Sesongen 2024

Collapse
X

• Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Sailor Man
    Moderator
    • Jun 2007
    • 1459

Samtlige rutinerte spillere og bærebjelker i laget har skuffet og overrasket negativt i år, med unntak av Lundemo (som ingen hadde noen forventninger til før sesongen. Hedenstad, Gabrielsen, Åsen, Hoff, Kitolano og Lehne har alle sammen levert langt under det man skal kunne forvente av dem.

Samtidig er det vanskelig for meg å legge skylden på enkeltspillere - når alle har levert så katastrofalt langt under sitt eget nivå over tid, er det andre mekanismer som spiller inn. Den gode kulturen som ble bygget opp særlig av Gjermund Åsen tror jeg er borte og vi har ikke opptrådt som et LAG i det hele tatt.

Jeg tror vi har en oppblåst stall med helt feil sammensetning - så er det merkelig at en så rutinert stall ikke har klart å bruke rutinen til å nullstille mellom kamper og jobbe seg gjennom de dårlige resultatene. Det hadde vært enklere å forstå en kollektiv mental kollaps i et lag fullt av unggutter, men det har vi altså ikke hatt.

Det ryktes om en spillergruppe som ikke jobber på lag med trenere og hvor det er gnisninger. Det veit jeg ikke noe om, men å ha en så gigantisk spillerstall som vi har betyr automatisk at mange ikke får spille. Fotballspillere som ikke får spille blir mugne. Spillere som Garnås, Moen Foss, Karlin, Jabir Ali, Ibrahimaj, Elkær og Uba Charles er spillere som er fullverdige medlemmer av A-stallen, men som i kort- eller langvarige perioder har vært helt ute og ikke fått spille. Klart det ikke er bra for samhold og kultur i en gruppe.

Jeg har to store ankepunkter mot sportslig ledelse, 1: Fryktelige treneransettelser (dette har mange ment mye om) og 2. Vi har ikke fulgt vår egen strategi i spillerlogistikken.

Fornå utdype det verste med spillerkjøp og -salg: Vi selger talentfulle unge spillere (Edh, Adams, Skaarud, Skogvold,) og erstatter dem med eldre og dyrere spillere med lite videresalgspotensial (Larsson, Kitolano, Karsbakk, Krygård).

Kommentar

• Dole
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Aug 2004
      • 1646

Opprinnelig skrevet av Sailor Man

Fornå utdype det verste med spillerkjøp og -salg: Vi selger talentfulle unge spillere (Edh, Adams, Skaarud, Skogvold,) og erstatter dem med eldre og dyrere spillere med lite videresalgspotensial (Larsson, Kitolano, Karsbakk, Krygård).
      Bra innlegg. Dog tenker jeg at samtlige spillersalg kan forsvares. En spiller som Adams ville trolig blitt solgt fra samtlige norske klubber. Skogvold og Edh ønsket seg av ulike grunner bort.

Du nevner de etablerte spillerne som har kommet inn, men utelater de som er anskaffet som fremtidige salgsobjekter som Diop og de nye nigerianerne.

Kommentar

• Sailor Man
        Moderator
        • Jun 2007
        • 1459

Opprinnelig skrevet av Dole

Bra innlegg. Dog tenker jeg at samtlige spillersalg kan forsvares. En spiller som Adams ville trolig blitt solgt fra samtlige norske klubber. Skogvold og Edh ønsket seg av ulike grunner bort.

Du nevner de etablerte spillerne som har kommet inn, men utelater de som er anskaffet som fremtidige salgsobjekter som Diop og de nye nigerianerne.
        Det er riktig - jeg prøvde å få fram poenget mitt med at vi har brukt mye penger på spillere med lite videresalgspotensial og brukte eksempler på det. Spillere som Diop, Svenningsen og for så vidt Karlin er investeringer som har en potensiell oppside, så de er i tråd med strategien.

Tendensen er likevel klar - i år har mange kanper blitt spilt uten en eneste lokal, ung spiller. I årene det gikk bra var sammensetningen av stallen en helt annen.

Kommentar

• Håvard Ottesen
          Seniormedlem
          Forumonanist
          • Aug 2012
          • 162

Opprinnelig skrevet av maxpayne
          Det finnes en del spillere som ble spart for den siste ydmykelsen. Heldigvis så tok DEF ett valg om å satse på rutinerte spillere som jeg vi ha ut av denne troppen. Jeg vil ha disse ut i følgende rekkefølge.

1. Hoff
          2. Åsen
          3. Gabrielsen.
          4. Lundemo

Disse er det høyst nødvendig å fjerne. Ingen av disse må få legge noen føringer for veien videre.

..så har man en mellomkategori av spillere som hadde de vært skadefrie kunne gjort en ok jobb men som må ut.

4. Bolly
          5. Knudzon
          6. Uba Charles

nr. 7 i egen kategori. Karlin(muligens god nok for Blaker)

Så er spørsmålet om hvem av spillere som Krygård , Roseth(LSK`s mest oppskrytte spiller) Felix Va hvem som tar utfordringen med å være med videre. Ok med penger, og jeg kunne fint tatt ut en, kanskje to av disse også.

TLO vil jeg faktisk ha med videre. Kan bli en fin backup, men om det er bærekraftig med pendling ennå ett år er et spørsmål, er han er 110% motivert så vil jeg har han med videre.

Spillere som Garnås, Moen Foss ble spart for den verste ydmyklesen med nedrykket og vil være gull verdt i Obos ligaen, men de må selvsagt være 110% motivert. Ranger kan også bli fin å se i Obos.
          Interessant innlegg. Av rein nysgjerrighet, hvorfor vil du helst ha vekk Hoff? Av alle?

Og hvorfor mener du Roseth er de mest oppskrytte? Mener du ikke han er reelt god i fotball og vært blant våre beste i år (uten at det sier så mye)

Kommentar

• hthaug
            Seniormedlem
            Myklebust Light
            • Nov 2004
            • 445

Ubalansen i laget er så sterk at sliter med å finne et lag som kunne ha vokst og utviklet seg og forhåpentligvis rykket opp. Røssing og Va blir avgjørende tror jeg.

Kommentar

• Dumbo
              Seniormedlem
              Myklebust Light
              • Jul 2004
              • 522

En velskrevet og god kommentar fra Sves i RB i kveld. Han har tydeligvis begynt å skrive med en noe spissere penn.

Min egen kommentar: jeg håper Mesfin står gjennom denne stormen med både berettiget og uberettiget kritikk.

Kommentar

• maxpayne
                Seniormedlem
                Myklebust Light
                • Apr 2006
                • 1308

Alle kan selvsagt ikke gå men noen må snarest ta ansvar for elendigheten hvis ikke så kommer det til å ende med en stygg maktkamp som ikke tjener noen. Alle skjønner hvem Svesengen støtter men for meg er bildet noe mere nyansert. Jeg mener at SM mistet grepet totalt etter at Bakke/Myhre forsvant, sykemeldingen senere på året og hele dette året gjorde det heller ikke lett for styret. Nå nærmer det seg ett år med sykemelding og klubben står nå langt friere til å få vekk SM hvis de vil det. SM passet godt sammen med Myhre/Bakke og Svesengen er jo selvsagt flink til å påpeke 2020 til 2023 men for meg er den perioden helt klart preget av ett trenerteam som satte skapet på plass og hadde full oversikt over hva som kreves på norsk toppfotballnivå. Det må ikke glemmes. Hva lærte man av det? Hør, hør LSK. Det neste trenerteamet må være rett, man kan ikke tillate seg å feile. Om nødvendig, bruk pengene der.

Kommentar

• G-Man
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Sep 2011
                  • 3308

Og Kokkim har åpenbart tenkt å klore seg fast så lenge han kan, vil ikke gå av før årsmøtet i mars. Så vi skal med andre ord leve med en mann som de færreste har tillit til i flere måneder ennå - noe som åpenbart er svært uheldig i forhold til å få neste sesong inn på riktig spor hurtigst mulig. Tydeligere kan det vel ikke sies at klubbens interesser kommer godt ned på lista over prioriteringer?

Kommentar

• maxpayne
                    Seniormedlem
                    Myklebust Light
                    • Apr 2006
                    • 1308

Opprinnelig skrevet av G-Man
                    Og Kokkim har åpenbart tenkt å klore seg fast så lenge han kan, vil ikke gå av før årsmøtet i mars. Så vi skal med andre ord leve med en mann som de færreste har tillit til i flere måneder ennå - noe som åpenbart er svært uheldig i forhold til å få neste sesong inn på riktig spor hurtigst mulig. Tydeligere kan det vel ikke sies at klubbens interesser kommer godt ned på lista over prioriteringer?
                    " Dersom det hjelper at jeg tar absolutt alt ansvar for alt som har gått galt, så kan jeg gjøre det"

...denne uttalelsen fra SM i rb skriker jo ikke akkuratt en mann som er villig til å ta ansvar heller. Vi vet godt at du ikke har skylda for alt, og det er ikke sikkert det hjelper med en gang om du går, men noen må f.... meg ta ansvar, og du har ansvaret for sport og 2 nedrykk på 5. år. For meg er dette litt herskerteknikk, særlig når han vet at Svesengen har bestemt seg for å rette den hardeste skytsen mot styret.
                    Last edited by maxpayne; 24.11.2024, 22:20.

Kommentar

• Zindrinho
                      Seniormedlem
                      Myklebust Light
                      • Sep 2019
                      • 632

Opprinnelig skrevet av maxpayne

" Dersom det hjelper at jeg tar absolutt alt ansvar for alt som har gått galt, så kan jeg gjøre det"

...denne uttalelsen fra SM i rb skriker jo ikke akkuratt en mann som er villig til å ta ansvar heller. Vi vet godt at du ikke har skylda for alt, og det er ikke sikkert det hjelper med en gang om du går, men noen må f.... meg ta ansvar, og du har ansvaret for sport og 2 nedrykk på 5. år. For meg er dette litt herskerteknikk, særlig når han vet at Svesengen har bestemt seg for å rette den hardeste skytsen mot styret.
                      Hvis øverste ansvarlige for sport mener han ikke er ansvarlig for sportslig drift er noe riv ruskende galt.
                      Hvis han sjøl er ansatt for å ta sportslige avgjørelser men blir overkjørt av styret hver gang mangler han den personlige egnetheten. Det finnes ingen måte å vri seg unna detta på.

Mesfin sa sjøl at ingen planer endres sjøl om nedrykksspøkelset trua, han fortsatte å handle for framtida og TL 2025 og gjorde ingen grep for å redde plassen. Et sjansespill ingen av oss her inne hadde turt, nå ser vi resultatet og det er total fiasko.

Kommentar

• hthaug
                        Seniormedlem
                        Myklebust Light
                        • Nov 2004
                        • 445

Virker rart hele opplegget. Om SM har vært ute pga sykdom, så burde det kanskje ha vært på plass noen man kunne ha dialog med via SM som forsto hva SM ville satse på og hatt en dialog med, men istedet har vel styret og andre kjørt sitt eget opplegg. Har det ikke vært et dokument og en plan i bånn som i klartekst forteller hvordan skuta skal styres, eller er alt gjort ad-hoc mens tiden har gått og pengene bare øst ut av klubben?

Er man syk, så er man syk så jeg skal ikke skylde på SM her, men det virker totalt planløst å ikke ha fungerende rutiner, og ikke minst, de som har tatt avgjørelsene har tydeligvis ikke fotball kompetanse.

Er vel derfor ting har gått til helvete med hundre trenere som med en gang så hvor dårlig klubben er drevet og en spillerstall som lurer på det samme.

Kanskje på tide å invitere noen gamle travere som fortsatt husker hva LSK en gang var.

Kommentar

• Sailor Man
                          Moderator
                          • Jun 2007
                          • 1459

Opprinnelig skrevet av Zindrinho

Mesfin sa sjøl at ingen planer endres sjøl om nedrykksspøkelset trua, han fortsatte å handle for framtida og TL 2025 og gjorde ingen grep for å redde plassen. Et sjansespill ingen av oss her inne hadde turt, nå ser vi resultatet og det er total fiasko.
                          Det ble jo gjort masse grep? FOR mange, vil jeg kanskje mene med hyppige trenerskifter og mer eller mindre gjennomtenkte spillerkjøp i sommer.

Tror Mesfin har litt rett, jeg. Han har ikke skylda alene, men han er øverste sportslige ansvarlige så i bunn og grunn har han et ansvar for de sportslige resultatene - det kommer man seg ikke fra.

Så er det et åpent spørsmål, dette med sykmeldinga. Hvis han ikke har vært fysisk i stand til å yte maks i jobben i år er det uforståelig og maks kritikkverdig hvis klubben ikke har gitt ham nødvendig avlastning og støtte. På den andre siden var han åpenbart sprek nok til å lede laget i et par kamper, så jeg veit ikke, jeg.

Kommentar

• Zindrinho
                            Seniormedlem
                            Myklebust Light
                            • Sep 2019
                            • 632

Opprinnelig skrevet av Sailor Man

Det ble jo gjort masse grep? FOR mange, vil jeg kanskje mene med hyppige trenerskifter og mer eller mindre gjennomtenkte spillerkjøp i sommer.

Tror Mesfin har litt rett, jeg. Han har ikke skylda alene, men han er øverste sportslige ansvarlige så i bunn og grunn har han et ansvar for de sportslige resultatene - det kommer man seg ikke fra.

Så er det et åpent spørsmål, dette med sykmeldinga. Hvis han ikke har vært fysisk i stand til å yte maks i jobben i år er det uforståelig og maks kritikkverdig hvis klubben ikke har gitt ham nødvendig avlastning og støtte. På den andre siden var han åpenbart sprek nok til å lede laget i et par kamper, så jeg veit ikke, jeg.
                            Grep på trenersida ja, men da vi kjøpte Diop for framtida og ingen til å avlaste en overbelasta Lehne var Simon tydelig på at han ikke ville gjøre noen krisegrep for å redde plassen, han planla for TL 2025 akkurat som til vanlig.

Hvis Simon ble overkjørt fordi han var syk og ikke til stede da avgjørelser ble tatt har vi de facto kjørt uten sportssjef i år.

Kommentar

• TheFugl
                              Seniormedlem
                              Myklebust Light
                              • Sep 2006
                              • 442

Det der er en helt utrolig uttalelse. For det første er du sportssjef Simon og da er det på en måte en grunn til at kritikken kommer din vei etter en sesong vi presterer å rykke ned, for det andre så er det et ansvar du ikke akkurat tar når du bruker flere måneder i pressen nå på unnskylde deg selv. Helt utrolig utsagn. Utsagnet hadde vært helt ok det for meg hadde han brukt de siste månedene til å faktisk ta ansvar i sine uttalelser. Han veit at han er sportssjef ikke sant? Jeg sliter med å forstå hva Simon egentlig ønsker, for ansvar vil han hvertfall ikke ha.

Jeg mener dette ikke er en god leder, og det er ok det, trenger ikke være det, men nå må klubben ta affære.

Og han er ikke skylden i alt alene, det er åpenbart og Kokkim bør vært førstemann ut (Simon og daglig leder etterpå).
                              Last edited by TheFugl; 25.11.2024, 07:31. Begrunnelse: Edit: La til DL

Kommentar

• bjarmann
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Sep 2005
                                • 3030

Opprinnelig skrevet av TheFugl

Det der er en helt utrolig uttalelse. For det første er du sportssjef Simon og da er det på en måte en grunn til at kritikken kommer din vei etter en sesong vi presterer å rykke ned, for det andre så er det et ansvar du ikke akkurat tar når du bruker flere måneder i pressen nå på unnskylde deg selv. Helt utrolig utsagn. Utsagnet hadde vært helt ok det for meg hadde han brukt de siste månedene til å faktisk ta ansvar i sine uttalelser. Han veit at han er sportssjef ikke sant? Jeg sliter med å forstå hva Simon egentlig ønsker, for ansvar vil han hvertfall ikke ha.

Jeg mener dette ikke er en god leder, og det er ok det, trenger ikke være det, men nå må klubben ta affære.

Og han er ikke skylden i alt alene, det er åpenbart og Kokkim bør vært førstemann ut (Simon etterpå). ?
                                Det vi kommer til å være vitne til framover er en total ansvarsfraskrivelse fra de som har og bør ta ansvar. Her skal det pekes på alle andre enn seg selv. Bare den uttalelsen aleine er nok til at Simon bør avsettes på dagen. Med hjelp av en journalist som nærmest har fungert som en propagandqjournalist fra et diktatur for han og klubben fremstår Mesfin som helt ufattelig barnslig. Han er ikke en vi kan ha videre ned i klubben. Det er helt ufattelig at mange mener noe annet. Hvordan kan man gjøre en dårligere jobb enn det han har gjort de siste 2 åra? Sammen med Lauritzen og Kukkim. Adieu!
                                I år så tar vi alt

Kommentar

• banan
                                  Seniormedlem
                                  Myklebust Light
                                  • Jun 2018
                                  • 445

Fra gårsdagens krasse sak fra Sves:
                                  "I store deler av perioden har han vært den eneste ansvarlige på sport siden klubben har vært uten permanent hovedtrener i ni måneder siden sommeren 2023. I tillegg har han vært sykemeldt 80 prosent det meste av 2024. Han burde vært tatt helt ut av arbeid deler av året, og hvis han hadde hatt den assistenten han har bedt om, ville dette vært enklere å løse."

At SM ikke har fått inn en vikar eller en assistent i perioden han har vært arbeidsufør er så dårlig beslutning av daglig leder og styret at det er vanskelig å finne ord!
                                  Om det er sånn at det er uklart hvor lenge SM vil være arbeidsufør, er en assistent, vikar eller erstatter den viktigeste rollen å få fylt med det aller første.
                                  Her må ledelsen skjerpe seg og ta grep asap! Virker som om styret har tenkt at de kan påta seg rollen selv, noe som de har bevist fullt ut de ikke har vært i nærheten av å gjøre. Nå må de slutte å leke butikk!

Kommentar

• DoubleHi5
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Nov 2011
                                    • 4359

Kokkim sier jo at han ikke tar gjenvalg, men at han ikke vil trekke seg før årsmøtet. Det store spørsmålet blir da hvordan i all verden skal klubben kunne fungere de siste månedene av Kokkims regime? Dagene, ukene og månedene frem til årsmøtet, hvor det vil bli valgt et nytt styre og en ny styreleder, vil definere klubbens fremtid i lang tid fremover. Hvordan skal vi kunne hente en god og riktig trener med en sterkt svekket styreleder på utgående? En styreleder som har mistet kontrollen og åpenbart har vært altfor svak i en svært kritisk periode for klubben. Hvem har kompetanse til å vurdere kandidater til trenerjobben? Hvilke aktuelle trenere vil eventuelt gå inn i det vepsebolet Sportsklubbens ledelse har vist seg å være? Vil det være riktig - og mulig - som mange ønsker, å eventuelt avskjedige Mesfin i denne situasjonen? Hva er alternativene? Kan Mesfin nå jobbe hundre prosent?

Spørsmålene og usikkerheten rundt Sportsklubben og dens fremtid har ikke blitt mindre de siste dagene. Men hvis det ikke skjer ganske grunnleggende endringer i hvordan klubben ledes lenge FØR årsmøtet, tror jeg klubben er i en (om mulig) enda dypere og mer langvarig (permanent?) krise.
                                    Elska þetta félag

Kommentar

• Klimtkongen
                                      Seniormedlem
                                      Myklebust Light
                                      • Sep 2014
                                      • 426

Skulle skrive noe av det samme.

Når er årsmøtet? Det er fire måneder til sesongstart. Vi er på hæla når vi ikke har trener. Og sportssjef og et styre på oppsigelse.

Kommentar

• kanarisuper
                                        Seniormedlem
                                        Myklebust Light
                                        • Oct 2019
                                        • 759

For et jævla kaos…

Kommentar

• G-Man
                                          Seniormedlem
                                          Hjelp, skaff meg et liv!
                                          • Sep 2011
                                          • 3308

Mye kritikk av Mesfin her, men i mine øyne har Kokkim avslørt seg selv som det mest råtne eplet i kurven av dem alle - og nå skal denne mannen ha innflytelse på hvem som skal være vår neste trener???

Og hvorfor er det bare fokus på administrasjon her? Mange vil ha Lauritzen ut, en mann som i liten grad påvirker det sportslige, mens spillere som har ligget på grensen til sabotasje mesteparten av året går mer eller mindre fri? (Ja, Ruben - jeg ser først og fremst på deg. Du er ikke alene, men du er verst).

Kommentar

Working...