Karakterdrapet på Erling Knudtzon: Eurosport bør klages inn for PFU

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Kroktåa
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Feb 2015
    • 2940

    Karakterdrapet på Erling Knudtzon: Eurosport bør klages inn for PFU

    LSK bør klage inn Eurosport (ikke TV2 Sporten) for Pressens Faglige Utvalg (PFU) for måten Thomas Myhre helt uimotsagt fikk begå karakterdrap på Erling Knudtzon i går. Dette uten at verken Knudtzon fikk gitt tilsvar å de temmelig grove beskydningene.

    På Fotballekstra i går kveld brukte Eurosports fotballekspert Thomas Myhre straffesituasjonen i kampen mellom Viking og LSK som anledning til å knesette et prinsipp som jeg i utgangspunktet er helt enig med ham i: Filming i fotballen, og i straffefeltet spesielt, er en jævla uting, det er juks, og bør slås hardt ned på.

    Problemet her, var situasjonen han brukte for å ta opp dette temaet. Med stort patos hevdet han at Erling Knudtzon åpenbart filmet, at det ikke var kontakt mellom spillerne, og at Knudtzon er en juksemaker. Men ser man på situasjonen fra en annen vinkel, ser man at det er klar kontakt mellom spillerne, både med fot/hofte og arm i ryggen, begge to var i stor fart, Knudtzon førte ballen og vikingforsvareren var ikke i nærheten av ballen. Myhres hovedpremiss for sine påstander er dermed falsifiserrt.

    Var det straffe eller filming? Jeg mener det var en relativt klar straffe. Men jeg har heller ingen problemer med at enkelte mener at Knudtzon datt lett. Jeg har ingen problemer med at enkelte mener at dette ikke var noen straffe, og påstander om at det ikke hadde vært blåst på dette ute på banen. Jeg har ingen problemer med at enkelte påstår at Knudtzon enkelt kunne holdt seg på beina om dette hadde skjedd utenfor straffefeltet.

    Mitt poeng her er: Dette er umulig å bevise for noen av oss. Også for Thomas Myhre.

    Han trekker også fram en situasjon fra den motsatte kampen på Åråsen for noen få uker siden, der Knudtzon på liknende måte ble løpt over ende av en vikingspiller inne i straffefeltet, men der resultatet ble det motsatte: Knudtzon fikk gult kort for filming. Selv om mange uavhengige med god greie på fotball og ikke minst fysiologi mente at det gule kortet var absurd. Myhre forfalsker også et sitat fra Knudtzon etter den kampen, og får det til å låte som om han innrømmet filming. Det han sa (ikke ordrett) var at det må være lov å falle også innenfor sekstenmeteren, selv om det kan diskuteres om det er straffe eller ei.

    At Knudtzon faller i den situasjonen, og den i går, har sammenheng med relativt kjente fysiske fenomener. Er en spiller i lufta og i stor fart, skal det veldig lite til for å gi ham en dytt så han får en rotasjon og kommer ut av balanse. Knudtzon er en spiller med stor fart som ofte kommer seg foran motspillerne, og siden han er relativt liten er det lett å tippe ham over. Det er ikke dermed sagt at det alltid skal være frispark eller straffe i de situasjonene, men det er heller ikke dermed sagt at Knudtzon filmer i de situasjonene.

    Når Thomas Myhre får bruke to minutter av Eurosports tid i sitt hovedprogram for fotballrunden på å ralle over denne situasjonen, begår han i realiteten karakterdrap på Erling Knudtzon. Absurd nok, var det en annen situasjon i en annen kamp der en ålesundspiller helt åpenbart overspiler og filmer seg til straffe. At Myhre i stedet velger denne svært mye mer diskutable (verken klar straffe eller filming) situasjonen, har åpenbar sammenheng med mannens tilknytning til Stavanger og Viking.

    På toppen av det hele, ble ikke "tiltalte" gitt noe tilsvar. Stryk på alle punkter for Myhre: Både fotballfaglig og journalistisk.
    Last edited by Kroktåa; 07.08.2017, 19:33.
  • brune stakkeland
    Seniormedlem
    Myklebust Light
    • Jan 2012
    • 895

    #2
    Helt enig, men det er Eurosport, ikke TV2

    Kommentar

    • Kroktåa
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Feb 2015
      • 2940

      #3
      Opprinnelig skrevet av brune stakkeland
      Helt enig, men det er Eurosport, ikke TV2
      Ja. Unøyaktig av meg.

      Kommentar

      • Kroktåa
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Feb 2015
        • 2940

        #4
        Her kan klubben fylle inn en klage til PFU

        Kommentar

        • Kroktåa
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Feb 2015
          • 2940

          #5
          Vær Varsom-plakaten formulerer, i pkt. 4.15; "De som er blitt utsatt for angrep skal snarest mulig få adgang til tilsvar, med mindre angrep og kritikk inngår som ledd i en løpende meningsutveksling."

          Kommentar

          • Totti21
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Mar 2004
            • 3500

            #6
            Er jo bare å sende han denne som svar. Kan ikke skjønne annet enn at han må ha vunnet mye penger på den kampen.
             

            Kommentar

            • McGuffy
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Jan 2004
              • 5099

              #7
              Opprinnelig skrevet av Kroktåa

              Ja. Unøyaktig av meg.
              Unøyaktig? Du slakter en TV-kanal som ikke har noe med saken å gjøre i det hele tatt? Hvorfor ikke endre posten din? TV2 har ingenting med dette å gjøre, og bør ikke klages inn til PFU.

              Kommentar

              • Kroktåa
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Feb 2015
                • 2940

                #8
                Opprinnelig skrevet av McGuffy

                Unøyaktig? Du slakter en TV-kanal som ikke har noe med saken å gjøre i det hele tatt? Hvorfor ikke endre posten din? TV2 har ingenting med dette å gjøre, og bør ikke klages inn til PFU.
                Du har helt rett. Jeg har endret innlegget, men får ikke endret tittelen.

                Men, det er en avsporing. Hovedpoenget består. Thomas Myhre har begått et utilbørlig karakterdrap på Erling Knudtzon. Verken Knudtzon eller klubben er tilbudt tilsvar. Det bør påtales. Thomas Myhre er lønnet av Eurosport, som har et redaktøransvar for det som presenteres gjennom deres sendinger.

                Kommentar

                • Stray Cat
                  Moderator
                  • Aug 2008
                  • 5916

                  #9
                  Opprinnelig skrevet av Kroktåa

                  Du har helt rett. Jeg har endret innlegget, men får ikke endret tittelen.
                  .
                  Spurt en moderator om hjelp?
                  " Jeg kan no som ikke du kan" hvis du sender en melding om hva du vil endre den til.
                  For vi vet, både du og jeg, at fugla nå skal reise seg og sterkere enn før, her kommer fugla!!

                  Kommentar

                  • Percy Nilegård
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Dec 2003
                    • 5146

                    #10
                    Har Thomas Myhre i det hele tatt noen injurierende kraft? Fyren klarer jo ikke en gang å traktere en minibank.
                    "Alltid blodsprengt"!
                    Fong/Macho

                    Even Nordlien

                    Kommentar

                    • Kroktåa
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Feb 2015
                      • 2940

                      #11
                      Opprinnelig skrevet av Percy Nilegård
                      Har Thomas Myhre i det hele tatt noen injurierende kraft? Fyren klarer jo ikke en gang å traktere en minibank.
                      Mitt ærend er ikke å gå etter Thomas Myhre, men Eurosport. Det er de som lar ham få raljere fritt i to minutter og karakterisere ham som jukser, på uhyre tynt grunnlag. Ifølge Vær Varsom-plakatens pkt. 4.15 skal Knudtzon bli tilbudt tilsvar på beskyldningene så snart som mulig. Det er her verdt å merke seg at dette ikke ble sagt i forbifarten, når situasjonen ble avspilt, men trukket fram som et separat punkt i sendingen.

                      Kommentar

                      • Kroktåa
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Feb 2015
                        • 2940

                        #12
                        Thomas Myhre fortsatte raljeringen på VG-sporten på nett. De rette instanser burde virkelig klage Eurosport inn for PFU, basert på brudd på punkt 4.15 i Vær Varsom-plakaten, for å gi et kraftig signal til sportsmediene.

                        Nå kan jo hvilken som helst selvtitulert "ekspert" får lov til å si hva som helst om fotballspillere som bare utfører sitt levebrød, fullstendig uten krav til etterrettelighet eller tilsvar. Slik er det ikke på andre områder i samfunnet, og slik bør det heller ikke være i sport.

                        Rette instans bør være LSK. Men også Supporterklubben bør ha tyngde og autoritet nok til å klage, såfremt klagen er saklig begrunnet. Det er det all mulig anledning til her.

                        Kommentar

                        • KEBABavSVIN
                          Seniormedlem
                          Myklebust Light
                          • Dec 2007
                          • 594

                          #13
                          Og utrette lite annet enn å fremstå som sutrete. Knudzon faller lett, og Myhre velger å kalle det filming. Big deal.
                          Merknad: Debattanten kan i innlegget over ha fremvist en rekke negative personlighetstrekk, inkludert, men ikke begrenset til, manglende intellekt, fintfølelse, dannelse, tankekraft, visdom, empati, solidaritet, rettferdighet, måtehold, og mot.

                          Kommentar

                          • knut
                            Make knut Great Again
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Dec 2006
                            • 9475

                            #14
                            Eneste jeg kan tenkte meg innen norsk fotball som kunne meldt noen inn for PFU - for så og gå seirende ut av saken, er Ketil Jarl Holen.

                            ​​​​​​LSK har ingen sak her. Derfor er det heller ingen.

                            Kommentar

                            • Kroktåa
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Feb 2015
                              • 2940

                              #15
                              Opprinnelig skrevet av KEBABavSVIN
                              Og utrette lite annet enn å fremstå som sutrete. Knudzon faller lett, og Myhre velger å kalle det filming. Big deal.
                              Du forstår ikke prinsippet her. Det er ikke uttalt som en integrert del av et innslag at Knudtzon "falt lett". Det er et to minutters eget innslag kun dedikert til at Knudtzon jukser, det slås fast som et ubestridelig faktum, mens virkeligheten er at TV-bildene ikke er egnet for å fastslå med rimelig sikkerhet om han "faller lett", at det er åpenbar filming eler juks, eller om han faktisk blir så fysisk forstyrret at han faller helt reelt. Det er en kjensgjerning at det var kontakt, og at vikingspilleren både setter beinet foran ham (uten sjanse til å nå ballen) og at han setter en arm i ryggen å ham.

                              Ved å bruke et eget innslag på dette, samt å trekke fram en annen tvilsom situasjon fra forrige kamp mellom de to lagene der det heller ikke er mulig å avgjøre ut fra bildene om det var filming eller straffe, bortsett fra at det der også var synlig kontakt, utfører Myhre et såkalt karakterdrap på Knudtzon. Dette påvirker ikke minst dommerne, som i seinere kamper antakelig kommer til å la være å blåse på liknende eller enda klarere fellinger, og endog gi ham gult kort for påstått filming. Det blir mer fritt fram for forsvarsspillere å slenge fram en fot for å forstyrre og samtidig sette en arm i ryggen på ham, fordi de får en oppfatning om at dommerne lar det passere.

                              Å mene at Knudtzon faller lett i de to situasjonen er helt ok, sjøl om jeg personlig ikke er enig. Å bruke to minutter i et redaksjonelt innslag for å utmale dette, uten at Knudtzon får anledning til å svare for seg, er journalistikk til stryk.

                              Knudtzon lever av å spille fotball. Fotball er en kommersiell virksomhet. All kommersiell virksomhet skal i prinsippet ha like konkurransevilkår. Dersom en kommentator i et redaksjonelt magasin (som Eurosport er) kommer med klare påstander om at en kommersiell aktør bedriver svindel, skal for det første den anklagede få anledning til å gi et tilsvar, og for det andre skal det være rimelig sikre bevis for at påstanden er sann. Det er det ikke i dette tilfellet.

                              Vil LSK fremstå som "sutrete"? Det er mulig at enkelte ureflekterte individer vil mene det. Men de av oss som jobber med journalistikk, og andre som også er opptatt av mest mulig like rammebetingleser for den virksomheten de driver, vil se poenget.

                              Kommentar

                              • Percy Nilegård
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Dec 2003
                                • 5146

                                #16
                                Opprinnelig skrevet av Kroktåa



                                Vil LSK fremstå som "sutrete"? Det er mulig at enkelte ureflekterte individer vil mene det. Men de av oss som jobber med journalistikk, og andre som også er opptatt av mest mulig like rammebetingleser for den virksomheten de driver, vil se poenget.
                                Greit å fastlå først som sist at folk som er uenig med deg er ureflekterte individer. Så slipper vi å kaste bort mer tid på dette. Hersketeknikkene dine holder ikke mål.
                                "Alltid blodsprengt"!
                                Fong/Macho

                                Even Nordlien

                                Kommentar

                                • DoubleHi5
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Nov 2011
                                  • 4130

                                  #17
                                  Dom som sier dom er ureflekterte, dom er ureflekterte dom!
                                  Elska þetta félag

                                  Kommentar

                                  • Kroktåa
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Feb 2015
                                    • 2940

                                    #18
                                    Opprinnelig skrevet av Percy Nilegård

                                    Greit å fastlå først som sist at folk som er uenig med deg er ureflekterte individer. Så slipper vi å kaste bort mer tid på dette. Hersketeknikkene dine holder ikke mål.
                                    Så det å kalle en meningsmotstander for sutrete er saklig, mens å påpeke at en slik karakteristikk vitner om lavt refleksjonsnivå er "hersketeknikk"? Okei... Da konkluderer vi med det, og setter punktum for den metadebatten.

                                    Klagefristen til PFU er seks måneder etter publiseringsdato.

                                    Det skal bli spennende å følge med på om Myhres raljering får som følge at Knudtzon blir ofte felt i liknende situasjoner, uten andre reaksjoner fra dommerne enn eventuelt gult kort for filming. Men jeg holder ikke pusten i påvente av at den gamle tabbekeeperen fortsetter sin "verdidebatt" og hever sitt moralske sverd over flere åpenbare forsøk på juks, Spesielt ikke om de kommer fra spillere i blått.

                                    Og vi har når engang så mye træler der bak at de fleste her allerede har "sucked it up".

                                    Kommentar

                                    • Percy Nilegård
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Dec 2003
                                      • 5146

                                      #19
                                      Noen hevdet at LSK ville framstå som sutrete. Det er ikke å kalle deg sutrete. Du får holde deg til fakta.
                                      "Alltid blodsprengt"!
                                      Fong/Macho

                                      Even Nordlien

                                      Kommentar

                                      • Kroktåa
                                        Seniormedlem
                                        Hjelp, skaff meg et liv!
                                        • Feb 2015
                                        • 2940

                                        #20
                                        Opprinnelig skrevet av Percy Nilegård
                                        Noen hevdet at LSK ville framstå som sutrete. Det er ikke å kalle deg sutrete. Du får holde deg til fakta.
                                        Fakta? Fakta er:

                                        1. Det er fullstendig umulig ut fra TV-bildene å fastslå om Knudtzon filmer eller ikke, og Eurosport har brutt et viktig punkt i VVP.
                                        2. KEBABavSVIN argumenterer "by proxy". Ved å hevde at "Og utrette lite annet enn å fremstå som sutrete" kaster han egentlig fram en påstand om at pkt. 1 er sutrete, men har ikke baller til å stå for det selv. Han later i stedet som at "noen andre" vil mene at det er sutrete.

                                        Kommentar

                                        Working...