september 2007

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Geirfugl
    Seniormedlem
    Myklebust Light
    • Nov 2006
    • 561

- Fjørtoft har skapt juksekultur

Nok enn sinnsyk kommentar fra tv2-ansatt:

- Fjørtoft har skapt juksekultur

TV 2- profilen Pål T. Jørgensen fillerister Lillestrøm. Se hans voldsomme angrep.

Av Martin Huseby Jensen
    - Hele Norge, bortsett fra tre bønder på Romerike, ønsker at Haugesund knuser Lillestrøm i finalen, sier TV 2-profilen Pål T. Jørgensen, til NA24 Propaganda.
    NA24 Propaganda - Norges største medienettsted
    Jukset
    Under nyhetene onsdag kveld introduserte Jørgensen innslaget om kampen mellom Lillestrøm (LSK) og Stabæk, hvor førstnevnte vant 2-0, med:
    - Og i sporten skal vi se at Lillestrøm jukset seg til seier.

Pål T. Jørgensen tar et voldsomt oppgjør med Jan Åge Fjørtoft.

- Det viser bare habiliteten til nyhetsankerne, det skulle ikke forundre meg om Pål T. er Stabæk-supporter, sier LSK-trener, Tom Nordlie, til Aftenposten torsdag.
    Dårlig kultur
    - Nordlie må få lov til å si hva han vil, men Fjørtoft bør skaffe en ny kultur i LSK, og jeg ikke Stabæk-supporter, men Lyn-gutt, sier Jørgensen til Nordlies utspill.
    Jørgensen står ved sin introduksjon til sporten og mener at moralen i LSK er svekket.
    - Det viser bare moralen til jukselaget. Hadde det vært en skikkelig kultur i LSK hadde spilleren (Arild Sundgot red. anm.) gått til dommeren og innrømmet at han jukset. Det gjorde han ikke, og det viser hvilken kultur Jan Åge Fjørtoft har skapt i LSK. De jukset og når de tar ledelse til to null punkterer det kampen, så jeg står inne for det jeg sa, avslutter Jørgensen.

Kommentar

• dIsTurBeD
      Seniormedlem
      Myklebust Light
      • May 2004
      • 668

Forfølger ikke Sundgot-handsen

BLIR IKKE STRAFFET: Arild Sundgot (til venstre). ( Foto: Kyrre Lien - Scanpix )

Norges Fotballforbund (NFF) kommer ikke til å straffe Arild Sundgot for handsen hans før 2-0-scoringen mot Stabæk i onsdagens NM-semifinale.

Publisert: 27.09.2007 kl. 10:59
      Endret: 27.09.2007 kl. 11:04

Lillestrøm er klare for cupfinale etter seieren. Sundgot brukte hånden til å ta med seg ballen før han skjøt forbi Jon Knudsen i Stabæk-målet, men dommer Terje Hauge fikk ikke med seg handsen.
      Ifølge Stig-Ove Sandnes, leder for konkurranseavdelingen i NFF, kommer ikke forbundet til å ta saken videre.
      – Det er ingen hjemmel i regelverket til å forfølge saken, sier Sandnes til NTB.
      NFF bruker kun video til å vurdere straff i situasjoner som kan gi flere kampers karantene.
      – Når vi bruker video i noen situasjoner i dag, gjelder det episoder som dommeren ikke har sett og hvor sanksjonsutmålingen i utgangspunktet kan gi to kampers karantene, sier Sandnes.
      (©NTB)

Kommentar

• sparwasser
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Jun 2005
        • 3185

Fra Dagbladet:
        Lars Bohinen beskylder klubben for uetiske leveregler. Fjørtoft slår tilbake.

(min anmerkning: Lars Gråmus som moralens vokter - nok engang. Kyss meg i ræv.....)

- Sjokkert over notat i LSK-garderoben

TIL ANGREP PÅ LSK: Lars Bohinen hevder det hang et notat i den ene garderoben på Åråsen, hvor det oppfordres til alt annet enn fair play.
        Foto: Torbjørn Grønning/Dagbladet

LEI AV BOHINEN: Jan Åge Fjørtoft mener Lars Bohinen bare har snakket dritt siden LSK inngikk en samarbeidsavtale med Bærum foran nesa på Stabæk.
        Foto: Arnt E. Folvik/Dagbladet
        annonse

Lars Bohinen beskylder klubben for uetiske leveregler. Fjørtoft slår tilbake.

SIGVE KVAMME
        Torsdag 27.09.2007, 13:07
        oppdatert 13:53

(Dagbladet.no): Lillestrøms 2-0-seier i gårsdagens semifinale mot Stabæk har havnet i skyggen av Arild Sundgots viljehands i forkant av det siste målet.

Stabæks sportsdirektør Lars Bohinen var nådeløs mot Sundgot etter kampen - og dagen derpå går han igjen til angrep på LSKs syn på fair play.

Bohinen hevder flere i Stabæk-leiren reagerte kraftig på et notat som hang i bortegarderoben på Åråsen.

- Det som hang på garderobeveggen i går var sjokkerende. Det var et notat om hvordan LSK kan utnytte reglene mest mulig, sier Bohinen til Dagbladet.no

- Kan du gå i detalj?
        - Det handlet om å sparke ballen lengt mulig vekk for å sikre et resultat, hvordan trekke ut tiden og i hvilke tilfeller man skal sparke ballen ut når en spiller ligger nede. Jeg har fått et bra referat fra våre trenere og spillere. Det sier litt om kynismen, og at den er i ferd med å overta fullstendig. Vi befinner oss heldigvis i en annen ende av verdiskalaen enn Lillestrøm, sier Bohinen.

- Strekker ikke reglene
        LSK-manager Jan Åge Fjørtoft marsjerer personlig ned i bortegarderoben, som også brukes av LSKs rekruttlag, når Dagbladet.no konfronterer ham med beskyldningene fra Stabæk-leiren.
        Ifølge Fjørtoft er virkeligheten mer udramatisk enn det Bohinen gir uttrykk for.

- Notatet går på hvor viktig detaljer er. Hvordan unngå kort, hvordan unngå å gli for mye, og hvor viktig det er å stå sammen. Det er ikke snakk om å strekke reglene, sier Fjørtoft til Dagbladet.no.

I korte trekk sammenfatter han notatet i disse punktene:
        1. Skliing og knottestørrelse.
        2. Dommeren bestemmer når spillet skal stoppes.
        3. Unngå unødvendige gule kort ved å løpe inn i hete situasjoner.
        4. Bedre avklareringer
        5. Holde sammen

Det fjerde punktet utdyper han slik:
        - Det har ingenting med å trekke ut tiden. Det vi sleit med i slutten av kamper, var at vi ble altfor fintspillende. Mot slutten av kampene må vi få høyere avklareringer for å få ballen unna. Jeg sitter med arket foran meg, det handler ikke om noe ønske om å strekke reglene, sier Fjørtoft.
        Han gjengir også et filmsitat nederst på arket:
        - «If you mess with me, you mess with all my family.» Det stammer fra en film med Danny DeVito og Arnold Schwarzenegger, hvor Arnold slåss inni en heis, opplyser LSKs filmekspert Jan Åge Fjørtoft.

Forstår ikke Fjørtoft
        Uavhengig av Bohinens notat-påstand, kommer de to neppe til å sende hverandre julekort i år. Fjørtoft mener Stabæk-direktøren bare har snakket negativt om LSK siden romerikingene inngikk en samarbeidsavtale med 2. divisjonsklubben Bærum.
        - Helt siden vi inngikk samarbeid med Bærum, har han bare pratet dritt. Vi i LSK driter i hva Lars Bohinen mener, sier Fjørtoft.
        Bohinen avfeier påstandene som oppspinn.
        - Det er bare tull. Jeg har ikke pratet dritt om LSK i det hele tatt angående Bærum. Jeg har mine tanker om overlevelsesevnen til et sånt samarbeid, men offentlig har jeg aldri uttalt meg om det. Det han har tilgang til må være intern kommunikasjon med bærumsledere, sier Bohinen til Dagbladet.no.
        - Hva tenker du om samarbeidet?
        - Det er underlig at de må samarbeide med klubber på andre siden av byen, når de ikke har grep om sitt eget område en gang. Jeg har ikke noe imot LSK selv om de har inngått avtale med Bærum, men vi jobbet lenge med Bærum selv for å få det til. Jeg har mindre forståelse av valget til Bærum enn av valget til LSK. Men dette har ikke noe å gjøre med det som skjedde i går. Jeg skjønner ikke hvorfor han trekker opp dette, sier Bohinen.

- Rydd i egen leir
        Han er fortsatt krystallklar på at Sundgot handset med vitende og vilje.
        - Jeg ser ikke problemet til Fjørtoft. Han bør rydde opp i egen leir før han går løs på meg.
        - Hvordan har forholdet ditt til Fjørtoft vært tidligere?
        - Jeg har hatt et helt kurant forhold til Jan Åge. Men når jeg leser avisene i dag, skjønner jeg at noe plager ham. Men hva som gnager ham vet jeg ikke.
        Bohinen mener det eksisterer helt andre og sunnere holdninger i Stabæk.
        - Vi hadde applaudert hvis Nannskog hadde satt inn et sånt mål og sagt til dommeren at det var hands. Jeg er ikke sikker på om LSK hadde gjort det samme. At de forsvarer seg er skremmende.
        - Men de har lagt seg flate nå?
        - Nå har de hatt god tid. Det var en helt annen tone i går, sier Bohinen.
        PS! På ønske fra Jan Åge Fjørtoft minner vi om følgende: LSK er i cupfinalen!

Kommentar

• Nordby-Kanaris
          Seniormedlem
          Forumsadist
          • Mar 2006
          • 146

Haugesund får flere billetter til cupfinalen

Norges Fotballforbund gir Haugesund flere billetter til cupfinalen. LSK får 7300 billetter, mens Haugesund er tildelt 5700 billetter.

TIL FINALEN!: Matchvinner Rodolfo Rodrigues jobber sammen med lagkameratene i FK Haugesund - like etter 1-0-scoringen til costaricaneren. Foto: Scanpix
          VG Nett følger:
          Lillestrøm / RSS
          1. divisjon / RSS
          NM 2007 / RSS

Mobilvarsling
          Scoringsvarsel på din mobil!
          Klikk her - scoringsvarsel for 448 lag!

Lillestrøm fikk opprinnelig 8776 billetter, mens Haugesund måtte nøye seg med 4224 billetter. Begge lagene fikk først 3000 billetter hver, mens de resterende 10.000 ble fordelt på bakgrunn av gjennomsnittlig tilskuertall.

Etter en ny gjennomgang gjorde NFF torsdag endringer for å sikre jevnere fordeling.

- Billettfordelingsprinsippet som er fulgt de senere årene, er basert på at begge finalelagene spiller i eliteserien. Vi ser nå at billettfordelingen til årets finale ble veldig skjev, i og med at vi har med et lag fra 1.-divisjon, sier Roger Solheim, NFFs informasjonssjef, i en pressemelding.
          Cupmestere 2007:D

Kommentar

• RSP
            Moderator
            • Aug 2004
            • 10498

Nettavisen (fxt)

UHELDIG: Sondre Kåfjord er bekymret for signaleffekten etter Arild Sundgots 2-0-scoring. Foto: Stian Lysberg Solum, SCANPIX.

- Beklagelig at noen jukser

Fotballpresident Sondre Kåfjord er bekymret for signaleffekten etter Arild Sundgots scoring.

Av Marius Vik

Sondre Kåfjord liker dårlig måten Arild Sundgots scoring, og er bekymret for de signalene LSK-spissen sender ut.
            - Fair play er noe vi jobber mye med, og vi føler vi har lyktes med.
            - Samtidig vil det alltid være mulig for noen å jukse, og det er veldig beklagelig. Det er opp til den enkelte å sørge for at det ikke skjer, mener fotballpresidenten.

Stort ansvar
            Selv understreker Kåfjord at han ikke har sett onsdagens kontroversielle episode, og at han uttaler seg på bakgrunn av de tilbakemeldingene han har fått om episoden på Åråsen onsdag kveld.
            - Jeg har oppfattet det slik at Sundgot har gått ut med en beklagelse, og det er bra. Samtidig hviler det et stort ansvar på den enkelte spiller i slike tilfeller, mener presidenten.
            Spesielt overfor yngre fotballspillere.
            - Signaleffekten overfor unge spillere, er dårlig, og akkurat dette er et viktig punkt, mener Kåfjord.

- Videodømming tar bort sjelen
            Fotballforbundet har ikke hjemmel til å kunne forfølge episoden, da det er kun er episoder som kan gi to kampers karantene eller mer, som kan behandles av NFF i ettertid. Han overlater derfor til Lillestrøm å ta opp denne saken internt i klubben.
            Noen videodømming vil han imidlertid ikke ha noe av, onsdagens episode til tross.
            - Nei, da tar man bort sjelen i spillet, og det blir for mange stopp underveis. Skjønn utøves underveis, og sånn skal det være. Det eneste vi har åpnet for, er å kunne sanksjonere i etterkant for ting dommeren ikke har sett, sier Kåfjord kategorisk.

Kommentar

• RSP
              Moderator
              • Aug 2004
              • 10498

Tidlig ute

Haugesund er tidlig ute, og skal avholde taktikkmøte foran cufinalen allerede nå. Synes at denne lenken kan fortjene plass her:

Kommentar

• RSP
                Moderator
                • Aug 2004
                • 10498

Bladet Tromsø (100% Fotball)

Arild Sundgot mener alle andre hadde gjort det samme som han. ( Foto: Stian Lysberg Solum, Scanpix )

Sundgot: - Ingen i eliteserien ville sagt ifra

LILLESTRØM: Arild Sundgot tror ikke noen andre spillere i eliteserien hadde sagt ifra til dommeren at det var hands, dersom de hadde kommet i samme situasjon.

Av: Roar Lyngøy
                Publisert: 27.09.2007 kl. 14:58
                Endret: 27.09.2007 kl. 16:38

Stabæk mener LSK-spissen burde vært ærlig nok til å fortelle dommer Terje Hauge om den grove handsen før 2-0-målet.
                Det samme mener Terje Hauge.
                - Tror du andre spillere ville sagt ifra til dommeren?
                - Nei, det hadde nok ingen gjort, sier Sundgot.
                - Hvordan hadde du reagert hvis for eksempel Daniel Nannskog hadde gjort det samme?
                - Nei, det ville jeg ikke ha reagert noe på.
                På torsdagens LSK-trening var stemningen god. Cupfinale er tross alt i boks. Og Arild Sundgot tok runden med media for å gjøre seg ferdig med saken.

- Ingen grunn til å straffe meg
                På kommentarplass i dag mener VG at Sundgot ikke bør få spille cupfinalen mot Haugesund på grunn av sin usportslige opptreden.
                - Nei, nei, det blir helt feil. Jeg ser ingen grunn til å straffe meg, sier Sundgot.
                Han presiserer at han beklaget hendelsen overfor Stabæk etter kampen, og sier seg nå ferdig med saken.
                - Om jeg hadde gjort det igjen, er umulig å si. Det skjedde instinktivt, jeg rakk ikke å tenke. Jeg så på TV-bildene etterpå at det var klar hands, og det må jeg bare beklage i ettertid, sier LSK-spissen.
                Han angrer ikke på at han ikke sa noe til dommer Hauge.
                - Der og da føltes det ikke naturlig å si fra til dommeren.

- Strand mest fair
                Hadde Sundgot sagt ifra og bedt om at målet ble annullert, ville det trolig ha gitt ham helteoverskrifter.
                - Det der er ikke min greie i det hele tatt. Jeg er ikke opptatt av å få heltestatus, sier Sundgot.
                Etter torsdagens trening fikk han også spørsmål om hvem han synes er eliteseriens mest fair-spillende.
                - Det må vel være Roar Strand, svarer Sundgot etter kjapp betenkningstid.

PS: LSK håper å ha Shane Stefanutto klar igjen til søndagens kamp mot serieleder Brann. Frode Kippe og Bjørn Helge Riise er ute med karantene, mens Khaled Mouelhi fortsatt er skadet.

iTromsø – også kjent som Mediehuset iTromsø og itromso.no – er en avis med grundig, viktig og underholdende journalistikk for tromsøfolk

Kommentar

• RSP
                  Moderator
                  • Aug 2004
                  • 10498

Radio Haugaland

Fjørtoft: - Vi skal vite alt om FKH

Vi skal vite absolutt alt om FK Haugesund på finaledagen. Det sier Lillestrøm-manager Jan Åge Fjørtoft til Radio Haugaland. Han skryter av trener Rune Skarsfjord og mener han kommer til å nå langt i norsk fotball.

- Når vi møter Haugesund i cupfinalen vet vi absolutt alt i forhold til Haugesund. Alt fra skonummer og lengde på knottene til hver enkelt spiller. Det er slik vi jobber i LSK. Samtidig vil jeg si at Skarsfjord er en trener vi ønsket å ha i vårt støtteapparat. Han er en trener vi har stor tro på og som kommer til å nå langt i norsk fotball, sier Fjørtoft til Radio Haugaland.

FKH-kaptein Erik Horneland sier i sporten i dag at Lillestrøm er en tøff motstander, men at han ikke tror at noen i FKH har respekt for tippeligalaget.

- Jeg tror ikke det er så mange av oss som har respekt for Lillestrøm. På papiret har de en stall som er mye bedre en vår, men det kan vi utligne med en voldsom glød og innsats, sier Horneland.

Hør sporten her.

Kommentar

• RSP
                    Moderator
                    • Aug 2004
                    • 10498

Bladet Tromsø (100% Fotball)

Etter min mening kan denne lenken fortjene en plass i nyhetstråden.

iTromsø – også kjent som Mediehuset iTromsø og itromso.no – er en avis med grundig, viktig og underholdende journalistikk for tromsøfolk

[Egen merknad: Blant alle andre som har sterke synspunkter på Arllds mål i media i dag, synes jeg at Mons Ivar Mjelde og Olafur Örn Bjarnason uttaler seg om saken på en skikkelig og voksen måte].

Kommentar

• RSP
                      Moderator
                      • Aug 2004
                      • 10498

Nettavisen (fxt)

ORDKRIG: Uttalelsene Pål T. Jørgensen kom med i 21-sendingen har falt LSK-fans tungt for brystet. Jan Åge Fjørtoft tar ikke kommentaren seriøst. Foto: Scanpix/TV 2

Full krig mellom Fjørtoft og Pål T.

Pål T. Jørgensen mener LSK har skapt en juksekultur. Jan Åge Fjørtoft fnyser av TV 2s nyhetsanker.

Av Anders Skjerdingstad

- Pål T. Jørgensen har gjort det til sin misjon å være morsom. Han klarer sikkert å få noen til å le denne gangen også. Men jeg kan ikke ta slike utspill seriøst, sier Fjørtoft til Nettavisen.
                      Bakgrunnen er det som skjedde da Lillestrøm onsdag kveld sikret seg cupfinalebilletter med 2-0-seier over Stabæk. 2-0-målet kom etter at Arild Sundgot på ulovlig vis tok med seg ballen med hånda.
                      «Og i Sporten skal vi se at Lillestrøm jukset seg til seier», sa TV 2s nyhetsanker Pål T. Jørgensen da han introduserte cupreportasjen etterpå. Det vakte, ikke uventet, reaksjoner på Åråsen.
                      For dumt
                      Torsdag gikk Jørgensen imidlertid enda lenger, da han overfor NA24 Propaganda beskyldte Fjørtoft for å ha skapt en juksekultur på Åråsen.

- Det viser bare moralen til jukselaget. Hadde det vært en skikkelig kultur i LSK hadde spilleren gått til dommeren og innrømmet at han jukset. Det gjorde han ikke, og det viser hvilken kultur Jan Åge Fjørtoft har skapt i LSK. De jukset og når de tar ledelsen 2-0 punkterer det kampen, så jeg står inne for det jeg sa, sier Jørgensen.

- Det blir for dumt hvis jeg skal begynne å kommentere slike utspill, konstaterer Jan Åge Fjørtoft.

Forventer objektivitet
                      Om uttalelsene bør få konsekvenser for Jørgensen i TV 2, vil ikke Fjørtoft ta standpunkt til.

- Det har jeg ingen formening om. Noen liker at nyhetsankere prøver å være morsomme, andre liker det ikke, sier LSK-manageren.

Torsdag har han vært opptatt av helt andre ting enn ordkrigen med Jørgensen. For Fjørtoft legger ikke skjul på at klubben har fått et uønsket fokus på seg etter semifinaleseieren.

- Beklager
                      - Jeg mener fortsatt vi vant fortjent, men alle skal være klar over at Lillestrøm ikke ønsker å vinne fotballkamper på denne måten. Vi ville mye heller ha vunnet etter to knallskudd i krysset, sier Fjørtoft.

- Har du snakket mye med Arild Sundgot i dag?

- Jeg snakket mye med Arild allerede i går, jeg. Han har lagt seg flat, og vi beklager det som skjedde, fastslår Jan Åge Fjørtoft.

Last edited by RSP; 27.09.2007, 18:53. Begrunnelse: Halve reportasjen falt bort da jeg la den inn første gang, nå er den hel.

Kommentar

• holmiz
                        The kjøkken-kanariz
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Apr 2006
                        • 6064

- Sundgot er altfor fair til å være spiss

FAIR: Arild Sundgot er egentlig for fair til å være spiss, mener Jan Åge Fjørtoft.
                        Foto: HEIKO JUNGE/SCANPIX

Fjørtoft mener få spiller mer fair i Tippeligaen.

SIGVE KVAMME
                        Torsdag 27.09.2007, 18:17
                        oppdatert 18:22 (Dagbladet.no): Selv om han er mannen som sikret Lillestrøms avansement til cupfinalen, er det ikke mye ros å hente for Arild Sundgot.

Reaksjonene har vært såpass sterke at Norges Fotballforbund har rykket ut og forsikret at LSK-spissen ikke kan straffes for handsen forut for 2-0-målet.
                        Da scoringen kom visste LSK-manager Jan Åge Fjørtoft umiddelbart hva som ville bli fokuset etterpå. Og han har ingen problemer med å innrømme at Sundgot gjorde en feil.

- Det vi registrerer er at Arild la seg flat, og det gjør vi også, sier Fjørtoft til Dagbladet.no.

Ber folk være varsomme
                        Han synes imidlertid det blir umulig for andre å uttale seg om hva de ville gjort i Sundgots situasjon.
                        - Folk skal være varsomme med det. Du kan ikke sette deg inn i situasjonen til den som er oppi det der og da. Folk reagerer forskjellig på press og trykk i en kamp, sier Fjørtoft, som selv ikke så handsen da det skjedde.
                        Tidligere i dag sa Arne Larsen Økland til Dagbladet.no at det er vanskelig å fordømme det Sundgot gjorde, fordi spisser ofte får dommeravgjørelser mot seg. Økland huskes fortsatt for sine gode sportsånd i en kamp mot Bayern München i 1981, da han ga dommeren beskjed om at en ball som ble dømt i mål, aldri var inne. På det tidspunktet ledet Bayer Leverkusen kampen med betryggende 3-0.

Fjørtoft tror Økland også hadde andre motiver enn å bare være fair.
                        - Hadde han ikke sagt det, kunne Bayern kanskje protestert og fått omkamp, sier han.
                        LSK-manageren synes det er synd at Sundgot nå blir hengt ut som juksemaker.
                        - Jeg forventet at han skulle bli kalt juksemaker. Og jeg forsvarer ikke Arild en centimeter for det målet, men han er en av de mest fairspillende i Tippeligaen og i LSK. Jeg synes egentlig Sundgot er altfor fair til å være spiss, sier Fjørtoft.

Få tilskuere
                        Bare 6700 mennesker hadde funnet veien til Åråsen i går kveld, et tilskuertall godt under det LSK vanligvis har i serien.
                        Fjørtoft har tidligere i år startet en debatt rundt cupens framtid, og at det må tas grep for å gjøre den mer attraktiv.

- Hvordan forklarer du så få tilskuere på en av årets viktigste kamper for LSK?
                        - Vi er litt for prestasjonsavhengige. Den dårlige kampen på sønadg gjorde nok av vi fikk 3000 færre tilskuere. Sånn er det i Lillestrøm. Men vi har økt fra snaue 7000 til 9500 denne sesongen, så vi er på rett vei, sier han.

Kilde:http://www.dagbladet.no/sport/2007/09/27/513398.html
                        Hilsen Anders

Och det känns som när vi kom hit, till möjlighetens land
                        Du kan följa mina spår hem, Columbus var mitt namn

Kommentar

• sparwasser
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Jun 2005
                          • 3185

Fra VG:

Skarsfjord er Nordlies «skrekkmotstander»

Kunne blitt LSK-assistent - møtes i cupfinalen

ÅRÅSEN (VG Nett) Da Tom Nordlie ble ansatt i Lillestrøm, ville han ha med seg Rune Skarsfjord som assistent. Nå møtes de i stedet på Ullevaal den 11.november.

Av EIRIK BORUD

GAMLE KJENTE: Terje Skarsfjord (t.v.) og Tom Nordlie har meget god kjennskap til hverandres spillesystemer. Foto: Fredrik Solstad og Trond Solberg

Bare ett år etter at LSK-treneren forsøkte å lokke Skarsfjord over fra vestlandet til Romerike, møtes de på banen - i cupfinalen.

Tom Nordlie bekrefter at han ville ha med narvikværingen i trenerapparatet.

Les også: Haugesund til finalen

- Ja, det var Rune (Skarsfjord) og Cato (Svein Cato Bakkemo) jeg ville ha. Rune var under kontrakt, mens Cato hadde jeg pratet med før, men trodde ikke det var realistisk at han kunne ta permisjon fra jobben sin som fysioterapeut, sier LSK-treneren til VG Nett.

Skarsfjord valgte å bli i jobben som hovedtrener for Haugesund. At det er nettopp han som trener cup-askeladden, vil LSK få merke, tror Tom Nordlie.

Det til tross for at vestlendingene spiller i divisjonen under LSK.

Taktisk nøtt

- Jeg har stor respekt for Rune Skarsfjord. Det er kanskje den verst treneren ved siden av Strømsgodset sin (Dag-Eilev Fagermo) jeg kunne møtt. Han kjenner spillestilen min ut og inn, sier Lillestrøm-treneren.

Derfor tror han cupfinalen langt fra blir noen walk over.

- Det kan hende vi får en hardere taktisk nøtt der enn mot mange andre lag, sier Nordlie.

Les også: La seg flat etter «juksemål»

Rune Skarsfjord er sønnen til tidligere Tromsø-trener Terje Skarsfjord, som førte TIL til cuptriumf i 1996. Nordlie er imponert over det Skarsfjord har fått til i Haugesund.

- Ikke bare har han ført laget til cupfinalen, han er i ferd med å bygge opp et lag i serien også. De er litt ustabile foreløpig, men han er en meget dyktig fotballtrener. Han er i ferd med å bli like dyktig som sin far, skryter LSK-treneren.

- Hvis han kjenner deg og taktikken din så godt, må du finne på noe nytt til cupfinalen?

- Det kan godt hende. Men jeg vet jo like mye hva han gjør, gliser Nordlie.

Kommentar

• holmiz
                            The kjøkken-kanariz
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Apr 2006
                            • 6064

Taktikkmøte 45 dager før finalen

TIDLIG UTE: Allerede i morgen kan Haugesund-spillerne få taktikken til cupfinalekampen mot Lillestrøm den 11. november.
                            Foto: GEIR OTTO JOHANSEN/SCANPIX

Slik skal lille FKH slå LSK.
                            LES OGSÅ:
                            TRYM OUST SONSTAD
                            Torsdag 27.09.2007, 15:18
                            oppdatert 16:19
                            (Dagbladet.no): I går fullførte cupaskeladdene Haugesund sin vei til cupfinalen, ved å slå ut Odd Grenland i semien. På Ullevaal venter Lillestrøm, som er store favoritter.

Derfor gjør trener Rune Skarsfjord det samme som han hadde suksess med før kampen i går - han holder kampens spillermøte lang, lang tid i forveien.

- Spillermøtet blir holdt snart, kanskje allerede i morgen. Da vil vi studere Lillestrøm og legge vår egen taktikk, forteller 37-åringen til Dagbladet.no.

Cupfinalen går som kjent av stabelen den 11. november, altså om 45 dager fra i morgen.

- Kan legge bort kampen litt
                            Hensikten med det tidlige møtet er at spillerne skal slippe å gå og spekulere på hvem som skal spille og hvordan det skal foregå.

- Etter møtet kan de legge bort finalekampen litt, for i stedet å fokusere på kampene i serien, vektlegger Skarsfjord, til tross for at laget ligger trygt plassert midt på tabellen i førstedivisjon.

- Er dette en vanlig måte å forberede et lag til store kamper?

- Jeg har ikke lest det i noen bøker iallfall, svarer Skarsfjord muntert.

I dag har han sjølsagt nytt å være FKH-trener i Haugesund, og han har fått merke hvor stort en cupfinale er.

- Kan slå Lillestrøm
                            - Folk er jo helt steike gale, det går fort opp og fort ned innen fotballen. De fleste sier at de er imponert over kollektivet vårt, og det gjør meg glad, forteller Narvik-fødte Skarsfjord.

- Hva har vært hemmeligheten deres denne cupsesongen?

- Vi har et ungt og nytt lag, og da vil prestasjonene naturlig nok variere en del. Men vi har konsekvent spilt godt mot de beste lagene, og på gode dager kan vi slå lag i Tippeligaen.

- Som for eksempel Lillestrøm?

- Som for eksempel Lillestrøm, ler Skarsfjord.

Kilde: http://www.dagbladet.no/sport/2007/09/27/513387.html
                            Hilsen Anders

Kommentar

• holmiz
                              The kjøkken-kanariz
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Apr 2006
                              • 6064

Lillestrøm tar cuptittelen

Tom Nordlie gråt. Kanskje han skjønte at cuptittelen allerede var i havn?

Arild Sundgot (t.v.) og Oliver Occean jubler etter at Sundgot har gitt Lillestrøm 2-0 målet på Åråsen. At han handset i situasjonen før, oppdaget ikke dommeren. Foto: Junge, Heiko

Tor Kise Karlsen
                              ANALYSE
                              27. september 2007 09:43

ÅRÅSEN: Haugesund-trener Rune Skarsfjord har ikke noe tro på det. Det er det få andre med hjerte i Vestlands-klubben som har også. At Haugesund kunne tukte vinneren på Åråsen, trodde de ikke noe på rett etter seieren over Odd. Dermed er det duket for at Kanarifuglene tar sitt første cup-gull på 22 år etter at da de slo Vålerenga 4-1 i finalen. Da hadde de nettoppp tapt seriegullet til Rosenborg etter at Trond Sollied scoret kampens eneste mål.
                              Lillestrøm hadde vært i tre finaler på 50-tallet, men tapte alle. De måtte vente til 1977 for å få sitt første (seier 1-0 over Bodø/Glimt). Det var på den tida Tom Lund herjet med norske forvarsrekker, og da ble det et nytt cupmesterskap året etter også med seier 2-1 over Brann. Deretter kom det ett i 1981 (3-1 over Moss) før det siste i 1985. Nå er Lillestrøm storfavoritter. Ja, det har kanskje ikke vært en så klar favoritt i en cup-finale siden Brann møtte Sogndal fra 3. divisjon og Rosenborg møtte Fyllingen som med soleklar margin hadde rykket ned fra eliteserien samme høst.
                              Det snakkes ofte om den moralske finale. Sånn sett var oppgjøret mellom Lillestrøm og Stabæk akkurat det. Søndag var det Stabæk som ødela Lillestrøms gulljakt. I går var det Lillestrøm som snøt Stabæk for et cupgull. Og det fullt fortjent. La gå med at Lillestrøms andre mål ved Arild Sundgot kom etter en soleklar hands. Men kampbildet sa likevel at denne LSK-seieren var fortjent nok. For når artistrekka til de blåkledde bæringene ikke innfrir, ja, da er de et ordinært lag. I går begynte Alanzinho med noen dribleraid på venstrekanten – de som skremte vannet av Lillestrøm søndag. Men så forsvant han over på høyresida. Og ble borte for godt.
                              Somen Tchoyi framsto heller aldri som den store midtbanekrafta. De drivende løpene han hadde, førte aldri fram til noe. Og framme var både Daniel Nannskog og Veigar Pall Gunnarsson uvenner både med ball og det meste ellers.
                              Når i tillegg framspillene fra den bakre firer for ofte havnet hos en med gul drakt, ja, da var det nesten fritt fram for Lillestrøm.

Etter to strake serietap – Tromsø og Stabæk – reiste Tom Nordlies gutter seg igjen. Anført av midtbanespillerne Bjørn Helge Riise, Espen Søgård og Simen Brenne, ble det dratt opp mange flotte angrep. Særlig Simen Brenne imponerte i går. Periodevis var han over alt. Og det var da også han åpnet det hele for Lillestrøm. Et tenkt innlegg traff to stenger før det ble fanget opp av nettmaskene. I fjor ble han cupmester med Fredrikstad. Søndag venter det som kunne vært en seriefinale. Den må gå uten Bjørn Helge Riise og Frode Kippe. Og da er det Lillestrøm som er sterkt redusert. Men et cupgull er et lindrende plaster på det såret som et tapt seriegull etterlater seg. Og da skjønner vi bedre hvorfor Tom Nordlie tørket tårene i går kveld.

Kilde: http://www.dagsavisen.no/sport/article316250.ece
                              Hilsen Anders

Kommentar

• Kay
                                Seniormedlem
                                Myklebust Light
                                • Jan 2004
                                • 763

Gilbert igjen....

Legger inn denne under tvil.....

I Norge blir Arild Sundgot stemplet som juksemaker. I Latin-Amerika hadde han blitt hyllet.

Av: Pål W. Jørgensen
                                Publisert: 27.09.2007 kl. 12:11
                                Endret: 27.09.2007 kl. 12:27

- Der hadde dommeren og det andre laget blitt sett på som tullinger og tosker. Den som klarer å lure blir hyllet, sier Hans Hognestad, sosialantropolog med doktorgrad på emnet fotball og identitet.

I dag flommer landets medier over av reaksjoner etter at Arild Sundgot brukte hånden i forkant av 2-0 scoringen til Lillestrøm i cup-semien mot Stabæk.

Hognestad setter reaksjonen i den norske fotballfamilien i sammenheng med forholdet til England.

- Vi er etisk påvirket av England, og opererer med deres fairplay. Norsk fotball er bygd opp fra engelsk fotball. De har alltid vært en slags beskyttende storebror, i både fotball og politikk. Både andre verdenskrig og kongehuset er eksempler på det. Vi har omfavnet deres verdisett på mange måter. Slik har det vært i nesten 1000 år, sier Hognestad.

- Hvorfor er det sånn at en avgjørende hands får mye mer oppmerksomhet enn holding eller dytting?

- Selve opprinnelsen kan ha noe å si. Selve ideen med det engelske spillet var jo å ikke bruke hendene, mens fysisk tøft spill ble og er akseptert på en annen måte. Det å bruke hendene er rett og slett tabu, sier Hognestad, og bruker det norske utrykket "det er ikke håndball vi holder på med" som eksempel.

I Argentina ble Maradona om mulig enda mer populær etter "guds hånd" mot England i Mexico VM i 1986.

- De koblet handlingen til guddommelige krefter. Det ble akseptert, sier Hognestad

I Norge hadde det aldri skjedd.

- Når man ser hendelser som Sundgots forventes det nærmest at han skal si ifra at han brukte hånden, sier Hognestad.

Kommentar

• sparwasser
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Jun 2005
                                  • 3185

Fra RB:

Lever fett på oppmerksomheten
                                  ...men Fjørtoft skulle gjerne unngått noe av bråket

Det har alltid blåst friskt rundt LSK. Men de siste sju månedene har det stormet mer rundt Åråsen-klubben enn noen gang – på godt og vondt.
                                  Av Espen Solbakken og Morten Svesengen
                                  Publisert 28.09.2007 - 06:30

Se større bilde

ALLTID I SØKELYSET: Jan Åge Fjørtoft har måttet svare for mye denne sesongen. Noe er greit, andre ting er bevisst, mens en del ville han vært foruten. FOTO: SCANPIX Jan Åge Fjørtoft

Se større bilde

INGEN BISMAK: Arild Sundgot gjorde seg ferdig med hands-saken i går. FOTO: ESPEN SOLBAKKEN

Bråket til tross, publikumssnitt, markedssalg, omsetning og tv-inntekter har aldri vært høyere.
                                  Knapt en LSK-kamp spilles uten at det blir styr i etterkant. Det gjør klubben til den mest omtalte og mest sette i tv-sammenheng.
                                  Det gir klubben større inntekter enn noen gang, men LSK-manager Jan Åge Fjørtoft innrømmer at han kunne vært noe av bråket foruten.
                                  – Vi kjemper med Trondheim, Bergen, Stavanger og Oslo om oppmerksomheten, og vi skal egentlig tape hele tiden. Men vi gjør det ikke. Det sier noe om posisjonen til klubben vår. Samtidig har vi ikke ønsket all den omtalen vi har fått, sier Jan Åge Fjørtoft.
                                  Hovedpersonen bak det siste mediekjøret, Arild Sundgot, tror også LSK-supporterne synes det er kult å være hatet. Foran cupfinalen tror Sundgot at "hele" Norge vil stå på Haugesunds side.
                                  – Vi ble vel ikke akkurat mer populære etter dette. Vi må vinne for oss selv og våre egne supportere.

Sterkt hatet

Siden LSK fikk mafiastempelet på 70-tallet, har Åråsen-klubben både frivillig og ufrivillig ofte havnet i mediesøkelyset i kontroversielle saker. Slik er LSK blitt klubben mange elsker å hate.
                                  – Vi kan ikke styre hva andre sier og mener om oss, men vi må ta konsekvensen av den nye mediehverdagen. I løpet av de tre årene jeg har vært i denne jobben har mediebildet forandret seg enormt, med mange flere aktører som skal ha stoff hele døgnet.
                                  – Det må vi forholde oss til, sier Fjørtoft.
                                  Dagen etter at klubben sikret seg cupfinaleplassen måtte LSK-miljøet tåle fokus på Arild Sundgots handsscoring. Skryt og ros for en sterk kamp mot Stabæk måtte de sørge for selv.
                                  – Vi blir aldri hyllet av andre, men slik har det alltid vært. Det er den kulturen som sitter i veggene her og det klubben er bygget på. Vi liker å ligge i forkant og prege utviklingen i norsk fotball. Det er også derfor vi ofte står opp og fronter saker, og det skal vi fortsette med. Men det er viktig at vi velger våre "kriger", sier Fjørtoft, som ikke behøver å frykte at Sundgot skal bukke under for mediepresset.
                                  – Nei da, dette tåler jeg lett. Det er bare fotball, og i Stabæk ble ingen skadet eller syke. Tenker man slik, er det lettere å takle alt kjøret, mener Sundgot.

Tjener grovt

Med Fjørtoft som manager og Tom Nordlie som trener, får LSK oppmerksomhet som mange klubbledere misunner dem.
                                  Denne sesongen er det ingen klubber som er vist direkte på riksdekkende fjernsyn oftere enn LSK. Klubben har eller blir involvert i TV 2s hovedkamp i 10 av de 24 første serierundene. Med cupfinalen får også LSK tre direktesendte cupkamper på TV 2s hovedkanal. Dette betyr trolig at LSK vil stikke av med mest tv-penger av alle klubbene på den delen som fordeles etter antall tv-seere.
                                  Og da er det bare for Arild Sundgot å skyte flere mål, fortrinnsvis uten hjelp av hendene. For tidenes målscorer i LSK vil alltid være i sentrum for oppmerksomheten.
                                  – Det blir styr rundt oss uansett, resultatet spiller mindre rolle. For min egen del var jeg ferdig med hands-saken allerede morgenen etter. Jeg var ikke helt forberedt på alt oppstyret, men slik er det med media og fotball. Jeg tror ingen annen spiss i Norge ville annullert sitt eget mål. Nå har jeg beklaget til Stabæk og må se framover, sier Sundgot.

Sov godt

– Kan du gjøre det samme igjen?
                                  – Umulig å si. Det var en ren refleks i kampens hete, og jeg planla aldri å handse.
                                  – Hva gjør dette med ditt eget omdømme og klubbens image?
                                  – Jeg er ikke opptatt av verken heltestatus eller popularitet andre steder i Norge og sov veldig godt natta etter matchen. Jeg tror heller ikke dette skader klubben spesielt. Det har vært mange saker i år, men klubben lever av det også. Vi har en sterk trener og manager som figurerer mye i mediene.
                                  – Vurderte du aldri å si fra om handsen?
                                  – Aldri. Ting skjedde kjapt, og jeg følte der og da at det ikke var så tydelig. På tv derimot var det en annen historie...

Kommentar

• reka
                                    Seniormedlem
                                    --==FORUMRUNKER==--
                                    • Aug 2005
                                    • 13278

BT (100 % fotball): Derfor hates LSK

Enjoy

Derfor elsker bergenserne å hate Lillestrøm

HAR MØTT LSK: Per Ove Ludvigsen. ( Foto: Digitalsport )

LIKER IKKE LSK: Doddo. ( Foto: BT )

LIKER IKKE LSK: Arne Møller. ( )

- IKKE SPESIELT: Per Hilmar Nybø. ( )

BERGEN: BT har sjekket om - og i såfall hvorfor - Lillestrøm er et upopulært fotball-lag.

Av: Sigurd T. Skjefstad, Tore Nilssen
                                    Publisert: 28.09.2007 kl. 07:48
                                    Lillestrøm er laget som supportere fra hele landet elsker å hate. Årets sesong har ikke vært noe unntak.
                                    Onsdag var det en glisende Arild Sundgot som fortalte om hvordan han med fullt overlegg brukte hånden og sendte kanarifuglene til cupfinale på Ullevaal. Frode Kippe har gått i front med tre røde kort, totalt har Lillestrøm satt ny rekord med seks røde. Utenfor banen har manager og programleder Jan Åge Fjørtoft fulgt opp med at om Brann vinner gull kan en takke TV 2 for hjelpen. Det er umulig å ikke ha en mening om laget fra den lille stasjonsbyen.
                                    Bergens Tidende har spurt en rekke Brann-profiler om laget Lillestrøm er laget vi misliker mest. Tom Lund er gjengangeren.
                                    1) Hvorfor liker vi ikke Lillestrøm?
                                    2) Hva er ditt beste minne fra Brann – Lillestrøm?
                                    3) Og hva er ditt verste?
                                    Arne Møller, tidligere sportssjef 248 obligatoriske kamper.
                                    1) Det er fargene. I min tid hadde vi en gul og svart plakat som var revet på midten hengene i garderoben. Teksten under var sikt og skyt. Da jeg dro til Hellas fikk jeg gule og svarte drakter, det var helt forferdelig, ler Møller. Det meste stammer fra Tom Lund sin tid. Han var fryktelig god. I tillegg spiller de en fysisk fotball som ofte har stått i kontrast med Brann-stilen.
                                    2) Da vi i 1981 som kraftige underdogs vant 3-1. Jeg scoret med et skudd fra 30 meter i vinkelen. I tillegg var det med venstrefoten.
                                    3) Semifinaletapet i 1980 (1-2). Da ble vi bortdømt.
                                    Ove Thue, artist
                                    1) Lillestrøm var kanskje det første laget i Norge som begynte å kjøpe inn de beste spillerne., også i perioden de hadde Tom Lund. Det er lett å knytte dem til det fremdeles. Siden har det jo vært en del ting med spillestil, høye, store spillere og dødball.
                                    2) Kanskje mitt sterkeste fotballminne i det hele tatt er semifinalen mot Lillestrøm i 95. Lillestrøm ledet 3-1 etter første kamp, og Brann måtte vinne med mer i kamp nummer to. Det begynte med at Jan Ove Pedersen scoret først for Lillestrøm, men endte 4-1 til Brann. På stillingen 3-1 møtte jeg en kar som forlot Stadion på grunn av at hjertet tålte det ikke. Da Geir Hasund scoret 4-1 var det bare helt elektrisk.
                                    3) Jeg tror jeg må ta telling der. Det har vært en del hendelser der borte, men jeg husker ingen skikkelig dårlige.
                                    Per-Ove Ludvigsen, tidligere sportssjef. 149 obligatoriske kamper
                                    1) Dette har mye med Tom Lund å gjøre. Jeg husker noen kamper der jeg som ung så Lund på Stadion, han herjet med Brann. Det er også et lag Brann har slitt veldig mot sportslig, og slike lag pleier du ikke like.
                                    2) Semifinalen hjemme mot Lillestrøm i 1995
                                    3) Da vi tapte 1-5 hjemme i 2004. Det var like etter at Ivar Rønningen var solgt. Kritikken var stor, og på Stadion hang et banner med påskriften: Dra hjem til Dalen. I tillegg var to av målene tabber av Håkon Opdal. Da lurte jeg på hva vi hadde gjort.
                                    Geirmund Brendesæter, 335 obligatoriske kamper.
                                    1) Tom Lund, ingen likte han. Mannen var rett og slett for god. I tillegg har de en tøff og kjedelig spillestil.
                                    2) Det er uten tvil semifinalen i 1975. Det var stort!
                                    3) Jeg har ikke en konkret kamp, men vi hadde flere strake hjemmetap mot dem i min tid som spiller. Det var ikke særlig hyggelig.
                                    Erik Hanøy, supporter og speaker på Stadion
                                    1) Det er klinkende klart historisk: Fra 70-tallet da Tom Lund herjet som verst, ingen klarte å stoppe han og de tok flere gull på rad. Lillestrøm var et oppkomlingslag, de rykket opp og plutselig var de bare best. Der ble forholdet satt og slik har det holdt seg siden.
                                    2) Da Brann tapte 3-1 mot Lillestrøm i 95 og snudde hjemme. Geir Hasund avgjorde, Per-Ove var der, Jan Ove Pedersen scoret først for Lillestrøm. Det var fantastisk!
                                    3) Jeg husker Brann spilte cupfinale mot Lillestrøm i 78, da tapte vi 2-1 på Ullevaal. Jeg var ikke gamle karen, men satt hjemme foran mine foreldres Luxor farge-TV. Det var en sur høstdag.
                                    Harald Schjelderup, tidligere supporterleder, styremedlem og formann
                                    1) Dette stammer fra 70-tallet da de var veldig gode og hadde Tom Lund i spissen. LSK var den første klubben i Norge som klarte å profesjonalisere driften. At en klubb fra et veldig lite sted gjorde det bra, mens Brann gang etter gang sviktet var heller ikke morsomt.
                                    2) Uten tvil semifinalen 1995.
                                    3) Cupfinalen 1978. Vi tapte urettferdig etter at dommeren hadde gjort en slett jobb. Slikt gjør sterkt inntrykk på en ti år gammel gutt.
                                    Eduardo «Doddo» Andersen, Brann-blogger
                                    1) Du kan si det begynte med Frank Grønlund. Lillestrøm har til tider hatt en veldig usympatisk spillestil, og det startet på 70-tallet og med Grønlund som eksponenten for den brutale midtstopperen. De sender 11 mann inn i femmeteren på alle dødballer, fryktelig effektivt og fryktelig irriterende å se på. Da Rosenborg hadde sin storhetstid spilte de i hvert fall fin fotball
                                    2) Jeg må si 6-2-kampen her på Stadion i fjor, da Bengt Sæternes parkerte Frode Kippe gang på gang.
                                    3) I 1975 hadde Brann muligheten til å ta edelt metall, men Lillestrøm vant på Stadion. (Brann endte på fjerdeplass, tre poeng bak Viking). Og så er det cupfinalen i 78. (Tap 2-1).
                                    Helge Karlsen, 237 obligatoriske kamper
                                    1) Det begynte med dressene. Det var for så vidt greit, men ikke at de var hvite. Privat var det hyggelige spiller, men som gruppe var de veldig overlegne og hovne spillere.
                                    2) Jeg ble kåret til banens beste spiller en gang på Åråsen. Det er eneste gang jeg har fått den æren på bortebane. Når det var husker jeg ikke, men Lillestrøm kan ikke ha vært noe særlig siden de kåret en fra bortelaget.
                                    3) Det verste er cupfinalen 78. Vi var glade for at Arne Dokken ikke skulle spille, vi fryktet hodestyrken hans. Så glemte vi banens minstemann (Vidar Hansen) som scoret begge målene.
                                    Per-Hilmar Nybø, 152 obligatoriske kamper
                                    1) Jeg synes ikke det har vært et spesielt forhold til Lillestrøm, annet enn at de har vært en god motstander. Det er annerledes med Vålerenga og Rosenborg.
                                    2) I 90-sesongen slo vi dem hjemme både i serien og cupen, scoret flotte mål og det var artige kamper. Vi spilte også uavgjort på Åråsen og hadde god kontroll på dem det året.
                                    3) Jeg har ingen spesielle negative opplevelser. Du har selvfølgelig vårkampen i vår da Frode Kippe stanget inn i Håkon Opdal, men ellers var det en rolig og grei kamp.
                                    Fakta Lillestrøm – Brann

Alle seriemøtene på Åråsen
                                    Totalt: 33 kamper
                                    Største hjemmeseier: 6-2, 1954
                                    Største borteseier: 1-3, 1995
                                    Forrige Brann seier: 0-1, 2002
                                    Antall hjemmeseire: 17
                                    Antall uavgjort: 8
                                    Antall borteseire: 8

Kommentar

• asker_kanari
                                      Seniormedlem
                                      Forumonanist
                                      • Aug 2007
                                      • 208

P4 (Oslo): Spissene i Tippeligaen er ikke i tvil.

De hadde gjort akkurat som Arild Sundgot og holdt helt tett hvis de hadde brukt hånda i forkant av en scoring.

Dagbladet har snakket med de beste spissene i Tippeligaen, og spillere som Ijeh, Helstad, Nannskog og Årst sier alle at det nærmest har blitt greit å benytte seg av ufine triks som hands for å skaffe seg en fordel i avgjørende situasjoner.

Kommentar

• RSP
                                        Moderator
                                        • Aug 2004
                                        • 10498

RB

LSK-kontroverser 2007

2007 har vært et turbulent LSK-år. Siden Simen Brenne ble utvist i en treningskamp mot Rosenborg på La Manga i februar, har det ikke gått én måned uten en LSK-kontrovers.

Publisert 28.09.2007 - 07:53

20. februar: Simen Brenne får rødt kort etter en takling av Rosenborgs Marek Sapara. LSK og trener Tom Nordlie reagerte voldsomt på noe de mente var et feil idømt rødt kort.
                                        27. februar: Brenne utestenges i to kamper, men etter regeldiskusjoner med fotballforbundet slipper han unna med én seriekamp. Men LSK anker og truer med å trekke sine landslagsspillere fra samling. Saken løser seg etter et møte med landslagssjef Åge Hareide.
                                        15. april: Frode Kippe får sitt første røde kort. Tom Nordlie havner i fokus etter et utbrudd for åpent kamera. TV 2 beklager senere at de ikke hadde lov til å filme situasjonen på banen.
                                        23. april: Khaled Mouelhi får rødt kort i dramatiske sluttminutter på Marienlyst i Drammen.
                                        13. mai: Står igjen som vinnere etter Ijehs "fuck-off-raseri".
                                        10. juni: Jan Åge Fjørtoft på vei til garderoben i Bergen. LSK har tapt 3-1 for Brann og hjemmelaget har fått et tvilsomt straffespark: – Norges beste lag spiller. Norges dårligste dommer (Svein Oddvar Moen) dømmer.
                                        24. juni: Det mye omtale kneet til Heinz Müller skader Geir L. Fevang. Ei uke med fokus følger og Müller får to kampers karantene.
                                        19. juli: Krisemøte på Åråsen etter 2-1-seier over lille Käerjéng fra Luxembourg. Spillerne holdes igjen i halvannen time og ingen snakker med pressen.
                                        31. juli: LSK går på tidenes mine og blir slått ut av samme Käerjéng. Blir latterliggjort i hele Fotball-Norge og får skylda for elendig nivå på norsk fotball.
                                        19. august: Beskyldes for unfair spill med trøyeholding etter cupkampen mot Lyn. Fokus på Frode Kippes spill starter for alvor.
                                        16. september: Khaled Mouelhi vises ut for andre gang denne sesongen. LSK spiller 10 mot 11 i 80 minutter og taper 3-0.
                                        23. september: Kortproblemene når et høydepunkt når både Frode Kippe og Bjørn Helge Riise (bildet) pådrar seg helt unødvendige utvisninger i toppkampen mot Stabæk. Med to mann mindre taper LSK kampen og sendes ut av gullkampen med 1-3.
                                        26. september: Arild Sundgot bruker hånda før han setter inn 2-0 og blir stemplet som juksemaker. LSK må svare på kritikk, istedenfor å juble over klubbens andre cupfinale på tre sesonger.

Kommentar

• RSP
                                          Moderator
                                          • Aug 2004
                                          • 10498

Alt om runden (100% Fotball)

Lillestrøm - Brann (Søndag kl. 20)
                                          • Dette er det 58. toppseriemøtet mellom lagene. Lillestrøm leder statistikken (28-13-16).
                                          • LSK er ubeseiret på de fire siste hjemmekampene mot Brann. Forrige gang det ble tre poeng til bergenserne på Åråsen, var i 2002 (0-1).
                                          • Serieleder Brann har vunnet tre på råd. Klubberekorden er seks strake seire.
                                          • Kristofer Hæstad (Start) er den siste spilleren som har scoret mot Brann. Det er fire kamper siden. Hvis Brann holder nullen på Romerike, tangerer man klubbrekorden fra 1974.
                                          • Lillestrøm har bare sluppet inn åtte mål på eget gress. Det er best i eliteserien.
                                          • Brann er ligaens beste lag etter hvilen. Bergenserne har tatt 18 poeng ved slutt sammenliknet med pausestillingen.
                                          • LSK troner øverst på statistikken over røde kort. Seks ganger har en av lagets spillere blitt utvist.
                                          • Bergenserne taper ikke når de scorer det første målet. Det har skjedd i 12 kamper, 11 seire og én uavgjort.
                                          • Lillestrøm tatt ledelse 13 ganger, vunnet 9 og tapt én av disse.
                                          • Brann har de beste høyrebente skytterne. 22 scoringer er satt inn med høyrefoten.
                                          • Hvis han kommer på banen, gjør Håkon Opdal sin 100. eliteseriekamp.
                                          Hele saken: http://fotball.aftenposten.no/elites...ticle90995.ece

Kommentar

Working...