Beste innlegg jeg har sett i dette forum , på veldig lenge trigz !
Vår Sportsdirektør: Simon Mesfin
Collapse
X
-
Ingen er fritatt for ansvar, men jeg vil ta Mesfin i forsvar nok en gang: Overgangsbudsjettet som fantes da Lennartson var trener, ble i stor grad blåst på spillere svensken ønsket seg, f.eks. Gustavsson (et ganske dyrt bomkjøp til over en million kroner). Slik er det med alle klubber i Norge. Det er vel omtrent bare i Italia og Spania at sportsdirektøren har siste ord når det gjelder spillerlogistikken. Dessuten er det fortsatt spillere i klubben som er igjen fra Erlandsens tid. Så lenge man ikke blir kvitt dem, spiser de av lønnsressursene.
Dessuten vet jeg at omstillingen av junior og akademi har vært en svært sentral del av Mesfins jobb de siste årene. Den langsiktige planen er at vi skal drive klubb i samme gate som Stabæk, og dette arbeidet har man kommet langt med, men det er kanskje et par år før resultatene av det slår ut i full blomst, selv om vi allerede har en god del unge spillere i a-troppen (G04-årgangen vår er bra, de er 16 i år). Dette er opplagt fornuftig, for LSK har vært dårlig drevet i alle år. Det har vært kortsiktige løsninger og dyrebar vingling mellom stilarter og spillestiler. Hvis vi skal ha sjangs til å komme tilbake som eliteklubb må vi gjøre det på en helt annen måte. Dette er Mesfins og Ordinas' hovedprosjekt for klubben, og det er noe av det jeg faktisk har tro på med det som skjer i LSK nå.
Katastrofen med Sportsklubben her og nå er derimot at vi har spillere i A-stallen som ikke tåler trykket, og som ikke tålte nedrykket, og som mest kritisk ikke passer til systemet den nye treneren ønsker å bruke. Dette er en jobb som spillerne og trenerne må løse. Bakke vil spille 4-3-3 - vi hentet Torbjørn Kallevåg, som er en indreløper som passer til 4-3-3. Dette er en god signering, problemet er at stallen for øvrig er en 4-2-3-1-stall med flere dårlige signeringer som Lennartson etterlot seg. Mesfin kunne sikkert gjort mer i vinter for å selge unna, jeg antar at han trodde slik de fleste her gjorde (meg selv inkludert), dvs. at de var gode nok til at vi burde herje i OBOS, og at de ikke var så skjøre som de åpenbart er. På papiret stemmer jo det, vi har et mye bedre lag i teorien enn alle vi møter i år, kanskje unntatt Tromsø, men i praksis går det jo åt skogen.
Ett ankepunkt er situasjonen med Mathew. Kairinen ble hentet for å ta plassen til Mathew, fordi Mathew skulle dra. Jeg skjønner ikke hvorfor de forlenget med ham, siden hans lønn kunne blitt brukt på en annen spiller som ville passet systemet vi skal spille nå bedre. Slik det er, stiller vi nå med en ballvinner (Krogstad) og to dype midtbanespillere (Kairinen og Mathew), og bare en mulighet som indreløper (Kallevåg, til dels Knudsen, men han har ikke fått tillit). Følgen er for at vi ikke får folk i boks og ikke klarer å skape ettertrykk, det er mye derfor presset og ballinnehavet vi har hatt i alle kampene blir så tamt.
Men Mesfin er altså prisgitt den til enhver tid sittende treneren og hans system. Lennartson burde ikke vært ansatt, dette er en tabbe flere må ta skylda for, men han kom hit med en god CV, tross alt. Så gikk det til helvete, blant annet fordi han heller ikke hadde spillere som passet spesielt bra til systemet sitt, han tok jo over etter Erlandsen. Jeg mener de stadige treneravgangene er en tung grunn til at vi er så ekstremt dårlige nå.
Alt i alt viser dette hvilke utfordringer Mesfin står ovenfor, men jeg er ikke overbevist om at han er problemet. Han må dog jobbe bra for å overbevise om at han er rett mann for jobben.Hvorfor la fakta ødelegge et godt argument?👍 5Kommentar
-
Kommentar
-
Sannsynligvis ikke. Vi har mange spillere på utgående kontrakt: Rafn, Amundsen, Kairinen, Kallevåg, Mathew, Krogstad, Melgalvis, Mauritz-Hansen, Smarason.
Av disse vil nok alle de attraktive forlate oss med mindre vi rykker opp. Mathew er nok borte uansett. Jeg antar at Kallevåg og Krogstad også forsvinner med mindre vi rykker opp. Kairinen drar nok også videre. Det som er verre er at mange av talentene våre, Christiansen, Ødegaard, Baccay, Sandberg og Knudsen, har kun kontrakt ut 2021, og kan fort forsvinne for latterlige lave summer.
De eneste klubben har kontrakt med inn i 2022 er Slørdahl, Ranger, Tongnoy, TLO og Sannes.
Hvor attraktiv et LSK i Obos i 2021 er med tanke på å hente spillere er et åpent spørsmål. Det kan godt være at det er noen talenter som blir hentet opp, men det er allerede veldig mye unge spillere i stallen, og vi må sannsynligvis betale ekstra for å signere de nødvendige spillerne for å sikre et opprykk i 2021. Skulle et opprykk i 2021 også ryke, så er nok klubben kjørt med tanke på å være en toppklubb.Hvorfor la fakta ødelegge et godt argument?👍 1Kommentar
-
Støtter denne 100%. Vi har gang på gang sparket trenere, uten at det har gitt noe mer enn kortsiktig effekt. (i beste fall) Nå har man satset hardt på et prosjekt med Bakke, og man bør gi det tid. For å si det enkelt har styret bundet seg til masta med 5-års kontrakten til Bakke, og kan bare håpe på success. På godt og vondt (mest på godt, tror jeg) vil vi ikke ha råd til å sparke noen trener på noen år. Bekymringen min knyttet til dette er at man gir treneren lang tid, men samtidig henter man inn spillere på korttidskontrakter. Går vi opp (jeg har fortsatt trua) tipper jeg at Kallevåg og Krogstad blir. Matthew og Kairinen blir borte. Går vi ikke opp, mister vi noen spillere, og må satse på ungdommen. Det kan gå bra på lang sikt, men er ikke noen garanti for kortsiktig success.Kommentar
-
Det kunne vært interessant å sett hvilket grunnlag Mesfin ble ansatt på. Om målet var sportslig suksess for A-laget, at han skulle se ut som han jobbet hardt, bygge opp gode ungdomsfasiliteter, få gresset på treningsbanen til å se pent ut, eller noe annet.
Dersom det var suksess for A-laget burde han fått sparken for noen år siden.
Kan godt være det eliteserien og halve 1. div har dårligere ungdoms-fasiliteter, sportsdirektører som jobber dårligere enn vår osv, men faktumet er at A-laget deres gjør det bedre enn våres.👍 1Kommentar
-
Han solgte vår midtstopper rett før seriestart, henta inn en håpløs keeper og ga Mathew ny kontrakt. Tror han bør få tilbake pengene fra webkurset sitt.En gang Judas, alltid Judas. 0,1 % av fansen hadde nok en gang rett.
Endelig er mørketida over.👍 1Kommentar
-
Salget av Sheriff var jo greit. Bra sum, men at vi ikke hadde noen planer om en erstatter var spesielt. Skulle jo komme inn en erstatter. Vi hadde jo en haug med navn på blokka over gode spillere uten kontrakt, har ikke hørt noe mer om det.
Ellers kommer jeg ikke helt over at vi etter vi la om til 433 henta to offensive spillere som begge er perfekt for 442.👍 1Kommentar
-
Han arvet en tropp som på ingen måte egner seg til 433, likevel er det den formasjonen vi sverger til. Min logikk tilsier at ledelsen i klubben da ser for seg store utskiftinger, og at vi kommer til å hente inn spillere som passer til systemet, fremfor å tilpasse systemet til den troppen vi har.
"- Så kan man snakke mye om formasjon og sånne ting. Slik troppen er bygd opp, så vi før sesongen at vi hadde indreløpere og kantspillere som er bedre i 4-3-3 enn i 4-4-2. "
Det som så ut som et ustoppelig LSK-godstog har møtt hinder på veien den siste tiden - med tap for to nyopprykkede lag. På fredag venter Jerv i Grimstad. Vi satte oss ned med Geir Bakke for å oppsummere de fem første rundene i OBOS-ligaen.
Så hvem er indreløperne og kantspilerne han snakker om. Det er kun en indreløper vi bruker som var her i klubben når han kom, de to andre har vi signert i ettertid. Denne indreløperen er Krogstad. Hvem vingene som er best i 433 er er jeg også litt usikker på. Gustafson og Ødemarksbakken? Ser ut til at Gustafson og Krogstad er grunnen til at vi spiller 433, men det virker som feil avgjørelse for meg.Kommentar
-
Det her. Han gikk jo for 433 fordi han mente troppen var egna til det. Begge signeringene etter vi gikk for 433 har vært spillere egna for 442. Skulle gjerne sett at noen gravde litt mer i hva som fikk -Bakke til å gå for 433. Dette uttalte han til LSK.no:
"- Så kan man snakke mye om formasjon og sånne ting. Slik troppen er bygd opp, så vi før sesongen at vi hadde indreløpere og kantspillere som er bedre i 4-3-3 enn i 4-4-2. "
Det som så ut som et ustoppelig LSK-godstog har møtt hinder på veien den siste tiden - med tap for to nyopprykkede lag. På fredag venter Jerv i Grimstad. Vi satte oss ned med Geir Bakke for å oppsummere de fem første rundene i OBOS-ligaen.
Så hvem er indreløperne og kantspilerne han snakker om. Det er kun en indreløper vi bruker som var her i klubben når han kom, de to andre har vi signert i ettertid. Denne indreløperen er Krogstad. Hvem vingene som er best i 433 er er jeg også litt usikker på. Gustafson og Ødemarksbakken? Ser ut til at Gustafson og Krogstad er grunnen til at vi spiller 433, men det virker som feil avgjørelse for meg.Hvorfor la fakta ødelegge et godt argument?👍 1Kommentar
-
Mesfin har ansvaret for spillerlogistikken. Spillerlogistikken suger. Han gjør en dårlig jobb. Sånn er det bare. At det nye fuckings kakespisende, kaffedrikkende styret ikke har gitt denne hardtarbeinde, men ræva sportssjefen fyken fatter jeg faen ikke.👍 6Kommentar
-
https://www.rb.no/det-er-utopi-a-tro...s/5-43-1358711
Naturlig nok betaler jeg ikke for RB i disse dager, men utdrag fra nyhetsartikkelen i nyhetstråden og overskriften er sannsynligvis nok til å gi en kommentar.
Mesfin:
- Det som virkelig er utopi er å tro at man får bli sittende som sportssjef i LSK når vi beviselig blir dårligere sportslig sett hver dag under din ledelse. Men hei - her er vi!
- Kassa er tom pga. den sportslige fiaskoen i klubben som du har hovedansvaret for.
- Kvaliteten på stallen er dårlig fordi du har sviktet som sportslig leder.
- Vær så snill - gå av. Og hvis du ikke gjør det, så slutt i hvert fall med unnskyldningene.👍 7Kommentar
-
👍 2Kommentar
-
I år så tar vi altKommentar
-
I motsetning til sin forgjenger, har han i det minste utdannelse innen feltet og en systematisk plan. Lurer på om hovedproblemet vårt med signeringer er at vi litt for ofte skal kjøpe lurt og billig, samt finne spillere som kan bekle flere roller på bekostning av spisskompetanse. Sammenlignet med det andre klubber driver med, synes jeg våre signeringer stort sett er på det jevne, hverken nevneverdig bedre eller verre enn de fleste andre. Mer bekymringsfullt er det at de aller fleste later til å stagnere eller bli verre etter at de kommer hit. Hvem var forrige spiller over junioralder som tok nevneverdige steg i positiv retning på Åråsen?Kommentar
Kommentar