Sesongen 2023

Collapse
X

• Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Zindrinho
    Seniormedlem
    Myklebust Light
    • Sep 2019
    • 632

Opprinnelig skrevet av DoubleHi5

TV2 har en artikkel som handler om hvor mye Vikings kollaps i oktober kan komme til å koste dem. Der er fordelingen fremlagt som vist nedenfor.​

image.png
    https://www.tv2.no/sport/fotball/eli...rket/16182356/
    TV2 sin virker feil, det er litt klønete formulert her men her er regla:
    Her kan du se den nye fordelingsnøkkelen og prinsippene for klubbene i Eliteserien og OBOS-ligaen

Kommentar

• DoubleHi5
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Nov 2011
      • 4359

Opprinnelig skrevet av Zindrinho

TV2 sin virker feil, det er litt klønete formulert her men her er regla:
      https://www.eliteserien.no/om-elites...ellen-fra-2023
      Takk for å bidra til å oppklare dette. Jeg burde jo ha lært at man aldri kan stole på media! Hvordan TV2 har kommet frem til de tallene de presenterer i artikkelen, er en gåte. Nøkkelen var annerledes i årene 2017-2022, men TV2s tall stemmer heller ikke med gammel modell.

Jeg har satt opp beløpene for årets sesong i et regneark - se nedenfor. Med korrekte tall står jo Kanarivogels innlegg, basert på Fagerli, seg godt og korrekt! Forskjellen i kroner mellom 6. og 7.plass er på solide 2,75 millioner og mellom 5. og 7. på hele 3,3 millioner.

Det er verdt å merke seg at disse tallene og denne fordelinga gjelder kun den delen av resultatpotten som fordeles etter årets plassering i ES. Dette gjelder 40% av resultatpotten, mens 60% fordeles likt på alle klubbene i ES i år. I tillegg kommer 1) historisk pott, som er basert på tabellplassering de siste 6 årene, 2) akademiklassifiseringsmidler og 3) kommersiell pott eliteserien, hvor NFF ikke har ferdigstilt kriteriene.

Det er lenge til påske, men det kan være fristende å lage et par "fotballvettregler", basert på fjellvettreglene: 1. Lytt til erfarne fotballfolk. (Les Arnfinn Fagerli - ikke tilfeldige medienisser) og 2. Grav deg ned i tide (TV2. Og undertegnede? )

Totalbeløpet som fordeles i denne delen er hentet fra TV2. Vi må derfor, klok av skade, ta forbehold om at beløpet på 110 millioner er korrekt!

image.png
      Attached Files
      Elska þetta félag

Kommentar

• Zindrinho
        Seniormedlem
        Myklebust Light
        • Sep 2019
        • 632

Totalbeløpet som fordeles i denne delen er hentet fra TV2. Vi må derfor, klok av skade, ta forbehold om at beløpet på 110 millioner er korrekt!
        110 er feil :P
        Her fra Fordelingsmodellen 23:

"
        Midlene fordeles etter fire ulike "potter".
        1. Historisk
        2. Resultat
        3. Akademiklassifisering
        4. Kommersiell (kun Eliteserien)
        1. Historisk pott

En ny pott som ble innført i fordelingsmodellen fra 2023. Har til hensikt å belønne sportslige prestasjoner over tid.
        Det settes av MNOK 150 til fordeling. Tabellplassering siste seks sesonger legges til grunn for fordelingen.
        ​MNOK 121 (81 %) fordeles mellom klubber som snitter i Eliteserien.
        MNOK 29 (19 %) fordeles mellom klubber som snitter i OBOS ligaen.

2. Resultatpott

Klubbene i Eliteserien deler 81 % av den totale resultatpotten.
        Fordelingen skjer etter følgende prinsipp:
        • Andel flat fordeling (lik andel mellom alle de 16 klubbene): 60%
        • Andel etter tabellplassering inneværende år: 40%
        ​​"

Problemet mitt er at det ikke står hvor mye penger som fordeles i pkt 2 resultatpotten. Det starter så bra og oversiktlig, også viker dem fra sitt eget oppsett og oppgir plutselig ikke totalsum, jeg har prøvd å lese det før og uten å helt forstå, gir opp denna gangen også. :P

Kommentar

• Kroktåa
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Feb 2015
          • 2969

Opprinnelig skrevet av Lars Henrik Dahl

Skal man tro denne tabellen er det omtrent samme forskjell mellom 3. og 4. plass som mellom 4. og 16. plass.
          Vi kan i beste fall ende på 5. plass, hvis absolutt alt går til helvete blir vi stående på 39 poeng, og ender vel da rundt 10. Mer sannsynlig worst case er vel 8. plass. Forskjellen på disse plasseringene er 1,1 mill. Verdt å kjempe for, selv om jeg tror verdien av en god sesongavslutning fort større enn dette.
          Attraktivitet hos sponsorer, sesongkortsalg og attraktivitet hos potensielle nye spillere i januarvinduet.

Joda, det står om mye mer enn bare pengepremien for plasseringen.

Kommentar

• DoubleHi5
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Nov 2011
            • 4359

Sandefjord leder 3-0 i Ålesund etter 84 minutter. Bydelslaget nr 15 nå.
            Elska þetta félag

Kommentar

• Dole
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Aug 2004
              • 1646

Sandefjord leder 3-0 i Ålesund etter 84 minutter. Bydelslaget nr 15 nå.
              Mon tro om en gul og svart matchvinner i siste serierunde som sørger for at Vålerenga berger plassen, vil bli sett på som en helt eller anti-helt

Kommentar

• G-Man
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Sep 2011
                • 3312

Opprinnelig skrevet av Dole

Mon tro om en gul og svart matchvinner i siste serierunde som sørger for at Vålerenga berger plassen, vil bli sett på som en helt eller anti-helt
                Krysser fingra for at det er avgjort før den tiden, hvis ikke kommer jeg til - for første gang i historien - å håpe at vi taper. Hadde vært ubetalelig å se bydelslaget i kamp mot Lyn neste år for å se se hvem som er nest best i Oslo (forutsatt at Lyn fortsatt kan rykke opp, har ikke dobbeltsjekket det).

Synes forøvrig at vår nye stopper fra Sandefjord (Moen Foss) ser solid ut!

Kommentar

• Kanarivogel89
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • May 2006
                  • 4686

Opprinnelig skrevet av G-Man
                  (forutsatt at Lyn fortsatt kan rykke opp, har ikke dobbeltsjekket det).
                  Vi beveger oss OT her nå, men det kan de så absolutt. Ligger á poeng med Egersund, men bak på målforskjell med én kamp igjen å spille.

Dersom det blir 2. plass, blir det kvalikk, først mot Tromsdalen og deretter nr. 14 i Obos, sannsynligvis Hødd, Jerv eller Åsane. Svaret får vi til helgen.

Kommentar

• bjarmann
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Sep 2005
                    • 3033

Man kan jo håpe at vi taper for Sandefjord. Samtidig er det jo noe ufattelig patetisk ved å bli redda av sin erkerival i siste serierunde også. Det må føles ydmykende!
                    I år så tar vi alt

Kommentar

• kunden
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Jun 2005
                      • 2449

Krysser fingra for at det er avgjort før den tiden, hvis ikke kommer jeg til - for første gang i historien - å håpe at vi taper. Hadde vært ubetalelig å se bydelslaget i kamp mot Lyn neste år for å se se hvem som er nest best i Oslo (forutsatt at Lyn fortsatt kan rykke opp, har ikke dobbeltsjekket det).

Synes forøvrig at vår nye stopper fra Sandefjord (Moen Foss) ser solid ut!
                      Skulle gjerne sett Danilo Al-Saed i LSK-drakt neste år sammen med Aafks Bjørn Martin Kristensen

Kommentar

• Sailor Man
                        Moderator
                        • Jun 2007
                        • 1464

Opprinnelig skrevet av bjarmann
                        Man kan jo håpe at vi taper for Sandefjord. Samtidig er det jo noe ufattelig patetisk ved å bli redda av sin erkerival i siste serierunde også. Det må føles ydmykende!
                        Jeg håper ikke LSK gir bort seieren i kampen mot Sandefjord, det er skittent spill og dårlig sportsånd, og jeg tror verken spillere eller trenere i klubben er interessert i gi bort noe som helst gratis.

Tror det blir mer enn vanskelig nok å slå Sandefjord uten den innstillinga. Det vil fort være en situasjon der de har mye mer å spille for enn oss. Og nå som så mange har gått ut og ønsket at fugla skal tape med vilje, kommer vi til å bli beskyldt for det om det blir tap uansett.

Uten at jeg tar Bjarmann sin post som en oppfordring til å legge seg, altså.

Kommentar

• niko
                          Seniormedlem
                          Myklebust Light
                          • Jul 2008
                          • 623

Opprinnelig skrevet av Kanarivogel89

Ligger á poeng med Egersund, men bak på målforskjell med én kamp igjen å spille.
                          Målforskjellen holder nok ikke, da Egersund vant 8-1 mot VIF 2 forrige kamp.

Kommentar

• G-Man
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Sep 2011
                            • 3312

Opprinnelig skrevet av Sailor Man

Jeg håper ikke LSK gir bort seieren i kampen mot Sandefjord, det er skittent spill og dårlig sportsånd, og jeg tror verken spillere eller trenere i klubben er interessert i gi bort noe som helst gratis.
                            Tror det blir mer enn vanskelig nok å slå Sandefjord uten den innstillinga. Det vil fort være en situasjon der de har mye mer å spille for enn oss.
                            Eller de kan like gjerne ha sikret seg innen den tid, de har skjebnen i egne hender nå. Og ja, Sandefjord er ikke noe dårlig lag, og ingen selvfølge at vi tar dem uansett hvor hardt vi prøver.

Kommentar

• Playboy1
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Dec 2003
                              • 2199

[QUOTE=Sailor Man;n967081]

Jeg håper ikke LSK gir bort seieren i kampen mot Sandefjord, det er skittent spill og dårlig sportsånd, og jeg tror verken spillere eller trenere i klubben er interessert i gi bort noe som helst gratis .QUOTE]

Veldig enig . Vi får prøve å gjøre vårt beste for å vinne kampen.
                              Så får vif styre med sitt. Håper vi avslutter sesongen på en respektabel måte .
                              Kommer fort en ny sesong , hvor vi jakter både ny trener og nye spillere.

Kommentar

• MortenA
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Apr 2007
                                • 3567

Dersom vi ikke har noe å spille for i siste kamp, så ser jeg gjerne at flere på benken får sjansen, uavhengig av hva ståa er hos søpla. Uba, Elkjær, Skjærvik, Rogers, Kosi samt noen av unggutta bør få rikelig med spilletid, og da gjerne i spann med spillere i førsteelleveren. Jeg mener vi ikke skal kaste alle utpå samtidig og starte med andrelaget, men starte to-tre og gjøre flere bytter i pausen. Ville vært spennende å se hva de forskjellige har å by på inn mot neste sesong.
                                Hvorfor la fakta ødelegge et godt argument?

Kommentar

• Tvilling
                                  Seniormedlem
                                  Myklebust Light
                                  • Nov 2006
                                  • 1488

Opprinnelig skrevet av Sailor Man

Jeg håper ikke LSK gir bort seieren i kampen mot Sandefjord, det er skittent spill og dårlig sportsånd, og jeg tror verken spillere eller trenere i klubben er interessert i gi bort noe som helst gratis..
                                  Vi supportere kan ha det gøy med å leke med tabellen..
                                  Ut i fra alt som har vært understreket nå fra veldig mange forskjellige i klubben.. tror jeg vi trygt kan legge den ballen død.
                                  LSK kommer ikke til å gi fra seg poeng med vilje!
                                  Skal vif rykke ned..så får de hjelpe meg stå for det sjøl, tenker jeg..

Kommentar

• G-Man
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Sep 2011
                                    • 3312

Opprinnelig skrevet av Tvilling
                                    LSK kommer ikke til å gi fra seg poeng med vilje!
                                    Skal vif rykke ned..så får de hjelpe meg stå for det sjøl, tenker jeg..
                                    Selvfølgelig ikke, tror ingen seriøst mener det. Men om Sandefjord trenger noe i siste kamp (= 110% innsats), så er jeg slett ikke sikker på at vi - med avklart tabellposisjon - klarer å slå dem. Og om det betyr at bydelslaget går ned så gråter jeg ikke for det.

Er slett ikke sikker på om det blir aktuelt heller, når jeg ser på gjenstående kampprogram tror jeg Sandefjord er sikret før den tid.

Kommentar

• MortenA
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Apr 2007
                                      • 3567

Selvfølgelig ikke, tror ingen seriøst mener det. Men om Sandefjord trenger noe i siste kamp (= 110% innsats), så er jeg slett ikke sikker på at vi - med avklart tabellposisjon - klarer å slå dem. Og om det betyr at bydelslaget går ned så gråter jeg ikke for det.

Er slett ikke sikker på om det blir aktuelt heller, når jeg ser på gjenstående kampprogram tror jeg Sandefjord er sikret før den tid.
                                      Med tanke på at søpla 2 tapte 1-8 og ga Egersund en målforskjell som ødela for Lyn, så er jeg ikke fremmed for å bidra til et velfortjent nedrykk.
                                      Hvorfor la fakta ødelegge et godt argument?

Kommentar

• *eLSKerLSK*
                                        Seniormedlem
                                        Myklebust Light
                                        • Jun 2005
                                        • 484

Opprinnelig skrevet av MortenA

Med tanke på at søpla 2 tapte 1-8 og ga Egersund en målforskjell som ødela for Lyn, så er jeg ikke fremmed for å bidra til et velfortjent nedrykk.
                                        Dette er bare et av mange gode argumenter for at de burde få som fortjent om vi får muligheten. De prioriterte førstelaget. Vi må gi de unge sjansen i en sesong som ble som den ble, blant annet fordi vi ikke fikk signert nye spillere i påvente av ny permanent trener.

Her kan det hende vi virkelig kan skrive historie og ta rivaleriet enda et hakk opp. Pokker om vi ikke tar den om muligheten byr seg. Husk hvor eplekjekke de var på Intility i sommer.

De hjalp oss ikke borte mot MIF i 2019 heller.

Kommentar

• Zindrinho
                                          Seniormedlem
                                          Myklebust Light
                                          • Sep 2019
                                          • 632

Drømmelag mot SF i siste runde.
                                          Jørgen
                                          Rogers Skjærvik Roseth
                                          Uba, Skaarud, ? , Kosi, Elkær
                                          Skogvold Furaha

Langtfra noe optimal talentutvikling å bare stille med alle samtidig, men hey, siste sjanse for spilletid i år på de unge!

Kommentar

Working...