Du leser nå forumet som en gjest. Dette gir kun begrenset adgang til forumet og dets funksjonaliteter. Ved å registrere deg gratis, får du tilgang til å delta i diskusjonen, sende private meldinger (PM) til andre brukere, svare på avstemninger, se på vedlegg, tilgang til kalenderen, samt mange andre ting. Ved å registrere deg, får du også tilgang på mange andre nyttige funksjoner, som for eksempel at forumet gir deg beskjed om nye innlegg siden ditt forrige besøk - uansett hvor i verden du logger deg på!
Registrering er raskt, enkelt og helt gratis, så bli med i dag!
Dersom du har problemer med registreringen eller brukerkontoen din, kan du kontakte oss.
Hei, Gjest! Vi trenger flere moderatorer til forumet vårt. Har du lyst til å bli med i moderatorteamet, så ta kontakt med rEPPA.
Hovedstedet for LSK-diskusjon! Nyhets- og kamptråder.
Ser at denne spilleren nærmest er fast på 2. laget vårt. Som asylsøker kan han ikke spille proffotball. Er det noen sjanse til at vi kan signe ham hvis han får asyl?
PS! Jeg ser at enkelte mener at han ikke vil få arbeidstillatelse? Hvis mannen får innvilget asyl trenger han da ikke noen arbeidstillatelse i tillegg? Da har han fulle borgerrettigheter med norsk pass og gode greier.
Ser at denne spilleren nærmest er fast på 2. laget vårt. Som asylsøker kan han ikke spille proffotball. Er det noen sjanse til at vi kan signe ham hvis han får asyl?
PS! Jeg ser at enkelte mener at han ikke vil få arbeidstillatelse? Hvis mannen får innvilget asyl trenger han da ikke noen arbeidstillatelse i tillegg? Da har han fulle borgerrettigheter med norsk pass og gode greier.
Skulle vel tro at det skulle gå i orden, hvis han får innvilget asyl. Men NøFF kommer helt sikkert til å finne på noe tull her også....slik de alltid gjør.
Hvis han allerede har bodd i Mogadishu gidder han iallefall ikke å dra til søpla. Blir nok fredelige lillestrøm på ham ja. Hvordan NFF skal kunne stoppe dette er for meg en gåte. Muligens vil Espelund møte opp i UDI og si at hun er i slekt og at familen aldri har opplevd livsfare, bortsett fra å møte Kippe på fotballbanen.
Skulle vel tro at det skulle gå i orden, hvis han får innvilget asyl. Men NøFF kommer helt sikkert til å finne på noe tull her også....slik de alltid gjør.
KimFL
asyl og arbeidstillatelse er to helt forskjellige ting. NFF
har ingenting med en asylsøknad å gjøre
Spennende
Noen som kan utdype noe mer om hva som er hans styrker og svakheter?
Utrolig bra på hodet,forholdsvis rask,bra teknikk,takler som Heidar,mangler litt på spilleforståelse men det kommer jeg har stor tro på gutten men han trenger oppfølging ikke bare på trening men utenfor også.
Av hva jeg har sett av han er han en typisk midtspiss. Meget rask, bakromsspiss. Gir alltid 100%. Mangler en del både taktisk og når det gjelder spilleforståelse, kan også bli tøffere i kroppen når han får forsvarer i ryggen. Relativt god i avslutningsfasen, tror han kan bli en god spiller i en possisjon jeg mener vi sårt trenger, nemlig en bakromstrussel. Tror nok ikke han er noen god kant, da nesa hans stort sett peker mot mål. Dog er vel dette noe han kan læres opp til, ettersom han er ung og burde ta til seg kunnskap om nye roller relativt greit.
Det aner meg at det trengs en uttalediskusjon her... Ciise uttales kanskje ikke likt Cissé (som i Djibril Cissé)? Eller gjør det det? Vet det er folk med ekspertise på området her inne som kanskje kan gi svaret
Det aner meg at det trengs en uttalediskusjon her... Ciise uttales kanskje ikke likt Cissé (som i Djibril Cissé)? Eller gjør det det? Vet det er folk med ekspertise på området her inne som kanskje kan gi svaret
Jeg er usikker på om fransk står like sterkt i Somalia som i Vest-Afrika, selv om Cisse ser veldig fransk ut. Wikipedia oppgir bare arabisk som offisielt språk.
Jeg hører at medspillere og andre tiltaler han som "sisse". Hvis det er fransk og uten aksent så tror jeg heller på "siss". Men her er jeg usikker.
Somalia har vært italiensk (i sør) og britisk (i nord) koloni. Bare Djibouti helt i nord av det somaliske området er berørt av fransk imperialisme (bl.a. som base for Fremmedlegionen).
Hovedspråket somali skrives med det latinske alfabet (omtrent det eneste varige resultatet av Siad Barres "progressive" militærdiktatur 1969-91, først alliert med Sovjet, så med USA), men bl.a. slik at lange vokaler dobles. Det betyr antagelig at "Ciise" rett og slett uttales "si-se" (med trykk på si), ikke verken "sisse", "sissé" eller "siss". Den avsluttende e'en er verken stum eller spesielt aksentuert. Mellomnavnet (?) Aadan skrives på samme måte med to a'er for å markere at a'en er lang, og skal dermed antagelig uttales "a-dan" (med trykk på første stavelse).
Heter han Ciise med to i`er eller Cisse som han klumpen som var i Liverpool? Håper de ikke er i slekt.. Djibril Cisse likte som kjente å løpe rundt i dameklær på fritida og var ikke akkurat helt A4 i knollen..
Jeg tror du kan ta det helt med ro. Djibril Cissé er født i Arles i Frankrike, av foreldre fra den tidligere franske kolonien Elfenbenskysten i Vest-Afrika (de er det som nå, ikke minst på RBKs "trønderlag", omtales som "ivorianere").
Det er derfor ganske usannsynlig at "vår" Ciise (med to i'er) fra Somalia på den andre sida av Afrika skulle ha noe slektskap med spilleren fra Auxerre, Liverpool og Olympique Marseille, annet enn at de begge er afrikanere.
Men det er vi faktisk alle, når vi regner ca 100 000 år tilbake, ettersom alle 6,5 mrd mennesker på jorda stammer tilbake til en utvandring fra Afrika på denne tida.
Jeg brukte først litt tid på Internett og tok så en prat med Ciise på telefon.
Merk at både c-lyden og r-lyden trolig er ganske spesielle i forhold til korrekt somali (se kilde 2). Hvis man hopper bukk over de vanskelighetene, og prøver seg på en fornorsket versjon, så skal det høres omtrent slik ut med den vanlige tolkningen av norske lyder:
siisæ æden apshir
Dobbel-i beholdes for å markere lang i-lyd som gilbert har forklart tidligere. Jeg valgte p-bokstav i Abshir selv om det muligens er en mellomting mellom p og b.
Trådnavnet skal nå også ha korrekte Aden i stedet for den feilaktige Abdan som det har stått tidligere.
Hvis man er veldig bekymra for å snakke gebrokkent somalisk så er antagelig æden (Aden) det greieste navnet å tiltale han med.
Kommentar