september 2007

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • 65`an
    Medlem
    Møteplager
    • Apr 2006
    • 70

Nyhetstråd september 2007

Alt som er nytt om Fugla og som har allmenn interesse skal i denne tråden.
    Det forventes at alle (i hvert fall de som sender innlegg) til enhver tid holder seg oppdatert på nyhetstråden. Idéen er at lettvekts-brukere skal kunne få med seg det meste som er viktige nyheter og informasjon om Fugla uten å måtte lese en eneste annen tråd.
    I tillegg er tråden til hjelp for oss andre slik at vi slipper å kopiere inn nyhetssaker eller gi samme informasjon i mange tråder.

Andre tråder brukes til detalj- og nisjéinformasjon og ikke minst utallige diskusjoner og debatter.

Vi ønsker mer av dette:
    • TV-klipp
    • Referat fra notiser som bare fins i papirversjonen av avisen
    • Egenproduserte nyheter som treningsrapporter eller informasjon om nye/solgte spillere.
    • Referat fra TV, som f.eks. TV2-sporten
    • Rettelser og feil i andre nyhetsartikler
    • Faktainformasjon som angår alle
    Unngå i det minste spørsmål, ryktesnakk og sidekommentarer.

Søster-tråden (FAQ og diskusjon):

http://www.kanari-fansen.no/debatt/s...ead.php?t=3758[/QUOTE]
    _____
    RoyVaadal
    ===========================

Monsterhøsten

der LSK-supporterne virkelig kan oppleve seiersrusen
    ÅRÅSEN:
    Viking i Stavanger søndag er bare begynnelsen. LSK går mot et monsterhøst, der toppkampene står i kø fra midten av september til sesongen er over.
    Av Per Kristian Torvik
    Publisert 01.09.2007 - 06:31
    Tips en venn om denne saken
    Skriv ut denne siden

Se større bilde
    HYLLES: Dette kan det bli mye av framover, spesielt om LSK slår Viking søndag. Frode Kippe, Simen Brenne, Karim Essediri, Arild Sundgot og Espen Søgård jubler med kanarifansen etter 7-0 mot Aalesund. FOTO: SCANPIX

BILDESERIE

LSK-økt

Se spillerne!

– Jeg er i alle fall trygg på at vi er fysisk rustet til det som skjer. Men vi er nødt til å passe på den mentale slitasjen, sier trener Tom Nordlie.
    Åråsen-publikummet er kresent av seg. For at det virkelig skal ta helt av, må det bli tre poeng mot Viking. Da blir det halleluja helt inn med følgende program:
    16. september: LSK – Tromsø.
    23. september: Stabæk – LSK.
    26. september: LSK – Stabæk (semifinale).
    30. september: LSK – Brann.
    7. oktober: Vålerenga – LSK.
    21. oktober: LSK – Rosenborg.
    28. oktober: Start – LSK.
    3. november: LSK – Sandefjord.
    11. november: Eventuell cupfinale.
    – Alt er vel med alle. Jeg har det verst akkurat nå. Hvem som skal ut av laget når Bjørn Helge Riise skal inn igjen er et stort dilemma, sier Tom Nordlie.
    Som unger

På treningene er stemningen høy. Det er ingen tvil om at spillerne gleder seg.
    – Det er på grunn av kamper som dem vi har i høst at vi spiller fotball, sier Olivier Occean.
    Innimellom serie- og cupoppgjør skal han hjem til Canada for landskamp.
    – Jeg elsker dette. Nå har vi et system som sitter – og jeg føler at det går bedre og bedre med å være kreativ og finne på egne ting innenfor systemet.
    Det samme mener Khaled Mouelhi. Etter gode rapporter skal han til Sudan og spille kvalifisering til Afrika-mesterskapet for Tunisia.
    – Jeg sendte noen DVD-er hjem. Det overbeviste landslagssjefen nok til at jeg er med på landslaget igjen. Det skal bli fint.
    – Det kan bli en fin høst?
    – Det blir tøft, men vi kan være med helt inn, tror Kiko.
    En som ikke har hørt noe fra landslagssjefen er Otto Fredrikson. Det bør ikke ta lang tid, hvis han fortsetter som han har spilt de siste ukene.
    – Foreløpig er jeg bare glad for at jeg har lykkes, samtidig som det er moro at Finland er med i kampen om å komme til EM. Kanskje jeg får sjansen om de greier det, sier Otto.
    Står distansen

Arild Sundgot fant toppformen med tre scoringer mot Aalesund. Vaker Nordlie ham, er det nødt til å bli en av hans vanskeligste beslutninger.
    – Jeg er aldri sikker på å få spille. Jeg bare håper, sier Arild.
    Han har spilt så lenge at han vet det kan snu seg fort i fotball.
    – Vi har rota det til for oss sjøl så mange ganger at en aldri vet hva som kan skje. Men jeg innrømmer at det ser bra ut nå. Det jeg liker aller best, er at vi ikke er fornøyd med 1-0. Vi jager alltid flere scoringer og gir oss ikke. Det synes jeg kler oss godt.
    – Og frustrerende for motstanderne?
    – Vi må gjøre som mot Aalesund, bare kjøre på. Da kan vi male alle i stykker, sier Arild Sundgot.
    Last edited by RoyVaadal; 01.09.2007, 08:26.
  • RSP
    Moderator
    • Aug 2004
    • 10498

Nettavisen (fxt)

LSK får ikke svar

Av Marius Vik
    01.09.07 09:05

Denne uken skulle Shane Stefanutto gi Lillestrøm beskjed om han blir værende. Han klarte det ikke.

ÅRÅSEN (Nettavisen): 1620 minutter med Tippeliga-fotball har Lillestrøm spilt denne sesongen. Shane Stefanutto (27) har spilt hvert eneste et, og sågar også fått sin landslagsdebut for Australia etter sin solide sesong i norsk fotball.

Nå håper han at en større klubb kommer på banen.

- Drømmen er engelsk førstedivisjon, forteller venstrebacken.

I «the Championship» er det for tiden tre spillere med en fortid i Lillestrøm. Heinz Müller er fast sisteskanse i Barnsley, Michael Mifsud har spilt alle Coventrys kamper og scoret sågar begge målene da Carlisle ble slått 2-0 i ligacupen på tirsdag, mens Robert Koren var fremtredende på det WBA-laget som tok seg til play off-finale på Wembley i mai.

- Jeg har pratet med Robbie, innrømmer Stefanutto.

- Han mener jeg kan klare meg fint på det nivået, det er ikke så stor forskjell fra den norske Tippeligaen, det eneste er at det går litt fortere.

Håper på en utenlandsk klubb
    Stefanuttos kontrakt går ut ved sesongslutt, og flere norske klubber har meldt sin interesse for den populære backen, uten at han har kastet seg over muligheten. Han håper å ende i utlandet.

- Det hadde vært moro med et miljøskifte, prøve noe nytt.

Samtidig vet han at de utenlandske klubbene neppe vil stå i kø nå som overgangsvinduet er stengt. Januarvinduet er sjelden den store begivenheten for de som ønsker nye beitemarker.

- De fleste klubbene har forsterket laget sitt i sommer, og er neppe på utkikk etter en ny back midt i sesongen, hvis det da ikke skulle dukke opp noen skader.

Frykter tap-tap-situasjon
    Dermed går australieren en tøff beslutningstid i møte. Og, han vet at han kan komme veldig dårlig ut av det hele etter at han mandag ikke klarte å gi Jan Åge Fjørtoft noe endelig svar på han blir værende på Åråsen.

- Lillestrøm kommer nå til å se seg om etter en annen spiller på venstresiden.

- Får de det, risikerer jeg å ende opp i en klubb som ikke er så god som Lillestrøm, sier australieren. Kanskje er det bedre å bli her og spille 15-20 kamper, enn å spille alle kampene for et dårligere lag.

Sier Shane Stefanutto oppgitt, og fortsetter grublingen.

Last edited by RSP; 01.09.2007, 11:58.

Kommentar

• RSP
      Moderator
      • Aug 2004
      • 10498

Bergens Tidende (10% Foball)

Vikings skrekk

TI MÅL: Arild Sundgot har scoret ti mål i Lillestrøm-drakten mot Viking. ( Foto: Digitalsport )

LILLESTRØM: 10 mål på 11 seriekamper mot Viking. Arild Sundgot (29) er siddisenes store "skrekk". I morgen møtes lagene i Stavanger.

Av: Rune Midtskogen
      Publisert: 01.09.2007 kl. 11:58
      Endret: 01.09.2007 kl. 11:59

- Det er veldig tilfeldig at det er blitt så mange mål mot Viking og at man scorer flere mål mot enkelte lag, sier Sundgot.

For seks dager siden banket 29-åringen inn tre mål da Aalesund ble knust 7-0 på Åråsen. Med Bjørn Helge Riise tilbake fra karantene, er det uvisst hva trener Tom Nordlie velger å gjøre.

Det vil uansett bli vanskelig å gå utenom en spiller i scoringsform. Laguttaket blir ikke offentliggjort før et par timer før kampstart. Skal Sundgot og Riise spille, vil det trolig bety at Espen Sørgård eller Magnus Myklebust må vike.

- Jeg håper selvsagt at jeg spiller fra start, men det er opp til Tom å avgjøre, sier den sindige spissen.

Inspirert av far
      Sundgots første seriemål mot Viking kom i 2001.
      Da lagene møttes i vår (4-1), gikk han målløs av banen. Det har skjedd tre ganger tidligere. 10 mål på 11 seriekamper er knallsterk statistikk, i tillegg har han senket Viking i cupen, som i 2-0-seieren for to år tilbake da LSK tok seg til cupfinalen.

Da Sundgot entrer garderoben på Stavangers nye storstue, går han forbi et bilde av sin far, Otto, som spilte to sesonger for "siddisene" hvor han ble seriemester i 1975.

- Kanskje er det bildet som tenner meg ekstra, sier Sundgot, som har laget 79 seriemål siden han kom til klubben i 1997.

Blir i LSK
      I sommer var det flere klubber som henvendte seg til manager Jan Åge Fjørtoft om måljegeren, men alle tilbud ble blankt avslått.

- Jeg har kontrakt med klubben ut 2010-sesongen. Jeg skal ingen steder, sier 29-åringen, som tar utfordringen på strak arm på spørsmål om han vil tippe utfallet av kampen:

- 2-1 til LSK - begge målene av Sundgot, flirer han.

Kommentar

• RSP
        Moderator
        • Aug 2004
        • 10498

Sunnmørsposten (100% Fotball)

Nordlie hadde takket nei uansett

UAKTUELL FOR VIKING: Hadde det ikke blitt LSK hadde det trolig blitt TV 2 for Tom Nordlie. ( Foto: Olav Rege Olsen )

LILLESTRØM: Selv om Uwe Rösler ikke hadde fått sparken i Lillestrøm, er Tom Nordlie så godt som sikker på at han hadde takket nei til tilbudet om å trene Viking.

Av: Olav Rege Olsen
        Publisert: 01.09.2007 kl. 12:08
        Endret: 01.09.2007 kl. 12:22

Da Aftenbladet treffer trenerbamsen har han funnet seg en benk i solen på Lillestrøm stadion. Dagens første økt er over, og Nordlie er fornøyd med det meste. Du ser det fort. Han fleiper og ler og tar seg god tid til å prate med supportere, trenere og presse. Han har også grunn til å smile. Spillerne har levert den siste tiden, og romerikingen har nylig flyttet inn i nytt hus sammen med kona Jannicke og deres to sønner. For første gang siden høsten 1997 er han trener i hjemkommunen.

- Jeg ble veldig glad i Viking som klubb, men skal jeg være ærlig, så hadde jeg nok takket nei til tilbudet fra klubben selv om ikke Lillestrøm hadde dukket opp. Jeg har flere å ta hensyn til. Jeg har sittet i forsetet i mange år. Nå var det på tide å vise hensyn, og Viking passet dårlig for familien, sier en åpenhjertig Nordlie.

- Hva hadde du gjort om ikke Uwe Rösler hadde fått sparken i Lillestrøm?

- Jeg hadde tilbud fra klubber i Danmark og Sverige i tillegg til Viking, men jeg hadde nok takket ja til en jobb i TV2, bedyrer Nordlie.

For mye har skjedd siden den ubegripelige novemberkvelden mot Brann i fjor. Frelseren Nordlie takket nei til tilbudet fra Viking og forsvant ut dørene nesten like fort som han kom. Uwe Rösler kom motsatt vei ikke lenge etterpå.

- Det er mange som påstår at jeg var i dialog med Lillestrøm mens Rösler fortsatt var trener, men jeg red ikke to hester samtidig. Jeg hørte rykter om at Rösler skulle være ferdig i Lillestrøm, men jeg ble ikke kontaktet av klubben før den mandagen Rösler måtte gå. Det eneste jeg kunne gjort annerledes var at jeg kunne ringt Egil Østenstad mandag kveld istedenfor tirsdag formiddag for å til Viking, sier Nordlie.

- Må vinne
        I morgen skal han likevel tilbake til Stavanger og Jåttåvågen. Med et meget formsterkt Lillestrøm er han klar på at kampen mot Viking kan bli avgjørende for gultrøyenes kamp om de gjeveste medajene i eliteserien.

- Dersom vi vinner i morgen, har vi meget gode sjanser til å havne helt i toppen ved sesongslutt, og vi har også muligheten til å legge Viking bak oss for godt, sier Nordlie, som til tross for tre strake seirer i eliteserien og solide 15-0 i målforskjell, har advart spillerne sine mot å ta av.

- Det er forskjell på selvtillit og selvtilfredshet. Lillestrøm har ikke vunnet en dritt siden 1987, så det er langt fra noe grunn til å ta av, sier Nordlie.

Heller ikke 7-0 mot Aalesund forrige serierunde vipper romerikingen av pinnen.

- Det handler litt om hvordan vi takler det. Det hender lag går opp som en bjørn og ned som en skinnfell, maner Nordlie.

Ikke bekymret
        For motgang kjenner han også godt til. Før seiersrekken i serien hadde laget fem kamper uten seier, og det toppet seg med flausen i Uefa-cupen mot amatørlaget Käerjéng fra Luxembourg. Nå er imidlertid LSK tilbake på sporet, og Nordlie føler seg godt forberedt til morgendagens kamp.

- Jeg leste på nettet at Egil Østenstad mener jeg har grunn til å være bekymret, men det er jeg i hvert fall ikke. Er det noen som bør være bekymret, så er det Viking. De er i langt større grad enn oss avhengige av å vinne kampen, sier Nordlie.

[En liten feil i reportasjen: Lillestrøm har ikke vunnet en dritt siden 1987? Fugla ble da seriemestere i 1989.]

Les nyheter, artikler og se videoer om Fotball i Sunnmørsposten

Kommentar

• RSP
          Moderator
          • Aug 2004
          • 10498

Viking-LSK utsolgt (100% Fotball)

Morgendagens kamp i Stavanger er utsolgt, noe som betyr ca. 16 500 tilskuere, litt avhengig av hvor mange kanaris som møter opp. Hele saken:

Kommentar

• RSP
            Moderator
            • Aug 2004
            • 10498

Rogalands avis

Før-kampen reportasje i Rogalands avis med såpass mange referanser til LSK at jeg synes en lenke fortjener en plass her:

Kommentar

• RSP
              Moderator
              • Aug 2004
              • 10498

RB

Arild Sundgot scoret hele tre ganger mot Aalesund forrige helg, likevel er det langt fra sikkert om LSK-spissen får tillit fra start mot Viking søndag.
              Se video fra RB:

Kommentar

• RSP
                Moderator
                • Aug 2004
                • 10498

lsk.no

Det åpne billettsalget til kampene mot Brann og Stabæk er utsatt til tirsdag 4. september:

Kommentar

• Torolf
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Apr 2004
                  • 9574

RB: – LSK har gullresepten

– LSK har gullresepten

STAVANGER:
                  I Uwe Röslers øyne er godt forsvarsspill nøkkelen til suksess. Med 13 baklengsmål så langt mener Viking-treneren at LSK har lagt grunnlaget for gull.
                  Av Morten Svesengen
                  Publisert 02.09.2007 - 06:30

Se større bilde
                  GODT FORSVAR: Viking-trener Uwe Rösler er imponert over at LSK bare har sluppet inn 13 mål så langt. Han mener at det gir Åråsen-klubben en god sjanse til å vinne gull.FOTO: SCANPIX

– Det er viktig å spille offensivt og score mye, men det er begrenset hvor mange mål du kan klare å lage. Du vinner titler med et godt forsvarsspill, mener Viking-trener Uwe Rösler.
                  På det området har ingen vært bedre enn LSK denne sesongen. 13 baklengsmål på 18 kamper er også blitt lagt merke til av den tidligere LSK-treneren.
                  – Meget imponerende. Det gir LSK en stor sjanse til å vinne serien denne sesongen, mener Rösler.

Enkle baklengsmål

På mange måter har årets LSK-mannskap fått til mye av det han selv ønsket som trener på Åråsen.
                  – Også i mine to år i LSK forsvarte vi oss generelt godt. Ingen lag slapp motstanderen til færre målsjanser enn vi gjorde. Men det ble for mange enkle mål på de sjansene som kom, sier Rösler.
                  I Viking har tyskeren jobbet etter de samme prinsippene, men han mener laget hans fortsatt ikke er på LSK-nivå defensivt.
                  – For Viking har det vært viktig å spille offensiv og attraktiv fotball, og det har vi gjort. Særlig på hjemmebane. Men defensivt har vi foreløpig en lang vei å gå, sier Viking-treneren.

Vil ha totalfotball

Tom Nordlies LSK har nå spilt fem seriekamper og én cupkamp uten å slippe inn mål. Han følger langt på vei Röslers resonnement om betydningen av å ha et godt forsvar.
                  – Jeg vil svare både ja og nei. Et godt forsvar er avgjørende, og slik sett er jeg enig. Men jeg mener også at du kan være offensiv – uten at det går ut over forsvarsspillet. Det er det jeg kaller totalfotball, og det er det jeg ønsker å spille, sier Nordlie.
                  Tallene tyder på at LSK-treneren er på god vei mot målet. LSK var etter forrige serierunde både det laget som hadde scoret mest og sluppet inn minst.

– Annerledes i Viking

Den siste uka har flere i Viking-miljøet uttalt seg om hans måte å spille på, kontra Röslers. Mange i Stavanger ser ut til å mene at Nordlie har én måte å spille på, mens Rösler kan variere mer.
                  Nordlie forstår at de mener det, men mener de tar feil.
                  – Hvis de kun legger til grunn det jeg gjorde på sju uker i Viking, så kan jeg skjønne at de tror det. Men det var en veldig spesiell jobb. Jeg hadde kort tid på å snu ting, og måtte derfor være veldig tydelig på hva jeg ønsket. Da kan du ikke gi spillerne mange forskjellige alternativer, sier Nordlie.
                  I LSK har han jobbet helt annerledes.
                  – Måten jeg jobbet på i Viking skiller seg fra alt annet jeg har gjort i andre klubber hvor jeg har vært lengre. Innenfor de rammene jeg gir spillerne, har de mange variasjonsmuligheter. Og de som sier at jeg alltid spiller 4-3-3, har ikke fulgt med, sier Nordlie.

Kommentar

• vollafugl
                    Seniormedlem
                    Myklebust Light
                    • Dec 2006
                    • 978

Occean vs Ljeh

GULLDUELL: Peter Ijeh og Olivier Occean scorer er toppscorere hos henholdsvis Viking og Lillestrøm ( Scanpix )

Den store spissduellen

Viking mot Lillestrøm, Peter Ijeh mot Olivier Occean. Se alle scoringene til målkongene her!

Av Jan Sturla Johannessen , Stig Nygård , Bengt Magnus Dyrkorn og Marius Vik
                    Relaterte saker:

To av de største utfordrerne til toppscorertronen i Tippeligaen denne sesongen møtes ansikt til ansikt på Viking stadion på søndag.
                    Peter Ijeh og Olivier Occean er spissene de fleste har et elsk-hat-forhold til.
                    Viking-fansen forguder Peter Ijeh, mens de fleste andre fotballtilhengere har lite godt å si om nigerianeren. Slik er det også med Occean:
                    Få spillere er blitt mer utskjelt for sine spisse albuer og fysiske spillestil, men kanarifansen har trykket kanadieren til sitt bryst.
                    Øverst på toppscorerlisten troner Branns Thorstein Helstad med 13 mål. Like bak følger Ijeh med tolv. Occean står i øyeblikket med elleve nettkjenninger.

Se alle scoringene til Peter Ijeh (artikkel fortsetter under)

Se alle scoringene til Olivier Occean (artikkel fortsetter under)

Viking-trener Uwe Rösler trente Olivier Occean sist sesong og er nå sjef for Ijeh. Han ønsker ikke å sammenligne de to. Han vil helst si minst mulig om Occean.
                    - Han er en god spiller, men vi fokuser ikke på motstandernes spillere. Vi har Peter Ijeh som er umistelig for laget. Ijeh er en svært viktig spiller for oss, det kan du ikke minst se på scoringstatistikken, sier Rösler til Nettavisen.
                    Ijeh er klar
                    Heller ikke Peter Ijeh bryr seg nevneverdig om duellen mot Lillestrøms angriper.
                    - I Tippeligaen er det så mange gode angripere, så det tenker jeg ikke så mye på. Vi har en stor kamp foran oss, og det viktigste for oss er å vinne, poengterer han.
                    Ijeh måtte avbryte treningen med en smell i leggen på torsdag – men friskmelder seg selv til søndagens storkamp mot LSK.
                    - Jeg føler meg ikke helt bra, og vil ikke ta noen sjanser. Men kampen på søndag skal jeg spille, slår han fast.

At Olivier Occean også får spille, er det liten tvil om, selv om han fort kan ende på flanken etter Arild Sundgots målshow mot Aalesund. Å plassere ham der, plager imidlertid trener Tom Nordlie lite.

Der har han nemlig gjort sine saker bra før, og Nordlie understreker han ser klare forskjeller mellom de to måljegerne.

- Det er to forskjellige typer, Olivier og Peter.

- Mens Ollie nok er sterkere defensivt, er Peter spilleren som kan være lenge ute av en kamp, før han plutselig dukker opp og scorer med ei tå eller noe sånt, sier LSK-treneren.

Nordlie har intet ønske om å tippe hvem av de to som vinner verken søndagens batalje, ei heller vil han la seg lokke til hvem av de to han helst hadde hatt på laget. Men at det er notoriske målscorer begge to, hersker det liten tvil om.

- De har vel begge scoret med både høyrefoten, venstrefoten og hodet – i tillegg til at de har bommet på straffe i år, humrer Nordlie.

Nordlie spent på returen

Selv innrømmer han at han er spent på returen til Stavanger, uten at han bruker så mye energi på det.

- Det var en veldig god følelse da jeg var med på å holde Viking oppe i fjor høst.

- Uwe (Rösler) ble godt mottatt da han kom hit, og forhåpentligvis slipper jeg å bli møtt med piping da jeg kommer tilbake dit, uten at det er avgjørende for livskvaliteten min.

Viking – Lillestrøm ser du direkte på TV2 og på TV2 Sumo søndag klokken 20.00.
                    Last edited by vollafugl; 02.09.2007, 07:45. Begrunnelse: fjernet noe unødvendig

Kommentar

• RSP
                      Moderator
                      • Aug 2004
                      • 10498

lsk.no

Foto: Scanpix

- Noen må vike

Tom Nordlie innrømmer at han har store vansker med å ta ut førsteelleveren til søndagens oppgjør mot Viking i Stavanger.

Av: Ole Kristian Bakkene

Etter et fantastisk resultat mot Aalesund forrige helg har Tom Nordlie nå et luksusproblem i forhold til søndagens førsteellever mot Viking borte på Viking stadion i Stavanger. Bjørn Helge Riise er tilbake fra karantene, og LSKs hovedtrener sier at han går rett inn.
                      - I forhold til lagoppstillingen er vi usikre. Hvem må vike i forhold til at Bjørn Helge spiller. Vi må sette ut en av de som startet forrige kamp. Det er kanskje enkelt for folk å tenke at det er lett, men det har noe med å ha balanse i laget, og hvem som kan være indreløper i forhold til vingen. Jeg har aldri vært så usikker på laguttaket som nå, sier Nordlie.

Kjemien i eget lag
                      For en uke side innrømmet han at forberedelsene til oppgjøret mot Viking var viktigere enn prestasjonene spillerne hadde i selve 7-0-kampen. Det står fortsatt Nordlie for.
                      - Ja, det er en av faktorene. Kanskje viktigere likevel er kjemien i eget lag. Hvem er gode sammen med hvem.
                      - Nå hadde vi Olivier (Occean) på venstre sist, og hvem er best da i forhold til balansen. Det er en del faktorer som ikke tanta på Tveita kan ha noe begrep om.
                      Mange mener at oppgjøret mot Viking er en skjebnekamp for LSK.
                      - Dette er en skjebnekamp for Viking med tanke på resten av sesongen. Vi er foran dem for det om vi skulle tape, og jeg tror at mange lag kommer til å slå hverandre.
                      - Men det er klart at slår vi Viking nå så har vi kanskje fjernet de, og da er sjansene for medalje til Lillestrøm mye større.

Reddet Viking i fjor
                      Ved disse tider i fjor ble Tom Nordlie Viking-trener, og han var med på å redde klubben fra nedrykk. Media har fokusert mye på dette den seinere tid, men selv han har fokus på LSK.
                      - Nå er det bare en ting jeg er opptatt av, og det er å vinne over Viking, og å være syv poeng foran dem på tabellen søndag kveld.
                      Etter seieren over Aalesund var det fantastiske jubelscener på Åråsen, og Nordlie vartet opp med å slå hjul foran Kanarifansen.
                      - Jeg hadde tenkt å ta et hjul per scoring, men så ble jeg veldig svimmen etter tre, og da måtte jeg stoppe, avslutter han med et stort glis.

Kampstart mot Viking er 20:00 på Viking stadion.

Kommentar

• vollafugl
                        Seniormedlem
                        Myklebust Light
                        • Dec 2006
                        • 978

Intervju med Ljeh og Røsler foran dagens kamp.

SKAL KRIGE: Peter Ijeh (til venstre) lover å gi alt mot Lillestrøm.

Peter Ijeh er overbevist om at Viking går seirende ut av «krigen» mot Lillestrøm.

VIKING STADION (Nettavisen): Lillestrøm ankommer Viking Stadion som det desidert gjerrigste laget i Tippeligaen.
                        I løpet av de 18 første serierundene har LSK kun sluppet inn 13 baklengs. Og på sine sju siste kamper har det nærmest vært pottetett: Kun ett mål har Tom Nordlies menn sluppet inn.
                        Lover scoringer
                        Men Peter Ijeh er ikke bekymret. Han garanterer nærmest Viking-scoringer på søndag.
                        - Har de kun sluppet inn ett mål på sine sju siste kamper? Godt for dem. Men vi scorer nok to mål, vent å se, sier Ijeh.
                        Han lover et Viking-mannskap med «killerinnstinkt» mot gjestene fra Åråsen.
                        - Det er en stor kamp som venter oss. Dette er en kamp vi skal gi alt for å vinne, sier han.
                        - Tett og intenst
                        Viking-trener Uwe Rösler sier det rett ut. Søndagens oppgjør mot gamleklubben Lillestrøm blir en skikkelig knokkelkamp.
                        - De som har sett Lillestrøm denne sesongen vet at vi kan vente oss en fysisk, tett og intens kamp, forteller Rösler til Nettavisen.
                        Rösler er imponert over Lillestrøms defensive spill denne sesongen.
                        - Det er en veldig imponerende statistikk. Det blir som sagt en vanskelig kamp. Men vi må bare forholde oss rolige og spille vårt spilll. Vi har et godt utgangspunkt, mener han.
                        - En fysisk kamp
                        Vikings midtbanespiller Jone Samuelsen er klar over hva som venter han og lagkameratene i søndagens toppkamp.
                        - Det blir nok en veldig fysisk kamp. LSK har mange sterke duellspillere, de spiller alltid med høy innsats og intensitet, mener han.
                        - Hvordan skal Viking vinne kampen?
                        - Nøkkelen blir nok å løpe dem i senk. Og viser vi den samme innsatsen og gløden som mot Odd i forrige uke, har vi gode muligheter, svarer en optimistisk Samuelsen.
                        - Vil dere klare å trenge gjennom LSKs forsvarsmur?
                        - Ja, vi scorer i hver kamp vi, og det er selvsagt ikke umulig å score mot LSK heller, mener Samuelsen.
                        Trolig Viking-lag mot LSK (4-4-2): Myhre – Klingbeil, Steenslid, Soma, Pereira – Danielsen, Stokholm, Samuelsen, Gaarde – Ijeh, Sigurdsson.
                        Se kampen på TV 2 og TV 2 Sumo kl. 20.00.

Kommentar

• holmiz
                          The kjøkken-kanariz
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Apr 2006
                          • 6064

I følge aftenbladet.no stiller viking trolig med følgende elleve:
                          Thomas Myhre
                          - René Klingbeil, Børre Steenslid, Ragnvald Soma, Thomas Pereira
                          - Allan Gaarde, Jone Samuelsen, Nicolai Stokholm, Andre Danielsen
                          - Hannes Sigurdsson, Peter Ijeh.
                          Resten av artikkelen:http://fotball.aftenbladet.no/elites...ticle89123.ece
                          Last edited by holmiz; 02.09.2007, 13:07. Begrunnelse: litt penere lesning
                          Hilsen Anders

Och det känns som när vi kom hit, till möjlighetens land
                          Du kan följa mina spår hem, Columbus var mitt namn

Kommentar

• vollafugl
                            Seniormedlem
                            Myklebust Light
                            • Dec 2006
                            • 978

LILLESTRØM (VG Nett) I et forsøk på å skaffe seg en ny spiss, henvendte Fredrikstad seg til Lillestrøm for å forsøke å hente Arild Sundgot.

Sundgot: - Fikk ikke snakke med FFK

LILLESTRØM (VG Nett) I et forsøk på å skaffe seg en ny spiss, henvendte Fredrikstad seg til Lillestrøm for å forsøke å hente Arild Sundgot.
                            [FONT=Arial]Av JAMEL RAKE

[/FONT]
                            [FONT=Arial,Helvetica]
                            Fredrikstad skal ha henvendt seg til Lillestrøm i et forsøk på hente Arild Sundgot. Foto: Scanpix Foto: Scanpix
                            [/FONT]

VG Nett LIVE:
                            Viking - Lillestrøm kl. 20.00

Men der var det stopp. For ifølge Sundgot fikk han aldri sjansen til å snakke med FFK.

- Slik jeg har forstått det, kom det en henvendelse derfra. Men Lillestrøm sa vel nei før jeg fikk snakket med dem, sier Sundgot til VG Nett.

Han vil imidlertid ikke si noe om hvorvidt et tilbud fra plankebyen kunne ha vært interessant.

- Det blir helt umulig for meg å kommentere. Jeg har kontrakt med Lillestrøm, og det forholder jeg meg til, sier LSK-spissen.

Vet ikke om han får spille

Sunnmøringen ble den store helten mot Aalesund i forrige serieomgang, med tre fulltreffere. Men på fredag kunne ikke Tom Nordlie garantere veteranspissen en plass i startopstillingen mot Viking i kveld.

- Hadde jeg vært Arild Sundgot, scoret tre mål - og ikke fått spille, ville jeg lurt på når jeg da skulle få spille. Sånn kan individet telle.

- Men min oppgave er å ta ut det laget som er best i forhold til den strategien vi velger, sa Nordlie til VG Nett før helgen.

Sundgot nekter imidlertid å kommentere hvordan fremtiden ser ut om han ikke blir fast inventar fra start.

- Nei, altså, jeg har kontrakt med LSK, og det er det eneste jeg forholder meg til.

- Det var da diplomatisk?

- Ja, jeg er veldig flink til det, gliser Sundgot.

LSK: - Fikk aldri noe bud

Lillestrøm-leder Per Mathisen bekrefter at det kom en henvendelse fra Fredrikstad tidligere i sesongen.

- Men det kom aldri noe konkret bud, skriver han i en SMS til VG Nett.

Sportslig administrator i Fredrkstad, Per Morten Haugen, vil imidlertid ikke uttale seg om opplysningene stemmer.

Søndag kveld er det uansett Viking i Stavanger som gjelder for Sundgot. En motstander som passer ham perfekt - skal vi tro statistikken. Sunnmøringen har nemlig laget ti mål på elleve seriekamper mot siddisene.

- Det er en toppkamp, og det står mye på spill. Det er viktig at vi vinner den, og det håper jeg inderlig vi klarer, sier han.

(VG NETT 02.09.07 kl. 14:45, sist oppdatert 02.09.07 kl. 15:07)

Kommentar

• vollafugl
                              Seniormedlem
                              Myklebust Light
                              • Dec 2006
                              • 978

- Du vinner titler med godt forsvar

RÖSLER ROSER LSK: Tidligere Lillestrøm-trener Uwe Rösler sier forsvarsspillet til LSK fort kan føre til gull.
                              Foto: ARNT E. FOLVIK

GUL HØST: Tom Nordlie og Frode Kippe er bunnsolide bakover. Det blir det fort gull av.
                              Foto: JOHN T. PEDERSEN
                              FAKTA

SCORINGER OG BAKLENGS I TIPPELIGAEN Brann36-30Lillestrøm36-13Stabæk28-24Viking33-28Rosenborg37-27Fredrikstad27-25Lyn28-28Tromsø28-29Strømsgodset22-31Vålerenga17-21Aalesund26-38Start21-29Odd20-24Sandefjord23-35

annonse

Mener Rösler. Og LSK er i særklasse.
                              LES OGSÅ:
                              STIAN HARALDSEN
                              Søndag 02.09.2007, 15:11
                              oppdatert 15:23

Direkte fra klokka 18: Fem kamper i Tippeligaen

(Dagbladet.no) I kveld (klokka 20) er det igjen duket for en duell mellom trenerprofilene Tom Nordlie og Uwe Rösler. De to byttet jobb etter fjorårssesongen og i år kjemper begge i toppen.
                              Lillestrøm er nå bare ett poeng bak Brann, og de to topplagene skal møte på Åråsen seinere i høst.
                              Det lukter fugl over mye av det Lillestrøm gjør for tida. Romerikingene er bunnsolide defensivt og forrige helt nettet de hele sju ganger mot Aalesund.
                              - Det er viktig å spille offensivt og score mye, men det er begrenset hvor mange mål du kan klare å lage. Du vinner titler med et godt forsvarsspill, sier Rösler til Rogalands Avis.

[FONT=Arial]- Stor gullsjanse
                              [/FONT]
                              Og på den fronten er Lillestrøm i særklasse. Kanarifuglene har bare sluppet inn 13 mål denne sesongen - på 18 kamper.
                              Ingen andre lag er i nærheten av dem. Det nest tetteste forsvaret - Vålerengas - har sluppet inn 21 mål.
                              - Det er veldig imponerende og gir LSK en stor sjanse til å vinne serien i år, sier Rösler.
                              LSK-trener Tom Nordlie vet alt om hvor mye Lillestrøm-supporterne drømmer om gull. Han er tross alt fra byen selv.
                              Men han vet også alt om hvordan fotballhøsten kan være, og vil derfor ikke love noen ting.
                              - Jeg har vært med for lenge til å drømme om gull. Det skjer mye rart mot slutten av en sesong og mitt fokus er at det ikke skal skje oss, sier han til Dagbladet.
                              For Lillestrøm har rotet bort gullsjanser før.

[FONT=Arial]Riise tilbake
                              [/FONT]
                              Hvis de gulsorte vinner i Stavanger i kveld, skal det mye til for at Viking kan blande seg inn i gullkampen igjen. Da gjenstår det bare tre lag: Brann, Lillestrøm og Stabæk.
                              - Kaster vi bort poeng, kan det koste oss dyrt. Vi går for seier og jeg gleder meg noe sinnssykt, sier Bjørn Helge Riise til Dagbladet.
                              Han er tilbake etter at han sonet for tre gule kort i brakseieren mot Aalesund.
                              I kveld venter en langt tøffere oppgave, mot heltente siddiser som må vinne - på et stappfullt Viking Stadion.
                              Og Tom Nordlie har med seg en god statistikk til oljebyen:
                              Han har hatt med seg tre forskjellige klubber til Stavanger - og han har ennå ikke tapt.

Kommentar

• Kanarizz2
                                Seniormedlem
                                Myklebust Light
                                • Oct 2005
                                • 355

http://www.fxt.no/tippeligaen/article1314053.ece

VIKING - LILLESTRØM (20.00)
                                • Det er nesten helt jevnt mellom Viking og Lillestrøm i Stavanger. Viking har vunnet 11, 10 har endt uavgjort og ni har endt med seier til LSK. Målforkjellen er 43-40.
                                • Viking er ubeseiret i de ni siste kampene hjemme. Siste tap kom mot Lyn 22. oktober 2006 (1-2). Det er langt frem til klubbrekorden på 25 kamper.
                                • LSK er ubeseiret på de åtte siste seriekampene. Siste tap kom hjemme mot Vålerenga 17. juni 2007 (0-1). Klubbrekorden er fra oktober 1976 til september 1977 da de var ubeseiret i 22 kamper på rad.
                                • LSK er uten baklengs i de tre siste seriekampene. Siste innslupne kom hjemme mot Odd 28. juli 2007 (1-1). Klubbrekorden fra august 1999 er på fem kamper.
                                • LSK har vunnet de fire siste seriekampene mot Viking og scoret minst ett mål i hver av de 13 kampene mot klubben fra Stavanger.
                                • LSKs neste seriemål vil være deres mål nummer 1300. De har spilt 770 kamper
                                • Viking er ubeseiret hjemme denne sesongen (5-3-0) sammen med Brann (7-2-0).
                                • LSK og Stabæk har tatt flest poeng borte denne sesongen (15). LSK har kun sluppet inn åtte bortemål.
                                • LSK har scoret først i 12 kamper denne sesongen. Dette er best av samtlige og har resultert i ni seirer, to uavgjorte og ett tap.
                                • Viking har snudd 0-1 til seier fire ganger. Dette er best av samtlige.
                                ------Sørum kanaris------

100% Støtte

Kommentar

• RSP
                                  Moderator
                                  • Aug 2004
                                  • 10498

LSK-TV: Før kampen

LSK-TV: Før kampen

Tom Nordlie og Frode Kippe forteller litt om hvordan de tenker før LSK møter Viking borte i Stavanger.
                                  Søndag kveld spiller LSK mot Viking borte på Viking stadion. Tom Nordlie innrømmer at han er usikker på hvordan han skal sette opp laget.

Frode Kippe gleder seg til søndagens oppgjør, og forteller litt om hvordan man skal slå Stavanger-laget på deres eget gress.

Fortsett videre til LSK-TV for å se intervjuet med Tom Nordlie og Frode Kippe

Kommentar

• wænk
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Nov 2006
                                    • 2244

http://www.rb.no/lokal_sport/article2966331.ece

Glade for ett poeng

LSK-trener Tom Nordlie var fornøyd med ett poeng i Stavanger etter at Viking presset på i store deler av andre omgang.
                                    Publisert 02.09.2007 - 22:00 Oppdatert 02.09.2007 - 22:12

LUFTIG: Bjørn Helge Riise (t.v.) i duell med hjemmelagets Thomas Pereira under eliteseriekampen i fotball mellom Viking og Lillestrøm søndag kveld.FOTO: SCANPIX

- Viking ble for gode for oss i andre omgang. Vi fikk for mange frispark mot oss rundt 16-meteren, og jeg synes mange av dem var feil. Vi la om til fem bak på slutten i håp om å få bedre sikring på Alexander Ødegaard som skapte en del på kanten, sier LSK-treneren til rb.no.

Nordlie fortalte også at han ble tatt godt imot på Viking stadion - hans gamle hjemmebane.

- Det var viktig å holde Viking fire poeng bak oss, sier Nordlie.

Det var på forhånd snakket om mye om trenerduellen mellom Nordlie og Uwe Rösler. Etter kampen sa tyskeren at det var en viktig kamp for Viking - ikke noe mer.

- Vi dominerte andre omgang. Da var det ett lag på banen. Jeg er veldig fornøyde det gode angrepsspillet og prestasjonene generelt, sier Rösler.

Frode Kippe havnet som ventet i en rekke tøffe dueller med Hannes Sigurdsson. På overtid ble han sendt av banen med sitt andre gule kort da han meide ned André Danielsen på full fart mot mot 16-meteren.

- Jeg måtte gjør det. Det var viktig at han ikke kom seg forbi. To minutter på overtid var vi opptatt av å sikre ett poeng, forteller Kippe.
                                    If you're not living on the edge, you take up too much room!

Kommentar

• wænk
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Nov 2006
                                      • 2244

http://fotball.aftenposten.no/eliteserien/article8 9187.ece

- Nå kan de juble i Bergen

Her jubler Bjørn Helge Riise og Arild Sundgot etter Riises 1-0-mål mot Viking. De blåkledde fortviler. ( Foto: Digitalsport )

Relaterte klubber

Lillestrøm
                                      Stiftet: 02.04.1917
                                      Hjemmebane: Åråsen
                                      Tilskuerrekord: 13595
                                      Neste kamp: 02.09.2007 Vikin

Viking
                                      Stiftet: 10.08.1899
                                      Hjemmebane: Viking Stadion
                                      Tilskuerrekord: 19800
                                      Neste kamp: 02.09.2007 Viking-Lillestrøm

Viking – Lillestrøm 1-1: Allan Gaarde innser at hans utligning i Stavanger kan sette Brann i førersetet mot eliteseriegull.

SLIK VAR: Viking - Lillestrøm 1-1

Av: Olav Rege Olsen
                                      Publisert: 02.09.2007 kl. 21:56
                                      Endret: 02.09.2007 kl. 22:43

- Dette resultatet hjelper ikke så mange andre enn Brann og Stabæk. Jeg hadde i hvert fall jublet om jeg hadde vært bergenser i dag, sier Allan Gaarde til Aftenbladet.no like etter kampslutt.
                                      Dansken utlignet Bjørn Helge Riises 0-1-scoring etter 74 minutter, og til tross for kraftig Viking-press i den 2.-omgangen ble det poengdeling i Stavanger.
                                      Resultatet betyr at det er syv poenger opp til serieleder Brann for Viking, mens Lillestrøm fortsatt er tre poeng bak bergenserne. Stabæk spiller først i morgen, mot Fredrikstad.
                                      - Vi får ta en kamp om gangen, så får vi telle opp til slutt, sier Gaarde om toppstriden.

Fryktet annullering

Dansken sørget for ett poeng i det 74. minutt. Et godt slått innlegg ble headet i mål av Gaarde fra åtte meters hold. Gaarde fryktet imidlertid en reprise fra hjemmekampen mot Fredrikstad.
                                      - Jeg trodde dommeren hadde annullert målet. Jeg hørte ikke jubelen fra publikum, men da jeg kom ut av zoombie-tilstanden, kunne jeg strekke hendene over hodet, sier Gaarde.

Roser Ødegaard

Innlegget som ble satt i mål av dansken, kom naturligvis fra Ødegaard.
                                      Kantspilleren er nå oppe i syv assister – samtlige hjemme i Stavanger.
                                      - Han var viktig for oss i dag, sier Gaarde om spilleren som var en viktig årsak til at Viking snudde kampbildet i den andre omgangen.

Også Lillestrøm-trener Tom Nordlie var imponert over det Ødegaard leverte.
                                      - På slutten la jeg om til fem spillere bak. Det hjalp ikke så mye siden Frode Kippe ble utvist, men det var viktig at vi klarte å holde dem fire poeng bak oss, sier Nordlie.
                                      Gaarde mener Viking burde tatt med seg alle tre poengene mot Lillestrøm.
                                      - Ja, vi burde hatt alle tre, men vi kan takke oss selv for at det ble med det ene poenget.
                                      If you're not living on the edge, you take up too much room!

Kommentar

• Ketil Cantona
                                        Seniormedlem
                                        Hjelp, skaff meg et liv!
                                        • Feb 2004
                                        • 6813

GIGANTEN: Allan Gaarde stanget inn utlikningen på Viking Stadion søndag kveld. ( FOTO: Alf Ove Hansen/Scanpix )

- Helt uaktuelt å gå til LSK

Tom Nordlie ønsket seg Allan Gaarde til Lillestrøm. - Helt uaktuelt, sier Vikings redningsmann.

VIKING STADION (Nettavisen): VIKING-LILLESTRØM 1-1:
                                        Det var like før overgangsvinduet stengte i vinter Lillestrøm kom med et bud på Allan Gaarde.
                                        - Det stemmer at Lillestrøm var inne i bildet, ja. Men det var aldri aktuelt for meg å gå til Lillestrøm. Derfor ble det aldri noe konkret ut av det, sier Gaarde til Nettavisen.
                                        - Jeg stortrives i Viking og det helt uaktuelt for meg å gå til en annen norsk klubb, understreker 33-åringen, som tidligere har hintet om at han ønsker å avslutte karrieren i Viking.
                                        Reddet poenget
                                        Dansken reddet ett poeng for Viking i søndagens toppkamp mot Tom Nordlies Lillestrøm. Kvarteret før slutt steg han til værs og headet inn sluttresultatet 1-1.
                                        Men scoringen husker han lite av.
                                        - Jeg var i en slags zombie-tilstand, og scoret med øynene lukket, gliser Gaarde.
                                        - Det var helt fortjent at vi utlignet. Vi styrer kampen i andreomgang og burde tatt alle tre poengene, fortsetter han.
                                        Viking reiste seg mesterlig
                                        Første omgang ble jevnspilt på Viking Stadion. Etter sidebyttet styrte imidlertid hjemmelaget kampen.
                                        [
                                        - Vi spiller en helt ok førsteomgang, men vi får ikke til vårt eget spill i andreomgang. Viking var veldig gode, og vi ble tvunget til å legge om til fem forsvarsspillere, oppsummerer Nordlie.
                                        - Hvordan var gjensynet med Viking Stadion?
                                        - Det var faktisk ganske følsomt. Jeg fikk mange hyggelige tilbakemeldinger, men det hyggeligste hadde jo vært om vi fikk med oss alle tre poengene. Men med ett poeng holder vi i hvert fall Viking fremdeles bak oss på tabellen, svarer Nordlie, som i fjor ledet Viking i sju uker og sørget for at det ble Tippeliga-spill på siddissene også denne sesongen.
                                        (Klikk på vinduet under for å se sammendrag av kampen)

Spill av

Spill avStoppBakoverForover

Lyd ÷DempLyd +FullEndre...SkiftVelg...Stor/liten

Uwe Rösler deler Nordlies oppfatning av kampen.
                                        - Vi hever oss betraktelig i andreomgang, og jeg er stolt over spillerne. Jeg mener faktisk vi kunne tatt alle tre poengene i denne kampen. Men uavgjort var vel et greit resultat kampen sett under ett, sier tyskeren.
                                        Nekter å snakke om gull
                                        Viking ligger fremdeles på en fjerdeplass på tabellen med sine 32 poeng og er for alvor med i medaljekampen. Men Allan Gaarde nekter å snakke om en mulig gullmedalje til Viking denne sesongen.
                                        - Jeg vet det er en klisje, men vi tar en kamp om gangen, så får vi se hvor vi ender til slutt, sier Gaarde og smiler lurt.

Kommentar

Working...