Sesongen 2024

Collapse
X

• Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • bjarmann
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Sep 2005
    • 3030

Opprinnelig skrevet av G-Man

Ja, da er jeg spent på hvem du synes ikke har vært elendige...?
    Dette er det jo umulig å svare på etter i år.

Har vi hatt en svakere back utenom Westerberg?
    I år så tar vi alt

Kommentar

• Zindrinho
      Seniormedlem
      Myklebust Light
      • Sep 2019
      • 632

Ja, da er jeg spent på hvem du synes ikke har vært elendige...?
      Karlsbakk etter han scora mot Brann? Var som noe løsna for han, virka mye mer sjølsikker og gjør akkurat de tinga på midten som vi har savna siden Magnus Knudsen dro.
      Røssing Leilesit har vært et friskt pust, Roseth hadde en veldig god periode i sommer syns jeg da resten av laget ikke så ut, og Uba på vårparten var helt konge!
      Ellers har det vel vært rimelig bekmørkt. Vi skryter av Jeadhze men hvor mange mål i snitt pr kamp har han vært direkte skyld i? Vært rimelig mørkt over hele fjøla i år.

Kommentar

• G-Man
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Sep 2011
        • 3308

Opprinnelig skrevet av Zindrinho

Karlsbakk etter han scora mot Brann? Var som noe løsna for han, virka mye mer sjølsikker og gjør akkurat de tinga på midten som vi har savna siden Magnus Knudsen dro.
        Røssing Leilesit har vært et friskt pust, Roseth hadde en veldig god periode i sommer syns jeg da resten av laget ikke så ut, og Uba på vårparten var helt konge!
        Ellers har det vel vært rimelig bekmørkt. Vi skryter av Jeadhze men hvor mange mål i snitt pr kamp har han vært direkte skyld i? Vært rimelig mørkt over hele fjøla i år.
        Er enig i de du roser her, men mener fortsatt at Larsson har levert det vi kan forvente, og det samme gjelder Jeadhze.

Kommentar

• DoubleHi5
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Nov 2011
          • 4359

Gratulerer til Henrik Skogvold og Fredrikstad med seier over Molde i cupfinalen! Henrik hadde kampens største sjanse 3 minutter på overtid av ekstraomgangene da han headet i tverrliggeren, men kampen forble målløs og gikk til straffer. Henrik var en av fem på FFK som satte sin straffe. FFK skal ut i Europa. Molde skal ikke det!
          Last edited by DoubleHi5; 07.12.2024, 19:04.
          Elska þetta félag

Kommentar

• Henke25
            Seniormedlem
            Forumsadist
            • Jun 2018
            • 136

Henrik Skogvold er cupmester! Kjempesjanse på slutten av andre ekstraomgang med treff i tverrligger og iskald straffescoring i straffekonken. Det er beholdningen jeg for min del tar med meg fra sesongen 2024.

Kommentar

• niko
              Seniormedlem
              Myklebust Light
              • Jul 2008
              • 623

I følge siste Dødball ble rapporten til havarikommisjonen overlevert i går, og det skal bli avholdt medlemsmøte førstkommende mandag for å gå gjennom funnene.

Kommentar

• LS89
                Kamptrådkongen
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Apr 2013
                • 3417

Håper noen kan oppdatere hva som kom fram på kveldens årsmøte.

Kommentar

• Tvilling
                  Seniormedlem
                  Myklebust Light
                  • Nov 2006
                  • 1483

Opprinnelig skrevet av LS89
                  Håper noen kan oppdatere hva som kom fram på kveldens årsmøte.
                  Er vel ikke "årsmøte".. men medlemsmøte..
                  Men referat ønskes gjerne!!

Kommentar

• Lillelord
                    Medlem
                    Møteplager
                    • Aug 2004
                    • 95

Synes det er påfallende lite informasjon fra medlemsmøtet i pressen, i sosiale medier og her på forumet. Ble det en "gentleman's agreement" om at man ikke skal referere detaljer fra møtet?

Kommentar

• G-Man
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Sep 2011
                      • 3308

Opprinnelig skrevet av Lillelord
                      Synes det er påfallende lite informasjon fra medlemsmøtet i pressen, i sosiale medier og her på forumet. Ble det en "gentleman's agreement" om at man ikke skal referere detaljer fra møtet?
                      Om det stemmer at informasjonen skal holdes hemmelig, så viser det et seriøst demokratisk underskudd, og understreker bare hvor dypt problemene i klubben stikker. Håper jeg tar feil, men denne stillheten er illevarslende.

Kommentar

• bjarmann
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Sep 2005
                        • 3030

Evaluering var overraskende omfattende og god. Innholdet må folk lese seg opp på selv. Regner med den blir offentliggjort. Det blir for mye å gjengi.

Spørsmålet blir nå først og fremst hvordan klubben håndterer og tar til følge de innspill og anbefalinger som kommer fra evalueringen. Med den gjengen som sitter der nå så har jeg null tillit til at det faktisk blir gjort noe. At RB er tause er ikke så overraskende ettersom evalueringen slakter mye av organiseringen og jobben som er gjort I klubben de siste par åra.
                        I år så tar vi alt

Kommentar

• G-Man
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Sep 2011
                          • 3308

Opprinnelig skrevet av bjarmann
                          Innholdet må folk lese seg opp på selv.
                          Det vil jeg svært gjerne gjøre, men hvor kan jeg få lest den?

Kommentar

• bjarmann
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Sep 2005
                            • 3030

Det vil jeg svært gjerne gjøre, men hvor kan jeg få lest den?
                            Dessverre ingen anelse
                            I år så tar vi alt

Kommentar

• hekk
                              Seniormedlem
                              Myklebust Light
                              • Mar 2019
                              • 257

Tviler vel egentlig på at rapporten gjøres tilgjengelig, og det ser også ut til at Sves har tatt ferie. Jeg kan forsøke å gi en litt rotete oppsummering, sikkert en del jeg har glemt, så andre som var tilstede må mer enn gjerne tilføre det de husker:

Først og fremst var rapporten overaskende kritisk. Dette var på ingen måte et bestillingsverk der svaret bare var noe intetsigende pjatt. Basert på spørsmål og kommentarer fra salen virker det som at dette er en oppfatning de aller fleste har.
                              • Det mangler en overordnet plan i klubben. Pr nå fins det ingen sportsplan, og i utgangspunktet brukes den gamle sportsplanen (2017-2022) fremdeles. Det jobbes nå med en ny sportsplan (2025-2029). Sportsplanene er også alt for lange. Vi ser ganske tydelig hvordan klubbens forutsetninger endret seg i perioden 2017-2022.
                              • Det er en uklar rollefordeling innad i klubben. Hvilke oppgaver som følger med hver enkelt rolle er også noe uklart.
                              • Dårlig intern kommunikasjon. Dette bidro blant annet til å forsterke problemet med Mesfins sykemelding.
                              • Klubben er for trenerstyrt. Dette har bidratt til å forsterke problemet med Bakke og Georgsson sine avganger.
                              • Ansettelsene av Bakke og Georgsson var riktige hvis man tar utgangspunkt i at man fant det man lette etter.
                                • Ansettelsen av Georgsson var feil hvis man tar utgangspunkt i at ingen likte å se på fotballen vi spilte.
                              • Ansettelsen av midlertidige trenere bærer preg av at det ikke har vært noen plan.
                              • Spillergruppa har ikke blitt lyttet til. Høsten 2022 kom spillergruppa med noe kritikk av trenerteamet, men dette ble ikke tatt tak i. Det samme skjedde våren 2023. Dette bidro til å surne stemningen.
                              • Spillerlogistikken har feilet totalt. Vi har gått fra unge, og egenutviklede, spillere med videresalgspotensial, til eldre spillere hvis karriere er på hell. Disse er ikke like trenbare, og enkelte bidrar negativt hva gjelder kultur.
                              • Vi er dårligere enn andre norske lag hva gjelder fysikk og kosthold.
                              • Det mangler kompetanse i støtteapparatet. Det er hentet mest lokalt, uten noen videre erfaring fra toppfotball.
                              • Det mangler utviklingsmuligheter for støtteapparatet.
                              • Vi har, eller har hatt, spillere som ikke takler å spille på Åråsen grunnet presset det medfører.
                              • Teknisk Hjerte har ikke fungeret.

Kommentar

• DoubleHi5
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Nov 2011
                                • 4359

Opprinnelig skrevet av hekk
                                Tviler vel egentlig på at rapporten gjøres tilgjengelig, og det ser også ut til at Sves har tatt ferie. Jeg kan forsøke å gi en litt rotete oppsummering, sikkert en del jeg har glemt, så andre som var tilstede må mer enn gjerne tilføre det de husker:

Først og fremst var rapporten overaskende kritisk. Dette var på ingen måte et bestillingsverk der svaret bare var noe intetsigende pjatt. Basert på spørsmål og kommentarer fra salen virker det som at dette er en oppfatning de aller fleste har.
                                • Det mangler en overordnet plan i klubben. Pr nå fins det ingen sportsplan, og i utgangspunktet brukes den gamle sportsplanen (2017-2022) fremdeles. Det jobbes nå med en ny sportsplan (2025-2029). Sportsplanene er også alt for lange. Vi ser ganske tydelig hvordan klubbens forutsetninger endret seg i perioden 2017-2022.
                                • Det er en uklar rollefordeling innad i klubben. Hvilke oppgaver som følger med hver enkelt rolle er også noe uklart.
                                • Dårlig intern kommunikasjon. Dette bidro blant annet til å forsterke problemet med Mesfins sykemelding.
                                • Klubben er for trenerstyrt. Dette har bidratt til å forsterke problemet med Bakke og Georgsson sine avganger.
                                • Ansettelsene av Bakke og Georgsson var riktige hvis man tar utgangspunkt i at man fant det man lette etter.
                                  • Ansettelsen av Georgsson var feil hvis man tar utgangspunkt i at ingen likte å se på fotballen vi spilte.
                                • Ansettelsen av midlertidige trenere bærer preg av at det ikke har vært noen plan.
                                • Spillergruppa har ikke blitt lyttet til. Høsten 2022 kom spillergruppa med noe kritikk av trenerteamet, men dette ble ikke tatt tak i. Det samme skjedde våren 2023. Dette bidro til å surne stemningen.
                                • Spillerlogistikken har feilet totalt. Vi har gått fra unge, og egenutviklede, spillere med videresalgspotensial, til eldre spillere hvis karriere er på hell. Disse er ikke like trenbare, og enkelte bidrar negativt hva gjelder kultur.
                                • Det mangler kompetanse i støtteapparatet. Det er hentet mest lokalt, uten noen videre erfaring fra toppfotball.
                                • Vi har, eller har hatt, spillere som ikke takler å spille på Åråsen grunnet presset det medfører.
                                Takk skal du ha, hekk!

Her er det jo, ikke overraskende, åpenbart mange forbedringsområder! Har vi i det hele tatt noen i klubben som har kompetansen som kreves og tilstrekkelig myndighet, til å ta tak i dette? Ble det sagt noe om hvordan dette følges opp videre og eventuelt av hvem?
                                Elska þetta félag

Kommentar

• niko
                                  Seniormedlem
                                  Myklebust Light
                                  • Jul 2008
                                  • 623

Styret har fått rapporten som forteller hva og hvordan ting gikk galt på Åråsen, men vil ikke dele den videre. Mandag fikk 200 medlemmer høre dommen fra utvalget som har gransket LSK.

Kommentar

• Lillelord
                                    Medlem
                                    Møteplager
                                    • Aug 2004
                                    • 95

Opprinnelig skrevet av hekk

Takk for referat, her var det jammen mye å ta tak i på flere nivåer, men verken styret, daglig leder eller sportslig leder kommer veldig bra ut av dette så vidt jeg kan se. Samtidig er det neppe riktig å bytte ut alle på en gang, så det blir spennende å se hva løsningen blir.

Kommentar

• MortenA
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Apr 2007
                                      • 3564

Punktene om manglende rollefordeling og dårlig intern kommunikasjon henger sammen. Dersom man ikke vet hvem som har ansvaret for hva, så er det vanskeligere å gi beskjeder. Ganske elementært innen ledelsesfilosofi.

Et annet punkt er dårlig fysikk og kosthold. Kostholdet med pizza i garderoben etter kamp har folk kommentert i flere år, så det burde ikke være noe oppsiktsvekkende. En flåsete kommentar ville trukket trådene til kokken som gikk etter 2019, men jeg tror samarbeidet med M Tapas? er et bedre/mer lønnsomt alternativ i det daglige. Når det gjelder det fysiske, så var dette et tema allerede i Januar hvor Georgson prioriterte spillesystem fremfor å bygge den fysiske formen. Jeg skulle gjerne visst mer om årets skadebelastning henger sammen med at spillerne var for dårlig trent i fjor vinter. Det kan fort være at overgangen til seriespill gjorde at belastningsskader kom i større grad enn hva vi er vandt med. Jeg mistenker og at det har påvirket prestasjonene i høst mer enn hva vi har tenkt. Eliteserien er såpass tett at Glimt kan tape for hvem som helst dersom de senker seg til 90%, og dersom våre spillere ikke klarer å restituere seg grunnet dårligere grunnform så har det nok hatt sin påvirkning.

Videre vil jeg dra frem er støtteapparatet. Dette har vært et tema i flere år. Mange har stilt spørsmål om Kippe, Schelander, Biffen, m. fl. har vært de best tilgjengelige i sine roller. Vi har gått fra å sende Grodås til landslaget (har vel vært et par i mellom, men poenget står seg) til å hente keepertreneren til Ull/Kisa. Kippe fikk vel jobben for lang og tro tjeneste, og hvilken bakgrunn Schelander har som gjorde han kompetent som analysesjef er jeg også usikker på.

I andre kanaler blitt kommentert størrelsen på stallen med 37? spillere og utfordringene med å holde spillere varme. I etterkant har jeg tenkt at vi kanskje har signert spillere fremfor å låne spillere. Det er surt å ikke ha med Jeahze videre, men det var et fornuftig lån. Å signere Kitolano og Larsson fremstår mindre så. Jeg undrer meg hvorvidt vi kunne funnet bedre og rimeligere alternativer for å løse kortsiktige utfordringer knyttet til skadesituasjonen.

At spillerlogistikken har feilet er så åpenbart at det er liten hensikt å si noe mer. Nå får vi forhåpentligvis muligheten til å rydde ordentlig i stallen.
                                      Hvorfor la fakta ødelegge et godt argument?

Kommentar

• G-Man
                                        Seniormedlem
                                        Hjelp, skaff meg et liv!
                                        • Sep 2011
                                        • 3308

Opprinnelig skrevet av MortenA
                                        Et annet punkt er dårlig fysikk og kosthold. Kostholdet med pizza i garderoben etter kamp har folk kommentert i flere år, så det burde ikke være noe oppsiktsvekkende. En flåsete kommentar ville trukket trådene til kokken som gikk etter 2019, men jeg tror samarbeidet med M Tapas? er et bedre/mer lønnsomt alternativ i det daglige. Når det gjelder det fysiske, så var dette et tema allerede i Januar hvor Georgson prioriterte spillesystem fremfor å bygge den fysiske formen. Jeg skulle gjerne visst mer om årets skadebelastning henger sammen med at spillerne var for dårlig trent i fjor vinter. Det kan fort være at overgangen til seriespill gjorde at belastningsskader kom i større grad enn hva vi er vandt med. Jeg mistenker og at det har påvirket prestasjonene i høst mer enn hva vi har tenkt.
                                        Veldig interessant og relevant beskrevet. Samtidig må jeg si at det faktum at en klubb på øverste nivå i 2024 spiser feil og trener for lite kondisjon er så skandaløst og amatørmessig at jeg blir både flau og skamfull over alt engasjementet (og pengene) jeg legger inn i å elske denne klubben.
                                        Det er beklagelig at det ikke er praktisk mulig å sparke alle som har hatt noe å si i LSK i 2024..

Kommentar

• MortenA
                                          Seniormedlem
                                          Hjelp, skaff meg et liv!
                                          • Apr 2007
                                          • 3564

Veldig interessant og relevant beskrevet. Samtidig må jeg si at det faktum at en klubb på øverste nivå i 2024 spiser feil og trener for lite kondisjon er så skandaløst og amatørmessig at jeg blir både flau og skamfull over alt engasjementet (og pengene) jeg legger inn i å elske denne klubben.
                                          Det er beklagelig at det ikke er praktisk mulig å sparke alle som har hatt noe å si i LSK i 2024..
                                          Det er som sagt mine tanker utifra hva jeg har sett og hørt i løpet av sesongen, så sannheten kan godt være noe annet. I forhold til trening, så mener jeg bestemt at Georgson ønsket å fokusere på implementering av spillsystem fremfor kondisjon. Det fungerer sikkert bra i Allsvenskan hvor, i hvertfall mitt inntrykk er at tempo er lavere, men resultatet så vi i Eliteserien. Det skulle vært interessant å sett hvordan sesongen hadde utfoldet seg dersom Georgson hadde blitt. Vi hadde 19 poeng på 14 kamper da, og jeg var mer frustrert over at vi aldri grep sjansen til å koble oss på i tetstriden. Ville vi med Georgson fortsatt å sanke jevnt og trutt med poeng, eller ville vi kollapset med han og? Ville skadeproblemene vært de samme?
                                          Hvorfor la fakta ødelegge et godt argument?

Kommentar

Working...