Ikke enig i det. Jeg likte også Haraldsson godt det halvåret han var her, men jeg tror at hvis motivasjonen var sviktende den gangen, kommer han ikke til å ha den mentaliteten vi krever denne gangen heller. Ærlig sak å ikke ville satse så hardt lenger, absolutt, men jeg vil heller ha ambisiøse spillere som jobber hver dag for å bli så gode de kan.
Sesongen 2021
Collapse
X
-
-
Jeg er uenig, primært fordi jeg misliker det kortsiktige perspektivet. Når vi endelig har klart å bygge opp en god økonomi igjen gjennom mange år med frugalitet og fornuftig styring (tenk over hvor mange år det faktisk er siden kjøpe- og lønnsfesten på slutten av 2000-tallet, og hvor lenge vi har sliti med etterdønningene) så vil jeg ikke se det kjørt i grøfta fordi man plutselig skal gå for seriegull etter en ekstremt god første halvdel av sesongen.
Forøvrig synes jeg høyresiden vår er godt dekka av kombinasjonen DG/Svendsen, selv om det hadde vært kjempefint å ha en spiller som hadde både de solide lagspiller-kvalitetene til DG og x-faktoren til Svendsen. Men med Helland i bakhånd så kan jeg ikke se at vi skulle brukt penger på den siden i det hele tatt. På spiss-plass er "problemet" at vi har en spiss som bøtter inn mål, og med mindre vi hadde slengt oss med i kampen om Ronaldo så ville enhver erstatning kommet inn som utfordrer. Og å bruke masse penger på en utfordrer når vi har et talent vi ønsker å dyrke på plassen bak TLO ville betydd å grave i lommeboka for en bedre reserve, og samtidig skyve et investeringsobjekt/fremtidig klubbhelt ut i kulda.
Etter kjøpet av Petterson (som dekket et uttalt behov i troppen) så kan jeg ikke se at vi har noen plasser som det er verdt å bruke penger på i dette vinduet. En skade på TLO (eller Gud forby, Hedenstad) er det nærmeste vi kommer "katastrofalt", og i førstnevnte tilfelle så er jeg villig til å la det være Braut sin sjanse til å ta steget. Og hvis han ikke gjør det og vi synker litt på tabellen så rykker vi uansett ikke ned, vi har fremdeles en tropp som fungerer som gruppe og lag, et godt utgangspunkt for neste år og veldig god tid til å gjøre et fornuftig og overveid kjøp av ny spiss.
Vi rykker ikke ned i år, sannsynligvis ender vi på øvre halvdel av tabellen. Vi har flere spennende fremtidige salgsobjekter i klubben og økonomien er generelt på stell. Stemninga rundt klubben er bedre enn på veldig mange år. Kort oppsummert er vi en så god posisjon som vi kunne håpe å være i to år etter et nedrykk som var klimakset for en flere år lang krise. Jeg ønsker overhodet ikke at man skal risikere den gode posisjonen for kortsiktige gevinster med relativt dårlige odds. Jeg mener ikke at vi skal bli passive og "fornøyde" med å være en middelhavsfarer, bare at vi skal være tålmodige nok til å holde oss til den langsiktige planen som akkurat nå ser ut til å levere etter forventninger og forhåpninger.👍 2Kommentar
-
Expected Goals data for the Norway Eliteserien - including xG, xG Against (Conceded), and xG at home and away. Stats use advanced xG modelling for the Eliteserien.
6. plass på total xG. 9. plass hjemme, 2. plass borte
9. plass på total xGa. 9. plass hjemme, 12. plass borte (lavere plassering er bedre).
xG per kamp er 1,56. 1,56 expected goals x 17 kamper = 26,52 mål. Fasit er 26 scorede mål.
xGA per kamp er 1,41. 1,41 Expected Goals Agains x 17 kamper = 23,97 mål imot. Fasit er 19 baklengs.
Vil ikke si dette lyver for mye. Litt heldige med antall baklengs. xG og xGA kommer jo så å si aldri til å korrelere helt med tabellposisjon, men er en god indikator på hvor godt betalt et lag har fått.Kommentar
-
Dette bekrefter vel snarere at vi har fått litt godt betalt (om ikke veldig godt) Tatt i betraktning av at vi bare unntaksvis har vunnet kamper med mer enn 1 mål kunne 5 ekstra baklengs kostet temmelig mange poeng. Det er også greit i slike sammenhenger å huske på når sjansene er skapt. I en del kamper har vi tatt ledelsen mot spillets gang, selv om det motsatte også har skjedd.
xG i mot så er 4,9 av totalt 19,9 på de to første matchene.
I følge fotmob.com sin xG så har vi scoret ett mål mer enn forventet og sluppet inn ett mål mindre enn forventet. Det er kun to lag som har bedre expected goals conceded enn oss, men vi er kun nr 7 på expected goals.
Verdt å merke seg er at denne statistikken har bedret seg gjennom sesongen.
Mot MIF hadde vi xG på 2.05 og xGa på 1.05
Mot haugesund xG 0.64 og xGa 0.30
Mot B/G xG 0.37 og xGa 1.45
Mot Sandefjord xG 2.15 xGa 0.82
Mot Sarpsborg xG 1.35 xGa 0.71
Mot Stabæk xG 1.67 xGa 0.57
Mot Molde xG 2.63 xGa 0.98
Mot vif xG 1.23 xGa 2.75
Totalt på disse matchene har vi da tatt 15 poeng, utifra xG for og imot har vi tatt færre enn vi hadde fortjent ettersom vi burde ha vunnet mot både sandefjord og molde og tapt mot de unevnelige.👍 2Kommentar
-
Hvis vi går inn på individuell xG så ser vi at Thomas Lehne Olsen overscorer, mens samtlige andre på laget ligger under. Lehne har xG på 9,3 mens Åsen har 3,4 og Kairinen 1,8.
xG i mot så er 4,9 av totalt 19,9 på de to første matchene.
I følge fotmob.com sin xG så har vi scoret ett mål mer enn forventet og sluppet inn ett mål mindre enn forventet. Det er kun to lag som har bedre expected goals conceded enn oss, men vi er kun nr 7 på expected goals.
Verdt å merke seg er at denne statistikken har bedret seg gjennom sesongen.
Mot MIF hadde vi xG på 2.05 og xGa på 1.05
Mot haugesund xG 0.64 og xGa 0.30
Mot B/G xG 0.37 og xGa 1.45
Mot Sandefjord xG 2.15 xGa 0.82
Mot Sarpsborg xG 1.35 xGa 0.71
Mot Stabæk xG 1.67 xGa 0.57
Mot Molde xG 2.63 xGa 0.98
Mot vif xG 1.23 xGa 2.75
Totalt på disse matchene har vi da tatt 15 poeng, utifra xG for og imot har vi tatt færre enn vi hadde fortjent ettersom vi burde ha vunnet mot både sandefjord og molde og tapt mot de unevnelige.
Det er selvfølgelig mest korrekt å se på enkeltkamper. Man må da se på alle enkeltkamper. Problemet med XG er at to lag aldri ville få identisk XG. Haugesund 0,64 vs 0,30 kunne feks utmerket godt endt uavgjort basert på XG. Det samme Gjelder Sarp. Uavgjorte kamper stjeler poeng.👍 1Kommentar
-
Miin kommentar var basert på footystats XG. Den tilsa at vi har scoret 1 "for lite", og sluppet inn 5 "for lite". Det er liten tvil om at DET ville gitt utslag i poengfangsten.
Det er selvfølgelig mest korrekt å se på enkeltkamper. Man må da se på alle enkeltkamper. Problemet med XG er at to lag aldri ville få identisk XG. Haugesund 0,64 vs 0,30 kunne feks utmerket godt endt uavgjort basert på XG. Det samme Gjelder Sarp. Uavgjorte kamper stjeler poeng.
Men liten tvil om at både molde og sandefjord burde endt med seier til ossKommentar
-
👍 1Kommentar
-
Når det er sagt, vi har vært bunnsolide defensivt (bortsett fra 2 første kamper), og det har lagt fundamentet for en god plassering. Offensivt har vi sjelden vært veldig gode over tid, men har vist sambafotball i små øyeblikk. Vårt litt grå offensive spill slik det har framstått i mer enn halvparten av tiden (ikke mer enn halvparten av kampene, men mye av tiden i de fleste kampene) bidrar nok til at mange opplever at vi ligger høyere opp en vi "fortjener". Det er et velkjent fenomen at man skaper sin egen flaks. Vi har vært gode, og litt heldige i enkeltsituasjoner. Vi har nok ikke vært det mest sjarmerende laget i toppen hvis man skal ta av seg supporterbrillene et øyeblikk, og jeg forstår godt hvis enkelte mener at vi ligger høyere på tabellen enn den spillet vi presterer tilsier. På den annen side - tabellen lyver ikke.👍 1Kommentar
-
"Knut-André har vist at han er en god keeper med erfaring. Han har kommet inn og bidratt til gode treninger, og jeg tror han kommer til å gjøre det bra. Jeg skal gi ham all den støtten jeg kan."👍 1Kommentar
-
Virkelig et slag i trynet dette med skaden til Mads. Han har vært en av de beste i serien denne sesongen, og kanskje den keeperen som har vært viktigst for eget lag.
Skjærstein er uerfaren på dette nivået, men han virker som en uredd type. Han er visstnok god i feltet og god med ballen i beina. At dette trekkes frem kan jo tyde på at han er noe svakere på strek og i en mot en. Bare å krysse fingrene.👍 1Kommentar
-
Ufattelig kjedelig at smultringen må ut, han sprer ro på en måte vi ikke har hatt bak der siden bestefar Reitmaier. Det eneste jeg har sett av Skjærstein var 0-0 borte mot Stovner på tv'n, skuffende svak kamp vi styrte men fikk noen stygge brudd imot i, Skjærstein hadde minst 2 redninger fra kloss hold jeg nærmest så gå i mål, fikk ikke med meg stort av dirigering og tydelighet gjennom tv'n men de redningene tilsier matchvinneregenskaper sjøl om han nå skal 3 divisjoner opp.👍 1Kommentar
-
Når KAS trekker på seg den vakre trøya, er han helt og holdent en fugl. Vi skal støtte ham helhjertet, hele tida, og til og med ha romslighet for litt nervøsitet og en feil eller to. Om det fører til baklengs, skal vi ikke kappe huet av ham, men støtte ham enda mer høylytt videre. Vi har rutine og trygghet der bak i Petty og Granitten, og Norges beste duellspiller i Beistet. Jeg føler meg trygg på at dette kommer til å gå bra!👍 12Kommentar
-
Det kommer til å gå helt fint, tror jeg. Det er ikke noen uprøvd junior eller lånespiller fra Molde vi slipper utpå der. Han har tross alt spilt fast på et bra OBOS-lag i flere år. Vi får kanskje ikke matchvinneregenskapene til Mads, han er en stødig og rutinert fyr.👍 7Kommentar
-
Veldig kjedelig, men ikke snakk om så alt for mange kamper. Han er ventet tilbake før det aller tøffeste kampprogrammet også. Skjærstein var en god obos keeper, ingenting som tilsier at han ikke kan gjøre en jobb i ES. Av sentralinja så er vel kanskje keeperposisjonen den posisjonen hvor det er minst kritisk med skade. Eneste utfordringen er evt samspill med forsvar.Kommentar
-
Vi skulle hatt poeng mot Viking, og seier mot Molde og Sandefjord. XG tilsier til gjengjeld at vi skulle ha spilt uavgjort mot TIL og RBK, og tapt mot Enga.Hvis man lar være å runde av XG, vil du få et lag med overvekt i samtlige kamper (altså ingen uavgjorte). LSK har hatt høyere XG enn motstanderen i 11 av kampene, som ville tilsi 33 poeng hvis man aldri spilte uavgjort.hjemme borte XG Mål Forv.res(XG) Kommentar Godset LSK 3,38 1,47 3 1 3 1 Som fortjent LSK Viking 1,56 1,5 1 3 2 2 Dårlig betalt LSK Odd 1,13 0,34 1 0 1 0 ok Kristiansund LSK 2,13 1,44 1 0 2 1 Som fortjent, men dårlig betalt LSK Haugesund 2,57 0,65 2 1 3 1 Fortjent, men dårlig betalt TIL LSK 0,59 0,94 1 2 1 1 Fortjent, men godt betalt LSK RBK 0,54 0,93 2 0 1 1 Heldige, godt betalt Brann LSK 1,41 1,07 1 1 1 1 Heldige, godt betalt LSK MIF 1,8 0,35 2 1 2 0 Fortjent, men dårlig betalt VIF LSK 2,75 1,23 2 2 3 1 Direkte heldige LSK Molde 2,63 0,98 1 1 3 1 Dårlig betalt Stabæk LSK 0,57 1,67 2 3 1 2 Fortjent, godt betalt for begge LSK S08 1,35 0,71 2 0 1 1 Fortjent, men godt betalt Sandefjord LSK 0,82 2,15 1 1 1 2 Dårlig betalt LSK Glimt 0,37 1,45 0 1 0 1 ok Haugesund LSK 0,3 0,64 0 3 0 1 Fortjent, men godt betalt Mif LSK 1,05 2,05 1 2 1 2 ok
Fotmob angir også "Store sjanser" per kamp. Her er de veldig konservative, ingen lag har skapt mer enn 2 store sjanser i en kamp hvor LSK er involvert. Det mest ekstreme er Haugesund kampen, hvor de har telt en stor sjanse til hvert lag. Straffespark er tydeligvis ikke definert som en stor sjanse i denne sammenhengen... Basert på sjansetellingen skulle vi hatt 28 poeng, hvor vi feks skulle slått Viking og Kristiansund, og bare tapt for Godset. Derimot ville vi hatt ikke mindre enn 10 uavgjorte kamper, deriblant 4 siste. Dette er et naturlig utslag når alle lag har skapt 0, 1 eller 2 sjanser i en kamp i flg Fotmob. Statistikken gir et godt supplement til XG, men forteller mindre om hvordan kampene har sett ut. Verdt å merke seg at de kun har telt 30 store sjanser totalt i LSKs kamper, og 18 av dem har vært i vår favør.
Hva er da konklusjonen?
Basert på Fotmob sin XG har vi ikke vært spesielt heldige, og ligger ikke for høyt oppe på tabellen. Det vil variere noe fra kamp til kamp, men jevner seg ut i lengden. Vi har fått akkurat like mange poeng som man kunne forvente ut i fra XG. Nå kan XG være misvisende på mange måter. Hvis man har veldig mange ubetydelige sjanser kan XG i sum bli høyere enn om man lager to sjanser, som til gjengjeld er feite. Enga beleiret oss i 45 minutter, men skapte først og fremst mange halvsjanser. Fotmob hadde 2-2 i store sjanser i denne kampen. En annen ting som kan føre til at XG avviker fra følelsen man sitter igjen med er om scoringer kommer mot spillets gang. Dette skjedde til en viss grad mot S08. Vi hadde brukbar åpning, men var i ferd med å miste initiativet da vi endelig fikk hull på byllen. S08 kunne fort tatt ledelsen i forkant, og da ville nok også resten av kampen sett anerledes ut.
Ved å gå gjennom tallene, sitter jeg igjen med at vi fortjener å ligge der vi ligger. Det er mange av kampene som kunne ha vippet annerledes, men vi har i sum ikke vært spesielt heldige. Inntrykket som en del har hatt (undertegnede inkludert) om at vi har vært litt heldige kan nok kobles mer til hvordan kampene har blitt spilt. Dette vises tydelig i lagstatistikkene. Vi har en 13. plass når det gjelder vellykkede pasninger, med nesten halvparten så mange som Glimt, Vi ligger på 11. plass i possession. Vi ligger på 7 plass når det gjelder XG, som heller ikke tilsier en topplassering på tabellen. Til gjengjeld har vi vært svært gode på noen områder. Vi slipper inn ekstremt lite mål (2. plass), er 3. best på XGA, 3 best på offensive gjenvinninger.
Selv om det nok innimellom hadde gitt en noe bedre magefølelse i kampene om vi hadde dominert mer spillemessig, er det ikke sikkert at det hadde gitt en bedre poenghøst. Våre gode resultater basert på defensiv trygghet og et effektivt høyt press når vi først presser høyt (ref gjenvinninger). Hadde vi presset høyt hele tiden hadde det sannsynligvis gjort oss mer sårbare bakover, og muligens gjort oss mindre effektive da høyt press er ganske krevende fysisk.👍 12Kommentar
-
Start tapte mot kåffa i går og enga rundspilles i Sandefjord. Så var ikke helgen helt håpløs fotballmessig allikevel.👍 4Kommentar
-
-
👍 4Kommentar
Kommentar