort ambisjonene om topp 5 hvis vi går for Erlandsen. Brann er vel beviset på det motsatte i år.

                Kommentar

                • Børge
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Sep 2013
                  • 2558

                  #48
                  Det er ikke en eventuell ansettelse av Arne Erlandsen som gjør at klubben ikke kan kjempe om topp 5, men klubben sin økonomiske handlefrihet. Den økonomiske handlefriheten i LSK er vel like god som ei passe stram tvangstrøye - det finnes vel ikke mer midler enn til å få inn noen spillere fra laveste hylle og dekke reise til bortekampene. Kutt man må utføres før sesongen på sport, ligger sannsynligvis mellom 15 og 20 %.

                  Når man ikke har større handlefrihet enn man har, må man treffe på første kjøp og ansettelse. Null rom for bom. Det er rett og slett ikke tiden for å være ambisiøse eller innovative med høy risiko - her må man kjøre safe. Jævlig safe.

                  Glem fest rundt 100 års jubileet. Det finnes ikke noe å lage fest ut av. Og det gir jeg egentlig blanke F i nå. Overlevde i 2016 også. På hengende håret....

                  Sint og tverr på felt N

                  Kommentar

                  • Canário
                    Seniormedlem
                    Myklebust Light
                    • Sep 2005
                    • 1471

                    #49
                    Enig. Vi har egentlig siden 2008 hatt kolossale problemer defensivt. I flere år har vi vært et av lagene som har sluppet inn mest mål. Det er på høy tid å begynne å bygge laget bakfra med et godt defensivt fundament først. Dette burde i etterpåklokskapens lys egentlig ha vært mye mer fokus både i 2008 og etter 2011-sesongen, hvor nye trenere kom inn. Det defensive ble stadig ikke vektlagt da laget skulle forsterkes. Millioner av kroner har blitt brukt på spillere framover i banen, men nesten aldri på en forsvarsspiller.

                    Med midlene som er til rådighet neste år, er det ingen annen vei enn å fokusere på å være mest mulig stabile defensivt framfor å trakte etter andre løsninger som innebærer mer risiko. Forsvarsspillet må på plass, noe det har vært en mye klarere fremgang på de siste kampene i år (minus de siste 15 minuttene i hver kamp, hvor laget har sett noe slitent ut). Det kan imidlertid rettes på. For neste år er det liten tvil om at en Erlandsen-tilnæring til spillet gir oss minst risiko i kampene med de rammene som det legges til rette for.

                    For øvrig synes jeg det til tider diskuteres ballbesittende og direkte fotball i "verst/best" tenkelig scenario (avhengig av hva man liker). Forutsetningene er spillematerialet, som bestemmer graden av ideal- eller skrekkforhold både i fremtiden og når man mimrer tilbake. Problemet er at det nesten alltid har vært forsvarsspillet som har forårsaket "skrekkperiodene", og ikke "stilartene" innen fotballfilosofien.

                    Det er liten tvil om at en direkte fotball med spillermaterialet til Haglund hadde vært en dårlig ide, med spillere helt klart best med ballen i beina. Da spilte vi med minst risiko ved å ha ballen i laget. Stallen neste år passer bedre med Arne-ball i form av at vi ikke har mulighet til å hente inn dominante spillere som Andersson.

                    Jeg savner også en tydelig strategi om hvordan vi skal se ut, og ansetter trenere og spillere etter det. Men denne strategien kommer uansett til å tvinge seg til å bli spillermaterialet man har år til år når vi stadig er i en økonomisk ørkenvandring, ettersom vi er i en situasjon der vi må avfinne oss med å tilpasse spillerne våre etter best mulig spillestil. Strengene vi besitter i form av stallen er det som bestemmer hvilket instrument vi hører til, ikke strategien.

                    Stabæk har vel alltid hatt en "nedfestet" stategi om å spille "ballbesittende og finspillende", men i det økonomiske uføre der er i, har det ikke hjulpet stort med strategi og nedfelte "vedtekter". Det tvinger seg fram en år-til-år-situasjon, hvor man ikke vet hva man har og hva man får. Derfor er det vel enda viktigere med en tydelig plan som alltid innebærer å bygge laget bakfra. Denne har manglet totalt i samtlige år siden pengegaloppen gravde et hull i bakken under oss.

                    Kommentar

                    • GIFKanari
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Apr 2009
                      • 8243

                      #50
                      Mest av alt mangler det både viljen og evnen til å bruke det vi faktisk har. Dette har styret heldigvis også tatt selvkritikk på. Skal vi nå skape en egen stil må vi også i langt større grad klare skape typene som passer den stilen selv. Utvikling. Klare roller med et par nøkkelspillere og back-ups som kan gå inn å gjøre en jobb når plan A ikke fungerer, eller skadene kommer. Da legger vi grunnlag for kontinuitet og stabilitet, og her er det et enormt uforløst potensiale. Får vi til dette trenger vi ikke lenger belemres med ledere som sutrer over at vi ikke får nok oppmersomhet for de spillerne vi får frem, da kommer den i vår retning av seg selv.

                      Kommentar

                      • andersmm
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Aug 2006
                        • 5764

                        #51
                        Opprinnelig skrevet av Kay
                        Dagens melding fra RB er latterlig, de mer eller mindre sier at Erlandsen vil gjøre oss til en stabil middelhavsfarer og at vi må legge bort ambisjonene om topp 5 hvis vi går for Erlandsen. Brann er vel beviset på det motsatte i år.
                        Uavhengig av hvorvidt Arne er rett mann eller ikke: Romerikes Blad bør holde en ydmyk tone i trenerspørsmålet. Gjennom hele 2016 har de insistert på at Runar er LSKs beste løsning. På bakgrunn av det ser jeg ingen grunn til å tillegge deres mening noen kredibilitet i det hele tatt. At de i det hele tatt våger å gå ut med bastante påstander om at Arne vil gjøre oss til en middelhavsfarer vitner om dårlig selvinnsikt.
                        "A Champion is the one who fall and rise again. We are rising." -Nosa Igiebor

                        Kommentar

                        • Totti21
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Mar 2004
                          • 3499

                          #52
                          Opprinnelig skrevet av _Jonern
                          Når det kommer frem at vi må kutte ytterligere millioner neste år så må man bare erkjenne at vi må holde det enkelt. Klubben er så definitivt ikke i en stabil nok posisjon til å gamble med trenervalget på noen som helst måte. Stallen er usikker, økonomien er fortsatt usikker. Keep it simple! Vi har Arne Erlandsen som mest sannsynlig vil holde klubben vekk fra nedrykksstriden neste sesong. Det er allerede bevist at metodene hans fortsatt fungerer. Stallen vår kommer trolig ikke til å være den sterkeste på papiret neste sesong, men er det en mann som kan få nok ut av det likevel så er det Erlandsen.

                          Så var det dette med ansettelsesprosess da. Det skal jo normalt sett være en selvfølge å kjøre en grundig prosess. Men akkurat nå ser jeg nesten ikke vitsen. Hvilke "hete" navn skal liksom dukke opp under den prosessen? Mjelde eller Powell? Drit og dra, hvis en fyr som Mjelde blir vurdet foran mannen som rydda opp på mesterlig vis og redda klubben fra avgrunnen så blir jeg seriøst forbanna!

                          Det beste hadde vært å la Arne styre skuta i et par år. Få inn en skikkelig sportsdirektør (Thomas Berntsen f.eks). Få ut udugeligheten i styret (Bjarne Sognæs f.eks). Alt dette er ikke gjort i en håndvending. Så får man kjøre en skikkelig prosess når alt ligger til rette for det. Og forhåpentligvis er klubbens tilstand mer stabil og man har de rette folkene til å finne en trener som kan ta laget til nye høyder etter Erlandsen.
                          Har virkelig Erlandsen bevist at metodene hans fremdeles fungerer? Hans siste opphold i Fredrikstad var begredelig og tiden i LSK var ekstremt kort og sier null og niks om hvordan dette vil stå seg i det lange løp. Det er ufattelig mange managere/trenere som kommer inn som redningsmenn, får gode resultater, beholder jobben og faller igjennom når man skal levere uke etter uke samtidig som man skal utvikle lag og klubb.

                          Angående ansettelsesprosess og kandidatene du lister opp, så blir jeg også forbanna om det er de man klarer å finne, men du har nok rett i at det er omtrent på det nivået Bjarmann er.
                          Norske trenere ligger et godt stykke bak det man kan finne andre plasser i europa, så for min del vil det være veldig naturlig å se til land som Nederland, Belgia, Sveits og Tyskland etter trenere som kan gjøre at vi "går tilbake til røttene" som folk er så opptatt av i form av at vi går foran istedenfor å løpe 50 meter bak de andre. Han assistenten i Aafk som har vært med å gjøre de til Tippeligaens aller beste lag i høst kommer med ny og god erfaring fra Nederlandsk fotball der man finner ekstremt godt skolerte trenere på alle nivåer. Det samme gjelder de to andre landene jeg nevner. Det finnes flust av kompetanse der som kan ta oss videre, men det krever jo at man gjør noe annet enn å ringe de ti øverste navnene på telefonlista de.

                          Siste punktet ditt ift Thomas Berntsen synes jeg er en veldig god tanke. Jeg skulle nok helst likt å sett ut av Norge i den rollen også, eller fått inn en med erfaring fra utlandet, men basert på hvordan Sarpsborg har blitt drevet godt over tid nå, så kan jeg ikke se noen i Norge som virker som et bedre valg av realistiske folk i alle fall.

                          Kommentar

                          • maxpayne
                            Seniormedlem
                            Myklebust Light
                            • Apr 2006
                            • 1252

                            #53
                            Opprinnelig skrevet av Totti21

                            Norske trenere ligger et godt stykke bak det man kan finne andre plasser i europa,
                            Jeg vil gjerne høre begrunnelsen for at trenere fra Belgia Nederland og Sveits skulle sitte på mere kompetanse enn norske trenere?

                            Kommentar

                            • _Jonern
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Jan 2004
                              • 4380

                              #54
                              Opprinnelig skrevet av Totti21

                              Har virkelig Erlandsen bevist at metodene hans fremdeles fungerer? Hans siste opphold i Fredrikstad var begredelig og tiden i LSK var ekstremt kort og sier null og niks om hvordan dette vil stå seg i det lange løp. Det er ufattelig mange managere/trenere som kommer inn som redningsmenn, får gode resultater, beholder jobben og faller igjennom når man skal levere uke etter uke samtidig som man skal utvikle lag og klubb..
                              Ja, det fungerer hos oss. Hvorfor bry seg om hva som skjedde i Fredriksad egentlig? Og nei, han gjorde ingen begredelig jobb der. Det var helt OK, men ikke noe mer. Han tok 28 poeng på 21 kamper. Hvis du kaller det begredelig, i en klubb som har vært vanvittig begredelig i mange år, så får det være opp til deg. Mons Ivar Mjelde, som liksom snudde hele byen på hodet, tok 16 poeng på 11 kamper. Ikke noe særlig bedre. Ingen har gjort det særlig godt der, og det sier kanskje mer om krisen i den klubben enn alle trenerne. Man kan uansett ikke sammenligne Arne i Fredrikstad kontra Lillestrøm. I plankebyen er det ikke en kjeft som bryr seg om han, mens her hører han hjemme og har hele byen i ryggen. Det skal ikke undervurderes. I enkelte tilfeller er det bare slik at trenere hører hjemme et sted. Klubb og person passer perfekt. Slik føler hvertfall jeg at det er med Erlandsen og LSK, hvertfall tett opp under.

                              Når vi avslutter serien med å være nummer to på formtabellen, så tror jeg rett og slett ikke at neste sesong med Erlandsen plutselig skulle bli fiasko. Vi blir sikkert ikke nummer to over en hel sesong heller, men jeg tror det ville blitt bedring resultatmessig.

                              Det aller viktigste for meg er at vi hvertfall fortsetter med en trener som er tydelig, stiller krav og hvertfall står for en fotball som man kan kjenne seg igjen i kamp etter kamp og som får fram vilje i gutta. Jeg orker faen ikke ennå en pudding. Hvis vi kan få inn en fra Belgia eller Nederland som fyller de kravene så er det forsåvidt greit for meg. Jeg tviler derimot sterkt på at vi finner den mannen. Derfor vil jeg kjøre på videre med Erlandsen. I tillegg engasjerer han folk i Lillestrøm med å være suveren i media. Skrekkscenarioet ville vært f.eks Mjelde eller en annen norsk trenernomade som vi ikke har prøvd før.
                              ..................

                              Kommentar

                              • Robiwan
                                Seniormedlem
                                Myklebust Light
                                • Sep 2006
                                • 603

                                #55
                                Kan ikke se for meg en bedre trener å ha under jubileumsesongen enn Arne. Gi også Frode Kipp en ny kontrakt, så er jeg hvertfall klar for å feire.
                                Skal du eller noen du kjenner ta teoriprøven til bil, last ned appen våres gratis https://itunes.apple.com/no/app/f-rerpr-ven/id577233339

                                Kommentar

                                • Totti21
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Mar 2004
                                  • 3499

                                  #56
                                  Opprinnelig skrevet av Robiwan
                                  Kan ikke se for meg en bedre trener å ha under jubileumsesongen enn Arne.
                                  Det er jo ikke så rart heller. Vi som supportere har ekstremt liten oversikt over hvilke trenere som kunne vært aktuelle.
                                  Heldigvis har vi en 100% stilling i klubben som har som oppgave å ha denne oversikten.

                                  Kommentar

                                  • Jannis
                                    Seniormedlem
                                    Myklebust Light
                                    • Jun 2005
                                    • 266

                                    #57
                                    Høgmo blir vel arbeidsledig i kveld, han skal IKKE til oss......

                                    Kommentar

                                    • Marit
                                      Seniormedlem
                                      Myklebust Light
                                      • May 2010
                                      • 885

                                      #58
                                      Opprinnelig skrevet av Jannis
                                      Høgmo blir vel arbeidsledig i kveld, han skal IKKE til oss......
                                      Altså, ingenting Owe gjør kan overraske meg lenger.
                                      Andas in och andas ut
                                      Orkar jag så orkar du

                                      Kommentar

                                      • trigz
                                        Seniormedlem
                                        Hjelp, skaff meg et liv!
                                        • Jan 2004
                                        • 7089

                                        #59
                                        Merker meg at klubben unndrar seg all diskusjon om jobben man har gjort i 2016 på en ekstremt arrogant måte. Styrelederen fremstår som rimelig pompøs. Gleder meg til årsmøtet!
                                        Cuius testiculous habes, habeas cardia et cerebellum

                                        Kommentar

                                        • Klimtkongen
                                          Seniormedlem
                                          Myklebust Light
                                          • Sep 2014
                                          • 419

                                          #60
                                          Skjønner godt de som peker på Arne. Men en kort kontrakt gir ingrn mening og jeg tror ikke Arne er en god langtidsløsning. En ettårskontrakt betyr at vi henter spillere kortsiktig tilpasset en trener og en stil. Men når denne treneren ikke skal være der lenge, hva da? Like kortsiktige kontrakter til spillerne gjør det vanskelig for en ny trener som da må hente et helt lag. Lengre kontrakter betyr at ny trener har spillere som kanskje ikke passer til stilen vår.

                                          Stor takknemlighet til Arne for jobben i høst. Men tror det smarte valget er å fortsette med den stilen vi har hatt (prøvd å ha) de siste seks årene. Ikke bare kaste alt vekk fordi langballer har reddet oss i seks uker.

                                          Det er en klassisk feil å velge det som var ment som en kortsiktig løsning som langsiktig løsning, fordi den fungerte på kort sikt.




                                          Kommentar

                                          Working...