Rösler vil gi talentene sjansen
VALLHALL (VG Nett) (Lillestrøm – Start 4-2) Lillestrøm-trener Uwe Rösler vil gi unge spillere mulighet til å spille seg inn på laget. Men i Vallhall var det landslagsuttatte Espen Søgård som tok ansvar.
Av CHRISTIAN F. BRÆNDSHØI
FERSK TRENER: Lillestrøms ferske trener Uwe Rösler gir talentene muligheten i treningskampene før sesongstart.
RESULTATER
Ham-Kam – Stabæk 2-2
Fredrikstad – IFK Göteborg 1-1
Lyn – Vålerenga 0-2
Aalesund – Hødd 5-1
Lillestrøm – Start 4-2
Scoringsvarsel på din mobil!
Klikk her - scoringsvarsel for 448 lag!
Start holdt godt følge med Lillestrøm i starten av dagens treningskamp i Vallhall. Anført av en teknisk god Kristoffer Hæstad dominerte Start spillet i begynnelsen av kampen. Etter hvert raknet det imidlertid mer og mer for sørlendingene.
- I dag møter vi et lag vi absolutt bør matche, men vi leverer dessverre en forestilling langt under pari, sier en skuffet Tom Nordlie til VG Nett.
27 minutter ut i første omgang ble Start snytt for et soleklart straffespark da Bård Borgersen ble holdt inne i Lillestrøm-feltet. Lillestrøm kontret, og Eirik Soltvedt satte ballen iskaldt i mål.
- Vi ønsker å være gode på kontringer, og spilte veldig godt kontringsspill gjennom hele kampen. Men vi har mye å gå på, sier Lillestrøm-trener Uwe Rösler.
Gir talentene sjansen
Rösler slapp innpå unggutten Andreas Castilla i andre omgang, og signaliserer allerede nå at han vil gi unge spillere muligheten til å spille seg inn på laget.
- Jeg vil ikke si noe om andre treneres filosofi på dette området. For min egen del vil jeg si at vi ønsker å skape spillere, sier Rösler på spørsmål om han er forskjellig fra forgjengeren Arne Erlandsen på dette området.
- Jeg er åpen for å teste unge spillere, men jeg kan bare åpne døra, de må selv gå over terskelen, sier tyskeren som er i oppkjøringen til sin første sesong som trener.
Lillestrøm tok etter hvert helt over, og i andre omgang var det bare ett lag på banen - til det gjensto ti minutter. Midtstopper Pål Steffen Andresen satte inn 2-0 før landslagsaktuelle Espen Søgård banket inn 3-0 via en Start-spiller. 4-0 kom ved samme mann på et nydelig langskudd.
- Espen viste hvorfor han er tatt ut på landslaget, sier Rösler, som legger til at han er skuffet over at laget ikke holdt konsentrasjonen helt inn.
Start reduserte
Starts Marius Johnsen slapp nemlig meget lett til inne i Lillestrøm-feltet da han satte inn 1-4 fra kort hold omtrent litt pver midtveis i 2. omgang.
Den samme Johnsen headet inn 2-4 få minutter før slutt etter at Start på ny hadde overtatt initiativet i kampen.
- Vi taper kampen på midten, selv om Kristoffer Hæstad bet bra fra seg, sier Nordlie. Overraskende nok kunne han konstatere at sørlendingene var farlige på dødballer mot vanligvis svært luftsterke Lillestrøm.
Kommentar