Sesongen 2023

Collapse
X

• Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • ulfpulf
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • May 2004
    • 2512

Opprinnelig skrevet av Dumbo

Var det først nå dette lyset gikk opp for Svesengen?
    Neppe, selv om det er populært å rakke ned på alt Svesengen skriver.

Kommentar

• Radulovic
      Seniormedlem
      Forumsadist
      • Mar 2016
      • 101

Opprinnelig skrevet av occean-fan!
      I mine øyne liten tvil om at keeper og forsvar i utgangspunktet har god nok kvalitet for et topplag. En ny 2.keeper kan være aktuelt, men ellers tror jeg mye handler på organisering og å sette det opp riktig. Kvaliteten er der.

Midtbanen er jeg kritisk til og mener vi trenger 1-2 klare forsterkninger.

Samme på topp. Gjerne hvertfall 1 klar forsterkning.

Synes også vi trenger noen til å bekle en eventuell vingplass.
      Jeg er usikker på om Mads er god nok, dessverre. Veldig ofte feilplassert.

Kommentar

• Dumbo
        Seniormedlem
        Myklebust Light
        • Jul 2004
        • 522

Opprinnelig skrevet av occean-fan!
        Midtbanen er jeg kritisk til og mener vi trenger 1-2 klare forsterkninger.
        Vi mangler helt klart en offensiv, kreativ midtbanespiller som kan utfordre et etablert forsvar. De beste lagene har alle gode spillere i en slik posisjon (Wolff Eikrem, Tripic, Grønbæk/Saltnes, Horn Myhre).

Kommentar

• Kanarivogel89
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • May 2006
          • 4704

Opprinnelig skrevet av Dumbo

Vi mangler helt klart en offensiv, kreativ midtbanespiller som kan utfordre et etablert forsvar. De beste lagene har alle gode spillere i en slik posisjon (Wolff Eikrem, Tripic, Grønbæk/Saltnes, Horn Myhre).
          Åsen skaper flere sjanser enn alle disse da. Klart flest i hele ligaen faktisk. Det er de rundt ham det må gjøres noe med. Og så har MortenA et poeng når han sier at Åsen gjerne må få hvile mot hurtige ballsikre lag som Brann. Han henger ikke med. Mot alle laga under oss på tabellen er Åsen livsfarlig.

Kommentar

• LS89
            Kamptrådkongen
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Apr 2013
            • 3419

Skjærvik ikke på benken i går, skadet eller vraket fra troppen? Greit å ha forsvarsspillere plass mot Stabæk nå som Rogers, Edh og Garnås er ute.

Desto mer gledelig å se Roseth på banen igjen.

Kommentar

• Dumbo
              Seniormedlem
              Myklebust Light
              • Jul 2004
              • 522

Opprinnelig skrevet av Kanarivogel89

Åsen skaper flere sjanser enn alle disse da. Klart flest i hele ligaen faktisk. Det er de rundt ham det må gjøres noe med. Og så har MortenA et poeng når han sier at Åsen gjerne må få hvile mot hurtige ballsikre lag som Brann. Han henger ikke med. Mot alle laga under oss på tabellen er Åsen livsfarlig.
              Men Åsen er ingen boksåpner. Hans målpoeng kommer stort sett på innlegg fra kant eller dødball. Som mange kamper har vist, blir vi veldig forutsigbare når vår eneste plan er innlegg fra kant.

Kommentar

• Kanarivogel89
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • May 2006
                • 4704

Stikkord for de som ikke gidder/orker/er interessert i å sette av noen minutter til å lese det understående: Komplimentere ferdigheter

Etter å ha lest Lillelords rapport fra andrelagstråden, blir jeg bare mer og mer overbevist om at 3-4-3 er veien å gå. Er bare å ta en titt på spillermaterialet vi besitter, så forstår man at dette er formasjonen for oss med mindre man henter inn noen jævla gode indreløpere (som faktisk er indreløpere tvers gjennom) i vinter.

Jeg har, i likhet med Lillelord, aldri forstått hvorfor Uba har blitt sett på som en def. midt. At man skulle spille ham varm på indreløper sånn at han skulle få tid til å lære 6er-rollen hørtes alltid helt feil ut i mine ører. Fyren er høyreving i 3-4-3. Ferdig snakka. Gjør som han vil på andrelaget og tør å utfordre mannen sin. Ekstrem mangelvare i et tiår som vi må dyrke. Kosi Thompson har vist litt av det samme. Bak dem igjen kommer Ranger/Edh dunkende oppover og dobler på høyre.

La oss ta en titt 3-4-3 vs 3-5-2.

Keeperplassen hopper jeg over, da den vil være den samme uansett. At vi trenger å få inn noen som kan pushe Mads er for øvrig åpenbart. Gjerne en som er så god at han faktisk bør ta plassen hans. Det er da Mads hever seg.

På stopper og vingbackplassene er det heller ikke store forskjeller på formasjonene, men det eneste jeg ber om her er at vi setter rette bein på rett plass. Tønne/Roseth skal knive om venstre stopperplass, Moen Foss og Rogers om den høyre og Lunan og Skjærvik om den sentrale. Garnås og Slørdahl tror jeg forsvinner etter sesongen, selv om det ikke hadde gjort meg noe å beholde begge. Knallfine gutter, men vi er bedre tjent med å ha talenter som Balatoni og Herman Hagen bak disse seks uansett. Garnås tar nok en Dragsnes og hopper på første og beste utenlandstilbud, mens gromgutten Slørdahl fortjener spilletid.

På høyre vingback er saken grei. Edh og Ranger, dersom sistnevnte klarer å følge opp den gode vårsesongen når han er tilbake fra skade, er mer enn godt nok. På venstre håper jeg vi gir Elkær tillit ut sesongen. Får sjansen mot Stabæk på søndag, og jeg krysser fingrene for en kjempekamp slik at han spikrer plassen i startoppstillingen. Ut sesongen har vi Tønnesen som også kan bekle posisjonen. Etter sesongen ser jeg gjerne at vi får inn et rendyrket alternativ til, men dette er ikke det aller mest prekære, all den tid Tønnesen har gjort sine saker godt både som stopper og vingback.

Herfra utkrystalliserer de to formasjonene seg litt mer:

3-4-3

Sentralt er Hoff bankers. Hovedpersonen selv sier han trives best som anker i en treer på midten, men jeg synes han har sett vel så god ut i en duo på midten. Ved siden av ham utpeker den aller største mangelen seg. Jeg skal ikke si så altfor mye om nøyaktig hvilken spilletype vi bør ha inn ved siden av Hoff, men det viktigste er at han komplementerer Vebjørn. Hoff har sine ting han er god på, men også sine svakheter. Vi trenger en mer kreativ spielführertype med frekvens i beina. Lundemo er ikke mannen. Han blir for lik Hoff. Jeg likte det jeg hørte om Ivan Kalyuzhnyi. Trussel rundt boksen og rolig med ball i beina. Jeg vet ikke om hurtigheten er der, og det kan hende at han også er for defensivt anlagt, men han kunne vært spennende å ta en titt til på. Ibrahimaj besitter jo egentlig mange av kvalitetene jeg nevner, men han mangler boksåpnerevnene og er dessuten bedre som ving i 3-4-3.

På venstrekanten har vi Åsen som har vært bankers i lang tid. Det sitter langt inne å skulle vrake vår mest kreative spiller, men samtidig må vi begynne å tenke på fremtiden. Gjermund blir ikke noe yngre, men han kan fortsatt spille en rolle mot lavtliggende lag på nedre halvdel av tabellen. Inntil videre er han det beste kortet vi har på venstrekantplass, men jeg håper vi får inn en spennende kanttype med uforutsigbarhet og dribleferdigheter som styrkene sine i vinter. Kanskje kan Skaarud bli en åpenbaring her som innoverkant? Eller kanskje griper endelig Seferi sjansen i vinter? Samtidig kan jo også Åsen funke hvis han har Elkær på utsiden av seg. Dansken er hurtig og har, etter rapportene, en svært god innleggsfot. Vi er avhengige av vingbacker som også leverer i det offensive. Dragsnes har etterlatt seg et stort hull her. Avslutningsvis, dersom du skulle lese her inne, Gjermund, så mener jeg på ingen måte å si at du bare "kan gjøre en grei jobb for LSK 2" altså. Glimt klarer seg jo veldig greit med en "gratispassasjer" på venstrekanten (ikke at Gjermund er dette heller). Jeg håper derimot vi kan lære litt av hvordan topplagene spiller. De virker å ha en langt mer dynamisk stil, mens vi gjerne blir ganske så stillestående.

På høyrekanten har vi flust av alternativer, uten at noen utpeker seg som en soleklar ener. Ibrahimaj er nok den som vil få spille her, om han ikke blir brukt sentralt på midten sammen med Hoff, men Skogvold, Thompson, Uba, Skaarud og Solberg er alle finfine og, i min bok, mer spennende alternativer. Konkurransen er knallhard, og jeg vil ta for meg disse hver for seg:

Skogvold: Først og fremst spiss, men har kvalitetene til å spille høyreving i 3-4-3. Jeg tror gjennombruddet hans kommer før sesongen er over. Han er stadig nærmere å få til det helt store for hver kamp som går, og jeg er overbevist om at han vil bli en nøkkelspiller for oss fram til han blir solgt sommeren 2025. Tøff og uredd type med sprut i beina. Trenger noen prosent smartness og guts i avgjørende øyeblikk før han gjør ES til lekegrinda si. Kjempetalent.

Thompson: Vi har jo ikke sett stort av kanadieren vår, men jeg tror han kan bli en god høyreving. Har mye erfaring fra mer defensive roller og er kanskje derfor det alternativet som er best skodd, sammen med Ibra, til å håndtere det defensive ansvaret til en høyrekant i 3-4-3. Framover synes jeg han har vist glimt av veldig fine ting. Jeg håper han får seg en start i denne posisjonen før sesongen er over, for jeg har veldig lyst til å se hva han kan utrette med mer frie tøyler offensivt.

Uba: Jeg synes det er utrolig moro at Uba endelig ser ut til å levere skikkelig for LSK 2. Det bor noen noen offensive kvaliteter i den gutten som vi knapt har sett siden Fofana. Dersom han får orden på disiplinen og konsentrasjonen på banen, så tror jeg dette blir utrolig bra. Må jo være nær å kunne få noen minutter mot Stabæk å vise seg fram på? Kanskje vil han ha godt av et utlån til typ Start på våren for å få trening på høyere nivå og drille disiplin i kampsituasjoner?

Skaarud: Gullgutten. Tidenes yngste debutant for Sportsklubben. Hypen er stor, og Skaarud har et steg som kan sende tankene tilbake til Tom Lund. Fysisk virker han totalt forandret fra den spede guttungen som signerte proffkontrakt i september. Fysikken hans nå gjør at jeg nesten vurderer om han på sikt kan gjøre det godt som indreløper i 3-5-2, litt ala Nypan i RBK, eller sågar ved siden av Hoff på midten i en 3-4-3. På høyrekanten har vi såpass godt med alternativer i en 3-4-3 at jeg nesten lurer på om Daniel bør dyrkes et annet sted. Uansett er det godt å ha ham tilbake på treningsfeltet. Snart får vi nok se mer av ham på banen og, slik at vi kan danne oss et mer fullstendig bilde av fotballspilleren Daniel Skaarud.

Solberg: Hva skal man si om Elias da? Leser mye kritikk fra andre klubbers supportere for at han signerte for en "kjøttklubb" som oss. Elias er jo et teknisk vidunder skal man tro fotballbermen i Norge, og han har kastet bort karrieren ved å først signere for Juve og så for oss. Det folk ikke har tatt med i regnestykket her, er at Elias har vært skadet mer eller mindre helt siden han kom til oss. Uten skadene ville vi sett mer av ham. Det er ikke sånn at han har falt gjennom. Han har rett og slett ikke hatt mulighet til å vise seg fram og er i så måte et totalt uskrevet blad på dette nivået. Potensialet er, som vi så under tiden i Kisa, så absolutt der, selv om jeg mener han ble hypet litt vel mye også den gangen. Jeg forventer ikke så mye av Elias med det første. Han er fortsatt en unggutt, og det er viktig at han får tid på seg til å komme seg helt tilbake fra skade. Deretter bør han ta seg en titt i speilet og sørge for at han aldri ypper på seg Helland igjen slik han gjorde i etterkant av LSK 2-fadesen mot Frigg. Klarer han å bli litt mer seniorspiller på fotballbanen og samtidig holder seg skadefri, så tror jeg han vil bli en god spiller for oss — i 2025.

På spissplass regjerer Lehne, og det tror jeg han kommer til å gjøre for oss de neste par årene. Har kvaliteter som gjør at han ikke er så avhengig av fart og akselerasjon når disse begynner å forsvinne med alderen. Holder han seg skadefri, blir jeg ikke overrasket om Lehne drar en Frode Johnsen og spiller på toppnivå i Norge helt fram til han bikker 40, om enn ikke nødvendigvis for oss hele veien. Smart, klinisk og kronisk undervurdert av fotball-Norge. Nevn tre spisser i ES som er bedre enn Lehne. Jeg venter i spenning. Skogvold er nevnt i detalj over. Bak ham igjen begynner Elscha (16) å levere varene for LSK 2 og Røssing-Lelesiit (også 16) har signert proffkontrakt. Det gror godt, og med kun en spissplass å krige om, vil det heller ikke være krise om vi ikke skulle hente inn en spiss til i vinter, selv om jeg gjerne ser at det kommer en.

---

Så til 3-5-2:

Vi har ikke indreløpere som passer til å kunne spille i denne formasjonen pdd., og det må et helvetes ryddesjau til i stallen om vi skal fortsette med dette rælet og samtidig pushe topplaga!

---

Bestillingsliste:

- 1 stk jævla god midtbanespiller som komplementerer Hoff og, slik som Dumbo nevner over her, kan gi oss en ekstra dimensjon i angrepsspillet utover innlegg fra Åsen.
                - 2 stk jævla gode, rendyrka indreløpere + et spissalternativ dersom vi skal fortsette å tviholde på 3-5-2. Dersom Helstrup skulle komme, håper jeg vi legger oss etter Hammarby-floppen August Mikkelsen på spissplassen.

- Bonus: En sylfrekk venstrekant som trekker publikum til stadion med deilige finter.
                - Bonus 2: En etablert keeper som kan pushe Mads.
                - Bonus 3: Avkastning på Nigeria-prosjektet til Espen Olsen i form av et skikkelig talent (valgfri posisjon på banen) vi kan dyrke og selge for klubbrekord om et par-tre år.
                - Bonus 4: Et alternativ til Elkær på venste vingback sånn at Tønnesen kan få konsentrere seg om å krige med Roseth på venstre stopper.

Takk for meg.

Kommentar

• MortenA
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Apr 2007
                  • 3593

Mye spennende tanker og analyser. Enig i det meste. En ting jeg gjerne skulle sett er en høyreside med Edh bak Ranger. Da får vi mye fart som kan utfordre, og gode defensive egenskaper. Sammen kan de bli en håndfull for ethvert forsvar i ES dersom de få relasjonene til å sitte.

Når det gjelder venstresiden, så er ikke en linje med Roseth, Tønnesen og Elkjær noe å forakte. Da står man igjen med en Hoff og Ibrahimaj bak Lehne. Alt i alt, så ser dette spennende ut. Spørsmålet for neste år er hvorvidt Skogvold skal lånes ut på nytt. Han er såpass ung at jeg tror han kan ha godt av en sesong i Obos for å få spilletid. I såfall må vi ha en back-up til Lehne.
                  Hvorfor la fakta ødelegge et godt argument?

Kommentar

• Kanarivogel89
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • May 2006
                    • 4704

Opprinnelig skrevet av MortenA
                    Mye spennende tanker og analyser. Enig i det meste. En ting jeg gjerne skulle sett er en høyreside med Edh bak Ranger. Da får vi mye fart som kan utfordre, og gode defensive egenskaper. Sammen kan de bli en håndfull for ethvert forsvar i ES dersom de få relasjonene til å sitte.

Når det gjelder venstresiden, så er ikke en linje med Roseth, Tønnesen og Elkjær noe å forakte. Da står man igjen med en Hoff og Ibrahimaj bak Lehne. Alt i alt, så ser dette spennende ut. Spørsmålet for neste år er hvorvidt Skogvold skal lånes ut på nytt. Han er såpass ung at jeg tror han kan ha godt av en sesong i Obos for å få spilletid. I såfall må vi ha en back-up til Lehne.
                    Du har rett, både angående høyresiden og venstresiden. Kunne vært spennende å prøve dersom Ranger rekker en kamp eller to. Ellers mener jeg faktisk at Edh fort kan være den i stallen som best ville taklet en indreløperrolle dersom vi velger å tviholde på 3-5-2. Opprinnelig sentral midtbanespiller, enorm motor, pliktoppfyllende defensivt. Dersom han blir litt mer aggressiv i hodet offensivt, så…

Kommentar

• fredpet76
                      Seniormedlem
                      Myklebust Light
                      • Feb 2004
                      • 1276

RB skriver at vi har store skadeproblemer nå. 3 stk er allerede ute pga karantene, men både Ruben, Kosi, Tønnessen, Elkær, Vetle og Thomas sliter og har stått over treninger denne uka.

«Denne uka blir ikke slik vi hadde håpet, men vi må gjøre det beste ut av det. Også får vi «lappe» sammen folk til helga, sier Bakke»

Det positive er at de fleste sannsynligvis er klare til helga bortsett fra Kosi og Thomas som dessverre fortsatt sliter.

Kommentar

• bjarmann
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Sep 2005
                        • 3037

Opprinnelig skrevet av fredpet76
                        RB skriver at vi har store skadeproblemer nå. 3 stk er allerede ute pga karantene, men både Ruben, Kosi, Tønnessen, Elkær, Vetle og Thomas sliter og har stått over treninger denne uka.

«Denne uka blir ikke slik vi hadde håpet, men vi må gjøre det beste ut av det. Også får vi «lappe» sammen folk til helga, sier Bakke»

Det positive er at de fleste sannsynligvis er klare til helga bortsett fra Kosi og Thomas som dessverre fortsatt sliter.
                        Spar de som må spares til kampen mot Enga! Kampen til helga betyr ingenting og vi taper den uansett
                        I år så tar vi alt

Kommentar

• fredpet76
                          Seniormedlem
                          Myklebust Light
                          • Feb 2004
                          • 1276

Opprinnelig skrevet av bjarmann

Spar de som må spares til kampen mot Enga! Kampen til helga betyr ingenting og vi taper den uansett
                          Du kan ikke smitte slike tanker over på andre. Behold de for deg selv Kampen betyr veldig mye og har egentlig like stor betydning som alle andre kamper. 7 matcher igjen og mange poeng å spille om.

Kommentar

• Egumen
                            Seniormedlem
                            Forumonanist
                            • Sep 2011
                            • 206

Opprinnelig skrevet av fredpet76

Du kan ikke smitte slike tanker over på andre. Behold de for deg selv Kampen betyr veldig mye og har egentlig like stor betydning som alle andre kamper. 7 matcher igjen og mange poeng å spille om.
                            Uenig. For min del kan vi gjerne tape resterende kamper så lenge vi slår søpla. Muligheten for Europa er kjørt og vi er sikret mot nedrykk. Det er heller ikke store forskjellene i pengepremier mellom 5. og 10. plass.

Kommentar

• Kroktåa
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Feb 2015
                              • 2974

Opprinnelig skrevet av Egumen

Uenig. For min del kan vi gjerne tape resterende kamper så lenge vi slår søpla. Muligheten for Europa er kjørt og vi er sikret mot nedrykk. Det er heller ikke store forskjellene i pengepremier mellom 5. og 10. plass.
                              Tja. For 2023 er det 1,8 mill NOK i forskjell mellom 5. og 10. plass. Hvis du tar forskjellen mellom 6. og 13. plass, som er en mer realistisk sammenlikning dersom vi skulle taåe så å si alle de resterende kampene bortsett fra mot søpla, så er forskjellen 2,2 millioner kroner. Det er prisen på et greit, norsk angrepstalent på rundt 20 år, det.

Men den største forskjellen er likevel å være et lag som driter i publikum og sponsorer, som sløver seg inn til en lite meritterende plass rett over nedrykksstreken, og et lag som kjemper på øvre halvdel og viser tydelige ambisjonert om å bli bedre. De første må ta til takke med en lite attraktiv trener og spillere fra OBOS og avdanka hjemvendte "proffer" som vil skvise noen ekstra kroner ut av tampen på en lang karriere, og vil ikke minst framstå som lite attraktive blant andre sponsorer enn kebabsjappa i Storgata. De siste tvert imot.

Den tankegangen din om at vi bare kan konsentrere oss om søpla og drite i resten av sesongen, ville vært direkte drepende for LSK som klubb. Stabæk BØR og SKAL slås! Akkurat som Enga.

Kommentar

• Holterkanari
                                Seniormedlem
                                Myklebust Light
                                • Aug 2009
                                • 596

De blaa skal vi slå, gjengen fra Incapability må vi slå!

Kommentar

• DoubleHi5
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Nov 2011
                                  • 4380

Leser om Owusu i Odd på ta.no.

FULL OVERSIKT: Loenard Owusu spiller som om han alltid har god tid.

På Skagerak arena skinte han i kamp med flomlyset lørdag kveld, og viste kvaliteter som er på et annet nivå enn Odd og eliteserien.

Om et par uker kommer Owusus agent til Skien. På agendaen står midtbanespillerens fremtid.

– Det kommer an på agenten, meg og klubben. Jeg er åpen for å fortsette her, men har også planer om å ta steg videre i karrieren på et stadie.
                                  --

Her må Simon på banen! Såvidt jeg kan forstå, ville Owusu vært en perfekt partner til Vebjørn Hoff på midten!

Det er kanskje ikke så veeldig realistisk å få hentet denne juvelen til Åråsen, men den som intet våger, intet vinner! Det må være verd et forsøk! Med alle de millionene vi nå har på bok, og med Simons forhandlingsdyktighet og innsalg av hvor fantastisk det er i LSK, så hvem vet?

SKIEN: (Odd - Viking 1-1) Han spiller i «en annen liga» i perioder. 1. januar er han fri på markedet. Hva som skjer videre er mer enn spennende.
                                  Elska þetta félag

Kommentar

• DoubleHi5
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Nov 2011
                                    • 4380

Holder de 36 poengene vi har for å unngå nedrykkskvalikk?
                                    Elska þetta félag

Kommentar

• Kanarivogel89
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • May 2006
                                      • 4704

7 av 18 mulige poeng for Bakke så langt. Ett poeng mot lagene på de to nederste plassene. Ikke akkurat noen redningsmann. Håper virkelig klubben har planen klar for 2024, for Lennartson-eimen begynner å bre seg her nå

Kommentar

• maxpayne
                                        Seniormedlem
                                        Myklebust Light
                                        • Apr 2006
                                        • 1315

Opprinnelig skrevet av Kanarivogel89
                                        7 av 18 mulige poeng for Bakke så langt. Ett poeng mot lagene på de to nederste plassene. Ikke akkurat noen redningsmann. Håper virkelig klubben har planen klar for 2024, for Lennartson-eimen begynner å bre seg her nå
                                        Når sportsdirektøren vår har foret han med spillere som jeg hadde funnet på Gjelleråsen så er ikke han å klandre.

Kommentar

• Pad
                                          Seniormedlem
                                          Myklebust Light
                                          • Jan 2022
                                          • 789

Opprinnelig skrevet av maxpayne

Når sportsdirektøren vår har foret han med spillere som jeg hadde funnet på Gjelleråsen så er ikke han å klandre.
                                          Ikke all skyld, men bare de kommentarene han hadde før dagens kamp er grunn nok til å ikke gi kontrakt. Har også gjort noen valg mange har stusset på og som heller ikke har fungert.

Kommentar

Working...