Pengeskille i norsk fotball ?

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • RSP
    Moderator
    • Aug 2004
    • 10498

    Pengeskille i norsk fotball ?

    Se interessant artikkel i dagens RB:



    Etter min mening har journalisten flere gode, om ikke overraskende, momenter.

    La oss begynne med det positive:

    LSK har vært i toppserien i over 30 år, lengst av alle. Det tyder på klubbkultur, stayer-evner osv. Vi er seriemester 5 ganger (1959, 76, 77, 86 og 89), og cupmester 4 ganger (1977, 78, 81 og 85). (beklager oppramsingen av årstall, de fleste av dere vet jo dette).

    Se også følgende adelskalender, LSK nr. 2 ! :



    Meningen med dette bare å minne oss om at vi har tradisjoner og topp-prestasjoner i ryggen.

    Målet nå må være å nå toppen igjen, jeg er enig med RB i at LSK trenger en snarlig kanonsesong.

    For tidlig i 2005 ? Selv er jeg usikker, jeg har fått et svært god inntrykk av Uwe Rösler og Gunnar Halle: psykologi er viktig, og jeg synes at Uwe lyser av disiplin og seiersvilje. Men vi trenger et par klassespillere til, og jeg håper det jobbes seriøst på den fronten og at vi snart får noen gode nyheter også der.

    Uansett: i 2005 bør vi være med å slåss om medaljene, til og med en bronse vil være en fremgang og et godt utganspunkt for igjen å kunne ta skrittet helt til topps !
  • Bolsen3
    Seniormedlem
    Myklebust Light
    • Jan 2004
    • 1061

    #2
    Det er så jævlig dritt at pengene styrer fotballen til en sånn grad... La oss for all del håpe at denne utviklingen ikke fortsetter videre i Norge!! Det kan se tungt ut, men som nevnt i artikkelen: vif og brann har lange tradisjoner for å drite på draget... La oss håpe det ikke stopper nå...

    For LSK sin del, så må det som nevnt en god sesong til veldig snart for at vi skal kunne henge med. Vi hadde en gylden mulighet i 2002, men alle husker jo hvordan det gikk.. Selv har jeg tro på LSK anno 2005, med et par kloke forsterkninger er jeg sikker på at vi havner på topp 4!

    Kommentar

    • Ola
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Dec 2003
      • 1651

      #3
      - jeg er delvis enig, forskjellen på min mening og RB's er at jeg faktisk tror LSK kommer til å være blandt en kraftig femmer som kommer til å dominere de kommende 10 årene.

      Jeg tror at LSK, Viking, sammen med nevnte RBK, Brann og VIF - vil danne eliten som vil ligge der oppe i toppen. (For øvrig de samme 5 lagene som topper "maraton-tabellen" all time, og DET er ikke tilfeldig)

      Husk at vi EIER vår egen stadion. En stadion som har et kommersielt inntektsgrunnlag på mange millioner pr år. Vi har et publikumsnedslagsfelt på over 300.000 mennesker i kjerneområdet.

      Vi har historikken og tradisjonen. Ikke undervurder den. Vi er med.

      god helg! Måtte Svingers og Chelski tape i helgen.

      Kommentar

      • Do'h
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Dec 2004
        • 1891

        #4
        Jeg trur at vif bare er en flopp som snart er nede på engen nivå igjen.
        Lsk og Brann trur jeg vil dominere om noen år!

        Tottenham gruser Chelsea, hvis Defoe er tilbake blir det DENG.
        LSK FOR GULL 2006

        Kommentar

        • bøllefrø
          Seniormedlem
          Myklebust Light
          • Sep 2004
          • 462

          #5
          Selvfølgelig vil det være pengene som skiller i fremtiden. Alle europeiske land, kanskje med unntak av Island, har sterkt skille mellom noen få med masse penger og resten som er tilnærmet amatører. det er egentlig bare i england at man har en relativt jevn serie (bunnlagene i spania eller italia er ikke akkurat stjernelag med god økonomi).

          Jeg tror dette har vært forsinket i Norge fordi en hel haug lag (deriblant LSK), gikk på trynet på nittitallet og måtte bygge seg opp igjen. Jeg tror at de lagene som nå tar det økonomiske steget (og det er dessverre RBK, VIF og Brann, kanskje også Viking, men det vil jeg se først) kommer til å skaffe seg et forsprang - særlig gjennom Royal matchingen de 4 første får. det er utrolig synd hvis vi blir parkert på sidelinja nå i denne tiden her, og jeg frikter ikke at det skjer.

          Vi har en topp stadion, vi har et rimelig stort budsjett (OK, de tre største er i særklasse med enten bankformuer eller investorer - og ja, det er ingen som har en "bedre" investor enn john fredriksen) og vi begynner å få god tilstrømning av publikum. Vi mangler egentlig bare den siste biten på økonomi, det som gjør at vi kan være med og fighte om spillere som koster 5 mill og oppover. For nå begynner det å bli så store penger ute og går, at forskjellen på en andre eller femteplass kanskje ikke er så stor i poeng, men utgjør et hav av forskjell i penger.

          Men jeg tror vi kan være med i topp 3-4, og på sikt utfordre i toppen. Tror vi skal være så realistiske, og ikke håpe på en 100% flyt sesong a la 2001.

          Og for å si det sånn; hvis vi klarer å komme oss på 3. eller 4. plass i 2005, og kanskje også klå et eller flere av de andre topplagene på åråsen - da er jeg umåtelig mere fornøyd enn jeg var i fjor. For makan til uengasjerende sesong som 2004 skal man lete lenge etter. Måtte isåfall være under Ove Rundberg.....

          Og i morgen banker liverpool united med "nando" på laget! det er så utrolig bra!

          Kommentar

          • VallerudKanari
            Seniormedlem
            Myklebust Light
            • Dec 2004
            • 308

            #6
            Bøllefrø sier egentlig i klartekst hvordan det ligger an... Pengeskillet er der, Norge kommer som kjent en stund etter resten av Europa på mange områder. LSK har nok likevel alle muligheter til å klore seg fast på øvre halvdel av toppdivisjonen, men da må alle ledd være med å dra. Det være seg eiere, ledere, ansatte og ikke minst aktive og engasjerte supportere!

            Tror selv at 2005 vil bli en "ta og føle på"-sesong, spesiellt med tanke på trenerskifte.

            Og bøllefrø: Tar du med Etterstad er vi fler med gult flagg i området...!
            Mangeårig sesongkortinnehaver- TO kort fra 2013!

            Kommentar

            • Torshovkanari
              Seniormedlem
              Forumsadist
              • Jan 2005
              • 102

              #7
              Jeg vifter febrilsk med flagget mitt her på Torshov, så er fler av oss her på østkanten..

              Kommentar

              • bøllefrø
                Seniormedlem
                Myklebust Light
                • Sep 2004
                • 462

                #8
                det er bra vi er flere! neste gang vi slår bydelslaget (kommer nok i år tenker jeg) får vi henge ut alle gule og svarte flagg!

                Kommentar

                • HSft
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Dec 2004
                  • 6075

                  #9
                  Her henger det gult når vi slår bartelaget.

                  Kommentar

                  • Do'h
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Dec 2004
                    • 1891

                    #10
                    Slår vi vif i år skal vi faen meg ta buss rundt hele oslo med åpne vinduer og synge sanger... med masse lsk flagg etter oss... et tog rett og slett :wink:
                    LSK FOR GULL 2006

                    Kommentar

                    • Torshovkanari
                      Seniormedlem
                      Forumsadist
                      • Jan 2005
                      • 102

                      #11
                      hehe...er SÅ med på det!

                      Kommentar

                      • RSP
                        Moderator
                        • Aug 2004
                        • 10498

                        #12
                        En ny link om samme tema:



                        Ingen tvil om at investorkroner betyr mye..tenk bare på hvor Vålerenga hadde vært uten John Fredriksen - konkurs !

                        La oss håpe at LSK klarer å skaffe et par gode forsterkninger, og kan være med blant de 3-4 beste i 2005.

                        Kommentar

                        • Leif A
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Dec 2003
                          • 3962

                          #13
                          Det er helt klart et pengeskille på vei inn i norsk fotball, og det har det vært lenge.
                          Og da blir det en stor utfordring at Norge er ett lite land i verden med bare 4,6 mill innbyggere. Tilgangen på publikummere som er villig til å betale ett par hundrelapper hver eneste uke for å se tidvis kjedelig fotball. Da regner jeg selvfølgelig ikke med de av oss som har vært så heldige at vi ble født med de genene som skal til for å kunne leve seg skikkelig inn i det som skjer.

                          Alternativet for å kunne henge med i toppen blir da enten å sørge for at man har en velfungerende rekruttering og "utdanning" av talenter, slik som f.eks. Skeid, eller å ha økonomisk trygghet til å kunne kjøpe inn gode etablerte spillere. Det siste vil i denne sammenheng være det mest aktuelle for LSK dersom man er ute etter suksess på kort sikt.
                          Med et tilskuersnitt på ca 7500 pr kamp vil man ligge 10000 under de lag man ønsker å konkurrere med. Ergo trenger man en rik onkel og/eller tilgang på sponsorer som er villig til å spytte inn så det monner.

                          Når det gjelder rike onkler, så er man avhengig av at den/de det gjelder faktisk har følelser for klubben, slik Per Berg har. Ulempen er selvfølgelig at rike onkler har en smertegrense som varierer med hvor sterke følelser de har for klubben.

                          Når det gjelder sponsorer, så vil betalingsvilligheten være avhengig av hvor mye positiv profilering de vil kunne oppnå ved å gå inn i et samarbeid. Og da blir det en forskjell når LSK omtales 71 ganger i mediene, mot f.eks VIF som omtales 320 ganger og lagene har tilhold i relativt kort avstand til hverandre. (Kilde: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=263020)

                          Skal LSK kunne klare å henge med i pengegaloppen, så er man først nødt til å kunne levere resultater, eller komme opp med noe annet som profilerer klubben positivt. Det siste har allerede startet i og med avtalen med Kreftforeningen. Det første må vi foreløpig vente på.
                          Knurr...

                          Kommentar

                          Working...