Nordlie vs. Rösler

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • sniper
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Feb 2004
    • 5254

    #41
    Å kalle Hæstad og Strømstad artister blir for meg rart. Jeg snakker om spillere som kan gjøre uventede ting, ala Koren. Veit disse ikke vokser på trær, men tror heller ikke Koren hadde herja like mye under Nordlie som han gjorde under Uwe.
    Ulempen med det låste systemet er at man ikke kan gjøre de ekstra gode spillerne enda bedre fordi man har et system å forholde seg til. Uwe så etterhvert styrkene til Koren, og bygde på mange måter det offensive spillet rundt han. Jeg er ikke tilhenger av låste systemer, til det tror jeg fotballen har utviklet seg for mye. Jeg er tilhenger av å kunne legge opp spillet i forhold til motstanders styrker og svakheter, og også ta hensyn til sine egne ekstraordinære kvaliteter ved å dyrke de. Dette gjør ikke Nordlie. Dette kommer heller aldri Nordlie til å gjøre.

    Petter

    Kommentar

    • sniper
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Feb 2004
      • 5254

      #42
      Opprinnelig skrevet av reka
      Manglende spillerkjøp i vinter er altså TN's problem?? Jeg trodde det var fjøras jobb å signe spillere?
      Regner med at Fjørtoft får anbefalinger av Nordlie over hvilke spillere som skal kjøpes. Han kan bare ikke handle spillere over en lav sko heller. Husker Fjøra engang kommenterte Uwes søken etter nye spillere. Uwe var på jobb for LSK 24 timer i døgnet, og søkte alltid etter nye spillere i utlandet. Han reiste mye, og Fjøra sa at Uwe ringte hele tiden med tips på nye spillere. Jeg har et inntrykk at Tom ikke er like ivrig...

      Petter

      Kommentar

      • reka
        Seniormedlem
        --==FORUMRUNKER==--
        • Aug 2005
        • 13277

        #43
        Viking fikk vel lide for Röslers taktiske finurligheter i forrige hjemmekamp. Alle disse stadige formasjonsendringene og ulike endringene kan slå dårlig ut når man blir avslørt. Dessuten har jo hyppige endringer andre negative konsekvenser.

        De av oss som husker RBK på 90-tallet kan vel neppe si at de var særlig kjedelige? Dessuten kunne allverdens taktiske valg ikke hindre et meget samspilt RBK i å kjøre over motstanderen. Klasseforskjellen lå i systemet, ikke i spillerne. Vi vil aldri komme opp på et slikt nivå om vi ikke spiller vårt eget spill.

        Ang spillerkjøp tror jeg IKKE det er TN's jobb å speide etter spillere - TN sier i fra hva han trenger, og har han ikke egne forslag kommer vel alternativer fra fjøra (som vel ikke har annet å gjøre vintern lang). Personlig tror jeg LSK har prøvd seg på både alanzhinio og hoff, men faktumn er at vi ikke har fått noen. Fjøra var jo også på bytur med han samen uten at han ble signert. At vi ikke klarer å signe disse spillerne er ikke nordlies ansvar.

        Kommentar

        • Fugl1120
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Sep 2005
          • 3528

          #44
          Ingen tvil om at trenerne har en finger med i spillet når det gjelder å peke ut hvilke spillere de ønsker. Om man får dem eller ikke er opp til spillerns egen interesse, selgende klubbs interesse til å selge, samt en god jobb fra manageren. Mifsud er et godt eksempel på en spiller som ble hentet i Uwes interesse, mens Arne enda var LSK-trener. Mifsud satt stort sett på benken hele tiden under Arne, utelukkende fordi det ikke var Arnes kjøp. Husár er også opplagt et kjøp i regi av Uwe, som nå kan virke til å være et floppkjøp, ettersom dette ikke er Nordlies juvel.
          Lauken er vår venn!

          Kommentar

          • mooph
            Seniormedlem
            Myklebust Light
            • Aug 2005
            • 1496

            #45
            Opprinnelig skrevet av petter
            Jeg snakker om spillere som kan gjøre uventede ting, ala Koren. Veit disse ikke vokser på trær, men tror heller ikke Koren hadde herja like mye under Nordlie som han gjorde under Uwe.
            Ulempen med spillere med "ekstreme ferdigheter" er at de ofte totalt mangler andre kvaliteter. Det blir alltid en treners dilemma om hvorvidt de positive egenskapene er en større fordel for laget enn hva de negative er en ulempe.

            Lille A på Stabææk (som et eksempel) er altfor glad i ballen. Raid som ser fantastiske ut er ikke alltid like smarte når han isteden kunne sendt en medspiller fri med en pasning etter første dribling.

            Jeg tror vel at Tom er en trenertype som ville kreve mer enn bare "ekstrem ferdighetene" fra slike spillere, men det har egentlig lite med "systemet" å gjøre.
            Fugla mot nye høyder

            Kommentar

            • reka
              Seniormedlem
              --==FORUMRUNKER==--
              • Aug 2005
              • 13277

              #46
              Opprinnelig skrevet av Fugl1120
              Ingen tvil om at trenerne har en finger med i spillet når det gjelder å peke ut hvilke spillere de ønsker.
              En trener må jo også bedømmes i forhold til kvaliteten og prisen på spillerne han har fått til å leke med. Uwe har jo storhandlet i Viking, tydelig at de åpna sjekkheftet for ham. De var vel "vinneren" på overgangsmarkedet i vinter, men flere av kjøpene havnet på topp 50 lista over de høyest lønte spillerne i tippeligaen. Det var vel en sak på at om Velicka ble skadd måtte viking allikevel dekke lønna hans på over tre mill de neste fire årene. Det blir spennede å se hvordan dette slår ut. Det jeg har sett av disse spillerne har ikke vært så imponerende, blir det ikke edelt metall i Viking tror jeg Uwes stjerne er dalende.

              Kommentar

              • MortenA
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Apr 2007
                • 3438

                #47
                Alex Valencia fikk vel fart på karrieren sin under Tom, og han kan vel ikke kalles gråstein.

                Problemet jeg så med Koren var at han under Uwe slapp å jobbe defensivt. Når jeg så WBA mot Derby i opprykkskampen forrige sesong kjente jeg han nesten ikke igjen. Da kriget han defensivt også, noe han aldri gjorde på Åråsen.
                Hvorfor la fakta ødelegge et godt argument?

                Kommentar

                • reka
                  Seniormedlem
                  --==FORUMRUNKER==--
                  • Aug 2005
                  • 13277

                  #48
                  Så at Alex Valencia kom innpå for Aarhus under 1-1 kampen mot FCk for et par uker siden. Han virket rask og nokså teknisk bra i første del av den omgangen han fikk, var involvert i utligninga gjennom bra pasningsspill. ellers har han vel ikke fått til stort? Skjønner ikke hvorfor den mannen fungerte så godt under nordlie og floppet i andre sammenhenger? Mulig Nordlie gir spillerne sine mye oppmerksomhet og at AV visner hen hvis han blir overlatt til seg selv?

                  Rösler var flink til å skryte av spillerne sine og fremheve squad-players. Alltid hyggelig å få ros i pressen fra treneren, mulig dette gav litt ekstra selvtillit. Virker tydeligvis ikke hos alle spillere, PSA virker jo nærmest blottet for selvtillit etter at hans landslagskandidatur ble lansert av fjøra.

                  Ser forøvrig at Drillo nedsabler Hareide og etterlyser fremdrift i norsk fotball: Leser man artikkelen ser man raskt at TN er den eneste i tippeligaen som jobber etter de prinsippene Drillo savner.
                  Last edited by reka; 05.05.2008, 13:40.

                  Kommentar

                  Working...