Jeg forventer at en del av dette henger igjen fortsatt, og jeg mistenker at vi nok vil ha en del frustrerende kamper mot de antatt svakere lagene som velger å parkere bussen. Vi så etter at Arne tok over i fjor høst at de få byttene han brukte, gjerne kom ekstremt sent. Ofte kom de aldri. Han byttet heller ikke mer på laget enn nødvendig. Jeg har tidligere spådd at vi havner midt på tabellen og tror det fortsatt, men ut i fra hva jeg har sett virker vi til å gå for en "uambisiøs" spillestil i år der vi skal ligge kompakt og dypt. Det betyr at vi vil satse på kontringsspill, men hvor vi må starte kontringene relativt dypt i banen. Virker også som dødball er fokus i år. Mot de svakere lagene som legger seg dypt og forsvarer seg bra i boks tror jeg vi vil oppleve en del frustrerende matcher. Mot "naive" lag som Strømsgodset og Molde vil vi nok kunne få noen oppturer. Mot "krigerlag" som Brann og Tromsø tipper jeg vi vil se kjedelige stillingskriger. Alt i alt har jeg ikke voldsomme forventninger til sambafotball, men jeg tror vi vil ligge relativt trygt plassert hele året.
LSK Sesongen 2017
Collapse
X
-
👍 2Kommentar
-
Etter seks treningskamper under Erlandsen (medregna Start på tampen av 2016) har vi målforskjellen 20-6, rett nok mot både OBOS- og eliteserielag. Spissene har skårt nært halvparten av måla (Malec 5, Ajeti 4), Krogstad og Brenden to hver, og sju spillere har ett mål hver (Sinyan, Olsen, Melgalvis, Mathew, Knudtzon, Rafn, og en av prøvespillerne fra Nigeria). Baklengsmåla er tre mot Odd, to forsvarstabber (med blant annet en meget ung Sandberg i midtforsvaret) mot Florø og et unødvendig straffespark fra Melgalvis mot KIL. Nullen er holdt mot Start, 2010-klubben, Sarp og TIL. Alt dette er helt i tråd med Erlandsens plan, prioriteringer og spilleopplegg.
Når jeg skriver at dette er i tråd med planen, tenker jeg både på at vi slipper inn få mål, og på hvordan skåringene fordeler seg:
Av de tjue måla er iallfall fire (Olsen, Brenden, Mathew, Rafn) på langskudd (utafor seksten), fire på eller ved dødballer (Krogstads to, på straffe og frispark rett i krysset, Knudtzons og Ajetis etter frispark fra Ajeti og fra Mikalsens hode etter Amundsens frispark). Omkring halvparten kommer fra tett på mål etter innlegg (mange spillere kjapt inn foran mål), de fleste fra kant, både på raske kontringer/overganger og etter at vi har bitt oss fast rundt motstanderens mål ("mot etablert forsvar").
I tillegg til at mange spillere, fra alle lagdeler, men spissene mest, har skåra, er også mange involvert i de målgivende pasningene, med Knudtzon først, men assist fra både kanter, backer og de sentrale spillerne. Alt dette ser jeg som positive tegn på at vi skaper målsjanser og skårer mål på flere ulike måter, slik planen ser ut til å være. Særlig har jeg lagt merke til at samspillet, og målsjanser skapt, både ved Melgalvis-Knudtzon på høyre flanke og Haakenstad-Rafn på venstre ser ut til å sitte bedre og bedre.
Et annet viktig trekk ved Erlandsens plan er selvsagt løpsstyrken, der både spillervalg (f.eks. Haakenstad) og treningsmengde legger opp til spill med stor innsats og utholdenhet i 93 minutter. Foreløpig ser det ut til at det har gitt gode resultater. Men her må vi håpe at tendensen til overtrening og belastningsskader fra Erlandsens tidligere periode nå kompenseres og dempes eller mildnes av litt større vekt på individuell tilpasning av treningsmengde og treningstype under Geir Kåsenes kyndige ledelse.
gilbert
👍 11Kommentar
-
Morten Kokkim med stort intervju i RB. Den nye styrelederen svarer godt på spørsmål om hvordan unngå nedrykk i jubileumsesongen. "Nedrykk ikke tema. Ingen rykker ned med Erlandsen som trener"
Ellers så sier han at styreledervervet skal "gå minst mulig utover kjærringa". Det ække mye vi får se til han i år da.👍 1Kommentar
-
Kommentar
-
Alle er offensive spillere ser det ut til, kjenner ingen av de bra nok til å si noe om hva slags typer de er.👍 4Kommentar
-
Skal du eller noen du kjenner ta teoriprøven til bil, last ned appen våres gratis https://itunes.apple.com/no/app/f-rerpr-ven/id577233339👍 2Kommentar
-
Lurer på om de som har fulgt både treninger og kamper kan si noe om hvordan de tror vår førsteellever kommer til å være i år? For en som kun har settt kamprapporter og noen få klipp av treningskampene er det veldlig vanskelig å se for seg hvordan elleveren kommer til å være når vi har skadefri tropp. De eneste jeg føler meg sikker på at kommer til å være faste, er nå Amundsen, Kind Mikalsen og Mathew.
Så...
Hvem blir foretrukket som keeper?
Hvordan blir forsvaret vårt når alle er skadefrie? Vil Haakenstad beholde venstrebacken selv om både Kippe og Antonijevic er spilleklare, eller vil da Kind Mikalsen skyves ut som back?
Hvem foretrekkes på høyrebacken av Rafn og Melgalvis dersom Rafn ikke spiller på midtbanen?
Hvem spiller sentralt når Bonke er 100%? Er Krogstad eller Mathew aktuelle som kanter?
Er Knudtzon sikker på laget? Vil han skyve ut Malec eller Ajeti dersom han ikke får spille på kanten?
Hvor er det mest sannsynlig at Udoji kommer til å spille? Er han så god at han trolig vil være i elleveren?
Svar/synsing om et eller flere av spørsmålene av de som har fulgt oppkjøringen nært mottas med stor takk!👍 2Kommentar
-
Lurer på om de som har fulgt både treninger og kamper kan si noe om hvordan de tror vår førsteellever kommer til å være i år? For en som kun har settt kamprapporter og noen få klipp av treningskampene er det veldlig vanskelig å se for seg hvordan elleveren kommer til å være når vi har skadefri tropp. De eneste jeg føler meg sikker på at kommer til å være faste, er nå Amundsen, Kind Mikalsen og Mathew.
Så...
Hvem blir foretrukket som keeper?
Hvordan blir forsvaret vårt når alle er skadefrie? Vil Haakenstad beholde venstrebacken selv om både Kippe og Antonijevic er spilleklare, eller vil da Kind Mikalsen skyves ut som back?
Hvem foretrekkes på høyrebacken av Rafn og Melgalvis dersom Rafn ikke spiller på midtbanen?
Hvem spiller sentralt når Bonke er 100%? Er Krogstad eller Mathew aktuelle som kanter?
Er Knudtzon sikker på laget? Vil han skyve ut Malec eller Ajeti dersom han ikke får spille på kanten?
Hvor er det mest sannsynlig at Udoji kommer til å spille? Er han så god at han trolig vil være i elleveren?
Svar/synsing om et eller flere av spørsmålene av de som har fulgt oppkjøringen nært mottas med stor takk!👍 1Kommentar
-
I skrivende stund tror jeg Fernandes er foretrukket foran Arnold. Arnold har det høyeste toppnivået av de to, men også det klart laveste bunnivået. Fernandes virker i mine øye litt mer stabil p.t, selv om han kanskje ikke er like mye matchvinner som Origi.
Forsvaret mot Sandefjord tror jeg blir Haakenstad - Kind Mikalsen - Amundsen - Melgalvis. Frode og Antonijevic starter nok på benk. Kanskje kan Arne vurdere å bruke en av de for å nøytrailsere Kovacs, men i utgangspunktet så tror jeg ingen av de starter.
Midtbanen er jeg mer usikker på. Det ligger vel i kortene at det er Rafn - Krogstad - Matthew - Knudtzon som er mest sannsynlig. Personlig vil jeg ha Matthew på kant, og ikke sentralt, da jeg føler han blir mer involvert offensivt da, og den relativt høye feilprosenten han har hatt i treningskampene ikke blir for kritisk. Men for all del, han kommer til å bli god sentralt og, og det ser ut til at Arne har bestemt seg for å sette ham der. Bonke utfordrer kraftig sentralt, men jeg tror han er bak Krogstad i køen.
På topp blir det Malec og Ajeti. Mulig Udo kan utfordre om en spissplass, han er iallefall veldig aktuell for et tidlig innhopp.
Kommentar
Kommentar