Sesongen 2024

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • EPA
    Seniormedlem
    Forumonanist
    • Aug 2013
    • 215

    Opprinnelig skrevet av Kanarivogel89

    Skjønner. Det byttet burde man jo ha gjort. Vet ikke om Lehne ville utgjort så stor forskjell mot Molde, men nå risikerer vi at han også mister kampen mot Godset. I beste fall er han på 80 prosent.

    Georgson er nødt til å være tøffere her. Det er han som skal bestemme. Selvsagt vil ikke spilleren selv gå av hvis han får valget. Adrenalinet flyter tjukt.

    Helt seriøst, dersom Georgson bestemmer seg for 4-3-3 mot Godset uten at Lehne er klar, bør vi kjøre Garnås på topp og Moen Foss inn i midtforsvaret. Jeg orker ikke mer snitthøyde på 167 i toppleddet.
    Akkurat mot Godset er jeg ikke sikker på om vi skal slå så mange høye oppspill, men skjønner hva du tenker. Uten TLO taper vi klart mot Godset, med TLO har vi mulighet til å vinne ufortjent

    Kommentar

    • Kanarivogel89
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • May 2006
      • 4553

      Opprinnelig skrevet av EPA

      Akkurat mot Godset er jeg ikke sikker på om vi skal slå så mange høye oppspill, men skjønner hva du tenker. Uten TLO taper vi klart mot Godset, med TLO har vi mulighet til å vinne ufortjent
      Hehe, ja noe sånt. Formulerte meg litt på spissen. Treeren til Godset har sin svakhet langs bakken, så her gjelder det å få involvert Và. Det har vi ikke klart siden sist vi møtte Godset. Interessant nok har han færrest ballberøringer av alle utespillere på banen i hver eneste kamp siden han kom tilbake fra karantene. Skal ikke gå an for en dribleving. Vi er nødt til å gi ham mer å jobbe med.

      Kommentar

      • Zindrinho
        Seniormedlem
        Myklebust Light
        • Sep 2019
        • 530

        Opprinnelig skrevet av Lars Henrik Dahl
        Mens vi venter på at Krygård skal frelse oss... Mannen har spilt 56 min fotball fordelt på 3 kamper siden 11. november i fjor. Jeg har personlig sansen for ham som spiller, men mine forventninger til at han skal bidra fra dag 1 er rimelig lave.
        Såpass ja, da må vi regne med en strekkskade eller noe annet muskulært som holder ham tilbake hvis han skal gå fra så lite ball på 8mnd til midt i sesong for oss. Blir nok fort åsen og ibra fra start i barteland når de nyankomne har så dårlig matchgrunnlag

        Kommentar

        • Lars Henrik Dahl
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Jan 2020
          • 2279

          Det mest fasinerende for meg er at mens alle motstanderne har skjønt vår plan og tilpasser seg, virker det ikke som om noen av våre spillere har en anelse om hva de skal gjøre utpå der. Vi så begredelig ut første 20 mot FFK og første 40 mot Molde. Det var likevel mot Kåffa jeg mistet troa.

          Problemet er ikke utspilling bakfra. Strengt tatt har vi knapt fått mål mot på det før mot Molde, selv om det har skapt noen feite sjanser mot. Problemet er at vi vinner ingenting med det, fordi vi hver gang vi vinner terreng stopper opp og spiller bakover igjen. Lundemo er den eneste som vet hva han vil gjøre med ballen før han mottar den.

          Når vi har ball på motstanderens banehalvdel, ser det ut som det gjorde på dårlige dager under Rotte-Bakke. Tvers-og støttepasninger uten noen gjennombruddsforsøk, spillere med rævva til motstanders mål, som stort sett kulminerer i enten et brudd i mot eller en alt for lang ball inn i et alt for lite bakrom. Unntaksvis et innlegg som da enten går bak mål, over alle, eller sitter i første blokka.

          Vårt høyeste nivå under Georgson har vært veldig høyt. Dessverre har vi bare sett det i 3-4 kamper. Vårt laveste nivå holder ikke mot OBOS motstand engang, og har vi sett i 8-10 kamper. Med en annen og tryggere spillestil ville vi ikke tapt 0-5 hjemme mot Glimt, men med ganske stor sikkerhet heller ikke vunnet borte mot dem i cupen. Klarer vi å gjenskape dette 3 ganger i cupen er vi i europa neste år. I serien må vi gjenskape det 6 ganger for at vi ikke skal spille i OBOS neste år.

          Kommentar

          • Sailor Man
            Moderator
            • Jun 2007
            • 1385

            Helt enig. Jeg har forventa en progresjon i grunnspillet som absolutt ikke er der til nå.

            Jeg er forberedt på å gi Georgson tid til å utvikle det som er en helt ny spillestil i laget, men mangelen på progresjon gjør meg bekymra. Selv om skadesituasjonen nok har påvirket både treningshverdag og slagkraft på kampdag betydelig.

            Hadde jeg sett en klarere progresjon hadde det vært lettere å tilgi dårlige enkeltkamper eller dårlige resultater, men for meg ser det ut til at vi står på stedet hvil, og nesten at vi blir dårligere.

            Kommentar

            • EPA
              Seniormedlem
              Forumonanist
              • Aug 2013
              • 215

              Veldig enkelt for motstandere er en underdrivelse... De starter i høyt press fordi de vet vi skal spille ut bakfra.
              Vinner de ball med en gang er det stor fare på ferde, og om vi klarer å komme oss gjennom for en gangs skyld presser de spillere slik at vi bremser opp og de igjen er i balanse med mindre vi roter ballen bort i midtbaneleddet.
              Kommer vi høyt i banen går det så sakte at alle lag er i balanse og ligg med ryggen mot eget mål og kan stange ut innlegg med full oversikt, men som oftest prøver vi å tre gjennom midten hvor vi har ett, maks to løp samtidig og siden ballen går så skate blir det enkelt.
              Vi skaper bortimot minst av alle lag, vi har bortimot lavest målsnitt, og ser ut som en gjeng som ikke evner å skape farligheter.

              Kommentar

              • Lars Henrik Dahl
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Jan 2020
                • 2279

                Opprinnelig skrevet av EPA
                Veldig enkelt for motstandere er en underdrivelse... De starter i høyt press fordi de vet vi skal spille ut bakfra.
                Vinner de ball med en gang er det stor fare på ferde, og om vi klarer å komme oss gjennom for en gangs skyld presser de spillere slik at vi bremser opp og de igjen er i balanse med mindre vi roter ballen bort i midtbaneleddet.
                Kommer vi høyt i banen går det så sakte at alle lag er i balanse og ligg med ryggen mot eget mål og kan stange ut innlegg med full oversikt, men som oftest prøver vi å tre gjennom midten hvor vi har ett, maks to løp samtidig og siden ballen går så skate blir det enkelt.
                Vi skaper bortimot minst av alle lag, vi har bortimot lavest målsnitt, og ser ut som en gjeng som ikke evner å skape farligheter.
                At motstanderen starter i høyt press er helt fint. Det er strengt tatt hensikten med å spille seg ut bakfra. Ved å dra på seg press kan man skape "kontringer" på et lag som i utgangspunktet er i balanse. Det kan være veldig effektivt mot lag som ønsker å legge seg bakpå. Det som er problematisk er at vi 1. gir bort ballen helt upressa, 2. stopper opp hver gang vi vinner terreng. Det siste er 100% motsatt av det man skal gjøre, og dreper hele intensjonen med å spille seg ut bakfra. Dette synes jeg er en trend som gjør seg mer og mer gjeldende. Det henger sammen med manglende fart og bevegelse, som gjør at pasningsalternativene er få i neste trekk etter at vi har lykkes med å spille oss gjennom ledd.

                Det at vi er så grenseløst dårlige mot etablert forsvar tilsier at planen om å spille seg ut bakfra egentlig er helt fin. Utførelsen er derimot katastrofal. De stadige rokkeringene har gått ut over samhandlingen. Dette kan være noe av kilden til utfordringene. Skader har skapt noe av det, men etter mitt syn har unødvendig mange spillere måttet spille i roller de ikke er best i. Domino effekten av en skade er at en annen flyttes på, som igjen gjør at en tredje må flyttes på osv. Min største innvending mot Georgson er at han hele tiden prøver å finne plass til de 11 beste spillerne i stedet for å dyrke rollene og samhandlingen. Hvis 10 spillere har etablerte relasjoner kan du godt sende ut en junior i rett rolle på den siste plassen. Her gjør han akkurat motsatt av Knudsen. I Glimt har de dyrket rollene, slik at erstatteren vet nøyaktig hva han skal gjøre. Når du kombinerer stadige rollebytter med at enkeltspillere har ekstrem frihet til å bevege seg utenfor utgangsposisjonen (eks Kito, Ibra, Åsen) blir det for vanskelig både for dem og for resten.

                Kommentar

                • knut
                  Make knut Great Again
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Dec 2006
                  • 9453

                  Bare et aber ovenfor de som mener at det funka for Bodø, da vil det funke for oss.

                  Bodø hadde/har hurtighet over hele fjøla. Lettere at ting justerer seg inn da enn når man stamper rundt i sirup.

                  Når klubber og speidere ser på (for) unge barn, så er det hurtighet de fokuserer på. Det er en tilgivende egenskap ovenfor andre mangler.

                  Kommentar

                  • Lillelord
                    Medlem
                    Møteplager
                    • Aug 2004
                    • 79

                    Opprinnelig skrevet av knut
                    Bare et aber ovenfor de som mener at det funka for Bodø, da vil det funke for oss.
                    Greia med å vise til Bodø er vel først og fremst at det kan lønne seg å vise tålmodighet av og til. Det vanskelige spørsmålet er å vite når man har fått nok tid, enten det handler om en trener, spillestil eller formasjon. Jeg er svært skeptisk til AG basert på prestasjoner og resultater så langt, men mener ikke det er riktig å gi ham fyken nå. Derimot er det på høy tid å gjøre justeringer i spillestil og/eller formasjon. Skulle likt å se 3-4-3 eller 3-5-2, og at vi satte mer fart når vi spiller av press eller utfordrer bakrom mer når mostander presser høyt.

                    Kommentar

                    • Zindrinho
                      Seniormedlem
                      Myklebust Light
                      • Sep 2019
                      • 530

                      Opprinnelig skrevet av Lillelord

                      Det vanskelige spørsmålet er å vite når man har fått nok tid, enten det handler om en trener, spillestil eller formasjon.
                      Tid til hva?
                      Å justere spillet så vi fremstår som den beste utgaven det er mulig å få med stallen? Der ser jeg fint lite utvikling, han velger 11 individer framfor det mest gjennomførte laget med roller og oppgaver tilpassa hva hver enkelt spiller får til og hva laget trenger for å fungere.
                      Til å handle inn de folka han trenger? Før sesongen var det ikke måte på hvor fornøyd han var med laget, frustrerte visstnok også Simon at han sa nei til flere signeringer.

                      Vi så forsåvidt bedre ut i frispillinga tidlig i sesongen sjøl om det ikke fungerte da heller, da kunne man enkelt kjenne igjen moten fra england nå med stoppere som går ned mot egen 5m, en defensiv midtbane som skal ta imot ballen fra keeper og spille på en stopper eller vende seg rundt.
                      Nå kjenner jeg ikke igjen den biten i det hele tatt, nå er det ofte stopper som skal trille ball til keeper som skal stå på den til han kommer under press, at det er vi som avventer hva motstander gjør før vi bestemmer neste trekk istedetfor at det er vi som lurer motstander ut av posisjon for så å gå framover og "hota hota hota" som jeg hørte rykter om at AG ropte på treninger i vinter.

                      Knutsen i BG kunne handle folk fra Obos fordi han så etter spesielle kvaliteter som han mangla i laget, vi ender nå opp med å kjøpe de samma folka (krygård,karlsbakk) til AGs 4-3-3 som vi hadde peila oss inn på til Bakke eller Bakkes 3-4-3/352. Da har jeg vanskelig for å se at de kan være den siste puslespillbrikka i AGs tredimensjonale sjakkspill, type espen søgård rolla som ingen nye trenere egentlig ville ha men som alltid endte opp som gressklipper i alle lag nettopp pga den rolla han utførte for laget.

                      Det fins ikke nubbsjans for at vi sparker AG nå uansett, kanskje når det er igjen 2 runder og vi ligger på direkte nedrykk, men fram til da må vi bare kryssa fingra for at AG kan simplifisere ting litt og begynne å faktisk dominere kamper på en måte laget er kapabelt til, ikke sånn som han drømmer om at vi skal eller burde kunne klare. Kart og terreng og den klisjeen der.

                      Kommentar

                      • G-Man
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Sep 2011
                        • 3198

                        Opprinnelig skrevet av Zindrinho
                        fram til da må vi bare kryssa fingra for at AG kan simplifisere ting litt og begynne å faktisk dominere kamper på en måte laget er kapabelt til, ikke sånn som han drømmer om at vi skal eller burde kunne klare.
                        Akkurat, fordi det er så uendelig mye enklere å tilpasse systemet til de spilene vi faktisk har, enn å tro at spillere kan utvikles til å passe inn i visjonen sånn uten videre.

                        Kommentar

                        • Lillelord
                          Medlem
                          Møteplager
                          • Aug 2004
                          • 79

                          Opprinnelig skrevet av Zindrinho
                          Tid til hva?
                          Man må åpenbart gi både en trener, en formasjon og en spillestil noe tid til å få satt seg før man evaluerer. Det jeg peker på er at det ikke akkurat er en fasit på hvor lang tid en trener skal få, eller hvor lenge man skal prøve med en formasjon eller en spillestil. Og for sistnevnte er spørsmålet også hvor mye man skal justere om gangen. Det er åpenbart mye som ikke fungerer om dagen, og justeringer er nødvendig. Hvilke "brytere" det er best å skru på er et vanskelig spørsmål, utover selvsagte ting som at vi må bli mer bedre/mer varierte når vi setter i gang fra keeper eller bli bedre mot etablert forsvar.

                          Kommentar

                          • Børge
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Sep 2013
                            • 2558

                            Opprinnelig skrevet av Lillelord

                            Man må åpenbart gi både en trener, en formasjon og en spillestil noe tid til å få satt seg før man evaluerer. Det jeg peker på er at det ikke akkurat er en fasit på hvor lang tid en trener skal få, eller hvor lenge man skal prøve med en formasjon eller en spillestil.
                            Snart halvspilt serie. 4 poeng på hjemmebane etter å ha møtt blant annet samtlige nyopprykkede lag. Poengsnitt som tilsier at man kommer i mål rett over kvalik. Det skapes ikke sjanser. Tar man bort kampen mot Viking i ligninga, har man vel smitt på under ett mål. Slipper inn nesten to mål i snitt.

                            Spillemessig er utviklingen negativ om man ser prestasjonene i starten mot de siste kampene.

                            Jeg forventer mer etter seks måneder med laget og over 20 kamper (om man regner serie, cup og treningskamp). Det her holder ikke mål. Før sesongstart hørte vi om "kommet lengre enn vi har våget", "stallen er god nok til å hevde seg", "Vi skal ut og dominere kamper" og " Vi skal spille rask fremoverlent fotball som publikum vil like". La lista høyt. Har ikke levert på noe av det som ble lovet. Det vi har fått er treg fotball med høy risiko med en stor andel støttepasninger.

                            Kommer noen på Åråsen for å se støttepasninger og tråkking på ballen? Fortell meg i såfall hvordan man lærer seg å like det.

                            Sint og tverr på felt N

                            Kommentar

                            • *eLSKerLSK*
                              Seniormedlem
                              Myklebust Light
                              • Jun 2005
                              • 453

                              Gulbrandsen ute store deler av sesongen med nok en skade. Synd for ham, men utrolig avvik av klubben vår å ikke signere ham.

                              Kommentar

                              • DoubleHi5
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Nov 2011
                                • 4071

                                Veldig gledelig at Uba er klar for spill igjen! Men uansett om så alle spillerne kommer tilbake fra skade og annet fravær, og uavhengig av de tilsynelatende gode forsterkningene vi får, MÅ Georgson nå legge bort den ekstreme naiviteten i måten å spille på!
                                Elska þetta félag

                                Kommentar

                                • Lars Henrik Dahl
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Jan 2020
                                  • 2279

                                  Opprinnelig skrevet av DoubleHi5
                                  Veldig gledelig at Uba er klar for spill igjen! Men uansett om så alle spillerne kommer tilbake fra skade og annet fravær, og uavhengig av de tilsynelatende gode forsterkningene vi får, MÅ Georgson nå legge bort den ekstreme naiviteten i måten å spille på!
                                  (gårs-)Dagens artikkel med intervju med Georgson er anbefalt lesing.
                                  LSK-trener Andreas Georgson mener det er viktig at han holder seg rolig selv om spillestilen og resultatene diskuteres heftig blant supporterne. Han kommer også med siste nytt om Thomas Lehne Olsen før lørdagens hjemmekamp mot Strømsgodset.


                                  Synes det kommer greit fram at han irriterer seg over nøyaktig de samme tingene som resten av oss. Jeg har vært ganske trygg hele veien på at det ikke har vært ønsket å framstå på denne måten. På den annen side, trenerens jobb er jo ikke bare å legge strategien, men også å sikre at spillerne forstår og evner å gjennomføre den.

                                  Kommentar

                                  • DoubleHi5
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Nov 2011
                                    • 4071

                                    Opprinnelig skrevet av Lars Henrik Dahl

                                    (gårs-)Dagens artikkel med intervju med Georgson er anbefalt lesing.
                                    LSK-trener Andreas Georgson mener det er viktig at han holder seg rolig selv om spillestilen og resultatene diskuteres heftig blant supporterne. Han kommer også med siste nytt om Thomas Lehne Olsen før lørdagens hjemmekamp mot Strømsgodset.


                                    Synes det kommer greit fram at han irriterer seg over nøyaktig de samme tingene som resten av oss. Jeg har vært ganske trygg hele veien på at det ikke har vært ønsket å framstå på denne måten. På den annen side, trenerens jobb er jo ikke bare å legge strategien, men også å sikre at spillerne forstår og evner å gjennomføre den.
                                    Leste dette og det virker som han vil fortsette med den samme naiviteten! Det hjelper lite bare å "irritere seg over det". Som trener på dette nivået må det være et absolutt krav at du etter så mange kamper med det samme resultatet, evner å gjøre endringer. Jeg ønsker like mye som de fleste at Georgson skal lykkes. Men jeg må være så ærlig at trua på det blir stadig mindre.
                                    Elska þetta félag

                                    Kommentar

                                    • Børge
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Sep 2013
                                      • 2558

                                      Opprinnelig skrevet av Lars Henrik Dahl

                                      Synes det kommer greit fram at han irriterer seg over nøyaktig de samme tingene som resten av oss. Jeg har vært ganske trygg hele veien på at det ikke har vært ønsket å framstå på denne måten. På den annen side, trenerens jobb er jo ikke bare å legge strategien, men også å sikre at spillerne forstår og evner å gjennomføre den.
                                      Synes det er akkurat det samme som vi har hørt før? Ikke noe nytt etter min mening.

                                      "Jeg har vært med på slik prosesser i flere klubber, og jeg har opplevd før hvordan det er å først få til tempoet på ballen, for så å bli effektive i det."

                                      Etter over 20 kamper, treningskamper, serie og cup, er det jevnt over fryktelig lavt bunnivå. Toppnivå har vært sterkt i små drypp, men enda ikke på Åråsen.

                                      5-15 i målforskjell og 4 poeng på 6 kamper. For hvert mål LSK scorer, slippes det inn 3 mål på hjemmebane. Det er fasiten så langt.

                                      Sint og tverr på felt N

                                      Kommentar

                                      • Kanarivogel89
                                        Seniormedlem
                                        Hjelp, skaff meg et liv!
                                        • May 2006
                                        • 4553

                                        Før fotballferien håpte jeg at vi skulle klare å hangle oss gjennom tre relativt tøffe kamper før forsterkningene ble klare. Veldig deilig å se at gutta slår til med 6 av 9 poeng – og avslutter det hele med en skikkelig spillemessig opptur! Selv Børge må ha kost seg på felt N i kveld

                                        Kommentar

                                        • DoubleHi5
                                          Seniormedlem
                                          Hjelp, skaff meg et liv!
                                          • Nov 2011
                                          • 4071

                                          Viktig for laget å levere en sånn kamp nå før forsterkningene er klare. Tydelig at Georgson har lest analysene som noen av dere så glimrende har skrevet her på forumet! Lundemo vil kjempe for plassen! Bra! Nå har vi, utrolig nok, en rimelig god mulighet på topp fem, gitt at vi begynner å vinne flere kamper på rad. Blir spennende å se om vi kan klare å være stabilt gode, eller om det fortsetter med enkelte blaff! Det kan likevel bli en morsom høst!
                                          Elska þetta félag

                                          Kommentar

                                          Working...