Sesongen 2022

Collapse
Dette emnet er besvart.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • gilbert
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Nov 2003
    • 3208

    Naturligvis kommer vi til å savne TLO, men samtidig er det ikke realistisk at han hadde vært like effektiv i år. Totalt sett er stallen og ellevern styrka bortsett fra på spissplassen, der Adams er meget lovende, men uprøvd på dette nivået, akkurat som Igoh Ogbu, også fra Sogndal, var i fjor. Fridjonsson er god som møtende, overraskende bra med ballen i beina, en god avslutter med begge bein, men eier ikke fart og har ikke prestert på halvannet år - helt åpent hva han kan bidra med.

    Ylldren Ibrahimaj er en klar styrking, særlig offensivt, som er viktigst i den posisjonen, sammenlikna med DG, når vi spiller 3-4-3. Offensivt er også Helland nærmest en ny og meget god spiller, som bør bidra med mange målpoeng.

    På midtbanen mener jeg Holst og trolig nå Taylor er mer enn gode nok erstatninger for Knudsen og Krogstad, igjen, særlig når vi nå spiller 3-4-3.

    Men kanskje den viktigste grunnen til litt optimisme før årets sesong er læringseffekten fra fjorårets sesong både for enkeltspillerne vi da starta med - og fikk inn underveis, og for det som virker som et godt sammensveisa kollektiv. Vi starta 2021 med et ungt og uprøvd mannskap, men har et ganske mye mer solid grunnlag i år. Forsvaret er styrka med Tom Peder, Colin Rösler (fortsatt mest et talent), erfaringa fra i fjor, Garnås tok store steg i fjor, Igoh er en klippe, både Philip og Pettersson ser langt bedre og tryggere ut enn i fjor.

    Jeg venter meg mye av duoen Ranger og Helland på høyresida, og på venstre vil Vetle/Eskil og kaptein Åsen uten tvil utvikle spillet fra 2021 og bli mer effektive og fylle noe av hullet etter 26 skåringer fra TLO.

    Sentral midtbane med Mathew, Kairinen, Holst og trolig Taylor blir både solid i press og gjenvinning og skapende framover, selv om jeg ønsker meg flere skåringer også fra denne lagdelen.

    Totalt sett er vi i år også mindre sårbare for skader og sykdom på nøkkelspillere, som i fjor særlig gjaldt Mads og Thomas, selv om jeg fortsatt er litt usikker på Knut-André synes jeg han har sett tryggere ut i år.

    PS: Her må jeg legge meg flat og beklage at jeg var for rask, slik at jeg på uforståelig vis ikke trakk fram Tobias Svendsen og litt undervurderte Ulrik Mathisen, begge spillere som kan skape noe på egen hånd, med dribling og driv framover som kan bryte opp og gli gjennom en lavt organisert motstander - bare de slapp ballen fra seg litt tidligere oftere, som de stadig blir bedt om av Pål André Helland.

    gilbert
    Last edited by gilbert; 21.02.2022, 15:25.

    Kommentar

    • HSft
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Dec 2004
      • 6082

      For meg er det mest naturlig å sammenligne seriestart med seriestart. Man vil alltid miste de som har prestert aller best, men det kommer nye som tar steg.

      For meg er vi styrka sammenligna med sesongstarten 2021.

      Vi er styrka på keeperplass der vi stilte med Craninx i alle treningskamper og hadde svakt keeperspill i noen seriekamper. Nå har vi MHC som tydelig førstevalg som faktisk får spille treningskamper og starter i en bakre firer som har spilt noen kamper sammen. Nære landslagsklasse.

      I forvaret har vi nå fått inn Pettersson som er noe så sjelden som en god rutinert venstrebent stopper, og Rössler som ser bra ut. Ogbu har fått et år med tippeligaspill og tatt steg.

      Dragsnes er nok samme spiller som i fjor, men Ranger og Edh har fått verdiful erfaring gjennom året og spesielt Edh har gått fra å være en desperat reserveløsning til å kanskje være et førstevalg.

      På midten har vi fortsatt våre to beste i Matthew og Kairinen, og vi har fått inn to som ser bedre ut enn alternativene vi hadde før 2021 sesongen, og som pusher disse to skikkelig.

      På spissplass så så ikke TLO så mye skarpere ut enn de vi har fått inn før sesongen starta. Ylldren styrker nok vingen vår sammmenlignet med DG. Helland ser litt mindre handikapa ut, men tror vi som i fjor skal se på han som en joker.

      At vi nå har funnet frem en formasjon som passer spillermatrialet bedre og fått erfaring i formasjonen styrker oss også.

      Kommentar

      • Sailor Man
        Moderator
        • Jun 2007
        • 1396

        Opprinnelig skrevet av HSft
        For meg er det mest naturlig å sammenligne seriestart med seriestart. Man vil alltid miste de som har prestert aller best, men det kommer nye som tar steg.

        For meg er vi styrka sammenligna med sesongstarten 2021.

        Vi er styrka på keeperplass der vi stilte med Craninx i alle treningskamper og hadde svakt keeperspill i noen seriekamper. Nå har vi MHC som tydelig førstevalg som faktisk får spille treningskamper og starter i en bakre firer som har spilt noen kamper sammen. Nære landslagsklasse.

        I forvaret har vi nå fått inn Pettersson som er noe så sjelden som en god rutinert venstrebent stopper, og Rössler som ser bra ut. Ogbu har fått et år med tippeligaspill og tatt steg.

        Dragsnes er nok samme spiller som i fjor, men Ranger og Edh har fått verdiful erfaring gjennom året og spesielt Edh har gått fra å være en desperat reserveløsning til å kanskje være et førstevalg.

        På midten har vi fortsatt våre to beste i Matthew og Kairinen, og vi har fått inn to som ser bedre ut enn alternativene vi hadde før 2021 sesongen, og som pusher disse to skikkelig.

        På spissplass så så ikke TLO så mye skarpere ut enn de vi har fått inn før sesongen starta. Ylldren styrker nok vingen vår sammmenlignet med DG. Helland ser litt mindre handikapa ut, men tror vi som i fjor skal se på han som en joker.

        At vi nå har funnet frem en formasjon som passer spillermatrialet bedre og fått erfaring i formasjonen styrker oss også.
        Du har naturligvis helt rett i at vi ser sterkere ut i år enn i fjor på samme tid, men for meg blir det ikke helt riktig å sammenligne sånn. Fjorårets lag viste seg å være mye bedre enn noen trodde, der mange spillere tok større steg enn det var mulig å se for seg. Før sesongen i fjor ville de aller fleste vært svært godt fornøyd med en plass midt på tabellen, målet var tross alt bare å etablere seg i ES igjen. Forventningene er naturlig nok mye større i år..

        Kommentar

        • MortenA
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Apr 2007
          • 3448

          Opprinnelig skrevet av Sailor Man
          Forventningene er naturlig nok mye større i år..
          Jeg tror de fleste ser at det blir vanskelig/umulig å erstatte scoringene til TLO, selv om vi hadde beholdt han. Derfor tror jeg de fleste også er mer edruelige i forhold til forventninger enn dersom TLO kun hadde scorer 10-15 mål. Likevel er resten av laget styrket, spesielt med tanke på erfaring. Vi startet tross alt fjorårssesongen med en keeper og tre av fire forsvarsspillere uten ES-erfaring, samt mange unge, offensive spillere. Jeg håper vi finner måter å vinne kamper på som gjør at vi kan matche fjorårets resultater. Så lenge vi havner på øvre halvdel mener jeg det er akseptabelt, men håper vi kan kjempe om medaljene.
          Hvorfor la fakta ødelegge et godt argument?

          Kommentar

          • kunden
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Jun 2005
            • 2369

            Er selvsagt en fare for at sesongen kan bli en nedtur ift fjorårets flyt. En ting er plassering en annen ting er resultater mot våre erkefiender. Ifjor tapte vi ikke en kamp mot hverken molde,bart eller vif. Spesielt seieren hjemme over bart var en boost for laget. Og at vi tok poeng på plastikken ved Helsfyr (selvom vi leda 2-0). Hadde vi gått på to tap der tror jeg sesongen fort kunne sett annerledes ut.
            Tror denne sesongen kan være vår sjanse til noe stort uten å jinx det for mye

            Kommentar

            • Tvilling
              Seniormedlem
              Myklebust Light
              • Nov 2006
              • 1475

              Helland påpekte betydningen Thomas Lehne Olsen og Fredrik Krogstad har hatt i garderoben...
              - Mon tro hvem som nå kan ta deres plass?

              Kommentar

              • Kanarivogel89
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • May 2006
                • 4563

                Et par utvalgte sitater fra RBs intervju med Tom Pettersson:

                – Jeg har vært i mange garderober, mange bra garderober også, men dette er en av de beste

                – Du kommer inn og får energi av alle andre, mens det i noen lag kommer inn spillere som tar all energi ut av de andre spillerne. Slike spillere finnes ikke i LSK. Her er det helt perfekt.

                – Fantastisk å være med denne gjengen.

                Tom skryter i grunn hemningsløst av LSK gjennom hele artikkelen. Utrolig bra stemning i garderoben for tiden virker det som. Elsker at det gjøres en så god jobb med å hente inn de rette typene, ikke bare ferdighetsmessig, men også personlighetsmessig. Et sammensveisa kollektiv slår de fleste stjernelagene fulle av individualister. Fotball er, tross alt, stadig en lagsport.
                Last edited by Kanarivogel89; 22.02.2022, 23:57.

                Kommentar

                • Lars Henrik Dahl
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Jan 2020
                  • 2301

                  Opprinnelig skrevet av maxpayne

                  LHD er vel den eneste som påstår at B/G ble rundspilt i deler av kampen så vidt jeg har sett. Før vi snakker om kvartfinale i Bodø så vil jeg heller først konsentrere meg om Nardo. En kamp som kommer til å bli en ganske jevn afære.
                  Det var vel en (gidder ikke å legge mer i denne diskusjonen, så jeg leter det ikke frem) som omtalte det som power play eller lignende. Min påstand er at Glimt omtrent ikke kom ut av egen boks i ca 20 minutter i andre omgang. Det var også lignende, men kortere perioder som dette i første omgang. I andre perioder var Glimt helt på høyde med Celtic.

                  Du hopper glatt over at dette var et tilsvar til at du i første omgang tilla meg uttalelser i motsatt retning, nemlig at Glimt skulle/kunne ha vunnet mer. For å ville konsentrere deg om kampen mot Nardo er du ekstremt opptatt av hva jeg skriver om en potensiell neste motstander, både HVA jeg skriver og AT jeg i det hele tatt skriver. Bryr meg ikke så mye, svar eller la være

                  Kommentar

                  • Lars Henrik Dahl
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Jan 2020
                    • 2301

                    Opprinnelig skrevet av maxpayne

                    Dette er bare ønsketenkning. Vi er betydlig svekket fremover på banen uten TLO, og å bare antyde at TLO sentrer sjeldnere når en er i dytten er fotballfaglig svakt når en ser hva slags mål han scorte i fjor. LHD skal ha for å opprettholde optimisen som ble skapt i fjor, men dessverre så tror jeg årets sesong kommer til å bli ett betydelig skritt tilbake.
                    Mulig det bare er ønsketenkning. Det er i så fall en tenkning som deles av andre, inkludert Tom Nordlie i RB's nye pod. Hyggelig at du setter pris på optimismen min, men les gjerne gjennom innleggene mine uten en kritisk agenda. Hvis du leser gjennom en gang til, vil du se at jeg for det første gikk fra det spesifikke til det generelle. Jeg snakket om "en spiller", ikke TLO. Jeg snakker om psykologiske mekanismer, ikke fotballfaglig. Hvis du vil ha mer statistisk belegg for min antakelse kan vi jo se på at TLO i OBOS ligaen 2020 scoret 9 og hadde 9 assist. Året etter scoret han 26 og hadde 2 assist. TLO scoret veldig mange forskjellige mål i forrige sesong. Det var situasjoner hvor han var helt alene, det var situasjoner hvor han ble satt opp av andre og bare kunne stikke benet fram, og det var situasjoner hvor han avsluttet til tross for at andre kanskje var i bedre posisjon.

                    Følg med på LIVE resultater for dine favorittlag og ligaer i hele verden og Eliteserien, Toppserien, Obos-ligaen og resten av norsk toppfotball.


                    All historikk tilsier at vi får en tyngre sesong neste år. Nesten alle nyopprykkede lag som får en god første sesong sliter i sesong nr 2. Det kan være mange årsaker til det. Nyopprykkede lag kan ha en ekstra giv, samtidig som de kan bli litt undervurdert. Påfølgende sesong kan de ha overdreven tro på egne ferdigheter, samtidig som de blir tatt mer på alvor av motstanderne, og eventuelle overraskelsesmomenter er borte. Jeg tror at vi uansett om TLO hadde blitt igjen ville fått en vanskeligere sesong. Jeg har ingen tro på at TLO ville klart å følge opp fjorårssesongen, men det får vi aldri vite. Det vi derimot vet, er at vi IKKE har med TLO, og det er like fånyttes å mase om at han er borte som å ville ha tilbake Rafn og Melga.

                    Jeg er helt sikker på at vår nr 2 på scoringsstatistikken denne sesongen kommer til å ha mer enn 3 mål. Jeg er ganske overbevist om at også nr. 3 vil ha flere, kanskje til og med nr. 4 og 5. Jeg tror vi scorer omtrent like mange mål som vi gjorde i fjor. Jeg vil hevde at stallen er sterkere enn i fjor, vi har flere strenger å spille på på de aller fleste plasser. Jeg tror heller ikke vi er dårligere forspent på spissplass enn vi (trodde vi) var ved inngangen til fjorårssesongen. Ingen kunne regne med TLOs sesong i fjor. Det er ingen tvil om at hans innsats alene ga mange poeng, men vi ville ikke hatt 26 færre scoringer hvis vi feks hadde spilt med Braut på topp gjennom hele sesongen. Flere spillere ville ha scoret flere mål. Sånn er det bare. Du kan gjerne være uenig, på fotballfaglig, psykologisk, matematisk eller annet grunnlag. Gruppedynamikk tilsier at når en trer fram skjer et av to: enten vil det bli kamp om lederrollen, eller de andre gir lederen plass. Når derimot en leder går ut av gruppa, vil andre stå fram. Roller har en tendens til å fylles. Jeg tror ikke vi mangler folk som kan score mål, men jeg kan selvfølgelig ta feil.

                    Kommentar

                    • Nosferatu
                      Seniormedlem
                      Myklebust Light
                      • Apr 2006
                      • 728

                      Slik så det ut sist vi var i Trondheim. Nå er det klart at den neste turen dit har fått nytt kampsted: 4. runde-kampen mot Nardo er flyttet fra Nissekollen og til Extra Arena, Ranehims hjemmebane.


                      Forventningene til timesvis på sjarmbomben Nissekollen kunstgress er med dette altså endelig og ugjenkallelig smadret. Men er det noen som vet noe om hvorfor? Er det rett og slett solgt for mange billetter?
                      For øvrig vil jeg tilføye at Stefan Strandberg er et mye dårligere menneske enn Ruben Gabrielsen.

                      Kommentar

                      • KFL109
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Dec 2003
                        • 1958

                        Opprinnelig skrevet av Nosferatu
                        https://www.lsk.no/nyheter/cupkampen...il-extra-arena

                        Forventningene til timesvis på sjarmbomben Nissekollen kunstgress er med dette altså endelig og ugjenkallelig smadret. Men er det noen som vet noe om hvorfor? Er det rett og slett solgt for mange billetter?
                        Den nye kunstgressbanen har visstnok ikke tålt vinterkulda og er ikke i spillbar stand, heller ikke for trening for Nardo.
                        Vidar Evje

                        Kommentar

                        • Sailor Man
                          Moderator
                          • Jun 2007
                          • 1396

                          En tidlig magefølelse for neste sesong:

                          På meg virker det som at det er mange av de andre lagene som går inn i den nye sesongen vesentlig mer svekka enn oss.

                          Haugesund er nærmest konk og har mista flere viktige spillere de ikke har erstattet ordentlig. Tiedemann, Velde og Sandberg er alle ute, og erstatterne har ikke bevist bra ES-nivå før.

                          Odd hadde en veldig svak høst, og har mista Kaasa og Svendsen, samt mange viktige spillere er gamle. Av nye spillere ser det også tynt ut, så hvis det blir noe annet enn bunnkamp i år bør de være godt fornøyd.

                          Sandefjord ser også veldig svekka ut, og har blant annet mista Normann Hansen, Wenbangomo og Jónsson.

                          Tromsø har mista Espejord, Karlstrøm og Totland.

                          Klart, alle norske klubber må regne med å miste de beste spillerne sine med jevne mellomrom, men i år er inntrykket mitt at det er veldig få (om noen) som har styrka seg på overgangsmarkedet denne vinteren. Sett opp mot det, tror jeg fugla ligger godt an, selv om vi mista Lehne.

                          I 2022 tror jeg det blir et tydeligere skille mellom topp og bunn i ES der Glimt, RBK, Viking, Enga, Molde og LSK ligger godt an. Midtsjiktet ser ut til å bestå av Godset, Særp og KBK. Resten ser ikke sterke nok ut til å hevde seg per nå.



                          Kommentar

                          • niko
                            Seniormedlem
                            Myklebust Light
                            • Jul 2008
                            • 547

                            I flg RB:
                            Josef Baccay signerte denne uka for Odd. Hans kontrakt med LSK gikk ut etter forrige sesong, men LSK tilbød Baccay en ny kontrakt og derfor hadde Åråsen-klubben krav på utdanningskompensasjon. Etter det RB-sporten erfarer får LSK rundt 300.000 kroner for Baccay. I tillegg har krav på en prosentandel ved et eventuelt videresalg fra Skiens-klubben.

                            Kommentar

                            • bjarmann
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Sep 2005
                              • 2936

                              Knudsen fristilt ut sesongen i Russland. Henter vi han tilbake frem til sommeren?
                              I år så tar vi alt

                              Kommentar

                              • Kanarivogel89
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • May 2006
                                • 4563

                                Opprinnelig skrevet av bjarmann
                                Knudsen fristilt ut sesongen i Russland. Henter vi han tilbake frem til sommeren?
                                – FIFA melder videre at utenlandske spillere i Russland kan tegne kontrakt med og spille for en annen klubb frem til 30. juni uten at det vil få noen konsekvenser av noe slag.

                                Har ikke sett noe som tyder på at Magnus har valgt å benytte seg av denne muligheten så langt. Spilte kamp senest i dag.

                                Dersom velger å komme hjem dukker han nok opp på feltet, men veien fram til spill tror jeg fort kan bli lang med Holst og Taylor på plass. Lite hensiktsmessig å hente en spiller på lån i tre måneder.

                                Så må man jo også spørre seg om denne suspensjonen kan bli forlenget. Krigen kan fort rase minst like ille i juli som den gjør nå...

                                Edit: Ser nå denne i VG: "Utenlandske spillere og trenere i Ukraina er automatisk fristilt ut sesongen på grunn av krigen i landet." Ikke godt å vite hva situasjonen er akkurat nå. Får gi det en dag eller to.

                                Edit 2: Mesfin har uttalt seg til TV 2: – Magnus er en spiller vi har utviklet gjennom vårt akademi, og det er ikke tvil om at det er en spiller vi gjerne skulle beholdt litt lenger før han dro ut i den store verden. Da det kom tilbud fra Russland, var det bra for begge parter. Om det er sånn at det skjer noe med Magnus og klubben som gjør at han kommer tilbake til norsk fotball, vil det være helt naturlig for oss å snakke med ham om det. Alt annet ville vært unaturlig, påpeker Mesfin.
                                Last edited by Kanarivogel89; 07.03.2022, 22:48.

                                Kommentar

                                • Aderyn
                                  Seniormedlem
                                  Forumsadist
                                  • Dec 2020
                                  • 133

                                  Usikker hvor mye vi har bruk for Knudsen per nå. Holst, Mathew og Kairinen foran i køen når sistnevnte er tilbake fra skade. Mathisen holder et ok nivå og vi henta akkurat Taylor også. Knudsen er god men er jo først og fremst en spiller med potensial, holder han bak de tre jeg nevnte per dags dato. Om vi kunne fått han tilbake permanent ved at kontrakten ble terminert hadde casen vært annerledes men ser ikke helt hvor mye nytte vi får ut i fra et lån.

                                  Kommentar

                                  • Sailor Man
                                    Moderator
                                    • Jun 2007
                                    • 1396

                                    Opprinnelig skrevet av Aderyn
                                    Usikker hvor mye vi har bruk for Knudsen per nå. Holst, Mathew og Kairinen foran i køen når sistnevnte er tilbake fra skade. Mathisen holder et ok nivå og vi henta akkurat Taylor også. Knudsen er god men er jo først og fremst en spiller med potensial, holder han bak de tre jeg nevnte per dags dato. Om vi kunne fått han tilbake permanent ved at kontrakten ble terminert hadde casen vært annerledes men ser ikke helt hvor mye nytte vi får ut i fra et lån.
                                    Det er bare å hente ham inn, spør du meg. Han har et kjempepotensial og får vi ham på en lengre kontrakt kan vi selge ham igjen om kort tid.

                                    Det er risikabelt, så klart, siden han kan bli kalt tilbake til Rostov til sommeren, men å lønne Knudsen i noen måneder kan umulig velte budsjettet.

                                    Kommentar

                                    • Lars Henrik Dahl
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Jan 2020
                                      • 2301

                                      Opprinnelig skrevet av Sailor Man

                                      Det er bare å hente ham inn, spør du meg. Han har et kjempepotensial og får vi ham på en lengre kontrakt kan vi selge ham igjen om kort tid.

                                      Det er risikabelt, så klart, siden han kan bli kalt tilbake til Rostov til sommeren, men å lønne Knudsen i noen måneder kan umulig velte budsjettet.
                                      Det er vel tvilsomt om vi i det hele tatt kunne gi ham en lenger kontrakt så lenge han er under kontrakt med Rostov. Jeg mener at hvis det blir et tema så ta ham inn, la ham konkurrere med de andre. Vær først og fremst KLUBBEN som stiller opp for en av våre som har kommet i en vanskelig situasjon. Gi ham et trygt og kjent miljø hvor han kan holde formen ved like og videreutvikle seg. Han ville være en spiller som bidrar til å heve nivået ytterligere på trening. Kanskje kan han konkurrere om plass, men p.t. ville han være å betrakte som en lånespiller, og bør ikke få plassen på bekostning av lagets utvikling. Skulle fristillingen senere bli permanent er vi i en annen situasjon. Da er vi klare og i beste posisjon til å ta ham fullt tilbake. Det siste vi ønsker er å se ham på laget til en av våre motstandere.

                                      Kommentar

                                      • DoubleHi5
                                        Seniormedlem
                                        Hjelp, skaff meg et liv!
                                        • Nov 2011
                                        • 4112

                                        Er det noen som vet om LSK har fått hele oppgjøret for Knudsen? Hvis ikke, kan det jo bli mildt sagt problematisk å få betalt fra russere nå.
                                        Elska þetta félag

                                        Kommentar

                                        • ChrisK
                                          Seniormedlem
                                          Myklebust Light
                                          • Aug 2013
                                          • 336

                                          Opprinnelig skrevet av DoubleHi5
                                          Er det noen som vet om LSK har fått hele oppgjøret for Knudsen? Hvis ikke, kan det jo bli mildt sagt problematisk å få betalt fra russere nå.
                                          Ja, alt er betalt. I euro.

                                          Kommentar

                                          Working...