Frodes frisone
BISLETT:
Stemplet som versting i Tippeligaen, men kalt «verdens snilleste mann» av både John Carew og Åge Hareide. Ikke rart Frode Kippe synes landslaget er et greit avbrekk.
Av Espen Solbakken Publisert 05.09.2007 - 06:30 Oppdatert 05.09.2007 - 07:02
Stormen rundt LSK-kapteinen har toppet seg den siste uka. Framstilt som norsk fotballs "bad boy", flere dobbeltsider og TV2-innslag var Kippes medieverden før og etter Viking-kampen, en batalje som endte med årets andre utvisning.
– Det vil nok roe seg ned mens jeg er med landslaget – selv om jeg allerede har fått en del meldinger. Noe annet kunne jeg ikke regne med heller, de fleste har jo fått med seg hva jeg har holdt på med i år, sier Kippe, og sikter til årets fem (!) karantenekamper for hans del. Han synes det har vært vel hektisk oppmerksomhet rundt hans egen person og alle kortene i det siste.
Får støtte
I landslagsmiljøet får han støtte, uansett om man spør gullkonkurrenter fra Bergen, engelske proffspillere eller landslagssjefen selv.
– Frode får mange kort, men det kan ha flere årsaker. Mot Viking ble han sliten etter at LSK hadde vært under trykk i hele 2. omgang. Da kom han litt på etterskudd, og da kan det skje at man går gule og røde kort, mener Åge Hareide.
Landslagssjefen synes det er feil å kalle Kippe en "bad boy" ettersom han alltid har rene hensikter og aldri går på banen for å skade noen. Hareide var heller ikke fremmed for å gå tøft til verks i sin aktive periode.
– Men forskjellen er at jeg aldri ble utvist, lo Hareide da Romerikes Blad spurte om likhetene mellom han selv som spiller og Kippe.
Får ikke spille
Men selv om Ronny Johnsen i går kastet inn håndkleet til dobbeltlandskampen, er ikke Frode Kippe noe nærmere laget. Hareide slo tirsdag fast at det er Kjetil Wæhler som skal spille sammen med Brede Hangeland.
– Kjetil er jeg komfortabel med. Frode er kun med som erstatter for Hangeland, sa Hareide bestemt om LSK-spillerens kandidatur i troppen.
Kippe selv hadde ikke hørt noe om det tidlige laguttaket selv, men er fast innstilt på å gripe sjansen om den dukker opp. Med benkesliting mot Moldova og Hellas og karantene mot Tromsø, kan det dermed bli tre uker til neste kamp.
– Om det blir slik, tipper jeg at det blir 2. divisjonskamp på meg etter at gutta har spilt mot Tromsø. For oss i LSK er det viktig å beholde den formen og selvtilliten vi har bygd opp, mener den snille kjempen.
Kommentar