Noen som har sett Sveinhaug i Grorud? Litt sjansespill å ha han som 2. keeper?
Sesongen 2023
Collapse
X
-
Nå har vi da kvittet oss med Vindheim, Knutsen, Adams og Svendsen i sommer. Ingen inn. Dette kan neppe være spesielt bærekraftig utover sesongen. Merkelig at vi setter oss i denne posisjonen når vi er med for fullt å kjemper om medalje og Europaspill.👍 1Kommentar
-
– Det har vært ganske stor pågang på våre spillere gjennom hele året. Vi har solgt for nesten 100 millioner, men vi kunne solgt for enda mer. Det kommer vi selvfølgelig ikke til å gjøre. Vi jobber samtidig med flere ulike caser for å få nye spillere inn. Det kommer til å komme nye spillere inn så lenge vi finner spillere i den rette kategorien som passer oss på både kort- og lang sikt, fastslår han.
Regner med at det vil skje noe neste uke, selv om jeg fortsatt mener at det er altfor sent. Vi kan ikke fortsette sånn her hver sommer. Jeg skal la det gå i år på grunn av alt kaoset den siste tiden, men neste år forventer jeg at vi har planene klare for høsten når vi nærmer oss august.
Andre spillere det har kommet bud på er Dragsnes og Garnås fra utenlandske klubber og andre ES-klubber på Ruben og Tønnesen. Ikke aktuelt å selge noen av dem per nå.Last edited by Kanarivogel89; 25.08.2023, 09:44.👍 5Kommentar
-
Regner med at det vil skje noe neste uke, selv om jeg fortsatt mener at det er altfor sent. Vi kan ikke fortsette sånn her hver sommer. Jeg skal la det gå i år på grunn av alt kaoset den siste tiden, men neste år forventer jeg at vi har planene klare for høsten når vi nærmer oss august.
Andre spillere det har kommet bud på er Dragsnes og Garnås fra utenlandske klubber og andre ES-klubber på Ruben og Tønnesen. Ikke aktuelt å selge noen av dem per nå.
Det snakkes mye om at man må jobbe nøye med kartlegging og finne de rette spillerne som både har ferdighetene man ser etter, personlighet og at de passer inn i spillergruppa etc. Fint. Men forstår ikke hvorfor man ikke starter tidligere. F.eks. de nigerianske spillerne på prøvespill, hvorfor kunne ikke de vært her i mai? Gjelder også andre evt. spillere, uansett om en ikke kan signere før 1. august så kan man jo kartlegge og ha folk på prøvespill før dette. Som en bonus kunne man økt kvaliteten på treningene også, spesielt i mai hadde man jo knapt nok spillere som kunne stille på trening.
Håper man etterhvert kan styrke støtteapparatet rundt dette, få ansatt speidere på heltid i stedet for 20%-stillinger, og gjerne noen som kan avlaste Mesfin også.Kommentar
-
Ser jo nå ut til at vi signerer både Yusuf Adekunle Ibrahim som ny spiss og Kosi Thompson (fra Toronto) som ny midtbanespiller. Jamfør rb.no.
Vindheim var her som et "cover", og vi henta Henrik Skogvold tilbake da det ble klart at Akor Adams høyst sannsynlig ville bli solgt.
gilbertLast edited by gilbert; 25.08.2023, 10:58.👍 8Kommentar
-
Ujah leverte i første sesong, men han var jo på flere prøvespill over ganske lang tid før man tok sjansen og ga ham kontrakt. Han så visst ikke all verden ut til å begynne med. Men ja, da han fikk kontrakt leverte han fra dag 1.
Nosa kom inn og leverte fra dag 1.
Mathew kom jo sommeren 2016, men ble først drillet som backup til Skogseid på høyreback av Runar. Det var først da Erlandsen kom inn at Mathew fikk starte. Men man skal være streng om man sier at Mathew ikke leverte fra dag 1.
Bonke kom sommeren 2014, men debuterte ikke fra start før i mai året etter, så han leverte ikke fra dag 1.
Friday kom sommeren 2013, men debuterte ikke fra start før november 2014. I 2013 og 2014 spilte han stort sett for andrelaget er han ble toppscorer. Det var ikke før godt uti sesongen 2015 at han ble fast, så han leverte ikke fra dag 1.
Fofana kom sommeren 2012, men debuterte ikke fra start før året etter. Det var også først i 2014 at Fofana virkelig slo gjennom. Så han leverte ikke fra dag 1.
Så det er litt blandet drops med afrikanerne vi har hentet. Av de virkelig gode var det absolutt en del som trengte tid til å tilpasse seg norsk fotball, og vi kan i hvert fall ikke regne med Yusuf denne sesongen, men kanskje fra neste år.
Men jeg er også litt bekymret for Uba som tross alt kommer fra Sverige, og burde ha litt bedre forutsetninger enn en fattig ivorianer som ikke kan et ord engelsk sånn som Fofana.👍 8Kommentar
-
Så det er litt blandet drops med afrikanerne vi har hentet. Av de virkelig gode var det absolutt en del som trengte tid til å tilpasse seg norsk fotball, og vi kan i hvert fall ikke regne med Yusuf denne sesongen, men kanskje fra neste år.
Men jeg er også litt bekymret for Uba som tross alt kommer fra Sverige, og burde ha litt bedre forutsetninger enn en fattig ivorianer som ikke kan et ord engelsk sånn som Fofana.
Ja, det også et poeng med Uba, at han har vært i Sverige. Selvom fotballen er litt mindre direkte der på generelt plan. Pdd vil jeg si vi har byttet oss ned. Taylor virket hakket friskere enn det Uba så langt har vist. Men slik er fotballen. Må gripe sjansen når man får den. Kan ikke vente på at treneren skal spille deg i form,
Kommentar
-
Så han på noen treninger, virket direkte uinteressert.
En underlig skrue.
Kommentar
-
Flott kveld i Sarpsborg. Skal bli spennende å se om luften går ut av TIL-ballongen eller om de reiser seg igjen.👍 1Kommentar
-
Diallo leverte fra dag 1, men var jo også ferdigvare som kom fra Tyrkia og tidligere hadde spilt i Sveits.
Ujah leverte i første sesong, men han var jo på flere prøvespill over ganske lang tid før man tok sjansen og ga ham kontrakt. Han så visst ikke all verden ut til å begynne med. Men ja, da han fikk kontrakt leverte han fra dag 1.
Mathew kom jo sommeren 2016, men ble først drillet som backup til Skogseid på høyreback av Runar. Det var først da Erlandsen kom inn at Mathew fikk starte. Men man skal være streng om man sier at Mathew ikke leverte fra dag 1.
Bonke kom sommeren 2014, men debuterte ikke fra start før i mai året etter, så han leverte ikke fra dag 1.
Friday kom sommeren 2013, men debuterte ikke fra start før november 2014. I 2013 og 2014 spilte han stort sett for andrelaget er han ble toppscorer. Det var ikke før godt uti sesongen 2015 at han ble fast, så han leverte ikke fra dag 1.
Fofana kom sommeren 2012, men debuterte ikke fra start før året etter. Det var også først i 2014 at Fofana virkelig slo gjennom. Så han leverte ikke fra dag 1.
Men jeg er også litt bekymret for Uba som tross alt kommer fra Sverige, og burde ha litt bedre forutsetninger enn en fattig ivorianer som ikke kan et ord engelsk sånn som Fofana.👍 1Kommentar
-
Der er jeg også. Ideelt sett ville jeg gjerne hatt 3-4 med potensiale i den kategorien. Hvis en av dem slår til er vi likevel på 10 gangeren av investeringen.👍 1Kommentar
-
Diallo leverte fra dag 1, men var jo også ferdigvare som kom fra Tyrkia og tidligere hadde spilt i Sveits.
Men jeg er også litt bekymret for Uba som tross alt kommer fra Sverige, og burde ha litt bedre forutsetninger enn en fattig ivorianer som ikke kan et ord engelsk sånn som Fofana.Kommentar
-
Definitivt et interessant resultat. Ser ut som om Helstrup likevel ikke kan gå på vannet, og at TIL ikke er helt klare for å "ta en Leicester". Det er langt opp, men kanskje sesongen ikke er helt over like vel? "There's hope in a hanging snore"👍 2Kommentar
-
Opprinnelig skrevet av Lars Henrik Dahl
Uten at jeg har lest meg opp på statistikken, vil jeg anta at alder også er en faktor her. En 19-åring vil aldri være ferdig vare, om han så er vokst opp på Volla. En 21-åring kan være det, og bør i hvert fall være klar til å bidra relativt raskt.
Uba Charles vet jeg ikke hvor var før han endte opp i Linköping i svenske lavere divisjoner, men denne Yusuf Ibrahim har faktisk scoret ok med mål på et lag som har gjort det bra i den nigerianske toppdivisjonen. Han er tydeligvis attraktiv for større nigerianske klubber, og selv om den nigerianske ligaen ikke er det den var, så bør det bety at han skal kunne levere ganske raskt, og at han vil koste litt.
Til sammenligning bør vi kanskje gi Uba en sesong, mens Yusuf bør forventes å levere fra sesongstart neste år. Han vil sannsynligvis også koste litt penger. Men å komme fra en nigeriansk toppklubb betyr ikke nødvendigvis at man tar nivået. Raphael Ayagwa var regjerende seriemester i Nigeria da vi kjøpte ham for 1,7 millioner kroner, og han var ikke i nærheten av å ta nivået.👍 1Kommentar
-
Alder er helt klart en faktor. Det samme er nivået de ble hentet fra. Friday kom som 17-åring fra lavere divisjoner/akademi i Nigeria, og var totalt ukjent i Nigeria. Mathew spilte i den nigerianske toppdivisjonen og hadde kamper for U-20-landslaget. Nosa og Ujah kom også fra en etablert nigeriansk klubb, mens Eric Taylor, Charles Ezeh, Bonke og Fofana alle kom fra akademier.
Uba Charles vet jeg ikke hvor var før han endte opp i Linköping i svenske lavere divisjoner, men denne Yusuf Ibrahim har faktisk scoret ok med mål på et lag som har gjort det bra i den nigerianske toppdivisjonen. Han er tydeligvis attraktiv for større nigerianske klubber, og selv om den nigerianske ligaen ikke er det den var, så bør det bety at han skal kunne levere ganske raskt, og at han vil koste litt.
Til sammenligning bør vi kanskje gi Uba en sesong, mens Yusuf bør forventes å levere fra sesongstart neste år. Han vil sannsynligvis også koste litt penger. Men å komme fra en nigeriansk toppklubb betyr ikke nødvendigvis at man tar nivået. Raphael Ayagwa var regjerende seriemester i Nigeria da vi kjøpte ham for 1,7 millioner kroner, og han var ikke i nærheten av å ta nivået.👍 3Kommentar
-
Å si noe generelt om ferdigvare bare fordi noen kommer fra et bestemt kontinent blir feil. Det blir omtrent som den tåpelige frasen om at hvis du rekrutterer fra obos-lag, blir du et. Det er forskjell på å hente en 30-åring som aldri har spilt høyere enn obos, og en 17-åring som allerede har tatt nivået der. Gift ble hentet fra obos...
Kvalitetsforskjell på de som har lyktes og ikke. Det kan man sikkert finne ut av ved å undersøke karrieren videre for de som ikke ble suksess.
Hvis man ikke klarer den kulturelle tilpasnigen har man i utgangspunktet ikke det som skal til for å lykkes som fotballspiller. De blir solgt som kjøttsykker på kryss og tvers av kloden. Det er en del av gamet,
Kommentar
-
Skrev aldri det. Jeg skrev at de som har kommet og har lykkes hos oss var mer eller mindre ferdigvare. De var allerede gode nok i utgangspunktet. Her var det snakk om få justeringer som skulle til.
Kvalitetsforskjell på de som har lyktes og ikke. Det kan man sikkert finne ut av ved å undersøke karrieren videre for de som ikke ble suksess.
Hvis man ikke klarer den kulturelle tilpasnigen har man i utgangspunktet ikke det som skal til for å lykkes som fotballspiller. De blir solgt som kjøttsykker på kryss og tvers av kloden. Det er en del av gamet,
Vi ser at selv når kulturforskjellene ikke er en faktor, så vil noen talenter blomstre og andre vil aldri ta steget. Det kan handle om holdninger (som er minst like viktig som talent), evne til å takle presset, vilje til å jobbe knallhardt hver dag med å forbedre seg, osv. Som supportere har vi luksusen å kunne forenkle ting, ha våre egne teorier om hvorfor ting lykkes og ikke, mene at folk er ubrukelige eller genier, tegne opp våre egne spillemønstre, ta ut våre egne lag med foretrukne spillere, uten å på noe tidspunkt måtte ta konsekvensene av en feilvurdering. Hvem som lykkes og ikke lykkes er bare snakk om talent. Espen Søgård er vel et godt eksempel. Definitivt ikke ferdig vare. En høyst middelmådig spiller, som var villig til å jobbe litt hardere enn de fleste - og derigjennom ble ganske god. OK, kjenner jeg har pratet meg langt ut fra opprinnelig tema nå, men poenget er at ferdig vare er ikke noe enkelt begrep så lenge vi snakker om spillere som fortsatt er under utvikling - uansett hvor de kommer fra. Og husk: "genius is 10 percent inspiration and 90 percent perspiration", eller som Åsen sier det, "Trening er gratis"👍 2Kommentar
-
Bare for å gnage ned et gammelt kjøttbein ytterligere: De som mener vi har fått en masse gratispoeng fra VAR pga av utvisninger: Noen som fikk med seg Newcastle-Liverpool i dag? Det går an å vinne (og score mål) med numerisk undertallKommentar
-
S08 har også har to, tre, fire unge som har gått rett inn på laget og herjet (han under cupfinalen og han de solgte nettopp).
Kan ikke huske en eneste vi har hatt som kom veldig ung og blonstret etter et par år på benk eller på 2.laget.
Alle jeg ramset opp tidligere fikk ikke sjansne tidligere fordi de måtte slåss mot vindmøller - konkurrere med/mot klippekortgutta.
Tenker spesielt på Friday og til dels Fofana. Latterlig å tenke på i etterkant.
Kommentar
Kommentar