Nordlie vs. Rösler

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • BennyLem
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Aug 2005
    • 2902

    Nordlie vs. Rösler

    Jeg er litt uenig i at denne tråden bør dø. Faktisk så er det et passende tidspunkt å diskutere byttet Uwe->Tom på. Det er nok igjen av sesongen til at ting er litt usikkert, samtidig som at Tom har blitt varm i stolen. (Og ikke minst, det skjer veldig lite annet vettugt på forumet om dagen.)

    Ikke glem at hovedargumentet til Berg for byttet var "mer offensiv fotball", ikke nødvendigvis plassering, selv om det også spilte en rolle.

    Undertegnede var for å kvitte seg med Uwe, men litt lunken til Tom. Status? Veldig subjektivt, men suppler gjerne...

    Tom har gledet ved å:
    * Ikke legge seg bakpå når vi leder med ett mål. Dette er veldig gledelig! Ikke noe skar mer i et fotball-hjerte enn drøying ved cornerflagget med Sasa R.
    * Ikke gjøre jalla-bytter midt i match (ala. Mifsud ut mot Lyn under Uwe)
    * Heve enkeltspillere som Occean, Kiko, Otto, Heinz, PSA (takk også til trenerteamet, ikke minst Frode G.)

    Tom har skuffet ved å:
    * Gjøre enorme taktiske blundere (Hint: RL - Brenne på venstreving)
    * Favorisere enkeltspillere, uavhengig av prestasjoner. Dette tror jeg har bidratt til 2.-lagets fall, og at vi har få alternativer ved skader
    * Ikke skape et klart dødballsmønster. Her er det ekstremt mye å hente, ikke minst på frispark.

    Min høyst subjektive vurdering er at jeg fortsatt venter. Jeg venter ikke minst på hva Tom gjør ved eventuelle situasjoner når det er uavgjort med under ti minutter igjen å spille.

    I Start kastet han folk fremover, og kjørte gjerne 2-4-4 mot slutten. Det mener jeg er riktig holdning, det er bedre å satse på å vinne to poeng, enn å vokte ett. Jeg frykter at han ikke er like offensiv i LSK, men håper jeg tar feil.
    Moderate Winsnes Fanatics: Forbanna på Felt C - Frihet for RoyVaadal
  • vollafugl
    Seniormedlem
    Myklebust Light
    • Dec 2006
    • 978

    #2
    Opprinnelig skrevet av BennyLem
    Tom har gledet ved å:
    * Ikke legge seg bakpå når vi leder med ett mål. Dette er veldig gledelig! Ikke noe skar mer i et fotball-hjerte enn drøying ved cornerflagget med Sasa R.
    * Ikke gjøre jalla-bytter midt i match (ala. Mifsud ut mot Lyn under Uwe)
    * Heve enkeltspillere som Occean, Kiko, Otto, Heinz, PSA (takk også til trenerteamet, ikke minst Frode G.)

    Tom har skuffet ved å:
    * Gjøre enorme taktiske blundere (Hint: RL - Brenne på venstreving)
    * Favorisere enkeltspillere, uavhengig av prestasjoner. Dette tror jeg har bidratt til 2.-lagets fall, og at vi har få alternativer ved skader
    * Ikke skape et klart dødballsmønster. Her er det ekstremt mye å hente, ikke minst på frispark.

    Min høyst subjektive vurdering er at jeg fortsatt venter. Jeg venter ikke minst på hva Tom gjør ved eventuelle situasjoner når det er uavgjort med under ti minutter igjen å spille.

    I Start kastet han folk fremover, og kjørte gjerne 2-4-4 mot slutten. Det mener jeg er riktig holdning, det er bedre å satse på å vinne to poeng, enn å vokte ett. Jeg frykter at han ikke er like offensiv i LSK, men håper jeg tar feil.
    Mye bra her. Hvis jeg skal gi kommentarer til det du skriver, vil jeg først trekke frem at Nordlie, med et par unntak, nettopp ikke har gjort slike "enorme taktiske blundere" som vi etterhvert stiftet relativt hyppig bekjentskap med under Røsler (greit eksemplifisert av deg under punktet gledelig). Mener med dette ikke å si at Brenne på venstre-ving er noe å prøve på nytt, men at vi i år har opplevde langt færre situasjoner der kampen snur mot oss pga. uforståelige bytter eller ren feighet.

    Når det gjelder dødballer, er det bare å konstantere at vi er et stykke unna LSK anno 2001 og Start under Nordlie anno 2005. Men det har da skjedd mye på den fronten bare på de siste kampene? Vi har gått fra å ligge nederst på statistikken over antall mål på dødball, til å ligge på toppen, med 4 dødballmål mot Aafk. Nordlie har da også uttalt i et eller annet intervju nylig gitt uttrykk for at treningene på dødball har blitt lagt om den seneste tiden. Etter min mening er utviklingen på dødball blant de mest spennende punktene fremover, men skuffelse synes jeg ikke lenger at det er grunnlag for.

    Synes forøvrig at du under punktet om hva som gledet, med fordel kunne tatt med den defensive tryggheten. For min del så jeg med Nordlie først og fremst frem til mer offensiv tankegang og samhandling. At LSK med ham ville blir eliteseriens konger defensivt, slo meg aldri. Her fortjener han all honnør!

    Kommentar

    • UFM1
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Apr 2007
      • 2008

      #3
      Uansett Uwe Eller Ikke Vi Har Jo Nordlie, Og Han Er Bedre En Uwe!
      Lillestrøm

      Kommentar

      • reka
        Seniormedlem
        --==FORUMRUNKER==--
        • Aug 2005
        • 13277

        #4
        Opprinnelig skrevet av vollafugl
        Synes forøvrig at du under punktet om hva som gledet, med fordel kunne tatt med den defensive tryggheten. For min del så jeg med Nordlie først og fremst frem til mer offensiv tankegang og samhandling. At LSK med ham ville blir eliteseriens konger defensivt, slo meg aldri. Her fortjener han all honnør!
        Jeg mener at Nordlie tidligere har fotalt at dette har overrasket ham - den defensive organiseringen er ikke viet mye tid av Nordlie. Med det kommer vel kanskje av hvordan laget spiller - med press i alle ledd må nødvendigivs utfordringene for et allerede godt forsvar bli enda mindre. Jeg ser at tilogmed Occean takler med bravour nå og vinner mange baller for oss. Tidligere ble hans taklingsforsøk oftest premiert med en blodsprut opp på tribunen og gult kort.

        Kommentar

        • RoyVaadal
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Nov 2004
          • 4055

          #5
          Opprinnelig skrevet av BennyLem
          Jeg er litt uenig i at denne tråden bør dø. Faktisk så er det et passende tidspunkt å diskutere byttet Uwe->Tom
          Tema for tråden er Per Bergs rolle i LSK. Sjøl om du er inne på dette tema så har du hovedfokus på en sammenligning mellom Uwe og Tom. Oppfølgerinnlegga drar også i den retningen, uten å tenke på Per Berg. Derfor bør det vel heller over i en annen tråd?
          RoyVaadal.

          Kommentar

          • Canário
            Seniormedlem
            Myklebust Light
            • Sep 2005
            • 1471

            #6
            Nordlie har gjort en god jobb med laget og er enig i mye her: Han vinner flere tilskuere, skaper blest rundt klubben og har skapt en offensiv LSK-profil som i tillegg er bunnsolid bakover. På samme måte som i sine gamle klubber, har han vært en trollmann på å få ut potensialet til spillerne. Jeg er også imponert over hans pedagogiske evner og hvordan han har fokusert på de rette tingene som har fått oss ut av kladderføre (der er han nesten ikke til å kjenne igjen da ankepunktet hans tidligere var at han tok ut sin frustrasjon internt, mot omverdenen og skjelte ut gud og hvermann i motbør.) Hvis jeg skal supplere BennyLems liste vil jeg utfylle med disse punktene:

            – Rovdrift: Jeg tror Nordlie med fordel kunne lette litt på treningsmengden. Nordlie er kjent for lange/tunge økter som kan gi overtrening og derav skader, jamfør i Start. Der var det etter hvert flere spillere på behandlingsbordet enn på treningsfeltet, og noe av det samme har tegnet seg opp her: Simen Brenne har eksempelvis virket trøtt i beina og sågar fått en belastningsskade. Etter (stor) vektlegging på fysisk trening allerede rett etter sesongslutt, tok Start bare 15 poeng på 13 kamper på høsten i 2005. Etterdønningene fra kraftanstrengelsen fra vårsesongen virker klar, på samme måte som Starts iver og aggressivitet dukket fram igjen da Nordlie gikk av. Mange sammenlignet Nordlies treningsdoser med det Olav Tufte og lignende legger ned. Forløpig har ikke rovdrift vært noe stort problem, men når vi setter dette inn med den siste halvtimen mot siddisene tror jeg mer vektlegging på fotball og på å ivareta spillerens vigør er tingen. I lengden vil jeg også tro det er fare for å stagnere.

            – Spillesystemet: Det offensive mønsteret har hanglet og spillerne har (til tider) ikke blitt plassert der de passer best.

            – Sutrestempel. Ingen hemmelighet at Nordlie kan være sippete og at det har blitt et sutrestempel på ham i motgang. Har vært noe støy rundt uttaleser osv. som vi kunne vært foruten. Men håndteringa ved å gå til motstøt på "granskende" journalister og i forhold til personsaker er han mye bedre enn Uwe.

            Men, og det er et men her: I forhold til media har også en veldig positiv egenskap: Han er mediegunstig. Med det mener jeg at spillerne slipper dette "mediatrykket" ved at ham i stedet tar mye av oppmerksomheten.

            Det virker som om Tom Nordlie har modnet og han er i rette omgivelser med personligheter som takler hans væremåte. Her har han blant annet en mye bedre assistenttrener enn Bård Wiggen og i LSK får ham korreksjoner. Rom ble ikke skapt på en dag; men måtte pokaltørken stoppe i herrens år 2007!

            Kommentar

            • hoyt
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Nov 2004
              • 2850

              #7
              Opprinnelig skrevet av Canário
              Hvis jeg skal supplere BennyLems liste vil jeg utfylle med disse punktene:

              – Rovdrift: Jeg tror Nordlie med fordel kunne lette litt på treningsmengden. Nordlie er kjent for lange/tunge økter som kan gi overtrening og derav skader, jamfør i Start. Der var det etter hvert flere spillere på behandlingsbordet enn på treningsfeltet, og noe av det samme har tegnet seg opp her: Simen Brenne har eksempelvis virket trøtt i beina og sågar fått en belastningsskade. Etter (stor) vektlegging på fysisk trening allerede rett etter sesongslutt, tok Start bare 15 poeng på 13 kamper på høsten i 2005. Etterdønningene fra kraftanstrengelsen fra vårsesongen virker klar, på samme måte som Starts iver og aggressivitet dukket fram igjen da Nordlie gikk av. Mange sammenlignet Nordlies treningsdoser med det Olav Tufte og lignende legger ned. Forløpig har ikke rovdrift vært noe stort problem, men når vi setter dette inn med den siste halvtimen mot siddisene tror jeg mer vektlegging på fotball og på å ivareta spillerens vigør er tingen. I lengden vil jeg også tro det er fare for å stagnere.
              LSK er blitt en såpass proff klubb nå, med laktat-tester via vår fysiske trener osv, og en av Slokviks oppgaver er jo å overvåke slitasjen på spillerne, og lage individuelle opplegg til de som trenger det, med mer eller mindre hardkjør der det trengs. Så tror ikke dette er noe å bekymre seg over.
              "A true champion is the one who falls and rises again. We will rise again."
              - Nosa

              Kommentar

              • KFL41
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • May 2004
                • 3648

                #8
                Stort sett enig, men jeg vil tilføye noe.

                Opprinnelig skrevet av BennyLem

                Tom har gledet ved å:
                * Ikke legge seg bakpå når vi leder med ett mål. Dette er veldig gledelig! Ikke noe skar mer i et fotball-hjerte enn drøying ved cornerflagget med Sasa R.


                Skuffelse
                * Gjøre enorme taktiske blundere (Hint: RL - Brenne på venstreving)
                Legge seg bakpå: Vi legger oss ikke bakpå før det nærmer seg slutten. Det har vel hendt at vi har satt på en ekstra midtstopper de siste minuttene. F eks mot Odd borte satte vi inn Bertheussen. Men det synes jeg er greit. Under Uwe hendte det at vi la oss bakpå en hel omgang.


                Brenne som ving: Selv om det ikke fungerte i en kamp eller to så behøver det ikke bety at det aldri kommer til å fungere. Han har spilt der før. Men det må øves på trening slik at man gjør riktige bevegelser.


                Ellers når det gjelder treningsdoser, har vi nok et mer profesjonell apparat enn det Nordlie har hatt før. Men det er jo litt forskjell på fotballspillere og skiskyttere. Fotballspiller skal vel ha litt ork til å være kreative også Er begrenset hvor kreativ en skiskytter skal være. Han må velge mellom om han skal kjøre enkeldans eller dobbeldans. Padling eller hoppende padling. Og så må han roe seg litt før han skal skyte. Ikke spesielt kreativt. Dette ble vel også litt kritisert av Kasey og Nordlie svarte at man diskuterer dette hele tiden. De siste resultatene har ført til at jeg ikke er bekymret over dette. lenger. (For de som ikke vet det så var Sloksvik trener for skiskytterlandslaget bl a i 2002, derfor denne sammenligningen med skiskyttere)
                Last edited by KFL41; 09.09.2007, 21:39.

                Kommentar

                • mooph
                  Seniormedlem
                  Myklebust Light
                  • Aug 2005
                  • 1496

                  #9
                  Jeg synes sammenligningen mellom Tom og Uwe nå blir litt "urettferdig";

                  A)
                  Uwe startet sitt trenervirke hos oss. En fyr med knapt to år på baken sammenlignes med en liten hval med lang karriere i yrket.

                  B)
                  De store bruduljene med Tom kommer som regel når ting går dårlig. Dårlig stemning generelt i leiren passer ikke med Keiko's væremåte. Det har ikke gått dårlig for LSK med Tom som sjef så det er lite grunnlag for å si at mannen har endret seg eller at staben i LSK takler dette bedre enn andre.

                  Når det er sagt er jeg positiv til den offensive måten gutta spiller på nå. Jeg er langt mindre nervøs når vi f.eks leder med ett mål. Det blir spennede fremover...
                  Fugla mot nye høyder

                  Kommentar

                  • Guling
                    Seniormedlem
                    Myklebust Light
                    • Jun 2004
                    • 484

                    #10
                    Opprinnelig skrevet av mooph
                    Det har ikke gått dårlig for LSK med Tom som sjef
                    Har du fortrengt en periode tidligere i sommer allerede?

                    Men det er sant, en lengre periode med motgang har vi unngått. Håper og tror at vi da har et proft apparat både medisinsk og sportslig som klarer å si ifra.

                    Synes egentlig denne diskusjonen bør tas opp etter sesongen i stedet. Per nå er det mye hvisomatte-dersomatte, så får vi se hvordan det ligger an når cupfinalen er spilt - med eller uten oss.

                    Jeg vil likevel framheve én ting som gleder meg utrolig mye med LSK under Nordlie, og det er viljen til å score mål samme hva stillingen er. Ikke bare er det deilig å se på, men det fungerer bedre enn Röslers taktikk også, jmf alle baklengsmålene mot slutten av kamper under sistnevnte.

                    Men som sagt, denne diskusjonen blir enklere å ta etter sesongen, uten at det er noe galt i å ta den nå også.


                    Guling - som foreløpig er glad for at trenerbyttet fant sted.

                    Kommentar

                    • MortenA
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Apr 2007
                      • 3438

                      #11
                      Det er stor forskjell på Uwe og Tom som mange har nevnt. Det må og sies at Tom har en helt annen stall enn den Uwe satt med. Det blir spekulativt, men jeg tror ikke Tom hadde kunnet gjennomføre sin 4-3-3 modell med Koren og Mifsud på laget.
                      Hvorfor la fakta ødelegge et godt argument?

                      Kommentar

                      • MedlemNR35
                        Seniormedlem
                        Myklebust Light
                        • Mar 2004
                        • 905

                        #12
                        Opprinnelig skrevet av MortenA
                        Det er stor forskjell på Uwe og Tom som mange har nevnt. Det må og sies at Tom har en helt annen stall enn den Uwe satt med. Det blir spekulativt, men jeg tror ikke Tom hadde kunnet gjennomføre sin 4-3-3 modell med Koren og Mifsud på laget.
                        Koren og Mifsud hadde da begge vært gode 4-3-3 spillere selvom jeg ser poenget ditt med at Mifsud er best i 4-4-2 med en større angriper ved sin side og Koren er en typisk playmaker i 4-4-2 og vil bli for svak defensivt til å ha "Mouheli rollen" i et 4-3-3

                        Men jeg tror at Mifsud kunne gjort det veldig bra som kantspiller i 4-3-3. Kanskje ikke den spilleren som hadde kommet til flest innlegg fra kant men han hadde vært perfekt når vi snakker om å utfordre rommet bak. Og hvis vi leker litt med tanken og lar Bjørn Helge spille bak Mifsud tror jeg det virkelig kunne ha blitt bra.

                        Koren hadde nok også kunne lære seg indreløper rollen. Han har drivet og kreativiteten som passer perfekt til en indreløper rolle. Han hadde nok måtte lære seg å levere ballen fra seg litt fortere og oftere enn det han gjorde under Uwe men Koren er en såpass god spiller i Tippeliga målestokk at indreløper rollen hadde han bekledd med glans etterhvert.

                        To spillere jeg helt klart kunne ha sett i et 4-3-3 system men jeg ser poenget ditt.

                        Kommentar

                        • BlodigHøne
                          Seniormedlem
                          Myklebust Light
                          • Jun 2007
                          • 729

                          #13
                          Mifsud - Ollie - Mykle
                          Koren - Kiko - Riise
                          Shane - Kippe - Andresen - Rambekk
                          Otto

                          eller

                          Mifsud - Ollie - Riise
                          Koren - Kiko - Søgård
                          Shane - Kippe - Andresen - Rambekk
                          Otto


                          Sweet
                          Oh, fishy, fishy, fishy fish!
                          That went wherever I... did go!

                          Kommentar

                          • MortenA
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Apr 2007
                            • 3438

                            #14
                            Koren slik han spilte for WB i kvalifiseringskampen i våres kunne nok ha passet inn, men ikke den koren vi hadde. Han var altfor lite engasjert defensivt.

                            En formasjon med Koren og Mifsud på venstre frykter jeg ville ha blitt motorvei for motstanderne våre. Begge var lite villige til å jobbe defensivt. Spesielt når man husker at Kiko var en skygge av den spilleren han er i dag, og Wehrman sannsynligvis ville bekledd ankerrollen.

                            Tilbake til Tom vs Uwe: Jeg tror at vi hadde sett en annen Uwe i år enn i fjor. Mannen er såpass smart at han har analysert fjorårsssesongen og funnet ut hva han gjorde feil, og man ser i dag et Viking som ikke har de samme barnesykdommene vi hadde i fjor. Et LSK under Uwe i år hadde nok også gjort det meget bra, men om vi hadde vært like bra er vanskelig å tippe.
                            Hvorfor la fakta ødelegge et godt argument?

                            Kommentar

                            • Geirfugl
                              Seniormedlem
                              Myklebust Light
                              • Nov 2006
                              • 561

                              #15
                              Synes det var på tide å dra frem denne tråden igjen etter at Uwe uttalte følgende til Aftenposten.no i dag:
                              "Lillestrøm er et sterkt lag, særlig mot slutten av kampene, sier Rösler."

                              Artig også han ser at dette har blitt bedre siden i fjor..

                              Kommentar

                              • MortenA
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Apr 2007
                                • 3438

                                #16
                                Uten at jeg har sett så mange Viking kamper, så er det tydelig at herrene Røsler og Halle har analysert fjorårssesongen, og endret innstilling i forhold til kamputvikling. Det Viking som holdt på å rykke ned i fjor har vi ikke sett antydning av i år, og det er vel ikke så mange nye spillere de har kjøpt.
                                Hvorfor la fakta ødelegge et godt argument?

                                Kommentar

                                • reka
                                  Seniormedlem
                                  --==FORUMRUNKER==--
                                  • Aug 2005
                                  • 13277

                                  #17
                                  Blir litt mye formasjonsendringer og individtilpasninger med Rösler. Flink til å få stjerner til å skinne, dårligere på effektivitet og system. Nå har vi ihvertfall en plan som gjennomføres koste hva det koste vil. I tillegg var vel kondisen for dårlig under Rösler, Brunier som gikk til søpla har vel ikke akkurat hevet dem på det området. Samtidig er jeg fremdeles litt skuffa over byttet. Ingen tvil om at Rösler har det mest internasjonale snittet og de største personlige ambisjonene i tippeligaen. Han lærer åpenbart fortsatt, og har en personlighet man bare må respektere. Dessuten setter han supporterne høyt - da han fikk vikingspillerne til å kaste draktene opp på tribunen etter VIF-Viking tror jeg han gjorde mer for å knytte til seg den tause gjengen enn de har opplevd på de siste 10 åras heistur.

                                  Kommentar

                                  • kimmern
                                    Seniormedlem
                                    Myklebust Light
                                    • Jun 2005
                                    • 1174

                                    #18
                                    Koren hadde gått rett inn på en av indreløperne han var/er såpass god at det hadde han taklet LETT, nordlie hadde fiksa på hans defensive opplegg.

                                    Kommentar

                                    • Kanariz
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • May 2005
                                      • 2507

                                      #19
                                      Har mer sansen på Nordlie, Han tar ikke de håpløse byttene i sluttminuttene.

                                      Men nå er jo Tørum ledig, kanskje hente han som assistent trener?;P

                                      Kommentar

                                      • El_Cabron
                                        Seniormedlem
                                        Forumonanist
                                        • Oct 2007
                                        • 218

                                        #20
                                        Opprinnelig skrevet av Kanariz
                                        Har mer sansen på Nordlie, Han tar ikke de håpløse byttene i sluttminuttene.

                                        Men nå er jo Tørum ledig, kanskje hente han som assistent trener?;P
                                        Tørum som assistent, NEI TAKK!
                                        |01100101|01001100|01010011|01001011|01100101|0111 0010|

                                        Kommentar

                                        Working...