Sesongoppkjøring 2018

Collapse
X

• Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Fugl1120
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Sep 2005
    • 3528

Opprinnelig skrevet av G-Man

Hva søren har skjedd her??? Så veldig lovende ut når han kom, men har vært i fritt fall siden. Er pr i dag på middels bedriftsfotballnivå.
    Er nok preget av tung treningsbelastning, tipper det var derfor formen også stupte i høst. Treningskamper i januar mot lag som Florø har historisk heller ikke trigget det beste ut av afrikanerne vi har hatt her. Tipper Charles får en kanonsesong i 2018.
    Lauken er vår venn!

Kommentar

• G-Man
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Sep 2011
      • 3313

Opprinnelig skrevet av Fugl1120

Er nok preget av tung treningsbelastning, tipper det var derfor formen også stupte i høst. Treningskamper i januar mot lag som Florø har historisk heller ikke trigget det beste ut av afrikanerne vi har hatt her. Tipper Charles får en kanonsesong i 2018.
      Jeg håper inderlig du har rett. Ferdighetene er der, det er det ingen tvil om, men han virker rett og slett uinteressert.

Kommentar

• Gjedda
        Seniormedlem
        Forumsadist
        • Apr 2015
        • 147

Det største problemet til Charles er den manglende målteften. Ingen mål på 890 minutter elitseriespill som sentral midtbanespiller er svakt, og hvem kunne vel trodd at vi fikk erstattet Bonke med en enda mindre målfarlig sentral midtbane spiller. En ufattelig tanke i seg selv. Til sammenlikning nettet Fredrik 1 mål per 410 minutter spilt.

Skal LSK nå sitt høytsvevende mål om å etablere seg som en topp 5 klubb i Norge de neste 4 årene, må man stille mye høyere krav til spillerne og trenerteam. Ikke bare mere målfarlige spillere, men også en helt annen pasningskvalitet enn det som ble vist i fjor, da vi klart var det laget i serien med flest feilpasninger (35,8%) ifølge tall på whoscored.com. Til sammenlikning hadde dårligste lag i Allsvenskan en feilpasningsprosent på 27 %, og laget med minst feilpasninger der var Østersund med 14,5 %. Mens hele 10 lag i Allsvenskan hadde feilpasningsprosent på under 20 % hadde kun 2 norske lag i Elitserien det. Måten vi spiller på med å ligge veldig defensivt i store deler av kampen og renske unna får ta noe av skylda, men forklarer på langt nær alt. En annen faktor som spiller inn kan nok være at balltempoet i vårt kontringspill er for ambisiøst i forhold til pasningskvalitet. Bedre pasningspill må prioriteres i treningsarbeidet. Pasningskvaliteten må opp.

Kommentar

• Playboy1
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Dec 2003
          • 2199

Vi må absolutt ha en ny sentral midtbane spiller
          inn . En som er god nok til å kunne gå rett inn i
          Første-elleveren , da hverken Charles eller Krogstad er gode nok , iallefall ikke foreløpig .

Kommentar

• vermu
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Aug 2008
            • 1729

Får håpe vi kan få inn Kristoffer Tokstad. Han kan også passe inn sentralt som den offensive løpehesten Arne ønsker.

Kommentar

• Playboy1
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Dec 2003
              • 2199

Tror ikke Tokstad vil heve laget noe særlig?
              ser ikke store kvalitets forskjellen på han og Krogstad
              heller....

men for all del , greit å komme med forslag , og jeg
              har tatt feil før
              Selv har jeg litt dårlig oversikt nå over Evt hvem som
              kan være tilgjengelig for en pris LSK kan betale?
              får bare håpe på en posetiv overraskelse da?

Kommentar

• GIFKanari
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Apr 2009
                • 8243

Opprinnelig skrevet av Gjedda
                Skal LSK nå sitt høytsvevende mål om å etablere seg som en topp 5 klubb i Norge de neste 4 årene, må man stille mye høyere krav til spillerne og trenerteam. Ikke bare mere målfarlige spillere, men også en helt annen pasningskvalitet enn det som ble vist i fjor, da vi klart var det laget i serien med flest feilpasninger (35,8%) ifølge tall på whoscored.com. Til sammenlikning hadde dårligste lag i Allsvenskan en feilpasningsprosent på 27 %, og laget med minst feilpasninger der var Østersund med 14,5 %. Mens hele 10 lag i Allsvenskan hadde feilpasningsprosent på under 20 % hadde kun 2 norske lag i Elitserien det. Måten vi spiller på med å ligge veldig defensivt i store deler av kampen og renske unna får ta noe av skylda, men forklarer på langt nær alt.
                Vil du har bedre pasningsspill må du også ønske deg en annen trener. Tvertimot forklarer måten vi spiller på mesteparten av hvorfor pasningskvaliteten er så dårlig. Amundsen i seg selv har jo nærmest som utprega mål å kvitte laget med ballen, både med langpasninger og sine frispark. Stilen i seg selv tiltrekker seg ikke gode pasningsspillere, og når man ser hvordan en spiller som Matthew (har blitt) brukt, så bidrar ikke det til at slike spillere ønsker seg hit. LSK blir ikke en klubb å regne med så lenge innstillingen er defensiv og man ikke har en mer taktisk tilnærming til både det å føre kamper (les hjemmekamper) OG ha en mer solid defensiv struktur (les bortekamper/presumptivt bedre motstand). Det blir endimensjonalt og enkelt å forholde seg til. Det store unntaket her er selvfølgelig selve cupfinalen.

Og ingen av de klubbene Erlandsen selv har likt å sammenligne seg med i sin nye inntreden spillemessig har heller en slik endimensjonal fremtoning.

Kommentar

• reka
                  Seniormedlem
                  --==FORUMRUNKER==--
                  • Aug 2005
                  • 13278

Laget trenger poeng og plasseringer, pasningskvalitet er bare av av flere faktorer som kan bringe oss dit. Gode spillere kommer til lag som kjemper i toppen og tiltrekker seg sponsorer, ikke lag som har høy pasningskvalitet og spillemessige ambisjoner. Med tilbudsstallen vi har i dag er Arneball eneste vei fremover. Allsvenskan er også et elendig sammenligningsgrunnlag, de fleste som har sett mer enn 15 minutter derfra blir slått av kontrastene til eliteserien. Vi har også store innbyrdes forskjeller i spillestil som er diktert av kunstgresset. Forelopig har vi en sesong med arne og en tittel. 100 % utelling.

Kommentar

• Gjedda
                    Seniormedlem
                    Forumsadist
                    • Apr 2015
                    • 147

Slik ståa er i norsk fotball i dag tror jeg ikke det er så dumt å se hvordan det jobbes i Sverige. De har jo både landslag og klubblag som er noen nivåer opp i forhold til oss. Norsk fotball har vært i en blindgate lenge. For mange tenker for likt, kanskje ikke så rart siden de er skolert på samme måte. Arven etter hedersmannen Drillo har blitt for tung å bære. Soneforsvar, raske omstillinger og gjennombruddskraft har liksom vært det store mantraet helt siden Drillo slo igjennom med landslaget. Og i spedd litt langpasningsangrep så var oppskriften klar på hvordan lag med mindre gode indvidualister skulle matche de beste, ja bare organiseringen var bra nok. All ære til Drillo for det han fikk til, det var en fremragende prestasjon, men problemet ble at for mye av ettertidens utvikling i norsk fotball gikk i Drillos fotspor. Selv en av landets aller største trenertaleneter, Lars Tjernås, gikk dessverre med i dragsuget. Trøsten får være at vi ihvertfall nå og da har fått gleden av Tjernås sine ferdigheter som fotballskribent og fotball analytiker.

Jeg tror Arne gjør lurt i å justere sin spillestil noe. Og skal han ta klubbens sporslige mål seriøst så mener jeg at han heller ikke har noe valg. Vi har en tendens til å spille for ensidig. Det er noe rart at Arne ikke ser seg tjent med å benytte flere varianter også i kamp. Jeg har hørt at han har testet ut på trening flere formasjoner, selv en 3' er bak er blitt forsøkt, så jeg tror ikke det er noe i veien med viljen. I mange kamper synes jeg vi veksler presshøyde og balltempo for lite, og spiller smalt selv når presset er slapt. Arne er jo en dyktig taktiker. Cupfinalen var en taktisk godbit! Mesterlig start på kampen som overrumplet Sarp fullstendig. Work very well don der Arne! Mere sånt.

Mindre av motstanders spill på egen tredjedel. Ifjor var vi det laget som hadde høyest andel av våre ballberøringer på motstanders tredjedelda 32 % av våre ballberøringer skjedde her. Det i seg selv er postivt og viser at når vi først har ballen var vi relativt sett flinkest i serien til å få ballen mye i angrepsonen. Vi var også det laget som trengte minst tid med ballbesittelse for å skape en målsjanse. Problemet er bare det at siden vi har ballen så lite i løpet av en kamp så monner det ikke nok å være flinkest til å få ballen i angrep når vi først har den. Vår motstandere har ballen så mye mer og totalt sett er ballen mer i vår tredjedel enn i motstanders tredjedel.

Man etablerer seg ikke som et topplag, heller ikke i Norge, hvis man slår bort mer enn hver tredje ball, men selvsagt er pasningskvalitet bare en av flere områder vi må bli bedre på om måloppnåelse skal nås. Spørsmålet er hvordan Arne ball kan gjøres bedre slik at sportslige mål oppnås.

Uten bredere og bedre tropp vil jeg tror at det uansett ikke går. Med et lønnsbudsjett på rundt 15 millioner til spillergruppen er ikke den sportslige satsingen godt nok økonomisk fundamentert. Vi har et dårlig utgangspunkt, både sportslig og økonomisk.

I den siste 4 års perioden 2014-2017 har vi vært Norges 8. beste lag i toppserien målt etter gjennomsnittlige plassering (9,25). Den plassen deler vi med Haugesund. I denne perioden har 11 lag spilt alle disse sesongene i den øverste divisjonen, og topp 5 listen ser slik ut med gjennomsnittlig plassering og samlet poengfangst i paranteser:

1. RBK (1,25 gjennomsnittlig plassering), (259 poeng), lønnsbudjett antakeligvis over 40 millioner
                    2. MFK (3,5), (222), lønnsbudsjett antakeligvis over 28 millioner.
                    3.Odd (4), (206), lønnsbudsjett antakeligvis over 20 millioner
                    4. SIF (4,25), (201), lønsbudsjett antakeligvis over 22 millioner
                    5. Sarp. (7), (170), lønnsbudjsett antakeligvis over 18 milliioner

Setter man opp tabellen etter samlet poengfangst er LSK fortsatt på 8. plassen og topp 5 listen er den samme. Urovekkende er det derimot at den løpende 4 års perioden tenderer nedover for LSK sitt vedkommende. Vi ser at Sarpsborg ligger endel bak de 4 andre på toppen, og har i perioden kun samlet 9 poeng mer enn LSK. Men Sarp er sånn i drivet, også økonomisk etter alle disse store spillersalgene, at de virker å være i ferd med å etablere seg i toppen, kanskje bare for en stakket stund, men noen 4 års bolker med Sarp som et topp 5 lag virker ihvertfall ikke usannsynlig akkurat nå. Brann (med et lønnsbudsjett antakeligvis over 25 millioner) er ikke med siden de ikke var med i 2015 sesongen, men har nå 2 gode sesonger bak seg og må naturlig nok regnes med som en seriøs utfordrer til å være en av landets etablerte 5 topp klubber.

Siden 16 lags toppserien ble innført i 2009 har vi bare en gang vært en topp 5 klubb, mens vi 3 ganger har vært en bunn 5 klubb. Vår gjennomsnittlige tabellplassering har i disse 9 sesongene vært 9. plass. I en løpende 4 års tabell har vi som best i denne perioden hatt en gjennomsnittlig tabellplassering på 8. plass i 4 års perioden 2012-2015. Trist, men sant.
                    Last edited by Gjedda; 17.01.2018, 12:32.

Kommentar

• gilbert
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Nov 2003
                      • 3228

Treningskampen under Marbellaoppholdet blir mot FC Rubin, 21. februar:

http://www.rb.no/lsk/eliteserien/fot.../s/5-43-683014

gilbert

Kommentar

• heidar
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Sep 2004
                        • 2131

Opprinnelig skrevet av Gjedda
                        Slik ståa er i norsk fotball i dag tror jeg ikke det er så dumt å se hvordan det jobbes i Sverige.
                        De lever fortsatt på Arne-bølgen:
                        En gang Judas, alltid Judas. 0,1 % av fansen hadde nok en gang rett.

Endelig er mørketida over.

Kommentar

• Oldtimer
                          Seniormedlem
                          Myklebust Light
                          • Feb 2011
                          • 316

Og der forsvant RB hos meg

Kommentar

• runarM
                            Seniormedlem
                            Myklebust Light
                            • Jan 2004
                            • 566

Som vanlig helt umulig å følge kampen.. :-(
                            runarM

Kommentar

• Langballa
                              Seniormedlem
                              Myklebust Light
                              • May 2014
                              • 331

weee... dro hjem tidlig fra jobben for å se kampen på rb-_- møkk!

Kommentar

• runarM
                                Seniormedlem
                                Myklebust Light
                                • Jan 2004
                                • 566

Opprinnelig skrevet av Langballa
                                weee... dro hjem tidlig fra jobben for å se kampen på rb-_- møkk!
                                Urutinert - det fungerer jo _aldri_ :-)
                                runarM

Kommentar

• McGuffy
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Jan 2004
                                  • 5104

Vi leder visst 1-0!

Kommentar

• Kanarivogel89
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • May 2006
                                    • 4686

Opprinnelig skrevet av McGuffy
                                    Vi leder visst 1-0!
                                    Moses. Tabbe av keeper visstnok

Kommentar

• McGuffy
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Jan 2004
                                      • 5104

2-0, Krogstad.

Kommentar

• Kanarivogel89
                                        Seniormedlem
                                        Hjelp, skaff meg et liv!
                                        • May 2006
                                        • 4686

For et latterlig dårlig skudd av Mathew. Av med ryggsekken, gutt!

Kommentar

• McGuffy
                                          Seniormedlem
                                          Hjelp, skaff meg et liv!
                                          • Jan 2004
                                          • 5104

Moses viser ting som tyder på at han har tatt noen steg det siste året.

Kommentar

Working...