LSK Sesongen 2017

Collapse
X

• Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • fredpet76
    Seniormedlem
    Myklebust Light
    • Feb 2004
    • 1267

Adnan Zahirovic kommer til uka for å vise seg fram på trening: https://www.youtube.com/watch?v=waMClNIOhrk. En defensiv midtbanespiller med flere landskamper for Bosnia.
    Ellers så er Arne fornøyd med den "amerikanske" stopperen og han fra Kapp Verde. Det samme gjelder vår nigerianske spiss som har trent med oss noen uker nå. En avgjørelse om deres situasjon blir tatt til uka.

Kommentar

• Bukkenbruse
      Seniormedlem
      Myklebust Light
      • May 2008
      • 515

Opprinnelig skrevet av fredpet76
      Adnan Zahirovic kommer til uka for å vise seg fram på trening:.

Kult! Denne spilleren VAR i hvert fall veldig god for 4-5 år siden, og han er vel ikke eldre enn at han fortsatt har mange gode år i seg. Har vel sluknet litt, men potensialet er helt klart der. Hvis han finner tilbake til seg selv er han en meget solid spiller (skal sies at jeg ikke har sett han spille på flere år, men husker han godt fra noen år tilbake - da var han svært ofte med på det bosniske landslaget i kvalliken til brasil-vm)

Kommentar

• McGuffy
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Jan 2004
        • 5102

Zahirovic er spennende. Virker som en god ballvinner, og solid defensivt? Ser han har spilt sammen med Otto Fredrikson i Spartak Nalchik, kanskje Otto har en finger med i spillet.

Antonijevic syns jeg ikke imponerte fryktelig i første matchen, men i går mot 08 virket han solid. Spent på farten, i lufta er han suveren, spesielt offensivt. Knuste bl.a keeper Kristiansen to ganger på dødball i går.

Steñio syns jeg ikke viste noe som tilsier at han skal bli tilbudt kontrakt.

Kommentar

• fredpet76
          Seniormedlem
          Myklebust Light
          • Feb 2004
          • 1267

Nye prøvespillere denne uka. Svenske Amor Layouni (Kantspiller, Degerfors) og og franske Christy Manzinga (Spiss, Charleroi) er med oss.

Kommentar

• kunden
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Jun 2005
            • 2429

Zahirovic blir ikke tilbudt kontrakt. Han ville ha kontrakt før han ev skulle bli med til La Manga, og det var uaktuelt.
            Det letes fortsatt etter en spiss.
            Stefan Atonijevics blir muligens tilbudt kontrakt idag(mandag 13/2).

Kommentar

• Tvilling
              Seniormedlem
              Myklebust Light
              • Nov 2006
              • 1480

Rb skriver ang La Manga:
              "– I og med at Frode Kippe ikke skal være med på grunn av skade, har vi tre-fire plasser ledige". ..
              Jeg vet at Kippe ruver i terrenget.. men at han tar så pass plass på fly/hotell - det ante jeg faktisk ikke ;-)

Kommentar

• fredpet76
                Seniormedlem
                Myklebust Light
                • Feb 2004
                • 1267

Ingen nye prøvespillere er ventet til La Manga, og Adah har reist hjem. Manzinga er den eneste som blir med som ikke er på kontrakt iflg RB

Kommentar

• McGuffy
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Jan 2004
                  • 5102

Det som er litt kult er at dette sammenrasket av en stall begynner å vise små tegn på luksusproblemer.
                  • Haakenstad vs Kind Mikalsen på venstreback?
                  • Hvem spiller på kantene? Matthew, Krogstad, Rafn, Knudtzon?
                  • Sentralt på midten? Bonke, Krogstad, Matthew? Hvor stiller Kolstad? Utlån?
                  Arne sier i dag også at stallen ikke er komplett, og at det vil mest sannsynlig komme flere spillere inn.

Kommentar

• LS89
                    Kamptrådkongen
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Apr 2013
                    • 3410

Skal jeg tippe laget som starter mot Sandefjord basert på kampene i vinter:

Origi

Melgalvis - Amundsen - SKM - Haakenstad

Knudtzon - Mathew - Krogstad - Rafn

Malec - Ajeti

Kommentar

• Kroktåa
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Feb 2015
                      • 2962

Jeg forstår ikke dette med Malec.

Kommentar

• McGuffy
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Jan 2004
                        • 5102

Angående Malec, ja han binder opp folk og tar oppmerksomheten fra andre, men Gud hjelpe meg så frustrerende han kan være.

I dag tror jeg nesten han mistet ballen, på akkurat samme måte, to-sifret antall ganger. Han skal ha at han er bra til å ta ned ball med mann i rygg, men med en gang han har fått ballen ned i beina, så ser det ut som han tror han er alene på banen. Han brukter fryyyktelig lang tid på å få avlevert kula til en medspiller, og motspillerne rett og slett bare tar den fra ham

Kommentar

• Rune
                          Seniormedlem
                          Myklebust Light
                          • Aug 2008
                          • 1229

Opprinnelig skrevet av Kroktåa
                          Jeg forstår ikke dette med Malec.
                          Fire mål på fem kamper i vinter?
                          "Wax on, wax off!" (Mr. Miyagi, 1984)

Kommentar

• vermu
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Aug 2008
                            • 1729

Opprinnelig skrevet av Rune

Fire mål på fem kamper i vinter?
                            Tre av dem måla hadde hvilken som helst spiss satt inn. Men han hadde i hvert fall en god avslutning nede ved stolperota i dag. Bra redning av Kongshavn.

Kommentar

• gilbert
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Nov 2003
                              • 3218

Status etter La Manga:

Etter seks treningskamper under Erlandsen (medregna Start på tampen av 2016) har vi målforskjellen 20-6, rett nok mot både OBOS- og eliteserielag. Spissene har skårt nært halvparten av måla (Malec 5, Ajeti 4), Krogstad og Brenden to hver, og sju spillere har ett mål hver (Sinyan, Olsen, Melgalvis, Mathew, Knudtzon, Rafn, og en av prøvespillerne fra Nigeria). Baklengsmåla er tre mot Odd, to forsvarstabber (med blant annet en meget ung Sandberg i midtforsvaret) mot Florø og et unødvendig straffespark fra Melgalvis mot KIL. Nullen er holdt mot Start, 2010-klubben, Sarp og TIL. Alt dette er helt i tråd med Erlandsens plan, prioriteringer og spilleopplegg.

I den mest sannsynlige 11'ern per dato (Origi, Melgalvis, Amundsen, Mikalsen, Haakenstad, Knudtzon, Mathew, Krogstad, Rafn, Ajeti, Malec) er bare fire - 4 - spillere igjen fra 11'ern som spilte mesteparten av 2016: Origi, Amundsen, Mikalsen og Knudtzon. Malec og Mathew kom inn på slutten av sesongen, mens Melgalvis, Haakenstad, Rafn, Ajeti og (delvis) Krogstad er nye, de fleste av dem uten eller med liten erfaring fra eliteserien. Erlandsen har derfor hatt en formidabel utfordring med å spille sammen et nesten nytt lag. (Mange nye spillere gjør det selvsagt også litt enklere å spille litt annen fotball enn hva-det-nå-var Kristinsson forsøkte å spille i 2016). Så vidt jeg kan bedømme ser det ut til å være en ganske klar og tydelig progresjon i spill og struktur, slik at laget nå framstår langt mer trygt og samspilt enn i de første kampene i 2017, som heldigvis var mot relativt svakere lag.

Erlandsen spiller nå langt mer kompakt enn han gjorde i sin første, lange periode som LSK-trener, spiller med to ulike spisser (oppspill og bakrom), uten like mye kælking, og med raske overlappende backer. (Kan minne litt om Rösler, med ekstrem vekt på å spille kompakt, med ulike spisser, og med stor vekt på fart.) Som andre (Gjedda) har påpekt krever så kompakt spill i bredde så vel som lengde både hurtighet og rask sideforskyvning for ikke å gi for mye bakrom og rom på kantene. Men her har vi fått (valgt, prioritert) både backer og kanter med god fart på begge sider, og trent mye på sideforskyvning, før og under kamper.

Jeg er fortsatt spent på hvor mye Erlandsen har lært, erfart og forandra seg siden sist. De vanligste kritiske punktene den gangen var overdrevent autoritær ledelse ("Saddam" og det som verre var av tilnavn), prioritering av de 11 med klippekort og liten oppfølging av benken og folk med skader, liten tiltro til de yngste spillerne, litt for rigid i spillemønster og taktikk, og seine bytter. På alle disse punktene kan det se ut til, ut fra de tellende kampene i fjor, rapporter og egen observasjon fra treningene både i fjor og i år, treningskampene i vinter, og uttalelser fra spillerne (Simen Kind Mikalsen i går, for eksempel) at det er klar bedring. Hvor mye gjenstår å se, men jeg er langt mer positiv til Erlandsen som trener enn jeg var for ett år siden.

Stallen er klart styrka i forsvaret (Origi supplert og utfordra av Fernandes, Skogseid viste seg som et høyst usikkert kort), selv om jeg er litt spent på Melgalvis og Haakenstad mot topp eliteserie. Midtbanen er defensivt klart mer stødig (som en kunne vente under Erlandsen), men nok noe mindre kreativ, selv om det kanskje ikke er like viktig med Erlandsens spilleopplegg. Spissene skårer mål, i treningskampene, men vi savner spillere som Fred Friday og Gary Martin. Det ser ut som Erlandsen og Bjarmann også nå først og fremst ser etter en spiss som vil og kan utfordre om en plass i 11'ern. Kanskje sentral midtbane og en kreativ kantspiller er de neste på prioriteringa. Med disse to-tre forsterkningene før seriestart ser benken også OK ut (Fernandes, Ødegaard, Kippe, Antonijevic, Sandberg, Brenden, Innocent, Kolstad (om han ikke leies ut), Gran og Olsen).

Jeg venter meg en sesong midt på tabellen, 6-10. plass, men tar i mot med takk alt bedre enn det.

gilbert

Kommentar

• Kroktåa
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Feb 2015
                                • 2962

Opprinnelig skrevet av gilbert
                                Status etter La Manga:

med blant annet en meget ung Sandberg i midtforsvaret
                                Siden også de unge spellera også antakelig leser her inne, kan det være på sin plass å understreke at vi fremdeles ser på nevnte Sandberg som "den nye vinen". En MEGET lovende og pirrende dyktig ungdom som framtidas storlag fra Lillestrøm skal bygges rundt. Det varmer et gammelt svart og gult hjerte å se at Lillestrøm fremdeles er i stand til å dyrke farm de aller beste stoppertalentene i landet. Vi håper at han blir i Sportsklubben og bidrar på topp nivå til evig tid!

Ellers var dette meget bra oppsummert. Tusen takk.

Kommentar

• kunden
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Jun 2005
                                  • 2429

Status etter La Manga:

Jeg venter meg en sesong midt på tabellen, 6-10. plass, men tar i mot med takk alt bedre enn det.

gilbert
                                  Høres "sane" ut, selv har jeg alltid inzane trua før hver sesong og håper vi blir Lilleicester, og havner blant topp 4, og ihvertfall foran v**

Kommentar

• BigDunc
                                    Juniormedlem
                                    Ferskenpels
                                    • Nov 2015
                                    • 6

Spent på å se hva som skjer bak der når Kippe er klar igjen. Men ettersom Mikalsen har klart seg så bra som midtstopper, og at vi har hentet nye sidebacker på begge sider, virker det mest sannsynlig med de fire som Gilbert nevner. Skulle det vise seg at de nye backene over en hel sesong ikke vil holde stabilt TL-nivå er det godt å vite at vi kan hente inn Kippe og flytte Mikalsen ut på backen. Bonke var vel førstemann Erlandsen satt inn igjen på laget da han tok over. Tror likevel han er bak Matthew/Krogstad i køen og personlig syns jeg det er helt greit. Er spent på å se Krogstad i årets sesong. Bonke vil nok få en god del kamper han også. Av det jeg har sett til nå ser det ut til at vi har et lag som kommer til å gå i krigen, løpe mye, være aggressive. Gi meg innsats og jeg skal være fornøyd med 8 til 10 plass jeg. Tror ikke vi snur en negativ trend på kun en sesong. Men jeg har trua på prosjektet.

Kommentar

• Totti21
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Mar 2004
                                      • 3501

Status etter La Manga:

I den mest sannsynlige 11'ern per dato (Origi, Melgalvis, Amundsen, Mikalsen, Haakenstad, Knudtzon, Mathew, Krogstad, Rafn, Ajeti, Malec) er bare fire - 4 - spillere igjen fra 11'ern som spilte mesteparten av 2016: Origi, Amundsen, Mikalsen og Knudtzon. Malec og Mathew kom inn på slutten av sesongen, mens Melgalvis, Haakenstad, Rafn, Ajeti og (delvis) Krogstad er nye, de fleste av dem uten eller med liten erfaring fra eliteserien. Erlandsen har derfor hatt en formidabel utfordring med å spille sammen et nesten nytt lag. (Mange nye spillere gjør det selvsagt også litt enklere å spille litt annen fotball enn hva-det-nå-var Kristinsson forsøkte å spille i 2016). Så vidt jeg kan bedømme ser det ut til å være en ganske klar og tydelig progresjon i spill og struktur, slik at laget nå framstår langt mer trygt og samspilt enn i de første kampene i 2017, som heldigvis var mot relativt svakere lag.
                                      Tusen takk for en bra oppsummering for en mann som kun har fått med seg halvannen omgang med LSK i treningskampene i år, og derfor har veldig lite grunnlag for å mene noe om hvordan LSK har fremstått til nå, selv om resultatene ser oppløftende ut.
                                      Når det kommer til den forventede 11'eren vil jeg dog kommentere litt allikevel, da jeg vil si det er et kvalitetstegn for de som har kommet inn at man har gjort såpass mange endringer. Enten i form av at de som spillertyper passer bedre inn i Erlandsen sin fotball, eller ved at de rett og slett er bedre, selv om de er mindre meritterte. Uansett tyder det på at i alle fall Erlandsen selv ser på stallen som sterkere enn den som avsluttet forrige sesong.
                                      Erlandsen kunne jo stilt en 11'er med bra erfaring i Origi, Skogseid (som man vel kunne beholdt hvis man ville?), Amundsen, Kippe, SKM, Bonke, Matthew, Kolstad, Rafn, EK og Malec.
                                      At man sitter igjen med kun fire spillere fra det meste av fjoråret er med andre ord ganske frivillig, selv om spillere som Friday (tidlig i sesongen) og Gary Martin ville styrket dagens mannskap.

Taktikken med å hente inn spillere fra lag i lavere divisjoner tror jeg virkelig kan være veien å gå fremover. Dette er jo også sånn godset bygde opp en del av sitt lag i sin tid, og en strategi lag som Everton og Southampton benytter seg av med hell i England der man ser at spillere som har erfaring i Championship, League 1 og League 2 kan sette sitt preg på Premier League kort tid etterpå. Nivået på de beste og mest talentfulle spillerne her er veldig bra, og vil bli bedre i et bedre treningsmiljø og med bedre spillere rundt seg.

Jeg er forsiktig optimist til denne sesongen isolert sett, selv om jeg fremdeles står for at LSK ved å ansette Erlandsen igjen tok et dårlig valg på lengre sikt uavhengig av om vi skulle havne på øvre eller nedre halvdel av tabellen. Men, det er jo uansett et stort hopp opp fra Runar Kristinsson, da han i det minste vet hva han vil.

Jeg merker meg forøvrig at de færreste skryter av å stå for samme fotball som Leicester i disse dager, da man jo ser hvor lite bærekraftig den fotballen egentlig var, selv om man fikk til en maks sesong drevet frem av entusiasme og noen veldig gode spillere i Kante, Vardy og Mahrez. Nå var også dette unntaket, da en slik maks sesong i de fleste tilfeller ville endte med en 6.plass istedenfor gull etterfulgt av det samme styret de holder på med nå. Derfor blir jeg ikke overrasket om vi kjemper i toppen i år og er i nedrykkssumpa igjen til neste år. På samme måte som jeg på ingen måte blir sjokkert om Brann er mellom 8-12 plass på tabellen i år etter en makssesong i fjor.

Kommentar

• kunden
                                        Seniormedlem
                                        Hjelp, skaff meg et liv!
                                        • Jun 2005
                                        • 2429

Opprinnelig skrevet av Totti21
                                        Jeg merker meg forøvrig at de færreste skryter av å stå for samme fotball som Leicester i disse dager, da man jo ser hvor lite bærekraftig den fotballen egentlig var, selv om man fikk til en maks sesong drevet frem av entusiasme og noen veldig gode spillere i Kante, Vardy og Mahrez. Nå var også dette unntaket, da en slik maks sesong i de fleste tilfeller ville endte med en 6.plass istedenfor gull etterfulgt av det samme styret de holder på med nå. Derfor blir jeg ikke overrasket om vi kjemper i toppen i år og er i nedrykkssumpa igjen til neste år. På samme måte som jeg på ingen måte blir sjokkert om Brann er mellom 8-12 plass på tabellen i år etter en makssesong i fjor.
                                        Denne heismentaliteten henger mer sammen med spillermateriell enn trenervalg, eller ihvertfall i større grad. Problemet i Norge er at så fort et lag gjør det brukbart blir ofte 1-3 sentrale spillere solgt til (benketilværelse) i utlandet. Så skal man erstatte med, som regel, ukjente blad, og veldig ofte følger da en nedadgående kurve. Vi har sett en liten forandring de siste sesongene ettersom
                                        vi har et kobbel på 4 lag som har klamret seg til fast topp 5 plasseringer - bart, moille, odd og godset. Så dukker det opp og forsvinner lag som brann, haugesund, LSK mfl.

Tror forøvrig vi har en bedre stall enn mange tror. De snakkes mye om bredde, men det er ikke mye bredde hos de andre heller. Faktisk har vi brukbare alternativer på de fleste plasser.
                                        Spørsmålstegnet er den sentrale midten, om den rett og slett er god nok, og vil Ajeti og Malec klare å putte jevnt og trutt. Ajeti ser mye bedre ut enn det jeg hadde trodd, for å være ærlig.
                                        SKM kkan vel kjøres opp på kant om vi ville ha 4m på midstopperplass (Kippe + Antonjevic(sp?)).

Kommentar

• MortenA
                                          Seniormedlem
                                          Hjelp, skaff meg et liv!
                                          • Apr 2007
                                          • 3492

Opprinnelig skrevet av Totti21
                                          Jeg innrømmer gjerne at jeg er meget overrasket over hvor svake Leicester er i år. Jeg trodde ikke at tapet av Kante skulle være så stort, men det jeg har sett av intervjuer med motspillere så er han et enda større monster av en defensiv midtbane enn jeg trodde. Ellers så har du rett i at fjorårets sesong var preget av enorm medvind. Heldigvis er ikke Eliteserien like brutal som Premier League. Bart City støvsuger markedet i beste Eggen-stil, men ellers er det noe roligere. I PL er det desverre 5-6 lag som står klare til å hente enhver spiller som utmerker seg, noe Southampton har fått erfare.

Fordelen vår er at vi ser ut som en lag hvor summen er større enn de enkelte spillerne, og det gjør forhåpentligvis våre spillere mindre attraktive for andre lag. Det vi kan se i Arnes lag er at sammensetningen gjør at individuelle svakheter hos den enkelte spiller blir nøytralisert. Jeg merker en svak optimisme som vokser, men det hadde jeg i fjor også så jeg vil ikke legge for mye i det. Eliteserien er såpass ustabil at det er umulig å tippe noe som helst. Mest sannsynlig vil Bart, Molde, Odd og Godset være blandt de fem beste, men en av dem kan fort falle utenfor med litt rusk i maskineriet, og det er flere lag som står klar til å kjempe om de ledige plassene.
                                          Hvorfor la fakta ødelegge et godt argument?

Kommentar

Working...