Du leser nå forumet som en gjest. Dette gir kun begrenset adgang til forumet og dets funksjonaliteter. Ved å registrere deg gratis, får du tilgang til å delta i diskusjonen, sende private meldinger (PM) til andre brukere, svare på avstemninger, se på vedlegg, tilgang til kalenderen, samt mange andre ting. Ved å registrere deg, får du også tilgang på mange andre nyttige funksjoner, som for eksempel at forumet gir deg beskjed om nye innlegg siden ditt forrige besøk - uansett hvor i verden du logger deg på!
Registrering er raskt, enkelt og helt gratis, så bli med i dag!
Dersom du har problemer med registreringen eller brukerkontoen din, kan du kontakte oss.
Hei, Gjest! Vi trenger flere moderatorer til forumet vårt. Har du lyst til å bli med i moderatorteamet, så ta kontakt med rEPPA.
For kort tid siden kom Lars Ivar Moldskred til LSK på lån fra Molde FK. Nå skal han i tiden framover skrive for LSK.no, og starter i dag med å ønske tips til tema fra leserne.
”Fugla” er ubseiret på de ni siste kampene. Det har før laget opp på annenplass.
Lillestrøm har normalt en meget god hjemmestatistikk mot Tromsø. 13 av 20 kamper har gitt LSK-seier, men Tromsø har tatt alle poengene på Åråsen de to siste sesongene. Lillestrøm har faktisk ikke beseiret Tromsø i seriesammenheng siden 2003. Det er åtte kamper siden. Total målforskjell i alle møter er 53-21 i favør Lillestrøm.
Hvis Tromsø scorer søndag, tangerer de en klubbrekord satt i 1999. Da fant man veien til nettmaskene i 13 bortekamper på rad. ”Gutan” har ikke gått målløse av banen på fremmed gress siden 0-1-tapet for Viking i fjor høst.
Lillestrøm er det gjerrigste hjemmelaget i ligaen. Bare fem baklengs er fasiten på ni kamper.
TILs Yngvar Håkonsen kan få sin kamp nummer 100 i eliteserien hvis han deltar.
Siterer (noe fritt) fra dagens Romerikes Blad(14.09):
Khaled Mouelhi gikk av banen i det 70. minutt i landskampen mot Sudan. Han måtte gå av, fordi han hadde fått en skade i ankelen, som han fortsatt kjenner litt til. Tunisia tapte forøvrig 2-3 mot Sudan.
...men i hjertet er det plass til Odd også
ÅRÅSEN:
Anders Rambekk (31) føler han er uberørt av at han allerede har skrevet under for Odd Grenland. – Jeg har fremdeles hodet mitt i LSK, noe annet er helt umulig, hevder høyrebacken.
Av Espen Solbakken Publisert 15.09.2007 - 06:30
PRIVILEGERT: – Jeg har hode og hjerte i LSK og anser med selv som heldig som har fått spille tre år for klubben, sier Odd-klare Anders Rambekk. FOTO: LISBETH ANDRESEN
For et halvt år siden hadde han returnert utladet fra landslagssamling nå, men i stedet føler Rambekk at de siste 14 dagers eliteseriefri – og "kun" trening – har gjort ham all verdens godt. Ikke minst mentalt.
– Noen ganger er det godt med en pause for å få restituert hode og kropp. Jeg har slitt litt med lyskene og bekkenproblemer i det siste, så for meg var det veldig positivt med litt hvile. Man får alltids nok av fotball, mener 31-åringen.
I frihelga var han i Sandefjord og ordnet noen småting i familiens nye hus, og nylig overlot han også nøkkelen til gamlekåken i Oslo til de nye eierne.
Fullt fokus
Flyttingen til Vestfold og den nye Odd-kontrakten mener han ikke er forstyrrende for sesonginnspurten med Lillestrøm. Det var begge klubbenes ønske at overgangen ble ferdigforhandlet i sommer, ikke Rambekks. Men også spilleren syntes det var godt å få dealen unnagjort.
– Jeg trives så godt i denne gjengen at det er null problem med fullt fokus på LSK. Det er helt umulig å spille fotball i Lillestrøm uten å være til stede med hode og hjerte. At jeg har vært så heldig å være LSK-spiller er noe jeg vil ta med meg resten av livet, mener han.
– Hvordan kommer Odd inn i dette bildet?
– Det er der jeg har vokst opp, og det kan jeg aldri glemme. Jeg synes det er uproblematisk å ha plass til begge lagene i hjertet mitt. Nå da vi er ferdige med Odd i Tippeligaen, håper jeg selvsagt at også de tar så mange poeng som mulig. Det kan jeg si rett ut. – Men det kan bli LSK-Odd i cupfinalen?
– Det blir noe helt annet, jeg har alltid følt at jeg har spilt ekstra godt mot nettopp Odd. Og i en slik kamp vil jeg ha et intenst ønske om å avslutte godt med LSK. Jeg er norgesmester fra før med Odd, det har jeg ikke oppnådd her – ennå.
– En nøkkelhelg
Om morgendagens problem-motstander Tromsø, sier Rambekk at de siste oppgjørene har gitt gode LSK-prestasjoner, men elendige resultater.
– Spill og prestasjoner har vært helt ok av oss, men resultatene mot TIL har vært for dårlig. Jeg mener dette er en nøkkelhelg, med vår hjemmekamp mot Tromsø, samtidig med Branns tur til Fredrikstad.
Og midt i den intense gullkampen får Odds nedrykkskamp være en sak for telemarkingene og et ikke-tema for høyrebacken i Lillestrøm.
– Jeg snakket med Odd da jeg skrev under, siden har jeg ikke hatt kontakt med dem, bedyrer veteranen.
Reportasje med tittelen "Tidenes nedrykks-thriller. Følgende om LSK2:
Lillestrøm 2 er i minst like stor nedrykksfare i avdeling 3 som sine romerikskolleger i avdeling 1. Forskjellen er at LSK 2 neppe trenger 33 poeng for å klare seg.
Vinner de fire av de sju gjenstående kampene, øker de poengkontoen fra 16 til 28 og ligger godt an i nedrykkskampen som først og fremst involverer Steinkjer (23 poeng), Levanger (20) og Nardo (18].
Sak om fotballens rike onkler, følgende om LSK og Per Berg:
- Bidraget fra Per Bergs selskap Øie AS har vært veldig viktig for LSK AS. Det har vært helt avgjørende for oss, forteller daglig leder Frank Grønlund i Lillestrøm.
TROMSØ:
Lars Iver Strand har trivdes med Frode Kippe som landslagskompis, men når Tromsø kommer til Åråsen i dag er nordlendingen glad Kippe sitter på tribunen med kortene sine.
Av Espen Solbakken Publisert 16.09.2007 - 06:30
UNNGÅR DETTE: Lars Iver Strand rives ned av Frode Kippe på Alfheim i vår. Det scenariet slipper midtbanespilleren søndag, ettersom landslagskollega Kippe soner for gule kort. FOTO: SCANPIX .
– Helt greit for oss å slippe å møte Kippe. Vi vet jo alle sammen at Frode er en veldig god spiller og kaptein, som i tillegg er veldig ekkel å møte. Samtidig har LSK så mange gode spillere i stallen at de sikkert kan fylle på med andre som gjør en god jobb i forsvaret, sier Strand til Romerikes Blad.
Det ble ikke utvekslet noen bedriftshemmeligheter mellom de to spillerne i de ti dagene det norske a-landslaget var samlet i forbindelse med kampene mot Moldova og Hellas, men seriekampen i kjølvannet av samlingen var tema.
– Vi snakket løst og fast om kampen, men det hadde nok blitt mer prat hvis ikke han hadde vært suspendert, tror Strand.
Det mest oppsiktsvekkende med Strands sesong i år er ikke landslagsspill eller offensive involveringer for klubblaget – faktum er at "snille" Strand, i likhet med "slemme" Kippe, har seks gule i Tippeligaen i år.
Oppsiktsvekkende
Den offensive midtbanespilleren er en del av et TIL-lag som har fått et oppsiktsvekkende godt tak på kanarifuglene. Ingen andre lag har voldt LSK mer bry de siste fire sesongene enn nettopp Tromsø. LSK har ikke vunnet siden 2003.
– Hvorfor har dere fått dette overtaket?
– Det er små marginer med mange tilfeldigheter. I fjor hadde vi griseflaks som vant på Åråsen, men kanskje er det slik at spillestilen til Lillestrøm har passet oss godt. Nå har de ny trener, men vi vant hjemme i vår også, minner Strand om.
– Hvordan blir denne kampen?
– Tøft! LSK er sterke hjemme, og vi er fulle av respekt for laget og klubben. Men vi har vunnet på deres hjemmebane to av de tre siste gangene og ønsker å gjøre det igjen. På gode dager slår vi alle i Tippeligaen, Lillestrøm er ikke noe unntak fra den regelen, hevder han.
Ikke hørt noe
Tidligere LSK-trener Uwe Rösler er en av mange trenere i Norge som er fascinert av Strands egenskaper på banen. Viking er blitt nevnt som ny arbeidsgiver for Strand, som har sagt at han søker nye utfordringer.
Kontrakten hans med Tromsø går ut om et drøyt år, og det kan åpne for et salg allerede nå om Tromsø ønsker å sitte igjen med penger. 24-åringen har imidlertid ikke hørt noe fra Jan Åge Fjørtoft.
– Jeg kommenterer ikke enkeltspillere, er frasen fra LSK-manageren om Strand før dagens match.
Total LSK-dominans i disse oppgjørene fra 1985-1995 med 9-1-0.
De ti siste årene har det vært langt jevnere resultatmessig med 4-3-3. LSK har uansett arena ikke slått Tromsø siden mai 2003 da Johan Petter Winsnes ble matchvinner (3-2).
I den samme kampen satte også Petter Belsvik sin scoringsrekord med 159 mål da han satte inn LSKs 1-0-mål fra straffemerket rett etter pause.
Av LSK-spillerne som er tilgjengelige for spill i dag, er det kun Arild Sundgot som har scoret mot Tromsø som LSK-spiller. Han scoret mot dagens gjester i vårmøtet på Alfheim, men på Åråsen fant han sist nettet i siste serierunde i 2001, da LSK kjempet om gull.
Tromsø rykket ned etter den kampen. Lagets mål ble den gangen scoret av dagens LSK-spiller Karim Essediri.
Ikke alle LSK-spillerne har en like dyster statistikk mot Tromsø de siste sesongene som klubben. Simen Brenne møtte Tromsø åtte ganger som Fredrikstad-spiller. Han vant seks kamper og tapte to. Og han scoret fire mål mot Tromsø - blant annet sitt aller første eliteseriemål tilbake i 2000. Olivier Occean hadde også en positiv Tromsø-statistikk før han kom til Åråsen. For Odd vant han to ganger, spilte uavgjort én gang og tapte kun én gang. Han scoret to mål på fire kamper mot tromsøværingene.
Lillestrøm har en god statistikk mot Tromsø på Åråsen. På 20 kamper står kanarifuglene bokført med 13 seirer, fire oppgjør har endt med poengdeling, mens Tromsø står med tre seirer. Målforskjellen er 53-21.
Tromsø har derimot vunnet de to siste oppgjørene på Åråsen.
Lillestrøm er uten seier på de siste åtte tippeligaoppgjørene mot Tromsø. Sist laget tok full pott mot dagens motstander var på Åråsen, 12. mai 2003 (3-2).
LSK er ubeseiret på de ni siste seriekampene. Forrige tap kom hjemme mot Vålerenga 17. juni 2007 (0-1). Klubbrekorden er fra oktober 1976 til september 1977 da de var ubeseiret i 20 kamper på rad.
Tromsø har scoret minst ett mål i de siste 12 bortekampene. Sist de ikke scoret var på bortebane mot Viking, 1. oktober 2006 (1-0). Klubbrekorden er på 13 kamper, og ble satt mellom april 1999 og april 2000.
Lillestrøm er svært solide defensivt på Åråsen hvor laget så langt står med kun fem baklengsmål.
Tromsø har pådratt seg 37 gule kort denne sesongen. Bare Aalesund har flere med 38 gule kort.
Tromsø har tatt ledelsen 1-0 elleve ganger denne sesongen. Dette har resultert i fem seirer, en uavgjort og fem tap.
Lillestrøm har på sin side tatt ledelsen hele 13 ganger. Dette har resultert i ni seire, tre uavgjort og ett tap.
LANDSLAGSKAMERATER: Bjørn Helge Riise og storebror John Arne. Foto: Scanpix
Og aller helst utenlands.
- Han har prestert på et godt nivå over tid nå, og jeg tror tiden nærmer seg for at han kan ta sjansen, sier Liverpool-proffen til VG Nett.
Bjørn Helge Riise slet lenge med klubbvalgene før han fant lykken i Lillestrøm.
På Romerike har sunnmøringen utviklet seg kraftig i indreløperrollen - og tatt plassen fra Fredrik Strømstad på landslaget.
- Må bare finne rett tidspunkt
John Arne Riise tror interessen allerede er stor for lillebror.
- Det er bare for ham å finne rett tidspunkt, og den rette klubben. Akkurat nå er Lillestrøm en sånn type klubb til å ta vare på ham, og gi ham den støtten han trenger. Jeg tror han vil være veldig forsiktig med valget, sier storebror Riise.
Han reiste selv til Monaco allerede som 17-åring, og blir stadig spurt om råd fra LSK'eren. Englandsproffen har - som kjent - opplevd det meste, både på godt og vondt.
- Selvsagt spør han meg om mye. Nå vet jeg mye om hva som skjer bak kulissene. Vi får se hva som skjer. Det jobbes og det kikkes på, smiler han - uten å ville si om det har vært interesse fra balløya.
- Det kommer jeg ikke til å si noe om. Bjørn Helge er god nok for det, men tiden og klubben må være den rette. Det er det store «cluet», sier Riise til VG Nett.
Mamma Berit: - Har én oppgave
«Alt-mulig-mamma» Berit Riise fungerer som agent og rådgiver for Bjørn Helge. Hun vil imidlertid si lite om interessen rundt sønnen.
- Jeg kommer aldri til å kommentere det. Bjørn Helge har én oppgave nå, og det er å konsentrere seg om landslaget og Lillestrøm.
ÅRÅSEN (VG Nett) (LSK - Tromsø 0-3) Tom Nordlie mente kampen mot Tromsø var årets viktigste kamp. I stedet ble Tromsø-komplekset stemplet enda hardere på Lillestrøm.
Lillestrøm har fortsatt ikke slått nordlendingene siden 2003, verken hjemme eller borte. Det var en av årsakene til at LSK-trener Tom Nordlie advarte nettopp mot denne kampen og kalte den for «årets viktigste kamp».
At de neste kampene mot Stabæk, Brann, Rosenborg er viktige, sier nesten seg selv. Det blir noe som kan ligne tre seriefinaler på rad.
Med bare tre poeng opp til serieleder Brann, var kanarifuglene avhengig av tre poeng hjemme mot Tromsø.
Det var de ikke i nærheten av. For Lillestrøm fikk den verst tenkelige starten. Allerede etter ni minutter felte Khaled Mouelhi Sigurd Rushfeldt som bakerste mann.
Straffe-drama
Brage Sandmoen var ikke i tvil. Ut med Mouelhi. Straffe til Tromsø. Rushfeldt tok straffen selv, men sendte ballen rett i fanget til Otto Fredrikson i LSK-målet. Landslagsspiller Lars Iver Strand var imidlertid mer våken enn LSK-forsvaret, og beinet inn returen.
Det gjorde oppgaven vanskelig for LSK. Laget hadde ballen mest, og skapte de største sjansene. Det hjalp lite mot dødelig effektive Tromsø.
Joel Lindpere scoret 2-0, etter at Rambekk headet for løst tilbake til egen keeper.
Like etter pause øket Tore Reginiussen for gjestene fra nord. Han steg høyt inne i LSK-feltet, og headet ballen i motsatt kryss. Vakkert!
Trues av Stabæk
Med 5-1-seier og tre poeng på Skagerrak Arena klatret Stabæk helt opp i ryggen på Lillestrøm. Bare målforskjell holder bæringene bak romerikingene.
De to lagene møtes to ganger på tre dager om en drøy uke. Neste søndag skal Lillestrøm til Nadderud i serien, før de får bæringene på besøk på Åråsen i cupens semifinale.
De kampene kan være av stor betydning i forhold til om sesongen blir en suksess eller ikke for begge lag.
Shane hevdet hardnakket at han aldri har vunnet mot Tromsø, jeg gidder ikke å sjekke og tar hans ord for det. Tom, Espen og Pål Steffen oppsummerer for kfl.no.
Fugla røyk på nok et tap mot Tromsø og selv om 0-3 ikke forteller hele sannheten om kampen, så er siffrenes tale klare. Tromsø var best foran begge målene og det er der kampen avgjøres.
Pål Steffen spilte ingen dårlig kamp i spann med sin nye makker, Marius Johnsen, men kunne ikke forhindre det som etter hvert ble stygge tall på hjemmebane.
- Rett før Tromsø kontrer og får straffe, så skulle vi gjerne hatt en straffe etter hardhent behandling av Marius. Det får vi ikke og når vi ikke klarer å ta returen etter at Otto redder straffa, så får vi en nedtur. Men, jeg synes vi reiser oss og dominerer resten av omgangen, bare så typisk at vi gjør en skikkelig tabbe som gir dem 2-0 før pause.
- Så får vi en i trynet rett etter pause.
- Da går lufta litt ut av oss og kampen er i realiteten avgjort, men jeg synes ikke at vi gir opp og gir jernet, selv om det ser helt håpløst ut. Vi gjorde det vi kunne i dag, men blir hardt straffet.
- Er vi avhengig av tre poeng til Fredrikstad senere i kveld, for å fortsatt ha et gullhåp?
- Nei, men det hadde hjulpet veldig...
Tapte kampen på personlige feil. Dagens kaptein, Espen Søgård, var en av banens beste aktører, men det hjelper så lite når det ikke blir tellende resultater ut av det. Espen var dønn skuffa.
- Etter den skuffende andreomgangen mot Viking, var vi skikkelig gira på å sette skapet på plass og ta de tre poengene vi trengte. Hele første omgang eier vi ballen og skaper nok avslutninger på både skudd og etter cornere til at vi burde ledet til pause, men så tar vi frem personlige feil og det avgjør kampen.
Vi skal ta returen etter at Otto redder straffa, det er for dårlig at vi ikke hjelper keeperen bedre i den situasjonen. Men, de får vi luke vekk?
- Hvordan luker man vekk personlige feil?
- Kommunikasjon ville hjulpet en del. Ved tilbakespillet til Anders skulle han fått beskjed om at han skulle slå den ballen til helvete vekk og så må vi være enda mer skjerpet. Dette er slurvete av oss.
Espen tok rollen som sentral midtbane etter at Kiko måtte ut og det løste han på utmerket vis.
- Midtbane er midtbane, he, he. Nei, det gikk bra, men jeg er jo ikke helt ukjent med rollen ettersom jeg har spilt en del kamper som anker i 4-4-2. Det går ut på mye av det samme, men med litt større aksjonsradius.
- Du har til de grader kjempet deg inn på laget og med karaneten på Kiko, Markus uten kamptrening og Kasey i Fredrikstad, er det duket for en sentral rolle også mot Stabæk.
- Vi får se hva sjefen sier først, men jeg synes at jeg har holdt formen bra og levert gode kamper og fått tillit på bakgrunn av de prestasjonene.
Kampen er historie.
Tom var ferdig med denne kampen 10 minutter før kampslutt og er i gang med å planlegge hvordan han skal ”trøste” gutta etter denne kampen.
- Det er tilfeldigheter som gjør at vi taper denne kampen, men alt som kunne gå mot oss, gikk i mot oss og til slutt så vinner de ovebevisende 3-0 og da er det game over og gratulerer Tromsø. Nå må vi jobbe med å få gutta klare til neste match.
- Hvor mye betyr utvisningen av Kiko for kampen?
- I utgangspunktet mye, men vi kjører jo større deler av kampen med ti mann og selv med 2-0 bak til pause hadde vi trua på at vi skulle snu det, inntil Tromsø scoret sitt tredje mål. Da blir det å trille ball og vente på at kampen skal blåses av.
Best i andre omgang var vel fansen. Men jeg skulle virkelig ønske at ”Blø for drakta” ikke ble sunget. Det viser mangel på empati. Gutta blødde for drakta, det var ikke innsatsen som var dårlig, men litt tilfeldigheter og personlige feil. Typisk at Anders gjør en sånn tabbe i dagens kamp og ikke mot Aalesund når vi leder med 7-0.
- Hvilke vurderinger gjør du i pausen med de rokkeringene du gjør?
- Vi ville ha inn Simen for å få en med litt kvikke bein som er raskere til å omstille seg offensivt vs defensivt, men ville tape litt på dødball. Men i og med Tromsøs tidlige scoring i andre, fikk vi ikke sett noen effekt av det byttet for da var kampen avgjort. Akkurat da følte jeg meg maktesløs på trenerbenken, hadde ikke så mange trekk å dra opp av ermet da.
kfl.no synes Tom oppsummerer kampen bra. Game over. Men cupen tar vi...
Dagens Bøffel er en tett kamp mellom Ollie og Espen, Espen drar den inn på rutinen.
Marius fikk et kne i skinka og det blei skikkelig stivt. Med andre ord en god gammaldags skinkehøne og det rister han av seg på en dag. Han kunne gå ganske så normalt etter kampen.
Kommentar