Sesongen 2020
Collapse
X
-
Kan fort skje. Start har Enga borte i siste, Mjøndalen har Aafk hjemme. Poeng for Mjøndalen mot RBK ikveld kan faktisk være avgjørende for hvor lagene spiller neste sesong.Kommentar
-
Kommentar
-
(Og ref tidligere i tråden: Ja, jeg ønsker Ramsland og Lennartsson til akkurat det samme veldig varme stedet)...Kommentar
-
Jeg ønsker også Start ned, men hadde det ikke vært mer gunstig med tanke på neste år om det var Godset som røyk? Om ikke Start rykker ned i år gjør de det neste år, da har vi i tillegg Mjøndalen og Sandefjord som helt klare nedrykkskandidater. Og det kan jo være med på å gjøre neste år litt mer behagelig.👍 1Kommentar
-
Jeg ønsker også Start ned, men hadde det ikke vært mer gunstig med tanke på neste år om det var Godset som røyk? Om ikke Start rykker ned i år gjør de det neste år, da har vi i tillegg Mjøndalen og Sandefjord som helt klare nedrykkskandidater. Og det kan jo være med på å gjøre neste år litt mer behagelig.
En klubb av LSKs størrelse skal klare Eliteserien uavhengig av hvilke andre lag som befinner seg der.Kommentar
-
Scorer få mål og trenger mange sjanser for å få mål. Dette er LSK anno 2020 og det har vært det mest markante kjennetegnet på LSK i sesongene 2017, 2018, 2019 og 2020.
I 2018 scoret LSK 34 seriemål og var med det det tredje minstscorende laget i elitserien. Den gang var Glimt det nest minstscorende laget med 32 mål. I 2019 scoret LSK 32 seriemål og tok over plassen til Glimt som seriens nest minst scorende lag mens Glimt derimot scoret 64 mål og ble nest mestscorende lag. Og i år vet man at Glimt på nivået over har scoret mer enn dobbelt så mye som LSK. Vi er et veldig lite målfarlig lag. Det er der hovedbekymringen er og hovedoppmerksomheten fremover bør ligge. Det er det LSK må prøve å gjøre noe drastisk med. Og da blir fokus på utskiftinger av backer som er omtrent like gode så utrolig smått. Kraftigere lut må til.
Ser man på tallene over litt tid, ihvertfall mer enn de siste 10 årene så har et direkte opprykkslag scoret i snitt mer enn 60 mål og sluppet inn mer enn 32 mål. Det er målestokken LSK 2020 selvfølgelig vurderes opp mot. Vi skiller oss ut i negativ forstand som lite målfarlige og i positiv forstand som et bra forsvarslag. Deretter kan man begynne å dissekkere sesongen ned på detaljnivå og se på hver enkelt spillers involveringer og sammenlikne feilrate og suksessrate med andre lags spillere både med hensyn til individ ferdigheter og relasjonelle ferdigheter. Selvsagt er det en kjempeviktig jobb, og som bør være veldig styrende for hvem man ønsker å ha med videre. Likevel den aller viktigste jobben nå er som sagt å få angrepsfotballen til LSK å sitte. Og da må man også begynneå hamre løs på strukturen og ikke se seg blind på enkeltspillere. Hvorfor er for eksempel TLO en middels avslutter i LSK drakt mens han var en god avslutter i Tromsø drakt. Og enda mer tragisk, jeg har ikke tiltro til at noen annen i dagens tropp er noen bedre spiss enn TLO. For meg er det klart nok at man i alle lagdeler har en manko på gode avsluttere og mest prekært er det selvfølgelig i de fremste rekker.
Litt interessant er det å se på tallene på hvordan opprykkslagene gjorde det i sesongen etter, da det gir en viss indikasjon på hvordan nivåforskjellen mellom de to divisjonene er. Slike indikasjoner er vel kansje det nærmeste man kommer en nogenlunde objektiv vurdering av nivåforskjellen. For verifikasjon eller falsifikasjon av ulike påstander i faget fotballsynsing er det jo bare å glemme. Benytter man tallene for de siste 10 årene har et direkte opprykkslag scoret i snitt 21 mål mindre og sluppet inn 17 mål mer i sesongen etter. Mens et direkte nedrykkslag har scoret 24 mål mer og sluppet inn 20 mål færre. Legger man dette til grunn ville LSK nå stått med målforskjellen 27-42 i ES. Indikerer et middels godt forsvarslag i ES, men et elendig angrepslag.
Kommentar
-
Jeg ønsker også Start ned, men hadde det ikke vært mer gunstig med tanke på neste år om det var Godset som røyk? Om ikke Start rykker ned i år gjør de det neste år, da har vi i tillegg Mjøndalen og Sandefjord som helt klare nedrykkskandidater. Og det kan jo være med på å gjøre neste år litt mer behagelig.
Uansett er dette snøen som falt i fjor og det vil sikkert være forskjellige oppfatninger. Det hjelper oss uansett lite å rette blikket bakover, bortsett fra å sørge for at de samme feilene ikke blitt gjentatt. Nå får vi tro og håpe at det sakte, men sikkert er i ferd med å bygges en ny og sterk vinnerkultur på Åråsen!
Når det gjelder hvilke lag man måtte ønske ned, synes jeg det er helt greit med et eliteserielag på sørlandet, Jeg synes heller ikke Start er noen usympatisk klubb, slik flere andre klubber må sies å være. I min bok er det langt mindre naturlig at det skal være topplag på steder som Drammen, Mjøndalen og Bærum, for å holde oss til Oslo-området. Her er det nok med toppklubben på Romerike og den innimellom irriterende oppkomlingen fra bydelen!
God 2021!Elska þetta félag👍 4Kommentar
-
DG har som du skriver gjort en god defensiv jobb, og er en konsekvens av at defensiv trygghet vektlegges så høyt. I begynnelsen av sesongen virket det som om Bakke hadde tenkt å prioritere offensivt spill, men det virket som han fikk kalde føtter etter Sogndal tapet. Etter det turde han ikke lenger å forsøke å utvikle et mer offensivt spill, men valgte å prioritere trygghet bakover. Der og da ble prosjektet om å utvikle et mer angrepsvillig LSK lagt på is....
Jeg deler din bekymring for at vi skal spille på samme måte i ES neste år. Lag har forsøkt å forsvare seg til ny kontrakt før, og noen har lykkes med det - men over tid blir det alltid nedrykkskamp, og til slutt går det galt.
Hva vi gjør neste år kommer helt an på hvor langsiktig perspektiv klubben har. Hvilke spillere vi henter vil fortelle mye om det. Jeg liker f.eks signalet med at vi vurderer Dragsnes, som har vært en offensiv bidragsyter på et enda mer baktungt lag enn oss. I tillegg må det skje noe på midten, hvor det går altfor mye på tvers, frem og tilbake, og tildels bakover. Vi gir alltid motstander tid til å komme i balanse før vi (i beste fall) går fremover.
For å begeistre må det angripes. Jeg husker f.eks Hamrens RBK som vant stort sett alle kamper 1-0, men hvor til og med egne supportere begynte å pipe fordi det var mer spennende å se maling tørke enn å betrakte eget lag.
👍 1Kommentar
-
👍 1Kommentar
-
Jeg ønsker også Start ned, men hadde det ikke vært mer gunstig med tanke på neste år om det var Godset som røyk? Om ikke Start rykker ned i år gjør de det neste år, da har vi i tillegg Mjøndalen og Sandefjord som helt klare nedrykkskandidater. Og det kan jo være med på å gjøre neste år litt mer behagelig.Kommentar
-
👍 5Kommentar
Kommentar