Sesongen 2023

Collapse
X

• Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • kunden
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Jun 2005
    • 2444

Spillerne bør instrueres og drilles i IKKE på å foreta brassespark. Overhodet. Uansett. Dommerne dømmer konsekvent rødt på spark mot hodet. Nå S08 mot molde. Selvom det var et klokkeklart treff, så har det blitt en konsensus ser det ut til.

Kommentar

• MortenA
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Apr 2007
      • 3564

I forhold til å erstatte Akor, så er jeg mindre stresset. Lehne er på gang, og vi kan gå tilbake til 3-4-3 hvor Ibrahimaj og Åsen kommer mer til sin rett. Med Skogvold i bakhånd, så mener jeg vi er i posisjon til å kjøpe dersom rett spiller er tilgjengelig til rett pris, men dersom det ikke er noen match der ute, så er det ingen krise.
      Hvorfor la fakta ødelegge et godt argument?

Kommentar

• Håvard Ottesen
        Seniormedlem
        Forumonanist
        • Aug 2012
        • 162

Opprinnelig skrevet av MortenA
        I forhold til å erstatte Akor, så er jeg mindre stresset. Lehne er på gang, og vi kan gå tilbake til 3-4-3 hvor Ibrahimaj og Åsen kommer mer til sin rett. Med Skogvold i bakhånd, så mener jeg vi er i posisjon til å kjøpe dersom rett spiller er tilgjengelig til rett pris, men dersom det ikke er noen match der ute, så er det ingen krise.
        Men skal Ibrahimaj ut på kanten igjen da? Etter det trøkket han har spilt med på midten de to siste matchene?

Kommentar

• Zindrinho
          Seniormedlem
          Myklebust Light
          • Sep 2019
          • 632

Opprinnelig skrevet av Håvard Ottesen

Men skal Ibrahimaj ut på kanten igjen da? Etter det trøkket han har spilt med på midten de to siste matchene?
          Herlig å ha en sånn type som tar steget opp fra midtbanen og inn mot 16m for å lage litt kaos! Føler ikke det samme behovet for en magnus k type lenger når ibra løser det såpass bra.
          Men det gjenstår å se hvordan det fungerer defensivt mot bedre lag.

Kommentar

• Pad
            Seniormedlem
            Myklebust Light
            • Jan 2022
            • 780

Blir en spennende tid fremover. Noe må gjøres om dette ikke skal bli en sesong hvor man ligger 7-12. Ny trener, nye spillere både unge og etablerte må inn slik troppen ser ut pr idag. Det eneste som er sikkert er at en trener må inn fort som fy.

Kommentar

• MortenA
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Apr 2007
              • 3564

Opprinnelig skrevet av Håvard Ottesen

Han har absolutt gjort en meget god figur de siste kampene, men jeg tror vi blir bedre dersom vi signerer en midtbaneterrier som kan dekke rommet i midten sammen med Hoff, og så kan Ibra gå tilbake til å være en suveren førsteforsvarer og kaosmomentum rundt motstanders boks.

Kommentar

• Kanarivogel89
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • May 2006
                • 4686

Opprinnelig skrevet av kunden

Hva er det du/dere argumenterer for? At våre seiere har kommet et blendende spill? Hva med all sytingen her inne, inkl stangnasjon mm. Og at vi ble friskmeldte etter Sandefjord og Aafk?
                Faktum er at med "normal" glid hadde vi ligget lenger tilbake på tabellen. Så det er bare å takke og bukke.
                Mitt argument står seg meget godt mtp dagens kamp mot FKH.

Jeg regner med at det er det sportslige apparat som tar tak. De har forhåpentligvis sett det samme som enhver med mikroskopisk kjennskap til fotball har sett - at vi har null plan i spillet fremover bortsett fra å dunke kula inn i 16 på lykke og fromme eller kælke opp mot enslig eller spisspar uten støtte fra resten av laget.

​Okay, jeg biter på og flytter samtidig samtalen over hit:

Hva er din definisjon av "normal glid" og hvorfor skal den være gjeldende? La oss gå gjennom kampene, en etter en:

Viking 2-0 Lillestrøm: Helt greit tap. Kunne godt blitt uavgjort, men ikke noe å si på at Viking vinner. Veldig få her inne var fornøyd med kampen.

Lillestrøm 4-3 Godset: Vi regelrett pisser på Godset fram til de scorer to mål ut av ingenting. Også i andre omgang er vi det beste laget, men forsvaret vårt (hint: dette blir et gjentagende tema framover) forærer Godset ledermålet. Vi fortsetter å male på og presterer å snu kampen. Vi hadde 14 minutter + tillegg på å score to mål da Godset gikk opp i ledelsen. Massevis av tid. Vi skaper fire svære målsjanser, scorer på to. xG viser 3.28 til oss og 1,35 til Godset. Aldri i verden flaks at vi vinner denne. Når målene scores, spiller ingen rolle. De er like mye verdt uansett.

Lillestrøm 2-1 Molde: Vi eier førsteomgang totalt. Molde scorer så å si den eneste gangen de er over midtbanen. Utover de to målene har vi en i tverrligger og en avslutning som blokkeres fra seks meters hold. Andre omgang blir etter hvert en forsvarskamp. Der gjør vi jobben meget godt. Tendenser hos Molde, men de skaper egentlig ingen kvalifiserte målsjanser. For røde korts påvirknig på kampbilde og -utfall refererer jeg til Lars Henrik Dahls fenomenale innlegg i Aalesund-kamptråden.

Vålerenga 3-4 Lillestrøm: Okay, hvis man mener vi har hatt god glid i år, så sikter man nok spesielt til denne kampen. Enga får en pangstart. vi svarer kjapt. Deretter scorer Enga også på de to neste sjansene sine. 100% uttelling der altså. Så kommer dette røde kortet etter bajastaklinga til kronidioten Simen Juklerød (gratulerer med selvmål i går) og kampen endrer karakter. Nok en gang maler vi på. Vi får 3-2 tidlig i andre omgang, men deretter skapes det ikke all verden. Vi er heldige som får Kiil Olsens scoring til 4-2 annulert. Den synes jeg er tvilsom av dommer. Vi får til et sluttpress og klemmer inn to scoringer. Hvis vi først skal snakke om glid og normal uttelling, så må det nevnes at Enga scorer på alle sjansene sine. Vi brenner en god del. Men ja, dette er kanskje den kampen vi hadde mest tur så langt i år.

Lillestrøm 1-2 Glimt: Vi spiller relativt jevnt med Norges beste lag. De er hakket bedre og drar i land en knepen seier. Ikke så mye mer å si, og kampen var ikke noe å grave seg ned for.

Odd 0-1 Lillestrøm: En kjedelig kamp uten store målsjanser. Vi får nok en gang et mål på slutten, men det er jo ikke sånn at dette målet kommer av flaks. Tvert imot kommer det etter det fineste angrepet vi har levert i år. Starter hos Christiansen og er innom 5-6 spillere på ett eller to touch før Ranger slår perfekt inn til Adams. Et perlemål, rett og slett. Hadde ikke vært noe å si på uavgjort her, men vi har også tapt kamper i år hvor det ikke hadde vært noe å si på uavgjort (Viking, S08, FKH), så dette går opp og ned.

Lillestrøm 1-2 S08: Ingen god kamp av oss. Var ekstremt få her inne som var fornøyde etter denne kampen. Slipper inn to pissmål etter elendig forsvarsspill. Framover skaper vi alt av sjansene våre det siste kvarteret. Der skaper vi nok til at det ikke ville vært noe å si på at det endte uavgjort. Kristiansen i S08-målet står, dessverre for oss, som en vegg.

Ham-Kam 0-0 Lillestrøm: Denne kampen er det ingen som er fornøyde med. Helt forjævlig kamp av oss som virkelig fikk det til å murre her inne. Tanken om livet etter Bakke og Myhre begynte å melde seg for flere. Rett og slett en elendig fotballkamp i siruptempo. Her kunne det godt blitt tap, det innrømmer jeg. Kun en svak avslutning fra vanligvis så treffsikre Udahl som redder oss.

Lillestrøm 3-1 Stabæk: Makan til antifotball har jeg knapt sett. Stabæk kom til kampen med ett mål for øyet: Å ta med seg ett poeng hjem. Vi sliter med å bryte ned den lave blokka deres, men får til slutt jobba til oss en straffe. Man kan jo diskutere om den var riktig eller ikke, men når både dommer og VAR er enige, så må vi nesten tro på dem. Kunne blitt uavgjort, men vi var samtidig det beste laget.

Brann 2-2 Lillestrøm: Brann er gode, men vi tar ledelsen litt mot spillets gang. Deretter blir Adams frarøvet et mål av dommer. Brann snur kampen etter svakt forsvarsspill av oss, men Tønnesen kriger inn utligningen. Mads står fram på den andre straffa til Brann og redder poenget. Med tanke på at dommer stjal et mål fra Adams og at Brann brant et straffespark, mener jeg at uavgjort er fair. Kunne gått alle veier denne kampen, men Brann var kanskje et hakk bedre kampen sett under ett.

Lillestrøm 0-1 Tromsø: Nok et snork av en fotballkamp. Tromsø klarer hverken ta innkast eller skape målsjanser, men Edh gir dem et mål i gave og de tar med seg alle poengene hjem til Tromsø. Uavgjort hadde vært mest fair her.

Rosenborg 1-2 Lillestrøm: Dette er en fortjent seier. Jeg blåser i at målene kommer sent. Vi skaper enormt med sjanser uten å sette dem. Derfor må vi vente helt til slutten.

Lillestrøm 4-2 Sandefjord: Fortjent seier, ferdig snakka.

Lillestrøm 5-1 Aalesund: Fortjent seier, og burde vært ferdig snakka, men la meg utdype litt siden du er så påståelig akkurat rundt denne kampen. Lag får røde kort, sånt skjer. Det betyr ikke at det er flaks. Det er faktisk ikke lov å kalle en 5-1 seier flaks. Det er for øvrig totalt umulig for deg å bevise at vi ikke hadde vunnet denne selv om tangotrøyene hadde vært 11 mann i 90 minutter. Aalesund har sluppet inn 20 av 33 mål i andre omgang, og de aller aller fleste etter 24. minutt da Diop ble utvist. Det har vært et uttalt problem for dem i hele år at de ikke klarer å holde hele kamper. Så hvorfor skulle de da evne dette mot oss? Fordi de kom seg til et par tilløp før utvisningen? Fordi vi ikke fikk den siste pasningen til å sitte helt i begynnelsen av kampen? Det holder ikke å si "fordi de forsvarte seg dugelig i 20 minutter før utvisninga". Fotball er mer komplisert enn som så. Resultatet taler for seg selv. Aalesund er et svakt lag som vi skal slå hjemme, noe vi gjorde uten nevneverdige problemer.

FKH 1-0 Lillestøm: Jeg var bekymret for denne kampen hele uka. Forsvarsspillet mot både Sandefjord og Aalesund var i overkant happy-go-lucky, og i går kunne vi virkelig blitt straffet for det. Helt enormt hvor store avstander det var i laget vårt i første omgang. Kun svak utnyttelse av FKH som gjorde at vi ikke lå under til pause. I andreomgang slipper vi inn et mål på det som har vært vår bane i hele år: Corner og påfølgende innlegg. Elendig klarering etter corner, og elendig markering i boksen etterpå. Sett det før. Her har vi en jobb å gjøre. Vi får en scoring annulert for en ekstremt marginal offside og Selvik gjør sine saker godt (det er lov å ha god keeper). En skikkelig uavgjortkamp som FKH vippet i sin favør.

Kanskje har vi fått et poeng eller tre mer enn gjennomgangen over tilsier, men det er ikke sånn at vi har hatt enormt med flaks heller. Ting har også gått mot oss. Ser man på xG og xGA er det ikke spesielt store avvik etter halvspilt sesong. Mot FKH spilte vi med forsvarskonstellasjon nummer åtte i år tror jeg. Et under at vi for en gangs skyld kom unna en kamp uten skader i går. Ser også enkelte på nettet har prøvd seg på logikk ala "Lillestrøm hadde ligget sist om vi tok bort mål scoret i kampens siste kvarter", men dette blir jo bare dust og helt tilfeldig.

Ser man bak resultatene i år, så er det veldig få som har vært fornøyde med det som har blitt prestert. De fleste har snakket om en spillemessig stagnering siden sommeren i fjor, så det er ikke akkurat noen revolusjonerende påstander du kommer med. At vi fortsatt har klart å sanke såpass med poeng får heller stå som en styrke enn noe vi skal snakke ned. Når vi da så ni mål på to kamper og feiende flott angrepsspill, så er det jo klart at man lar seg rive med litt. Bunnlag skal tross alt slås, de og. Litt ned på bakken igjen i går, men forstår ikke hvorfor vi skal svartmale så voldsomt. Nå har vi blanke ark og et overgangsvindu i kikkerten, så hvorfor denne voldsomme negativiteten? Ser du nevner at vi har tapt oss mot andre klubber som Brann og TIL. Jeg er ikke enig i dette.

Brann har sett skralle ut en god stund nå. Det drivet de hadde da de rykket opp er i ferd med å forsvinne. Heldige som slår Godset i vannpolokamp sist helg og ryker mot TIL i går. Tynn stall og plaget av skader. Dette laget ender fort midt på tabellen.

Apropos TIL, så får du heller vende argumentene dine om flaks til Romssa Arena. Makan til overpresterende lag har jeg ikke sett siden oss på vårparten i fjor. I går har de altså fire skudd på mål. Disse ender i tre scoringer. De skaper knapt noe som helst, kamp etter kamp, men har en effektivitet som er helt enorm. 30 poeng etter å ha scora 21 mål på 15 kamper er helt tullete. Som om ikke det var nok, så overpresterer de faktisk heftig i målprotokollen. xGen deres i år tilsier 17 scoringer så langt. Bakover er det enda verre. Her har man sluppet inn 14 mål når xGA viser 19. Skader på nøkkelspillere har de også sluppet unna så langt, og de har ikke midler til å forsterke stallen nevneverdig i august-vinduet. All statistikk tilsier at dette vil jevne seg ut i andre halvdel av sesongen, så får vi se om TIL anno 2023 vil stå som et statistisk avvik ved slutten av sesongen. Jeg tviler. Kudos til Helstrup for enorm jobb, for denne Tromsø-stallen burde egentlig kjempet mot nedrykk.

Dermed gjenstår trekløveret Glimt, Molde og Viking. Glimt og Molde er Norges to beste lag med god margin. Viking satser enormt. Bare i vinter hentet de Yazbek inn for fem millioner, Salvesen inn for sju millioner og D'Agostino inn for åtte millioner. I norsk målestokk er det kun Glimt og Molde som har råd til å klaske såpass med penger i bordet på tre spillere. Viking scorer også, akkurat som oss, mange mål sent i kampene sine. Ser absolutt ingen påpeke dette i diverse debatter. Mål teller like mye uansett når de scores, unntatt for oss da, virker det som

For å ta oss selv, så har klagene vært mange og høylytte rundt spillet vårt i år helt siden treningskampene i vinter. Det glir ikke som det bør og alle her inne ser at det er veldig mye å jobbe med fortsatt. Defensivt er vi ekstremt sårbare, kamp etter kamp. To clean sheets på 15 kamper er pinlig, rett og slett. Framover har vi lenge framstått forknytt. Jeg tror perfeksjonismen til Petter Myhre har bidratt mye til dette. Tom Nordlie sa i Dødball at spillet på trening ofte ble stoppa hvert tiende sekund for å terpe på små detaljer. Dette er ikke overførbart til kampsituasjoner. Her får man ikke pauser når man gjør feil. Man er nødt til å handle raskt og improvisere. Dette er også en egenskap. Dessverre virker det som om det har vært alt for stort fokus på å utføre ting helt i tråd med kampplan. Dette fører igjen til et veldig rigid spillesystem hvor spillerne ikke tør/evner å slippe seg løs, noe vi til gangs har sett massevis av eksempler på siden sommeren i fjor. Nettopp derfor var det så befriende å se gutta mot Sandefjord. Endelig fikk de lov til å ta sjanser, og da slo angrepsspillet vårt ut i full blomst, selv om det "bare" var Sandefjord vi spilte mot. Absolutt ingen her inne mente alle problemene våre var løst etter seirene mot Sandefjord og Aalesund, men hvis man ikke skal få lov til å glede seg over vunnede fotballkamper engang, hvorfor skal man da i det hele tatt gidde å bruke tid på dette?

Kommentar

• kunden
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Jun 2005
                  • 2444

^ Fin oppsummerng av årets sesong.

Kampene det gjelder er de kampene der motstanderne har fått rødt kort. Tilfeldig- eller heldigvis var dette kamper der vi trengte "hjelp".
                  Kort oppsummering:
                  Jeg antar molde, selvom de ikke hadde kommet skikkelig igang enda (sammenlignet med det maskineriet vi ser nå) hadde klart å kaprre minst 1 poeng.
                  vålerengen hadde nok dessverre slått oss hvis det ikke var for utvisnigen. Ikke sikkert, men høyst sannsynlig.
                  Inntill Aafk fikk sitt røde var kampen helt jevn. Vi skapte ingenting. Og Aafk så veldig farlig ut på kontra. De stod overaskende høyt (selv tidvis med 10 mann).
                  Her kunne det like godt stått 0-2 som 1-1 ved pause.

Den glade fasit: 9 poeng.

Normal glid: molde 1, engen 0, aafk 3 => 4
                  Dårlig glid: molde- 0, engen 0, aafk 1 => 1
                  God glid: molde 3, engen 1, aafk 3 => 7
                  12/3 => 4
                  I min selvmekka xP har vi fått 5 poeng for mye. Noe jeg selvsagt er meget glad for. Som gjør at vi i teorien kjemper om 4.plass.

For meg et dette mer et varsku enn å sutre og klage. Vi ser ikke ut til å ha lært mye av fjoråret der utviklingen av sesongen var helt lik,
                  Man så ikke faresignalene og da gliden tok slutt kom motløsheten og likegyldigheten.
                  Poentap mot Kamma og vi er på full fart tilbake i det sporet. Deretter kommer en potensiell veldig vanskelig august.

Kommentar

• Kanarivogel89
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • May 2006
                    • 4686

^ Fin oppsummerng av årets sesong.

Kampene det gjelder er de kampene der motstanderne har fått rødt kort. Tilfeldig- eller heldigvis var dette kamper der vi trengte "hjelp".
                    Kort oppsummering:
                    Jeg antar molde, selvom de ikke hadde kommet skikkelig igang enda (sammenlignet med det maskineriet vi ser nå) hadde klart å kaprre minst 1 poeng.
                    vålerengen hadde nok dessverre slått oss hvis det ikke var for utvisnigen. Ikke sikkert, men høyst sannsynlig.
                    Inntill Aafk fikk sitt røde var kampen helt jevn. Vi skapte ingenting. Og Aafk så veldig farlig ut på kontra. De stod overaskende høyt (selv tidvis med 10 mann).
                    Her kunne det like godt stått 0-2 som 1-1 ved pause.

Den glade fasit: 9 poeng.

Normal glid: molde 1, engen 0, aafk 3 => 4
                    Dårlig glid: molde- 0, engen 0, aafk 1 => 1
                    God glid: molde 3, engen 1, aafk 3 => 7
                    12/3 => 4
                    I min selvmekka xP har vi fått 5 poeng for mye. Noe jeg selvsagt er meget glad for. Som gjør at vi i teorien kjemper om 4.plass.

For meg et dette mer et varsku enn å sutre og klage. Vi ser ikke ut til å ha lært mye av fjoråret der utviklingen av sesongen var helt lik,
                    Man så ikke faresignalene og da gliden tok slutt kom motløsheten og likegyldigheten.
                    Poentap mot Kamma og vi er på full fart tilbake i det sporet. Deretter kommer en potensiell veldig vanskelig august.
                    Helt fair å være litt reservert. Vi har jo ikke akkurat vært vant med suksess på denne siden av årtusenskiftet, og det kunne selvsagt sett ut akkurat slik du forespeiler.

Det blir spennende å se hvor dette går videre nå. En ting som er litt underkommunisert i år kontra i fjor er at vi i år har scoret langt bedre på viktige statistikker som antall skudd på og utenfor mål, xG og xGA. I fjor orverpresterte vi noe helt voldsomt på våren. Det vi skapte av mål og sjanser kom etter dødball. På et tidspunkt tror jeg vi lå åtte mål over xG eller noe sånt. Bakover var vi langt mer solide, men vi hadde også ganske mye mer flyt enn vi har hatt i år. I år gjenspeiler statistikkene våre spillet vårt i større grad. Det er for eksempel større variasjon i sjansene vi skaper. Bakover har vi blitt i overkant hardt straffet, så får vi se om dette jevner seg ut.

Det viktige nå blir at vi treffer på overgangsvinduet. Her har vi en jobb å gjøre. Nå skal stien framover tråkkes opp, og da er vi avhengige av at de riktige typene kommer inn. Sommervinduet i fjor var svakt. I 2021 traff vi i det minste på Pettersson. Generelt sett har vi levert langt bedre vintervinduer enn sommervinduer. Håper dette er året dette utjevner seg.

Kommentar

• kunden
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Jun 2005
                      • 2444

Viking tar ledelsen mot Aafk uten at det er VAR-sjekk på om ballen virkelig var over linja. TV-bildene er definitivt ikke klare. Er det ikke sjekk fordi linjemann har markert scoring og dommeren har blåst?

Kommentar

• Zindrinho
                        Seniormedlem
                        Myklebust Light
                        • Sep 2019
                        • 632

Viking tar ledelsen mot Aafk uten at det er VAR-sjekk på om ballen virkelig var over linja. TV-bildene er definitivt ikke klare. Er det ikke sjekk fordi linjemann har markert scoring og dommeren har blåst?
                        Det funker vel ikke helt sånn, jeg syns det virker som det ikke kommer var-sjekk fordi de ikke har noen vinkler å se på uansett så da lar de dommerns avgjørelse stå.

Kommentar

• *eLSKerLSK*
                          Seniormedlem
                          Myklebust Light
                          • Jun 2005
                          • 484

Så. I går ble vi offer for feil bruk av VAR. Det var ingen åpenbar feil å dømme utligning. 50-50.

I dag får Salvesen straffe fordi han dytter motstander med så voldsom kraft at motstanders arm kastes opp i fjeset hans. VAR griper ikke inn.

Faen ta VAR og dette jævla Joker Nord-pisset deres. Det var bedre da amatørdommerne fikk dømme proffliga - UTEN.

Kommentar

• kunden
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Jun 2005
                            • 2444

Opprinnelig skrevet av *eLSKerLSK*
                            Så. I går ble vi offer for feil bruk av VAR. Det var ingen åpenbar feil å dømme utligning. 50-50.

I dag får Salvesen straffe fordi han dytter motstander med så voldsom kraft at motstanders arm kastes opp i fjeset hans. VAR griper ikke inn.

Faen ta VAR og dette jævla Joker Nord-pisset deres. Det var bedre da amatørdommerne fikk dømme proffliga - UTEN.
                            Og heller ikke VAR når Ødemarksbakken får armer i bakhodet på overtid ...

Kommentar

• *eLSKerLSK*
                              Seniormedlem
                              Myklebust Light
                              • Jun 2005
                              • 484

Heldigvis var ingen av disse situasjonene kampavgjørende, da det endte 3-1, i følge Battigåll. Selvfølgelig spiller det ingen rolle om stillingen er 1-1 eller 2-1, 4 minutter på overtid. Aafk hadde selvsagt sendt alle mann i angrep uansett.

Kommentar

• Zindrinho
                                Seniormedlem
                                Myklebust Light
                                • Sep 2019
                                • 632

Armer? Han blir da skalla rett i bakhue. Men straffa viking fikk må være den verste dommerfeilen jeg har sett i år, karlsbakk allerede i lufta blir meid rett i ryggen av klysesen, hva har vi egentlig var for hvis ikke sånne? Motivet til klysesen er åpenbart hele veien, han ser kun på rygg.

Kommentar

• MortenA
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Apr 2007
                                  • 3564

Knallbra oppsummering av sesongen så langt. Grunnen til at jeg tror en del av oss påpeker de røde kortene er at de føles veldig kampavgjørende. Søpla var klart bedre enn oss frem til det tidspunktet. Molde fikk presse på veldig mot slutten, og vi har dårlig erfaring med å stå imot sluttspurter. Et litt friskere Moldelag ledet av den utviste Wolf Eikrem oppleves som et farligere lag enn hva de mønstret mot slutten. Som nevnt ovenfor, vi skapte ikke så mye mot Aafk før utvisningen, og de var skumle på kontringer.

Røde kort og mål påvirker kamper, og mange av oss føler nok at vi har hatt så mye flaks fordi vi sjelden har hatt så mange røde kort gitt til våre motstandere, og i hvert fall så tidlig. Det er stor forskjell på et rødt kort gitt i det 85. min. enn i første omgang, som våre motstandere. Det er bare å se pauseintervjuet Riseth i kampen mot Brann for en del år siden.

Vi er nok også enig i at vi brenner mange sjanser i forhold til hvor lite som skal til for å bli scoret på. Skader i forsvaret har vært en parodi og utvilsomt en medvirkende faktor, men det har også vært mange personlige feil. Mitt inntrykk er at vi sliter med innlegg på bakre stolpe og dødballer generelt, og med tanke luftstyrken vi innehar, så er det utilgivelig.

Treningshverdagen som blir beskrevet fremstår som veldig lignende hva vi ser under kamp. Når vi mister ballen, så stopper vi opp, nærmest i påvente av en tilbakemelding om hva som var feil. Ser man på eks. Glimt, så skifter de fra angrep til forsvar umiddelbart, og legger press på ballfører. Resultatet er at de ofte gjenvinner ballen høyt i banen. Vår største utfordringer i tiden fremover ligger i å eliminere personlige feil, og mestre overgangen mellom angrep og forsvar. Det gjelder også når vi vinner ballen. Vi kontrer altfor sjelden og det vi kan kalle kontringer er baller i bakrom som spissene løper på. Resultatet er at vi lar motstanderne få etablere forsvarspillet sitt som vi må slite med å bryte ned.

Kommentar

• Kanarivogel89
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • May 2006
                                    • 4686

Da har jeg fått sett straffa til Viking i går. Unnskyld meg, hva faen? Salvesen dæljer jo inn i Aalesund-spilleren. Som om ikke det var nok, så skjer den angivelige forseelsen til AAFK-spileren godt utenfor 16-meteren. Hvordan faen kan det bli straffe? Akor hadde fått frispark og gult kort mot seg.
                                    Last edited by Kanarivogel89; 25.07.2023, 02:40.

Kommentar

• bjarmann
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Sep 2005
                                      • 3030

Opprinnelig skrevet av Kanarivogel89
                                      Da har jeg fått sett straffa til Viking i går. Unnskyld meg, hva faen? Salvesen dæljer jo inn i Aalesund-spilleren. Som om ikke det var nok, så skjer den angivelige forseelsen til AAFK-spileren godt utenfor 16-meteren. Hvordan faen kan det bli straffe? Akor hadde fått frispark og gult kort mot seg.
                                      Dommeren bør virkelig få karantene etter denne kampen. Høyst sannsynlig er ikke ballen i mål på første og straffa er et hån mot fotball generelt. Forøvrig håper jeg intenst at noen knekker beina på Salvesen på Åråsen om noen uker. Dette er landets største drittsekk! Sammen med Tripic utgjør han en duo med piss og dritt man kanskje ikke har sett maken til i Eliteserien noen sinne!
                                      I år så tar vi alt

Kommentar

• Kanarivogel89
                                        Seniormedlem
                                        Hjelp, skaff meg et liv!
                                        • May 2006
                                        • 4686

Opprinnelig skrevet av bjarmann

Dommeren bør virkelig få karantene etter denne kampen. Høyst sannsynlig er ikke ballen i mål på første og straffa er et hån mot fotball generelt. Forøvrig håper jeg intenst at noen knekker beina på Salvesen på Åråsen om noen uker. Dette er landets største drittsekk! Sammen med Tripic utgjør han en duo med piss og dritt man kanskje ikke har sett maken til i Eliteserien noen sinne!
                                        At man har innført denne First Price-versjonen av VAR, men ikke fått på plass mållinjeteknologi, er faktisk helt horribelt.

Kommentar

• kunden
                                          Seniormedlem
                                          Hjelp, skaff meg et liv!
                                          • Jun 2005
                                          • 2444

Opprinnelig skrevet av *eLSKerLSK*

Heldigvis var ingen av disse situasjonene kampavgjørende, da det endte 3-1, i følge Battigåll. Selvfølgelig spiller det ingen rolle om stillingen er 1-1 eller 2-1, 4 minutter på overtid. Aafk hadde selvsagt sendt alle mann i angrep uansett.
                                          Inkompetanse i ekspertpanelet også. Hvis man ikke skjønner at 3-1 målet er en parentes, etter at Aafk har sendt alle mann i angrep, så skjønner man ikke fotball. Enkelt og greit.
                                          Alle kampavgjørende situasjoner burde ha vært VAR materiale:
                                          i) 1-0: Ballen over linja? ii) Foranledning til straffa som førte til 2-1 iii) Mulig straffespark til Aafk på 2-1 i 92min.
                                          Hadde jeg vært Aafk trener hadde jeg vært forbannet.

Når det kommer til VAR og straffer så har vel sprøytebussen vært involvert i et par tvilsomme etter det jeg har lest. Har ikke sett de to omtalte situasjonene dog, inkl nå i siste serierunde mot Odd, som også endte med det andre gule for Hedenstad. Som konkurrent(er) til årets verste VAR avgjørelse?

Jeg er ikke mot VAR men da må det brukes konsekvent og de som ser på bildene må kunne fotball. Tidligere spillere, med fare for at man har da sine lag. Hvem sitter der idag? Et "perfekt" utvalg. Riktig miks av etnisitet, kjønn og seksualitet?
                                          Vi må nok lide oss igjennom en eller flere prøv&feil sesonger. Synes det startet ok, men etterhvert har det blitt mere tull enn et nytteverktøy

Kommentar

Working...