TV2 sin virker feil, det er litt klønete formulert her men her er regla:
Sesongen 2023
Collapse
X
-
TV2 sin virker feil, det er litt klønete formulert her men her er regla:
https://www.eliteserien.no/om-elites...ellen-fra-2023
Jeg har satt opp beløpene for årets sesong i et regneark - se nedenfor. Med korrekte tall står jo Kanarivogels innlegg, basert på Fagerli, seg godt og korrekt! Forskjellen i kroner mellom 6. og 7.plass er på solide 2,75 millioner og mellom 5. og 7. på hele 3,3 millioner.
Det er verdt å merke seg at disse tallene og denne fordelinga gjelder kun den delen av resultatpotten som fordeles etter årets plassering i ES. Dette gjelder 40% av resultatpotten, mens 60% fordeles likt på alle klubbene i ES i år. I tillegg kommer 1) historisk pott, som er basert på tabellplassering de siste 6 årene, 2) akademiklassifiseringsmidler og 3) kommersiell pott eliteserien, hvor NFF ikke har ferdigstilt kriteriene.
Det er lenge til påske, men det kan være fristende å lage et par "fotballvettregler", basert på fjellvettreglene: 1. Lytt til erfarne fotballfolk. (Les Arnfinn Fagerli - ikke tilfeldige medienisser) og 2. Grav deg ned i tide (TV2. Og undertegnede? )
Totalbeløpet som fordeles i denne delen er hentet fra TV2. Vi må derfor, klok av skade, ta forbehold om at beløpet på 110 millioner er korrekt!
image.pngAttached FilesElska þetta félag👍 3Kommentar
-
Her fra Fordelingsmodellen 23:
"
Midlene fordeles etter fire ulike "potter".- Historisk
- Resultat
- Akademiklassifisering
- Kommersiell (kun Eliteserien)
En ny pott som ble innført i fordelingsmodellen fra 2023. Har til hensikt å belønne sportslige prestasjoner over tid.
Det settes av MNOK 150 til fordeling. Tabellplassering siste seks sesonger legges til grunn for fordelingen.
MNOK 121 (81 %) fordeles mellom klubber som snitter i Eliteserien.
MNOK 29 (19 %) fordeles mellom klubber som snitter i OBOS ligaen.
2. Resultatpott
Klubbene i Eliteserien deler 81 % av den totale resultatpotten.
Fordelingen skjer etter følgende prinsipp:- Andel flat fordeling (lik andel mellom alle de 16 klubbene): 60%
- Andel etter tabellplassering inneværende år: 40%
Problemet mitt er at det ikke står hvor mye penger som fordeles i pkt 2 resultatpotten. Det starter så bra og oversiktlig, også viker dem fra sitt eget oppsett og oppgir plutselig ikke totalsum, jeg har prøvd å lese det før og uten å helt forstå, gir opp denna gangen også. :PKommentar
-
Skal man tro denne tabellen er det omtrent samme forskjell mellom 3. og 4. plass som mellom 4. og 16. plass.
Vi kan i beste fall ende på 5. plass, hvis absolutt alt går til helvete blir vi stående på 39 poeng, og ender vel da rundt 10. Mer sannsynlig worst case er vel 8. plass. Forskjellen på disse plasseringene er 1,1 mill. Verdt å kjempe for, selv om jeg tror verdien av en god sesongavslutning fort større enn dette.
Joda, det står om mye mer enn bare pengepremien for plasseringen.👍 1Kommentar
-
Kommentar
-
Synes forøvrig at vår nye stopper fra Sandefjord (Moen Foss) ser solid ut!Kommentar
-
Dersom det blir 2. plass, blir det kvalikk, først mot Tromsdalen og deretter nr. 14 i Obos, sannsynligvis Hødd, Jerv eller Åsane. Svaret får vi til helgen.👍 2Kommentar
-
Krysser fingra for at det er avgjort før den tiden, hvis ikke kommer jeg til - for første gang i historien - å håpe at vi taper. Hadde vært ubetalelig å se bydelslaget i kamp mot Lyn neste år for å se se hvem som er nest best i Oslo (forutsatt at Lyn fortsatt kan rykke opp, har ikke dobbeltsjekket det).
Synes forøvrig at vår nye stopper fra Sandefjord (Moen Foss) ser solid ut!👍 4Kommentar
-
Tror det blir mer enn vanskelig nok å slå Sandefjord uten den innstillinga. Det vil fort være en situasjon der de har mye mer å spille for enn oss. Og nå som så mange har gått ut og ønsket at fugla skal tape med vilje, kommer vi til å bli beskyldt for det om det blir tap uansett.
Uten at jeg tar Bjarmann sin post som en oppfordring til å legge seg, altså.👍 4Kommentar
-
Jeg håper ikke LSK gir bort seieren i kampen mot Sandefjord, det er skittent spill og dårlig sportsånd, og jeg tror verken spillere eller trenere i klubben er interessert i gi bort noe som helst gratis.
Tror det blir mer enn vanskelig nok å slå Sandefjord uten den innstillinga. Det vil fort være en situasjon der de har mye mer å spille for enn oss.
Kommentar
-
[QUOTE=Sailor Man;n967081]
Jeg håper ikke LSK gir bort seieren i kampen mot Sandefjord, det er skittent spill og dårlig sportsånd, og jeg tror verken spillere eller trenere i klubben er interessert i gi bort noe som helst gratis .QUOTE]
Veldig enig . Vi får prøve å gjøre vårt beste for å vinne kampen.
Så får vif styre med sitt. Håper vi avslutter sesongen på en respektabel måte .
Kommer fort en ny sesong , hvor vi jakter både ny trener og nye spillere.
👍 1Kommentar
-
Dersom vi ikke har noe å spille for i siste kamp, så ser jeg gjerne at flere på benken får sjansen, uavhengig av hva ståa er hos søpla. Uba, Elkjær, Skjærvik, Rogers, Kosi samt noen av unggutta bør få rikelig med spilletid, og da gjerne i spann med spillere i førsteelleveren. Jeg mener vi ikke skal kaste alle utpå samtidig og starte med andrelaget, men starte to-tre og gjøre flere bytter i pausen. Ville vært spennende å se hva de forskjellige har å by på inn mot neste sesong.Hvorfor la fakta ødelegge et godt argument?👍 5Kommentar
-
Ut i fra alt som har vært understreket nå fra veldig mange forskjellige i klubben.. tror jeg vi trygt kan legge den ballen død.
LSK kommer ikke til å gi fra seg poeng med vilje!
Skal vif rykke ned..så får de hjelpe meg stå for det sjøl, tenker jeg..👍 3Kommentar
-
Er slett ikke sikker på om det blir aktuelt heller, når jeg ser på gjenstående kampprogram tror jeg Sandefjord er sikret før den tid.
👍 1Kommentar
-
Selvfølgelig ikke, tror ingen seriøst mener det. Men om Sandefjord trenger noe i siste kamp (= 110% innsats), så er jeg slett ikke sikker på at vi - med avklart tabellposisjon - klarer å slå dem. Og om det betyr at bydelslaget går ned så gråter jeg ikke for det.
Er slett ikke sikker på om det blir aktuelt heller, når jeg ser på gjenstående kampprogram tror jeg Sandefjord er sikret før den tid.Hvorfor la fakta ødelegge et godt argument?👍 1Kommentar
-
Her kan det hende vi virkelig kan skrive historie og ta rivaleriet enda et hakk opp. Pokker om vi ikke tar den om muligheten byr seg. Husk hvor eplekjekke de var på Intility i sommer.
De hjalp oss ikke borte mot MIF i 2019 heller.Kommentar
-
Drømmelag mot SF i siste runde.
Jørgen
Rogers Skjærvik Roseth
Uba, Skaarud, ? , Kosi, Elkær
Skogvold Furaha
Langtfra noe optimal talentutvikling å bare stille med alle samtidig, men hey, siste sjanse for spilletid i år på de unge!Kommentar
Kommentar