Runde 15; Haugesund - LSK, 23.07.23, kl. 17.00

Collapse
X

• Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • bjarmann
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Sep 2005
    • 3030

Hvordan vi klarer å ikke lede denne kampen med minst ett er helt utrolig. Det som irriterer meg mer er hvordan vi gir bort corneren som til slutt gir mål. Det er to av våre spillere som skjermer ballen ut. En av de må jo ha visst at de var borti ball? Da skjønte jeg at dette blir mål når de dreit seg ut sånn!
    I år så tar vi alt

Kommentar

• G-Man
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Sep 2011
      • 3308

Hvorfor så svartsynte? Jeg er helt enig med Grindhaug: LSK var best, men Haugesund vant fordi de hadde en fantastisk keeper, la ned en formidabel innsats og hadde marginene på sin side.

Kommentar

• MortenA
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Apr 2007
        • 3564

Vi gjør en dårlig kamp, men også den tredje på ei uke. Mulig det er litt slitasje som gjør at vi ikke er 100% i dag. Fasiten får vi neste kamp.
        Hvorfor la fakta ødelegge et godt argument?

Kommentar

• Zindrinho
          Seniormedlem
          Myklebust Light
          • Sep 2019
          • 632

Opprinnelig skrevet av bjarmann
          . Det som irriterer meg mer er hvordan vi gir bort corneren som til slutt gir mål. Det er to av våre spillere som skjermer ballen ut. En av de må jo ha visst at de var borti ball? Da skjønte jeg at dette blir mål når de dreit seg ut sånn!
          Var noen nær da? Jeg kunne ikke se det på tv.

Det som er så irriterende G er motstandern, vi burde rulla over fkh, de er så trauste og kjedelig i år og har virka helt uinspirerte. Hadde vært ok å vært best men tapt mot type molde brann motstander men ikke dissa.

Kommentar

• kanarisuper
            Seniormedlem
            Myklebust Light
            • Oct 2019
            • 759

Opprinnelig skrevet av trigz
            Med normal uttelling er vi minst 2-0 foran når de scorer. Crap dag foran mål, jeg syns vi gjorde en ganske bra bortekamp, skal sies at jeg ikke har tenkt ett sekund på medaljekampen for dette laget, så bra er vi opplagt ikke. Jeg tipper vi havner omtrent der vi er nå.
            Er jo helt vanvittig at vi ikke klarer å putte på noen av de store mulighetene vi har. Spesielt den dobbelsjansen, helt utrolig at ikke den går inn. Samme med den for Akor når han header utenfor. Vi har vel hatt statistikker og XG med oss i omtrent hver kamp denne sesongen vel? Burde normalt sikkert hatt i hvertfall 10+ mål mer denne sesongen. Så bra vi skaper i hvertfall da.
            Med tanke på alt som har skjedd de siste ukene og det faktum at vi ikke har trener så syns jeg egenlitg vi har gjort det helt ok disse tre kampene, men litt bekymringsverdig at vi trenger så sjukt mange sjanser for å score. Til litt forsvar for i går så syns jeg også Selvik nok en gang beviser at han, etter min mening, er Norges klart beste keeper. Burde stått fast på landslaget, og det er vel takket være han at Haugesund vant.
            Men vi må ha inn en trener asap som er taktisk og vet hva han vil i kamper som den i går.
            Bra i hvertfall at TLO virker å ha funnet bedre form nå - det trenger vi utover nå som Akor trolig har spilt sin siste kamp.

Kommentar

• kanarisuper
              Seniormedlem
              Myklebust Light
              • Oct 2019
              • 759

Opprinnelig skrevet av kanarisuper

Er jo helt vanvittig at vi ikke klarer å putte på noen av de store mulighetene vi har. Spesielt den dobbelsjansen, helt utrolig at ikke den går inn. Samme med den for Akor når han header utenfor. Vi har vel hatt statistikker og XG med oss i omtrent hver kamp denne sesongen vel? Burde normalt sikkert hatt i hvertfall 10+ mål mer denne sesongen. Så bra vi skaper i hvertfall da.
              Med tanke på alt som har skjedd de siste ukene og det faktum at vi ikke har trener så syns jeg egenlitg vi har gjort det helt ok disse tre kampene, men litt bekymringsverdig at vi trenger så sjukt mange sjanser for å score. Til litt forsvar for i går så syns jeg også Selvik nok en gang beviser at han, etter min mening, er Norges klart beste keeper. Burde stått fast på landslaget, og det er vel takket være han at Haugesund vant.
              Men vi må ha inn en trener asap som er taktisk og vet hva han vil i kamper som den i går.
              Bra i hvertfall at TLO virker å ha funnet bedre form nå - det trenger vi utover nå som Akor trolig har spilt sin siste kamp.
              Også var det jævlig deilig at søpla taper nok en gang da

Kommentar

• occean-fan!
                Seniormedlem
                Myklebust Light
                • Nov 2006
                • 753

Har lest at kameraene som benyttes som VAR har feilmargin på 20 cm. Det vil si at alt under denne marginen er meningsløst og endre da det er overbærende fare for at det er feil

Kommentar

• OlaG
                  Oversetterdrone
                  Myklebust Light
                  • May 2008
                  • 932

Opprinnelig skrevet av occean-fan!
                  Har lest at kameraene som benyttes som VAR har feilmargin på 20 cm. Det vil si at alt under denne marginen er meningsløst og endre da det er overbærende fare for at det er feil
                  Det som bestemmer feilmarginene er en kombinasjon av hvor mange bilder kameraet tar i sekundet og hvor fort det man skal vurdere beveger seg. Hvis vi forutsetter at kameraene opererer med 60 bilder i sekundet (også kjent som 60hz) så er det 16,3 millisekunder mellom hvert bilde.

En spiller som Erling Knudtzon har registrert en topphastighet på 32,8 km/t ifølge en random website jeg fant, men det høres riktig nok ut. Det er 9,11 meter per sekund, eller 911 cm om du vil.

På de 16,3 millisekundenene mellom to bilder med kamera-eksempelet over kan Erling Knudtzon løpe 14,8 cm.

Så skal det sies at i en situasjon som for eksempel Lehne sin offside mot Haugesund så løper han jo ikke full hastighet, og spillerene rundt står verken stille eller løper i samme retning. Så hva avviket faktisk er i en gitt situasjon er det umulig å si noe generelt om. Det vil ikke alltid være x centimeter.

Kommentar

• plantemiddel
                    Seniormedlem
                    Myklebust Light
                    • Feb 2012
                    • 831

Er jaggu ikke så lett å være dommer heller. Dommeren lot scoringa stå. I Reglementet står det at VAR kun skal gripe inn når:
                    • VAR kan bare bistå dommeren i tilfeller som er klar og åpenbar dommerfeil​.
                    Videre står det at
                    • Dommerens opprinnelige avgjørelse vil ikke bli endret med mindre «review» tydelig viser at avgjørelsen er en klar og åpenbar dommerfeil.​
                    Dommeren blir jo helt fratatt autoriteten her ved at de overprøver noe som overhode ikke er en åpenbar feil.

Kommentar

• *eLSKerLSK*
                      Seniormedlem
                      Myklebust Light
                      • Jun 2005
                      • 484

Opprinnelig skrevet av plantemiddel
                      Er jaggu ikke så lett å være dommer heller. Dommeren lot scoringa stå. I Reglementet står det at VAR kun skal gripe inn når:
                      • VAR kan bare bistå dommeren i tilfeller som er klar og åpenbar dommerfeil​.
                      Videre står det at
                      • Dommerens opprinnelige avgjørelse vil ikke bli endret med mindre «review» tydelig viser at avgjørelsen er en klar og åpenbar dommerfeil.​
                      Dommeren blir jo helt fratatt autoriteten her ved at de overprøver noe som overhode ikke er en åpenbar feil.
                      Kan klubben klage på avgjørelsen og evt få endret resultatet?

Forstår at jeg fremstår grenseløst naiv her.

Kommentar

• Pad
                        Seniormedlem
                        Myklebust Light
                        • Jan 2022
                        • 780

Opprinnelig skrevet av *eLSKerLSK*

På offside så er det enten offside eller onside og dermed en klar feil. Og når de da får opp ved å bruke de ubrukelige kameravinklene sine at det er offside, så er det helt rett å dømme offside. Klar og tydelig feil-argumentet kan derfor ikke brukes på offside da det skal være svart/hvit.
                        Alle er dog enige om at den ikke er klar og tydelig, men så lenge reglene er slik så er det tross alt rett dømt.

Kommentar

• ulfpulf
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • May 2004
                          • 2511

Opprinnelig skrevet av Pad

På offside så er det enten offside eller onside og dermed en klar feil. Og når de da får opp ved å bruke de ubrukelige kameravinklene sine at det er offside, så er det helt rett å dømme offside. Klar og tydelig feil-argumentet kan derfor ikke brukes på offside da det skal være svart/hvit.
                          Det virker mer som din egen tolkning, enn en offisiell regel.
                          NFFs prinsipper (https://www.fotball.no/dommer/var/var-protokollen) nevner spesielt offside:
                          "Dommerens opprinnelige avgjørelse endres ikke med mindre det er en klar og åpenbar dommerfeil (dette inkluderer enhver avgjørelse fra dommerteamet eksempelvis offside).​"

Offside er ikke mer svart/hvit enn straffe eller rødt kort. Enten er det straffe, eller det er ikke straffe.

Lehne Olsens mål skulle aldri vært annulert.

Kommentar

• plantemiddel
                            Seniormedlem
                            Myklebust Light
                            • Feb 2012
                            • 831

Opprinnelig skrevet av *eLSKerLSK*

Resultatet står og klubben bør ikke klage imho. Men dommeren burde definitivt levert en klage, må være jævlig vanskelig å fortsette som dommer med det tullet som foregår nå.

Kommentar

• Lars Henrik Dahl
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Jan 2020
                              • 2371

Opprinnelig skrevet av ulfpulf

Det virker mer som din egen tolkning, enn en offisiell regel.
                              NFFs prinsipper (https://www.fotball.no/dommer/var/var-protokollen) nevner spesielt offside:
                              "Dommerens opprinnelige avgjørelse endres ikke med mindre det er en klar og åpenbar dommerfeil (dette inkluderer enhver avgjørelse fra dommerteamet eksempelvis offside).​"

Offside er ikke mer svart/hvit enn straffe eller rødt kort. Enten er det straffe, eller det er ikke straffe.

Lehne Olsens mål skulle aldri vært annulert.
                              Å påstå at offside ikke er mer svart/hvitt enn straffe eller rødt kort er etter mitt syn objektivt feil. Det finnes selvfølgelig soleklare straffer og røde kort. Alle dommerne klarer å ta dem hvis de har rett vinkel og avstand. Når det gjelder offside, er det helt objektivt. Enten er han foran eller ikke. Det finnes ingen vurdering av hvor "soft" han er foran. Det er et ja/nei spørsmål. Et helt annet spørsmål er om man har mulighet til å med sikkerhet avgjøre spørsmålet. Det handler om bevis, ikke fakta. Var generelt og Norsk var spesielt er ikke nødvendigvis godt nok til å fastslå fakta. Her ligger problemet.

Når det gjelder straffer og røde kort er det gråsoner. Hvor mye hindret blir spilleren og hvor mye hjelper han til er klassiske vurderinger. Et stillbilde kan i teorien avgjøre en offside hvis det er timet rett og har rett vinkel. Et stillbilde med de samme kriterier kan fastslå noen fakta knyttet til straffe og rødt kort situasjoner. Er det kontakt? I så fall hvor treffer han? Med hvilken kroppsdel treffer han? Er armen inntil kroppen? osv. I en hver gitt situasjon er det et sett med vurderingskriteria som er definert for å ta avgjørelsene. Det er meningsløst å påstå at det enten er straffe eller ikke. Dette vanskeliggjøres av spillere som filmer, detter lett ved kontakt, eller motsatt, nekter å falle uansett. Sannsynligvis er 50% av alle straffesituasjoner mulig å diskutere selv hvis man har alle fakta. En offsidesituasjon har ingen vurdering, kun fakta. (med unntak av avveiningen om en spiller som ikke berører ball påvirker spillet)

Når det er sagt, det er på tide å anerkjenne at VAR ikke alltid klarer å avgjøre med tilfredsstillende sikkerhet om en spiller er i offside eller ikke. Hvis det ikke er mulig å trekke en slik konklusjon bør dommerens avgjørelse stå. Nå bruker de 2,3,4,5,6,7(!) minutter på å tvinge fram en avgjørelse fordi de prinsipielt ikke får lov til å si "Vi kan ikke si noe sikkert ut i fra bildene vi har". Retningslinjene baserer seg på noe som er perfekt, og det gjør VAR vesentlig dårligere enn det kunne ha vært.

Kommentar

• ulfpulf
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • May 2004
                                • 2511

Jeg er ikke enig i at offside er svart/hvit. Offsidedefinisjonen jeg vokste opp med var ganske nær svart/hvit, da kom flagget opp hvis noen del av angriperen var nærmere motpartens mållinje enn både ballen og nest siste motspiller i det ballen ble spilt, men allerede da var det en vurdering av når ballen egentlig ble spilt, og om angriperen virkelig var nærmere eller bare på linje med forsvareren.
                                Dagens offsideregler er mye mer basert på skjønn. Avveiningen du har med i parentesen, om en spiller som ikke berører ball påvirker spillet, inneholder mange vurderinger:
                                - Deltar han aktivt?
                                - Forstyrrer han motspiller? (Med flere underpunkter i NFFs spilleregler.)
                                - Oppnår han en fordel?
                                I tillegg er det vurderinger av om kroppsdelen er en av dem som skal inngå i avgjørelsen.

Jeg går med på at det var et dårlig argument av meg at "Enten er det straffe, eller det er ikke straffe.", men den ble provosert fram av "På offside så er det enten offside eller onside og dermed en klar feil." og at det derfor ikke trenger å være en klar dommerfeil for å omgjøre offsideavgjørelser.

Jeg skrev innlegget fordi annulleringen av Lehne Olsens mål mot Haugesund ble forsvart, og poenget mitt er det du sier, og som de fleste nå er enige om, at norsk VAR er for dårlig.
                                På bildet som skal vise hvorfor det var riktig å annullere, har ballen allerede forlatt foten til Ibrahimaj som legger pasningen. Bildet er tatt på skrå, ikke på linje med situasjonen, og det er umulig å si noe om hvilke kroppsdeler som er forrest, selv om de har satt på noen fargede streker som skal vise det.
                                Det bildet kan ikke brukes til å si at det er en klar og åpenbar dommerfeil.
                                Skal Norge ha VAR, må det brukes flere og bedre kameraer.

Kommentar

• Lars Henrik Dahl
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Jan 2020
                                  • 2371

Opprinnelig skrevet av ulfpulf
                                  Dagens offsideregler er mye mer basert på skjønn. Avveiningen du har med i parentesen, om en spiller som ikke berører ball påvirker spillet, inneholder mange vurderinger:
                                  - Deltar han aktivt?
                                  - Forstyrrer han motspiller? (Med flere underpunkter i NFFs spilleregler.)
                                  - Oppnår han en fordel?
                                  I tillegg er det vurderinger av om kroppsdelen er en av dem som skal inngå i avgjørelsen.

Tror vi er enige om det meste. Disse vurderingene som du trekker inn her har bare relevans når spilleren IKKE har spilt ballen. Hvis han selv spiller ballen i mål (som i TLOs tilfelle) er det kun et spørsmål om hvorvidt han var foran eller ikke, som er enten/eller pr definisjon. Om bildene er gode nok for å avgjøre er et annet spørsmål.

Kommentar

Working...